Det Energipolitiske Udvalg 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0529 Bilag 1
Offentligt
407297_0001.png
G R U N D N O T AT
15. november. 2007
J.nr.
Ref. TS/TP/SVF
Side 1/11
Grundnotat vedr. forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af di-
rektiv 2003/55 EF om fælles regler for det indre marked for naturgas (revideret gasdi-
rektiv, 3. liberaliseringspakke), KOM(2007)529 endelig
Nyt notat
Resumé
Forslaget om ændring af gasdirektivet er en del af Kommissionens 3. liberaliseringspakke.
Kommissionen påpegede i sin Meddelelse fra 10. januar 2007 ”En energipolitik for Europa”,
at de nuværende fælles regler og foranstaltninger ikke skaber de fornødne rammer for, at må-
let om et velfungerende indre marked kan opfyldes. Kommissionen vurderede på denne bag-
grund, at der er behov for en revision og styrkelse af de eksisterende fælles regler. Det vigtig-
ste element i det reviderede direktiv er kravet om effektiv adskillelse i form af ejermæssig ad-
skillelse, eller – som en undtagelse – oprettelse af en systemoperatør, der er uafhængig af for-
synings- og produktionsinteresser, også kaldet en ISO (Independent System Operator).
1. Direktivforslagets formål og indhold
Kommissionens forslag blev fremsendt den 25. september 2007 i en engelsk sprogversion.
Forslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fælles-
skab, særligt artikel 47, stk. 2, artikel 55 og artikel 95, og skal vedtages efter proceduren i ar-
tikel 251 (om fælles beslutningstagen mellem Rådet og Parlamentet). Forslaget foreligger i
dansk sprogversion siden 1. oktober 2007.
Forslaget til revideret gasdirektiv er tænkt som en styrkelse af de eksisterende regler for det
indre marked for energi. Af forslaget fremgår blandt andet, at det nye gasdirektiv erstatter det
oprindelige direktiv fra 1998 og ændrer gasdirektivet fra 2003. Forslaget er led i en samlet
ændringspakke på el- og gasområdet til opfølgning på den første liberaliseringspakke (1996 &
1998) og den anden pakke (2003). Pakken indeholder udover ændringer i gasdirektivet også
ændringer af eldirektivet, ændringer af forordninger om grænseoverskridende el- henholdsvis
gashandel samt forslag til en ny forordning om et EU energitilsyns-agentur på fællesskabsni-
veau.
Kommissionens forslag lægger ikke op til en radikal ændring af bestemmelserne i det gæl-
dende gasdirektiv og afspejler det danske EU indspil til Kommissionen fra den 12. oktober
2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
407297_0002.png
Forslagets hovedelementer er:
Krav om udpegning af transmissionssystemoperatør, der er uafhængig af forsynings-
og produktionsinteresser (via ejermæssig adskillelse eller i form af en tæt reguleret
uafhængig systemoperatør, kaldet en ”ISO”).
Krav om selskabsmæssig og funktionel adskillelse af gaslagre fra produktion, handel
og distribution
Indføjelse af klausuler til beskyttelse af energisektoren mod at tredjelandes selskaber
kan omgå reglerne for ejermæssig adskillelse og misbruge ejerskab i infrastrukturen.
Styrkelse af de nationale energitilsyns beføjelser.
Reviderede regler om mulighed for undtagelse fra direktivets regler om ejermæssig
adskillelse, tredjepartsadgang og regulatorisk kontrol med priser og vilkår i forbindel-
se med ny infrastruktur.
Formålet med det indre marked for gas, som siden 2000 gradvist har taget form i Fællesska-
bet, er at stille reelle valgmuligheder til rådighed for alle forbrugere i EU, privatpersoner som
erhvervsdrivende, åbne nye forretningsmuligheder og fremme handlen over grænserne, så der
derved kan opnås effektiviseringsgevinster, konkurrencedygtige priser, højere servicestandard
og øget forsyningssikkerhed og bæredygtighed.
Kommissionen påpegede i sin Meddelelse fra 10. januar 2007 ”En energipolitik for Europa”
1
,
at de nuværende fælles regler og foranstaltninger ikke skaber de fornødne rammer for, at må-
let om et velfungerende indre marked kan opfyldes.
