Udvalget for Videnskab og Teknologi 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0697 Bilag 2
Offentligt
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om æn-
dring af direktiv 2002/21/EF om fælles rammebestemmelser for elektroni-
ske kommunikationsnet og tjenester, direktiv 2002/19/EF om adgang til og
samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhørende faciliteter
og direktiv 2002/20/EF om tilladelser til elektroniske
kommunikationsnet og –tjenester
KOM (2007) 697 endelig
1. Resumé
Kommissionen har i 2006 og 2007 vurderet virkningen af teledirektivpakken og
finder det nødvendigt at foretage en revision. Hovedformålet er at fremme kon-
kurrencen, konsolidere det indre marked og fremme borgernes interesser. Nær-
værende forslag indeholder blandt andet ændringer til proceduren for markeds-
afgørelser i rammedirektivet, indførelse af funktionel separation som en mulig
foranstaltning i adgangsdirektivet og en mere fleksibel og teknologi- og tjeneste-
neutral tildeling af frekvenser i tilladelsesdirektivet.
2. Baggrund
De nationale markeder skulle i henhold til EU-lovgivningen på telekommunika-
tionsområdet liberaliseres senest med udgangen af 1998. Som et yderligere tiltag
i retning af liberalisering blev den nugældende teledirektivpakke vedtaget i 2002.
Teledirektiverne indeholder et sæt fælles EU-regler, som implementeres af natio-
nale tilsynsmyndigheder, der har ansvaret for at regulere telemarkedet. Kommis-
sionen har i 2006 og 2007 vurderet virkningen af teledirektivpakken i forhold til
pakkens hovedformål, som er at styrke konkurrencen, konsolidere det indre mar-
ked og fremme borgernes interesser.
Kommissionen finder det nødvendigt at foretage en revision af teledirektiv-
pakken. Baggrunden herfor er den teknologiske og markedsmæssige udvikling,
især den øgede konkurrence på visse områder, men også den fortsatte dominans
af en eller nogle få operatører på en række markeder. Endvidere er Kommissio-
nen bekymret over variationen i sikkerheden i de europæiske net samt den fort-
satte mangel på et fælles indre marked for elektronisk kommunikation og den
uensartede anvendelse af reglerne i teledirektiverne i det udvidede EU.
Forslaget skal ses i sammenhæng med Kommissionens to øvrige forslag om æn-
dring af forsyningspligtdirektivet og databeskyttelsesdirektivet og om oprettelse
af en europæisk myndighed for markedet for elektronisk kommunikation.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 95 (1) og skal derfor vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF
artikel 251.
19. december 2007
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
Ledelsessekretariatet
Sagsbehandler
Peter H. Pedersen
Telefon 35 45 02 19
E-post [email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
413496_0002.png
4. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Dette be-
grundes med:
”Forslaget går ud på at ændre eksisterende rammelovgivning på EU-plan og ved-
rører dermed et område, hvor Fællesskabet allerede har udøvet sin kompetence.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet som fastlagt i
EF-traktatens artikel 5. Desuden følger rammebestemmelserne princippet om de-
central regulering i medlemsstaterne, idet de giver de nationale myndigheder an-
svaret for at føre tilsyn med de nationale markeder efter et fælles sæt principper
og procedurer.”
Regeringen er på det foreliggende grundlag enig i Kommissionens vurdering og
finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.
5. Formål og indhold
Hovedformålet er at styrke konkurrencen, konsolidere det indre marked og
fremme borgernes interesser.
Forslaget indeholder blandt andet følgende ændringer til rammedirektivet
1
:
1. Oplysningspligten for televirksomhederne over for de nationale tilsynsmyn-
digheder skærpes.
2. Styrkelse af de nationale myndigheders mulighed for at styrke sikkerhed og
integritet i it- og telenet.
3. Proceduren for markedsafgørelser forenkles. Alle markedsafgørelserne vil
skulle gøres tilgængelige for Kommissionen, den europæiske myndighed og
de nationale tilsynsmyndigheder i andre medlemsstater. De nationale tilsyns-
myndigheder og Kommissionen har en måned til at kommentere på udkastet.
Alle endelige foranstaltninger skal fortsat kommunikeres til Kommissionen.
4. Fristen for Kommissionen til at kommentere på udkastet til markedsafgørelse
forlænges til to måneder, blandt andet når der i udkastet til afgørelse lægges
op til at pålægge virksomheder med stærk markedsposition forpligtelser.
