Erhvervsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0303 Bilag 1
Offentligt
388081_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juli 2007
Formueretskontoret
2007-7220/21-0038
LFA40905
FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
beskyttelse af forbrugerne i forbindelse med visse aspekter af time-
share, varige ferieprodukter, videresalg og bytte (KOM (2007) 303
endelig).
1. Formålet med forslaget
Kommissionen har den 7. juni 2007 fremsat et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af forbrugerne i forbin-
delse med visse aspekter af timeshare, varige ferieprodukter, videresalg
og bytte. Forslaget er modtaget i en dansk sprogversion i Rådet den 20.
juni 2007.
Formålet med direktivforslaget – der vil skulle erstatte Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 94/47/EF om beskyttelse af køber i for-
bindelse med visse aspekter ved kontrakter om brugsret til fast ejendom
på timesharebasis – er primært at styrke forbrugerbeskyttelsen på områ-
det.
Det fremgår af forslagets begrundelse, at der siden vedtagelsen af det
gældende timesharedirektiv er sket en betydelig udvikling på området, og
at en række nye produkter, der minder om timeshare, er kommet på mar-
kedet, f.eks. ferieklubber med rabatter. Dette har resulteret i et stort antal
klager fra forbrugere, idet sådanne produkter ikke er omfattet af den gæl-
dende regulering på området. Forslaget udvider derfor direktivets anven-
delsesområde, således at disse produkter samt videresalg og bytte frem-
over er omfattet af direktivets bestemmelser.
Forslaget indebærer endvidere, at der gennemføres totalharmonisering af
de enkelte medlemslandes nationale lovgivninger med henblik på at styr-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
388081_0002.png
ke det indre marked. Det gældende direktiv på området indeholder alene
minimumsharmonisering.
Kommissionen har endelig oplyst, at forslaget vil erstatte det gældende
direktiv på området med moderne, enkle og mere sammenhængende reg-
ler.
Forslaget er fremsat under henvisning til artikel 95 i Traktaten om opret-
telse af Det Europæiske Fællesskab, der giver hjemmel til at vedtage for-
anstaltninger med henblik på indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
love og administrative bestemmelser, der vedrører det indre markeds op-
rettelse og funktion.
2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen har om forholdet til nærhedsprincippet anført, at formålet
med forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemslandene.
Kommissionen henviser i den forbindelse til, at forskelle i de enkelte
medlemslandes nationale lovgivninger skaber hindringer for det indre
marked, konkurrenceforvridninger og retsusikkerhed.
Kommissionen fremhæver særligt, at en indsats på fællesskabsplan vil
være et mere effektivt redskab til at nå formålene med forslaget, idet en
fællesskabsretsakt, der gælder i alle medlemslande, vil give et højt for-
brugerbeskyttelsesniveau i forbindelse med aftaler på tværs af lande-
grænserne.
Kommissionen fremhæver endvidere, at hovedparten af alle forbruger-
klager vedrører tværnationale spørgsmål, at forslaget indeholder regler på
et område, hvor der i forvejen findes regler på fællesskabsniveau og at
transaktioner på området meget ofte går på tværs af landegrænserne,
hvorfor der er behov for en retsakt, der omfatter hele fællesskabet.
3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at forslaget må anses for at
være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, og man kan i den for-
bindelse tilslutte sig de betragtninger, som Kommissionen er fremkom-
met med, jf. ovenfor under punkt 2.
2