Udvalget for Videnskab og Teknologi 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0698 Bilag 2
Offentligt
413508_0001.png
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2002/22/EF om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elek-
troniske kommunikationsnet og -tjenester, direktiv 2002/58/EF om behand-
ling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroni-
ske kommunikationssektor og forordning (EF) nr. 2006/2004 om forbruger-
beskyttelsessamarbejde
KOM (2007) 698 endelig
1. Resumé
Kommissionen har i 2006 og 2007 vurderet virkningen af teledirektivpakken og
finder det nødvendigt at foretage en revision. Hovedformålet er at styrke konkur-
rencen, konsolidere det indre marked og fremme borgernes interesser. Nærvæ-
rende forslag indeholder blandt andet styrkede regler om forbrugerbeskyttelse i
forsyningspligtdirektivet, herunder regler om nummerportering, og ændringer i
databeskyttelsesdirektivet foreslås med henblik på at sikre borgeres, virksomhe-
ders og myndigheders tillid til offentlige kommunikationsnet.
2. Baggrund
De nationale markeder skulle i henhold til EU-lovgivningen på telekommuni-
kationsområdet liberaliseres senest med udgangen af 1998. Som et yderligere til-
tag i retning af liberalisering blev den nugældende teledirektivpakke vedtaget i
2002. Teledirektiverne indeholder et sæt fælles EU-regler, som implementeres af
nationale tilsynsmyndigheder, der har ansvaret for at regulere markederne.
Kommissionen har i 2006 og 2007 vurderet virkningen af teledirektivpakken i
forhold til pakkens hovedformål, som er at styrke konkurrencen, konsolidere det
indre marked og fremme borgernes interesser.
Kommissionen anførte i sin meddelelse om revisionen af teledirektiverne fra
2006
1
, at der er behov for grundlæggende overvejelser om begrebet forsynings-
pligt og forsyningspligtens rolle i det 21. århundrede. Derfor har Kommissionen
til hensigt at offentliggøre en meddelelse om forsyningspligt i 2008 for at igang-
sætte en vidtrækkende debat. Det kan således forudses, at EU-reglerne om forsy-
ningspligt står over for en revision i to omgange: Første gang som led i den sam-
lede revision af teledirektivpakken, jf. det nuværende udkast, og anden gang efter
en mere grundlæggende debat på baggrund af den kommende meddelelse.
Forsyningspligtreguleringen i Danmark blev ændret i juni 2007, blandt andet så-
ledes at forsyningspligten i fremtiden vil blive udbudt i en række pakker, så kon-
kurrencemæssige hensyn sikres. Den nye forsyningspligtlovgivning i Danmark
træder i kraft ved nyudpegningen af en eller flere nye forsyningspligtudbydere,
hvilket forventes at ske i 2008. Forsyningspligtlovgivningen er udformet inden
1
19. december 2007
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
Ledelsessekretariatet
Sagsbehandler
Peter H. Pedersen
Telefon 35 45 02 19
E-post [email protected]
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, det Europæiske Økono-
miske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om revurderingen af EU’s regelsæt for
elektroniske kommunikationsnet og tjenester – KOM (2006) 334.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for rammerne af den gældende EU-regulering. Der vil ske en nyudpegning inden
ikrafttrædelse af et nyt direktiv og gennemførelse i dansk ret heraf.
Ændringerne i databeskyttelsesdirektivet foreslås med henblik på at afspejle sam-
fundets afhængighed af kommunikationsnets tilgængelighed samt at sikre borge-
res, virksomheders og myndigheders tillid til offentlige kommunikationsnet.
Forslaget skal ses i sammenhæng med Kommissionens to øvrige forslag om æn-
dring af rammedirektivet, adgangsdirektivet og tilladelsesdirektivet og om opret-
telse af en europæisk myndighed for markedet for elektronisk kommunikation.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 95 (1) og skal derfor vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF
artikel 251.
4. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Dette be-
grundes med:
”Forslaget går ud på at ændre eksisterende rammelovgivning på EU-plan og ved-
rører dermed et område, hvor Fællesskabet allerede har udøvet sin kompetence.
