Miljø- og Planlægningsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0354 Bilag 5
Offentligt
518039_0001.png
Miljø- og Planlægningsudvalget
Til:
Dato:
Europaudvalget
15. januar 2008
Miljø- og Planlægningsudvalgets udtalelse til Europaudvalget om Kom-
missionens Grønbog om tilpasning til klimaændringer – hvad kan der
gøres på EU-plan - KOM (2007) 0354.
Europaudvalget har med brev af 7. december 2007 til Miljø- og Planlæg-
ningsudvalget anmodet udvalget om at behandle Kommissionens grønbog om
tilpasning til klimaændringer – hvad kan der gøres på EU-plan – KOM (2007)
0354, jf. MPU alm. del – bilag 48.
Miljø- og Planlægningsudvalget ønsker på den baggrund at afgive følgende
udtalelse:
Et flertal i udvalget (V, DF og KF) henviser til regeringens høringssvar, som
flertallet kan tilslutte sig.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV, EL og IA) finder, at Kommissionens Grøn-
bog er et positivt initiativ, som mindretallet kan bakke op om. Mindretallet
anbefaler, at Kommissionen i det videre arbejde fokuserer på den forebyg-
gende indsats på fællesskabsplan og i medlemslandene, herunder en gen-
nemgribende opdatering af de eksisterende EU-regler og støtteordninger.
Mindretallet er enig med Kommissionen i, at det er nødvendigt med en fore-
byggende indsats, og mener, at tilpasningen til klimaforandringerne skal ses
som en positiv udfordring, og at Europa skal investere klogt i tilpasningerne,
således at de får størst mulig gavnlig effekt.
Grønbogen bør hurtigst muligt følges op af en Hvidbog med en liste over de
nødvendige initiativer på alle områder, samtidig med at arbejdet med initiati-
verne igangsættes.
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vandmiljø
Der er grund til i endnu større grad at fokusere på vandmiljøets tilpasning, end
der lægges op til i Grønbogen. Det fremgår af Grønbogen, at:
”Med vandrammedirektivet har vi en sammenhængende ramme for integreret
forvaltning af vandressourcerne. Det omhandler imidlertid ikke klimaændrin-
gerne direkte. Udfordringen vil bestå i at inkorporere foranstaltninger til hånd-
tering af klimaændringerne som led i direktivets gennemførelse fra og med
den første planlægningscyklus for 2009”.
Mindretallet støtter, at konsekvenserne af klimaændringerne inkorporeres i
Vandrammedirektivets første planlægningscyklus for 2009. Det fremgår af
sammenhængen, at Kommissionen især har fokus på kvaliteten af vandforsy-
ningen i et forandret klima og i mindre grad på vandmiljøet. Det er afgørende,
at Kommissionen og medlemslandene i lige så høj grad retter opmærksom-
heden på vandmiljøet, når det skal sikres, at den første planlægningscyklus
inkorporerer disse foranstaltninger.
Baggrundsrapporter, udarbejdet for den danske regering, peger på, at klima-
ændringerne vil føre til en reduktion i vandets iltindhold og en større udvask-
ning af næringsstoffer fra land, jf. bl.a. rapporterne
Klimaændringers betyd-
ning for vandkredsløbet i Danmark” (Danmarks og Grønlands Geologiske
Undersøgelse Rapport 2006/22) og ”Klimaændringers effekter på marine
økosystemer, (Faglig rapport fra DMU nr. 598.). De centrale konklusioner er
her at:
”Det forventes at en temperaturstigning på 3 grader som følge af kli-
maændringer alt andet lige vil medføre en reduktion i iltindholdet på
ca. 30 % i sommer/efterårssæsonen og en 2-3 dobling af det areal
der rammes af iltsvind sammenlignet med i dag. De negative effekter
på dyrelivet forventes at blive endnu mere udtalte. Omfattende iltsvind
og store områder med en havbund uden bunddyr kan derfor gå hen at
blive normen i løbet af dette århundrede”,
”På baggrund af temperatur- og nedbørscenarier konkluder rappor-
ten, at vandmiljøet vil blive påvirket markant i fremtiden. Især Vest-
danmark vil i vinterhalvåret opleve stigende grundvandstand og øget
afstrømning. I Østdanmark imødeses en signifikant forlængelse af
sommerperiodens minimale vandføring, selv om der fortsat hersker
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
usikkerhed om effekten af fremtidige ekstremhændelser. Begge ud-
viklingstendenser vil kunne bidrage til stigende problemer med ud-
vaskning af næringsstoffer som fosfor og kvælstof til vandmiljøet.”
Generelt om tålegrænser
Ændrede gennemsnitstemperaturer og nedbørsforhold m.m. kan også påvirke
miljøet og naturens evne til at optage eller neutralisere andre stoffer, herunder
miljøfremmede stoffer. Fællesskabets lovgivning bør derfor opdateres således
at fastsatte mål og tidsgrænser bliver justeret i overensstemmelse hermed
under iagttagelse af forsigtighedsprincippet.
