Europaudvalget 2007
KOM (2007) 0087
Offentligt
1447124_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 7.3.2007
KOM(2007) 87 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
om opfølgning på arbejdsprogrammet for en bedre gennemførelse af
databeskyttelsesdirektivet
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447124_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
om opfølgning på arbejdsprogrammet for en bedre gennemførelse af
databeskyttelsesdirektivet
(EØS-relevant tekst)
Direktiv 95/46/EF
1
blev en milepæl i den udvikling, som Europarådet ved konvention 108
2
lagde vejen til, og som gjorde beskyttelsen af personoplysninger til en grundlæggende
rettighed. I overensstemmelse med artikel 33 i direktivet konkluderede Kommissionen i sin
første beretning om direktivets gennemførelse
3
, at det ikke var nødvendigt at foretage
lovændringer, men at der stadig kunne gøres en del for at forbedre gennemførelsen af
direktivet.
Beretningen indeholdt et
arbejdsprogram for en bedre gennemførelse af
databeskyttelsesdirektivet.
I denne meddelelse ses nærmere på det arbejde, der er udført som
led i programmet, og der gives en vurdering af situationen i dag samt en beskrivelse af, hvad
der skal til for at opnå gode resultater inden for en række politikområder i lyset af artikel 8 i
Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder, som anerkender beskyttelsen
af personoplysninger som en selvstændig ret til.
Det er Kommissionens opfattelse, at direktivet udstikker en generel lovramme, som er
indholdsmæssigt dækkende og teknologineutral. Det harmoniserede regelsæt, som sikrer en
høj grad af beskyttelse af personoplysninger i hele EU, har været til stor gavn for både
borgere, erhvervsliv og myndigheder. Det beskytter individet mod generel overvågning eller
uberettiget forskelsbehandling på grundlag af oplysninger om vedkommende, som andre
ligger inde med. Hvis e-handlen skal stige, skal forbrugerne kunne have fuld tillid til, at de
personoplysninger, som de giver i forbindelse med overførsler, ikke misbruges. Virksomheder
opererer og myndigheder samarbejder i Fællesskabet uden at frygte, at de personoplysninger,
de har brug for at udveksle, står i vejen for deres internationale aktiviteter, fordi de ikke er
beskyttet i oprindelseslandet eller i bestemmelseslandet.
Kommissionen vil fortsat følge direktivets gennemførelse, samarbejde med alle involverede
parter om at mindske nationale forskelle og undersøge, om der er behov for sektorspecifik
lovgivning for at kunne anvende databeskyttelsesprincipperne på nye teknologier og opfylde
behovet for offentlig sikkerhed.
1
2
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger (EFT L 281 af 23.11.1995, s. 31), i det følgende benævnt "direktivet".
ETS nr. 108, i det følgende benævnt "konvention 108".
Første beretning om gennemførelsen af databeskyttelsesdirektivet (95/46/EF), KOM(2003) 265 endelig
af 15.5.2003.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447124_0003.png
1.
ARBEJDSPROGRAMMETS HIDTIDIGE RESULTATER
Siden den første beretning blev offentliggjort, er der gjort fremskridt inden for følgende 10
aktionspunkter
4
:
Aktionspunkt 1: Drøftelser med medlemsstater og databeskyttelsesmyndigheder
Kommissionen har ført en "struktureret dialog" med medlemsstaterne om gennemførelsen i
national lovgivning. Det indebærer en omhyggelig analyse af national lovgivning og
drøftelser med nationale myndigheder for at bringe den nationale lovgivning i fuld
overensstemmelse med kravene i direktivet.
Aktionspunkt 2: Samarbejde med ansøgerlandene med henblik på at opnå en bedre og
mere ensartet gennemførelse af direktivet
Repræsentanter for disse medlemsstater har forud for tiltrædelsen deltaget i møderne i artikel
31-udvalget, som består af repræsentanter for medlemsstaterne, og de har siden 2002 deltaget
i den arbejdsgruppe
5
, der er nedsat i henhold til artikel 29. Kommissionen har imidlertid
arbejdet tæt sammen med disse landes myndigheder om tilpasningen af den nationale
lovgivning og givet vejledning i, hvordan den kan bringes i overensstemmelse med
fællesskabsretten for at minimere antallet af formelle overtrædelsesprocedurer.
