Erhvervsudvalget 2006-07
SEK (2007) 0513 Bilag 1
Offentligt
382427_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Den 7. juni 2007
Udkast til generel gruppefritagelsesforordning på statsstøtteområdet
(KOM nr. foreligger ikke)
Grundnotat sendes tillige til Folketingets Erhvervsudvalg.
Resumé
Kommissionen har ultimo april 2007 udarbejdet et udkast til en såkaldt
supergruppefritagelsesforordning. Udkastet er en følge af, at et af Kom-
missionens mål i henhold til statsstøttehandlingsplanen
1
var at simplifice-
re de eksisterende gruppefritagelser på statsstøtteområdet og samle dem i
en supergruppefritagelsesforordning.
Supergruppefritagelsesforordningen angiver de områder og relevante
kriterier for, hvornår Kommissionen med sikkerhed finder, at medlems-
staternes statsstøtte er forenelig med Fællesskabet. Opfylder medlemssta-
ternes støtteordninger disse betingelser, kan de derfor sættes i værk uden
at skulle afvente en anmeldelse til og godkendelse af Kommissionen.
Bemyndigelsesforordningen
2
angiver på hvilke områder, Kommissionen
har kompetence til at udstede gruppefritagelser.
Supergruppefritagelsesforordningen forventes at træde i kraft i løbet af
foråret 2008.
Ud over de eksisterende gruppefritagelser har Kommissionen medtaget
nye områder, herunder miljøstøtte, støtte i form af risikovillig kapital, og
forsknings- og udviklingsstøtte til store virksomheder. Samtidig omfattes
landbrugsområdet i langt større omfang end tidligere af disse generelle
gruppefritagelser.
1
KOM (2005) 107 endelig
2
Rådets forordning (EF) 994/98 af 7. maj 1998 om anvendelse af artikel 92 og 93 i trak-
taten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab på visse former for horisontal stats-
støtte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382427_0002.png
2/8
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har ultimo april 2007, som et led i Statsstøtte Handlingspla-
nen, udarbejdet et udkast til en såkaldt supergruppefritagelsesforordning.
Forordningen skal samle de eksisterende gruppefritagelser på statsstøtteom-
rådet, og samtidig er der medtaget følgende nye områder: miljøstøtte, støtte
i form af risikovillig kapital og forsknings- og udviklingsstøtte til store virk-
somheder.
Bemyndigelsesforordningen (994/98), giver Kommissionen kompetence til
i medført af EF-traktatens art. 87 at erklære, at støtte til små og mellemstore
virksomheder (SMV), støtte til forskning og udvikling, støtte til miljøbe-
skyttelse, støtte til beskæftigelse, uddannelsesstøtte og støtte, der er i over-
ensstemmelse med det kort, som Kommissionen har godkendt for tildeling
af regionalstøtte i de enkelte medlemsstater, under visse betingelser er for-
enelig med fællesmarkedet og ikke er omfattet af anmeldelseskravet i trak-
tatens art. 88, stk. 3. Det er således denne bemyndigelsesforordning, der gi-
ver Kommissionen hjemmel til at udstede gruppefritagelser på de nævnte
områder.
Forordningen indeholder i kap. I de generelle og fælles bestemmelser for al-
le støtteordninger, og i kap. II er indeholdt de særlige bestemmelser, der
gælder for de forskellige former for støtte. Nedenfor redegøres for et uddrag
af disse bestemmelser.
I.
Generelle bestemmelser:
Anvendelsesområde:
Forordningen finder anvendelse på følgende former for støtte:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
regional investerings- og beskæftigelsesstøtte
investeringsstøtte til SMV
støtte til miljøbeskyttelse
støtte til konsulentbistand og SMV’s deltagelse i messer
støtte i form af risikovillig kapital
støtte til forskning og udvikling
uddannelsesstøtte
støtte til dårligt stillede eller handicappede arbejdstagere
Hertil er der en række undtagelser, bl.a. eksportstøtte, samt støtte i bestemte
sektorer. Støtte inden for landbrugs- og fiskeriområdet er for en større del
end hidtil blevet omfattet af det generelle regelsæt for statsstøtte (art. 1, stk.
