Retsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0654 Bilag 1
Offentligt
411956_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
3. december 2007
Det Internationale
Kontor
2007-305-0581
MUK40215
NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Rådets rammeafgørelse om anvendelse af pas-
sagerlister (PNR-oplysninger) med henblik på retshåndhævelse
(KOM (2007) 654)
1. Formålet med forslaget
Kommissionen har den 6. november 2007 fremlagt et forslag til ramme-
afgørelse om anvendelse af passagerlister (PNR-oplysninger) med hen-
blik på retshåndhævelse (KOM (2007) 654). Forslaget er modtaget i Rå-
det i dansk sprogversion den 26. november 2007.
Kommissionen har som begrundelse for forslaget blandt andet anført føl-
gende:
” Terrorisme udgør i dag en af de største trusler mod sikkerheden,
freden, stabiliteten, demokratiet og de grundlæggende rettigheder,
som er de værdier, EU er baseret på, samt en direkte trussel mod
EU-borgerne. Terrortruslen er ikke begrænset til specifikke geogra-
fiske områder. Der findes terrorister og terrororganisationer både
inden og uden for EU’s grænser, og de har vist deres evne til at
gennemføre angreb og voldshandlinger på et hvilket som helst kon-
tinent og mod et hvilket som helst land. I Europols rapport fra 2007
om situationen og tendenserne med hensyn til terrorisme (EU Ter-
rorism Situation and Trend Report 2007) konstateres det, at næsten
alle terrorkampagner er tværnationale. De interne og eksterne
aspekter af bekæmpelse af terrorisme er tydeligvis indbyrdes for-
bundne, og det er derfor nødvendigt med et tæt samarbejde og en
øget udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne og deres
respektive tjenester samt Europol og om nødvendigt med de kom-
petente myndigheder i tredjelande, for at de foranstaltninger, der
træffes, kan blive effektive.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Siden 11. september har de retshåndhævende myndigheder i hele
verden indset, hvor stor merværdien af at indsamle og analysere
såkaldte PNR-oplysninger er, når det drejer sig om at bekæmpe ter-
rorisme og organiseret kriminalitet. PNR-oplysninger vedrører rej-
sebevægelser, sædvanligvis med fly, og omfatter oplysninger om
pas, navn, adresse, telefonnumre, rejsebureau, kreditkortnummer,
eventuelle ændringer i flyplanerne, hvilket sæde der foretrækkes og
andre oplysninger[…] Det skal bemærkes, at lufttransportvirksom-
heder allerede indsamler PNR-oplysninger om passagerer til egne
kommercielle formål, men at andre transportvirksomheder ikke gør
det. Ved at indsamle og analysere PNR-oplysninger kan de rets-
håndhævende myndigheder identificere personer, der udgør en stor
risiko, og træffe passende foranstaltninger. Hidtil har kun et be-
grænset antal medlemsstater vedtaget retsforskrifter med henblik på
indførelse af mekanismer, der forpligter lufttransportvirksomheder
til at videregive relevante PNR-oplysninger og have dem analyseret
af de kompetente myndigheder. Det betyder, at de potentielle for-
dele ved en EU-ordning til forebyggelse af terrorisme og organise-
ret kriminalitet ikke udnyttes fuldt ud.
På nuværende tidspunkt vedrører de aftaler, der er indgået mellem
EU og USA og Canada om ordninger for videresendelse af PNR-
oplysninger i forbindelse med bekæmpelse af terrorisme og tværna-
tional organiseret kriminalitet, kun lufttransport. Det betyder, at de
lufttransportvirksomheder, der allerede indsamler PNR-oplysninger
om passagerer til egen kommerciel brug, har pligt til at videresende
disse oplysninger til de kompetente myndigheder i USA og Cana-
da. På grundlag af en udveksling af oplysninger med disse tredje-
lande har EU kunnet vurdere værdien af PNR-oplysninger og ud-
nytte potentialet heri til retshåndhævelsesformål. EU har desuden
kunnet lære af disse tredjelandes erfaringer med at anvende PNR-
oplysninger samt erfaringerne fra Det Forenede Kongeriges pilot-
projekt[…] Det Europæiske Råd opfordrede på sit møde den 25.-
26. marts 2004 Kommissionen til at fremsætte et forslag til en fæl-
les EU-strategi for anvendelsen af passageroplysninger til retshån-
dhævelsesformål. Denne opfordring er blevet gentaget to gange,
nemlig den 4.-5. november 2004 i Haag-programmet og på det eks-
traordinære rådsmøde den 13. juli 2005.”