Aktionspunkt 3: Højere grad af anmeldelse af alle retsakter til gennemførelse af
direktivet og af tilladelser, der gives i medfør af direktivets artikel 26, stk. 2
Den strukturerede dialog, der føres under aktionspunkt 1, har givet Kommissionen et godt
billede af de nationale foranstaltninger til gennemførelse af direktivet, herunder af afledt ret
og sektorspecifik lovgivning. I august 2003 foreslog Kommissionen i et brev til
medlemsstaterne fælles kriterier for, hvordan man på en fornuftig måde kunne håndtere
anmeldelserne i henhold til direktivets artikel 26, stk. 3. Det har betydet, at der kommer flere
anmeldelser fra visse medlemsstater. Siden Kommissionen har gjort en række af de vigtigste
nationale programerklæringer, afgørelser og anbefalinger offentligt tilgængelige på sin
webside, udveksler de nationale myndigheder i højere grad bedste praksis og viden.
Aktionspunkt 4: Håndhævelse
Arbejdsgruppen nåede i sin erklæring om retshåndhævelse til enighed om princippet om at
udforme EU-synkroniserede nationale retshåndhævelsesforanstaltninger og fastsatte de
kriterier, der skal ligge til grund for udvælgelsen af, hvilke emner der skal undersøges. I marts
2006 lancerede de nationale datatilsynsmyndigheder en fælles undersøgelse af behandlingen
af personoplysninger i den private sygeforsikringssektor.
Aktionspunkt 5: Anmeldelse og offentliggørelse af behandlinger
Arbejdsgruppen har udarbejdet en rapport om dette emne, hvori den beskriver de nationale
forhold og fremsætter anbefalinger, der svarer nogenlunde til Kommissionens. Dette er fulgt
4
5
Kommissionens første beretning og offentligt tilgængelige dokumenter, der er vedtaget i henhold til det
her omtalte arbejdsprogram findes på:
http://ec.europa.eu/justice_home/fsj/privacy/lawreport/index_en.htm
Arbejdsgruppe vedrørende beskyttelse af personer i forbindelse med behandling af personoplysninger,
der blev nedsat ved artikel 29 i direktivet, i det følgende benævnt "arbejdsgruppen".
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
op med et vademecum om anmeldelseskrav, som er udarbejdet dels for at give et
fyldestgørende billede af de forskellige nationale regler og praksis, dels som vejledning til de
registeransvarlige.
Aktionspunkt 6: Mere harmoniserede bestemmelser om oplysningspligt
Udover Kommissionens undersøgelse af national lovgivning under den strukturerede dialog,
har arbejdsgruppen erkendt, at der er behov for harmonisering, og forsøgt at finde en fælles
tilgang til en pragmatisk løsning. Den har med henblik på de registeransvarlige uarbejdet
retningslinjer for konkrete sager, for oplysningers indhold og form og for modeller dels for
lagdelte meddelelser om beskyttelse af privatlivets fred, dels for informationsnoter om
overførsel af PNR-oplysninger (Passenger Name Records).
Aktionspunkt 7: Forenkling af kravene til internationale overførsler
a)
Der skal i højere grad gøres brug af ordningen i artikel 25, stk. 6, der giver mulighed
for at konstatere, om et tredjeland sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau
Kommissionen har vedtaget en række beslutninger om konstatering af et tilstrækkeligt
beskyttelsesniveau, siden arbejdsprogrammet blev vedtaget. Det er konstateret, at Argentina,
Guernsey og Isle of Man kan garantere et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau.
Kommissionen har også set på, hvordan tidligere beslutninger om konstatering af et
tilstrækkeligt beskyttelsesniveau fungerer. Kommissionens tjenestegrene aflagde i 2004
beretning om, hvordan safe harbor-principperne fungerer, efterfulgt af en informationsnote og
en standardformular for indgivelse af klager til databeskyttelsespanelet. Dette arbejde blev
fulgt op af en vidtrækkende konference om international overførsel af personoplysninger, som
arbejdsgruppen og det amerikanske handelsministerium sammen organiserede i oktober 2006.
Anvendelsen af beslutningen om konstatering af et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau i Schweiz
og Canada er også blevet vurderet.
b)
Der skal træffes yderligere beslutninger i medfør af artikel 26, stk. 4, således at de
økonomiske aktører sikres et større udvalg af standardkontrakter
Kommissionen vedtog en beslutning om at anerkende en alternativ standardkontrakt om
overførsel
af
personoplysninger
til
registeransvarlige
i
tredjelande.
