Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2006-07
KOM (2007) 0012
Offentligt
1447050_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 17.1.2007
KOM(2007) 12 endelig
2007/0005 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EØF) nr. 1883/78 om almindelige regler for finansiering af
interventioner gennem Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget,
Garantisektionen
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447050_0002.png
BEGRUNDELSE
Ifølge den fælles landbrugspolitiks bestemmelser skal medlemsstaterne af producenterne købe
de landbrugsprodukter, der er omfattet af en interventionsordning. Når producenterne
frembyder deres produkter til et godkendt interventionscenter, medfører denne
opkøbsforpligtelse en økonomisk byrde for medlemsstaterne, som skal tilvejebringe de midler,
der er nødvendige for at gennemføre sådanne interventionsopkøb. Medlemsstaterne bærer også
den økonomiske byrde for hele den periode, hvor de opkøbte produkter forbliver på
interventionslagrene, indtil de sælges/udlagres.
I Rådets forordning (EØF) nr. 1883/78 er der fastsat almindelige regler for finansiering af
interventioner gennem Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget,
Garantisektionen. I EF-bestemmelserne er det også fastsat, at medlemsstaterne refunderes de
afholdte finansieringsudgifter på basis af en ensartet rentesats for EF som helhed. Det er
således denne rentesats, der anvendes til at dække medlemsstaternes udgifter til
tilvejebringelse af midler til finansiering af offentlig oplagring. Medlemsstaterne refunderes de
afholdte udgifter efter en periode på to måneder efter den måned, hvor udgifterne anmeldes til
Kommissionen.
I 2005 vedtog Rådet for regnskabsårene 2005 og 2006 bestemmelser (Rådets forordning (EF)
nr. 695/2005, der ændrede forordning (EØF) nr. 1883/78) for de medlemsstater, der
tilvejebringer de fornødne midler til rentesatser, der er højere end den ensartede rentesats. I
henhold til disse bestemmelser refunderede EUGFL, Garantisektionen, de medlemsstater med
rentesatser, der var højere end det dobbelte af den ensartede rentesats, den del af den ensartede
rentesats, der var højere end det dobbelte af den ensartede rentesats. Medlemsstaten skulle selv
afholde forskellen mellem den ensartede rentesats og det dobbelte af den ensartede rentesats.
Disse bestemmelser blev anvendt i to år.
Efter de nylige forhøjelser af rentesatserne har nogle medlemsstater, der fortsat skal afholde
store finansieringsudgifter på grund af store interventionsopkøb og oplagring af korn, anmodet
Kommissionen om at undersøge mulighederne for at foreslå specifikke foranstaltninger, der
skal reducere medlemsstaternes finansieringsudgifter i en begrænset periode. Efter en
gennemgang af anmodningerne forelægger Kommissionen derfor på grund af de store
interventionslagre af korn Rådet et forslag, der vil medføre en særlig behandling af sådanne
tilfælde i en begrænset periode, nemlig regnskabsårene 2007 og 2008. Kommissionen foreslår
navnlig, at der anvendes en korrektionsmekanisme i de tilfælde, hvor den gennemsnitlige
rentesats i løbet af den tredje måned efter den referenceperiode, der benyttes til at fastlægge
den ensartede rentesats, er højere end det dobbelte af den ensartede rentesats for en given
medlemsstat. Kommissionen vil i disse tilfælde dække det beløb, der svarer til den af
medlemsstaten anvendte rentesats med fradrag af den af Kommissionen fastsatte ensartede
rentesats. Forskellen bør dog bæres af den pågældende medlemsstat, så den tilskyndes til at
søge den billigste finansieringsmetode.
Forslaget medfører merudgifter for Fællesskabets budget, der for tiden anslås til ca. 9,3 mio.
EUR for 2007-budgettet og 10,4 mio. EUR for 2008-budgettet. Bestemmelserne anvendes
med tilbagevirkende kraft fra den 1. oktober 2006.
