Europaudvalget 2007
KOM (2007) 0084
Offentligt
1447121_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 7.3.2007
KOM(2007) 84 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i associeringsrådet til gennemførelsen af artikel 80 i Euro-
Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske Fællesskaber
og deres medlemsstater på den ene side og Den Libanesiske Republik på den anden side
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447121_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
2.
Euro-Middelhavs-associeringsaftalen udgør retsgrundlaget
forbindelser mellem Den Europæiske Union og Libanon.
for
de
bilaterale
Aftalen trådte i kraft den 1. april 2006 og indeholder bestemmelser om en gradvis
liberalisering af handelen og oprettelse af et frihandelsområde i løbet af en
overgangsperiode på højst 12 år regnet fra aftalens ikrafttræden. Frihandelsområdet
skal bidrage til at styrke integrationen af partnerlandenes økonomiske, institutionelle
og sociale systemer.
Aftalen danner også en passende ramme om politisk dialog og fremme af
samarbejdet om økonomiske, kulturelle, sociale, finansielle og monetære anliggender
og på andre områder af fælles interesse.
Det fastsættes i aftalens artikel 80, at der kan nedsættes arbejdsgrupper eller organer,
der er nødvendige for aftalens gennemførelse.
Der er etableret en institutionel struktur i form af en række underudvalg til
gennemførelse af aftalerne med andre Euro-Med-partnerlande, såsom Israel,
Marokko, Tunesien og Jordan. Nærværende forslag følger samme mønster og
struktur.
Libanon er villig til at styrke samarbejdet på de forskellige områder,
associeringsaftalen omfatter. Under den europæiske naboskabspolitik er målet
desuden, at de bilaterale forbindelser mellem EU og Libanon skal udvikle sig til et
generelt partnerskab med en sammenhængende approach, der kan sikres ved en tæt
og løbende koordination af alle de forskellige elementer.
Med dette for øje foreslår Europa-Kommissionen Rådet, at der nedsættes ti
underudvalg til at bistå associeringsrådet og associeringsudvalget ved
gennemførelsen af aftalen. Disse underudvalg skal behandle de spørgsmål af teknisk
karakter, som ikke kan løses på associeringsudvalgets møder.
Underudvalgene dækker følgende emner: i) menneskerettigheder, demokrafti og god
regeringsførelse, ii) økonomiske og finansielle anliggender, iii) industri, handel og
tjenesteydelser, iv) det indre marked, v) sociale anliggender og migrationsspørgsmål,
vi) justitsanliggender, frihed og sikkerhed, vii) landbrug og fiskeri, viii) transport,
energi og miljø, ix) toldsamarbejde og beskatning og x) forskning, innovation,
informationssamfundet, uddannelse og kultur.
I organisatorisk henseende vil det for EU's vedkommende være Kommissionen, der
fungerer som formand for underudvalgene, jf. Rådets afgørelse af 25. marts 2002.
Ifølge samme afgørelse vil formandskabet for underudvalget "retlige og
sikkerhedsmæssige anliggender" for EU's vedkommende blive varetaget efter de
regler, som også gælder for associeringsudvalget. Såfremt der drøftes et spørgsmål,
som ligger uden for Kommissionens kompetence, vil en repræsentant for Rådets
formandskab fungere som formand for udvalget og ved tilkendegivelse af
medlemsstaternes holdning. I sådanne tilfælde deltager Kommissionen fuldt ud i det
forberedende arbejde og i fastlæggelsen af målene for underudvalgenes møder.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.
11.
Formålet, arbejdsområdet for hvert underudvalg og implementeringsprocedurerne er
fastsat i de vedlagte forretningsordener.
Fællesskabet og Den Libanesiske Republik afholder hver især de udgifter, de har
som følge af deres deltagelse i associeringsudvalgets og underudvalgenes møder,
både udgifter til personale, rejse- og opholdsudgifter og udgifter til postforsendelser
og telekommunikation. Andre udgifter i forbindelse med tilrettelæggelsen af
møderne afholdes af den part, der er vært for møderne.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447121_0004.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i associeringsrådet til gennemførelsen af artikel 80 i Euro-
Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske Fællesskaber
og deres medlemsstater på den ene side og Den Libanesiske Republik på den anden side
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 300,
stk. 2, andet afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den Libanesiske Republik på
den anden side blev undertegnet den 17. juni 2002 og trådte i kraft den 1. april 2006.