Kommissionen vurderede på denne baggrund, at der er behov for en revision og styrkelse af
de eksisterende fælles regler. Markedet lider blandt andet under for høje priser og konkurren-
ceforvridning, hvilket blandt andet skyldes, at der er for lille kapacitet i el- og gasnettene og
for få investeringer i grænseoverskridende infrastruktur samt fortsat strukturelle barrierer i
markedet, der hindrer nye selskabers adgang. Særligt retter Kommissionen opmærksomheden
på:
at det har vist sig, at det krav om selskabsmæssige adskillelse, som indgår i det eksi-
sterende eldirektiv, mod hensigten fortsat tillader vertikalt integrerede energiprodu-
center at udøve kontrol over transmissionsnettet. Direktivet har dermed ikke vist sig
tilstrækkeligt til at kunne fjerne adgangsbarrierer for andre selskaber.
at vertikalt integrerede monopolselskaber ikke har tilstrækkeligt incitament til at ud-
bygge infrastrukturen, herunder udlandsforbindelse, til gavn for konkurrencen.
at der er behov for, at de systemansvarlige operatører (TSO’er) samarbejder tættere på
europæisk plan for at skabe rammerne for en bedre grænseoverskridende markeds-
funktionalitet.
at de nationale energitilsyns kompetencer skal styrkes, og at hensynet til den grænse-
overskridende handel skal styrkes gennem oprettelsen af et europæisk agentur for
samarbejde mellem de nationale energitilsyn (regulatorer).
Kommissionen foreslår på denne baggrund, at der oprettes systemoperatører, der er uafhængi-
ge af forsynings- og produktionsinteresser. Uden effektiv adskillelse mellem nettene på den
1
KOM(2007)1
Side 2/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ene side og produktions- og forsyningsvirksomhed på den anden er der risiko for forskelsbe-
handling hvad angår netdriften, samtidig med at der ikke er det fornødne incitamentet for ver-
tikalt integrerede virksomheder til at investere tilstrækkeligt i infrastrukturen.
De nuværende regler om selskabsretslig og funktionel adskillelse har endnu ikke ført til effek-
tiv adskillelse for transmissionssystemoperatørernes vedkommende. Virkelig effektiv adskil-
lelse kan kun sikres ved at fjerne de vertikalt integrerede selskabers iboende interesse i at dis-
kriminere mod konkurrenter, f.eks. ved at vanskeliggøre netadgang og undlade at minimere
flaskehalse i transmissionsnettene.
Ejendomsretlig adskillelse, der indebærer, at netejeren udpeges som netoperatør og er uaf-
hængig af forsynings- og produktionsinteresser, er den mest effektive udvej til at løse den
iboende interessekonflikt og forsyningssikkerheden. Da ejendomsretslig adskillelse i nogle til-
fælde kræver, at selskaberne omstruktureres, indrømmes medlemsstaterne ekstra tid til at gen-
nemføre de relevante bestemmelser.
Kommissionen foreslår desuden, at når det selskab, der ejer et transmissionssystem, indgår i
et vertikalt integreret selskab, bør medlemsstaterne have mulighed for at vælge mellem ejen-
domsretlig adskillelse og – som en undtagelse – oprettelse af en systemoperatør, der er uaf-
hængig af forsynings- og produktionsinteresser. Denne mulighed, der er en afvigelse fra
grundprincippet om ejendomsretslig adskillelse, kaldes en ”uafhængig systemoperatør” (ISO
= Independent System Operator). På den måde får vertikalt integrerede selskaber mulighed
for at bevare ejendomsretten til deres netanlæg. Til gengæld er det en forudsætning, at selve
driften af transmissionsnettet ledes af en uafhængig systemoperatør dvs. en virksomhed eller
enhed, der er helt adskilt fra det vertikalt integrerede selskab. For at løsningen med en ”uaf-
hængig systemoperatør” bliver fuldt ud effektivt indeholder direktivet specifikke tillægsreg-
ler.