3).
Som udgangspunkt finder forordningen heller ikke anvendelse på individuel
ad hoc-støtte til store virksomheder eller på regionalstøtte, der er målrettet
bestemte erhvervssektorer inden for fremstillings- eller servicevirksomhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382427_0003.png
3/8
Endelig er der en ny bestemmelse om, at der ikke kan gives støtte i henhold
til forordningen, såfremt der hermed gives støtte til en virksomhed, der ikke
har efterkommet et krav om tilbagebetaling af støtte, som Kommissionen
ved en tidligere beslutning har erklæret ulovlig og uforenelig med fælles-
markedet (art. 1, stk. 6).
Støttens gennemsigtighed
Forordningen finder kun anvendelse på gennemsigtig støtte. Gennemsigtig
støtte defineres som støtte, hvis bruttosubventionsækvivalent (dvs. støttens
økonomiske værdi) kan forudberegnes præcist, uden at det er nødvendigt at
foretage en risikovurdering, jf. art. 2, nr. 5. Forordningen redegør nærmere
for, hvad der skal forstås herved i art. 5. Bl.a. er der en bestemmelse om, at
støtte indeholdt i garantiordninger som udgangspunkt kun kan anses for
gennemsigtig, når metoden til beregning af bruttosubventionsækvivalenten
er blevet godkendt af Kommissionen på grundlag af en anmeldelse (art. 5,
stk. 1, litra b).
Anmeldelsestærskler for individuel støtte
I art. 6 er der en bestemmelse om, at forordningen ikke finder anvendelse på
individuel støtte, hvad enten den ydes som ad-hoc støtte eller i henhold til
en ordning, hvis støttens subventionsækvivalent overstiger følgende tærsk-
ler:
a) investeringsstøtte til SMV: 7,5 mio. EUR pr. virksomhed og pr. in-
vesteringsprojekt
b) investeringsstøtte til miljøbeskyttelse: 5 mio. EUR pr. virksomhed
og pr. investeringsprojekt
c) støtte til konsulentbistand til SMV og støtte til SMV’s deltagelse i
messer: 2 mio. EUR pr. virksomhed og pr. projekt
d) støtte til forsknings- og udviklingsprojekter og gennemførligheds-
undersøgelser:
- projekter, der primært vedrører grundforskning
3
: 20 mio. EUR pr.
virksomhed og pr. projekt/gennemførlighedsundersøgelse
- projekter, der primært vedrører industriel forskning: 10 mio. EUR
pr. virksomhed og pr. projekt/gennemførlighedsundersøgelse
- alle andre projekter: 7,5 mio. EUR pr. virksomhed og pr. projekt/
gennemførlighedsundersøgelse.
- Eureka-projekter: det dobbelte af det beløb, der er fastsat i pkt. d.
e) støtte til SMV’s udgifter til industrielle ejendomsrettigheder: 2 mio.
EUR pr. virksomhed og pr. projekt
f) uddannelsesstøtte: 2 mio. EUR pr. uddannelsesprojekt
g) støtte til ansættelse af dårligt stillede arbejdstagere: 5 mio. EUR år-
ligt pr. virksomhed
3
Et projekt anses for primært at vedrører grundforskning eller industriel forskning, hvis
over halvdelen af de støtteberettigede projektomkostninger vedrører aktiviteter, der fal-
der ind under henholdsvis grundforskning eller industriel forskning, jf. art. 6, stk. 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382427_0004.png
4/8
h) støtte til beskæftigelse af handicappede arbejdstagere til dækning af
lønomkostninger og som kompensation for ekstraomkostninger: 10
mio. EUR årligt pr. virksomhed
Kumulering
Kumulering af støtte med anden støtte – herunder de minimis støtte – kan
som udgangspunkt finde sted, med mindre der er tale om støtte til de samme
støtteberettigede omkostninger. De nærmere regler herom findes i forord-
ningens art. 7.
