Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
SEK (2007) 1188 Bilag 2
Offentligt
Den Danske Regering
14. april 2008
Dansk høringssvar vedrørende revision af EU’s finansielle rammer
Den danske regering vil indledningsvis gerne takke Kommissionen for meddelelsen ”Reform af bud-
gettet, EU i forandring”, der blev offentliggjort i september 2007. Meddelelsen udgør et godt ud-
gangspunkt for, at midtvejsevalueringen af EU-budgettet kan skabe en fordomsfri debat om EU-
budgettets fremtidige udformning. Fremtidens budget bør udgøre det bedst mulige finansielle grundlag
for en fortsat styrkelse af EU’s interne udvikling og udvikling af EU's globale rolle og ansvar.
Et stærkt, beslutningsdygtigt og fleksibelt EU er en afgørende ramme for de individuelle medlems-
landes udviklingsmuligheder. Internt i EU står EU’s vækst og beskæftigelsesstrategi (Lissabon-
strategien) centralt; vi skal sikre en konkurrencedygtig, dynamisk og videnbaseret økonomi, der kan
sikre vækst, beskæftigelse og social samhørighed. EU-samarbejdet bidrager på mange måder til
dette. Det gælder ikke mindst den fortsatte udbygning af det indre marked, håndhævelse af EU’s
konkurrenceregler og den løbende styrkelse af den fælles lovgivning, som sikrer, at udviklingen sker
samtidig med, at vi fastholder høje standarder for forbrugersikkerhed, miljø mv.
EU-budgettet bidrag hertil skal styrkes. Det kræver, at EU-budgettet reformeres, så det i langt
mindre grad er betinget af historiske forhold og fastlåst pga. medlemslandenes fokus på nettobidrag.
Anvendelse af offentlige midler på EU-niveau bør tage udgangspunkt i en vurdering af, om der
skabes merværdi for EU’s borgere som helhed. EU-budgettet skal bidrage til, at Europa høster de
fulde fordele af den fortsatte globalisering.
Hovedudfordringerne er følgende:
1) Den direkte landbrugsstøtte er gradvist blevet drejet i retning af produktionsneutral direkte
støtte frem for produktionsforvridende tilskud. Den direkte støttes væsentligste effekter er imid-
lertid kunstigt høje priser på landbrugsjord og at nødvendige strukturtilpasninger i erhvervet ud-
skydes. Den direkte landbrugsstøtte bør derfor afvikles. En fuld udfasning bør kunne gennem-
føres frem til 2025.
2) Det primære formål med samhørighedspolitikken er solidaritet og understøttelse af væksten i de
svagt stillede dele af Unionen. Midlerne bør derfor fokuseres på de fattigste lande og regioner i
Unionen, hvor nytteværdien er størst. Samtidig bør strukturfondsadministrationen reformeres,
strømlines og forenkles.
3) Parallelt med udfasningen af den direkte landbrugsstøtte og yderligere fokusering af struktur-
fondsindsatsen bør der afsættes flere midler til de EU-politikker, der kan skabe merværdi for
EU som helhed i form af vækst og større parathed til at opnå de fulde fordele ved den stigende
globalisering. Blandt de oplagte indsatsområder er forskning, herunder særligt inden for energi
og klima, udvikling og uddannelse.
4) EU skal i fremtiden påtage sig et større globalt ansvar og repræsentere alle medlemslande sam-
let. Det vil naturligt føre til et behov for at afsætte flere midler på EU-budgettet til bl.a. den
fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og EU's rolle i det internationale bistandsarbejde.
5) Forvaltningen af EU’s midler skal fortsat forbedres. Sammenhæng mellem budgetlægningen og
resultaterne af evalueringer, forvaltningsrevisioner mv. bør styrkes. Samtidig må det sikres, at
midlerne forvaltes i overensstemmelse med reglerne både internt i Kommissionen og i medlems-
landene. Mekanismer til at understøtte dette bør udvikles.
6) Særlige rabatordninger er ikke rimelige. Alle lande bør på lige fod medfinansiere de udgifter,
som de selv har været med til at vedtage. Med en udvikling som skitseret ovenfor skabes et lo-
gisk og fremadrettet budget, hvormed den sidste rest af argumentation for diverse rabatordninger
bortfalder.