Det Energipolitiske Udvalg 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0531 Bilag 1
Offentligt
407423_0001.png
G R U N D N O T AT
15. november 2007
J.nr.
Ref. TS/SVF
Side 1/8
Grundnotat vedr. forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 1228/2003 om betingelser for netadgang i forbindelse med grænse-
overskridende elektricitetsudveksling, KOM(2007)531.
Nyt notat
Resumé
Forslaget om ændring af forordning om betingelser for netadgang i forbindelse med grænse-
overskridende elektricitetsudveksling er en del af Kommissionens 3. liberaliseringspakke.
Kommissionens undersøgelser har vist, at de gældende regler og foranstaltninger for grænse-
overskridende elektricitetsudveksling ikke skaber de fornødne rammer for, at målet om et vel-
fungerende indre marked kan opfyldes. De forslåede ændringer i forordningen har således til
formål at fremme udviklingen af et funktionsdygtigt og gennemsigtigt grænseoverskridende
detailmarked og et funktionsdygtigt og gennemsigtigt engrosmarked. Den indeholder meka-
nismer til harmonisering af disse regler. Den reviderede forordning indeholder regler, der
forpligter transmissionsnetoperatørerne at styrke deres samarbejde på en række nøgleområ-
der. Forslaget sigter også mod at forbedre de lovgivningsmæssige rammer for at lette tredje-
partsadgang til centrale infrastrukturanlæg, øge markedets gennemsigtighed, fremme integra-
tionen af markedet og forbedre adgangen til kunder i detailleddet.
1. Forordningens formål og indhold
Forslaget blev fremsendt den 25. september 2007 i en engelsk sprogversion. Forslaget er
fremsat under henvisning til Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særligt
artikel 95, og skal vedtages efter proceduren i artikel 251 (om fælles beslutningstagen mellem
Rådet og Europa-Parlamentet). Forslaget foreligger i dansk sprogversion siden 1. oktober
2007.
En undersøgelse fra Kommissionen af den europæiske gas- og elsektor
1
i henhold til artikel
17 i forordning (EF) nr. 1/2003 har vist, at de gældende regler og foranstaltninger for grænse-
overskridende elektricitetsudveksling ikke skaber de fornødne rammer for, at målet om et vel-
fungerende indre marked kan opfyldes.
1
SEK(2006) 1724.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der stilles derfor forslag om, at den allerede gældende forordning om grænseoverskridende
elektricitetsudveksling tilpasses, så det indre elmarked kan blive lagt i bedre retlige rammer.
De forslåede ændringer i forordningen har således til formål at fremme udviklingen af et
funktionsdygtigt og gennemsigtigt grænseoverskridende detailmarked og et funktionsdygtigt
og gennemsigtigt engrosmarked. Den indeholder mekanismer til harmonisering af disse reg-
ler.
Integrationen af markederne kræver, at transmissionssystemoperatørerne (TSO'erne) samar-
bejder effektivt, og at der findes et klart og stabilt regelgrundlag, som også må omfatte koor-
dinering af reglerne. Reglerne om adgang til nettet og driftsreglerne skal være forenelige, op-
lysninger skal udveksles effektivt mellem transmissionssystemoperatørerne, og nye investe-
ringer i øget sammenkoblingskapacitet skal koordineres omhyggeligt.
Transmissionssystemoperatørerne inden for gas og elektricitet samarbejder allerede frivilligt i
eksisterende organer som European Transmission System Operators (ETSO) og Gas Trans-
mission Europe (GTE). De samarbejder på regionalt plan om driftsmæssige spørgsmål og del-
tager i tekniske organer som for eksempel UCTE (Unionen for Koordinering af Transport af
Elektricitet) og EASEE-gas (European Association for the Streamlining of Energy Exchange).
Disse samarbejdsinitiativer i flere lag har ydet væsentlige bidrag til det indre marked og for-
bedret nettenes effektivitet og sikkerhed.
