Europaudvalget 2006-07
KOM (2007) 0399 Bilag 4
Offentligt
European Commission
[email protected]
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sundhedspolitisk kt.
2007-12105-126
Høringssvar fra den danske regering vedrørende Kommissio-
nens grønbog om biologisk beredskab (KOM (2007)399 endelig)
Den danske regering finder det positivt, at Kommissionen som led i sine overvejelser
om evt. fællesskabsinitiativer på området for biologisk beredskab har valgt at sende
grønbog om biologisk beredskab i en bred høring blandt medlemslandene og andre
interesserede parter. Den danske regering har noteret sig, at formålet med høringen er
at afdække medlemslandenes og andre parters synspunkter vedr., hvilke skridt der bør
tages på fællesskabsniveau med henblik på at mindske de biologiske risici og styrke
det biologiske beredskab.
Den danske regering konstaterer med tilfredshed, at Kommissionen lægger op til at
evaluere de mekanismer og rammer, som allerede er i brug, vurdere deres anvendelse
og påpege eventuelle mangler, forinden der om nødvendigt fremsættes forslag om
særlige foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet og man finder det
positivt, at Kommissionen som udgangspunkt ikke påtænker at fremsætte forslag til
retsakter, men derimod at styrke de eksisterende systemer.
I lyset af de senere års terrorhændelser, er den danske regering enig i, at det kan være
formålstjenligt at vurdere medlemslandenes biologiske beredskaber enten nationalt
eller i et fællesskabsforum. Den danske regering finder samtidig, at behovene for eva-
luering og evt. foranstaltninger skal ses i sammenhæng med de initiativer, som allerede
er iværksat på nationalt og internationalt plan. Den danske regering ser derfor frem til
Kommissionens videre analyser af de eksisterende sikkerhedssystemer.
Den danske regering hilser grønbogen velkommen som et vigtigt bidrag til EU’s og
medlemslandenes indsats for gennemførelsen af deres forpligtelser under FN Konven-
tionen af 1972 om forbud mod biologiske og toksikologiske våben samt FN’s Sikker-
hedsråds resolution 1540 af 28. april 2004 om bekæmpelse af nuklear, kemisk og bio-
logisk terrorisme. Etablering af et effektivt biologisk beredskab (bio security) er et af de
centrale emner i disse års forhandlinger inden for rammerne af konventionen og i be-
stemmelserne i resolution 1540.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
399767_0002.png
2
Den danske regering finder på den baggrund anledning til at fremhæve, at man fra
dansk side har iværksat en række initiativer med henblik på at styrke beredskabet i
forbindelse med terrorhændelser, herunder også for det biologiske beredskab.
Sundhedsloven er blevet revideret så imødegåelse af bio-terrorisme indgår i Statens
Serum Instituts opgaver, og der er etableret et Center for Biologisk Beredskab, som
opretholder et døgnberedskab med henblik på indsats ved biologiske terrrorhandlinger.
I 2006 gennemførte Centret en feltøvelse for EU medlemslandene og udarbejdede på
vegne af EU Kommissionen den nugældende EU vejledning for indsats ved biologiske
sikkerhedstrusler.
1
Der er igangsat en national udredning, som snarest ventes at resultere i anbefalinger
om en styrkelse af det biologiske beredskab. Anbefalingerne vedrører forbud mod per-
soners besiddelse af visse biologiske stoffer, skærpelse af den opsøgende kontrolin-
stans ved indførsel af eller handel med stoffer, der er omfattet af B-våbenkonventionen,
tyverisikring, lagerstyring og indberetning om bortkomst.
Det indgår i udredningen, at der for humanpatogene stoffer planlægges fremsat lov-
forslag med henblik på at bringe fremstilling, indførsel, besiddelse m.v. af biologiske
materialer, visse typer fremføringsmateriale og visse typer relateret materiale under
offentlig kontrol. Lovforslaget vil vedrøre de biologiske stoffer, fremføringsmidler og
relateret materiale, der allerede er underlagt EU eksportkontrol baseret på internatio-
nalt samarbejde.
Området biologiske kampstoffer er allerede reguleret i våbenloven, således at det er
forbudt andre end militære myndigheder at indføre, udføre, transportere, erhverve,
overdrage, besidde, bære, anvende, tilvirke, udvikle eller med henblik på udvikling for-
ske i kemiske, biologiske, radiologiske eller nukleare våben.
