Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0722 Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2. afdeling, 3. kontor/2. afdeling, 1. kontor
Sagsnr.: 4547
Den 18. december 2007
PEHA/PAN/CABS/MIST
FVM 477
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet: Forberedelse af
”sundhedstjekket” af reformen af den fælles landbrugspolitik
KOM (2007) 722
Resumé
Kommissionen præsenterede på rådsmødet den 26.- 27. november 2007 sin meddelelse om
sundhedstjekket af 2003-reformen af den fælles landbrugspolitik. Konkrete forslag forventes
fremlagt i maj 2008. Det forventes, at sundhedstjekkets initiativer vil gælde for perioden 2009
til 2013 og sundhedstjekket forventes brugt til at justere centrale elementer i anvendelsen af
enkeltbetalingsordningen samt justere finansielle aspekter i forbindelse med såvel markeds-
ordningerne som landdistriktsforordningen.
Baggrund
Kommissionen fremlagde den 20. november 2007 en meddelelse om sundhedstjekket af 2003-
reformen af den fælles landbrugspolitik. Meddelelsen er fremsendt på dansk den 26. novem-
ber 2007.
Forslag til juridiske tekster forventes fremlagt i maj 2008. Forslag forventes vedtaget i efter-
året 2008 under det franske formandskab med henblik på ikrafttræden januar 2009.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en meddelelse om principper for den fælles landbrugspolitik og ikke om for-
slag til konkrete retsakter. På denne baggrund er spørgsmålet om nærhedsprincippet ikke rele-
vant.
Formål og indhold
I forbindelse med reformen af EU’s landbrugspolitik i 2003 blev det besluttet, at der i 2008 på
flere områder skulle udarbejdes evalueringer og konsekvensanalyser med henblik på revision
af reformens elementer. Kommissionen har siden udvidet revisionsklausulerne til et generelt
”sundhedstjek” af den fortsatte reform fra 2003.
Der er ikke lagt op til, at resultatet af sundhedstjekket vil være en ny grundlæggende reform,
men derimod en gennemgang af, hvorvidt der er forhold i EU´s landbrugspolitik, som funge-
rer uhensigtsmæssigt, med henblik på evt. ændringer af disse politikker. Beslutninger truffet
indenfor sundhedstjekket forventes at gælde for perioden frem til 2013.
I det følgende vil indholdet af Kommissionens meddelelse blive beskrevet:
Det fastslås indledningsvist, at den fælles landbrugspolitik (CAP’en) har ændret sig radikalt
gennem de seneste 15 år. Med reformen i 2003 blev afkoblede direkte betalinger indført via
enkeltbetalingsordningen i de fleste sektorer (søjle I), og landdistriktspolitikken (søjle II) blev
styrket. Processen fortsatte med reformer af sukker og frugt og grønt og pågår lige nu på vin.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Kommissionen finder det nødvendigt at evaluere CAP’ens instrumenter for at teste, om de
virker, som de skal, og for at fastslå, hvilke justeringer der skal foretages for at nå de erklære-
de mål, og at tilpasse CAP’en til nye udfordringer.
På den baggrund er Kommissionens formål med sundhedstjekket at undersøge følgende tre
spørgsmål:
Hvordan kan enkeltbetalingsordningen gøres mere effektiv og enklere?
Hvordan kan markedsstøtteinstrumenterne, der oprindeligt var udtænkt til et fælles-
skab med seks medlemslande, ændres, så de fortsat er relevante i en stadigt mere glo-
baliseret verden og et EU med 27 medlemslande?
Hvordan klarer vi nye udfordringer som klimaændringer, biobrændstoffers tiltagende
betydning og vandforvaltning og løser bestående udfordringer som faldende biodiver-
sitet ved at tilpasse os nye risici og muligheder?