5. Kommissionen kan inden for de to måneder og efter høring af den europæiske
myndighed beslutte, at udkastet til markedsafgørelse skal trækkes tilbage. Så-
fremt Kommissionen beslutter noget sådant, skal den nationale tilsynsmyn-
dighed inden for tre måneder fra Kommissionens beslutning trække udkastet
til markedsafgørelse tilbage eller sende en ændret afgørelse i høring og reno-
tificere foranstaltningen for Kommissionen.
6. Kommissionen kan, i forbindelse med en beslutning om at tilsynsmyndighe-
den skal trække en foranstaltning tilbage, beslutte, at tilsynsmyndigheden skal
pålægge en virksomhed en specifik forpligtelse inden for en passende tids-
frist. Kommissionen har ret til at bestemme form, indhold og detaljeringsgrad
af notifikationerne.
1
IT- og Telestyrelsen
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles ramme-
bestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (rammedirektivet)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
413496_0003.png
7. På grænseoverskridende markeder er det den europæiske myndighed, som
udarbejder markedsanalysen. Kommissionen vil på basis heraf kunne udpege
virksomheder med en stærk markedsposition og pålægge dem specifikke for-
pligtelser.
8. Markedsanalyser skal være gennemført inden for to år fra sidste notifikation
og inden for et år fra sidste henstilling, når der er tale om markeder, der ikke
tidligere er notificeret. Hvis tidsfristerne ikke overholdes, kan Kommissionen
bede den europæiske myndighed om at udarbejde et udkast til markedsanaly-
se og afgørelse. Kommissionen kan herefter, efter høring, beslutte at bede den
nationale tilsynsmyndighed om at udpege virksomheder med stærk markeds-
position og pålægge dem specifikke forpligtelser.
På frekvensområdet foreslår Kommissionen, at der i rammedirektivet som en ho-
vedregel indføres et princip om teknologi- og tjenesteneutralitet i forbindelse
med frekvensanvendelse. Der vil i begrænsede tilfælde kunne ses bort fra prin-
cippet om teknologi- og tjenesteneutralitet, hvis det tjener formål af almen inte-
resse. Inden en medlemsstat foretager en indskrænkning i dette princip, skal der
gennemføres en høring, og Kommissionen skal informeres ved høringens begyn-
delse. Der skal være en overgangsfase, indtil princippet om teknologi- og tjene-
steneutralitet er fuldt gennemført.
Kommissionen foreslår endvidere, at der skal være adgang til en udvidet handel
med frekvenser i fælles definerede bånd, og at Kommissionen skal kunne vedtage
tekniske gennemførelsesforanstaltninger efter forskriftsproceduren (komitologi-
procedure med medbestemmelsesret for medlemsstaterne) om identifikation af
frekvensbånd samt fastsættelse af vilkår for tilladelser i de frekvensbånd, der skal
være omfattet af teknologi- og tjenesteneutral regulering, og hvor handel med
frekvenser skal være tilladt. Det vurderes, at der lægges op til en minimumshar-
monisering, hvilket betyder, at Danmark kan vælge at gå videre. Dette skal dog
vurderes nærmere særligt set i relation til de beføjelser, der påtænkes tillagt den
europæiske myndighed.
Kommissionen foreslår, at der i tilladelsesdirektivet
2
indføres en lettere adgang til
frekvenser, og at frekvensanvendelsen skal være mere fleksibel og være under-
støttet af teknologi- og tjenesteneutralitet. Overgangen til en fuld implementering
af frekvenshandlen skal ske gradvis (over fem år), og medlemsstaterne skal
blandt andet iværksætte foranstaltninger for at undgå hamstring af frekvenser.
Kommissionen skal efter forskriftsproceduren kunne beslutte, at frekvensbånd
skal kunne anvendes henholdsvis med og uden individuel tilladelse fra den natio-
nale myndighed. Kommissionen skal endvidere kunne harmonisere procedurer
for tilladelsesudstedelse og harmonisere vilkår for tilladelsefri anvendelse af ra-
diofrekvenser og de vilkår, som medlemsstaterne kan fastsætte i individuelle til-
ladelser. Kommissionen skal endvidere kunne vedtage tekniske gennemførelses-
foranstaltninger for udvælgelsen af tilladelsesindehavere, der vil udbyde grænse-
overskridende kommunikationstjenester, og hvilke frekvensbånd der skal identi-
ficeres til udbud af grænseoverskridende tjenester. Også her vil det skulle vurde-
res nærmere, om medlemsstaterne kan gå videre end fastlagt i forslaget.