Forslaget har til formål at harmonisere medlemsstaternes bestemmelser
vedrørende forpligtelser for lufttransportvirksomheder, som flyver mel-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
411956_0003.png
lem mindst én medlemsstats område og et tredjeland, til at videresende
PNR-oplysninger til de kompetente myndigheder i medlemsstaterne, som
har ansvar for at forebygge og bekæmpe terrorhandlinger samt organise-
ret kriminalitet.
Forslaget forpligter medlemsstaterne til at udpege en national myndighed
som ansvarlig for indsamling og analyse af PNR-oplysninger. Forslaget
indeholder herudover bestemmelser vedrørende lufttransportvirksomhe-
dernes forpligtigelser til videregivelse af oplysningerne til den udpegede
myndighed. Endvidere fastsættes der regler om udveksling af oplysnin-
ger mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder, om overførsel af
oplysninger til tredjelande, om hvor længe data må opbevares, samt om
sanktioner for manglende overholdelse af forpligtigelser i henhold til
rammeafgørelsen. Forslaget indeholder derudover bl.a. et kapitel vedrø-
rende databeskyttelse og datasikkerhed.
Forslaget er fremlagt under henvisning til traktaten om Den Europæiske
Union, særlig artikel 29, artikel 30, stk. 1, litra b), og artikel 34, stk. 2,
litra b). Artikel 29 omhandler målsætningen med politisamarbejdet og det
retlige samarbejde i kriminalsager. Det følger af artikel 30, stk. 1, litra b),
at den fælles handling vedrørende politisamarbejde omfatter indsamling,
opbevaring, behandling, analyse og udveksling af relevante oplysninger,
herunder oplysninger, som de retshåndhævende myndigheder er i besid-
delse af på baggrund af rapporter om mistænkelige finansielle transaktio-
ner, navnlig via Europol, under overholdelse af relevante bestemmelser
om beskyttelse af personoplysninger. Ifølge artikel 34, stk. 2, litra b, kan
Rådet med henblik på at bidrage til opfyldelse af Unionens målsætninger
på initiativ af en medlemsstat eller Kommissionen vedtage rammeafgø-
relser om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administra-
tive bestemmelser.
2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommission har anført følgende med hensyn til overholdelse af nær-
hedsprincippet:
”Subsidiaritetsprincippet finder anvendelse på EU's foranstaltnin-
ger. Målene kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemssta-
terne af følgende årsager: Hovedårsagen til, at medlemsstaternes
indsats ikke vil være tilstrækkelig til at nå målene er, at det er umu-
ligt for medlemsstaterne alene at sikre en hensigtsmæssig harmoni-
sering af de retlige forpligtelser på dette område, der skal pålægges
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
alle lufttransportvirksomheder, der flyver til og fra EU. Det vil ikke
være i medlemsstaternes interesse at gøre en indsats alene, fordi de
ikke vil være sikre på, at andre medlemsstaters myndigheder stiller
de relevante PNR-oplysninger til rådighed for dem – dette kan kun
sikres ved hjælp af en EU-ordning. Målene for forslaget kan opfyl-
des bedre gennem foranstaltninger på EU-plan af følgende årsager:
Ved hjælp af en indsats på EU-plan vil forslagets mål bedre kunne
nås, fordi en harmoniseret tilgang vil gøre det muligt at sikre en
udveksling af relevante oplysninger i hele EU. Denne løsning vil
desuden sikre en harmoniseret strategi over for tredjelande. Beviset
for, at målet bedre kan nås på EU-plan, er, at bekæmpelsen af terro-
risme og organiseret kriminalitet vil blive mere effektiv. Forslaget
er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.”
3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at forslaget ikke kan an-
ses for at stride mod nærhedsprincippet, da formålet med forslaget er at
fremme forebyggelsen og bekæmpelsen af terrorisme og organiseret kri-
minalitet, som ofte er af grænseoverskridende karakter, gennem en ind-
byrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning vedrørende lufttrans-
portvirksomhedernes videresendelse af PNR-oplysninger til de kompe-
tente myndigheder med henblik på analyse og eventuelt udveksling heraf.
4