Udvalget for Videnskab og Teknologi 2006-07
KOM (2007) 0480 Bilag 1
Offentligt
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
videnskab og Teknologi
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning
om udvælgelse af og udstedelse af tilladelser til systemer, som leverer
mobile satellittjenester (mobile satellite services, MSS)
-KOM (2007) 480
1. Resumé
Forslaget fastlægger fællesskabsprocedurer for fælles udvælgelse på EU-plan af
operatører af satellitbaserede mobiltelefonitjenester samt bestemmelserne for de
nationale myndigheders samordnede udstedelse af tilladelser (rettigheder til at
anvende frekvensressourcer) til de udvalgte operatører til at anvende
radiofrekvenser til sådanne systemer i Fællesskabet.
Tilladelser til udvalgte operatører udstedes på nationalt plan på baggrund af et
fast mindstesæt af betingelser, som fremgår af beslutningsforslaget og som
vurderes af Kommissionen..
Den af Kommissionen foreslåede udvælgelsesprocedure vil indebære
begrænsninger i de enkelte medlemsstaters kompetencer til udpegning af
tilladelsesindehaver. Beslutningen forpligter medlemsstaterne til at anvende
frekvenser til operatører, der er udpeget på europæisk plan efter en fælles
europæisk procedure og dermed ikke efter de sædvanlige nationale procedurer.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 480 af 23. august 2007 fremsendt forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om udvælgelse og udstedelse af
tilladelser til systemer, som leverer mobile satellittjenester (mobile satellite
services, MSS).
Forslaget er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion den 24. august 2007.
Forslaget forventes tidligst vedtaget på møde i Rådet (transport,
telekommunikation og energi) den 29. – 30. november 2007.
På baggrund af den teknologiske og markedsmæssige udvikling vedtog
Kommissionen den 14. februar 2007 beslutning 2007/98/EF om samordnet
anvendelse af frekvensressourcer i 2 GHz frekvensbåndet (1980-2010 MHz og
2170-2200 MHz) med sigte på indførelse af systemer, som leverer mobile
satellittjenester (MSS) for at sikre frekvenser til sådanne systemer på et
harmoniseret grundlag i alle medlemsstater. Beslutningen dækker imidlertid ikke
procedurer for udvælgelse og udstedelse af tilladelser til operatører.
Et forslag til sådanne overordnede rammer for udvælgelse og udstedelse af
tilladelser til mobile satellittjenester blev sendt i offentlig høring i perioden 30.
marts – 30. maj 2007 og fremsendt til alle interesserede parter.
21. september 2007
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
Sagsbehandler
Line Trøst Olsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
398034_0002.png
Høringen viste, at der var bred tilslutning fra interesserede parter, medlemsstater
og potentielle ansøgere til at samordne udvælgelse og udstedelse af tilladelser til
operatører af paneuropæisk mobilsatellitkommunikation på EU-plan. Mange
respondenter støttede også de udvælgelsesmetoder og –kriterier, som
Kommissionen havde foreslået. Der var forskellige holdninger til enkelte
detailkrav i udvælgelsesmetoderne og –kriterierne, som ofte kunne forklares ud
fra respondenternes specifikke interesser. Disse detailspørgsmål forventes løst i
forbindelse med forslagets behandling i COCOM
1
, hvor Danmark deltager i
forhandlingerne. Mens nogle interessenter krævede større fleksibilitet på
nationalt plan, især vedrørende tidsrammerne for de nationale tilladelser,
anmodede andre respondenter om en tættere samordning af de nationale
tilladelsesprocedurer.
Der blev fra dansk side afgivet et høringssvar, som generelt udtrykte støtte til
hovedelementerne i den foreslåede procedure. Det er således vurderingen, at
beslutningen vil give sikkerhed i forhold til det juridiske grundlag for de
involverede parter i forbindelse med udvælgelse af ansøgere og udstedelse af
tilladelser til de pågældende systemer. Endelig blev der i høringssvaret udtrykt
støtte til den harmoniserede tilgang til udvælgelse og udstedelse af tilladelser til
systemer, der tilbyder MSS.
