Erhvervsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0035
Offentligt
1447073_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 14.2.2007
KOM(2007)35 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET
OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Det indre marked for varer: en hjørnesten i Europas konkurrenceevne
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447073_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET
OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Det indre marked for varer: en hjørnesten i Europas konkurrenceevne
(EØS-relevant tekst)
Denne meddelelse fremlægges inden for rammerne af den aktuelle gennemgang af det indre
marked i det 21. århundrede. Den indeholder en kort analyse af en af de fire friheder - den frie
bevægelighed for varer - og ledsager og forklarer en række konkrete nye initiativer, som er
udformet for at forbedre denne frie bevægelighed.
Hidtil er de vigtigste tekniske hindringer for varernes frie bevægelighed inden for EU enten
blevet fjernet eller undgået. Virksomheder og borgere er overordnet tilfredse med den måde,
hvorpå det indre marked for varer fungerer i dag.
Imidlertid afslørede den offentlige høring om det indre markeds fremtid, at der stadig
findes en række svage punkter ved det indre marked for varer, som fortsat har negative
følger både for virksomhederne og forbrugerne.
F.eks. mener de berørte parter, at de på
grund af de nationale tekniske forskrifter ikke har reel adgang til frihandel i EU. Det betyder
også, at forbrugerne ikke finder disse produkter på deres nationale markeder, og at deres valg
begrænses. De berørte parter klager bl.a. også over uvisheder og manglende konsekvens i de
eksisterende EU-krav om markedsføring af produkter og over mangler i produkternes CE-
mærkning. Forbrugerne er usikre på CE-mærkningens betydning, og nogle medlemsstater
stiller strengere krav end andre, når de anvender reglerne. I nogle tilfælde bliver
overensstemmelsesattester ikke anerkendt i andre lande, og omfanget af de udgifter, som
fabrikanterne skal afholde til de organer, der forestår den tekniske prøvning og certificering,
kan variere. Desuden oplever mange borgere stadig unødvendigt bureaukrati og ekstra
omkostninger, når de skal indregistrere deres bil i eller indføre den til deres hjemland.
Et integreret indre marked uden grænser er og bliver den bedste måde at forbedre den
europæiske økonomis konkurrenceevne på.
Set i lyset at, at handelen med visse produkter
inden for EU stadig er forbundet med for meget bureaukrati og for megen uvished, stilles der i
denne meddelelse forslag til fire nye initiativer, som yderligere skal lette den frie
bevægelighed for varer og forenkle og modernisere det indre markeds regler og principper i
overensstemmelse med principperne om bedre lovgivning:
et forslag til en forordning om fastsættelse af procedurer for anvendelsen af nationale
tekniske forskrifter på produkter, som markedsføres lovligt i en anden medlemsstat
et forslag til en forordning om akkrediterings- og markedstilsynsaktiviteter
et forslag til en afgørelse om en fælles retlig ramme for industriprodukter
en fortolkende meddelelse om procedurerne for registrering af motorkøretøjer i en anden
medlemsstat.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447073_0003.png
Disse fire initiativer er vigtige elementer i den relancerede strategi for vækst og beskæftigelse.
De indgår i de nye målsætninger og den række af initiativer, som Kommissionen vil
fremlægge i den aktuelle gennemgang af det indre marked i det 21. århundrede.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
I
NDLEDNING
Det indre marked for varer er et grundlæggende element i den europæiske
integrationsproces. Det, som begyndte for 50 år siden i forbindelse med toldunionen,
og som betød afskaffelse af told inden for Det Europæiske Fællesskab fra 1968 og
etablering af fælles ekstern told, er efterhånden blevet et af de vigtigste elementer i
Europas styrke og stabilitet. Selv om der var tale om en særdeles kompleks og
omfattende opgave, har Fællesskabet ret hurtigt været i stand til at indføre en retlig
ramme, som har ændret tilværelsen for borgere og virksomheder i positiv retning.