Det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. EF-traktatens artikel
5. Rammebestemmelserne følger princippet om decentral regulering i medlems-
staterne, idet de nationale myndigheder får ansvaret for at føre tilsyn med de na-
tionale markeder efter et fælles sæt principper og procedurer.”
Regeringen er på det foreliggende grundlag enig i Kommissionens vurdering og
finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.
5. Formål og indhold
Forslaget forstærker og forbedrer forbrugerbeskyttelse og brugerrettigheder i den
elektroniske kommunikationssektor ved at give forbrugerne flere oplysninger om
priser og forsyningsbetingelser og ved at lette adgangen til og brugen af elektro-
nisk kommunikation for handicappede.
I lyset af Kommissionens arbejde for mere fokus på forbrugerbeskyttelse, foreslår
Kommissionen ændringer af forsyningspligtdirektivet, som skal øge gennemsig-
tigheden for forbrugeren ved indgåelse af aftaler vedrørende digitale tjenester og
netadgang samt sikre forbrugeren kvalitet i adgangen til tjenester ved at give
medlemsstaterne muligheder for at stille minimumskrav til visse tjenester.
Med henblik på at reducere forskellene i den nationale implementering af EU-
reglerne er det foreslået, at Kommissionen skal være i stand til at vedtage tekni-
ske gennemførelsesforanstaltninger på områder som eksempelvis implementering
af nummerportabilitet. Den europæiske myndighed vil blive hørt herom. Der fast-
sættes en tidsbegrænsning på én arbejdsdag for portering (overførsel) af telefon-
numre som følge af skift af fastnet- eller mobilselskab.
IT- og Telestyrelsen
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
413508_0003.png
Forslagene til ændringer af databeskyttelsesdirektivet har blandt andet til formål
at skabe et incitament for ejere af offentlige net til at yde personhenførbar infor-
mation i egne net tilstrækkelig beskyttelse samt at give myndigheder, borgere og
virksomheder mulighed for at vurdere, hvorvidt de af netejerne iværksatte foran-
staltninger er tilstrækkelige. Netejere pålægges at orientere brugere og myndig-
heder om sikkerhedsbrister, der eksponerer personhenførbar information, og i
orienteringen anvise, hvordan skadesvirkningen af eksponeringen begrænses og
undgås fremover.
Endvidere foreslås det at give netejere enklere mulighed for at lægge sag an mod
spammere. Netejere har lettere ved at identificere spammere end slutbrugere,
hvorfor det er naturligt at give netejere muligheden for at søge omkostninger til
bekæmpelse af spam dækket ved sagsanlæg.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
EU-reglerne om forsyningspligt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2002/22/EF af 7. marts 2002 om forsyningspligt og brugerrettigheder i
forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (forsyningspligtdi-
rektivet)
2
er gennemført som led i den danske forsyningspligtregulering og som
led i de mere generelle regler på teleområdet.
Direktivet er gennemført i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemar-
kedet, jf. lovbekendtgørelse nr. 780 af 28. juni 2007 (teleloven) og bekendtgørel-
se nr. 1262 af 9. december 2005 om forsyningspligtydelser (forsyningspligtbe-
kendtgørelsen) som led i den danske forsyningspligtordning. Der er samtidig
fastsat en række kvalitetsvilkår for forsyningspligtudbyders varetagelse af forsy-
ningspligten.
Derudover er direktivet gennemført i medfør af de generelle regler i teleloven om
forpligtelser for udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, her-
under i medfør af bekendtgørelse nr. 1031 af 13. oktober 2006 om udbud af elek-
troniske kommunikationsnet og -tjenester.
Forslaget til direktiv om ændring af forsyningspligtdirektivet forventes at ville
medføre ændringer på lovgivnings- og bekendtgørelsesniveau.
Reglerne om nummerportering findes i lov om konkurrence- og forbrugerforhold
på telemarkedet, jf. lovbekendtgørelse nr. 780 af 28. juni 2007, §§ 36 og 37. Dis-
se bestemmelser fastslår blandt andet, at slutbrugere skal have mulighed for at
medtage abonnentnumre ved skift mellem udbydere. Herudover findes der regler
om opkrævning af betaling i forbindelse med nummerporteringer.
