Udvalget for Videnskab og Teknologi 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0699 Bilag 2
Offentligt
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af Den
Europæiske Myndighed for Markedet for Elektronisk Kommunikation
KOM (2007) 699 endelig
1. Resumé
Kommissionen har udtrykt bekymring over, at teledirektivernes regler anvendes
uensartet i medlemsstaterne, og at dette hindrer udviklingen af en fælleseuropæ-
isk telekommunikationsindustri. Kommissionen foreslår at oprette en europæisk
myndighed for markedet for elektronisk kommunikation (European Electronic
Communications Market Authority – EECMA). Forslaget har til formål at styrke
det indre marked for elektroniske kommunikationstjenester ved at oprette en eu-
ropæisk myndighed, som skal bistå Kommissionen og samle de nationale tilsyns-
myndigheders ekspertise og erfaring.
2. Baggrund
De europæiske tilsynsmyndigheders gruppe (European Regulators Group – ERG)
blev etableret af Kommissionen i 2002, dels med henblik på at rådgive og bistå
Kommissionen med at konsolidere det indre marked for elektroniske kommuni-
kationsnet og -tjenester, dels som et forum til erfaringsudveksling og drøftelse af
fælles, aktuelle problemstillinger i forbindelse med reguleringen af teleområdet.
Kommissionen har gentagne gange udtrykt bekymring over, at teledirektivernes
regler anvendes uensartet i medlemsstaterne, og at dette hindrer udviklingen af en
fælleseuropæisk telekommunikationsindustri. Kommissionen forespurgte derfor i
efteråret 2006 ERG, hvordan ERG eventuelt kunne styrkes i forbindelse med re-
visionen af teledirektiverne for bedre at kunne bidrage til en konsistent regulering
af de europæiske markeder for elektronisk kommunikation. ERG svarede i febru-
ar 2007, at der var sket en væsentlig styrkelse af konkurrencen og investeringerne
på det indre marked for elektronisk kommunikation siden vedtagelsen af den nu-
gældende teledirektivpakke i 2002. Man forudså, at det igangværende arbejde
med at tilvejebringe ensartethed i brugen af telereglerne ville være afsluttet, in-
den de reviderede teledirektiver kunne træde i kraft. På mellemlangt sigt så man
dog et behov for at udvikle reguleringen af grænseoverskridende og pan-
europæiske tjenester.
Som led i revisionen af teledirektiverne foreslår Kommissionen nu ved forord-
ning at oprette en europæisk myndighed for markedet for elektronisk kommuni-
kation (European Electronic Communications Market Authority - EECMA). Den
europæiske myndighed foreslås at erstatte det nuværende samarbejde mellem de
nationale tilsynsmyndigheder i ERG.
19. december 2007
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
Ledelsessekretariatet
Sagsbehandler
Peter H. Pedersen
Telefon 35 45 02 19
E-post [email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget skal ses i sammenhæng med Kommissionens to øvrige forslag om æn-
dring af rammedirektivet, adgangsdirektivet og tilladelsesdirektivet og om æn-
dring af forsyningspligtdirektivet og databeskyttelsesdirektivet.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 95 (1) og skal derfor vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF
artikel 251.