1. Status over gennemførelsen og forenklingen af enkeltbetalingsordningen
Forenkling af enkeltbetalingsordningen
Medlemslandene i EU-15 skulle gennemføre enkeltbetalingsordningen senest i 2007. De kun-
ne anvende en historisk model eller en regional model, eller en blanding af de to. Det indivi-
duelle støtteniveau baserer sig i begge modeller på tidligere priskompensationer, og efterhån-
den vil det blive vanskeligere at retfærdiggøre støtteforskellene, særligt i den historiske mo-
del. Derfor bør medlemslandene have mulighed for at tilpasse deres model til en mere ensartet
sats i perioden 2009 - 2013.
De nye medlemslande kan anvende SAPS (den forenklede generelle arealbetaling) indtil ud-
gangen af 2010 (Bulgarien og Rumænien til 2011). Det bør overvejes, om medlemslande, der
anvender SAPS, skal have lov til at fortsætte hermed frem til 2013.
Kommissionen foreslår, at der i sundhedstjekket laves ændringer og forenklinger af systemet
uden at ændre ordningens fundamentale struktur (fx bagatelgrænser).
Præcisere anvendelsesområdet for krydsoverensstemmelse
Krydsoverensstemmelse er og skal fortsat være et essentielt element i CAP’en. Men der er be-
hov for forenkling. Forenklingsprocessen er allerede påbegyndt, men skal videreføres. Kryds-
overensstemmelsessystemet skal være et nyttigt værktøj og afbalanceret i forhold til omkost-
ningseffektivitet. Sundhedstjekket skal på den baggrund sanere krydsoverensstemmelsesord-
ningen således, at bestemmelser, som ikke har direkte relevans for formålet med krydsover-
ensstemmelse, afskaffes, ligesom nye og mere relevante bestemmelser kan tilføjes.
Delvis koblet støtte
Bevægelsen mod fuld afkobling bør videreføres. De seneste reformer gør delvis koblet støtte
mindre og mindre relevant. Dette gælder særligt den vegetabilske sektor. Delvis koblet støtte
kan dog fortsat være relevant i nogle regioner, hvor produktionen generelt er lille, men øko-
nomisk eller miljømæssigt betydningsfuld (fx ammekøer i områder med ekstensiv oksekød-
produktion). Fastholdelse af delvis koblet støtte skal vurderes i en regional kontekst og Kom-
missionen foreslår derfor en ”case-by-case” analyse, hvor potentielle risici ved fuld afkobling
og mulige alternativer udpeges.
Øvre og nedre støttegrænser
Kommissionen foreslår, at muligheden for at indføre afgrænsninger af støtten overvejes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
I relation til det øvre niveau (capping) nævner Kommissionen en model, hvor støtteniveauet
gradvist nedsættes i takt med, at den samlede direkte støtte til den enkelte landmand stiger. I
en fodnote nævnes som eksempel på en model, der lægger op til, at udbetalinger der oversti-
ger 300.000 euro pr. år, vil blive reduceret med 45 pct. af den del af udbetalingen der oversti-
ger 300.000 euro. Den del af udbetalingen der ligger mellem 200.000 og 300.000 euro, vil bli-
ve beskåret med 25 pct. Endeligt vil udbetalinger mellem 100.000 og 200.000 euro blive be-
skåret med 10 pct. af den del, der ligger i dette interval. Grænserne skal tage hensyn til, at den
økonomiske bæredygtighed for store landbrug bevares. Endvidere skal omgåelse via opsplit-
ning hindres.
Den nedre bagatelgrænse kan etableres enten som et minimumsniveau for udbetalinger
og/eller via en forøgelse af det gældende minimum arealkrav. De opnåede besparelser i et
medlemsland foreslås anvendt til at håndtere nye udfordringer, især i regi af en revideret art.
69 i forordning (EF) nr. 1782/2003.
2. Udnyttelse af nye muligheder og bedre markedsorientering
Intervention og udbudsstyring
Kommissionen vurderer, at det globaliserede marked og et EU på 27 medlemslande gør det
nødvendigt at se på de resterende instrumenter fra den ”gamle” fælles landbrugspolitik (fx
kvoter, intervention, prisstøtte og eksportrestitutioner). Det er yderligere aktuelt som følge af
de aktuelle markedsudsigter, som er særligt favorable for korn og mejeriprodukter.