Den uafhængige systemoperatør varetager alle netoperatørernes opgaver og har en forpligtelse
til at sikre, at de fornødne investeringer i infrastrukturen gennemføres. Det vertikalt integrere-
de selskabs rolle i forhold til den uafhængige operatør kan bedst betegnes som en ”silent inve-
stor”, som uden at kunne øve indflydelse på driften alene modtager afkastet af aktiverne . Det
vertikalt integrerede selskab kan således ikke udpege medlemmer af bestyrelsen eller blokere
for investeringsbeslutninger mv.
Med hensyn til lagerselskaber foreslår Kommissionen, at lagerselskaberne som minimum ad-
skilles selskabsmæssigt og funktionelt fra gasproduktion, -distribution og -forsyning. Ved
funktionel adskillelse forstås blandt andet, at ledelsen af lageraktiviteten ikke direkte eller in-
direkte må have ansvaret for den daglige drift af produktions-, distributions- og forsyningsak-
tiviteter.
Det foreliggende forslag kræver, at transmissionssystemoperatørerne adskilles effektivt fra
forsynings- og produktionsvirksomhed, ikke kun på nationalt plan, men i hele EU. Det bety-
der specifikt, at forsynings- og produktionsselskaber, der arbejder et sted i EU, ikke må eje el-
ler drive et transmissionssystem i nogen medlemsstat. Det krav gælder i lige grad for EU- og
ikke EU-selskaber.
Side 3/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen foreslår samtidig supplerende beskyttelsesforanstaltninger over for indflydelse
fra tredjelande. Lovpakken indeholder beskyttelsesklausuler, der skal sikre, at selskaber fra
tredjelande, som ønsker at erhverve en betydelig interesse i eller ligefrem kontrol over et
transmissionsnet i EU, påviseligt og utvetydigt skal opfylde de samme krav om adskillelse,
som EU-selskaber. De nationale regulerende tilsynsmyndigheder (regulator) tildeles beføjel-
ser til gennem en certificeringsordning at afvise transmissionssystemoperatører, som ikke
overholder reglerne om ejendomsretlig adskillelse.
Kommissionen kan gribe ind, hvis en køber ikke kan påvise sin både direkte og indirekte uaf-
hængighed af forsynings- og produktionsvirksomhed. Kommissionen foreslår en bestemmelse
om, at personer og selskaber fra tredjelande ikke må erhverve kontrollen med et transmissi-
onssystem eller en transmissionssystemoperatør i Fællesskabet, medmindre det tillades i en
aftale mellem EU og det pågældende tredjeland.
Endvidere indeholder Kommissionens forslag yderligere tiltag til øget harmonisering af de na-
tionale regulatorers beføjelser og styrkelse af deres uafhængighed. De gældende bestemmelser
indeholder krav om, at medlemsstaterne skal udpege regulerende myndigheder med nærmere
bestemte beføjelser. I mange tilfælde viser erfaringerne imidlertid, at reguleringens effektivi-
tet ofte hæmmes af, at regulatorerne ikke er tilstrækkelig uafhængige af regeringen og ikke
har tilstrækkelige beføjelser og handlemuligheder.
Kommissionens forslag indeholder derfor skærpede regler for regulatorernes opgaver og
kompetencer. Regulatoren skal sikre og føre tilsyn med overholdelsen af gældende markeds-
regler i direktiver og forordninger. Der stilles krav om, at regulatoren samarbejder med andre
regulatorer og et kommende nyt EU-agentur for samarbejde mellem regulatorer. Fremover må
der kun være én regulator i hvert medlemsland.
Det følger af forslagets bestemmelser, at regulatoren skal fungere som en selvstændig juridisk
enhed med selvstændigt budget, som funktionelt skal være adskilt fra enhver anden offentlig
eller privat enhed. Regulatorens ledelse såvel som medarbejderstab skal fungere uafhængigt
og må ikke være undergivet instruktionsbeføjelse fra regeringen eller andre myndigheder.
Endelig skal det nævnes, at Kommissionen foreslår for at styrke alle kunders rettigheder, at
energiselskaberne hver måned oplyser forbrugerne om forbrug og udgiften ved månedens el-
forbrug.
2. Gældende dansk lovgivning på området og konsekvenser herfor
Det gældende gasdirektiv er implementeret i den danske naturgasforsyningslov. De foreslåede
ændringer i gasdirektivet vil også skulle implementeres i naturgasforsyningsloven.
