Forsvarsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0765 Bilag 1
Offentligt
555713_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
6. maj 2008
Færdsels- og våben-
kontoret
2007-5001-0079
UFB40240
Grundnotat
om
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forenkling af
vilkår og betingelser for overførsel af forsvarsprodukter inden for
Fællesskabet
(KOM(2007) 765 endelig)
Resumé
Forslaget har til formål at forenkle og harmonisere overførsler af for-
svarsprodukter inden for EU og herved så vidt muligt skabe fri bevæge-
lighed for disse produkter. Forslaget indeholder bestemmelser vedrøren-
de medlemsstaternes udstedelse af licenser til overførsler af forsvarspro-
dukter inden for EU. Forslaget vurderes ikke at være i strid med nær-
hedsprincippet. Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige konse-
kvenser. Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser af
betydning. Forslaget vurderes at have visse positive samfundsøkonomi-
ske konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om
de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side er man
overordnet positiv for forslaget, idet det dog skal afklares nærmere, om
forslaget vil kunne vedtages med hjemmel i TEF artikel 95, når det sam-
tidig følger af artikel 296, at en medlemsstat kan træffe de foranstaltnin-
ger, som den anser for nødvendige til beskyttelse af sine væsentlige sik-
kerhedsinteresser, og som vedrører fabrikation af eller handel med vå-
ben, ammunition og krigsmateriel. Det skal endvidere afklares, om for-
slaget samlet set vil være egnet til at sikre de tilsigtede fordele for er-
hvervslivet.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Baggrund
Rådet har ved brev af 7. januar 2008 sendt Kommissionens forslag af 5.
december 2007 til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forenkling
af vilkår og betingelser for overførsel af forsvarsprodukter inden for Fæl-
lesskabet (KOM (2007) 765 endelig).
Kommissionen har anført, at baggrunden for forslaget er, at eksport af
forsvarsprodukter inden for Fællesskabet i alle medlemsstater er under-
lagt nationale licensordninger. Alle medlemsstater har således deres egen
lovgivning til regulering af import, eksport og transit af forsvarsproduk-
ter inden for det indre marked. Selv om en række medlemsstater har for-
søgt at koordinere deres regler på området, er det europæiske marked for
forsvarsprodukter af denne grund inddelt i 27 nationale licensordninger,
der adskiller sig meget fra hinanden med hensyn til anvendelsesområde,
kompetente myndigheder, procedurer og tidsfrister.
De indbyrdes forskelle på medlemsstaternes regulering og de ekspediti-
onstider, der er forbundet med at opnå licens til overførsel af forsvars-
produkter, udgør ifølge Kommissionen en betydelig hæmsko for den in-
dustrielle konkurrenceevne og en væsentlig hindring for udviklingen af et
europæisk marked for forsvarsprodukter samt et velfungerende indre
marked. Det er Kommissionens opfattelse, at de administrative byrder for
virksomhederne er betydelige og fremstår som helt ude af proportion
med de faktiske kontrolbehov, eftersom der næsten aldrig gives afslag på
licensansøgninger for overførsel inden for Fællesskabet.
Forslaget har til formål at reducere disse hindringer for handel med for-
svarsprodukter inden for det indre marked ved at forenkle og harmonise-
re både betingelser og procedurer for at opnå tilladelse til overførsel.
Kommissionen betoner, at forslaget – henset til de særlige forhold, der
gør sig gældende på markedet for forsvarsprodukter, og behovet for at
beskytte den nationale sikkerhed – ikke lægger op til en ophævelse af
kravet til licens ved overførsel af forsvarsprodukter. Efter forslaget skal
de eksisterende licenskrav i stedet erstattes med et mere strømlinet sy-
stem af generelle eller globale licenser, så krav om licens til hver enkelt
overførsel af forsvarsprodukter vil have undtagelsens karakter.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555713_0003.png
Kommissionen har anført, at forslaget tager udgangspunkt i en konstate-
ring af, at overførsler af forsvarsprodukter inden for Fællesskabet efter
godt 50 års europæisk integration ikke længere udgør samme trussel for
den nationale sikkerhed som eksport til tredjelande eller kriseområder,
hvis visse betingelser er opfyldt.