I aftalens artikel 80 fastsættes det, at associeringsrådet kan beslutte at nedsætte
arbejdsgrupper og organer, der er nødvendige for aftalens gennemførelse -
(2)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Eneste artikel
Den holdning, som Fællesskabet skal indtage i associeringsrådet, der blev oprettet ved Euro-
Middelhavsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene
side og Den Libanesiske Republik på den anden side, til gennemførelsen af aftalens artikel 80,
fremgår af det udkast til afgørelse, der skal træffes af associeringsrådet, og som er knyttet til
denne afgørelse.
Formandskabet i underudvalgene varetages af en repræsentant for Europa-Kommissionen på
vegne af Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater. Medlemsstaterne holdes
underrettet og har ret til at deltage i de pågældende underudvalgs møder.
1
EFT C […] af […], s. […].
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En repræsentant for Rådet fremfører EU's holdning til spørgsmål vedrørende afsnit V og VI i
EF-traktaten. I så tilfælde inddrages Kommissionen fuldt ud i det forberedende arbejde og i
fastlæggelsen af målene for underudvalgenes møder.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447121_0006.png
Udkast
AFGØRELSE TRUFFET AF ASSOCIERINGSRÅDET EU/LIBANON
om nedsættelse af underudvalg under associeringsudvalget
ASSOCIERINGSRÅDET EU-LIBANON HAR -
under henvisning til Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den Libanesiske
Republik på den anden side, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
Senest den 1. marts 2015 skal der være etableret et frihandelsområde mellem EU og
Den Libanesiske Republik.
EU's forbindelser med de sydlige Middelhavslande bliver stadig mere komplekse
som følge af gennemførelsen af Euro-Middelhavsaftalerne og fortsættelsen af Euro-
Middelshavspartnerskabet.
Under associeringsudvalgene for de øvrige associerede lande er der nedsat
underudvalg til at følge gennemførelsen af prioriteterne for partnerskabet og den
indbyrdes tilnærmelse af lovgivningen.
Miljøet bør integreres i sektorpolitikkerne med henblik på en bæredygtig udvikling.
Det er fastsat i aftalens artikel 80, at der kan nedsættes de for aftalens gennemførelse
nødvendige arbejdsgrupper og organer -
(3)
(4)
(5)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE :
Eneste artikel
Der nedsættes underudvalg under Associeringsudvalget EU/Libanon som anført i bilag 1, og
de i bilag 2 indeholdte forretningsordener for disse underudvalg vedtages.
Underudvalgene arbejder under associeringsudvalget og aflægger rapport til dette efter hvert
af deres møder. Underudvalgene har ingen beslutningsbeføjelser.
Associeringsudvalget træffer alle nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de fungerer
korrekt, og underretter associeringsrådet herom.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Associeringsrådet kan beslutte at nedsætte andre underudvalg eller arbejdsgrupper eller
opløse eksisterende underudvalg eller arbejdsgrupper.
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
Udfærdiget i , den
På associeringsrådets vegne
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447121_0008.png
BILAG I
ASSOCIERINGSAFTALE EU/LIBANON
UNDERUDVALG UNDER ASSOCIERINGSUDVALGET
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
Menneskerettigheder, demokrati og god regeringsførelse
Økonomiske og finansielle anliggender
Industri, handel og tjenesteydelser
Det indre marked
Sociale anliggender og migrationsspørgsmål
Justitsanliggender, frihed og sikkerhed
Landbrug og fiskeri
Transport, energi og miljø
Toldsamarbejde og beskatning
Forskning, innovation, informationssamfund, uddannelse og kultur.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447121_0009.png
BILAG II
Forretningsorden
EU/Libanon-underudvalg 1
Menneskerettigheder, demokrati og god regeringsførelse
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for den libanesiske regering. Formandskabet varetages på skift af de to
parter. Hver part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Emne
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvis dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3(a)
3(b)
Styrkelse af demokrati, god regeringsførelse og retstatsprincipperne, herunder
domstolenes uafhængighed og adgang til domstolsprøvelse.