2
IT- og Telestyrelsen
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/20/EF af 7. marts 2002 om tilladelser til
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (tilladelsesdirektivet)
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
413496_0004.png
På nummerområdet bemærkes, at der i dag ikke er etableret mulighed for at ind-
give ansøgning om det eller de samme telefonnumre i hele EU. Kommissionen
har derfor foreslået, at Kommissionen skal kunne iværksætte tekniske gennemfø-
relsesmekanismer, hvor der er behov for at sikre harmoniseret anvendelse af
nummerressourcer og administrationen heraf. Formålet hermed er blandt andet at
fremme udviklingen af grænseoverskridende kommunikationstjenester. Kommis-
sionen finder, at disse gennemførelsesmekanismer bør omfatte prisregulering el-
ler prisreguleringsmekanismer.
Det vigtigste forslag til ændring af adgangsdirektivet
3
er, at det bliver muligt for
den nationale tilsynsmyndighed at pålægge et krav om funktionel separation, det
vil sige at forpligte et selskab med en stærk markedsposition til at holde aktivite-
ter vedrørende adgang til infrastruktur funktionelt (blandt andet forretnings-
gangsmæssigt, driftsmæssigt og økonomisk) adskilt fra aktiviteter vedrørende
udbud af tjenester til slutbrugere. Pålæggelse af et krav om funktionel separation
vil dog efter forslaget kræve Kommissionens forudgående godkendelse. For at
anvende funktionel separation bliver det endvidere krævet, at medlemsstaterne
beviser, at de andre værktøjer i adgangsdirektivet ikke kan anvendes til at opnå
effektiv konkurrence. Der er dog også mulighed for, at en udbyder med stærk
markedsposition frivilligt kan gennemføre funktionel (eller strukturel) separation
i sin virksomhed.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Den gældende danske lovgivning omfatter:
Lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 780 af 28. juni 2007
Lov om radiofrekvenser, jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af 23. juni 2004.
Bekendtgørelse nr. 1140 af 7. november 2006 om anvendelse af radiofre-
kvenser uden tilladelse samt om amatørradioprøver og kaldesignaler m.v.
Bekendtgørelse nr. 1006 af 10. december 2002 om anvendelse af radiofre-
kvenser med tilladelse
Bekendtgørelse nr. 10061 af 7. november 2006 om fastlæggelse af rammerne
for anvendelse og indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvensressour-
cer (frekvensplan).
Bekendtgørelse nr. 685 af 20. juni 2007 om den samlede danske nummer-
plan.
IT- og Telestyrelsen
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/19/EF af 7. marts 2002 om adgang til og
samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhørende faciliteter (adgangsd i-
rektivet)
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bekendtgørelse nr. 668 af 10. juli 2003 om høringsprocedurer og
grænseoverskridende konfliktløsning på samtrafikområdet
m.v.
Hvis forslaget gennemføres for så vidt angår udførelsen af markedsanalyser og
markedsafgørelser, vil dette kræve en ændring af de nuværende regler i lov om
konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet.
De foreslåede procedurer i forhold til markedsanalyser og markedsafgørelser er
skærpede i forhold til de gældende regler, og der vil skulle tages højde for den fo-
reslåede indførelse af den europæiske tilsynsmyndighed.
Hvis forslaget om funktionel separation gennemføres, vil dette kræve indførelse
af nye regler i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet.
Hvis forslaget gennemføres for så vidt angår Kommissionens adgang til at fast-
sætte regler vedrørende prisregulering på nummerområdet, vil det nødvendiggøre
tilføjelse af nye regler herom i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på tele-
markedet.
Efter den nugældende frekvenslov er der mulighed for at overdrage eller udleje
hele frekvenstilladelser. IT- og Telestyrelsen skal forud for en overdragelse af en
frekvenstilladelse godkende denne.
