Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0807 Bilag 1
Offentligt
529860_0001.png
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
14. februar 2008
REAL
j.nr. 722-0001
klm/aba/lt
Europa-kommissionens hvidbog om integration af EU's re-
alkreditmarked
1
, KOM (2007) 807
Resumé
I Hvidbogen gennemgår Kommissionen en række forslag til at fremme
integrationen af EU's realkreditmarkeder.
Kommissionen mener, at et mere konkurrencedygtigt og effektivt EU
marked for boliglån kan opnås ved initiativer, der har til formål at:
fremme grænseoverskridende boliglångivning og funding
2
,
forøge produktudbuddet,
forbedre forbrugernes tillid og
fremme forbrugermobiliteten.
På den baggrund vil Kommissionen tage initiativ til at undersøge, om
forbrugermobiliteten kan fremmes gennem initiativer om følgende emner:
Information forud for aftaleindgåelsen
Årlig omkostning i procent (ÅOP)
Ansvarlighed i långivning og kundebindingspraksis
Førtidig indfrielse.
Kommissionen finder, at yderligere analyser og høringer af de interesse-
rede parter er nødvendig, før Kommissionen kan beslutte, hvilke tiltag
der skal gøres, og hvilken regulering der skal foreslås.
1.
Baggrund og indhold
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 18. december 2007 en Hvid-
bog om integration af EU's realkreditmarkeder. Hvidbogen er blandt an-
det udarbejdet på grundlag af Kommissionens Grønbog om realkredit i
EU KOM(0327)2005.
I overensstemmelse med princippet om bedre regulering har Kommissio-
nen forud for Hvidbogen udarbejdet en konsekvensanalyse, som identifi-
cerer problemerne på området.
3
Kommissionen identificerer i Hvidbogen
sine mål, overvejer mulige løsningsmodeller og vurderer på effekten af
disse.
1
Uanset titlen kun omtaler realkreditmarkedet, relaterer Hvidbogen sig til hele markedet
for finansiering af ejerboliger (boliglån), dvs. lån ydet af både realkreditinstitutter og
pengeinstitutter.
2
Ved funding forstås metoder til fremskaffelse af kapital til at yde realkreditlån.
3
http://ec.europa.eu/internal_market/finservices-retail/home-loans/integration_en.htm
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
529860_0002.png
2/7
Udgangspunktet i Hvidbogen er, at EU's markeder for boliglån langt fra
er integrerede. Den manglende integration begrænser grænseoverskriden-
de aktiviteter på dette område. Det reducerer konkurrencen og forbruger-
nes frie valg. Kommissionen mener, at der er faktorer, der hindrer eller
væsentligt fordyrer udførelsen af grænseoverskridende aktivitet på områ-
det, og at disse faktorer kan imødekommes ved passende initiativer.
Kommissionen mener, at et mere konkurrencedygtigt og effektivt EU
marked for boliglån kan opnås ved initiativer, der har til formål at:
fremme grænseoverskridende boliglångivning og funding
4
,
forøge produktudbuddet,
forbedre forbrugernes tillid og
fremme forbrugermobiliteten.
Fremme grænseoverskridende boliglångivning og funding.
For så vidt angår fremme af grænseoverskridende aktiviteter peger
Kommissionen på, at integrationen formentlig skal drives frem af udby-
derne, idet låntagerne primært optager boliglån i det lokale marked.
Kommissionen vil fremme grænseoverskridende aktiviteter for udbyder-
ne ved at arbejde for fjernelsen af ikke-proportionelle juridiske og øko-
nomiske barrierer. Særligt peges på områderne forbrugerbeskyttelse, ad-
gang til kreditregistre på tværs af landegrænserne eller mangel på regler
vedrørende funding (hvilket kan fordyre långivningen) som eksempler på
områder, hvor harmonisering kan fremme grænseoverskridende aktivite-
ter.
For så vidt angår funding finder Kommissionen det vigtigt, at man tager
hensyn til de erfaringer, der på det seneste er høstet på kreditmarkederne
(subprimekrisen).