Ratifikation og gennemførelse af de vigtigste internationale konventioner om
menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder samt protokollerne til de
disse konventioner. Overholdelse af indberetningsforpligtelser og revision af
forbehold.
Administrativ kapacitet og nationale institutioner.
Udenrigspolitisk og krisestyringssamarbejde, også i internationale organisationer.
Regionalt samarbejde (herunder koordinering af regionale spørgsmål, der rejses af
andre underudvalg).
3(c)
3(d)
3(e)
Denne liste er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre emner, herunder
horisontale emner som f.eks. statistik.
Underudvalget kan på et møde behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af
ovenstående områder.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Sekretariat
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for den libanesiske regering
fungerer sammen som faste sekretærer for underudvalget.
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne enes om.
Møder indkaldes af den ansvarlige sekretær efter aftale med formanden. Inden hvert møde
underrettes formanden om den planlagte sammensætning af parternes delegationer.
Hvis parterne er indforstået hermed, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den fremsendes af
underudvalgets sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. I hastesager kan disse frister forkortes, hvis
parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
Referatet udarbejdes og godkendes af de to sekretærer efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentlig omtale
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447121_0011.png
Forretningsorden
EU/Libanon-underudvalg 2
Økonomiske og finansielle anliggender
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for den libanesiske regering. Formandskabet varetages på skift af de to
parter. Hver part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Emne
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvis dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3(a)
3(b)
3(c)
3(d)
3(e)
3(f)
3(g)
Makroøkonomisk politik
Strukturøkonomisk politik
Finansielle tjenesteydelser (makroøkonomiske aspekter) og kapitalmarkeder
Kapitalbevægelser og betalinger
Offentlig finansforvaltning, herunder offentlig intern finanskontrol
Pension og social sikring (økonomiske aspekter)
Statistik.
Denne liste er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre emner, herunder
horisontale emner som f.eks. statistik.
Underudvalget kan på et møde behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af
ovenstående områder.
4.
Sekretariat
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for den libanesiske regering
fungerer sammen som faste sekretærer for underudvalget.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne enes om.
Møder indkaldes for hver parts vedkommende af den ansvarlige sekretær efter aftale med
formanden. Inden hvert møde underrettes formanden om den planlagte sammensætning af
parternes delegationer.
Hvis parterne er indforstået hermed, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den fremsendes af
underudvalgets sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. I hastesager kan disse frister forkortes, hvis
parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
Referatet udarbejdes og godkendes af de to sekretærer efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentlig omtale
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447121_0013.png
Forretningsorden
EU/Libanon-underudvalg 3
Industri, handel og tjenesteydelser
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for den libanesiske regering. Formandskabet varetages på skift af de to
parter. Hver part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Emne
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvis dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3(a)
3(b)
3(c)
3(d)
3(e)
3(f)
3(g)
Virksomhedspolitik og industrisamarbejde
Gennemførelse af
handlingsplanen
handelsbestemmelserne
i
associeringsaftalen
og
ENP-
Bilaterale handelsanliggender
Tjenesteydelser og investeringer
Udarbejdelse af handelsaftaler
overensstemmelsesvurderinger
om
tekniske
forskrifter,
standarder
og
Samarbejde om spørgsmål vedrørende e-handel
Turisme
Denne liste er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre emner, herunder
horisontale emner som f.eks. statistik.
Underudvalget kan på et møde behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af
ovenstående områder.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Sekretariat
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for den libanesiske regering
fungerer sammen som faste sekretærer for underudvalget.
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne enes om.
Møder indkaldes for hver parts vedkommende af den ansvarlige sekretær efter aftale med
formanden. Inden hvert møde underrettes formanden om den planlagte sammensætning af
parternes delegationer.