Kravet om ejermæssig adskillelse af transmissionssystemoperatøren fra forsynings- og pro-
duktionsinteresser er i praksis gennemført i Danmark, da Energinet.dk, der p.t. er den eneste
transmissionssystemoperatør, er uafhængig af produktion og handel og er forpligtet til at være
det i henhold til Lov om Energinet Danmark. Der skal dog i naturgasforsyningsloven fastsæt-
tes bestemmelser om den ejermæssige adskillelse med henblik på at sikre, at eventuelle andre
Side 4/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
407297_0005.png
transmissionssystemoperatører, der måtte dukke op i Danmark, også kommer til at leve op til
adskillelseskravet.
Regulatoren (Energitilsynet) er i dag reguleret i elforsyningsloven og naturgasforsyningslo-
ven. Det må påregnes, at Kommissionens forslag om yderligere tiltag til harmonisering af de
nationale energimyndigheders beføjelser og styrkelse af deres uafhængighed vil føre til æn-
dringer i reglerne om Energitilsynet i elforsyningsloven og naturgasforsyningsloven. De
skærpede krav til regulatorens uafhængighed kan muligvis indebære ændringer i Energitilsy-
nets administrative tilhørsforhold.
3. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, CO-industri, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Vindmølleforening,
Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Landbrug, DONG Gas Distribution, Elsparefonden, Energinet.dk, Energitilsynet, Erhvervs-
og Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering
(CKR), Fagligt Fællesforbund - 3F, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen,
Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen for
Slutbrugere af Energi, Greenpeace Danmark, HNG/Midt-Nord, HTS, Håndværksrådet, Kom-
munernes Landsforening, Landbrugsraadet, LO, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, Naturgas
Fyn, North Sea Operators Committee – Denmark, Oliebranchens Fællesrepræsentation, Orga-
nisationen for Vedvarende Energi (OVE), Risø, Sammenslutningen af Danske Elforbrugere
(SDE), Skatteministeriet, Statens Byggeforskningsinstitut, Transport- og Energiministeriet,
Udenrigsministeriet, Verdensnaturfonden – WWF, Vindmølleindustrien og Økonomi- og Er-
hvervsministeriet.
Energistyrelsen har modtaget høringssvar fra følgende:
Advokatrådet, CO-Industri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Indu-
stri, Energinet.dk, Energitilsynet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, HNG/Midt-Nord, HTS, Landbrugsraadet, LO, Mærsk Olie & Gas, Oliebranchens
Fællesrepræsentation, Organisationen for Vedvarende Energi (OVE), Rambøll og Vindmølle-
industrien.
Af høringssvarerne fremgår følgende:
Generelle bemærkninger til 3. liberaliseringspakke
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Energinet.dk, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
HNG/Midt-Nord, HTS, LO og Oliebranchens Fællesrepræsentation udtrykker generel støtte
til Kommissionens udspil til liberaliseringspakke.
Dansk Energi og Landbrugsraadet er enige i intentionerne i liberaliseringspakken. Landbrugs-
raadet finder dog, at en række af forslagene er forholdsvis overordnede og derfor bør konkre-
tiseres nærmere. Endvidere finder Landbrugsraadet det vigtigt, at tempoet i reformarbejdet
Side 5/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
407297_0006.png
speedes op. Dansk Energi bemærker, at regelværket bør designes så enkelt og ubureaukaritsk
som muligt.
Energinet.dk finder det positivt, at el og gas grundlæggende behandles ens.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører mener at pakken indeholder en række uklarheder sam-
menholdt med EU’s klimatilpasningsstrategi. Specifikt nævnes, at muligheden for indpasning
af VE i eldistributionssystemerne, jf. eldirektivets artikel 14, stk. 4, også bør gælde eltrans-
mission. Dette er også nævnt af Rambøll.
OVE finder det vigtigt, at el- og gasdirektiverne sikrer, at vedvarende energi bliver prioriteret
i el- og gasnettene, at muligheden for at fremme vedvarende energi via PSO-betalinger fast-
holdes, at ”low carbon technologies” defineres således, at man ikke fremmer atomkraft og
storskala vandkraft, samt at det ikke overlades til markedet at afgøre valget af energikilder i
elproduktionen, idet det bør være op til de enkelte landes energipolitik.
