Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0836 Bilag 3
Offentligt
557736_0001.png
Kulturminister Brian Mikkelsen
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K.
13. maj 2008
Dok. 58933/ms
Overbragt pr. bud og fremsendt pr. e-mail: [email protected]
Kære Brian Mikkelsen,
Vi skriver til dig, da vi er opmærksomme på, at hhv. Kulturudvalget og
Europaudvalget i indeværende uge skal behandle
Kommissionens meddel-
else om kreativt onlineindhold på det indre marked, KOM (2007)836,
jf. Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 21.-22. maj 2008.
I den forbindelse vil Forbrugerrådet gerne fremkomme med nogle
bemærkninger - særligt i relation til den del af meddelelsen, der vedrører
Kommissionens overvejelser i relation til det franske tiltag om at lukke for
internetforbindelsen hos franske forbrugere, der kan have hentet ulovligt
materiale fra nettet – også kaldet ”3 strikes and you’re out-princippet”.
Kommissionen overvejer således i øjeblikket, om man – med den franske
model som forbillede – skal lovgive generelt om at kunne lukke
internetforbindelsen hos EU’s 500 mio. forbrugere.
Vi anser den franske model for at være et groft overgreb mod centrale dele
af forbrugernes borgerrettigheder. Forbrugerrådet er selvfølgelig enig i, at
alle skal følge loven, men her er sanktionerne helt ude af proportioner med
det, som forbrugerne – måske – har gjort forkert. ”Måske” – fordi der bl.a.
er lagt op til, at sanktionerne kommer, uden at sagen har været prøvet ved en
domstol. Det stiller den enkelte forbruger så godt som retsløs.
Forbrugerrådet er således også imod, at gøre internetudbyderne til et privat
internet-politi. Det svarer til, at postvæsenet skulle have ansvaret for
indholdet af de breve, som folk sender, eller at mobilselskaberne skal
forbyde folk at tale i mobiltelefon, hvis de diskuterer noget kriminelt.
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forbrugerrådet er således grundlæggende imod, at man skal kunne afskære
borgernes adgang til Internettet og dermed deres elektroniske livline til
omverdenen. Internettet er blevet en fundamental kommunikationsvej for
det moderne menneske, ligesom det for mange er blevet den vigtigste
adgang til viden og almen oplysning. Internettet udgør i stigende grad
fundamentet for en arbejdsindkomst og dækker i stigende grad borgernes
behov for social aktivitet, materielle goder og kultur. Nettet er desuden
blevet den platform, hvor borgerne har adgang til at deltage i den offentlige
demokratiske debat. Internettet har således fået en hel central betydning for
det modernes menneskes liv og livskvalitet. En udelukkelse fra nettet vil
derfor være et meget alvorligt indgreb for det moderne menneske, og
hænger slet ikke sammen med de krav, der stilles til den enkelte borger for
at kunne fungere i et moderne digitaliseret samfund.
Den franske model rejser desuden en lang række andre spørgsmål, hvoraf vi
blot vil nævne følgende:
1. Hvordan vil man sikre forbrugernes privacy (dvs. beskyttelse af
borgernes integritet og privatlivets fred) i tilfælde af den overvågning,
der vil være nødvendig for overhovedet at kunne gøre et krav gældende
mod forbrugerne ?
2. Hvordan vil man håndtere situationer, hvor der på grund af brist i IT-
sikkerhedssystemerne (eksempelvis ved brug af trådløse netværk) opstår
mulighed for, at andre kan have benyttet sig af en forbrugers netadgang
til ulovlig fildeling ?
3. Og hvis husstandens mindreårige børn har downloadet ulovligt
materiale, vil man så lukke familiens internetadgang ? I en moderne
verden svarer det til at forbyde en hel familie at færdes på gader og
stræder, fordi nogle af medlemmerne er mistænkt for butikstyveri.
Forbrugerrådet opfordrer således til, at den danske regering arbejder aktivt
for at sikre, at den franske model - eller en lignede ordning – hverken bliver
indført i Danmark eller udbredt til resten af EU.
Forbrugerrådet har da også noteret sig, at EU-Parlamentet for nylig med
overvejende flertal valgte at bakke op om en tilføjelse til Parlamentets
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”Report on cultural industries in Europe”, der tog afstand fra netop den
franske model ("3 strikes and you're out"). EU-Parlamentet har således
allerede sendt et kraftigt signal til Kommissionen om at finde en fornuftig
balance mellem aktørernes interesser, dvs. rettighedshavernes og
forbrugernes.
Den digitale udvikling er en del af nutiden og fremtiden – den stiller store
krav til os alle, og det er ikke mindst en udfordring for industrien. Men en
holdbar løsning indebærer, at det for alvor anerkendes, at der også er noget,
der hedder forbrugernes rettigheder i den digitale verden – og hensynet til
begge parter må finde et velafbalanceret niveau.
Vi mener, at der generelt mangler inddragelse af forbrugerne og
forbrugerorganisationerne i debatten og forhandlingerne om bekæmpelse af
digitalt pirateri. Og vi anser forbrugernes rettigheder og retssikkerhed for at
være under voldsomt pres i den digitale verden. Vi skal derfor opfordre til,
at man fremadrettet sikrer, at også forbrugernes rettigheder indgår i
løsningerne, således at der sikres en fornuftig balance mellem alle aktørers
interesser.
./.
Forbrugerrådet er medlem af den europæiske forbrugerorganisation BEUC
og har gennem denne bidraget til de europæiske forbrugeres fælles holdning
til Kommissionens meddelelse om kreativt onlineindhold på det indre
marked. Vi vedlægger dette positionspapir.
Vi tager naturligvis gerne et uddybende møde om sagen.
Kopi af dette brev er sendt til Kulturudvalget og Europaudvalget.
Med venlig hilsen
Camilla Hersom
Formand
Rasmus Kjeldahl
Direktør
3/3