Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0625 Bilag 2
Offentligt
407681_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
19. november 2007
Danmarks Statistik
KVP
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæi-
ske statistikker, KOM(2007) 625 endelig, af 16. oktober 2007.
Grundnotatet oversendes ligeledes til Folketingets Erhvervsudvalg.
Resumé
Forslaget sigter mod at revidere og opdatere det eksisterende grundlæg-
gende regelkompleks for europæiske statistikker, således at det bliver
tidssvarende og bedre egnet til at opfylde de statistikkrav, der er forbun-
det med udviklingen og udfordringerne i det fremtidige EU-samarbejde.
Herudover lægger forslaget op til en præcisering af det Europæiske Sta-
tistiske Systems rolle.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremsatte d. 16. oktober 2007 ovennævnte forslag til for-
ordning. Den danske version af forslaget blev modtaget i Danmarks Faste
Repræsentation ved EU d. 26. oktober 2007.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 om udarbejdelse af fæl-
lesskabsstatistikker. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter
proceduren om fælles beslutningstagen i henhold til traktatens artikel
251.
Forslaget sigter mod at revidere og opdatere det eksisterende grundlæg-
gende regelkompleks for europæiske statistikker, således at det bliver
tidssvarende og bedre egnet til at opfylde de statistikkrav, der er forbun-
det med udviklingen og udfordringerne i det fremtidige EU-samarbejde.
Herudover lægger forslaget op til en præcisering af det Europæiske Stati-
stiske Systems rolle.
I hovedtræk indebærer forslaget:
Sammenskrivning af gældende forordning vedrørende rammerne for
europæisk statistik, af Rådets afgørelse om Udvalget for det statisti-
ske program (SPC) og af Forordningen om beskyttelse af fortrolige
data.
En præcisering og afgrænsning af det Europæiske Statistiske Systems
(ESS) samt en heraf afledt definition af Europæiske Statistik.
Oprettelse af en komité, ”ESS-udvalget”, til behandling af gennemfø-
relsesforanstaltninger (komitologi) samt etablering af en ”ESS-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
407681_0002.png
2/4
partnerskabsgruppe” bestående af generaldirektørerne for de nationale
statistikinstitutioner og Eurostat. Dette indebærer, at SPC og komité-
en til behandling af fortrolighedsspørgsmål nedlægges.
En præcisering af Eurostats og de nationale statistikinstitutioners rolle
på henholdsvis europæisk og nationalt plan.
En præcisering af de europæiske statistikmyndigheders uafhængig-
hed, integritet og troværdighed forankret i ”Adfærdskodeks for euro-
pæiske statistikker”, som denne blev vedtaget af Kommissionen og
tiltrådt af Rådet (ECOFIN) i 2005.
Etablering af et juridisk grundlag for introduktion af nye metoder til
indsamling af europæisk statistik, der alene fokuserer på statistiske
opgørelser på EU-niveau.
Tilvejebringelse af en juridisk ramme for det europæiske statistiske
systems udveksling og beskyttelse af fortrolige data.
Etablering af et juridisk grundlag for forskningsmiljøernes udvidede
adgang til udnyttelse af statistiske data til analyseformål på europæisk
plan.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 251 vedr.
proceduren om fælles beslutningstagen. Der foreligger endnu ingen udtalel-
se fra Europa-Parlamentet.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører:
”Forslaget er i fuld overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet,
da revisionen af det eksisterende gældende regelkompleks for udvik-
ling, udarbejdelse og formidling af europæiske statistikker i sagens
natur kun kan gennemføres på fællesskabsplan.
Subsidiaritetsprincippet ligger også til grund for fastlæggelse af an-
svarsfordelingen mellem de enkelte medlemsstater og Fællesskabet for
så vidt angår udviklingen, udarbejdelsen og formidlingen af europæi-
ske statistikker.”