Det indre marked for varer er ikke kun en vigtig katalysator for vækst inden for
Fællesskabet, men bidrager også kraftigt til EU's internationale konkurrenceevne.
Denne meddelelse fremlægges i forbindelse med den aktuelle gennemgang af det
indre marked i det 21. århundrede, hvis resultater vil blive fremlagt ad to omgange i
2007: En midtvejsrapport forventes klar i februar 2007 til Det Europæiske Råds
forårsmøde, og skal opfølges af mere konkrete forslag i efteråret 2007.
Gennemgangen, som er baseret på en høring, der blev gennemført i 2006, indeholder
en overordnet analyse af det indre markeds fire friheder. I den endelige rapport vil
der blive præsenteret en række initiativer, som skal supplere denne meddelelse og de
tilhørende forslag.
Denne meddelelse ledsager og forklarer en række nye initiativer, som yderligere skal
lette den frie bevægelighed for varer set i lyset af den uvished og/eller det
bureaukrati, der stadig er forbundet med markedsføring af visse produkter inden for
EU.
2.
D
ET INDRE MARKED FOR VARER FUNGERER GODT
Det indre marked for varer har knyttet de europæiske økonomier tættere sammen, og
der er sket en kraftig udvidelse af handelen mellem medlemsstaterne. Samhandelen
mellem EU-27 udgør to tredjedele af den samlede handel og viser
vigtigheden af
handelen mellem de 27 medlemsstater sammenlignet med handelen med resten
af verden.
I dag ville det være svært at forestille sig en tilværelse i EU uden produkter fra
andre lande.
Enhver forretning i Europa har nu et meget større udvalg af produkter
af bedre kvalitet. End ikke dagligdagsvarer fremstilles udelukkende i hjemlandet,
men kommer fra hele Europa. Det er dog ikke kun borgerne i EU, som nyder godt af
det indre marked for varer. Virksomhederne kan arbejde langt mere effektivt ved at
nedbringe overholdelsesomkostningerne og gennem de stordriftsfordele, der opnås
gennem harmoniseringen af de nationale tekniske forskrifter.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447073_0005.png
Med hensyn til det indre marked for varer er næsten alle de løfter, som blev givet i
hvidbogen fra 1985 om gennemførelsen af det indre marked, overholdt. Gennem
anvendelse af artikel 28-30 i EF-traktaten og gennem afledt EU-ret er
næsten alle
tekniske hindringer for handelen med varer mellem EU-landene blevet fjernet,
herunder især hindringer i forsyningskæden. Det meste af det grundlæggende arbejde
blev gjort før 1992. De vigtigste resterende hindringer for EU-samhandelen med
varer findes på det ikke-harmoniserede område eller andre lige så vigtige områder
som f.eks. beskatning (hvor harmoniseringsniveauet ikke er tilstrækkeligt til effektivt
at fjerne alle skattemæssige barrierer og forvridninger i det indre marked) samt
intellektuelle ejendomsrettigheder.
Undersøgelser viser, at
de fleste virksomheder og borgere er tilfredse med den
måde, hvorpå det indre marked for varer fungerer i dag.
Ifølge særudgaven af
resultattavlen for det indre marked med titlen "10 years of an internal market without
frontiers" (2002) vurderer 76 % af de deltagende virksomheder, som eksporterer til 6
eller flere EU-lande, at det indre marked har en positiv virkning for deres
virksomhed. Over 60 % af disse virksomheder oplyste, at det indre marked havde
bidraget til deres succes med at sælge deres produkter i andre medlemsstater. For
nyligt viste et Eurobarometer
1
, at 3 ud af 4 EU-borgere (75 %) mener, at det indre
marked for varer har en positiv virkning.
3.
MEN ER UNDER HASTIG FORANDRING
...
Efter afskaffelsen af den indre grænsekontrol fra 1. januar 1993 har situationen i og
uden for EU ændret sig betydeligt.