Tilskyndelsesvirkning
Forordningen finder kun anvendelse på støtte, der har tilskyndelsesvirkning.
F.s.v.a. støtte til SMV betyder det, at støttemodtageren som udgangspunkt
skal have ansøgt om støtten inden det støttede projekt eller den støttede ak-
tivitet påbegyndes. De nærmere regler herom findes i art. 8.
Gennemsigtighed og tilsyn
I forordningens art. 9 er der nærmere regler for, hvordan medlemsstaten
skal give Kommissionen oplysninger om den påtænkte støtteforanstaltning
med henblik på offentliggørelse i EU-Tidende.
Bl.a. skal medlemsstaten hvert år i elektronisk form udarbejde en rapport
om anvendelsen af forordningen (art. 9, stk. 5), ligesom medlemslandene
skal føre detaljerede fortegnelser over de individuelle støtteforanstaltninger
eller støtteordninger, der er fritaget i henhold til forordningen (art. 9, stk. 6).
Særlige betingelser for investeringsstøtte
Endelig er der i art. 10 fastsat særlige betingelser for investeringsstøtte, her-
under hvad investeringerne skal bestå af for at kunne betragtes som støtte-
berettigede omkostninger i henhold til forordningen.
II.
Særlige bestemmelser for de forskellige former for støtte:
Regionalstøtte
Afsnit 1, art. 11 omhandler de særlige bestemmelser, der gælder for regio-
nal investerings- og beskæftigelsesstøtte. Bestemmelserne lægger sig i høj
grad op af den gældende forordning (EF) nr. 1628/2006
4
af 24. oktober
2006 om anvendelse af traktatens artikel 87 og 88 på medlemsstaternes re-
gionale investeringsstøtte.
Investeringsstøtte til SMV
Afsnit 2, art. 12 omhandler investerings- og beskæftigelsesstøtte til SMV. I
forhold til den gældende SMV forordning
5
, er en af de væsentligste ændrin-
4
EUT nr. L 302 af 01/11/2006.
5
Kommissionens forordning (EF) nr. 70/2001 af 12. januar 2001 om anvendelse af EF-
Traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte til små og mellemstore virksomheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382427_0005.png
5/8
ger, at forordningen også vedrører forarbejdning og afsætning af landbrugs-
produkter, der er opført i bilag I til traktaten (art. 12, stk. 4).
Støtte til miljøbeskyttelse
Bestemmelserne herom findes i afsnit 3, og vedrører under nærmere angiv-
ne betingelser følgende former for støtte:
1) Investeringsstøtte til miljøbeskyttelse, der er mere vidtgående end
fællesskabsstandarder (art. 14)
2) Støtte, der sætter SMV i stand til hurtigt at tilpasse sig nye fælles-
skabsstandarder
6
(art. 15)
3) Miljøstøtte til investeringer i energibesparende foranstaltninger (art.
16)
4) Miljøstøtte til investeringer i højeffektiv kraftvarmeproduktion (art.
17)
5) Miljøstøtte til investeringer i udnyttelse af vedvarende energikilder
(art. 18)
6) Miljøstøtte i form af afgiftslempelser (art. 19)
For mange af bestemmelserne har Kommissionen anført, at omkostningerne
alene omfatter, hvad der er nødvendigt for at opnå den givne miljømæssige
fordel. Et eksempel herpå er art. 14, stk. 4, hvorefter ”de støtteberettigede
omkostninger omfatter de ekstra investeringsomkostninger, der er nødven-
dige for at nå op på et højere miljøbeskyttelsesniveau i forhold til fælles-
skabsstandarderne.”
