Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
KOM (2007) 0844 Bilag 3
Offentligt
700045_0001.png
Notat
Erhverv
J.nr. MST-1200-00051
Ref. ritra
Den 18. juni 2009
IPPC: Status for forhandlingssituationen
Kommissionen fremsendte sit forslag til direktivet om integreret forebyggelse og bekæm-
pelse af forurening (IPPC-direktivet) til Rådet i december 2007. Siden har forslaget været
drøftet på en lang række møder i Rådets arbejdsgruppe og været på dagsorden på to mil-
jørådsmøder.
Der er stadig en række tunge udeståender, som skal løses, hvis det skal lykkes for for-
mandskabet at opnå politisk enighed på rådsmødet.
Der er nu generel tilslutning til at give BREF-dokumenterne en styrket rolle i forhold til det
nugældende direktiv. Men der er fortsat uenighed om bestemmelsen om muligheden for at
fravige BREF’ernes emissionsniveauer i specifikke godkendelser og fastsætte emissions-
grænseværdier, der overstiger de niveauer, der kan sikres ved anvendelse af den bedst
tilgængelige teknik beskrevet i BREF’erne. En del lande er tilfredse med Kommissionens
forslag på dette punkt, mens en mindre gruppe lande, herunder Danmark, arbejder for en
opstramning af bestemmelsen og en anden gruppe arbejder for yderligere fleksibilitet til
medlemslandene til at fravige BREF’ernes emissionsniveauer.
Også spørgsmålet om, hvornår en godkendelse skal tages op til revurdering og eventuel
opdatering deler medlemslandene. En gruppe af medlemslande kan støtte formandskabets
forslag om at der senest 4 år efter vedtagelse af en ny BAT-konklusion skal være sket en
revurdering af godkendelser af virksomhederne i den pågældende kategori og at eventuel-
le nye vilkår skal være overholdt. Andre grupper ønsker fristen forlænget til 6 eller 8 år eller
det danske forslag om, at der kan sættes frister i de konkrete BAT-konklusioner, der fravi-
ger de 4 år.
Det kan i øvrigt nævnes, at der nu er bred enighed om, at den centrale del af BREF-
dokumenterne, BAT-konklusionerne, for hver virksomhedskategori fremover skal vedtages
ved en komité-procedure. I dag vedtages BREF-dokumenterne blot af Kommissionen.
Kommissionens forslag om en skærpelse af mindstekravene til emissionsgrænseværdierne
for kraftvarmeværkerne og store fyringsanlæg i 2016 støttes af en gruppe lande, men et
flertal af medlemslandene ønsker at udskyde fristen for eksisterende anlægs overholdelse
af de nye krav eller at indføre undtagelser i en overgangsperiode indtil 2020 eller 2024.
På baggrund af forhandlingerne har formandskabet udarbejdet et kompromisforslag,
som indeholder en opt-out mulighed for eksisterende anlæg, dvs. anlæg godkendt før
2002 kan slippe for at overholde de skærpede grænseværdier, hvis de maksimalt er i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
drift i 20.000 timer i en 8-årig periode fra 2016 til udgangen af 2023. Det er samtidig en
forudsætning at anlægget lukker ned senest ved udgangen af 2023 og at de indtil da
overholder kravene i det nugældende direktiv.
Samtidig foreslår formandskabet, at fristen for overholdelse af de skærpede grænseværdi-
er på nye anlæg fremrykkes til 2 år efter direktivets vedtagelse, dvs. formodentlig udgan-
gen af 2012.
2