På sundhedsområdet er netop udsendt en vejledning til regionerne ”Håndbog om
sundhedsberedskab”, som bl.a. giver kommuner og regioner vejledning med hensyn til
planlægning af sundhedsberedskabet i forbindelse med såvel tilsigtede som utilsigtede
biologiske hændelser.
Det danske beredskab er baseret på sektoransvarsprincippet, således at den myndig-
hed, som varetager en opgave til daglig, også er den som varetager opgaven i en kri-
sesituation. Den danske regering lægger stor vægt på, at dette princip bibeholdes, idet
det i de tidlige stadier af en hændelse ofte er meget vanskeligt at fastslå hvad årsagen
til hændelsen er, og hvor kilden skal findes. Det kan således være vanskeligt umiddel-
bart at afgøre om der er tale om en utilsigtet eller tilsigtet (terror) hændelse.
Det sektorbaserede civile beredskab i Danmark er således allerede baseret på et tæt
samarbejde de forskellige beredskabsmyndigheder imellem, herunder politi, rednings-
beredskab og sundhedsvæsen. Dertil kommer en række overvågningssystemer vedrø-
rende smitteudbrud og smitteopsporing. Samarbejdet mellem myndighederne er i vidt
omfang fastlagt i lovgivning, bekendtgørelser, vejledninger m.v.
1
http://ec.europa.eu/health/ph_threats/com/preparedness/docs/biological.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
De danske civile beredskabsmyndigheder deltager allerede i en række internationale
fora, som samarbejder vedrørende smitteudbrud og smittesporing. Den danske rege-
ring finder her anledning til i lighed med Kommissionen at pege på de eksisterende
samarbejder i blandt andet WHO regi, herunder IHR. Den danske regering finder det
væsentligt, at Kommissionen i sit videre arbejde bygger ovenpå eksisterende samar-
bejder, sådan at evt. nye initiativer skaber en merværdi i forhold til det eksisterende.
Grønbogen indeholder en række specifikke spørgsmål vedrørende nøgleprincipper for
biologisk beredskab, forebyggelse og beskyttelse, forbedring af analyser og sikker-
hedsaspekter ved biologisk forskning, forbedret tilsynskapacitet samt indsats og gen-
oprettelse af situationen.
Nøgleprincipper for biologisk beredskab
Den danske regering bemærker sig, at Kommissionen i grønbogen snarere peger på
områder, hvor en indsats kan overvejes, end på egentlige konkrete tiltag. Det bemær-
kes dog særligt, at der konkret foreslås oprettet et europæisk netværk (EBN). Den
danske regering ser positivt på dette forslag og finder, at et sådant netværk kan spille
en væsentlig rolle i forhold til at koordinere udveksling af erfaringer og kompetencer
mellem medlemslandene. Den danske regering finder dog samtidig, at der forinden
beslutning om evt. oprettelse af et sådant netværk bør foretages en nærmere analyse
af netværkets kommissorium og en vurdering af merværdien i forhold til eksisterende
fora.
Forebyggelse og beskyttelse
Den danske regering finder, at det er både væsentlige og hensigtsmæssige overvejel-
ser Kommissionen gør sig vedrørende forebyggelse og beskyttelse, herunder om eva-
luering af overholdelsesniveau og praksis med hensyn til de anvendte standarder in-
denfor forskningen i industrien og de offentlige biolaboratorier, der beskæftiger sig med
farlige patogener, godkendelsesordninger for laboratorier m.v. Den danske regering
henviser dog samtidig til det arbejde, der allerede er i gang i en række lande på områ-
det – herunder i Danmark.
Forbedring af analyser og sikkerhedsaspekter ved biologisk forskning
Den danske regering bemærker sig, at Kommissionen tager et væsentligt område som
muligheden for dobbeltanvendelse af en række stoffer op til overvejelse. Kommissio-
nen overvejer uddannelse og efteruddannelse af forskere og studerende. Man overve-
jer også tiltag i forhold til publicering af resultater. Den danske regering finder området
væsentligt, men vil samtidig pege på, at det er vigtigt, at evt. initiativer overvejes nøje,
således at evt. initiativer skærper opmærksomheden om visse stoffers mulighed for
dobbeltanvendelse, uden samtidig at dreje fokus for meget i retning af givne stoffers
potentiale i forhold til terroranvendelse. Fokus bør således ikke flyttes fra det oprindeli-
ge formål med en given forskning til et fokus på, hvilke dobbelte anvendelsesmulighe-
der der er i forskningsresultaterne.