Nogle af disse tiltag vil have karakter af økonomiske win-win situationer, når
de samtidig nedbringer emissioner af drivhusgasser. Eksempelvis kan emis-
sionen af NO
x
(SO
2
, kviksølv, partikler m.m.) fra kraftværker nedsættes ved at
behandle røggassen, men den kan også nedsættes ved at sikre gennemfø-
relsen af større kapacitet til VE-produktion.
Natur og bymiljø
De forøgede nedbørsmængder i Danmark og Nordeuropa kan ikke håndteres
fuldt ud med de eksisterende kloaknet, selv ikke i udbygget og renoveret form.
Inddragelse af lavtliggende landområder, reservoir, naturgenopretning og
etablering af bynære vandmiljøer bør inddrages som virkemiddel ved vedta-
gelse af foranstaltninger til håndtering af regnvand.
CO
2
optag
Klimaforandringerne vil påvirke jordens evne til at optage CO
2
negativt. I for-
vejen afgiver jorderne i EU-15 mere CO
2,
end der optages, pga. tab af orga-
nisk materiale (mere end 45 mio. tons CO
2
i 2005). Dette bør inddrages i fæl-
lesskabets regler og støttepolitik, således at tabet minimeres eller vendes til et
netto-optag af CO
2
. Dette vil have en række positive sideeffekter i form af
mere natur, mere robuste jordbundsforhold samt mindske CO
2
-belastningen.
Skovene i Nordeuropa optager mere CO
2
i et varmere klima, men samtidig
tyder ny forskning på, at det forandrede klima vil betyde en netto CO
2
-
afgivelse fra skovene, fordi nedbrydningen af blade m.v. i skovbunden er me-
re intensiv.
Mindretallet finder, at EU bør arbejde for, at muligheden for at medregne op-
tag af CO
2
i de nationale reduktionsforpligtelser begrænses og helt udelukkes.
Denne politiske tilpasning til klimaforandringerne bør indgå i EU’s forhand-
lingslinje.
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Infrastruktur og planlægning
Infrastruktur som veje, broer m.v. bygges med henblik at skulle fungere i op til
100 år eller mere. Ved vurderingen af virkningerne for miljøet (VVM) bør kli-
maændringerne inddrages således at miljøpåvirkningerne i fremtidens klima
inddrages, og ikke kun de nuværende miljø- og klimaforhold.
Natur
Bestræbelserne på at skabe mere og sammenhængende naturområder bør
intensiveres for at sikre arterne større mobilitet i et forandret klima. Samtidig
bør indsatsen mod invasive arter forstærkes.
Dyrkning af etårige energiafgrøder bør begrænses mest muligt, også fordi
disse afgrøder vil konkurrere med etablering af natur i marginale områder.
Landbruget
Landbruget bør spille en meget stor rolle i tilpasningen til klimaforandringerne
og ikke kun gennem erhvervets eget valg af nye afgrøder. Landbruget optager
en stor andel af Europas areal og en endnu større andel af EU’s budget. Kli-
matilpasning bør inddrages i ændringerne af EU’s landbrugspolitik.
Affaldsdepoter, kemikalier, pesticider og grundvand
I hvert fald i Danmark og store dele af Nordeuropa vil jordmiljøet blive mere
’vådt’ i fremtiden, og dette vil betyde, at der vil være en større kontakt med
overflade og undergrund. Grundvandsdannelsen vil derfor i højere grad end
nu blive påvirket af aktiviteterne på overfladerne, herunder udsivninger fra
affaldsdepoter, forurenet jord, pesticidanvendelse, kemikalieoplag- og produk-
tion m.m. Godkendelsesordninger m.v. bør derfor justeres for at tage højde
for den øgede risiko for forurening af vandmiljøet, herunder grundvandet. Det
gælder vandrammedirektivet, pesticiddirektivet, REACH m.m.
EU’s eksterne politik
Det værdsættes, at grønbogen lægger stor vægt på, at tilpasningskrav inte-
greres i EU’s eksterne foranstaltninger.
Det er helt afgørende, at udviklingslandenes indsats for at opfylde FN’s mil-
lenniumsudviklingsmål ikke undermineres af klimaændringerne. Det kræver,
at EU tager beslutning om at yde additionel klimabistand, og at EU tager nye
politiske initiativer.
Som en del af samarbejdet med nabolande lægger mindretallet stor vægt på
også at inddrage Europas nordlige dele, herunder Grønland, i nye klimatil-
pasningsstrategier - og i den sammenhæng en generel fornyelse og styrkelse
af det arktiske miljøsamarbejde.
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU bør gå i spidsen for også i praksis at sikre handel med miljøteknologi uden
toldbegrænsninger samt for at sikre langt hurtigere teknologioverførsel fra
verdens rige lande til verdens fattige lande.
En vigtig del af en kommende hvidbogs konkrete initiativer på dette område
bør samtidig bidrage til at udvikle EU’s politik for gennemførelsen af Bali-
konferencens ”Road-map to Copenhagen” på de områder, der handler om
klimatilpasning, finansiering og teknologioverførsel.
Med venlig hilsen
Steen Gade,
formand
5/5