Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0816 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen/3.1/2.1
Den 25. januar 2008
FVM 494
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter, der inde-
holder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret MON863xMON810xNK603-
majs (MON-ØØ863-5xMON-ØØ81Ø-6xMON-ØØ6Ø3-6) under Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003.
KOM (2007) 816 endelig
Resumé
Forslaget til Rådets beslutning vedrører godkendelse af MON863xMON810xNK603-majs un-
der GMO forordningen. Majsen er fremstillet ved krydsning af de genetisk modificerede majs-
linjer MON863, som er gjort modstandsdygtig over for visse planteskadelige insekter (majs-
rodorm), MON810, som er gjort modstandsdygtig over for visse planteskadelige sommerfug-
lelarver og NK603, som er tolerant over for ukrudtsmidlet glyphosat. Egenskaberne er kom-
bineret i krydsningen, hvilket har dyrkningsmæssige fordele. MON863 indeholder antibiotika-
resistensgenet nptII.
Godkendelse vil gælde markedsføring af fødevarer, fødevareingredienser og foder indehol-
dende, bestående af eller fremstillet af MON863xMON810xNK603-majs, samt produkter in-
deholdende eller bestående af majsen til anden industriel brug undtagen dyrkning.
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og
EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 816 af 18. december 2007 fremsendt forslag til Rådets
beslutning om tilladelse til markedsføring af MON863xMON810xNK603-majs efter reglerne
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om
genmodificerede fødevarer og foder (GMO forordningen). Forslaget er oversendt til Rådet i
dansk sprogversion den 21. december 2007.
Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO forordningens artikel 7 og 19.
Forslaget har tidligere været til afstemning i Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-
sundhed den 10. oktober 2007, hvor der ikke blev opnået kvalificeret flertal for forslaget.
Danmark stemte imod forslaget med henvisning til et ønske om at få en politisk drøftelse af
forslaget i Rådet, hvilket er konsekvensen af manglende kvalificeret flertal for et forslag i den
Stående Komité. Kommissionen har nu forelagt sagen for Rådet og underrettet Europa-
Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig imod
det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.
Handler Rådet ikke indenfor en frist på højst 3 måneder, kan Kommissionen udstede beslut-
ningen.
Det forventes, at forslaget vil blive sat til afstemning på Rådsmødet (Landbrug og Fiskeri) den
18.-19. februar 2008.
Nærhedsprincippet
Forslaget vedrører gennemførelsesbestemmelserne til en allerede vedtaget retsakt. Det er der-
for regeringens holdning, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
I november 2004 indsendte Monsanto Europe S.A. en ansøgning om godkendelse af
MON863xMON810xNK603-majs i henhold til reglerne i GMO forordningen.
Majs MON863xMON810xNK603 er fremstillet ved krydsning af de genetisk modificerede
majslinjer MON863, som er gjort modstandsdygtig over for planteskadelige majsrodorm,
MON810, som er gjort modstandsdygtig over for visse planteskadelige sommerfuglelarver og
NK603, som er tolerant over for ukrudtsmidlet glyphosat. Egenskaberne er kombineret i
krydsningen, hvilket har dyrkningsmæssige fordele.
Majs MON863 indeholder genet for insektresistens
cry3Bb1
samt markørgenet
nptII.
Majs
MON810 indeholder genet
cry1A(b),
som giver resistens over for visse sommerfuglelarver.
Majs NK603 indeholder genet
cp4 epsps,
som giver resistens overfor glyphosat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
For de enkelte majslinier gælder:
MON863-majs er tidligere godkendt til import og forarbejdning til foderbrug (men ik-
ke dyrkning) efter udsætningsdirektivet (EF) nr. 2001/18 og til fødevarebrug efter no-
vel food forordningen (EF) nr. 258/1997.
MON810-majs er godkendt til import og forarbejdning til foderbrug samt til dyrkning
(direktiv 90/220). Majsen er desuden godkendt til fødevarebrug iht. den forenklede
procedure i novel food forordningen. Godkendelsen omfatter kun visse produkter
fremstillet af majsen.
NK603-majs er godkendt til import og forarbejdning til foderbrug (men ikke dyrkning)
efter udsætningsdirektivet og til fødevarebrug efter novel food forordningen.
Godkendelsens omfang
Ifølge Kommissionens beslutningsforslag kan majskerner af de genmodificerede majslinjer
anvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventionel majs, dvs. både som
hele kerner og i forarbejdet form. Godkendelsen omfatter også tilladelse til industriel forar-
bejdning, men ikke til dyrkning af majsen i EU.
I henhold til GMO forordningen må godkendte genmodificerede planter krydses med konven-
tionelle ikke-genmodificerede planter til frembringelse af nye sorter, uden at dette kræver spe-
ciel godkendelse. Ved indbyrdes krydsning af flere GM majslinjer kræves imidlertid godken-
delse i henhold til forordningen, uanset om de anvendte linjer i forvejen har opnået en selv-
stændig godkendelse. Majs MON863xMON810xNK603 skal således godkendes i henhold til
GMO forordningen.
Tilladelsen vil omfatte majs MON863xMON810xNK603 samt efterfølgende krydsninger her-
af med konventionelle ikke-gensplejsede majslinjer.