Hvad angår miljøstøtte i form af afgiftslempelser (art. 19), fremgår det, at
miljøstøtte i forbindelse med nye miljøafgiftsordninger, der opfylder betin-
gelserne i Rådets direktiv 2003/96/EF, er fritaget for anmeldelse såfremt
følgende betingelser er opfyldt:
-
Støtten må ikke overstige forskellen mellem Fællesskabets mini-
mumsafgiftssats og den nationale afgift før lempelsen.
Fællesskabets minimumsafgiftssats betragtes som det minimumsaf-
giftsniveau, der er fastsat i direktiv 2003/96/EF.
Afgiftslempelser må ikke ydes i perioder på over ti år.
-
Støtte til konsulentbistand og SMV’s deltagelse i messer
Reglerne findes i afsnit 4, art. 20-21, og der er ingen ændringer i forhold til
bestemmelserne herom i den gældende SMV-gruppefritagelse.
Støtte i form af risikovillig kapital (til SMV)
De former for støtte i form af risikovillig kapital, der er medtaget i forord-
ningen, fremgår af afsnit 5, art. 22-23.
6
Det fremgår af art. 15, stk. 2, at Fællesskabsstandarderne skal være vedtaget, men fri-
sten for den obligatoriske gennemførelse i national lovgivning må ikke være udløbet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/8
Der er i art. 23, stk. 2-8 opregnet en række betingelser, der skal være op-
fyldt, herunder at støtten ydes i form af kapitalinteresser i en profitdrevet
investeringsfond, der forvaltes på kommercielt grundlag, og at investerings-
fondens finansieringstrancher ikke må overstige 1 mio. EUR pr. målvirk-
somhed over en given tolvmåneders periode.
Støtte til forskning og udvikling
Bestemmelserne herom findes i afsnit 6, art. 24-28.
Efter forordningen kan der under nærmere angivne betingelser gives støtte
til:
1) Støtte til forsknings- og udviklingsprojekter (art. 25)
2) Støtte til tekniske gennemførlighedsundersøgelser (art. 26)
3) Støtte til SMV’s udgifter til industrielle ejendomsrettigheder (art.
27)
4) Støtte til forskning og udvikling i landbrugssektoren (art. 28)
I hovedtræk er der tale om en videreførsel af de tilsvarende bestemmelser i
Kommissionens rammebestemmelser for forskning, udvikling og innovati-
on, der trådte i kraft den 1. januar 2007.
Ad 1) Den del af forskningsprojektet, hvortil der ydes støtte, skal være fuld-
stændig omfattet af en af følgende forskningskategorier:
a) grundforskning
b) industriel forskning
c) eksperimentel udvikling
Kategorierne er nærmere defineret i art. 24, og er de samme som de defini-
tioner, der fremgår af Kommissionens rammebestemmelser for statsstøtte til
forskning, udvikling og innovation. Kommissionen definerer eksperimentel
udvikling på følgende måde:
” eksperimentel udvikling: erhvervelse, kombination, udformning og
anvendelse af eksisterende videnskabelig, teknologisk, kommerciel og an-
den relevant viden og færdigheder med henblik på at udarbejde planer,
projekter eller tegninger for nye, ændrede eller forbedrede produkter,
produktionsmetoder eller tjenesteydelser. Dette kan også omfatte f.eks.
andre aktiviteter, der er rettet mod konceptmæssig formulering og plan-
lægning og dokumentering af nye produkter, produktionsmetoder eller
tjenesteydelser. Aktiviteterne kan endvidere omfatte udarbejdelse af ud-
kast, tegninger, planer og anden dokumentation, forudsat at de ikke er
beregnet til kommerciel udnyttelse.