Advokatrådet finder det uden for rådets formål at vurdere det politiske og økonomiske ind-
hold i liberaliseringspakken. Advokatrådet har således alene afgivet et høringssvar af mere
lovteknisk karakter.
Adskillelse (unbundling)
CO-Industri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Energinet.dk, Energitilsynet,
HTS, Landbrugsraadet, LO, OVE og Vindmølleindustrien ser helst en fuld ejermæssig adskil-
lelse af transmissionsvirksomhed fra handel og produktion.
Energinet.dk mener dog også, at en ISO-model kan have positive konsekvenser for udvikling
af konkurrence og investeringer forudsat, modellen ikke udvandes i forhold til Kommissio-
nens forslag, mens Energitilsynet især er skeptiske overfor ISO-modellen i forhold til, hvor-
dan det sikres, at netejerne foretager de nødvendige investeringer, når systemansvaret er ad-
skilt fra ejeren.
Vindmølleindustrien mener, at ISO-modellen skal underlægges klare mål og kontrolmeka-
nismer, herunder at ISO’erne pålægges ansvar for at udbygge og udvikle eksisterende net,
samt at det er positivt, at Kommissionen får kompetence til at uddelegere klare opgaver til
TSO’erne.
Energitilsynet og HTS støtter Kommissionens forslag til regler, der skal stramme op på ad-
skillelsen mellem distribution og handel, mens Dansk Energi ikke kan gå ind for de skærpede
krav, der lægges op til.
Nationale regulerende myndigheder
Generelt støtter CO-Industri, Dansk Erhverv, Energitilsynet, HTS og Landbrugsraadet Ko-
missionens forslag til styrkelse af nationale energitilsyns uafhængighed og kompetencer.
Energitilsynet bemærker dog, at disse myndigheder bør kunne varetage andre opgaver end
dem, der følger af direktivet. Som et eksempel nævnes Energitilsynets tilsyn med fjernvarme-
sektoren. Endvidere påpeger Energitilsynet, at hvis konsekvensen af forslaget er, at Energitil-
synets opgaveportefølje øges, vil det være nødvendigt at tilsynets sekretariat tilføres de nød-
Side 6/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
407297_0007.png
vendige ressourcer. Sigtet med mål om fremme af energieffektivitet mv. bør alene være at
fremme disse mål gennem tilrettelæggelsen af de markedsmæssige rammer. Energitilsynet
mener videre, at det er uheldigt, at muligheden for alene at godkende tariferingsmetoden og
ikke de konkrete tariffer foreslås fjernet, og at det er unødigt restriktivt, at ledelsen af nationa-
le reguleringsmyndigheder alene udpeges for en periode på mindst fem år uden mulighed for
forlængelse.
Dansk Industri finder det centralt, at der skabes ensartede regler for tilsynsmulighedernes be-
føjelser i de enkelte lande med henblik på at skabe lige konkurrencevilkår.
Dansk Energi er skeptisk overfor flere af de udvidede beføjelser til de nationale regulatorer.
HTS og Landbrugsraadet finder det vigtigt, at der sikres et tættere og bedre samarbejde i EU
mellem tilsynsmyndighederne.
Ny infrastruktur
Landbrugsraadet finder det ikke godtgjort, at der kan være behov særregler vedrørende ad-
gangen til ny infrastruktur, herunder undtagelse fra reglerne om tredjepartsadgang.
Energitilsynet finder, at dispensationsmuligheden skal bruges restriktivt og kun når der er ud-
sigt til, at forsyningssikkerhed og effektiv konkurrence vil lide under manglende investerin-
ger.
CO-Industri anerkender det behov for fleksibilitet, der ligger bag forslaget om muligheden for
midlertidig fravigelse af princippet om adskillelse for nye infrastrukturanlæg.
Gaslagre
Landbrugsraadet finder det vigtigt, at gaslagre bliver adskilt fra produktionsinteresser og me-
ner ikke, at Kommissionens forslag er tilstrækkeligt på dette område.
Diverse
Energitilsynet ser positivt på krav om opbevaring af data, da det kan være et vigtigt led i gen-
nemførelsen af regulerings- og konkurrencemyndighedernes arbejde.