Kommissionen mener imidlertid, at grænsen nu er nået for det frivillige samarbejdes bæreev-
ne, hvad der for eksempel viser sig som forstyrrelser på nettet og strømudfald, der skyldes
dårlig samordning af netdriften eller manglende forbindelser i el- og gasnettene. Dertil kom-
mer vanskeligheder, hvor det gælder om at foreslå eller blive enige om fælles tekniske stan-
darder.
Derfor foreslås det, at det nu i forordningen om grænseoverskridende elektricitets udveksling
indsættes regler, der forpligter transmissionsnetoperatørerne at styrke deres samarbejde på
visse nøgleområder, og herunder særlig fokusere på følgende hovedproblemer:
Udvikling af kommercielle og tekniske "regler"
Forsknings- og innovationsaktiviteter af fælles interesse
Samordning af netdriften.
Investeringsplanlægning.
Transmissionssystemoperatørerne må som selskaber være åbne om deres samarbejdsmåder.
De kan bygge på eksisterende strukturer som GTE og ETSO. Men de opgaver og ansvarsom-
råder, transmissionssystemoperatørerne pålægges, medfører et behov for en central og perma-
nent samarbejdsstruktur, hvad angår både organisation og praktiske redskaber til planlægning
og drift af nettene.
Forslaget fastholder transmissionssystemoperatørernes frivillige samarbejdsproces som en
pragmatisk måde at udarbejde tekniske og kommercielle detailregler på. Sådanne regler er of-
te teknisk komplicerede, og der er behov for en effektiv procedure for at ændre dem, når det
Side 2/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er nødvendigt. Det som forslaget tilfører denne proces er et stærkt myndighedstilsyn med ind-
holdet og overvågning af overholdelsen og håndhævelsen af disse regler fra de nationale
myndigheders, agenturets og/eller Kommissionens side, alt efter arten af det pågældende for-
slag. Kan transmissionssystemoperatørerne ikke nå til enighed om nødvendige tekniske og
kommercielle regler, eller gennemfører de dem ikke, er der mulighed for at foreslå og vedtage
dem ved udvalgsproceduren på forslag af Kommissionen.
Transmissionssystemoperatørerne pålægges samtidig at gøre inddragelse og høring af berørte
parter som producenter, leverandører, kunder og distributionssystemoperatører til normal
praksis straks fra starten på deres arbejde med et givet emne. Parterne vil således blive hørt
om udkast til kommercielle og tekniske regler, der udarbejdes af transmissionssystemoperatø-
rerne, og de vil kunne sende kommentarer til transmissionssystemoperatørernes årlige ar-
bejdsprogram. Agenturet vil føre tilsyn med, at høringerne gennemføres ordentligt.
Det foreliggende forslag sigter også mod at forbedre de lovgivningsmæssige rammer for at
lette tredjepartsadgang til centrale infrastrukturanlæg, øge markedets gennemsigtighed, frem-
me integrationen af markedet og forbedre adgangen til kunder i detailleddet.
Under de nuværende regler kan større nye infrastrukturanlæg undtages fra reglerne om regule-
ret tredjepartsadgang for en periode, der fastsættes på forhånd. For flere infrastrukturanlæg,
der er færdigopført eller under opførelse, herunder sammenkoblingslinjer for gas og elektrici-
tet samt LNG-anlæg, er der gjort brug af denne mulighed. Den har hjulpet med til at fremme
projekter, der gavner forsyningssikkerheden og konkurrencen.
De hidtidige erfaringer viser dog, at både projektudviklere, regulerende myndigheder og
Kommissionen kunne have gavn af en strømlinet procedure for ansøgning om og bevilling af
undtagelser samt af en tydeliggørelse af visse af betingelserne. Derfor foreslår Kommissionen
i forordningen, at der udstikkes retningslinjer til støtte for ansøgere og myndigheder, når de
skal realisere betingelserne i en undtagelse. For at sikre, at det ikke desto mindre er muligt for
markedet at udnytte undtagne infrastrukturanlæg optimalt, foreslås det, at mindstekravene til
nye infrastrukturanlæg om kapacitetsallokering og om regler for håndtering af overbelast-
ningssituationer (hvor kapaciteten viser sig begrænsende), gøres til generelle krav.