Kommissionen vil se på, om de eksisterende instrumenter tjener et gyldigt formål, om inter-
ventionssystemet skal erstattes af et sikkerhedsnet, eller om det blot hæmmer landbrugets til-
pasning til markedssignaler.
Intervention af korn
Som følge af en nylig rådsbeslutning (for majs) er Kommissionen i gang med en analyse af in-
terventionsordningen på korn. Det kan forekomme relevant at overføre majsmodellen, hvor
interventionsloftet er nulstillet men ikke afskaffet, til andre former for foderkorn. Det voksen-
de marked for biobrændstoffer og den stigende efterspørgsel på korn inddrages også.
Udtagning: afskaffelse af udbudsstyring og forøgelse af miljøfordele
Udtagning blev indført som et produktionsbegrænsende instrument. Som følge af markedsud-
viklingen og indførelsen af enkeltbetalingsordningen er dette ikke længere aktuelt. Kommissi-
onen finder, at markedssituationen betinger, at udtagningskravet bør ophæves.
De opnåede miljøfordele ved udtagningsordningen skal dog bevares og øges. Det kan fx ske
via lokale foranstaltninger under landdistriktspolitikken, fx miljørelateret braklægning, be-
skyttelse af bræmmer, skovrejsning og foranstaltninger knyttet til tilpasning til klimaforan-
dringer, som fx biodiversitetskorridorer.
Forberedelse af en ”blød landing” af udløbet af mælkekvoterne
Mælkekvoterne udløber den 31. marts 2015. Det skal derfor overvejes, om der skal træffes
foranstaltninger og i givet fald hvilke, for at sikre en smidig overgang til udløbet.
En gradvis kvoteforhøjelse kan i den sammenhæng være den bedste form for ”blød landing”.
Kommissionen vil lave en analyse, der skal vise, hvilke virkninger kvoternes bortfald vil få i
de enkelte lande og områder, og hvilke ledsageforanstaltninger (fx tilpasning i interventions-
ordningen eller superafgiften (tillægsafgiften)), der kan sikre en blød overgang.
Det forventes, at nogle områder, fortrinsvis bjergområder, vil få svært ved at opretholde en
minimumsproduktion. Det kan løses via landdistriktspolitikken med sigte på at øge mejeri-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
produkters merværdi. Med henblik på at opretholde produktionen kan en mulighed være at
indføre særlige støtteforanstaltninger via en revideret art. 69 i forordning (EF) nr. 1782/2003.
Andre foranstaltninger til udbudsstyring
I forbindelse med sundhedstjekket vil det nøje blive vurderet, hvor godt de eksisterende in-
strumenter til udbudsstyring og koblede betalinger fungerer i en række mindre sektorer (tørret
foder, stivelse, hør og hamp), og om de er hensigtsmæssige.
3. Nye udfordringer og måder at gribe dem an på
Risikostyring
Det er Kommissionens opfattelse, at det i hvert fald så længe intervention udgør et sikker-
hedsnet, ikke er hensigtsmæssigt med en samlet EU-løsning for risikostyring. Kommissionen
finder i stedet, at medlemslandene bør tilskyndes til at benytte landdistriktspolitikken, til at
give målrettede løsninger, idet ikke alle lande, områder og sektorer er lige disponeret for mar-
keds- og vejrrisici.
Kommissionen finder på den baggrund, at en del af de modulerede midler skal kunne anven-
des til risikostyring inden for søjle II på betingelse af, at de overholder kriterierne i WTO’s
grønne boks, samt at det undersøges, om der er behov for yderligere instrumenter i forbindelse
med fremtidige tilpasninger af markedsmekanismerne og endelig, at der gennemføres en gene-
rel undersøgelse af risikostyring efter 2013.
Klimaforandringer, bioenergi, vandforvaltning og biodiversitet
EU's landbrug står over for nye udfordringer, i form af klimaforandringer, bioenergi, vandfor-
valtning og beskyttelse af biodiversitet. EU´s landbrug skal bidrage til mindskelsen af klima-
forandringer, samtidig med at man skal tilpasse sig nye nedbørsmønstre, ekstreme vejrforhold,
temperaturer, vandressourcer og jordbundsforhold.