Forbrugerne drager fordel af det indre marked for varer:
Siden 1993 har det
indre marked for varer været baseret på fjernelsen af alle tekniske hindringer i
forsyningskæden, således at produkter kan sælges lokalt til forbrugeren. Produkter
blev næsten udelukkende udbudt til salg til forbrugeren i dennes
bopælsmedlemsstat. Tidligere var det vanskeligt og tidskrævende at indsamle
oplysninger om andre produkter, som blev udbudt andetsteds i EU. I dag
suppleres den typiske forsyningskæde fra de tidligere 1990'ere af nye
forsyningskæder. På grund af den stigende anvendelse af internet, afskaffelsen af
grænser internt i EU, indførelsen af euro'en, faldende transportomkostninger osv.
har forbrugerne langt flere valgmuligheder med hensyn til, hvor og hvordan de vil
købe et givet produkt. Derfor køber de i stigende grad produkter (f.eks.
motorkøretøjer) i andre medlemsstater eller langt væk fra deres bopæl. Alt dette
betyder, at det er mindre sandsynligt, at virksomhederne oplever hindringer for
handelen inden for EU, mens det er mere sandsynligt, at forbrugerne gør det.
Produktudviklingen går meget hurtigt:
Der bliver udviklet nye teknologier,
som gør det muligt at introducere nye produkter hurtigere, og som gør
produktionsprocesserne mere fleksible.
Virksomhederne er nødt til hurtigt at tilpasse sig nye udfordringer:
Virksomhederne mødes af store udfordringer, hvoraf nogle er af intern karakter
1
http://ec.europa.eu/internal_market/strategy/index_en.htm.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447073_0006.png
(stadig hurtigere teknologisk udvikling og kvalifikationskløft), mens andre er
eksterne (samfundets forventninger med hensyn til beskyttelse af forbrugere,
miljøet og sundheden). Samtidig er der opstået et nyt verdensomspændende
økonomisk system, som kendetegnes af høj mobilitet. EU's virksomheder oplever
en øget internationalisering af verdensøkonomien, som skyldes forbedrede
transportforbindelser, faldende kommunikationsomkostninger, færre hindringer
for handel og investeringer og hårdere konkurrence fra nye globale konkurrenter.
4.
OG DER ER INGEN GRUND TIL SELVTILFREDSHED
På trods af den omfattende succes
er det indre marked for varer ikke
fuldkomment.
Det er nødvendigt at tage hensyn til de seneste teknologiske
fremskridt, det globale miljø og forbrugernes skiftende krav. At forbedre det indre
marked er en løbende proces, der hele tiden kræver, at man anstrenger sig, er
opmærksom og følger med tiden.
I april 2006 lancerede Kommissionen en
offentlig høring om det indre markeds
fremtid.
Af høringens resultater
2
fremgår det, at der på trods af tilfredshed med det
indre markeds resultater blandt mange af de berørte parter
opleves to vigtige
problemer ved det indre marked for varer:
De nationale tekniske forskrifter medfører stadig vigtige hindringer for
frihandelen inden for EU.
Den utilstrækkelige anvendelse og håndhævelse af
traktatens bestemmelser, især inden for de ikke-harmoniserede produktsektorer,
betragtes som en stor forhindring, særligt for små og mellemstore virksomheder.
De berørte parter fremfører, at de nationale tekniske forskrifter stadig skaber
væsentlige hindringer for varernes frie bevægelighed inden for EU, hvilket
medfører ekstra administrativ kontrol og prøvninger. De mener, at det er
nødvendigt med omfattende forbedringer af det nuværende markedstilsynssystem,
da der ikke er nogen sammenhængende tilgang i medlemsstaterne. Dertil kommer,
at medlemsstaterne mangler ressourcer til at holde trit med de konstant skiftende
erhvervsmæssige betingelser for handel.