Derudover stilles der øgede krav til åbenhed og offentliggørelse af relevante data. På elområ-
det stiller forordningen i dag krav om gennemsigtighed. De nuværende åbenhedskrav fokuse-
rer på offentliggørelse af nettets kapacitet, således at markedsdeltagerne kan se, om der er ka-
pacitet til rådighed, og om al disponibel kapacitet udbydes på markedet. Markedsdeltagerne
har dog også brug for lige adgang til de oplysninger, der er bestemmende for bevægelser i en-
grospriserne.
Derfor foreslås det, at åbenhedskravene udvides til at omfatte prognoser for udbud og efter-
spørgsel, samt omkostninger til balancering af nettet og handel.
De foreliggende forslag stiller ikke nye krav til de berørte virksomheder om gennemsigtighed
på områderne derivater og finansielle instrumenter, men Kommissionen vil undersøge dette
spørgsmål nærmere og sigter mod at nå frem til en konklusion hen imod midten af 2008.
Side 3/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hverken på el- eller gasmarkedet er det endnu muligt at tale om et europæisk detailmarked
(husstande og små virksomheder), da kunderne, hvis de overhovedet har et valg, stadig er
nødt til at vælge en leverandør, der er etableret i det samme land. For at fremme udviklingen
af detailmarkederne på fællesskabsplan forpligtes medlemsstaterne til at fastlægge markeds-
deltagernes forpligtelser for så vidt angår aftalebestemmelser, forpligtelser overfor kunderne,
regler om dataudveksling og afregning m.m.
Sårbare forbrugere beskyttes allerede i det nuværende direktiv, således at de kan få dækket det
energibehov, der må opfyldes for at kunne føre en normal tilværelse. I nogle lande er disse
regler dog ikke blevet anvendt korrekt, og for at tydeliggøre rammen foreslår Kommissionen,
at der indføres bindende retningslinjer. Samtidig foreslår Kommissionen, at alle kunders ret-
tigheder styrkes.
Endelig skal det nævnes, at reglerne om, hvad flaskehalsindtægter kan anvendes til, indsnæv-
res til at kun at kunne anvendes til (1)sikring af, at den tildelte kapacitet står til rådighed, og
til (2) netinvesteringer, der bevarer eller forøger samkøringslinjernes kapacitet. Det vil ikke
længere være muligt at bruge indtægterne til nedbringelse af tarifferne.
2. Gældende dansk lovgivning på området og konsekvenser for denne
Den eksisterende forordning, forordning (EF) nr. 1228/2003 om betingelser for netadgang i
forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling, er gældende dansk ret på områ-
det. Den reviderede forordning vil ikke få konsekvenser for dansk ret.
3. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, CO-industri, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Vindmølleforening,
Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Landbrug, DONG Gas Distribution, Elsparefonden, Energinet.dk, Energitilsynet, Erhvervs-
og Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering
(CKR), Fagligt Fællesforbund - 3F, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen,
Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen for
Slutbrugere af Energi, Greenpeace Danmark, HNG/Midt-Nord, HTS, Håndværksrådet, Kom-
munernes Landsforening, Landbrugsraadet, LO, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, Naturgas
Fyn, North Sea Operators Committee – Denmark, Oliebranchens Fællesrepræsentation, Orga-
nisationen for Vedvarende Energi (OVE), Risø, Sammenslutningen af Danske Elforbrugere
(SDE), Skatteministeriet, Statens Byggeforskningsinstitut, Transport- og Energiministeriet,
Udenrigsministeriet, Verdensnaturfonden – WWF, Vindmølleindustrien og Økonomi- og Er-
hvervsministeriet.
Af høringssvarerne fremgår følgende:
Generelle bemærkninger til 3. liberaliseringspakke
Side 4/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
407423_0005.png
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Energinet.dk, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
HNG/Midt-Nord, HTS, LO og Oliebranchens Fællesrepræsentation udtrykker generel støtte
til Kommissionens udspil til liberaliseringspakke.
