Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2007) 0361 Bilag 3
Offentligt
949341_0001.png
NOTAT
25. januar 2011
10/06954-5
/cke-dep
Notat til Folketingets Europaudvalg om EU-Kommissionens høring
vedrørende gennemførelsesforanstaltninger til Solvens II-direktivet.
Rådet og Europa-Parlamentet nåede i april 2009 til enighed om det så-
kaldte Solvens II-direktiv (2009/138/EF). Solvens II anlægger en risiko-
orienteret tilgangsvinkel til beregning af forsikringsselskabernes kapital-
krav.
Der er en række bemyndigelser i Solvens II til, at Kommissionen skal
vedtage gennemførelsesforanstaltninger, der nærmere præciserer elemen-
ter i direktivet. Udkast til gennemførelsesforanstaltninger forventes frem-
sat medio 2011. Kommissionen gennemfører en ekstern høring herom
med frist den 26. januar 2011, hvortil der er fremsendt vedlagte hørings-
svar.
I høringssvaret udtrykkes generelt støtte til de foreslåede gennemførelses-
foranstaltninger. Herudover berøres tre specifikke emner. Det drejer sig
om behandling af dansk realkredit i beregning af selskabernes kapital-
krav, beregning af levetidsrisici samt definition af den relevante rente-
kurve, der indgår i beregningen af forsikringsselskabernes hensættelser.
I forhold til behandlingen af dansk realkredit i forbindelse med beregning
af selskabernes kapitalkrav, så skal selskabernes eksponeringer overfor
særligt dækkede obligationer (covered bonds), herunder danske realkre-
ditobligationer, kapitaldækkes for renterisiko, kreditrisiko og koncentra-
tionsrisiko. Fra dansk side arbejdes for, at særligt dækkede obligationer
skal have en rimelig behandling under Solvens II. Det betyder, at de kapi-
talkrav, der pålægges selskaberne på baggrund af deres beholdning af
særligt dækkede obligationer, ikke bør være større end den risiko, som er
forbundet med disse obligationer.
I det foreliggende udkast til gennemførelsesforanstaltninger er kapital-
kravet, der relaterer sig til koncentrationsrisiko, lempet for særligt dæk-
kede obligationer, der har en kreditvurdering på AAA og AA. Der indfø-
res her en særlig grænse, som betyder, at et selskab kan holde 15 pct. af
aktiverne i samme udsteder af særligt dækkede obligationer uden et kapi-
talkrav. Dette er væsentligt, da der er få udstedere af fx realkreditobliga-
tioner i Danmark, hvorfor selskaberne nemt får en stor eksponering over-
for enkeltselskaber. For andre eksponeringer, der har en kreditvurdering
på AA og AAA, kan forsikringsselskaberne højst holde 3 pct. af aktiverne
i samme udsteder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
Tilsvarende er kapitalkravet, der relaterer sig til kreditrisiko på særligt
dækkede obligationer, der har en kreditvurdering på AAA, blevet lempet,
i forhold til øvrige AAA kreditvurderede eksponeringer. Lempelsen af-
spejler den yderligere sikkerhed, som bl.a. det danske realkreditsystem
indeholder. Fra dansk side arbejdes fortsat for, at særligt dækkede obliga-
tioner, der har en kreditvurdering på AA, får en tilsvarende behandling i
forhold til kreditrisiko.
Det er positivt, at Kommissionen i sit udkast til gennemførelsesforan-
staltninger tager hensyn til særligt dækkede obligationer, herunder dansk
realkredit.
For livsforsikringsvirksomheder er der i udkast til gennemførselsforan-
staltninger fastlagt et niveau for beregning af levetidsrisici. Levetidsrisici
anvendes til opgørelsen af hensættelserne i en livsforsikringsvirksomhed.
Der gøres i høringssvaret opmærksom på, at de foreslåede regler over-
vurderer risikoen forbundet med ændring i levetid.
En vigtig del af beregningen af forsikringsselskabernes hensættelser er val-
get af rentekurve til diskontering af de fremtidige betalingsstrømme. Op-
bygningen af rentekurven indgår som en del af gennemførselsforanstaltnin-
gerne. Der gøres i høringssvaret opmærksom på, at opbygningen af rente-
kurven bør være fleksibel, og at der skal være mulighed for at indbygge en
illikviditetspræmie baseret på objektive markedskriterier i stresssituationer.