Af forslaget fremgår det, at medlemsstaterne skal sikre, at virksomheder kan
overdrage eller udleje frekvenstilladelser i fælles definerede frekvensbånd uden
forudgående godkendelse. Medlemsstaterne har mulighed for også at tillade
overdragelser uden forudgående godkendelse i andre frekvensbånd. Der skal dog
fortsat gives meddelelse om overdragelser til den nationale myndighed.
For så vidt angår tilladelser i fælles definerede frekvensbånd, medfører forslaget,
at den nationale myndighed ikke længere forudgående skal godkende overdragel-
ser af frekvenstillader men alene modtage meddelelse herom. Dette vil nødven-
diggøre en ændring af frekvensloven.
Ændringen vil imidlertid være i overensstemmelse med de i Danmark planlagte
ændringer af den fremtidige frekvensadministration i Danmark. Planen i Dan-
mark er således, at adgangen til handel med frekvenser skal udvides, og at det i
den forbindelse skal overvejes, om overdragelse af blandt andet opdelte tilladel-
ser skal være muligt. Regeringen agter at fremsætte forslag til en ny frekvenslov
baseret på dette princip i folketingsåret 2008/2009.
Af planen fremgår det videre, at frekvenstilladelser i videst muligt omfang skal
være teknologi- og tjenesteneutrale.
I henhold til den nuværende frekvensregulering (frekvensplanen) er det på for-
hånd fastsat, hvad et givet frekvensbånd kan anvendes til. IT- og Telestyrelsen er
dog gennem det frekvenspolitiske rammemandat forpligtet til i videst muligt om-
fang at udstede teknologineutrale tilladelser.
5
IT- og Telestyrelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget stemmer således overens med de principper, som følges i forbindelse
med udstedelse af tilladelser i henhold til den nuværende frekvensregulering for
så vidt angår teknologi- og tjenesteneutralitet.
Det er endvidere planen i Danmark, at der i forbindelse med den kommende fre-
kvensregulering skal ske en liberalisering af frekvensanvendelsen, hvor dette er
muligt. Planerne er således også i tråd med den kommende regulering på fre-
kvensområdet.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslagene vedrørende proceduren for markedsanalyser og markedsafgørelser
vurderes ikke at have nogen konsekvenser for statsfinanserne eller samfundsøko-
nomien.
Funktionel separation kan være et meget administrativt byrdefuldt krav at pålæg-
ge en privat virksomhed og som sådan meget indgribende i selskabets organisati-
on.
Et eventuelt krav om funktionel separation kan - afhængig af den nærmere ud-
formning - indebære, at den pågældende virksomheds adskilte enheder ikke kan
have f.eks. administrative fællesskaber eller andre fælles faciliteter. I givet fald
vil kravet have en negativ effekt på virksomhedens stordriftsfordele.
På frekvensområdet kan det have betydning for statsfinanserne, hvorvidt og i
hvilket omfang det er muligt at opkræve afgifter og gebyrer for frekvensanven-
delse, men forslagene til ændring af ramme- og tilladelsesdirektiverne regulerer
ikke, i hvilket omfang der kan opkræves afgifter og gebyrer for frekvensanven-
delse. Derfor ses forslaget ikke at have konsekvenser for statsfinanserne.
På nummerområdet vurderes forslaget ikke at have konsekvenser for statsfinan-
serne og samfundsøkonomien.
På frekvensområdet forventes det, at en udvidet adgang til handel med frekvenser
uden forudgående godkendelse og en teknologi- og tjenesteneutral frekvensan-
vendelse vil medføre en øget konkurrence og innovation samt medvirke til en
mere effektiv frekvensanvendelse med de samfundsøkonomiske gevinster, der
følger heraf. En udvidet adgang til handel med frekvenser uden en forudgående
godkendelse vil tillige mindske de administrative byrder for virksomhederne. En
rapport udarbejdet af det engelske anaylsefirma DotEcon har således estimeret, at
en anslået samfundsmæssig gevinst på ca. 1 mia. kroner ved indførelse af udvidet
adgang til handel og liberalisering af frekvensanvendelsen i Danmark kan øges til
ca. 1,3 mia. kroner, hvis det danske initiativ ledsages af tilsvarende initiativer på
europæisk plan.
Forslagene vurderes ikke at have effekter på miljøet eller beskyttelsesniveauet.