Forbedret tilsynskapacitet
Den danske regering bemærker sig, at Kommissionen overvejer behov for forbedret
tilsynskapacitet, herunder sporing af biologiske stoffer, som kan smitte dyr, planter og
mennesker, og samarbejde om laboratoriekapacitet, teknisk assistance og ekspertvi-
den.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Den danske regering finder det positivt, at medlemslandene samarbejder om anven-
delse af laboratoriekapacitet og ekspertviden, da der – uagtet de store konsekvenser
en terrorhændelser vil have for det enkelte medlemsland – er tale om et område, hvor
det kan være vanskeligt at opretholde kompetencer mange steder. Den danske rege-
ring skal i den anledning gøre opmærksom på, at regeringen har besluttet at oprette et
CBRN institut, der har til formål at styrke det danske beredskab, bl.a. ved at vurdere
CBRN-sikkerhedstrusler. Instituttet forventes etableret i 2008.
Indsats og genoprettelse af situationen
Den danske regering skal også henlede opmærksomheden på de samarbejder, der
allerede foregår vedrørende smitteopsporing de forskellige myndigheder imellem. Så-
ledes samarbejder f.eks. politi, toldmyndigheder, redningsberedskabet, sundhedsbe-
redskabet m.v. i forbindelse med udbrud af smitsomme sygdomme. Den danske rege-
ring finder endvidere at evt. fællesskabstiltag, som bygges ovenpå de allerede eksiste-
rende samarbejder, også bør samarbejde med landene omkring EU, idet kontrol- og
sporing ikke kan begrænses til EU alene.
Den danske regering noterer sig, at Kommissionen i forbindelse med samarbejde mel-
lem medlemsstaterne peger på muligheden for oprettelse af antigen- og vaccinebanker
og/eller beholdninger af antivirale midler til at kontrollere kendte og meget smitsomme
og farlige patogener.
Den danske regering skal i den forbindelse bemærke, at spørgsmålet om indmeldelse
af medlemsstaternes beholdninger af vacciner og serum til en central database i EU
har været drøftet tidligere i EU regi i forbindelse med forhandlingerne forud for vedta-
gelsen af det nye retsgrundlag vedr. Fællesskabets civilbeskyttelsesordning. Der var
her enighed om, at indmeldinger af medlemsstaternes beholdninger af vacciner og
serum til en central database i EU fremover alene sker på frivillig basis, og kun ved en
konkret krisesituation.
Spørgsmålet om etablering af et fælles europæisk strategisk lager af antivirale midler til
evt. brug i tilfælde af en kommende influenzapandemi er tidligere blevet drøftet på mi-
nisterniveau ved flere lejligheder, senest på rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik,
sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 1. juni 2006, hvor det ikke lykkedes at nå til
enighed om at beslutte at oprette et lager. En efterfølgende høring foretaget af det da-
værende østrigske formandskab viste, at der ikke er den fornødne opbakning til at for-
søge at opnå enighed blandt medlemsstaterne om etablering af en fælles strategisk
lager baseret på national finansiering.
Det blev i den forbindelse fra dansk side tilkendegivet, at Danmark fortsat ikke er over-
bevist om merværdien af et fælles lager, og at det forudsætter et konkret og detaljeret
forslag om oprettelsen og finansieringen af et lager, før Danmark kan tage stilling til,
om man kan tilslutte sig et fælles lager. Denne holdning har Danmark også i forbindel-
se med forberedelse af andre begivenheder end en pandemi og både for så vidt angår
vacciner og andre lægemidler.
Den danske regering er generelt set positiv over for den af Kommissionen iværksatte
høring. Den danske regering finder dog samtidig, at Grønbogen og høringen spænder
over et bredt felt af emner. Den danske regering finder, at beslutning om evt. initiativer
fordrer, at området forud belyses yderligere dels for at afdække, hvilke tiltag de enkelte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
regeringer allerede har foretaget, dels for at afdække eksisterende samarbejder på
området. Den danske regering finder yderligere, at grønbogens emneområder bør af-
stemmes i forhold til øvrige EU initiativer vedr. beredskabsområdet.
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen
/ Vagn Nielsen