Forsøgsproduktionen og testningen af produkter, produktionsmetoder og
tjenesteydelser er ligeledes støtteberettiget, forudsat at de ikke kan an-
vendes eller ændres til at blive anvendt i industrien eller kommercielt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382427_0007.png
7/8
Eksperimentel udvikling omfatter ikke rutinemæssige eller regelmæssige
ændringer af produkter, produktionslinjer, produktionsmetoder, eksiste-
rende tjenesteydelser og andre igangværende transaktioner, selv om så-
danne ændringer kan medføre forbedringer.”
Uddannelsesstøtte
Bestemmelserne, der findes i forordningens afsnit 7, art. 29-30, lægger
sig i høj grad op af de tilsvarende bestemmelser i den gældende gruppe-
fritagelse for uddannelsesstøtte
7
. Dog er der nogle mindre justeringer af
støtteintensiteterne.
Støtte til dårligt stillede og handicappede arbejdstagere
Bestemmelserne står anført i forordningens afsnit 8, art. 31-33.
I forhold til den gældende gruppefritagelse
8
er der den relevante ændring, at
den gældende gruppefritagelsesforordnings bestemmelse om, at arbejdsta-
geren skal være beskæftiget i mindst 12 mdr., kun er gentaget for så vidt
angår handicappede arbejdstagere. Ved dårligt stillede arbejdstagere er der
således mulighed for undtagelsesvist at begrænse perioden på 12 mdr. (art.
31, stk. 5 og art. 32, stk. 5)
III.
Overgangsforanstaltninger m.v.:
Kommissionen har bl.a. i art. 35 anført, at forordningen skal finde anven-
delse på støtte, der ydes inden dens ikrafttræden, og som opfylder alle dens
betingelser. Støtte, der er ydet inden forordningens ikrafttræden, og som ik-
ke opfylder dens betingelser, men opfylder betingelserne i forordning (EF)
nr. 70/2001, forordning (EF) nr. 68/2001, forordning (EF) nr. 2204/2002 og
forordning (EF) nr. 1628/2006, er fritaget for anmeldelseskravet i traktatens
art. 88, stk. 3.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om sagen.
3.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4.
Gældende dansk ret
Der findes ikke dansk ret på området i form af love eller bekendtgørelser.
7
Kommissionens forordning (EF) nr. 68/2001 af 12. januar 2001 om anvendelse af EF-
Traktatens artikel 87 og 88 på uddannelsesstøtte. EFT nr. L 010 af 13/01/2001, side 20-
29.
8
Kommissionens forordning (EF) nr. 2204/2002 af 12. december 2002 om anvendelse
af EF-Traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte til beskæftigelse (EFT nr. L 337 af
13/12/2002, side 3-14).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382427_0008.png
8/8
5.
Høring
Forslaget er sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne og vækst
samt i Fødevareministeriets såkaldte §2 udvalg den 16. maj 2007 med frist
den 11. juni 2007.
6.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen afholder et første møde med medlemsstaterne den 3. og 4.
juli 2007.
7.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark har tidligere over for Kommissionen tilkendegivet, at Danmark
finder det positivt, at visse former for statsstøtte samles i en supergruppefri-
tagelse, hvis det kan antages, at Kommissionen kan frigøre ressourcer brugt
på ”rutinesager” til brug for de mest konkurrenceforvridende sager. Dan-
mark har tillige tidligere tilkendegivet, at Danmark finder det afgørende, at
en sådan ordning ikke fører til materielle lempelser i forhold til at yde stats-
støtte, og at der samtidig sikres en generel stramning af Kommissionens
kontrol af medlemsstaterne.
Det er endvidere dansk holdning, at reglerne i en gruppefritagelse formule-
res så klart, at medlemsstaternes skøn minimeres. Samtidig bør gennemsig-
tigheden øges mest muligt, så tredjeparter lettere kan klage over støtte tildelt
i henhold til supergruppefritagelsen.
Overordnet er det således dansk holdning, at det er vigtigt at afbalancere
hensynet til fleksibilitet og hurtigere procedurer over for en præcist og klart
afgrænset gruppefritagelse.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.