Mange EU-regler er inkonsistente eller besværlige:
De berørte parter klager
over uvisheder og manglende konsekvens i EU-reglerne. For eksempel gælder der
forskellige definitioner for det samme produkt, mens andre grundlæggende
begreber slet ikke er defineret. De forskellige procedurer for
overensstemmelsesvurdering
overlapper
hinanden,
og
overensstemmelsesvurderingsorganerne oplever stadig juridiske hindringer.
Derfor mener de berørte parter, at den lovgivningsmæssige ramme for varer stadig
er for opsplittet. De påpeger også mangler i CE-mærkningen og mener, at dens
egentlige mening ofte misforstås.
Hertil kommer, at
der gradvis opstår nye hindringer for borgerne,
f.eks. på
markedet for motorkøretøjer. Indførsel af motorkøretøjer i andre medlemsstater giver
stadig anledning til mange klager, især på grund af besværlige godkendelses- og
registreringsprocedurer. Godkendelsesprocedurerne for brugte motorkøretøjer er ofte
2
SEK(2006) 1215 af 20.9.2006.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
langsomme og kostbare og resulterer i nogle tilfælde i forbud mod at anvende en bil,
som tidligere kørte lovligt på vejene i en anden medlemsstat.
Registreringsprocedurerne for biler med oprindelse i en anden medlemsstat
indebærer ofte tunge administrative formaliteter.
5.
H
VILKE LØSNINGER FINDES DER
?
Resultaterne af den offentlige høring om det indre markeds fremtid er utvetydige:
Kvaliteten i EU-lovgivningen om varer skal forbedres,
og der er kraftigt behov for
øget opmærksomhed på borgernes behov og interesser
i det indre marked for
varer.
Derfor fremlægger Kommissionen
fire forskellige initiativer:
et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning
om procedurer for
anvendelsen af visse nationale tekniske forskrifter på produkter, der markedsføres
lovligt i en anden medlemsstat, og om ophævelse af beslutning nr. 3052/95/EF.
et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning
om akkrediterings- og
markedstilsynskrav i forbindelse med markedsføring af produkter
et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse
om fælles rammer for
markedsføring af produkter
en
fortolkende meddelelse
om registrering af motorkøretøjer i en anden
medlemsstat.
Målet med disse initiativer er at overvinde nogle af de vigtigste vanskeligheder i det
indre marked for varer, som blev påpeget i forbindelse med den offentlige høring om
det indre markeds fremtid, ved at tilbyde følgende løsninger:
5.1.
At fjerne vigtige hindringer for frihandel, som skyldes nationale tekniske
forskrifter
Princippet om fri bevægelighed for varer er fastsat i EF-traktaten og finder direkte
anvendelse i alle medlemsstater.
Ifølge traktaten er medlemsstaterne forpligtet til
at godkende produkter, som fremstilles eller markedsføres lovligt i en anden
medlemsstat,
og som ikke er omfattet af harmoniseringsforanstaltninger på
fællesskabsplan, medmindre handelsrestriktionerne er begrundet i tvingende almene
hensyn, som f.eks. beskyttelse af menneskers sundhed eller miljøet. Dette betyder, at
visse nationale hindringer kan være berettiget, mens andre ikke er det.
I praksis er
tekniske hindringer for varers frie bevægelighed inden for EU
imidlertid stadig udbredte.
Tekniske hindringer opstår, når nationale forskrifter
forpligter virksomhederne til at tilpasse produkter, som lovligt markedsføres i
oprindelsesmedlemsstaten, til reglerne i bestemmelsesmedlemsstaten. I en
undersøgelse rapporterede 35 % af virksomhederne om problemer med tekniske
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447073_0008.png
forskrifter i en anden medlemsstat, og omkring 50 % af virksomhederne besluttede at
tilpasse deres produkter til disse forskrifter
3
.
Adskillige faktorer forklarer, hvorfor disse hindringer stadig eksisterer.
