Europaudvalget 2006-07
KOM (2007) 0364 Bilag 1
Offentligt
394812_0001.png
GRUNDNOTAT
Udenrigsministeriet
Nordgruppen
Til:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
Udenrigsministeriet
Forslag til forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 2004/2003 om
statut for finansiering af politiske
partier på europæisk plan –
KOM(2007) 364 af 27. juni 2007
J.nr.:
Dato:
EUP, 400.B.3-12.
31. august 2007
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 27. juni 2007 forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr.
2004/2003 om statut for og finansiering af politiske partier på europæisk plan. Den største nyskabelse i
forslaget er muligheden for finansiering af europæiske politiske fonde gennem de registrerede europæiske politiske
partier. Formålet med at støtte politiske fonde på europæisk plan er at fremme politisk oplysning og debat på
europæisk niveau. De øvrige nye elementer i forslaget omfatter et afsnit, der tillader europæiske politiske partiers
finansiering af kampagner i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet uden at tillade direkte eller indirekte
finansiering af nationale politiske partier og kandidater, og ændringer af de finansielle bestemmelser, der har til
formål at give europæiske politiske partier øget fleksibilitet i administrationen af deres indtægter med henblik på
forbedret budgetmæssig planlægning.
2. Baggrund
Det er et af EU’s politiske mål at fremme et europæisk offentligt rum, der opmuntrer til en
informeret deltagelse i det demokratiske liv i EU. Traktatens artikel 191 fastslår, at politiske
partier på europæisk plan er en afgørende integrationsfaktor inden for Unionen. På denne
baggrund blev forordningen om statut for og finansiering af politiske partier på europæisk plan
vedtaget i 2003. Ifølge forordningens artikel 12 skulle Europa-Parlamentet senest den 15.
februar 2006 offentliggøre en rapport om anvendelsen af forordningen. Artikel 12 fastslår
endvidere, at rapporten – hvor relevant – skal foreslå ændringer til den nugældende
forordningen. Kommissionen har således bl.a. på baggrund af Europa-Parlamentets
anbefalinger udarbejdet dette forslag til forordning om ændring af den eksisterende forordning
af 2003.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er udarbejdet under henvisning til TEF artikel 191.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet vedrører specifikt politiske partier på europæisk plan, og nærhedsprincippet er
derfor ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
394812_0002.png
5. Formål og indhold
I det følgende skitseres hovedlinierne i Kommissionens forslag KOM(2007) 364.
Kommissionen har i forslagets indledende bemærkninger henvist til de anbefalinger til
ændringer, som Europa-Parlamentet på baggrund af erfaringerne med anvendelsen af den
nuværende forordning har foreslået. Parlamentets anbefalinger falder inden for tre
hovedkategorier. For det første har Parlamentet foreslået, at forordningen også skal omfatte
europæiske politiske fonde, der kan understøtte og fremme politisk oplysning og debat på
europæisk niveau. For det andet foreslås, at forordningen mere klart fastslår, at støttemidler kan
anvendes til afholdelse af kampagner i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet. For det
tredje anbefales det, at de finansielle bestemmelser om støtte til partier på europæisk plan skal
tilpasses med henblik på at give europæiske politiske partier større fleksibilitet og bedre
mulighed for mere langsigtet planlægning.
Politiske fonde på europæisk plan
Der tilføjes en definition af politiske fonde på europæisk plan. En politisk fond på europæisk
plan defineres som en enhed eller et netværk af enheder, der har status som juridisk person i en
medlemsstat, og som er knyttet til et politisk parti på europæisk plan. Fonden skal via sine
aktiviteter støtte og supplere det europæiske politiske parti ved bl.a. at bidrage til debatten om
europæiske politiske spørgsmål og den europæiske integrationsproces; arrangere og støtte
gennemførelse af seminarer, uddannelser, konferencer og undersøgelser på disse områder
blandt de berørte aktører, herunder ungdomsorganisationer og andre repræsentanter for
civilsamfundet; samt udgøre en ramme for nationale politiske fonde og akademikere og andre
aktører med henblik på at samarbejde på europæisk plan.
En politisk fond på europæisk plan skal for at blive registreret, og dermed støtteberettiget, være
tilknyttet et af de europæiske politiske partier, der er registreret i overensstemmelse med
forordningen. Fonden skal endvidere overholde principperne om frihed, demokrati, respekt for
menneskerettigheder, de grundlæggende frihedsrettigheder og retsstatsprincippet, som EU
bygger på.
Behandling af ansøgningen om finansiering af en europæisk politisk fond foregår ved samme
procedure som behandlingen af ansøgninger fra europæiske politiske partier. Ansøgningen skal
dog indgives gennem det europæiske politiske parti, som fonden er tilknyttet. Fordelingen af
midler sker efter samme metode, som fordelingen af midler til europæiske partier, dvs. 15 pct.
fordeles i lige store dele, og 85 pct. fordeles i forhold til antal valgte medlemmer af Europa-
Parlamentet. Reglerne for anvendelse af midlerne og kontrol heraf følger overordnet de regler,
der gælder for midler tildelt europæiske politiske partier. Det samme gælder regler vedrørende
fondenes medfinansiering. Hvis båndet mellem den europæiske politiske fond og det politiske
parti, som fonden er tilknyttet, brydes, udelukkes fonden fra finansiering under forordningen.