Standardkontraktbestemmelserne blev foreslået af en gruppe af repræsentative
erhvervssammenslutninger, herunder Det Internationale Handelskammer. Kommissionens
tjenestegrene forelagde ligeledes den første beretning om gennemførelsen af Kommissionens
tidligere beslutninger om standardkontraktbestemmelser i 2006.
c)
De bindende virksomhedsregler skal i højere grad anvendes til at sikre passende
garantier for overførsel af personoplysninger inden for samme koncern
Efter et forberedende arbejde i 2003 og 2004 vedtog arbejdsgruppen to nøgledokumenter. Det
ene beskriver en samarbejdsprocedure, som de nationale tilsynsmyndigheder skal anvende
ved afgivelsen af fælles udtalelser om de garantier, der udarbejdes på grundlag af de
"bindende virksomhedsregler". Det andet fastlægger en standardcheckliste, som de
registeransvarlige skal benytte, når de anmoder om at få godkendt, at disse regler giver den
fornødne garanti.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
d)
En mere ensartet fortolkning af artikel 26, stk. 1, af direktivet
Arbejdsgruppen vedtog en udtalelse, hvori den angav hovedretningslinjerne for, hvornår der
kan gøres undtagelser fra princippet om tilstrækkeligt beskyttelsesniveau i tredjelande.
Aktionspunkt 8: Fremme af privatlivsfremmende teknologier
Kommissionen og arbejdsgruppen har i deres arbejde i 2003 og 2004 fokuseret på
Kommissionens forestående meddelelse om privatlivsfremmende teknologier, hvori den
kommende politik fastlægges.
Aktionspunkt 9: Fremme af selvregulering og europæiske adfærdskodekser
Arbejdsgruppen godkendte den europæiske adfærdskodeks fra Federation of European Direct
Marketing (FEDMA), hvilket er et meget vigtigt skridt. Desværre er der ikke blevet
udarbejdet andre kodekser af tilsvarende kvalitet. Det er desværre heller ikke lykkes
arbejdsmarkedsparterne i Europa at indgå en europæisk aftale om beskyttelse af
personoplysninger i ansættelsesforhold på trods af tidligere fremskridt.
Aktionspunkt 10: Oplysning
Der er gennemført en eurobarometer-undersøgelse af europæiske borgeres og virksomheders
mening om retten til beskyttelse af privatlivets fred. Den viser, at folk generelt set er bekymret
om privatlivets fred, men at de ikke er tilstrækkelig bevidste om de gældende regler og
mekanismer, der beskytter deres rettigheder.
2.
SITUATIONEN I DAG:
GENNEMFØRELSE
ET
OVERBLIK
OVER
DIREKTIVETS
Det går fremad med gennemførelsen
Alle medlemsstater har nu gennemført direktivet. Gennemførelsen i national lovgivning
dækker stort set alle de vigtigste bestemmelser i overensstemmelse med direktivet.
De foranstaltninger, der er sat i værk på grundlag af arbejdsprogrammet, har været positive og
har i høj grad bidraget til at forbedre gennemførelsen af direktivet i hele Fællesskabet. De
nationale datatilsynsmyndigheders aktive deltagelse i arbejdsgruppen har været af stor
betydning.
Men i visse lande er direktivet ikke korrekt gennemført
I forlængelse af udarbejdelsen af Kommissionens første beretning i 2003 har den
tilbundsgående undersøgelse af de nationale databeskyttelseslove under den strukturerede
dialog vist, hvordan direktivet er blevet gennemført i Fællesskabet. Undersøgelsen har
klarlagt en række juridiske spørgsmål og tvivlstilfælde om overensstemmelsen mellem visse
nationale bestemmelser og sædvaner og reglerne i direktivet.
Den strukturerede dialog har også vist, at visse medlemsstater ikke har inkorporeret en række
af direktivets betydningsfulde bestemmelser. I andre tilfælde er gennemførelsen eller praksis
ikke i overensstemmelse med direktivet eller falder uden for medlemsstaternes råderum.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447124_0006.png
Det er meget vigtigt, at kravet om, at datatilsynsmyndighederne skal være uvildige og have
tilstrækkelige beføjelser og midler til at udføre deres arbejde, overholdes.
Tilsynsmyndighederne er hjørnestenen i den beskyttelse, direktivet skal yde, og hvis deres
uvildighed og beføjelser ikke sikres, får det vidtrækkende negative konsekvenser for
håndhævelsen af lovgivningen om databeskyttelse.
Kommissionen foretager en sammenlignende undersøgelse af alle de tilfælde, hvor der er
mistanke om forkert eller ufuldstændig gennemførelse for at sikre fælles fodslag. Nogle
medlemsstater har erkendt, at deres lovgivning er mangelfuld, og har lovet at foretage de
fornødne ændringer, hvilket Kommissionen kun kan opfordre til. Andre problemer er blevet
belyst i klager, borgerne har indgivet. Hvis der er tale om en overtrædelse af
fællesskabsretten, vil Kommissionen som traktatens vogter indlede en formel
overtrædelsesprocedure mod de pågældende medlemsstater i overensstemmelse med EF-
traktatens artikel 226. Der er allerede indledt en række af disse procedurer.