I relation til bioenergi vil det i forbindelse med sundhedstjekket blive undersøgt, om den aktu-
elle støtteordning for energiafgrøder stadig er omkostningseffektiv set i lyset af de nye incita-
menter til biomasseproduktion (obligatoriske energimål og høje priser). Ligeledes vil det blive
undersøgt, hvordan vandforvaltningsspørgsmål yderligere kan integreres i den fælles land-
brugspolitiks relevante instrumenter, således at en bæredygtig vandforvaltningspolitik sikres.
Efterspørgslen efter vand og klimaforandringer vil medføre en nedgang i biodiversiteten, som
landbruget også får som udfordring at bremse i lyset af medlemsstaternes tilsagn om at stand-
se nedgangen i biodiversiteten snarest i 2010.
I forbindelse med sundhedstjekket skal det undersøges, om og i så fald hvordan disse udfor-
dringer kan håndteres gennem eksempelvis krydsoverensstemmelse, udbygning af søjle II, via
forskning og innovation for at klare de nye miljø- og produktivitetsudfordringer, herunder ud-
vikling af anden generations biobrændstoffer.
Forstærkning af søjle II
Da den fælles landbrugspolitiks budget er fastsat indtil 2013, kan der kun skaffes flere midler
til landdistriktsudvikling ved, at den medfinansierede obligatoriske modulation (graduering)
øges. Kommissionen foreslår derfor, at den nuværende obligatoriske modulation forhøjes med
2 pct. om året i regnskabsårene 2010-2013 (dvs. i alt 13 pct. i 2013). Endvidere skal det un-
dersøges, hvordan der kan tages hensyn til den fremtidige obligatoriske modulation i EU-10.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
4. Finansiering
Af meddelelsen fremgår det, at Kommissionen ikke forventer, at sundhedstjekket vil kræve
yderligere EU-finansiering for søjle I og søjle II i perioden 2007-2013. Inden for det finansiel-
le perspektiv vil udgiftsloftet være faldende i faste priser, og for søjle I forventes dette at med-
føre en situation, hvor en faldende udgiftsprofil skal kombineres med stigende udgifter til de
nye medlemslandes indfasning i søjle I. Det betyder, at den finansielle disciplin vil kunne
komme til at gælde for landmændene i den periode.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Kommissionens meddelelse vil i sig selv ikke have konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
EU-budget
Initiativerne i Kommissionens meddelelse forventes ikke at kræve yderligere EU-finansiering
for søjle I og søjle II i perioden 2007-2013. Inden for det finansielle perspektiv vil udgiftslof-
tet være faldende i faste priser, og for søjle I forventes dette at medføre en situation, hvor en
faldende udgiftsprofil skal kombineres med stigende udgifter til de nye medlemslandes ind-
fasning i søjle I. Det betyder, at den finansielle disciplin vil kunne komme til at gælde for
landmændene i den periode. Konsekvenserne for EU’s budget vil blive analyseret nærmere i
forbindelse med, at Kommissionen fremlægger konkrete juridiske forslag.
Statsfinansielle konsekvenser
Det er vurderingen, at enkelte af de foreslåede ændringer af den fælles landbrugspolitik vil
have væsentlige statsfinansielle konsekvenser, ligesom meddelelsen lægger op til væsentlige
omprioriteringer på EU-budgettet inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik. De stats-
finansielle konsekvenser vil blive analyseret i forbindelse med fremlæggelse af konkrete for-
slag til retsakter, herunder evt. administrative konsekvenser.
Øget obligatorisk modulation på 2 pct. årligt i regnskabsårene 2010-2013 vil skønsmæssigt
medføre en årlig stigning i modulerede midler i Danmark på ca. 16 mio. € svarende til ca.