Forøge produktudbuddet
De samfundsmæssige gevinster, som analyserne peger på, opnås primært
gennem en forøgelse af produktudbuddet. Samlet set er der i EU adgang
til de nødvendige produkter, men der findes ikke ét marked, hvor lånta-
gerne har adgang til alle produkter, eller hvor udbyderne har adgang til
alle funding metoderne.
Forbedre forbrugernes tillid
Forbrugernes tillid er afgørende, når de skal træffe beslutning om opta-
gelse af et boliglån. God information er vigtig for forbrugertilliden. An-
svarlighed i långivningen (dvs. ikke låne ud til forbrugere der ikke har råd
til det pågældende lån) har også en betydning for forbrugertilliden. Ad-
gang til kreditregistre på tværs af landegrænserne har også betydning for,
4
Ved funding forstås metoder til fremskaffelse af kapital til at yde realkreditlån.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/7
at långiver kan kreditvurdere låntager og rådgive denne ordentligt. Råd-
givning skal ske på kundens anmodning.
Kommissionen vil ikke indføre en rådgivningspligt, men når rådgivning
gives, skal den leve op til visse standarder. Kommissionen vil derfor
fremme høje rådgivnings-standarder på området under hensyntagen til, at
ikke alle forbrugere har det samme behov for rådgivning.
Fremme forbrugermobiliteten.
Forbrugernes mobilitet har betydning for konkurrencen på området.
Kommissionen vil fremme forbrugermobiliteten ved at sikre prisgennem-
sigtighed, samt sikrer, at anden relevant information forud for aftaleind-
gåelsen er sammenlignelig. Forbrugernes mobilitet må ikke hindres gen-
nem uberettigede juridiske eller økonomiske barrierer. Den eksisterende
frivillige aftale på europæisk plan om "Code of Conduct on Home Lo-
ans", herunder det europæiske standardiserede informationsskema
(ESIS), har efter Kommissionens opfattelse ikke virket efter hensigten.
Kommissionen vil arbejde for en færdiggørelse af ESIS-skemaet.
På denne baggrund vil Kommissionen undersøge, om mobiliteten kan
fremmes gennem initiativer om følgende emner:
Information forud for aftaleindgåelsen
Årlig omkostning i procent (ÅOP)
Ansvarlighed i långivning, herunder kundebindingspraksis
Førtidig indfrielse.
Andre initiativer
Samtidig med offentliggørelsen af Hvidbogen har Kommissionen udsendt
"Meddelelse om formidling af finansiel viden", hvori Kommissionen støt-
ter uddannelse af forbrugerne på det finansielle område. Sådanne initiati-
ver har ligeledes til formål at forbedre forbrugernes mulighed for at vur-
dere de forskellige finansielle produkters egnethed i forhold til den enkel-
tes behov.
Kommissionen har i grønbogen om finansielle tjenesteydelser i detailled-
det (KOM (2007) 226 af 30. april 2007), oplyst, at den arbejder på
spørgsmålet om ikke-kreditinstitutters rolle og regulering på markedet for
boliglån, herunder om fællesskabsinitiativer er nødvendige. Ligeledes ar-
bejder Kommissionen på en vurdering af, om der er behov for fælles-
skabsregler vedrørende "equity release" (friværdibelåning, nedsparingslån
mv.).
I sin meddelelse om "Et indre marked for Europa i det 21. århundrede"
(KOM (2007) 724) meddelte Kommissionen, at den vil undersøge effek-
ten af kundebindingspraksis og anden urimelig adfærd for långivningen.
Kommissionens hensigt er at udvikle horisontale tiltag mod urimelige
vilkår for alle finansielle tjenesteydelser inklusive markedet for boliglån.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
529860_0004.png
4/7
Endelig oplyser Kommissionen i denne meddelelse, at den vil igangsætte
en vurdering af virkningerne af rentevilkårs restriktioner på produktud-
buddet og den grænseoverskridende udveksling af finansielle tjeneste-
ydelser.