Dansk Energi og Landbrugsraadet er enige i intentionerne i liberaliseringspakken. Landbrugs-
raadet finder dog, at en række af forslagene forholdsvis overordnede og derfor bør konkretise-
res nærmere. Endvidere finder Landbrugsraadet det vigtigt, at tempoet i reformarbejdet spee-
des op. Dansk Energi bemærker, at regelværket bør designes så enkelt og ubureaukratisk som
muligt.
Energinet.dk finder det positivt, at el og gas grundlæggende behandles ens.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører mener at pakken indeholder en række uklarheder sam-
menholdt med EU’s klimatilpasningsstrategi. Specifikt nævnes at muligheden for indpasning
af VE i eldistributionssystemerne, jf. eldirektivets artikel 14, stk. 4, også bør gælde eltrans-
mission. Dette er også nævnt af Rambøll.
TSO-samarbejde
CO-Industri, Energinet.dk og Energitilsynet er enig i det ønskelige i, at der etableres et forma-
liseret samarbejde mellem TSO’erne.
Dansk Energi og Energitilsynet mener, at effektiv unbundling af TSO’erne er en vigtig forud-
sætning for at give TSO-samarbejdet troværdighed. Såfremt der ikke sker en sådan adskillel-
se, ser Energitilsynet en risiko for, at samarbejdet nærmere får karakter af en slags karteldan-
nelse.
Dansk Industri ser det som helt centralt, at der udvikles fælles regler for adgangen til nettet,
samt at der sker en fælles planlægning af investeringer.
Ny infrastruktur
Landbrugsraadet finder det ikke godtgjort, at der kan være behov for særregler vedrørende
adgangen til ny infrastruktur, herunder undtagelse fra reglerne om tredjepartsadgang.
Energitilsynet finder, at dispensationsmuligheden skal bruges restriktivt og kun, når der er ud-
sigt til, at forsyningssikkerhed og effektiv konkurrence vil lide under manglende investerin-
ger.
CO-Industri anerkender det behov for fleksibilitet, der ligger bag forslaget om muligheden for
midlertidig fravigelse af princippet om adskillelse for nye infrastrukturanlæg.
Gennemsigtighed
HTS støtter større gennemsigtighed på el- og gasmarkedet.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen anfører, at informationsforpligtelserne bør være proportionale
med den fornødne regulering.
Energitilsynet ser positivt på krav om opbevaring af data, da det kan være et vigtigt led i gen-
nemførelsen af regulerings- og konkurrencemyndighedernes arbejde.
Side 5/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
407423_0006.png
Diverse
Det er en prioritet for Vindmølleindustrien, at de forskellige energiteknologier inddrages i ar-
bejdet med at udarbejde standarder for nettilslutning med det formål at sikre lige vilkår for al-
le teknologier på markedet.
Energinet.dk støtter tankerne om, at flaskehalsindtægter øremærkes til at sikre kapacitet og til
investeringer i øget kapacitet eller i ny infrastruktur. Også Energitilsynet støtter modellen,
men påpeger, at der kan være situationer, hvor der opstår flaskehalsindtægter samtidig med, at
der ikke findes et samfundøkonomisk potentiale for yderligere netudbygning. I så fald bør det
være muligt at bruge provenuet til nedsættelse af nettariffen.
Dansk Energi ser det som en afgørende forudsætning for velfungerende detailmarkeder, at
landene afholder sig fra at regulere detailpriserne.
Energitilsynet hilser den eksplicitte fokus på regionalt samarbejde velkommen.
4. Regeringens generelle foreløbige holdning
Den danske regering er generelt positiv indstillet overfor forslaget fra Kommissionen, der
lægger sig tæt op ad de danske synspunkter, som regeringen har fremført over for Kommissi-
onen.
Danmark kan tilslutte sig et øget samarbejde mellem de europæiske TSO’er. Denne tilslutning
er dog betinget af, at der nås til enighed om en effektiv adskillelse af operatørerne af transmis-
sionsnettene fra produktions- og handelsvirksomhed. Det forekommer ikke hensigtsmæssigt
med et meget tæt og detaljeret samarbejde mellem TSO’er, der er vertikalt integreret med
energiselskaber. Der vil her være risiko for indflydelse fra uvedkommende interesser, som
kan lede til en art karteldannelse.