Kommissionen mener, at forslaget er knyttet sammen med forslaget om afskaffelse af
intervention for majs, og anmoder Rådet om at undersøge og vedtage disse forslag samtidigt.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447050_0003.png
2007/0005 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EØF) nr. 1883/78 om almindelige regler for finansiering af
interventioner gennem Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget,
Garantisektionen
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 37,
stk. 2, tredje afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
For de interventionsforanstaltninger, for hvilke der ikke er fastsat et beløb pr. enhed i
forbindelse med en fælles markedsordning, er grundreglerne for EF-finansiering fastsat
i Rådets forordning (EØF) nr. 1883/78
3
, bl.a. med hensyn til metoden for beregning af
de beløb, der skal finansieres, finansieringen af udgifter som følge af tilvejebringelsen
af de midler, der er nødvendige til opkøb af produkter ved intervention, vurderingen af
de lagre, der skal overføres fra et regnskabsår til det næste, og finansieringen af
udgifterne til de materielle operationer ved oplagring.
Efter artikel 5 i forordning (EØF) nr. 1883/78 skal medlemsstaternes renteudgifter i
forbindelse med opkøb af produkter ved intervention finansieres af Fællesskabet efter
en ensartet metode og rentesats.
Det kan i nogle medlemsstater forekomme, at den fornødne finansiering i forbindelse
med opkøb af landbrugsprodukter ved offentlig intervention kun er mulig til
rentesatser, der ligger betydeligt over den ensartede rentesats.
Hvis de gennemsnitlige rentesatser i sådanne tilfælde i løbet af den tredje måned efter
den referenceperiode, som Kommissionen anvender til at fastlægge den ensartede
rentesats, udgør mere end det dobbelte af den ensartede rentesats for en given
medlemsstat, bør der anvendes en korrektionsmekanisme. Den gennemsnitlige
rentesats bør dog delvis betales af den pågældende medlemsstat, så den tilskyndes til at
søge den billigste finansieringsmetode.
(2)
(3)
(4)
1
2
3
EUT C …, …, s. ….
EUT C …, …, s. ….
EFT L 216 af 5.8.1978, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 1259/96 (EFT L 163 af 2.7.1996,
s. 10).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(5)
(6)
Forordning (EØF) nr. 1883/78 bør derfor ændres.
Denne ændring af reglerne bør gælde for regnskabsårene 2007 og 2008 og anvendes fra
begyndelsen af indeværende regnskabsår -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Artikel 5, stk. 3, i forordning (EØF) nr. 1883/78 affattes således:
"Uanset stk. 1 kan Kommissionen for regnskabsårene 2007 og 2008, hvis en medlemsstats
gennemsnitlige rentesats i løbet af den tredje måned efter den referenceperiode, som
Kommissionen anvender til at fastlægge den ensartede rentesats, udgør mere end det dobbelte
af den ensartede rentesats, med henblik på finansieringen af denne medlemsstats renteudgifter
dække det beløb, der svarer til den af medlemsstaten faktisk anvendte rentesats med fradrag af
den ensartede rentesats."
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Den anvendes for de udgifter, der afholdes fra den 1. oktober 2006.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447050_0005.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
2.
BUDGETPOST:
05 02 01 02, 05 02 05 08, 05 02 09 04, 05 02 12 04
BEVILLINGER:
399 mio. EUR
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE:
Rådets forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 1883/78 om almindelige regler for
finansiering af interventioner gennem Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for
Landbruget, Garantisektionen
RETSGRUNDLAG:
Traktatens artikel 37, stk. 2
FORMÅL:
At finansiere merudgifter til interventionsforanstaltninger
FINANSIELLE VIRKNINGER
INDEVÆRENDE
12-
MÅNEDERS REGNSKABSÅR
2007
PERIODE
(mio. EUR)
(mio. EUR)
9,3
FØLGENDE
REGNSKABSÅR
2008
(mio. EUR)
10,4 (a)
3.
4.
5.
5.0
UDGIFTER, SOM AFHOLDES
OVER EU-BUDGETTET
(RESTITUTION/INTERVENTION)
OVER NATIONALE
BUDGETTER
AF ANDRE
INDTÆGTER
EU'S EGNE INDTÆGTER
(AFGIFTER/TOLD)
NATIONALE KILDER
5.1
2009
5.0.1 OVERSLAG - UDGIFTER
5.1.1 OVERSLAG - INDTÆGTER
5.2
6.0
6.1
6.2
6.3
BEREGNING:
Se bilag.
2010
2011
2012
ER FINANSIERING MULIG GENNEM BEVILLINGER OPFØRT UNDER
DET PÅGÆLDENDE KAPITEL I DET LØBENDE BUDGET? se (b)
ER FINANSIERING MULIG VED OVERFØRSEL MELLEM KAPITLER I
DET LØBENDE BUDGET?
se (b)
ER ET TILLÆGSBUDGET NØDVENDIGT? se (b)
SKAL DER OPFØRES BEVILLINGER PÅ FREMTIDIGE BUDGETTER?