Forslaget indgår i en større lovgivningspakke på forsvarsområdet, der
bl.a. også indeholder et forslag om samordning af fremgangsmåderne ved
indgåelse af visse offentlige bygge- og anlægs-, vareindkøbs- og tjene-
steydelseskontrakter på forsvars- og sikkerhedsområdet (KOM (2007)
766). Dette forslag hører under Økonomi- og Erhvervsministeriets områ-
de.
2. Indhold
Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab (TEF), særlig artikel 95, hvoraf det bl.a. fremgår,
at Rådet vedtager de foranstaltninger med henblik på indbyrdes tilnær-
melse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser, der ved-
rører det indre markeds oprettelse og funktion.
Ifølge forslagets artikel 1, stk. 1, fastsætter direktivet reglerne og proce-
durerne for overførsel af forsvarsprodukter i det indre marked. Det følger
af forslagets artikel 2 sammenholdt med artikel 3, nr. 1, at direktivet skal
finde anvendelse på de forsvarsprodukter, som er anført i bilaget til for-
slaget (Bilaget svarer ifølge betragtning nr. 9 i præamblen til EU’s fælles
liste over militært udstyr, herunder subsystemer, komponenter, reserve-
dele, teknologioverførsel, vedligeholdelse og reparation).
Efter forslagets artikel 1, stk. 2, berører direktivet ikke medlemsstaternes
eksportpolitikker.
Forslagets artikel 4 indeholder generelle bestemmelser om medlemssta-
ternes udstedelse af overførselslicenser. I forslagets artikel 4, stk. 1, 1.
pkt., fastslås det således, at overførsel af forsvarsprodukter mellem med-
lemsstater er underlagt forudgående tilladelse, og i forslagets artikel 4,
stk. 2, fastslås, at medlemsstaterne udsteder ”generelle, globale eller in-
dividuelle overførselslicenser til leverandører, der er etableret på deres
område”. Det fremgår af artikel 4, stk. 3-5, at medlemsstaternes valg af
typen af licens og fastsættelsen af vilkår og betingelser for licensen (her-
under særligt enhver begrænsning i eksporten af forsvarsprodukter til
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555713_0004.png
modtagere i tredjelande) bl.a. skal ske under hensyntagen til eventuelle
risici for beskyttelsen af menneskerettighederne, freden, sikkerheden og
stabiliteten som følge af overførslen samt ud fra en vurdering af eventu-
elle kritiske forhold i forbindelse med overførslen
Medlemsstaterne kan efter forslagets artikel 4, stk. 7, til enhver tid og
under henvisning til beskyttelsen af deres væsentlige sikkerhedsinteresser
ophæve eller begrænse anvendelsen af overførselslicenser, de har ud-
stedt.
Efter forslagets artikel 5 offentliggør medlemsstaterne ”generelle over-
førselslicenser”, der giver leverandører, som er etableret på deres respek-
tive områder, og som opfylder de vilkår og betingelser, der er knyttet til
licensen, direkte tilladelse til at foretage flere overførsler af flere for-
svarsprodukter til en kategori eller flere kategorier af modtagere, der er
etableret i en anden medlemsstat, i det mindste når modtageren er en del
af en medlemsstats væbnede styrker eller er en virksomhed, der er certi-
ficeret i overensstemmelse med forslagets artikel 9, jf. nærmere herom
nedenfor.
Efter forslagets artikel 6 udsteder medlemsstaterne ”globale overførsels-
licenser” til en individuel leverandør på dennes anmodning. Disse li-
censer giver tilladelse til at foretage en eller flere overførsler af et eller
flere forsvarsprodukter til en eller flere modtagere i en anden medlems-
stat. Medlemsstaterne fastsætter i hver ”global licens” de forsvarsproduk-
ter eller kategorier af forsvarsprodukter, der er omfattet af licensen, samt
de godkendte modtagere eller kategorier af modtagere og licensens gyl-
dighedsperiode. Enhver global licens er gyldig i mindst tre år.