Hvis parterne er indforstået hermed, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den fremsendes af
underudvalgets sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. I hastesager kan disse frister forkortes, hvis
parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
Referatet udarbejdes og godkendes af de to sekretærer efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentlig omtale
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447121_0015.png
Forretningsorden
EU/Libanon-underudvalg 4
Det indre marked
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for den libanesiske regering. Formandskabet varetages på skift af de to
parter. Hver part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Emne
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvis dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3(a)
3(b)
3(c)
3(d)
3(e)
3(f)
Juridisk og administrativt
overensstemmelsesvurdering
Konkurrencepolitik
Offentlige indkøb
Intellektuel, industriel og kommerciel ejendomsret
Tjenesteydelser (politiske og lovgivningsmæssige spørgsmål)
Etableringsret og selskabsret.
samarbejde
om
forskrifter,
standarder
og
Denne liste er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre emner, herunder
horisontale emner som f.eks. statistik.
Underudvalget kan på et møde behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af
ovenstående områder.
4.
Sekretariat
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for den libanesiske regering
fungerer sammen som faste sekretærer for underudvalget.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne enes om.
Møder indkaldes for hver parts vedkommende af den ansvarlige sekretær efter aftale med
formanden. Inden hvert møde underrettes formanden om den planlagte sammensætning af
parternes delegationer.
Hvis parterne er indforstået hermed, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den fremsendes af
underudvalgets sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. I hastesager kan disse frister forkortes, hvis
parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
Referatet udarbejdes og godkendes af de to sekretærer efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentlig omtale
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447121_0017.png
Forretningsorden
EU/Libanon-underudvalg 5
Sociale anliggender og migrationsspørgsmål
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for den libanesiske regering. Formandskabet varetages på skift af de to
parter. Hver part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Emne
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvis dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3(a)
3(b)
3(c)
3(d)
3(e)
3(f)
3(g)
Bekæmpelse af diskrimination, herunder handicapspørgsmål
Folkesundhed
Ligestilling
Arbejdskraftens bevægelighed
Migrationspolitik
Arbejdsmarkedspolitik
Social sikring
Denne liste er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre emner, herunder
horisontale emner som f.eks. statistik.
Underudvalget kan på et møde behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af
ovenstående områder.
4.
Sekretariat
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for den libanesiske regering
fungerer sammen som faste sekretærer for underudvalget.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne enes om.
Møder indkaldes for hver parts vedkommende af den ansvarlige sekretær efter aftale med
formanden. Inden hvert møde underrettes formanden om den planlagte sammensætning af
parternes delegationer.
Hvis parterne er indforstået hermed, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den fremsendes af
underudvalgets sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. I hastesager kan disse frister forkortes, hvis
parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
Referatet udarbejdes og godkendes af de to sekretærer efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentlig omtale
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447121_0019.png
Forretningsorden
EU/Libanon-underudvalg 6
Justitsanliggender, frihed og sikkerhed
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for den libanesiske regering. Formandskabet varetages på skift af de to
parter. Hver part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Emne
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvis dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3(a)
3(b)
3(c)
3(d)
3(e)
3(f)
3(g)
Migration
Asyl
Særlige foranstaltninger inden for justitsanliggender, frihed og sikkerhed til
bekæmpelse af terrorisme
Bekæmpelse af organiseret kriminalitet, herunder menneskehandel
Narkotika
Hvidvaskning af penge, finansiel og økonomisk kriminalitet
Politi- og domstolssamarbejde
Denne liste er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre emner, herunder
horisontale emner som f.eks. statistik.
Underudvalget kan på et møde behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af
ovenstående områder.
4.
Sekretariat
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for den libanesiske regering
fungerer sammen som faste sekretærer for underudvalget.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne enes om.
Møder indkaldes for hver parts vedkommende af den ansvarlige sekretær efter aftale med
formanden. Inden hvert møde underrettes formanden om den planlagte sammensætning af
parternes delegationer.
Hvis parterne er indforstået hermed, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den fremsendes af
underudvalgets sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. I hastesager kan disse frister forkortes, hvis
parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
Referatet udarbejdes og godkendes af de to sekretærer efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentlig omtale
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447121_0021.png
Forretningsorden
EU/Libanon-underudvalg 7
Landbrug og fiskeri
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for den libanesiske regering. Formandskabet varetages på skift af de to
parter. Hver part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Emne
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvis dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3(a)
3(b)
3(c)
3(d)
Landbrugsprodukter og forarbejdede landbrugsprodukter, herunder samhandel
Sundhed og plantesundhed
Landbrugspolitik og udvikling af landdistrikter, regionalt samarbejde
Fiskerivarer, herunder samhandel.
