Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0625 Bilag 3
Offentligt
536993_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
12. marts 2008
Danmarks Statistik
KVP
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæi-
ske statistikker, KOM(2007) 625 endelig, af 16. oktober 2007.
Grundnotatet
med høringssvar
oversendes ligeledes til Folketingets Er-
hvervsudvalg.
Resumé
Forslaget sigter mod at revidere og opdatere det eksisterende grundlæg-
gende regelkompleks for europæiske statistikker, således at det bliver
tidssvarende og bedre egnet til at opfylde de statistikkrav, der er forbun-
det med udviklingen og udfordringerne i det fremtidige EU-samarbejde.
Herudover lægger forslaget op til en præcisering af det Europæiske Sta-
tistiske Systems rolle.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremsatte d. 16. oktober 2007 ovennævnte forslag til for-
ordning. Den danske version af forslaget blev modtaget i Danmarks Faste
Repræsentation ved EU d. 26. oktober 2007.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 om udarbejdelse af fæl-
lesskabsstatistikker. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter
proceduren om fælles beslutningstagen i henhold til traktatens artikel
251.
Forslaget sigter mod at revidere og opdatere det eksisterende grundlæg-
gende regelkompleks for europæiske statistikker, således at det bliver
tidssvarende og bedre egnet til at opfylde de statistikkrav, der er forbun-
det med udviklingen og udfordringerne i det fremtidige EU-samarbejde.
Herudover lægger forslaget op til en præcisering af det Europæiske Stati-
stiske Systems rolle.
I hovedtræk indebærer forslaget:
Sammenskrivning af gældende forordning vedrørende rammerne for
europæisk statistik, af Rådets afgørelse om Udvalget for det statisti-
ske program (SPC) og af Forordningen om beskyttelse af fortrolige
data.
En præcisering og afgrænsning af det Europæiske Statistiske System
(ESS) samt en heraf afledt definition af Europæiske Statistik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536993_0002.png
2/4
Oprettelse af en komité, ”ESS-udvalget”, til behandling af gennemfø-
relsesforanstaltninger (komitologi) samt etablering af en ”ESS-
partnerskabsgruppe” bestående af generaldirektørerne for de nationale
statistikinstitutioner og Eurostat. Dette indebærer, at SPC og komité-
en til behandling af fortrolighedsspørgsmål nedlægges.
En præcisering af Eurostats og de nationale statistikinstitutioners rolle
på henholdsvis europæisk og nationalt plan.
En præcisering af de europæiske statistikmyndigheders uafhængig-
hed, integritet og troværdighed forankret i ”Adfærdskodeks for euro-
pæiske statistikker”, som denne blev vedtaget af Kommissionen og
tiltrådt af Rådet (ECOFIN) i 2005.
Etablering af et juridisk grundlag for introduktion af nye metoder til
indsamling af europæisk statistik, der alene fokuserer på statistiske
opgørelser på EU-niveau.
Tilvejebringelse af en juridisk ramme for det europæiske statistiske
systems udveksling og beskyttelse af fortrolige data.
Etablering af et juridisk grundlag for forskningsmiljøernes udvidede
adgang til udnyttelse af statistiske data til analyseformål på europæisk
plan.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 251 vedr.
proceduren om fælles beslutningstagen. Der foreligger endnu ingen udtalel-
se fra Europa-Parlamentet.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører:
”Forslaget er i fuld overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, da
revisionen af det eksisterende gældende regelkompleks for udvikling,
udarbejdelse og formidling af europæiske statistikker i sagens natur
kun kan gennemføres på fællesskabsplan.
Subsidiaritetsprincippet ligger også til grund for fastlæggelse af an-
svarsfordelingen mellem de enkelte medlemsstater og Fællesskabet for
så vidt angår udviklingen, udarbejdelsen og formidlingen af europæi-
ske statistikker.”
Det er regeringens vurdering, at nærhedsprincippet efterleves, da regulering
af det Europæiske Statistiksamarbejde mest hensigtsmæssigt sker på fælles-
skabsplan.
4.
