Udvalget for Videnskab og Teknologi 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0480 Bilag 2
Offentligt
526691_0001.png
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Samlenotat
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om
udvælgelse af og udstedelse af tilladelser til systemer, som leverer mobile sa-
tellittjenester (mobile satellite services, MSS)
-KOM (2007) 480
Behandles på et senere rådsmøde
5. februar 2008
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526691_0002.png
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning
om udvælgelse af og udstedelse af tilladelser til systemer, som leverer
mobile satellittjenester (mobile satellite services, MSS)
-KOM (2007) 480
Behandles på et senere rådsmøde
Revideret genoptryk af grundnotat af 21. september 2007. Ændringer er markeret
i marginen.
1. Resumé
Forslaget fastlægger fællesskabsprocedurer for fælles udvælgelse på EU-plan af
operatører af satellitbaserede mobiltelefonitjenester med supplerende landbase-
rede basisstationer samt bestemmelserne for de nationale myndigheders samord-
nede udstedelse af tilladelser (rettigheder til at anvende frekvensressourcer) til
de udvalgte operatører til at anvende radiofrekvenser til sådanne systemer i Fæl-
lesskabet.
Tilladelser til udvalgte operatører udstedes på nationalt plan på baggrund af et
fast mindstesæt af betingelser, som fremgår af beslutningsforslaget, og som vur-
deres af Kommissionen.
Den af Kommissionen foreslåede udvælgelsesprocedure vil indebære begræns-
ninger i de enkelte medlemsstaters kompetencer til udpegning af tilladelsesinde-
haver. Beslutningen forpligter medlemsstaterne til at afsætte frekvenser til opera-
tører, der er udpeget på europæisk plan efter en fælles europæisk procedure og
dermed ikke efter de sædvanlige nationale procedurer.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 480 af 23. august 2007 fremsendt forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om udvælgelse og udstedelse af tilla-
delser til systemer, som leverer mobile satellittjenester (mobile satellite services,
MSS).
Forslaget er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion den 24. august 2007.
Forslaget forventes vedtaget i foråret 2008.
På baggrund af den teknologiske og markedsmæssige udvikling vedtog Kommis-
sionen den 14. februar 2007 beslutning 2007/98/EF om samordnet anvendelse af
frekvensressourcer i 2 GHz frekvensbåndet (1980-2010 MHz og 2170-2200
MHz) med sigte på indførelse af systemer, som leverer mobile satellittjenester for
at sikre frekvenser til sådanne systemer på et harmoniseret grundlag i alle med-
lemsstater. Beslutningen dækker imidlertid ikke procedurer for udvælgelse og
udstedelse af tilladelser til operatører.
IT- og Telestyrelsen
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526691_0003.png
Et forslag til sådanne overordnede rammer for udvælgelse og udstedelse af tilla-
delser til mobile satellittjenester blev sendt i offentlig høring i perioden 30. marts
– 30. maj 2007 og fremsendt til alle interesserede parter.
Høringen viste, at der var bred tilslutning fra interesserede parter, medlemsstater
og potentielle ansøgere til at samordne udvælgelse og udstedelse af tilladelser til
operatører af paneuropæisk mobilsatellitkommunikation på EU-plan. Mange re-
spondenter støttede også de udvælgelsesmetoder og –kriterier, som Kommissio-
nen havde foreslået. Der var forskellige holdninger til enkelte detailkrav i udvæl-
gelsesmetoderne og –kriterierne, som ofte kunne forklares ud fra respondenternes
specifikke interesser. Disse detailspørgsmål forventes løst i forbindelse med de
videre forhandlinger om forslaget. Mens nogle interessenter krævede større flek-
sibilitet på nationalt plan, især vedrørende tidsrammerne for de nationale tilladel-
ser, anmodede andre respondenter om en tættere samordning af de nationale tilla-
delsesprocedurer.
Der blev fra dansk side afgivet et høringssvar, som generelt udtrykte støtte til ho-
vedelementerne i den foreslåede procedure. Det er således vurderingen, at beslut-
ningen vil give sikkerhed i forhold til det juridiske grundlag for de involverede
parter i forbindelse med udvælgelse af ansøgere og udstedelse af tilladelser til de
pågældende systemer. Endelig blev der i høringssvaret udtrykt støtte til den har-
moniserede tilgang til udvælgelse og udstedelse af tilladelser til systemer, der til-
byder MSS.