JA NEJ
JA NEJ
JA NEJ
JA NEJ
BEMÆRKNINGER: se vedlagte beregning
(a)
Der forventes ingen ændringer af de økonomiske vilkår.
(b)
Der er ikke taget højde for denne finansiering på budgettet for 2007. Kommissionen vil som
led i gennemførelsen af budgettet tilvejebringe de midler, der er nødvendige for at finansiere
denne foranstaltning, ved den bedst egnede procedure og fortrinsvis ved budgetoverførsel.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447050_0006.png
BILAG
Beregning af udgifter til finansiering af offentlig oplagring
Regnskabsår 2007 (som forudset i ÆS 2007)
Gns. lager
t
05 02 01 02
– Ungarn - hvede *
– Ungarn – byg **
– Ungarn - majs ***
05 02 05 08
– Ungarn - sukker ****
05 02 09 04
– Ungarn - alkohol *****
I alt
(1)
(2)
*
335 750
50 820
4 948 940
159 900
30 560
(1)
Gns. værdi
EUR/t
95,20
91,60
100,00
287,20
49,03
(2)
Ensartet
rentesats
for 2007
3,2%
3,2%
3,2%
3,2%
3,2%
Samlet
beløb uden
undtagelse
Specifik
rentesats,
der skal
foreslås
Samlet
beløb med
undtagelse
Supplerende
udgifter
17,01
1,02
0,15
15,84
1,47
1,47
0,05
0,05
18,53
4,8%
4,8%
4,8%
4,8%
4,8%
25,51
1,53
0,22
23,75
2,20
2,20
0,07
0,07
27,79
8,50
0,51
0,07
7,92
0,73
0,73
0,02
0,02
9,26
Kilde : hypoteser i ÆS 2007 – gns. lager.
Kilde : hypoteser i ÆS 2007 – beregning af finansieringsudgifter.
Situation for hvede pr. 3.12.2006: EU-25: 3 099 000 t, HU: 522 703 t eller 17 % anvendt på (2 975 000 t – 1 000 000 t for
RO/BU) i ÆS 2007 for EU-25-udgifter.
**
Situation for byg pr. 3.12.2006: EU-25: 1 166 113 t, HU: 33 862 t eller 3 % anvendt på 1 694 000t i ÆS 2007 for EU-25-
udgifter.
*** Situation for majs pr. 3.12.2006: EU-25: 4 747 770 t, HU: 4 620 000 t eller 97 % anvendt på (7 102 000 t – 2 000 000 t for
RO/BU) i ÆS 2007 for EU-25-udgifter.
**** Situation for sukker pr. 1.12.2006: 139 000 t sukker for HU af 855 000 t for EU-25, dvs. 16,3 % anvendt på 981 000 t sukker i
ÆS 2007.
***** Gns. lager af alkohol pr. 30.9.2006 af 33 919 hl anvendt på gns. lager af 3 056 000 hl i ÆS 2007 for EU-25.
Regnskabsår 2008
Gns. lager
t
05 02 01 02
– Ungarn - hvede *
– Ungarn - byg *
– Ungarn - majs *
05 02 05 08
– Ungarn - sukker **
05 02 09 04
– Ungarn - alkohol ***
I alt
*
**
***
213 860
108 120
6 196 360
0
30 560
Gns. værdi
EUR/t
95,20
91,60
100,00
287,20
49,03
Ensartet
rentesats
for 2007
3,2%
3,2%
3,2%
3,2%
3,2%
20,80
0,65
0,32
19,83
0,00
0,00
0,05
0,05
20,84
4,8%
4,8%
4,8%
4,8%
4,8%
31,20
0,98
0,48
29,74
0,00
0,00
0,07
0,07
31,27
10,40
0,33
0,16
9,91
0,00
0,00
0,02
0,02
10,42
Samlet
beløb uden
undtagelse
Specifik
rentesats,
der skal
foreslås
Samlet
beløb med
undtagelse
Supple-
rende
udgifter
Disse mængder er anslået ud fra de opgørelser for kornintervention, der indgår i dokumentet om majsreformen.
Det antages, at der ikke er sukker på interventionslagre pr. 30.9.2007.
Det antages, at interventionslageret vil være på 30 560 hl som i 2007.
DA
6
DA