HNG/Midt-Nord finder forslag om, at der kan foretages leverandørskift på et hvilket som
helst tidspunkt, samt at forbrugerne hver måned skal informeres om deres gasforbrug og der-
med forbundne omkostninger, økonomisk bebyrdende for selskaberne, og dermed i sidste en-
de for forbrugerne. Efter HNG/Midt-Nords opfattelse er der i dag et hensigtsmæssigt og vel-
fungerende system for skift af gasleverandør og fakturering. Forslaget bør derfor revideres i
overenstemmelse hermed eller helt bortfalde. Dansk Energi støtter synspunktet for så vidt an-
går information om gasforbrug, og Energitilsynet finder det uhensigtsmæssigt med lovgivning
på et sådant detaljeringsniveau.
HNG/Midt-Nord udtrykker bekymring over forslaget om, at der kan vedtages nærmere ret-
ningslinier for implementeringen af gasdirektivets artikel 3. Især udtrykkes bekymring for, at
der fastsættes regler, der indebærer, at gasselskaberne tvinges til at håndtere sårbare forbruge-
re fx ved at skulle fastsætte særlige sociale tariffer.
Side 7/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
407297_0008.png
LO mener, at det er nødvendigt at styrke solidariteten mellem EU-landene yderligere for at
sikre den fremtidige energiforsyning. Også Dansk Energi vurderer, at det principielt kan være
en fordel, men det afhænger af den konkrete udmøntning.
Dansk Erhverv støtter Kommissionens forslag om at styrke reglerne for forsyningssikkerhed.
Dansk Energi ser det som en afgørende forudsætning for velfungerende detailmarkeder, at
landene afholder sig fra at regulere detailpriserne.
Energitilsynet hilser den eksplicitte fokus på regionalt samarbejde velkommen.
4. Regeringens generelle foreløbige holdning
Den danske regering er generelt positiv indstillet overfor forslaget fra Kommissionen, der
lægger sig tæt op ad de synspunkter, som regeringen har fremført over for Kommissionen,
herunder det danske EU-indspil fra oktober 2006. Regeringen enig i, at en justering af de ek-
sisterende fælles regler på EU-niveau er påkrævet. Regeringen er desuden enig i, at et velfun-
gerende dansk naturgasmarked forudsætter et velfungerende indre europæiske naturgasmar-
ked, herunder især en mere effektiv adskillelse.
Fra dansk side foretrækker man ejermæssig adskillelse og man anser den alternative mulighed
for at vælge en ISO som den næstbedste løsning. Særligt bør man fra dansk side arbejde imod
et forhandlingsresultat, der i væsentlig grad udvander de bestemmelser, der skal sikre ISO’ens
uafhængighed af netejeren - det vertikalt integrerede selskab. Det gælder dog samtidig at et
tredje alternativ til ejermæssig adskillelse og ISO, som flere af de store EU-lande efterlyser,
formentlig vil lægge sig meget tæt op ad den nuværende situation, hvilket man fra dansk side
må anse for særligt uønskværdigt.
Med hensyn til bestemmelserne om den nationale tilsynsmyndighed, regulatoren, er Danmark
betænkelig ved den foreslåede opgaveportefølje, som man finder for vidtgående. Regulatorer-
ne bør ikke føre energipolitik, herunder tillægges ansvar for forsyningssikkerhed og netud-
bygning. Det er centrale energipolitiske opgaver, der bør varetages af (en) myndighed(er), der
er underlagt den ansvarlige minister af hensyn til den parlamentariske kontrol. Regulatorerne
bør alene tildeles beføjelser, der kan medvirke til at sikre og fremme konkurrence i markedet.
Derimod betragter man det ikke som problematisk fra dansk side, hvis regulatorerne får til
opgave at overvåge virkningerne af gennemførelsen af energipolitiske beslutninger om forsy-
ningssikkerhed og netudbygning på udviklingen af konkurrencemarkedet.
Danmark kan støtte de skærpede krav til tilsynsmyndighedens uafhængighed af økonomiske
og politiske interesser.