Som opfølgning på udpegningen af frekvenserne til brug for MSS-formål indfø-
res der med dette forslag rammebestemmelser for en EU-baseret samordnet ud-
vælgelses- og tilladelsesproces med det formål at sikre grundlaget for den fakti-
ske anvendelse af de afsatte frekvensressourcer til MSS.
En tilsvarende national tilladelsesudstedelse ville tage udgangspunkt i ”først-til-
mølle-princippet”. I visse tilfælde er efterspørgslen dog større end udbudet, og i
sådanne tilfælde indstiller IT- og Telestyrelsen til videnskabsministeren, at der
gennemføres offentligt udbud eller afholdes auktion grundet frekvensknaphed.
Reglerne om udbud og auktion findes i lov om radiofrekvenser, jf. bekendtgørel-
se af lov nr. 680 af 23. juni 2004 om radiofrekvenser, §§ 7 og 8.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 95 (1) og skal derfor vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF
artikel 251.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionens vurdering er, at beslutningsforslaget kan sikre muligheden for en
paneuropæisk dækning på MSS området, som ikke vil kunne varetages ved indi-
viduelle tilladelsesudstedelser i medlemsstaterne, idet:
Satellitkommunikation overskrider nationale grænser og forvaltes derfor
bedre gennem fællesskabsforanstaltninger end i ren national lovgivning.
Den internationale Telekommunikationsunions (ITU’s) regulativer om-
IT- og Telestyrelsen
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fatter procedurer for samordning af satellitradiofrekvenser som et værktøj
til at styre skadelig interferens, men dækker ikke udvælgelse eller tilla-
delser. Det er sandsynligt, at medlemsstaterne uden europæisk samord-
ning ville vælge forskellige operatører af mobile satellitsystemer, hvilket
ville kunne resultere i komplekse interferenssituationer, hvor de forskel-
lige satellitsystemer ville forstyrre hinanden.
Udvælgelse af og tildeling af rettigheder til de samme frekvenser til for-
skellige satellitoperatører i forskellige medlemsstater ville hindre satellit-
terne i at udnytte deres naturlige dækningsområde, som i sagens natur
omfatter flere lande, og dermed ophæve fordele ved mobile satellitsyste-
mer med paneuropæisk dækning.
Hvis der udvælges de samme operatører for hele EU, og de samme fre-
kvenser tildeles disse operatører i medlemsstaterne, kan de udvalgte ope-
ratører levere mobile satellittjenester på paneuropæisk plan og således
udnytte alle fordele ved satellitkommunikation.
IT- og Telestyrelsen
Side 4
Regeringen er enig heri.
5. Formål og indhold
Med beslutningsforslaget indføres retlige rammer for udvælgelse af og udstedelse
af tilladelser til operatører af mobile satellitkommunikationstjenester. Forslaget
skaber en mekanisme til at samordne udvælgelsen og fastlæggelsen af bestemte
betingelser for tildeling af rettigheder til at anvende frekvenser i 2GHz frekvens-
båndet til mobil satellitkommunikation.
Den af Kommissionen foreslåede udvælgelsesprocedure vil indebære begræns-
ninger i de enkelte medlemsstaters kompetencer til udpegning af tilladelsesinde-
havere. Beslutningen forpligter således medlemsstaterne til at tildele frekvenser
til operatører, der er udpeget på europæisk plan efter en fælles europæisk proce-
dure og dermed ikke efter de sædvanlige nationale procedurer. Det gøres således
obligatorisk for medlemsstaterne at udstede tilladelser til de selskaber, der har
vundet udbudet på EU-niveau. Udkastet til beslutning er således alene rettet mod
medlemsstaterne.
Operatørerne udvælges ifølge beslutningsforslaget gennem en sammenlignende
udvælgelsesprocedure, som tilrettelægges af Kommissionen med bistand fra CO-
COM, med mulighed for rådgivning fra eksterne eksperter.
Forslaget fastlægger hovedelementerne i proceduren og kriterierne.
Proceduren indledes med en formel vurdering af ansøgningernes ”antagelighed”.