Markedsføringen vil kunne ske fra datoen for en eventuel beslutning om godkendelse. Beslut-
ningen gælder i 10 år fra denne dato.
Mærkning
Mærkning af produkter til fødevare- eller foderbrug, der indeholder, består af eller er fremstil-
let af MON863xMON810xNK603 majs skal mærkes hermed til den endelige forbruger i hen-
hold til GMO forordningens artikel 13(1) og 25(2). Navnet på organismen skal angives som
”majs”.
Sætningen ”ikke til dyrkning” skal angives i mærkningen på produktet og i følgedokumenter-
ne til foder og produkter til anden industriel anvendelse, som indeholder spiredygtige kerner
af MON863xMON810xNK603 majs. Denne sætning skal ikke fremgå af mærkningen på til-
svarende fødevarer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige kon-
sekvenser i Danmark, idet området er overordnet reguleret af en forordning, og dermed er reg-
lerne umiddelbart anvendelige i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virk-
somheder og umiddelbart gældende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
Sundhedsmæssig vurdering
EFSA konkluderede med udtalelse af 31. marts 2006, at MON863xMON810xNK603 er lige
så sikker at anvende som konventionel majs.
Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet har
konkluderet, at majsen ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder, og at den
ernæringsmæssigt er ækvivalent med konventionel majs.
Miljømæssig vurdering
Skov- og Naturstyrelsen har i forbindelse med EFSAs høring af miljømyndighederne, forud
for offentliggørelsen af EFSAs udtalelse, sendt sagen til de danske eksperter i Plantedirektora-
tet, Fødevareinstituttet og Danmarks Miljøundersøgelser, som samlet har vurderet, at der ikke
vil være miljømæssige konsekvenser af import af MON863xMON810xNK603-majsen, når
den anvendes til andre formål end dyrkning.
MON863 indeholder antibiotikaresistensgenet
nptII,
som er anvendt ved udvælgelsen af de
genmodificerede planter i forbindelse med forædlingsarbejdet. På baggrund af bekymringer
om brugen af antibiotikaresistensgener og risikoen for at disse gener kunne overføres til andre
organismer i miljøet, som derved ville kunne opnå (uønsket) antibiotikaresistens, har EFSA’s
GMO-panel foretaget en vurdering af de potentielle risici ved anvendelse heraf, og i den for-
bindelse udtalt, at den grupper gener, som
nptII
tilhører, vurderes at være sikre til brug i føde-
varer, idet de i forvejen er vidt udbredte i naturen og i den humane tarmkanal.
Fødevareinstituttet støtter EFSA´s vurdering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Forslaget skønnes således ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Beslutningsforslaget blev sendt i høring i december 2006 i Fødevarestyrelsens, Plantedirekto-
ratets og Skov- og Naturstyrelsens høringskreds.
Følgende høringssvar er indkommet:
Dansk Biotek, Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark,
har ikke indvendinger
imod forslaget, såfremt planterne er sikkerhedsvurderet både med hensyn til mennesker, dyr
og miljø i henhold til EU’s regler.
Greenpeace
finder det totalt uacceptabelt at EU-systemet fortsætter med at ”behandle” GMO-
ansøgninger på trods af, at de grundlæggende betingelser for EU’s GMO-håndtering ikke er på
plads. Greenpeace advarer desuden imod, at myndighederne undergraver lovgivningen yderli-
gere og tilsidesætter forsigtighedsprincippet ved at tillade, at GMO-ansøgninger behandles
udenfor udsætningsdirektivet. Derudover begrunder organisationen med en række argumenter,
herunder kritik af den udførte risikovurdering, at der ikke bør gives godkendelse til majsen.
Forbrugerrådet
har af ressourcemæssige årsager ikke haft mulighed for at forholde sig til det
udsendte beslutningsforslag.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning
mener, at lige meget hvor mange gange EU ved stå-
ende udvalg og såkaldte ekspertgrupper m.v. påstår, at GMO-planter ikke er anderledes end
ikke-GMO-planter, så er og bliver det ukorrekt. Forbrugersammenslutningen vil derfor abso-
lut fraråde en godkendelse af disse GMO-majs.
Kost- og Ernæringsforbundet
mener generelt, at fødevarer skal være fri for genmodificerede
produkter, hvorfor de opfordrer til, at der arbejdes for dette. Det er i øvrigt forbundets hold-
ning, at hvis der gives tilladelse til genmodificerede majs, så skal sikkerheden være i orden
både for menneskers og dyrs sundhed samt miljøet.
Landbrugsraadet
og
Dansk Landbrug
mener, at der bør meddeles godkendelse til den forelig-
gende ansøgning, idet EFSA i sine udtalelser af 31. marts 2006 konkluderer, at der ikke er no-
get der tyder på, at markedsføringen af majskrydsningerne vil have negative effekter på men-
neskers eller dyrs sundhed eller på miljøet.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen mener, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificerede afgrøder
skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering, som fastsat i GMO
forordningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af forslaget ikke giver danske og internationale
eksperter anledning til bemærkninger, har regeringen ingen fagligt begrundede indvendinger
imod godkendelsen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev behandlet på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed
den 10. oktober 2007, hvor der ikke er opnået kvalificeret flertal for forslaget. Der foreligger
ikke oplysninger om ændringer i medlemsstaternes holdning til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.