Efter forslagets artikel 7 udsteder medlemsstaterne ”individuelle overfør-
selslicenser” til en individuel leverandør på dennes anmodning. Disse
licenser giver tilladelse til en enkelt overførsel af forsvarsprodukter til en
enkelt modtager og anvendes i de tilfælde, hvor anmodningen om licens
er begrænset til en enkelt overførsel, eller hvor det er nødvendigt for at
beskytte landets væsentlige sikkerhedsinteresser eller for at overholde
medlemsstaternes internationale forpligtelser.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555713_0005.png
Efter forslagets artikel 9 udpeger medlemsstaterne kompetente myndig-
heder til at udføre certificering af modtagere, der er etableret på deres
respektive områder. Certificeringen er efter den foreslåede bestemmelse
især en konstatering af, at modtageren er i stand til at overholde eksport-
begrænsningerne vedrørende forsvarsprodukter, der i henhold til en over-
førselslicens modtages fra en anden medlemsstat. Efter forslaget skal der
ved certificeringen bl.a. lægges vægt på modtagerens dokumenterede er-
faring og omdømme inden for forsvarsaktiviteter, særlig i kraft af en til-
ladelse til produktion og markedsføring af forsvarsprodukter og i kraft af
beskæftigelse af kvalificeret overordnet personale.
Forslagets artikel 9 indeholder desuden regler om det nærmere indhold af
et certifikat, certifikatets gyldighedsperiode (der under ingen omstændig-
heder må overstige 5 år), kontrol med de certificerede virksomheder,
gensidig anerkendelse af certifikater udstedt i en anden medlemsstat samt
regler om tilbagekaldelse af udstedte certifikater.
Efter forslagets artikel 10 om eksportbegrænsninger skal medlemsstater-
ne bl.a. rette henvendelse til oprindelsesmedlemsstaten, når der kræves
tilladelse fra oprindelsesmedlemsstaten til en eventuel eksport, og tilla-
delse ikke foreligger.
Forslagets artikel 15 om beskyttelsesforanstaltninger indebærer, at en
medlemsstat skal underrette en anden medlemsstat og anmode om en
vurdering af situationen, hvis den skønner, at der er en alvorlig risiko for,
at en certificeret modtager i den anden medlemsstat ikke vil overholde en
betingelse, der er knyttet til en generel overførselslicens. Hersker der
fortsat tvivl i denne henseende, kan medlemsstaten midlertidigt suspen-
dere den generelle overførselslicens for sådanne virksomheder. Med-
lemsstaten skal i givet fald underrette Kommissionen og de øvrige med-
lemsstater om årsagerne til denne beskyttelsesforanstaltning.
3. Gældende dansk ret
De gældende danske regler om udførsel og indførsel af våben, ammuniti-
on og materiel til krigsførelse findes i våbenloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1316 af 26. november 2007.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.1 Udførsel
Efter våbenlovens § 6, stk. 1, kræves der ”i hvert enkelt tilfælde” tilladel-
se fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, til at ud-
føre bl.a. våben, ammunition og materiel til krigsførelse. Bestemmelsen
fortolkes og administreres dog ikke sådan, at der kræves særskilt tilladel-
se til hver enkelt udførsel, men snarere således, at enhver udførsel skal
være dækket af en tilladelse, som afhængigt at de nærmere omstændig-
heder kan være mere eller mindre omfattende.
Bestemmelsen giver imidlertid ikke mulighed for – f.eks. ved bekendtgø-
relse – at udstede generelle udførselstilladelser til en ubestemt kreds af
eksportører.
Våbenlovens § 6 gælder som udgangspunkt også for statsmyndigheder.