Gældende dansk ret
Den gældende lovgivning på området er:
Lov om Danmarks Statistik,
Rådets afgørelse (EØF, Euratom) nr. 89/382 af 19. juni 1989 om
nedsættelse af et udvalg for De Europæiske Fællesskabers statistiske
program,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536993_0003.png
3/4
Rådets forordning (EØF, Euratom) nr. 1588/90 af 11. juni 1990 om
fremsendelse af fortrolige statistiske oplysninger til De Europæiske
Fællesskabers Statistiske Kontor, samt
Rådets Forordning (EF) nr. 322/97 af 17. februar 1997 om EF-
statistikker.
5.
Høring
Forslaget har været til høring i Danmarks Statistiks rådgivende udvalg for
Personstatistik, Arbejdsmarkedsforhold, Erhvervsstatistik, Landbrugsstati-
stik, Økonomisk Statistik samt Udvalget for Forskning med svarfrist d. 19.
november 2007. Høringen omfattede bl.a. følgende parter:
Akademikernes Centralorganisation, Anvendt Kommunalforskning AKF,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægspension,
Danmarks Nationalbank, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Center for Forskningsanalyse, Dansk Energi, Dansk Gartneri,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Transport og Logistik, Dansk
Landbrug, Dansk Rådgivning, Landscentret, Danske Regioner, DRUID,
Funktionærerne og Tjenemændenes Fællesråd FTF, HTS – Handel,
Transport og Service, Håndværksrådet, Landbrugsrådet, Landsorganisati-
onen i Danmark, KL, samt Realkreditrådet.
Der er modtaget høringssvar med substantielle kommentarer til forslaget
fra Landbrugsrådet og Datatilsynet.
Landbrugsrådet er positivt indstillet til forslaget og finder, at det er vig-
tigt at sikre en uafhængig statistikproduktion i Eurostat.
Datatilsynet udtrykker væsentlig betænkelighed vedrørende forholdet
mellem forslagets bestemmelser om udveksling af data mellem statistik-
myndigheder indenfor EU og persondatalovens bestemmelser om be-
handling af personoplysninger til statistik eller videnskabelige formål.
Datatilsynet understreger, at det er afgørende at forordningen præciserer
at nationale myndigheder og Kommissionen(Eurostat) udelukkende kan
anvende modtagne data til statistiske formål.
6.
Andre landes holdninger
Medlemslandene udtrykker generel tilslutning til en modernisering og kon-
solidering af den statistiske basislovgivning, idet der dog på en række cen-
trale områder udtrykkes udbredt betænkelighed over såvel institutionelle
som konkrete enkeltheder i det foreliggende forordningsforslag.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark finder, at der er behov for et nyt moderniseret retsgrundlag for det
europæiske statistiksamarbejde for at kunne imødekomme fremtidige ud-
fordringer og brugerbehov på europæisk plan. Herudover vil samordning af
gældende lovgivning på området øge gennemskueligheden af fællesskabs-
lovgivningen. Samtidig bør der dog ske en opstramning af det foreliggende
forordningsforslag med sigt på at styrke koordineringen
med landene
og
den strategiske styring af det europæiske statistiske samarbejde. Ligeledes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536993_0004.png
4/4
bør Eurostats uafhængighed og integritet som statistikmyndighed i forhold
til Kommissionens øvrige tjenestegrene styrkes.
Det bør sikres, at forord-
ningen er i overensstemmelse med direktivet om beskyttelse af persondata
(95/46/EF af 24. oktober 1995).
Endelig bør forslaget efter dansk opfattel-
se i højere grad fokusere på nedbringelse af indberetningsbyrden og stati-
stisk omprioritering.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Vedtagelsen af forordningsforslaget indebærer en ophævelse af:
Rådets afgørelse (EØF, Euratom) nr. 89/382 af 19. juni 1989 om
nedsættelse af et udvalg for De Europæiske Fællesskabers statistiske
program,
Rådets forordning (EØF, Euratom) nr. 1588/90 af 11. juni 1990 om
fremsendelse af fortrolige statistiske oplysninger til De Europæiske
Fællesskabers Statistiske Kontor, samt
Rådets Forordning (EF) nr. 322/97 af 17. februar 1997 om EF-
statistikker.
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser for Danmark, ej heller
nogen konsekvenser for EU’s budget.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen umiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europavalg. Der
er
fremsendt grundnotat 28. november 2007.