Denne liste er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre emner, herunder
horisontale emner som f.eks. statistik.
Underudvalget kan på et møde behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af
ovenstående områder.
4.
Sekretariat
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for den libanesiske regering
fungerer sammen som faste sekretærer for underudvalget.
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne enes om.
Møder indkaldes for hver parts vedkommende af den ansvarlige sekretær efter aftale med
formanden. Inden hvert møde underrettes formanden om den planlagte sammensætning af
parternes delegationer.
Hvis parterne er indforstået hermed, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den fremsendes af
underudvalgets sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. I hastesager kan disse frister forkortes, hvis
parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
Referatet udarbejdes og godkendes af de to sekretærer efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentlig omtale
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447121_0023.png
Forretningsorden
EU/Libanon-underudvalg 8
Transport, energi og miljø
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for den libanesiske regering. Formandskabet varetages på skift af de to
parter. Hver part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Emne
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvis dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3(a)
3(b)
3(c)
Transport
Energi
Miljø
Denne liste er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre emner, herunder
horisontale emner som f.eks. statistik.
Underudvalget kan på et møde behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af
ovenstående områder.
4.
Sekretariat
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for den libanesiske regering
fungerer sammen som faste sekretærer for underudvalget.
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne enes om.
Møder indkaldes for hver parts vedkommende af den ansvarlige sekretær efter aftale med
formanden. Inden hvert møde underrettes formanden om den planlagte sammensætning af
parternes delegationer.
Hvis parterne er indforstået hermed, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den fremsendes af
underudvalgets sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. I hastesager kan disse frister forkortes, hvis
parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
Referatet udarbejdes og godkendes af de to sekretærer efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentlig omtale
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447121_0025.png
Forretningsorden
EU/Libanon-underudvalg 9
Toldsamarbejde og beskatning
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for den libanesiske regering. Formandskabet varetages på skift af de to
parter. Hver part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Emne
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvis dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3(a)
3(b)
3(c)
3(d)
3(e)
Toldprocedurer, toldnomenklatur og toldværdiansættelse
Oprindelsesregler
Toldordninger
Toldsamarbejde
Beskatning.
Denne liste er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre emner, herunder
horisontale emner som f.eks. statistik.
Underudvalget kan på et møde behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af
ovenstående områder.
4.
Sekretariat
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for den libanesiske regering
fungerer sammen som faste sekretærer for underudvalget.
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne enes om.
Møder indkaldes for hver parts vedkommende af den ansvarlige sekretær efter aftale med
formanden. Inden hvert møde underrettes formanden om den planlagte sammensætning af
parternes delegationer.
Hvis parterne er indforstået hermed, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den fremsendes af
underudvalgets sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. I hastesager kan disse frister forkortes, hvis
parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
Referatet udarbejdes og godkendes af de to sekretærer efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentlig omtale
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447121_0027.png
Forretningsorden
EU/Libanon-underudvalg 10
Forskning, innovation, informationssamfund, uddannelse og kultur.
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for den libanesiske regering. Formandskabet varetages på skift af de to
parter. Hver part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Emne
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvis dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3(a)
3(b)
3(c)
3(d)
3(e)
3(f)
Forskning, videnskab og teknologisk innovation
Almen uddannelse, erhvervsuddannelse og ungdomsanliggender
Samarbejde på kulturområdet
Informationssamfund
Politikken på det audiovisuelle område
Samarbejde i civilsamfundet.
Denne liste er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre emner, herunder
horisontale emner som f.eks. statistik.
Underudvalget kan på et møde behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af
ovenstående områder.
4.
Sekretariat
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for den libanesiske regering
fungerer sammen som faste sekretærer for underudvalget.
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne enes om.
Møder indkaldes for hver parts vedkommende af den ansvarlige sekretær efter aftale med
formanden. Inden hvert møde underrettes formanden om den planlagte sammensætning af
parternes delegationer.
Hvis parterne er indforstået hermed, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den fremsendes af
underudvalgets sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. I hastesager kan disse frister forkortes, hvis
parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
Referatet udarbejdes og godkendes af de to sekretærer efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentlig omtale
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
28
DA