For at undgå at tredjelandes vertikalt integrerede selskaber udøver markedsmagt er man fra
dansk side principielt enig i, at de skærpede regler for ejermæssig adskillelse eller ISO mel-
lem produktion, distribution og transmission – også skal gælde tredjelandes selskaber, der øn-
sker at investere i EU’s transmissionsinfrastruktur.
Side 8/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med Energinet.dk som ejer af el- og gastransmissionsnettene i Danmark er problemstillingen
ikke aktuel her. Men fra dansk side er der forståelse for, at mulige strategiske opkøb har givet
anledning til bekymring i en række andre medlemslande. Bekymringen har især i de nye øst-
europæiske medlemslande ført til skepsis over for gennemførelse af ejermæssig adskillelse.
Man frygter, at de således adskilte transmissionsoperatører kan blive opkøbt af vertikalt inte-
grerede udenlandske energiselskaber og bringe de pågældende landes forsyningssikkerhed i
fare.
En velfungerende tredjelandebestemmelse, som kan yde beskyttelse mod strategiske overta-
gelser med sigte på at udøve markedsmagt, vil derfor kunne bidrage til større opslutning om
ejermæssig adskillelse. Danmark lægger samtidig vægt på, at reglerne udformes sektor-
specifikt, så de ikke får en generel protektionistisk effekt over for tredjelandes investeringer i
EU.
Danmark støtter, at samarbejdet mellem transmissionsoperatørerne styrkes. Dog er det vigtigt,
at et sådant samarbejde sker under forudsætning af, at der gennemføres en effektiv adskillelse,
enten ejermæssig eller i kraft af en effektiv ISO. Et øget samarbejde mellem ineffektivt ad-
skilte transmissionsoperatører risikerer at virke imod hensigten, fordi samarbejdet kan drejes i
retning af karteldannelser, hvor varetagelse af de vertikalt integrerede ejeres interesser frem-
mes.
5. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt
Forhandlingerne har indtil videre fokuseret på de to direktiver for henholdsvis el og gas samt
forordningen om et agentur for samarbejde mellem regulatorerne, og den følgende fremstil-
ling beskriver den samlede status for disse tre forslag. Forhandlinger om forslagene til revide-
rede forordninger for grænseoverskridende handel med el og gas er udskudt indtil videre.
Der er generelt en bred opbakning til forslagets målsætninger om at fremme konkurrencen på
det indre marked for energi. En gruppe lande er dog været afvisende over for den foreslåede
fremgangsmåde. Det gælder især med hensyn til kravet om at adskille transmissionsansvaret
fra vertikalt integrerede energivirksomheder. En anden, større gruppe lande har taget positivt
imod pakken, som den foreligger.
Generelt har der i forhandlingerne udkrystalliseret sig tre hovedspørgsmål, nemlig effektiv
adskillelse, bestemmelser om nationale tilsynsmyndigheder og 3. landsklausulen.
Det vigtigste og politisk langt det mest kontroversielle er spørgsmålet om ejermæssig adskil-
lelse, hvor der er to grupper med meget modsatte synspunkter. Der eksisterer imidlertid også
en stor mellemgruppe bestående af en række af de nyeste EU-medlemmer, hvis stillingtagen
vil være vigtig i forbindelse med et kommende kompromis.
Modstanderne af ejermæssig adskillelse fører en meget hård, og, indtil videre, kompromisløs
linje i forhandlingerne og afviser såvel ejermæssig adskillelse som ISO’en som alternativ
uden samtidig at ville fremsætte konkrete forslag til alternativer, som på overbevisende måde
lever op til Det Europæiske Råds påpegning i marts 2007 af behovet for en stramning af de
Side 9/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eksisterende regler. Modstander-gruppen stiller sig desuden grundlæggende spørgsmålstegn
ved, om erfaringerne i lande med ejermæssig adskillelse har været gode.
Det er dog også bemærkelsesværdigt, at en relativ stor og voksende gruppe af lande ønsker
ejermæssig adskillelse, og at nogle af disse lande også vil kunne leve med ISO’en. En række
af de mindste lande, herunder østater, er positivt indstillet, givet de kan opnå undtagelse fra
kravet om ejermæssig adskillelse for små, isolerede markeder.