IT- og Telestyrelsen
2
EF-tidende nr. L 198 af 24. april 2002, side 51-77.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget til ændring af reglerne om nummerportering har som konsekvens, at der
i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet vil skulle tilføjes en
regel, hvorefter nummerporteringer fremover skal gennemføres på én arbejdsdag.
Forslagene til ændringer på databeskyttelsesområdet vil medføre lovændringer.
Det skal undersøges nærmere, i hvilken lovgivning ændringen mest hensigtsmæs-
sigt kan implementeres.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke at få statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vedrørende indførelse af en tidsfrist på én arbejdsdag for gennemførel-
se af nummerporteringer forventes på kortere sigt at få konsekvenser i form af
øgede udgifter for telebranchen, idet anmodninger om nummerporteringer vil
skulle håndteres inden for én arbejdsdag efter modtagelsen af anmodningen.
Endvidere kan forslaget få administrative konsekvenser for det offentlige i form
af et øget antal henvendelser både fra borgere og teleselskaber, idet der er tale om
en skærpelse af de eksisterende regler om nummerportering.
Forslaget vedrørende ændring af databeskyttelsesdirektivet, hvorved netejere for-
pligtes til at orientere brugere og myndigheder om sikkerhedsbrud, kan påføre de-
le af telebranchen øgede udgifter, såfremt branchens sikkerhedstiltag ikke er til-
strækkelige til at yde personhenførbar information beskyttelse. Samlet vurderes,
at forslaget vil øge niveauet for forbrugerbeskyttelse, da minimering af sikker-
hedsbrud forventes at blive et konkurrenceparameter.
Forslaget forventes ikke at få konsekvenser for miljøet.
9. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikati-
on.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan i henhold til det tidligere afgivne svar i forbindelse med Kom-
missionens høring om direktivrevisionen i 2006 og kan generelt støtte, at:
Der med revisionen sikres en tilpasning af beskyttelsen af forbrugerne, her-
under handicappede, under hensyntagen til den teknologiske udvikling (f.eks.
i relation til alarm 112).
Der med revisionen fortsat er fokus på at skabe gennemsigtighed for forbru-
gerne med henblik på at sikre rationelle forbrugervalg og dermed styrkelse af
konkurrencen.
Samarbejdet mellem medlemsstaterne styrkes i medfør af revisionen, så det
sikres, at handicappede i endnu højere grad kan udnytte mulighederne i den
teknologiske udvikling.
Forældede bestemmelser fjernes.
4
IT- og Telestyrelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dette er fortsat regeringens holdning.
Specifikt vurderer regeringen vedrørende forslaget om at gøre det muligt for de
nationale tilsynsmyndigheder at indføre minimumskrav til tjenestekvalitet baseret
på standarder udarbejdet på europæisk niveau, at det giver de nationale tilsyns-
myndigheder et godt og nødvendigt værktøj til at sikre et vist kvalitetsniveau ved
udbud af tjenester. Endvidere er regeringen positiv over for, at der åbnes op for
større gennemsigtighed for forbrugerne ved indgåelse af aftaler vedrørende ad-
gang til tjenester som f.eks. netadgang. Regeringen er ligeledes positiv overfor, at
der for så vidt angår nummerportering arbejdes for at reducere forskellene i den
nationale implementering. Regeringen finder imidlertid umiddelbart, at fastsæt-
telsen af specifikke frister for nummerportering i direktiverne er unødig detailre-
gulering.
Forslaget til ændring af databeskyttelsesdirektivet om information om sikker-
hedsbrister er i overensstemmelse med vigtigheden af beskyttelsen af privatlivets
fred. Forslaget bidrager til at styrke samfundets generelle robusthed ved at skabe
en incitamentsstruktur for investeringer i beskyttelse af kommunikationsnet. Re-
geringen støtter dette.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede sine forslag til revision af teledirektivpakken på
møde i Rådet (transport, telekommunikation og energi) torsdag den 29. november
2007. Af kommentarerne til præsentationen fremgik, at der er generel opbakning
til ændringerne på forsyningspligt- og sikkerhedsområdet.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget er senest forelagt Folketingets Europaudvalg ved foreløbigt nærhedsno-
tat af 5. december 2007.
IT- og Telestyrelsen
5