Det betyder, at der blandt andet stilles krav om, at ansøgerne skal være etableret i
EU og have fastlagt en forretningsplan, der sandsynliggør, at de vil kunne vareta-
ge udbudet på et tilstrækkeligt kvalificeret niveau.
Herefter følger den første udvælgelsesprocedure, hvor ansøgerne skal godtgøre,
at deres mobile satellitsystemer har gennemgået den påkrævede tekniske og
kommercielle udvikling. Vurderingen foretages ud fra en defineret række mile-
pæle, som skal mødes af ansøgerne undervejs i processen. Indholdet af milepæle-
ne fastlægges i et samarbejde mellem Kommissionen og COCOM.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526691_0005.png
Hvis den samlede efterspørgsel fra de ansøgere, der godkendes under første ud-
vælgelsesfase, overstiger de tilgængelige frekvensressourcer, foretages i anden
udvælgelsesfase en vurdering af de udbudte projekter ud fra supplerende kriterier
som forbrugerfordele, effektiv frekvensanvendelse og dækningsgrad på europæ-
isk plan.
Herefter udstedes tilladelser til de udvalgte ansøgere på nationalt plan.
De nærmere detaljer i udvælgelsesproceduren vedtages i et samarbejde mellem
Kommissionen og medlemsstaterne i COCOM.
Forslaget er i overensstemmelse med den fornyede Lissabon-strategi om at fremme
vækst og beskæftigelse ved en øget konkurrenceevne, idet en effektiv udnyttelse af
radiofrekvenserne er et vigtigt element i udviklingen af elektroniske datatjenester,
hvilket bidrager til at fremme vækst, konkurrenceevne og beskæftigelsen i EU.
IT- og Telestyrelsen
6. Europa- Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om udkastet til beslutning.
7. Gældende dansk ret og konsekvenser herfor
Den gældende danske lovgivning på området er fastsat i lov om radiofrekvenser
(frekvensloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af 23. juni 2004, bekendtgørelse
nr. 1140 af 7. november 2006 om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse
samt om amatørradioprøver og kaldesignaler m.v., bekendtgørelse nr. 1006 af 10.
december 2002 om anvendelse af radiofrekvenser med tilladelse, bekendtgørelse
nr. 10061 af 7. november 2006 om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og
indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvensplan) samt
i rammemandatet, jf. bekendtgørelse af 1128 af 18. november 2005 om det fre-
kvenspolitiske rammemandat.
Hvis beslutningen vedtages, vil det være nødvendigt at ændre bekendtgørelse nr.
1140 af 7. november 2006 om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse samt
om amatørradioprøver og kaldesignaler m.v., bekendtgørelse nr. 1006 af 10. de-
cember 2002 om anvendelse af radiofrekvenser med tilladelse og bekendtgørelse
nr. 10061 af 7. november 2006 om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og
indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvensplan).
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Beslutningsforslaget vurderes umiddelbart at kunne medføre positive administra-
tive konsekvenser for staten, idet de administrative procedurer på området for-
enkles. Da der imidlertid er tale om et område, der er begrænset til en enkelt tje-
neste, vil konsekvenserne ikke være af væsentlig betydning.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526691_0006.png
Beslutningsforslaget har ingen direkte konsekvenser for miljøet og beskyttelses-
niveauet.
9. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunika-
tion, hvilket ikke gav anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Ønsket om at skabe muligheder for at udbyde paneuropæiske mobile satellittjene-
ster falder generelt godt i tråd med ønsket om at sikre alle adgang til forskellige
kommunikationsformer.
Regeringen vurderer, at forslaget kan støttes.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget til beslutning har været drøftet i rådets arbejdsgruppe for telekommuni-
kation og informationssamfundet på flere møder. Generelt har der været støtte til
forslaget, men der er fortsat en række udeståender, der skal behandles i de kom-
mende drøftelser.
De emner, der primært har været drøftet, har relateret sig til spørgsmål om geo-
grafisk dækning, pligt for medlemsstaterne til at udstede tilladelse til satellitan-
vendelse, komitologi samt fortsat sikring af national håndhævelse.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg ved samlenotat af
9. november 2007.
IT- og Telestyrelsen
Side 6