Kravet om tilladelse gælder imidlertid ikke for militære styrker og mili-
tært personel som led i den militære tjenesteudøvelse, eller militære
myndigheders midlertidige udførsel af udrustning og materiel med hen-
blik på reparation eller vedligeholdelse, jf. våbenlovens § 8, stk. 2. Det
følger endvidere, at våbenlovens § 9, stk. 1, at politiets udførsel af våben
mv. som led i tjenesten ikke kræver udførselstilladelse.
Kravet om udførselstilladelse omfatter både fysisk flytning af genstande
ud fra dansk område og ikke-fysisk overførsel til udlandet ved hjælp af
fax, telefon eller andet elektronisk medie. Mundtlig overførsel af tekno-
logi er også omfattet, hvis teknologien er indeholdt i et dokument, hvoraf
den relevante del oplæses eller på lignende måde beskrives. Endvidere er
våben mv., der alene er i transit i Danmark, omfattet af våbenlovens § 6.
Det fremgår af forarbejderne til våbenlovens § 6, stk. 1, at bestemmelsen
skal fortolkes således, at alle produkter på EU’s eksisterende fælles liste
over militært udstyr falder inden for bestemmelsen. Bestemmelsen om-
fatter imidlertid også våben, ammunition, krigsmateriel mv. uden for
EU’s våbenliste.
Det fremgår ikke af våbenloven, hvilke betingelser en ansøger skal op-
fylde for at få tilladelse til udførsel. Der har imidlertid – bl.a. i lyset af de
internationale aftaler, som Danmark har tiltrådt på området – udviklet sig
en fast administrativ praksis med hensyn til de procedurer, der følges ved
ansøgninger om udførselstilladelse, herunder hvilken dokumentation der
kræves.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Justitsministeriet forelægger i de fleste tilfælde udførselsansøgninger for
Udenrigsministeriet, som vurderer ansøgningerne i lyset af den danske
politik vedrørende våbeneksport og Danmarks internationale forpligtelser
på området.
Hvis Udenrigsministeriet ikke har bemærkninger til den ansøgte udførsel,
eller hvis der ikke foretages høring, meddeler Justitsministeriet tilladelse
til udførsel, når den nødvendige dokumentation foreligger, jf. nærmere
herom nedenfor i afsnit 3.2.
3.2 Dokumentationskrav
Ansøgning om udførselstilladelse skal ledsages af forskellige former for
dokumentation, som varierer alt efter udførslens art.
Ved ansøgning om udførsel af forsvarsmateriel af enhver art til modtage-
re, der ikke er statsinstitutioner, skal ansøgeren som udgangspunkt frem-
lægge et internationalt importcertifikat. Et internationalt importcertifikat
er importlandets attestation på, at importøren har forpligtet sig til at ind-
føre det pågældende vareparti til importlandet.
Ansøgeren skal endvidere underskrive en erklæring om:
-
at det pågældende vareparti kun vil blive afsendt til den i certifi-
katet anførte køber og adresse eller til en anden af køber skriftligt
angivet adresse,
at ansøgeren ved varens afsendelse vil afkræve køberen et af
myndighederne i importlandet udstedt ankomstbevis (Delivery
Verification Certificate), hvorved det attesteres, at varepartiet er
ankommet til importlandet,
at ansøgeren efter modtagelsen af ankomstbeviset vil sende dette
til Justitsministeriet, og
at ansøgeren er bekendt med strafansvaret i straffelovens § 163.
-
-
-
Efter omstændighederne kræves endvidere en slutbrugererklæring, dvs.
en erklæring fra modtageren/slutbrugeren om, at reeksport ikke vil finde
sted, medmindre eksportlandet (Danmark) er oplyst herom og har givet
samtykke hertil.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ved udførsel til lande, der ikke bruger internationalt importcertifikat og
ankomstbevis kræves som udgangspunkt, at ansøger fremlægger konkret
indførselstilladelse fra modtagerlandet, og en underskrevet erklæring om,
at det pågældende parti kun vil blive sendt til den anførte køber i det an-
førte land eller til en anden af køberen skriftligt angivet adresse, og at
ansøger er bekendt med strafansvaret i straffelovens § 163. Normalt kræ-
ves endvidere en slutbrugererklæring.