Danmark er positiv over for det skærpede krav om at øremærke flaskehalsindtægter fra trans-
mission til at fastholde og udbygge forbindelserne mellem landene, hvilket synes at være en
god og gennemsigtig løsning. Flaskehalsindtægter er imidlertid ikke nødvendigvis altid et ud-
tryk for, at der er behov for bedre udnyttelse af transmissionskapaciteten eller for nyinveste-
ringer. Således mener Danmark, at man som udgangspunkt bør stille krav om geninvestering
af flaskehalsindtægter i grænseoverskridende infrastruktur. Men i tilfælde, hvor der opstår fla-
skehalsindtægter samtidig med at det samfundsøkonomisk rentable potentiale for netudbyg-
ning er realiseret, bør der fortsat være mulighed for at bruge provenuet til nedsættelse af netta-
riffen.
Danmark støtter forslaget om øget gennemsigtighed hvad angår virksomhedernes efterspørg-
selsprognoser og data om produktionsanlæg, som supplerer de eksisterende regler, der pri-
mært er relateret til netdrift. Dette er hensigtsmæssigt for at aktørerne får adgang til vigtig in-
formation om markedet.
Fra dansk side støttes forslaget om dispensation fra tredjepartsadgang i en nærmere specifice-
ret periode fra sag til sag, som kan være et vigtigt redskab til at stimulere investeringslysten.
Danmark finder dog, at dispensationsmuligheden skal bruges restriktivt og kun når der er ud-
Side 6/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sigt til, at der er tale om særligt risikofyldte investeringer eller at forsyningssikkerhed og ef-
fektiv konkurrence vil lide under manglende transmissionsinvesteringer. Samtidig er det
dansk holdning, at dispensation bør gives af Agenturet og med Kommissionens godkendelse
med høring af de nationale regulatorer.
5. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været forhandlet. Det nuværende formandskab ønsker at koncentrere
forhandlingerne om de øvrige elementer i den samlede 3. liberaliseringspakke, herunder de
foreslåede ændringerne i el- og gasdirektiver samt forordningen om etableringen af et EU
agentur.
6. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljømæssige konse-
kvenser og konsekvenser for beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offent-
lige eller konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes at kunne forbedre samfundsøkonomien som resultat af et mere effektivt
elmarked, herunder adgang til mere konkurrencedygtige elpriser.
Forslaget skønnes hverken at have administrative konsekvenser for erhvervslivet, miljømæs-
sige konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
7. Nærhedsprincippet
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet fremgår det af Kommissionens forklarende
memorandum, at adgangen for EU's borgere til både pålidelig og billigst mulig energi kun kan
sikres gennem etablering af et effektivt indre energimarked. Et effektivt marked er også en
forudsætning for at kunne styrke europæisk konkurrenceevne i lyset af konkurrencepres fra
lavtlønsøkonomier.
Ifølge Kommissionen er et effektivt indre energimarked også en nødvendig forudsætning for
at takle klimaforandringer på en omkostningseffektiv måde. Kun med et indre energimarked
kan man effektivt indpasse målene om 20 pct. vedvarende energi inden 2020 samt opbygge et
fungerende handelssystem for CO2 kvoter. Endeligt er det afgørende for de europæiske landes
fremtidige forsyningssikkerhed, at der gives de rette investeringssignaler til at udbygge og
modernisere energiinfrastrukturen, herunder konstruktion af udlandsforbindelser, som står
over for et stort investeringsbehov i de kommende år.
Regeringen er enig i, at et velfungerende dansk el-marked forudsætter et velfungerende indre
europæiske el-marked. Videre er regeringen enig i, at en justering af de eksisterende fælles
regler på EU-niveau, herunder den gældende forordning nr. 1228/2003 om betingelser for
netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling, er påkrævet. Rege-
ringen finder således, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprincippet.
Side 7/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet, som skal inddrages i beslutningen da der er tale om et forslag i fælles be-
slutningstagen, har ikke udtalt sig endnu. Det forventes at en udtalelse vil blive afgivet medio
2008.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 8/8