Herudover forventer Kommissionen at foreslå en henstilling, som opfor-
drer medlemslandene til at sikre:
at tvangsrealisation kan ske indenfor en rimelig tid og til en rime-
lig pris,
at de tilslutter sig EULIS
5
, som er et europæisk initiativ, der skal
give adgang til informationer om ejendomsret og andre rettighe-
der over fast ejendom via internettet,
at de indfører mere gennemsigtighed og troværdighed i medlems-
staternes ejendomsregistre især for så vidt angår skjulte omkost-
ninger, samt
at de opfordres til, at muliggøre anvendelsen af udenlandske vur-
deringsrapporter og udviklingen og brugen af pålidelige vurde-
ringsstandarder.
Endelig vil Kommissionen fortsætte sine analyser og igangsætte et arbej-
de vedrørende securitisation
6
under hensyntagen til de erfaringer, der er
høstet på det seneste på kreditmarkederne (subprimekrisen).
Kommende analyser
Kommissionen konkluderer, at yderligere konsekvensanalyser og hørin-
ger af de interesserede parter er nødvendig, før Kommissionen kan be-
slutte, hvilke tiltag der skal gøres, og hvilken regulering der skal foreslås.
I den forbindelse vil Kommissionen foretage en nærmere cost-benefit
analyse af hvert enkelt tiltag og de mulige gennemførelsesmåder, inden
den fremlægger mere konkrete forslag. Kommissionen forventer at bruge
2008, og på enkelte områder også dele af 2009, til at gennemføre dette
arbejde.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Der er tale om en hvidbog. Det er derfor op til Europa-Parlamentet at be-
slutte, om det ønsker at afgive en udtalelse.
3.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant da der er tale om en hvidbog.
4.
Gældende dansk ret
Hvidbogen berører ikke i sig selv gældende danske regler. En analyse af
virkningerne af eventuelle initiativer vil først være mulig, når Kommissio-
5
6
European Land Information System.
Ved securitisation forstås en proces på det finansielle område, hvor udlån i stigende grad foregår over
værdipapirmarkedet frem for via traditionelle udlån.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
529860_0005.png
5/7
nen udsender de bebudede konkrete forslag til initiativer til at styrke inte-
grationen af markederne for boliglån.
5.
Høring
Hvidbogen har været fremsendt til EU-Specialudvalget for den finansielle
sektor til orientering med anmodning om at modtage eventuelle bemærk-
ninger. På baggrund heraf er modtaget følgende bemærkninger til indholdet
af hvidbogen:
Finansrådet bakker op om målsætningen, at låntagerne skal have gode og
sammenlignelige informationer forud for aftaleindgåelsen.
Rådet kan tilslutte sig et krav om mere ensartet forbrugeroplysning, der dog
ikke går videre end de danske krav til rådgivning. Særligt bør der ikke stil-
les krav om rådgivers kendskab til produkttyper, som virksomheden ikke
selv udbyder. Rådgivning skal ske på kundens anmodning, og der bør ikke
indføres en rådgivningspligt, som det kendes fra forbrugerkreditdirektivet.
Ved grænseoverskridende långivning vil rådgivning ofte foregå f.eks. via e-
mail, og det bør derfor overvejes, om der skal stilles samme krav hertil som
til den mundtlige rådgivning. Finansrådet mener ikke, at krav om yderligere
skriftlig information nødvendigvis vil øge forståelsen hos låntagerne. Det er
væsentligt at fokusere på kvaliteten og ikke kvantiteten i oplysningerne.
Finansrådet finder, at den eksisterende "Code of conduct on Home Loans"
fortsat bør baseres på et frivillighedsprincip. Det bør dog være nemmere at
få oplysninger om en låntagers økonomiske forhold i udlandet herunder op-
lysninger om fast ejendom. Herudover mener Rådet ikke, at produktbindin-
ger og loyalitetsprogrammer skal forbydes, men at der bør være krav til op-
lysning om sådan praksis.
Finansrådet mener ikke, der skal fastsættes specifikke regler om førtidig
indfrielse. Desuden mener Rådet, at kreditgiver skal kompenseres fuldt ud
ved låntagers førtidige indfrielse.