Mange
virksomheder mangler ekspertise, tid, menneskelige ressourcer og penge til at gøre
deres rettigheder gældende i den medlemsstat, hvor de agter at sælge deres
produkter. Blandt virksomheder og nationale myndigheder er der desuden ofte
manglende kendskab til princippet om fri bevægelighed for varer. De oplever tit
retsusikkerhed med hensyn til bevisbyrden i tilfælde af tvister. Desuden løber
virksomhederne en risiko, når de beslutter sig for at markedsføre et produkt i en
anden medlemsstat. Det er vanskeligt for firmaer på forhånd at finde ud af, om de
kan sælge deres produkter lovligt i en anden medlemsstat. Selv om EF-Domstolen
bekræftede princippet om, at medlemsstaterne er forpligtet til at yde enkeltpersoner
kompensation for tab og skade, som medlemsstaterne kan gøres ansvarlig for, og
som skyldes overtrædelse af umiddelbart gældende EU-lovgivning, medfører denne
usikkerhed i praksis, at virksomhederne undgår risikoen: De "satser på det sikre" ved
undgå eventuelle konflikter eller diskussioner med de nationale myndigheder i
bestemmelsesmedlemsstaten.
Princippet om fri bevægelighed for varer er nedfældet i traktaten
og har været
genstand for adskillige afgørelser ved EF-Domstolen. Bestræbelserne på at gøre
princippet fuldt operationelt skal styrkes, således at produkter, der markedsføres
lovligt i en medlemsstat, let kan markedsføres andetsteds i EU. Derfor sikrer
forslaget til
en forordning om procedurer for anvendelsen af visse nationale tekniske
forskrifter på produkter, der markedsføres lovligt i en anden medlemsstat, og om
ophævelse af beslutning nr. 3052/95/EF,
at virksomheder kan regne med dette
princip i traktaten, og at nationale myndigheder har redskaberne til at gennemføre
det.
Filosofien bag forslaget er
gennemsigtighed og effektivitet:
Der skal sikres
gennemsigtighed i de oplysninger, der udveksles mellem virksomheder og nationale
myndigheder, og der skal skabes øget effektivitet ved at undgå enhver form for
dobbelt kontrol og prøvning, samtidig med at medlemsstaterne får mulighed for at
opretholde et højt beskyttelsesniveau for deres forbrugere og miljøet. I forslaget
fokuseres der særligt på bevisbyrden gennem fastsættelse af de proceduremæssige
krav, der skal opfyldes, for at et produkt kan nægtes markedsadgang. Det slås fast, at
bestemmelsesmedlemsstaten skriftligt skal angive den nøjagtige tekniske eller
videnskabelige årsag, som ligger til grund for ønsket om at nægte produktet adgang
til det nationale marked. Den erhvervsdrivende vil også få ret til at forsvare sin sag
og fremsætte velunderbyggede argumenter over for de kompetente myndigheder.
5.2.
At få produkterne ud på markedet: sikkerhed frem for alt!
Den gradvise udvikling af det indre marked for varer har skabt et
broget mønster af
forskellige regler og procedurer.
Nogle af dem er meget besværlige for
virksomhederne og tilsynsmyndighederne og medfører unødvendigt høje
administrative omkostninger og retlige uoverensstemmelser, når de anvendes. Selv
3
Anden toårsrapport om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse i det indre marked -
KOM(2002) 419 endelig af 23. juli 2002.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om tekniske forskrifter oprindeligt er udformet til at sikre øget sundhed og sikkerhed,
kan de også fungere som redskaber for markedsprotektionisme.