110-120 mio. kr. (2006-tal). Dette vil under de gældende forudsætninger medføre krav om na-
tional medfinansiering. Såfremt den gældende omfordelingsnøgle fortsætter uændret, vil det
betyde, at Danmark vil få tilbageført 80 % af de modulerede midler, svarende skønsmæssigt
til ca. 13 mio. €, eller ca. 100 mio. kr. I Danm ark forventes d e ekstra m od ulered e m id ler
såled es ifølge Kom m issionens forslag at ville ud gøre ca. 100 m io. kr. i 2010 stigend e
til ca. 400 m io. kr. i 2013.
Eventuel indførelse af udbetalingslofter for beløb, støttemodtagere må modtage, forventes at
kunne medføre en skønsmæssig årlig reduktion på ca. 8 mio. € svarende til ca. 60 mio. kr.
(2006-tal), for Danmark til brug for artikel 69-foranstaltninger i Danmark.
Lovgivnings- og administrative konsekvenser
Meddelelsens initiativer ventes at have lovgivningsmæssige og administrative konsekvenser,
som endnu ikke er kortlagt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
413482_0006.png
6
Konsekvenser for natur og miljø
Meddelelsens initiativer skønnes at medføre konsekvenser for natur og miljø. Der vil blive fo-
retaget analyser af de konkrete forslag til retsakter, herunder vurdering af statsfinansielle, er-
hvervsøkonomiske og miljømæssige konsekvenser.
Høring
På mødet i §2-udvalget (landbrug) den 12. november 2007 bemærkede Landbrugsraadet, at
man kunne tilslutte sig Kommissionens tanker om, at sundhedstjekket alene er en tilpasning af
den nuværende landbrugspolitik og ikke en egentlig reform af denne. Landbrugsraadet ønske-
de, at den aftalte afkoblingsmodel skal fastholdes indtil 2013, hvilket indbefatter, at den hidti-
dige delvise kobling for handyr og moderfår videreføres. Såfremt man ville ændre dette, skulle
ændringerne ske på tværs af sektorerne.
Endvidere understregede Landbrugsraadet behovet for en forenkling af krydsoverensstemmel-
sesreglerne. De mente ikke, at der var brug for yderligere regler men en sortering, således at
irrelevante regler fjernedes og uklare regler blev ændret.
Angående markedsinstrumenterne fremførte Landbrugsraadet, at den nuværende situation med
meget høje kornpriser viser behovet for en stabil kornpris. Man ønsker derfor at bevare et sik-
kerhedsnet og ønsker ikke, at intervention af korn begrænses til brødhvede, men også inklude-
rer foderkorn. Man støtter, at udtagningsforpligtelsen bringes til ophør og er endvidere enig
med Kommissionen i, at mælkekvoterne udfases ved en blød landing. Landbrugsraadet stiller
sig skeptisk overfor indførelse af krisestyringsordninger.
Landbrugsraadet afviste tanken om et støtteloft (capping), da man fandt, at dette ville medføre
en urimelig forskelsbehandling og samtidig ville det ikke have den store betydning for EU’s
budget. Landbrugsraadet kan ikke tilslutte sig en ændring af artikel 69 i forordning (EF) nr.
1782/2003 og ej heller en eventuel vurdering af koblede ordninger i regional sammenhæng.
Vedr. obligatorisk modulation kan Landbrugsraadet acceptere en overførsel af midler til søjle
2. Det nærmere omfang må dog diskuteres.
FødevareIndustrien understregede, at FødevareIndustrien ønsker en liberalisering så hurtigt
som muligt, idet et sundhedstjek ikke vurderes som tilstrækkeligt. Man ønsker en forbedret
adgang til råvarer og en permanent udfasning af produktionsbegrænsende ordninger, såsom
mælkekvoter og udtagning (brak). FødevareIndustrien vil i forbindelse med de konkrete for-
slag fremføre mere specifikke holdninger til forslagene.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder generelt for en øget markedsorientering og liberalisering af den fælles
landbrugspolitik med henblik på en afvikling af landbrugsstøtten på længere sigt. Den fælles
landbrugspolitik bør fortsat udgøre en fælles politik for landbruget i EU, og den fælles finan-
siering skal fastholdes, således at konkurrenceforvridning undgås. En disciplinering og reduk-
tion af landbrugsstøtten vil lettere kunne håndteres inden for rammerne af én fælles land-
brugspolitik.