Det er regeringens vurdering, at nærhedsprincippet efterleves, da regulering
af det Europæiske Statistiksamarbejde mest hensigtsmæssigt sker på fælles-
skabsplan.
4.
Gældende dansk ret
Den gældende lovgivning på området er:
Lov om Danmarks Statistik,
Rådets afgørelse (EØF, Euratom) nr. 89/382 af 19. juni 1989 om
nedsættelse af et udvalg for De Europæiske Fællesskabers statistiske
program,
Rådets forordning (EØF, Euratom) nr. 1588/90 af 11. juni 1990 om
fremsendelse af fortrolige statistiske oplysninger til De Europæiske
Fællesskabers Statistiske Kontor, samt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
407681_0003.png
3/4
Rådets Forordning (EF) nr. 322/97 af 17. februar 1997 om EF-
statistikker.
5.
Høring
Forslaget er sendt i høring i Danmarks Statistiks rådgivende udvalg for Per-
sonstatistik, Arbejdsmarkedsforhold, Erhvervsstatistik, Landbrugsstatistik,
Økonomisk statistik samt Udvalget for Forskning med svarfrist d. 19. no-
vember 2007. Høringen omfatter bl.a. følgende parter:
Akademikernes Centralorganisation, Anvendt Kommunalforskning AKF,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægspension,
Danmarks Nationalbank, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Center for Forskningsanalyse, Dansk Energi, Dansk Gartneri,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Transport og Logistik, Dansk
Landbrug, Dansk Rådgivning, Landscentret, Danske Regioner, DRUID,
Funktionærerne og Tjenemændenes Fællesråd FTF, HTS – Handel,
Transport og Service, Håndværksrådet, Landbrugsrådet, Landsorganisati-
onen i Danmark, KL, samt Realkreditrådet.
Forslaget sendes endvidere til skriftlig høring i Specialudvalget for Vækst
og Konkurrenceevne med frist 3. december 2007.
Supplerende notat med høringssvar vil blive eftersendt, såfremt der mod-
tages substantielle bemærkninger til forslaget.
6.
Andre landes holdninger
Medlemslandene udtrykker generel tilslutning til en modernisering og kon-
solidering af den statistiske basislovgivning, idet der dog på en række cen-
trale områder udtrykkes udbredt betænkelighed over såvel institutionelle
som konkrete enkeltheder i det foreliggende forordningsforslag.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark finder, at der er behov for et nyt moderniseret retsgrundlag for det
europæiske statistiksamarbejde for at kunne imødekomme fremtidige ud-
fordringer og brugerbehov på europæisk plan. Herudover vil samordning af
gældende lovgivning på området øge gennemskueligheden af fællesskabs-
lovgivningen. Samtidig bør der dog ske en opstramning af det foreliggende
forordningsforslag med sigt på at styrke koordineringen og den strategiske
styring af det europæiske statistiske samarbejde. Ligeledes bør Eurostats
uafhængighed og integritet som statistikmyndighed i forhold til Kommissi-
onens øvrige tjenestegrene styrkes. Endelig bør forslaget efter dansk opfat-
telse i højere grad fokusere på nedbringelse af indberetningsbyrden og stati-
stisk omprioritering.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Vedtagelsen af forordningsforslaget indebærer en ophævelse af:
Rådets afgørelse (EØF, Euratom) nr. 89/382 af 19. juni 1989 om
nedsættelse af et udvalg for De Europæiske Fællesskabers statistiske
program,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
407681_0004.png
4/4
Rådets forordning (EØF, Euratom) nr. 1588/90 af 11. juni 1990 om
fremsendelse af fortrolige statistiske oplysninger til De Europæiske
Fællesskabers Statistiske Kontor, samt
Rådets Forordning (EF) nr. 322/97 af 17. februar 1997 om EF-
statistikker.
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser for Danmark, ej heller
nogen konsekvenser for EU’s budget.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen umiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europavalg. Der
er oversendt foreløbigt nærhedsnotat dateret d. 6. november 2007.