For det første skal reglerne om
overensstemmelsesvurdering
for produkter gøres
langt mindre komplicerede for virksomheder og myndigheder. På nuværende
tidspunkt skal nogle produkter underkastes forskellige procedurer for at overholde
kravene i flere forskellige direktiver. På mange områder skal virksomhederne
opfylde kravene ikke blot i en enkelt retsakt, men i flere forskellige retsakter. Med de
forskellige formuleringer og begreber bliver det stadig vanskeligere for
virksomhederne at forstå deres retlige forpligtelser. De tvinges til i højere grad at
anvende juridisk rådgivning for at efterleve lovgivningen. I visse tilfælde tvinges
fabrikanterne endog til at henvende sig til forskellige prøvningsorganer for at få det
samme produkt certificeret i henhold til forskellige direktiver. Hertil kommer, at der
er blevet behov for at attestere overensstemmelsesvurderingsorganers kompetence,
upartiskhed og integritet.
For det andet er
markedstilsynsaktiviteter
afgørende for at beskytte forbrugerne
mod produkter, der ikke opfylder overensstemmelseskravene. Det europæiske
markeds sikkerhed afhænger i vid udstrækning af, at Fællesskabets
produktsikkerhedskrav håndhæves aktivt og ensartet. Imidlertid mangler de nationale
myndigheder de nødvendige midler til at foretage markedstilsyn effektivt og
konsekvent. De står hele tiden over for nye udfordringer, f.eks. økonomier i hurtig
forandring, nye produkter på markedet og stigende import fra tredjelande. Hertil
kommer, at de kommercielle transaktioners øgede internationalisering og
kompleksitet gør det stadig vanskeligere at identificere aktørerne i
distributionskæden, og myndighederne er ofte ude af stand til at finde den person, der
skal rettes henvendelse til, når der er problemer.
Den måde, hvorpå markedstilsynet i øjeblikket er tilrettelagt i Europa, er ikke
længere tilstrækkelig til et marked uden indre grænser. Produkter kan omsættes frit i
Fællesskabet uden at skulle passere interne kontrolsteder, men de nationale
myndigheders beføjelser er begrænset til deres eget område.
Resultatet er, at usikre produkter slipper gennem nettet og markedsføres. Sådanne
produkter udgør ofte en sundhedsmæssig og økonomisk risiko for forbrugeren.
Situationen skaber desuden urimelige konkurrencemæssige fordele for de
erhvervsdrivende, der ikke efterlever reglerne, især på prisfølsomme områder. Ved
ikke at efterleve materielle eller proceduremæssige krav kan de opnå væsentlige
besparelser på overholdelsesomkostningerne og følgelig udbyde deres produkter til
lavere priser end deres konkurrenter, som overholder loven.
Derfor er det nødvendigt at koordinere og styrke markedsaktiviteterne i hele det
indre marked uden grænser, hvor der i flere tilfælde er behov for en samordnet
europæisk indsats.
For det tredje er der behov for en meget bedre beskyttelse af
CE-mærkningen.
I
teorien spiller CE-mærkningen en ganske enkel rolle: Den viser de håndhævende
myndigheder og forbrugerne, at fabrikanten erklærer, at han har opfyldt alle
gældende fællesskabsdirektiver. Derfor har et CE-mærket produkt fri bevægelighed
inden for Fællesskabet.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447073_0010.png
Mange handlende i og uden for EU forstår ikke altid CE-mærkningens betydning, og
en række produkter med CE-mærkning opfylder ikke lovgivningen. Sådanne
produkter har ikke samme sikkerhedsniveau som produkter, der opfylder
overensstemmelseskravene, og udgør derfor en betydelig risiko for forbrugerne.
Desuden kan disse produkter fremstilles billigere. Derfor skaber denne situation
urimelige konkurrencemæssige fordele for erhvervsdrivende, som ikke efterlever
reglerne.
Forslaget til en afgørelse om fælles rammer for markedsføring af produkter
vil
strømline de forskellige procedurer for overensstemmelsesvurdering
af
produkter for at undgå overlapning og begrænse besværlige procedurer. Det omfatter
også harmoniserede bestemmelser for fremtidig lovgivning.