Som opfølgning på udpegningen af frekvenserne til brug for MSS-formål
indføres der med dette forslag rammebestemmelser for en EU-baseret samordnet
udvælgelses- og tilladelsesproces med det formål at sikre grundlaget for den
faktiske anvendelse af de afsatte frekvensressourcer til MSS.
En tilsvarende national tilladelsesudstedelse ville tage udgangspunkt i ”først-til-
mølle-princippet”. I visse tilfælde er efterspørgslen dog større end udbudet, og i
sådanne tilfælde indstiller ITST til videnskabsministeren, at der gennemføres
offentligt udbud eller afholdes auktion grundet frekvensknaphed. Reglerne om
udbud og auktion findes i lov om radiofrekvenser, jf. bekendtgørelse af lov nr.
680 af 23. juni 2004 om radiofrekvenser, §§ 7 og 8.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 95 (1) og skal derfor vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF
artikel 251.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionens vurdering er, at beslutningsforslaget kan sikre muligheden for en
paneuropæisk dækning på MSS området, som ikke vil kunne varetages ved
individuelle tilladelsesudstedelser i medlemsstaterne, idet:
IT- og Telestyrelsen
Side
2
”Kommunikationsudvalget”, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af
7. marts 2002 om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (rammedirektivet)
1
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Satellitkommunikation overskrider nationale grænser og forvaltes derfor
bedre gennem fællesskabsforanstaltninger end i rent national lovgivning.
Den internationale Telekommunikationsunions (ITU’s) regulativer
omfatter procedurer for samordning af satellitradiofrekvenser som et
værktøj til at styre skadelig interferens, men dækker ikke udvælgelse
eller tilladelser. Det er sandsynligt, at medlemsstaterne uden europæisk
samordning ville vælge forskellige operatører af mobile satellitsystemer,
hvilket ville kunne resultere i komplekse interferenssituationer, hvor de
forskellige satellitsystemer ville forstyrre hinanden.
Udvælgelse af og tildeling af rettigheder til de samme frekvenser til
forskellige satellitoperatører i forskellige medlemsstater ville hindre
satellitterne i at udnytte deres naturlige dækningsområde, som i sagens
natur omfatter flere lande, og dermed ophæve fordele ved mobile
satellitsystemer med paneuropæisk dækning.
Hvis der udvælges de samme operatører for hele EU, og de samme
frekvenser tildeles disse operatører i medlemsstaterne, kan de udvalgte
operatører levere mobile satellittjenester på paneuropæisk plan og således
udnytte alle fordele ved satellitkommunikation.
IT- og Telestyrelsen
Side
3
Regeringen er enig heri.
5. Formål og indhold
Med beslutningsforslaget indføres retlige rammer for udvælgelse af og udstedelse
af tilladelser til operatører af mobile satellitkommunikationstjenester. Forslaget
skaber en mekanisme til at samordne udvælgelsen og fastlæggelsen af bestemte
betingelser for tildeling af rettigheder til at anvende frekvenser i 2GHz
frekvensbåndet til mobil satellitkommunikation.
Den af Kommissionen foreslåede udvælgelsesprocedure vil indebære
begrænsninger i de enkelte medlemsstaters kompetencer til udpegning af
tilladelsesindehavere. Beslutningen forpligter således medlemsstaterne til at
tildele frekvenser til operatører, der er udpeget på europæisk plan efter en fælles
europæisk procedure og dermed ikke efter de sædvanlige nationale procedurer.
Det gøres således obligatorisk for medlemsstaterne at udstede tilladelser til de
selskaber, der har vundet udbudet på EU-niveau. Udkastet til beslutning er
således alene rettet mod medlemsstaterne.
Operatørerne udvælges ifølge beslutningsforslaget gennem en sammenlignende
udvælgelsesprocedure, som tilrettelægges af Kommissionen med bistand fra
COCOM, med mulighed for rådgivning fra eksterne eksperter.
Forslaget fastlægger hovedelementerne i proceduren og kriterierne.
Proceduren indledes med en formel vurdering af ansøgningernes ”antagelighed”.