4. Nærhedsprincippet
Det er EU-Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Dette
begrundes med:
”Med de nuværende regler håndteres tilladelser til at udbyde elektroniske tjene-
ster af de enkelte medlemsstater, og de 27 nationale tilsynsmyndigheder har vide
diskretionære beføjelser på dette felt, medens Kommissionen kun har en begræn-
set tilsyns- og koordineringsfunktion. Det betyder, at det indre marked stadig er
en form for "kludetæppe" bestående af 27 forskellige reguleringssystemer. Det
hæmmer udviklingen af tjenester, der rækker over landegrænserne, og virksom-
hederne er nødsaget til at manøvrere mellem forskellige eller ligefrem modstrid-
ende driftsvilkår for de samme tjenester. I praksis er mange af de regulerings-
spørgsmål, som de nationale myndigheder tager sig af, de samme i hele EU
(f.eks. den lovgivningsmæssige behandling af nye tjenester, visse aspekter af
regnskabspligten og -kontrollen, brug af numre, udstyr og tjenester, der skal kun-
ne anvendes af handicappede personer, der rejser inden for EU osv.). For at opnå
stordriftsbesparelser på disse områder er det helt afgørende, at der udvikles en
fælles EU-praksis og -ekspertise, så der sikres en bedre sammenhæng og i givet
fald harmonisering. Dette krav kan kun imødekommes effektivt i alle henseender
ved at forbedre den eksisterende institutionelle model og skabe bedre balance i
kompetencefordelingen mellem medlemsstaterne, de nationale tilsynsmyndighe-
der og Kommissionen. Det kan kun lade sig gøre ved en indsats på fællesskabs-
plan.
Udvikling af tjenester på tværs af landegrænserne inden for EU er et af formålene
med den revisionsprocedure, der er fastsat i tilladelsesdirektivet. Det fremgik af
den omfattende offentlige høring, at det er absolut nødvendigt meget snart at gøre
det lettere for virksomhederne at udbyde tværeuropæiske tjenester ved at fjerne
nogle af de alvorlige forhindringer, der er en uundgåelig konsekvens af den nu-
værende model. Der findes en række tjenester på tværs af landegrænserne, der
ikke kan reguleres tilstrækkeligt sammenhængende eller konsekvent til, at der
kan opnås de fornødne stordriftsbesparelser, hvis de pågældende beføjelser ligger
hos de enkelte medlemsstater.
En indsats på fællesskabsplan vil helt klart indebære fordele på grund af sit om-
fang og have mere positive virkninger, end hvis medlemsstaterne skulle handle
hver for sig, fordi den vil kunne sikre større sammenhæng i reguleringen på det
indre marked og nedbringe omkostningerne for virksomheder, der opererer i flere
forskellige lande. Formålet med forslaget vil derfor bedre kunne opfyldes ved en
fællesskabsindsats.”
IT- og Telestyrelsen
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen er på det foreliggende grundlag enig i Kommissionens vurdering og
finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.
5. Formål og indhold
Kommissionen er af den opfattelse, at markedet for elektroniske kommunikati-
onstjenester i for høj grad er splittet op i 27 forskelligartede og usammen-
hængende reguleringssystemer, hvilket forvrider konkurrencen og hindrer virk-
somhederne i at operere på tværs af grænserne. Forslaget har til formål at styrke
det indre marked for elektroniske kommunikationstjenester ved at oprette en eu-
ropæisk myndighed, som skal bistå Kommissionen og samle de nationale til-
synsmyndigheders ekspertise og erfaring. Det er desuden hensigten, at den nye
myndighed skal overtage de funktioner, der i øjeblikket varetages af Det Europæ-
iske Agentur for Net- og Informationssikkerhed (ENISA).
EECMA vil blive etableret som et fællesskabsorgan med uafhængig juridisk sta-
tus. Myndighedens organisatoriske struktur omfatter seks organer: En bestyrelse,
et repræsentantskab, en direktør, en chef for netsikkerhed, en stående gruppe af
interessenter og et klagenævn. Myndigheden forventes at få op til 134 ansatte.
Bestyrelsen består af tolv medlemmer. Seks medlemmer udpeges af Kommissio-
nen, og seks af Rådet. Bestyrelsen er ansvarlig for udnævnelsen af direktøren og
chefen for netsikkerhed, vedtagelsen af myndighedens årlige arbejdsprogram og
budget, godkendelsen af den almindelige beretning om myndighedens virksom-
hed samt vedtagelsen af de finansielle bestemmelser i relation til myndigheden.
Myndigheden giver med regelmæssige mellemrum Europa-Parlamentet en rede-
gørelse om sin virksomhed.