Sideløbende med dette forslag vil Kommissionen sikre
retlig beskyttelse af CE-
mærket
ved at registrere det som et fællesmærke. Med denne nye beskyttelse vil
offentlige myndigheder kunne gribe hurtigt og effektivt ind i tilfælde af misbrug. Det
vil også beskytte virksomheder, der efterlever reglerne, mod erhvervsdrivende, som
bevæger sig på kanten af loven og anvender CE-mærket på produkter, der ikke lever
op til det høje beskyttelsesniveau, som kræves i Europa.
Forslaget til en forordning om akkrediterings- og markedstilsynskrav i forbindelse
med markedsføring af produkter
vil lette overensstemmelsesvurderingen ved at
akkreditere
laboratorier og prøvningscentre, således at deres attester og
prøvningsrapporter let vil kunne godkendes i hele EU.
Forbrugerens sikkerhed vil fortsat have højeste prioritet.
Forslaget til en forordning
om akkrediterings- og markedstilsynskrav i forbindelse med markedsføring af
produkter
vil derfor også styrke
markedstilsynsaktiviteterne
i hele EU, så
produkter, der ikke overholder overensstemmelseskravene, let kan identificeres og
fjernes fra markedet.
5.3.
At hjælpe borgerne med at indføre deres bil i en anden medlemsstat
I "En dagsorden for EU's borgere"
4
lovede Kommissionen at fjerne en række
specifikke forhindringer for borgerne. Der opstår ofte hindringer, når borgere køber
motorkøretøjer i en anden medlemsstat. Mens adskillige foranstaltninger (f.eks. EF-
typegodkendelsessystemet (WVTA) og den nye forordning om gruppefritagelse for
anvendelse af konkurrencereglerne på salg og service af motorkøretøjer) har gjort
indkøb af motorkøretøjer på tværs af grænserne betydeligt lettere, oplever mange
borgere stadig unødvendigt papirarbejde og ekstraomkostninger i forbindelse med
registreringen af deres bil eller indførslen af den til deres bopælsland. De mange
praktiske problemer i form af bureaukratiske registreringsformaliteter udgør stadig
en forhindring for borgerne for køb af bil i udlandet.
4
KOM(2006) 211 af 10.5.2006.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447073_0011.png
Det er sandsynligt, at de fleste af disse problemer vil forsvinde på lang sigt, når alle
biler har en harmoniseret registreringsattest.
Derfor har Kommissionen valgt at offentliggøre en
fortolkende meddelelse om
registrering af motorkøretøjer fra en anden medlemsstat.
Denne meddelelse giver et
bredt overblik over de fællesskabsretlige principper, der gælder for registrering af et
køretøj i en anden medlemsstat end den medlemsstat, hvor det er købt, og for
indførsel af et køretøj, der er registreret i en anden medlemsstat. Der tages i denne
forbindelse hensyn til den seneste udvikling i EU-lovgivningen og i EF-Domstolens
praksis.
Meddelelsen vil fungere som grundlag for en vejledning for borgerne om indførsel af
køretøjer mellem EU-landene.
6.
K
ONKLUSION
En af Europa-Kommissionens hovedprioriteringer er at få det indre marked for varer
til at fungere bedre for virksomheder og borgere. De grundlæggende krav har ikke
ændret sig meget i forhold til 1985, da Kommissionen offentliggjorde sin hvidbog
om gennemførelsen af det indre marked eller i forhold til 1993, hvor det indre
marked blev indført. Nu som dengang er et integreret marked uden grænser den
bedste måde at øge den europæiske økonomis konkurrenceevne på. Et bedre
fungerende indre marked for varer er derfor et helt afgørende element i den
relancerede strategi for vækst og beskæftigelse, der skal gøre det muligt for EU at
konkurrere og klare sig i en globaliseret økonomi, hvor vores vigtigste
handelspartnere har store og fælles markeder. Disse fire initiativer er et vigtigt skridt
i den retning. De udgør en væsentlig del af den nye strategi for det indre marked i det
21. århundrede.
DA
11
DA