Erhvervsudvalget 2007-08 (1. samling)
KOM (2007) 0510 Bilag 2
Offentligt
402348_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
5. oktober 2007
Jour.nr. 123-35-00002
/JEV/MRN/KRM-SIK
Forslag til Europa-parlamentets og Rådets Direktiv om ændring af
Rådets direktiv 80/181/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlems-
staternes lovgivning om måleenheder, KOM (2007) 510 endelig.
Resumé
Kommissionen har den 10. september 2007 fremlagt et forslag til Euro-
paparlamentets og Rådets direktiv om indbyrdes tilnærmelse af medlems-
staternes lovgivning om måleenheder. Forslaget indeholder en ajourfø-
ring af direktivet på fire væsentlig områder. 1) Det skal være tilladt for
Det Forenede Kongerige og Irland fremover at anvende de særlige britiske
måleenheder (f.eks. mile, pint og troy ounce) på ubestemt tid. 2) Fremover
vil direktivet gælde for forbrugerbeskyttelse og miljø. 3) Det skal være til-
ladt at anvende den nye internationale SI-enhed for katalytisk aktivitet (ka-
tal), der bruges inden for det kemiske procesområde, som forskriftsmæssig
måleenhed. 4) Fremover bliver det muligt at bibeholde de supplerende an-
givelser på ubestemt tid.
En ajourføring af direktivet betyder en fortsættelse af den nuværende
praksis, som generelt set ikke har givet større problemer og ikke medfø-
rer nye administrative omkostninger.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 10. september 2007 fremlagt et forslag til Europa-
parlamentets og Rådets direktiv om indbyrdes tilnærmelse af medlems-
staternes lovgivning om måleenheder (f.eks. meter, kilo og pint), KOM
(2007) 510 endelig. Retsgrundlaget for forslaget er traktatens artikel 95.
Efter at have foretaget en bred høring af de berørte parter og en konse-
kvensanalyse foreslår Kommissionen, at direktiv 80/181/EØF ajourføres
med henblik på
også at lade det gælde for områderne forbrugerbeskyttelse og miljø.
at medtage den nye SI-enhed (system for måleenheder) for kataly-
tisk aktivitet (katal), der bruges inden for det kemiske procesområ-
de, som forskriftsmæssig måleenhed.
at give mulighed for at anvende supplerende angivelser på ubestemt
tid.
ikke længere kræve, at Det Forenede Kongerige og Irland ophører
med de begrænsede lokale undtagelser for pint, mile og troy ounce,
hvor disse stadig finder anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
402348_0002.png
2/3
Det gældende direktiv og dets problemstillinger
Det nuværende direktiv har været gældende siden 1980 og har til formål at
standardisere anvendelsen af forskriftsmæssige måleenheder inden for EU i
overensstemmelse med det internationale system (SI), som det internationa-
le organ Bureau International des Poids et Mesures forvalter. Det gældende
direktiv kræver, at alle angivelser skal være metriske. Det rejser følgende
problemstillinger:
USA kræver mærkning med ikke-metriske angivelser parallelt med
de metriske, hvilket kan give problemer for de erhvervsdrivende.
Således vil virksomheder, der eksporterer til både EU og USA være
nødt til at have to forskellige pakninger/mærkninger ved et uændret
direktiv, mens de ved direktivændringen kan fortsætte den praksis,
der er for at angive både metriske og ikke-metriske mål på samme
pakning.
Direktivet er ikke opdateret med hensyn til den nyeste tekniske ud-
vikling. I 1980, da direktivet blev vedtaget, besluttede man kun at
medtage enheder, der var gældende på det tidspunkt. De nye inter-
nationale SI-enheder, der er vedtaget fra 1980 til 2007 vil derfor ik-
ke kunne anvendes i EU.
Det Forenede Kongerige og i nogle tilfælde Irland bliver nødt til at
fastsætte en dato for udløbet af de sidste undtagelser for de særlige
britiske måleenheder (pint, mile, troy ounce).
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
3.
Nærhedsprincippet
Det gældende direktiv sikrer en fælles strategi på grundlag af traktatens ar-
tikel 95, således at måleenhederne er harmoniseret på det indre marked. Det
betyder, at der ikke er nogen hindringer for handelen på det indre marked
som følge af måleenheder, idet disse er i overensstemmelse med internatio-
nale standarder.
Ophævelse af tidsbegrænsningen på gældende undtagelser (pint, mile, troy
ounce) synes ikke at have nogen indflydelse på det indre marked og er der-
for i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet. Forslaget til direktivændring medfører ikke nye administrative omkost-
ninger for danske virksomheder og har ikke umiddelbart betydning for dan-
ske borgere.
4.
Gældende dansk ret
Den danske implementering af 80/181/EØF sker via LOV nr 602 af
24/06/2005 Erhvervsfremmeloven, BEK nr 1138 af 15/12/2003 Bekendt-
gørelse om det internationale enhedssystem (SI) og andre lovlige enhe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
402348_0003.png
3/3
der, BEK nr 74 af 09/02/2006 Bekendtgørelse om ændring af bekendtgø-
relse om det internationale enhedssystem (SI) og andre lovlige enheder,
BEK nr 1268 af 12/12/2005 Implementering af direktiv om medicinsk
udstyr, BEK nr 1269 af 12/12/2005 Implementering af In-vitro diagnostic
direktivet, BEK nr 436 af 16/05/2006 Bekendtgørelse om ikrafttræden af
EF-direktiv om måleinstrumenter (MID) og om udpegning af notificerede
organer.
5.
Høring
Forslaget er sendt i bred høring i EU-Specialudvalget for vækst og kon-
kurrenceevne, Metrologiudvalget under Det Tekniske Sikkerhedsråd,
samt de danske GTS-institutter med svarfrist den 17. oktober 2007.
6.
Andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdning til forslaget.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark støtter forslaget, da det giver danske virksomheder mulighed
for at benytte samme emballage/mærkning både på det europæiske og det
amerikanske marked. Derudover medfører direktivforslaget ikke nye ad-
ministrative omkostninger for danske virksomheder og har ikke umiddelbart
betydning for danske borgere.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget medfører behov for en opdatering af de danske bekendtgørelser
på området. Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
En ajourføring af direktivet betyder en fortsættelse af den nuværende prak-
sis, som generelt set ikke har givet større problemer og ikke medfører nye
administrative omkostninger (omkostninger til mærkning).
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grundnotatet er samtidig oversendt til Folketingets Erhvervsudvalg.