Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0824 Bilag 1
Offentligt
533568_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste
Den 4. marts 2008
j.nr. 400.B.3-4-2-5-1.
NOTAT
til Folketingets Europaudvalg
om Kommissionens meddelelse om tilpasning af EU-lovgivningen til forskriftsproceduren med
kontrol som indført ved Rådets afgørelse 2006/512/EF af 17. juli 2006 om ændring af komito-
logiafgørelsen.
KOM (2007) numrene 740, 741, 822 og 824 samt KOM (2008) nr. 71
1. Baggrund
Den 17. juli 2006 vedtog Rådet (GAERC) en ændring af komitologi-afgørelsen fra 1999.
1
Æn-
dringen styrker den demokratiske kontrol med EU's gennemførelsesregler gennem en øget ind-
dragelse af Europa-Parlamentet i beslutningsprocessen. Med afgørelsen indføres en ny såkaldt
forskriftsprocedure med kontrol (herefter kontrolproceduren), hvormed Europa-Parlamentet
får adgang til - ligesom Rådet - at blokere for forslag til gennemførelsesregler, hvis det vurderes,
at forslaget indebærer en overskridelse af de beføjelser, der er tillagt Kommissionen med den
pågældende basisretsakt (den retsakt, som gennemførelsesreglerne er udstedt med hjemmel i).
Det afgørende herfor er efter kontrolproceduren, hvorvidt det pågældende forslag er i overens-
stemmelse med formålet med basisretsakten eller med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Den nye kontrolprocedure
skal
tages i anvendelse, når en basisretsakt, der er vedtaget efter pro-
ceduren for fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. EF-traktatens artikel 251, fo-
reskriver vedtagelse af generelle foranstaltninger, der har til formål at ændre ikke-væsentlige
bestemmelser i retsakten, herunder ved at lade sådanne bestemmelser udgå eller ved at udbygge
den med tilføjelse af nye ikke-væsentlige bestemmelser.
Den vedtagne ændring af komitologiafgørelsen gælder som udgangspunkt alene fremadrettet og
omfatter således primært nye basisretsakter, der vedtages efter afgørelsens ikrafttræden i juli
2006. Alle eksisterende basisretsakter forbliver i kraft, indtil Rådet og Europa-Parlamentet efter
proceduren for fælles beslutningstagen vedtager en ændring af den relevante basisretsakt, der
indføjer den nye kontrolprocedure. Dette fremgår også af en fælleserklæring vedtaget af Euro-
pa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen i forbindelse med ændringen af komitologi-
afgørelsen. Som led i aftalen om kontrolproceduren forpligtede de tre institutioner sig til at til-
passe 26 eksisterende retsakter til kontrolproceduren. Denne prioriterede tilpasning er nu tilen-
debragt.
Under forhandlingerne forpligtede Kommissionen sig derudover over for Europa-Parlamentet
til at gennemgå den samlede EU-lovgivning med det formål, hvor relevant, at fremlægge forslag
1
Rådets afgørelse 2006/512/EF om ændring af Rådets afgørelse 1999/468/EF.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
533568_0002.png
til generel tilpasning af den eksisterende EU-lovgivning til kontrolproceduren. Denne forplig-
telse har Kommissionen nu efterlevet. I perioden fra slutningen af 2007 til februar 2008 frem-
lagde Kommissionen således i alt 4 pakkeforslag indeholdende konkrete ændringsforslag til ek-
sisterende EU-basisretsakter med det formål at indføje kontrolproceduren i de pågældende
retsakter (se KOM (2007) numrene 741, 822 og 824 samt KOM (2008) nr. 71). Kommissionen
har også fremlagt en overordnet meddelelse, der redegjorde for baggrunden for Kommissio-
nens samlede udspil (KOM (2007) 740).
2. Indhold
Som nævnt består Kommissionens udspil af 4 separate pakkeforslag. Forslagene adskiller sig fra
hinanden på følgende måde:
Ændringsforslag del 1 (KOM (2007) 741): Generelt ændringsforslag omfattende eksiste-
rende retsakter, der ikke har hjemmel i EF-traktatens afsnit IV (RIA). Dækker områder-
ne landbrug; beskæftigelse; virksomheder; miljø; Eurostat; informationssamfundet; det
indre marked; sundhed og forbrugerbeskyttelse; samt energi og transport.
Ændringsforslag del 2 (KOM (2007) 824): Generelt ændringsforslag omfattende eksiste-
rende retsakter, der ikke har hjemmel i EF-traktatens afsnit IV (RIA). Dækker områder-
ne humanitær bistand; miljø; Eurostat; indre marked; sundhed og forbrugerbeskyttelse;
samt energi og transport.
Ændringsforslag del 3 (RIA), KOM (2007) 822: Grundet det britiske, irske og danske
forbehold på området retlige og indre anliggender samles alle ændringsforslag, der ved-
tages med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV, under ét. Ifølge artikel 1 i Protokollen om
Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der fo-
reslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de
foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder an-
vendelse i Danmark.
Ændringsforslag del 4 (KOM (2008) 71): Generelt ændringsforslag omfattende eksiste-
rende retsakter, der ikke har hjemmel i EF-traktatens afsnit IV (RIA). Dækker områder-
ne virksomhed; miljø; Eurostat; det indre marked; sundhed og forbrugerbeskyttelse;
samt energi og transport.
Forhandlingssituationen:
Som nævnt beror Kommissionens udspil på et løfte afgivet til Europa-Parlamentet under for-
handlingerne om ændring af komitologi-afgørelsen. Det er på den baggrund uvist, i hvilket om-
fang medlemsstaterne i Rådet vil føle sig politisk forpligtet til aktivt at fremme udspillet under
forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
3. Hjemmelsgrundlag
Diverse bestemmelser i EF-traktaten afhængigt af hjemlen for det konkrete ændringsforslag.
Hvad angår ændringsforslag del 3 (KOM (2007) 822), er der tale om forslag med hjemmel i EF-
traktatens afsnit IV. Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i
Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og iføl-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
533568_0003.png
ge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette af-
snit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Europa-Parlamentet
Kontrolproceduren finder kun anvendelse for retsakter, der er vedtaget efter proceduren for
fælles beslutningstagen, jf. EF-traktatens artikel 251. Europa-Parlamentet er derfor medlovgiver
på de konkrete ændringsforslag i Kommissionens udspil. Europa-Parlamentet har endnu ikke
behandlet forslagene.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
7. Lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens forslag vurderes ikke at have nogen umiddelbare lovgivningsmæssige, statsfi-
nansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Sagen er ikke sendt i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er endnu uvist, hvorledes de øvrige medlemsstater stiller sig til de konkrete ændringsforslag.
Det er også uklart, i hvilket omfang det nuværende slovenske og det kommende franske EU-
formandskab vil søge aktivt at fremme Kommissionens udspil.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
11. Regeringens holdning
Regeringen støtter, at kontrolproceduren anvendes i videst mulig omfang inden for de juridi-
ske rammer, som komitologi-afgørelsen opstiller. Fra dansk side vil Kommissionens udspil
derfor generelt kunne støttes.