Repræsentantskabet omfatter direktøren og et medlem fra hver medlemsstat, som
er den øverste chef for den uafhængige nationale tilsynsmyndighed. Repræsen-
tantskabet er ansvarligt for myndighedens beslutninger af teknisk karakter på om-
råder som eksempelvis udpegning af potentielle rettighedshavere. Udtalelser og
beslutninger vedtages med simpelt flertal.
Klagenævnet behandler klager over EECMA’s afgørelser om nummerforhold,
udvælgelse af virksomheder, som tildeles brugsret til frekvens- eller nummerres-
sourcer, gebyrer og bøder til virksomheder, der ikke leverer de oplysninger, de er
forpligtede til.
EECMA skal på Kommissionens anmodning udarbejde anbefalinger til Kommis-
sionens afgørelser og tekniske gennemførelsesforanstaltninger i medfør af direk-
tiv 2002/21/EF om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (rammedirektivet), herunder særligt om
de nationale tilsynsmyndigheders foranstaltninger vedrørende markedsaf-
grænsning, udpegning af virksomheder med en stærk markedsposition og
iværksættelse af korrigerende foranstaltninger
IT- og Telestyrelsen
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
offentlige elektroniske kommunikationsnets og -tjenesters sikkerhed og inte-
gritet, herunder spørgsmål i tilknytning til brud på sikkerheden og/eller inte-
griteten
udpegning af transnationale markeder
standardiseringsspørgsmål
analyse af specifikke nationale markeder
transparens og offentliggørelse af oplysninger til slutbrugere
tjenestekvalitet
effektiv implementering af det fælleseuropæiske alarmnummer "112"
nummerforhold
nummerportabilitet
forbedring af handicappede slutbrugeres adgang til elektroniske kommunika-
tionstjenester og udstyr
transparens i forbindelse med ubundtet adgang til abonnentledninger
adgangsstyring til digitale radio- og tv-tjenester
spørgsmål vedrørende radiofrekvenser
spørgsmål vedrørende ensartede vilkår for brugsrettigheder til radiofrekven-
ser eller numre, ændring eller tilbagekaldelse af brugsrettigheder tildelt på et
samordnet eller harmoniseret grundlag og udvælgelse af virksomheder, der
vil kunne tildeles individuelle brugsrettigheder til frekvenser eller numre til
tjenester med tværeuropæisk potentiale.
IT- og Telestyrelsen
EECMA vil på frekvensområdet kunne få en central rolle ved behandling af an-
søgninger om tilladelser fra virksomheder, der ønsker at udbyde grænseoverskri-
dende tjenester, såfremt Kommissionen finder det relevant i henhold til tilladel-
sesdirektivets foreslåede (nye) artikel 6b at fastsætte, at EECMA som led i de
tekniske gennemførelsesforanstaltninger nævnt i artikel 6a, stk. 1, litra f, skal
indstille til Kommissionen, hvilke virksomheder der bør tildeles sådanne tilladel-
ser. EECMA vil desuden overvåge overholdelsen af vilkårene i tilladelserne og
vil give Kommissionen meddelelse herom ved grove overtrædelser.
EECMA vil herudover opkræve gebyrer fra indehaverne af de grænse-
overskridende tilladelser, som skal dække EECMA’s administrations-
omkostninger. Den vil desuden opkræve administrationsgebyrer og afgifter for
frekvensanvendelse i forbindelse med pan-europæiske tjenester på vegne af med-
lemsstaterne. Disse gebyrer og afgifter vil herefter blive givet videre til medlems-
staterne.
På nummerområdet vil EECMA først og fremmest få en rådgivende rolle i for-
hold til Kommissionen og vil som det eneste område få selvstændig beslutnings-
kompetence vedrørende European Telephony Numbering Space (ETNS).