IT- og Telestyrelsen
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikati-
on.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens overordnede formål med forslaget, herunder
at sikre en større ensartethed i anvendelsen af reglerne for at styrke det indre
marked for elektronisk kommunikation. Regeringen støtter også Kommissionens
overordnede mål om, at reguleringen af telemarkederne effektiviseres og forenk-
les både for operatørerne og for de nationale tilsynsmyndigheder og en mere ef-
fektiv forvaltning af radiofrekvenser for derved at give operatører lettere adgang
til frekvenser og fremme innovation.
Regeringen er imidlertid tøvende over for en række af de af Kommissionen fore-
slåede midler til at nå målene. Det gælder bl.a. spørgsmålene om:
Hvorvidt processen for markedsanalyser reelt bliver enklere?
Hvorvidt tidsfristerne for markedsanalyserne i praksis kan overholdes og
er realistiske?
Det hensigtsmæssige i, at Kommissionen de facto får veto-ret på alle de
af den nationale tilsynsmyndighed pålagte forpligtelser?
Regeringen vil i forbindelse med høringsrunden undersøge fordele og ulemper
ved at indføre en mulighed for at pålægge et krav om funktionel separation. Re-
geringen er tøvende over for, at Kommissionen får veto-ret over de nationale til-
synsmyndigheders eventuelle anvendelse af forpligtelsen. Regeringen finder, at
hvis der indføres en mulighed for at pålægge funktionel separation, bør det være
op til den nationale tilsynsmyndighed ud fra et almindeligt proportionalitets-
princip og den pågældende medlemsstats forvaltningsregler at vurdere, om for-
pligtelsen skal finde anvendelse.
På frekvensområdet støtter regeringen, at frekvensreguleringen skal være mere
teknologi- og tjenesteneutral, og at handel med frekvenser skal udvides i forhold
til i dag.
På nummerområdet anerkender regeringen, at det i forhold til disponering af
nummerressourcer kan være hensigtsmæssigt at koordinere ansøgnings-
mulighederne for så vidt angår numre til pan-europæiske tjenester. Nummerres-
sourcer er imidlertid i højere grad end frekvenser en national ressource, der kan
disponeres over uden hensyntagen til omkringliggende lande. Derfor bør Kom-
missionen inddrage medlemslandene tæt, førend den tager initiativer på nummer-
området. Det bør endvidere efter regeringens vurdering indgå i overvejelserne, i
hvilket omfang det konkrete initiativ vedrørende 116-nummerserien er succes-
fuldt, førend der tages nye initiativer til harmonisering på nummerområdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede sine forslag til revision af teledirektivpakken på
møde i Rådet (transport, telekommunikation og energi) torsdag den 29. november
2007. Af kommentarerne til præsentationen fremgik, at størstedelen af medlems-
IT- og Telestyrelsen
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
landene støtter målsætningerne med revisionen, mens en gruppe af lande lægger
vægt på at opretholde et vist nationalt råderum, bl.a. i relation til markedsanaly-
serne. Det fremgik endvidere, at der overordnet set er opbakning til indførelse af
funktionel separation som et værktøj, de nationale tilsynsmyndigheder kan an-
vende. Ligeledes er der overordnet set opbakning til den foreslåede frekvensre-
form.
På dette grundlag må det forventes, at en hel del af de andre lande vil være imod
at overgive kompetence til Kommissionen og den foreslåede europæiske myn-
dighed. Regeringen er bekendt med, at der er generel modstand mod, at Kommis-
sionen tillægges yderligere beføjelser og modstand mod en øget centralisering af
reguleringen.
Det må forventes, at de fleste af de andre lande vil være imod at give Kommissi-
onen veto-ret vedrørende anvendelse af funktionel separation, lige som der er
modstand mod, at funktionel separation skal være en ”sidste udvej”. Landene fo-
kuserer på, at proportionalitetsprincippet skal finde anvendelse også ved pålæg-
gelse af funktionel separation.
På frekvensområdet må hovedparten af landene i Nordvesteuropa ventes at have
en holdning lig den danske. Landene i Syd- og Østeuropa forventes at være mere
forbeholdne over for større tjeneste- og teknologineutralitet samt handel med ra-
diofrekvenser.
De andre medlemslandes holdninger til forslaget til ændringer af reglerne, der
vedrører nummerforhold, kendes ikke på nuværende tidspunkt.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget er senest forelagt Folketingets Europaudvalg ved foreløbigt nærhedsno-
tat af 5. december 2007.
IT- og Telestyrelsen
8