3.3 Indførsel
Det fremgår af våbenlovens § 1, stk. 1, at det er forbudt uden tilladelse
fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, at indføre
våben, ammunition og eksplosivstoffer mv. Bestemmelsen gælder ikke
for militære myndigheder, jf. våbenlovens § 8, stk. 1.
4. Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske
konsekvenser
4.1 Lovgivningsmæssige konsekvenser
Direktivforslaget vurderes at ville have lovgivningsmæssige konsekven-
ser, allerede fordi den nugældende affattelse af våbenloven ikke – som
forudsat i direktivforslagets artikel 5 – giver mulighed for at udstede ge-
nerelle udførselstilladelser til en ubestemt kreds af eksportører.
4.2 Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser af betyd-
ning.
Forslagets gennemførelse i national ret vil formentlig nedbringe antallet
af ansøgninger om tilladelse til overførsel af forsvarsprodukter til andre
EU-lande. Til gengæld indeholder forslaget nye myndighedsopgaver med
hensyn til certificering af og kontrol med visse virksomheder, jf. forsla-
gets artikel 9. Samlet set vurderes forslaget ikke at have statsfinansielle
konsekvenser af betydning.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.3 Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget lægger op til en forenkling af de administrative procedurer for
erhvervslivet. Virksomheder, der befatter sig med overførsel af forsvars-
produkter inden for EU, vil på denne baggrund formentlig få reduceret
arbejdsbyrden i forbindelse med ansøgninger om tilladelse til udførsel af
forsvarsprodukter til andre EU-lande. Til gengæld indebærer forslaget
nye krav for så vidt angår virksomheder, som ønsker certificering, jf. for-
slagets artikel 9. Forslaget vurderes samlet set at have visse positive sam-
fundsøkonomiske konsekvenser.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos følgende organisationer:
Advokatrådet, Fagligt Fælles Forbund 3F, Danmarks Rederiforening,
Dansk Skibsmæglerforening, Dansk Industri, Scandinavian Airlines,
Mærsk Air, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Danske Speditører,
Dansk Transport og Logistik, Dansk Erhverv, Handel, Transport og Ser-
vice, Dansk Retspolitisk Forening og Institut for Menneskerettigheder.
Høringsfristen udløb den 1. februar 2008. Scandinavian Airlines har
meddelt, at man byder den foreslåede administrative forenkling, som be-
rører flytransportens værdikæde, velkommen. De øvrige organisationer
har ikke haft bemærkninger til forslaget.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at målsætningerne med forslaget, dvs. gen-
nemførelsen af det indre marked gennem indførelsen af et obligatorisk
licenssystem for forsvarsprodukter, ikke i tilstrækkeligt omfang kan op-
fyldes af medlemsstaterne hver især på grund af de store forskelle mel-
lem de eksisterende licensprocedurer og overførslernes grænseoverskri-
dende karakter. Målsætningerne kan derfor bedre gennemføres på fælles-
skabsplan, hvorfor Fællesskabet kan træffe foranstaltninger i overens-
stemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5.
Regeringen finder, at nærhedsprincippet af de grunde, som Kommissio-
nen har anført, må anses for overholdt.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge officielle tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til direktivforslaget.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man overordnet positiv for forslagets formål om at re-
ducere de eksisterende hindringer for handel med forsvarsprodukter in-
den for det indre marked. Det skal dog afklares nærmere, om forslaget
kan vedtages med hjemmel i TEF artikel 95, når enhver medlemsstat ef-
ter artikel 296 kan træffe de foranstaltninger, som den anser for nødven-
dige til beskyttelse af sine væsentlige sikkerhedsinteresser, og som ved-
rører fabrikation af eller handel med våben, ammunition og krigsmateri-
el. Det skal endvidere afklares, om forslaget samlet set vil være egnet til
at sikre de tilsigtede fordele for erhvervslivet.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – også til
Folketingets Retsudvalg.
10