Det betyder, at der blandt andet stilles krav om, at ansøgerne skal være etableret i
EU og have fastlagt en forretningsplan, der sandsynliggør, at de vil kunne
varetage udbudet på et tilstrækkeligt kvalificeret niveau.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Herefter følger den første udvælgelsesprocedure, hvor ansøgerne skal godtgøre,
at deres mobile satellitsystemer har gennemgået den påkrævede tekniske og
kommercielle udvikling. Vurderingen foretages ud fra en defineret række
milepæle, som skal mødes af ansøgerne undervejs i processen. Indholdet af
milepælene fastlægges i et samarbejde mellem Kommissionen og COCOM.
Hvis den samlede efterspørgsel fra de ansøgere, der godkendes under første
udvælgelsesfase, overstiger de tilgængelige frekvensressourcer, foretages i anden
udvælgelsesfase en vurdering af de udbudte projekter ud fra supplerende kriterier
som forbrugerfordele, effektiv frekvensanvendelse og dækningsgrad på
europæisk plan.
Herefter udstedes tilladelser til de udvalgte ansøgere på nationalt plan.
De nærmere detaljer i udvælgelsesproceduren vedtages i et samarbejde mellem
Kommissionen og medlemsstaterne i COCOM.
Forslaget er i overensstemmelse med den fornyede Lissabon-strategi om at fremme
vækst og beskæftigelse ved en øget konkurrenceevne, idet en effektiv udnyttelse af
radiofrekvenserne er et vigtigt element i udviklingen af elektroniske datatjenester,
hvilket bidrager til at fremme vækst, konkurrenceevne og beskæftigelsen i EU.
6. Europa- Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om udkastet til beslutning.
7. Gældende dansk ret og konsekvenser herfor
Den gældende danske lovgivning på området er fastsat i lov om radiofrekvenser
(frekvensloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af 23. juni 2004, bekendtgørelse
nr. 1140 af 7. november 2006 om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse
samt om amatørradioprøver og kaldesignaler m.v., bekendtgørelse nr. 1006 af 10.
december 2002 om anvendelse af radiofrekvenser med tilladelse, bekendtgørelse
nr. 10061 af 7. november 2006 om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og
indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvensplan) samt
i rammemandatet, jf. bekendtgørelse af 1128 af 18. november 2005 om det
frekvenspolitiske rammemandat.
Hvis beslutningen vedtages, vil det være nødvendigt at ændre bekendtgørelse nr.
1140 af 7. november 2006 om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse samt
om amatørradioprøver og kaldesignaler m.v., bekendtgørelse nr. 1006 af 10.
december 2002 om anvendelse af radiofrekvenser med tilladelse og
bekendtgørelse nr. 10061 af 7. november 2006 om fastlæggelse af rammerne for
anvendelse og indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer
(frekvensplan).
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Beslutningsforslaget vurderes umiddelbart at kunne medføre positive
administrative konsekvenser for staten, idet de administrative procedurer på
IT- og Telestyrelsen
Side
4
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
området forenkles. Da der imidlertid er tale om et område, der er begrænset til en
enkelt tjeneste, vil konsekvenserne ikke være af væsentlig betydning.
Beslutningen antages ikke at få væsentlige økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Beslutningsforslaget har ingen direkte konsekvenser for miljøet og
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Beslutningsforslaget vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og
telekommunikation.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
IT- og Telestyrelsen
Ønsket om at skabe muligheder for at udbyde paneuropæiske mobile
satellittjenester falder generelt godt i tråd med ønsket om at sikre alle adgang til
forskellige kommunikationsformer.
Regeringen vurderer, at forslaget kan støttes.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Beslutningsforslaget er udarbejdet i en ekspertgruppe nedsat af Kommissionen,
hvori Danmark deltager. Generelt har der været støtte til forslaget fra
medlemsstaterne såvel som industrien. Høringen, som blev gennemført forud for
forslaget, viste også generel opbakning til den foreslåede udvælgelses- og
tildelingsprocedure, såvel som til Kommissionens kompetence til fastlæggelsen
af disse.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Der er den
23. april 2007 oversendt grundnotat om Kommissionens høringsdokument om
udvælgelse og udpegning af systemer, der tilbyder Mobile Satellite Services.
Side
5
5