Tilsvarende vil en europæisk politisk fond automatisk blive udelukket fra finansiering under
forordningen, såfremt det europæiske politiske parti, som fonden er knyttet til, skulle fortabe
retten til at modtage finansiering under forordningen.
- 2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
394812_0003.png
Af forslaget fremgår ikke konkret, hvordan støtten til de europæiske politiske fonde skal
finansieres. Kommissionen har imidlertid oplyst, at støtten ventes finansieret af det budget til
Europa-Parlamentet, som fastlægges i forbindelse med de årlige budgetprocedurer.
Finansiering af kampagner i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
Forordningens artikel 8 om udgifternes art tilføres et afsnit, der fastslår, at udgifter også kan
omfatte finansiering af kampagner, som føres af politiske partier på europæisk plan i
forbindelse med deltagelse i valg til Europa-Parlamentet. Det understreges dog i samme afsnit,
at disse udgifter ikke må udgøre en direkte eller indirekte finansiering af nationale politiske
partier eller deres kandidater.
Ændringer i de finansielle bestemmelser
De finansielle bestemmelser i forordningens artikel 9 ændres på en række punkter med det
formål at give de europæiske politiske partier større fleksibilitet i forvaltningen af deres
indtægter.
For det første kan de europæiske politiske partier, som en undtagelse fra de almindelige
finansielle bestemmelser i Finansforordningen, overføre op til 25 pct. af de samlede indtægter
fra ét regnskabsår til det følgende år, såfremt midlerne anvendes inden udgangen af det første
kvartal i det følgende regnskabsår.
For det andet nedsættes mindstekravet om medfinansiering fra 25 pct. til 15 pct., dvs. EU’s
driftstilskud må herefter ikke overstige 85 pct. af budgettet for et europæisk politisk parti.
For det tredje fastsættes det, at de europæiske politiske partier, som en undtagelse fra de
almindelige finansielle bestemmelser i Finansforordningen, i begrænset omfang kan anvende
egne midler (dvs. midler, der ikke hidrører fra EU's budget) til at opbygge finansielle reserver.
Finansielle reserver kan således kun opbygges af egne indtægter, der er erhvervet ud over
mindstekravet til medfinansiering på 15 pct. Endvidere fastlægges det, at opbygning af
finansielle reserver udover 100 pct. af partiets gennemsnitlige årlige indtægter vil blive
modregnet i fremtidige tilskud fra EU.
Evaluering
Europa-Parlamentet skal senest den 15. februar 2011 offentliggøre en rapport om anvendelsen
af den reviderede forordning med eventuelle forslag til ændringer af forordningen.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Forslaget til forordning om ændring af forordning om statut for og finansiering af politiske
partier på europæisk plan bygger bl.a. på Europa-Parlamentets beslutning af 23. marts 2006.
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEF art. 251 høres. Der foreligger endnu ikke en
udtalelse. Det er endnu ikke fastlagt, på hvilken plenarforsamling Europa-Parlamentets
udtalelse om forslaget kan ventes at blive vedtaget. Drøftelser om forslaget er imidlertid
påbegyndt i Europa-Parlamentets Forfatningsudvalg, der afholdt en første udveksling af
synspunkter om sagen på sit møde mandag den 16. juli 2007.
- 3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslagene om støtte til politiske fonde på europæisk plan og ændringer i de finansielle
bestemmelser vil kunne få konsekvenser for EU’s budget. Støtten til de europæiske politiske
fonde ventes finansieret af det budget til Europa-Parlamentet, der fastlægges i forbindelse med
de årlige EU-budgetprocedurer. Forslaget har ikke konsekvenser for samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forslaget til forordning om ændring af forordning om statut for og finansiering af politiske
partier på europæisk plan har ikke været i ekstern høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt tiltag, der kan styrke en åben og demokratisk debat på europæisk
plan. Regeringen er derfor positiv over for forslaget om at støtte europæiske politiske fonde
med det formål at bidrage til at styrke og udvikle debatten om europæiske politiske spørgsmål.
Af hensyn til at sikre kontrol med udviklingen af fondene vil regeringen arbejde for, at der i
forordningen fastsættes en beløbsgrænse for den årlige støtte til fondene. Herudover vil
regeringen med henblik på at sikre, at støtte til fondene fastsættes i fuld åbenhed arbejde for, at
der oprettes en særskilt budgetlinje på EU-budgettet, som budgetmyndighederne skal tage
stilling til i forbindelse med den årlige budgetprocedure.
Regeringen finder det positivt, at forslaget fastslår, at støttemidler kan anvendes til finansiering
af kampagner i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet under opretholdelse af forbuddet
mod direkte eller indirekte finansiering af nationale politiske partier eller kandidater.
Regeringen kan acceptere forslaget om en begrænset udvidelse i fleksibiliteten af de finansielle
bestemmelser for opbygning af finansielle reserver af egne indtægter og videreførelse af
begrænsede midler fra et regnskabsår til det følgende, da dette kan give de europæiske politiske
partier bedre mulighed for at foretage langsigtet planlægning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre landes holdning til forslag om ændring af forordningen er endnu ikke kendt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Udenrigsministeriet
- 4-