Regeringen vil i sundhedstjekket arbejde for øget obligatorisk modulation. Det vil være et øn-
ske fra dansk side, at sundhedstjekket medfører en lavere grad af national medfinansiering af
modulerede midler i størrelsesordenen 25-33 pct. Endvidere vil regeringen arbejde for en æn-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
dret omfordelingsnøgle for modulationsmidler med henblik på, at en større del tilfalder det
land, hvor midlerne er genereret.
Regeringen støtter som udgangspunkt ikke et udbetalingsloft (”capping”), da en sådan ordning
ikke skønnes at ville være omkostningseffektiv, og vil modarbejde en strukturtilpasning.
Danmark kan dog acceptere en begrænset reduktion for de allerstørste brug.
Regeringen støtter, at ophævelse af udtagningsforpligtelsen gøres permanent, og finder at
eventuelle miljø- og naturmæssige konsekvenser skal håndteres i forbindelse med Kommissi-
onens konkrete forslag herom.
Regeringen vil generelt arbejde for, at sundhedstjekket bidrager til at sikre, at den fælles land-
brugspolitik indrettes på en måde, så den i videst mulig omfang tilgodeser hensynet til natur,
miljø, klimaforandringer, vandforvaltning og dyrevelfærd.
Regeringen vil arbejde for, at Kommissionen fastholdes på sin forpligtelse til at gennemføre
konsekvensvurderinger, herunder vurdering af miljøkonsekvenser af de forslag, som Kommis-
sionen fremsætter i forbindelse med sundhedstjekket.
Regeringen lægger vægt på, at eksportstøtten afvikles senest i 2013, og at der sker en afvikling
af markedsinstrumenter såsom intervention, anden prisstøtte og kvoter. Bortfald af markeds-
ordninger bør afspejles i budgetbesparelser.
Regeringen lægger vægt på, at der sker en fuld afkobling af den direkte støtte, herunder at
energiafgrødeordningen afskaffes, og at EU påbegynder en varig reduktion af udgifterne til
landbrugspolitikkens søjle 1 (direkte udbetalinger og markedsordninger). De aktuelle gunstige
markedsforhold bør være en anledning hertil.
Sundhedstjekket bør endvidere føre til en reel forenkling af landbrugspolitikken. Dette gælder
såvel reglerne om krydsoverensstemmelse som reglerne om enkeltbetaling, i relation hertil
støtter regeringen indførelsen af en bagatelgrænse for støttebeløb med henblik på at undgå
støtteudbetalinger, hvor de administrative omkostninger overstiger støtteudbetalingen.
Regeringen vil arbejde for en ændring af art. 69 i forordning (EF) nr. 1782/2003, som begræn-
ser muligheden for at anvende midlerne til markedsføring af landbrugsprodukter, men gør art.
69 til et muligt og mere fleksibelt virkemiddel i forbindelse med gennemførelsen af EU’s poli-
tikker i forhold til kvalitet, miljø, natur og dyrevelfærd,
Regeringen vil arbejde for, at krisestyring og forsikring som udgangspunkt forbliver en opga-
ve for erhvervet selv, samt at evt. nye krisestyringsinstrumenter ikke bruges til at genindføre
gamle markedsinstrumenter. Regeringen vil endvidere arbejde for at evt. EU-finansierede kri-
sestyringstiltag bliver transparente i form og begrænset i indhold samt tidsbegrænsede.
Endelig vil regeringen lægge vægt på, at sundhedstjekkets tiltag er i overensstemmelse med
WTO.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De fleste medlemslande lægger stor vægt på, at der ikke må ske store forandringer før efter
2013, og at sundhedstjekket derfor ikke må få karakter af at være en ny reform. Et mindretal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
af landene ventes at arbejde for, at sundhedstjekket kommer til at indeholde mest mulig re-
form.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt folketingsgrupperne ved møde i Statsministeriet den 23. november 2007
forud for rådsmødet den 26.-27. november 2007, jf. samlenotat oversendt den 16. november
2007.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.