ETNS er et europæisk nummerområde, som eksisterer parallelt med de nationale
nummerområder i Europa. ETNS er af den Internationale Telekommunikations
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Union (ITU) tildelt en international kode 3883. Virksomheder, som ønsker at få
tildelt et nummer til brug for en pan-europæisk tjeneste, kan søge om et internati-
onalt nummer, som starter med disse fire cifre.
ETNS-numre tildeles i dag formelt af ETNS´ administrator, som er direktøren i Eu-
ropean Radiocommunications Office (ERO). I praksis varetages funktionerne ved-
rørende tildeling, tilbagekaldelse og overvågning af ETNS-numre af NeuStar Inc.
I forbindelse med dannelse af EECMA overføres de opgaver, som det europæiske
it-sikkerhedsagentur (ENISA) har varetaget, til EECMA. Dermed skabes en sam-
let organisatorisk enhed, som med yderligere ressourcer skal fremme en europæ-
isk sikkerhedskultur og styrke net- og informationssikkerheden.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
IT- og Telestyrelsen
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Den gældende danske lovgivning omfatter:
Lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 780 af 28. juni 2007
Lov om radiofrekvenser, jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af 23. juni 2004.
Der er tale om et forslag til en forordning, der finder direkte anvendelse i national
ret, og som sådan ikke rejser implementeringsspørgsmål. Forslaget kan dog med-
føre ændringer på lovgivnings- eller bekendtgørelsesniveau særligt hvad angår
procedurebestemmelser.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekven-
ser udover indvirkningen på EU's budget. Forslaget medfører en udgift på EU's
budget på 10 mio. € det første år (forventet 2010) stigende til 28 mio. € det tredje
år. Ud over fællesskabsbidraget kan myndigheden opkræve afgifter og gebyrer
for visse tjenesteydelser. Herfra skal trækkes besparelser ved integration af ENI-
SA i myndigheden. ENISA's nuværende budget er på ca. 8 mio. €. Kommissio-
nen forventer, at myndigheden kan finansieres inden for det relevante udgiftsom-
råde i de finansielle overslag, og det medfører derfor ikke merudgifter for med-
lemsstaterne.
9. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikati-
on.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i det ønskelige i en styrkelse af det indre
marked for elektronisk kommunikation gennem en større ensartethed i de forskel-
lige EU-landes anvendelse af reglerne i teledirektiverne.
Det er regeringens holdning, at de nationale tilsynsmyndigheder har det bedste
kendskab til lokale og regionale betingelser og forhold og dermed de bedste for-
udsætninger for at gribe ind på disse områder. Omvendt støtter regeringen en
større ensartethed i anvendelsen af reglerne i EU for derved at støtte det indre
marked. Regeringen er dog umiddelbart tøvende over for, om der er behov for at
oprette en helt ny institution for at sikre en højere grad af koordinering af regule-
ringen af markedet for elektronisk kommunikation. I vurderingen af behovet for
en ny institution bør det indgå, om de for kort tid siden gennemførte vedtagelser
om styrkelse af samarbejdet i de europæiske tilsynsmyndigheders gruppe (Euro-
pean Regulators Group – ERG) ikke bør have tid til at virke og vise, om det kan
levere den ønskede harmonisering af regelanvendelsen. Blandt andet kan der pe-
ges på, at ERG netop er blevet styrket med et permanent sekretariat.
Forslaget om overførelse af ENISA’s opgaver til EECMA vurderes ikke i sig selv
at give anledning til bemærkninger og vil kunne støttes.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede sine forslag til revision af teledirektivpakken på
møde i Rådet (transport, telekommunikation og energi) den 29. november 2007.
Af kommentarerne til præsentationen fremgik, at forslaget om oprettelse af
EECMA møder en del modstand. En del lande lagde i den forbindelse vægt på at
opretholde et vist nationalt råderum, bl.a. i relation til markedsanalyserne.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget er senest forelagt Folketingets Europaudvalg ved foreløbigt nærhedsno-
tat af 5. december 2007.
IT- og Telestyrelsen
6