Finansrådet vurderer det vil være formålstjenligt, at alle EU landene anven-
der "årlig omkostning i procent" (ÅOP), samt at definition og beregnings-
metode er ens i alle lande.
Finansrådet ønsker gennemsigtighed i informationen om de enkelte landes
regler vedrørende pantsætning, sikringsakter og tvangsfuldbyrdelse.
Endelig finder Finansrådet, at långiver bør have mulighed for at benytte
eksterne vurderingssagkyndige ved værdiansættelse af ejendommen uden at
være underlagt supplerende regler i långivers hjemland. Der bør være gen-
sidig anerkendelse af de nationale værdiansættelsesregler.
Forbrugerrådet ser med tilfredshed hvidbogens fokus på at have og beva-
re et regelsæt, som sikrer mulighed for førtidig indfrielse. Det har stor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
529860_0006.png
6/7
betydning at have denne mulighed, fx i forbindelse med ændringer i
familieforhold og for at sikre mobiliteten og dermed konkurrencen.
Realkreditrådet har i deres høringssvar henvist til deres pressemeddelelse
fra december 2007 hvori de har kommenteret hvidbogen. I pressemedde-
lelsen udtaler rådet: "Det er klart, at danske forbrugere af realkreditlån
også ved fremtidig harmonisering af realkreditmarkederne i EU skal have
gavn af de unikke egenskaber, der findes i det danske realkreditsystem.
Blandt andet giver de danske forhold for førtidig indfrielse af realkredit-
lån forbrugerne mulighed for omlægge lån ved ændringer i renteniveauet.
Denne mulighed er nærmest unik på europæisk og globalt plan. Realkre-
ditrådet vil naturligvis værne om de kvaliteter den danske model for bo-
ligfinansiering besidder i det fremtidige arbejde med Hvidbogen om real-
kredit i EU".
6.
Andre landes holdninger
Andre landes holdning til Hvidbogen kendes endnu ikke i detaljer. Hvidbo-
gen blev drøftet på et møde i Kommissionens ekspertgruppe vedr. realkredit
for regeringsrepræsentanter den 13. februar 2008. Af debatten på dette mø-
de fremgår, at landene er positive overfor Kommissionens initiativer, og at
man støtter, at der foretages yderligere undersøgelser og cost-benefit analy-
ser. De fleste lande udtrykte skepsis overfor muligheden og behovet for
bindende regler, idet dog Frankrig og Spanien ikke var afvisende herfor.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark er positiv for en fortsat åbning af de finansielle markeder i EU og
harmonisering på områder, hvor der kræves EU-regler for at gennemføre en
markedsåbning. En egentlig stillingtagen må dog afvente de nærmere cost-
benefit analyser og Kommissionens valg af bebudede initiativer samt ind-
holdet heraf.
8.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Hvidbogen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
9.
Samfundsmæssige konsekvenser
Kommissionen vil offentliggøre konsekvensanalyser og vurderinger af om-
kostningseffektivitet i det omfang, der bliver tale om konkrete initiativer.
Kommissionen henviser til, at forskellige instanser har beregnet den øko-
nomiske effekt af et integreret marked for boliglån. En analyse viser en
samfundsmæssig gevinst på 0,7 % af EU's BNP over en 10-årig periode,
mens en anden beregner en gevinst på 0,12-0,24 % af EU's BNP per år.
For den enkelte låntager er der beregnet en mulig besparelse på låneud-
giften på 470 Euro om året pr. lånt 100.000 Euro. Besparelserne kan være
anderledes i dag, idet markederne har udviklet sig, siden analyserne er
blevet udført.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
529860_0007.png
7/7
Der foreligger ikke for nærværende analyser af, hvor store gevinster der
vil være for det danske marked isoleret set.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Notat om Grønbogen er sendt til Europaudvalget den 10. august 2005 –
bilag KOM(2005)1327 – bilag 1 og Erhvervsudvalget – alm. del bilag
229. Hvidbogen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Euro-
paudvalg. Kopi af dette notat er sendt til Erhvervsudvalget.