Enkelte lande, som accepterer ejermæssig adskillelse på elområdet, er imod ejermæssig ad-
skillelse på gasområdet, men vil formentlig kunne acceptere ISO-modellen. Generelt er der
fra en række østeuropæiske lande større skepsis overfor ejermæssig adskillelse på gasområdet
end på elområdet, hvilket primært bunder i spørgsmålet om forsyningssikkerhed, afhængighe-
den af russiske gasleverancer og bekymring mht. store vertikalt integrerede tredjelandsselska-
bers overtagelse af en ejermæssigt adskilt TSO.
Mest fremskridt i forhandlingerne er der i forslagets del om de nationale tilsynsmyndigheders
rolle. Her står medlemsstaterne mindre splittet og synes enige i, at Kommissionen på nogle
områder er gået for vidt og har givet regulatorerne en for bred og for politisk opgaveporteføl-
je.
Bestemmelser vedrørende investeringer fra tredjelande er også et politisk vigtigt element i
pakken, især for nogle af de nye østeuropæiske lande. Det er formentlig et nødvendigt ele-
ment i en mulig løsning, som kan bane vejen for betydelige støtte til ejermæssig adskillelse
(sukkerpillen, der skal få ejermæssig adskillelse til at glide ned), men rejser også principielle
spørgsmål om frihandel, protektionisme og mulig afsmittende effekt på andre områder.
Tempoet i beslutningsprocessen
En række tilhængerlande, herunder Danmark, er enige med Kommissionen i behovet for en
hurtig beslutningsproces, hvorimod modstanderlandene ønsker grundige refleksioner og adva-
rer mod en forhastet procedure. I lyset af det kommende Europa-Parlamentsvalg i 2009 og ef-
terfølgende udskiftning af Kommissionen spiller tidsfaktoren en vigtig rolle.
6. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljømæssige konse-
kvenser samt konsekvenser for beskyttelsesniveauet
Forslaget har statsfinansielle konsekvenser som følge af merudgifter til øget tilsyn, svarende
til 800.000 kr. pr år (2 årsværk), som dog fuldt ud gebyrfinansieres. Forslaget har ingen kon-
sekvenser for EU’s budget. Forslaget vurderes at kunne forbedre samfundsøkonomien som re-
sultat af et mere omkostningseffektivt naturgasmarked, herunder adgang til mere konkurren-
cedygtige naturgaspriser. Forslaget kan have visse administrative konsekvenser, særligt i form
af ændringer i Energitilsynets administrative tilhørsforhold. Forslaget medfører ingen nævne-
værdige administrative konsekvenser for erhvervslivet og skønnes ikke at have miljømæssige
konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
7. Nærhedsprincippet
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet, fremgår det af Kommissionens forklarende
memorandum, at adgangen for EU's borgere til både pålidelig og billigst mulig energi kun kan
Side 10/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sikres gennem etablering af et effektivt fælles indre energimarked. Et effektivt marked er også
en forudsætning for at kunne styrke europæisk konkurrenceevne i lyset af konkurrencepres fra
lavtlønsøkonomier.
Ifølge Kommissionen er et effektivt indre energimarked også en nødvendig forudsætning for
at takle klimaforandringer på en omkostningseffektiv måde. Kun med et indre energimarked
kan man effektiv indpasse målene om 20 pct. vedvarende energi inden 2020 samt opbygge et
fungerende handelssystem for CO2 kvoter. Endeligt er det afgørende for de europæiske landes
fremtidige forsyningssikkerhed, at der gives de rette investeringssignaler til at udbygge og
modernisere energiinfrastrukturen, herunder konstruktion af udlandsforbindelser, som står
over for et stort investeringsbehov i de kommende år.
Regeringen er enig i, at et velfungerende dansk naturgasmarked forudsætter et velfungerende
indre europæiske naturgasmarked. Videre er regeringen enig i, at en justering af de eksiste-
rende fælles regler på EU-niveau er påkrævet. Regeringen finder således, at forslaget ikke er i
strid med nærhedsprincippet.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet, som skal inddrages i beslutningen da der er tale om et forslag i fælles be-
slutningstagen, har ikke udtalt sig endnu. Det forventes at en udtalelse vil blive afgivet medio
2008.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 11/11