I visse tilfælde er der forskelle inden for direktivets råderum
Direktivet indeholder en række bestemmelser, som er bredt formuleret, og som direkte eller
indirekte giver medlemsstaterne et vist råderum med hensyn til vedtagelsen af national
lovgivning. Inden for disse begrænsninger kan der opstå forskelle i national lovgivning
6
.
Disse forskelle er ikke større i denne sektor end inden for enhver anden økonomisk sektor og
er en naturlig følge af et vist råderum.
Disse forskelle udgør dog ikke noget større problem for det indre marked
Kommissionen har bestilt en undersøgelse af en "økonomisk vurdering af
databeskyttelsesdirektivet (95/46/EF)
7
" for at vurdere direktivets økonomiske konsekvenser
for de registeransvarlige. Undersøgelsen belyser en række udvalgte områder og viser, at
direktivet på trods af mindre forskelle er blevet gennemført uden de helt store udgifter for
virksomheder.
Større ensartethed ville uden tvivl være hensigtsmæssig, hvis man vil fremme positive
initiativer som forenkling, selvregulering eller brug af bindende virksomhedsregler. I de
klager, Kommissionen har modtaget, er der dog intet bevis for, at nationale forskelle inden for
direktivets rammer står i vejen for det indre marked eller begrænser den frie udveksling af
oplysninger på grund af manglende eller utilstrækkelig beskyttelse i oprindelseslandet eller
modtagerlandet. Begrænsninger i det land, hvor de private operatører er etableret, forvrider
heller ikke konkurrencen mellem dem. Nationale forskelle forhindrer ikke virksomhederne i
at operere eller etablere sig i forskellige medlemsstater. Og de drager heller ikke EU's og
medlemsstaternes vilje til at beskytte de grundlæggende rettigheder i tvivl.
Direktivet må derfor siges at opfylde sit mål om at sikre fri udveksling af personoplysninger
inden for det indre marked og samtidig sikre et højt beskyttelsesniveau i Fællesskabet.
Reglerne er indholdsmæssigt dækkende
Udover at sikre en harmonisering skal direktivet sikre løsninger, der rent juridisk er
hensigtsmæssige.
6
7
Betragtning (9) i direktivet.
http://ec.europa.eu/justice_home/fsj/privacy/docs/studies/economic_evaluation_en.pdf
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447124_0007.png
Visse bestemmelser er blevet kritiseret. Det påstås, at anmeldelsen er en byrde, men den er
også værdifuld som middel til at skabe gennemsigtighed for de registrerede, til at øge
bevidstheden blandt de registeransvarlige og som tilsynsmiddel for myndighederne.
Internettet og de registreredes nye muligheder for samspil og for at få adgang til
tjenesteydelser, der udbydes i tredjelande, rejser spørgsmål om reglerne for, hvordan man
fastslår, hvilken national lov der er gældende, og om reglerne for videregivelse af oplysninger
til tredjelande, som retspraksis kun delvis kan give svar
8
på. RFID-anordninger
(radiofrekvensidentifikation) rejser fundamentale spørgsmål om databeskyttelsesreglernes
anvendelsesområde og om selve begrebet personoplysninger. Kombinationen af lyd- og
billeddata med automatisk genkendelse kræver, at direktivets principper anvendes med særlig
omhu.
Også i Europarådet har der været en lignende debat om principperne i konvention 108 og
deres relevans i dag. Den generelle opfattelse er, at principperne stadig er gyldige og opfylder
deres formål.
Tilpasning til den teknologiske udvikling
Det er Kommissionens opfattelse, at direktivet er teknologineutralt, og at dets principper og
bestemmelser er tilstrækkeligt generelle til, at det fortsat vil være hensigtsmæssigt at anvende
dem på nye teknologier og situationer. Det kan vise sig nødvendigt at omsætte de generelle
regler til mere specifikke retningslinjer eller bestemmelser for at tage hensyn til de nye
teknologiers specificiteter.
Direktiv 2002/58/EF specificerer og supplerer direktiv 95/46/EF for så vidt angår behandling
af personoplysninger i den elektroniske kommunikationssektor og sikrer fri omsætning af
sådanne oplysninger og af elektronisk kommunikationsudstyr og –tjenester i Fællesskabet.
Dette direktiv revideres i øjeblikket som led i en overordnet revision af lovrammen for
elektronisk udstyr.
Arbejdsgruppen har gjort et stort stykke arbejde inden for spørgsmål af teknologisk karakter,
såsom spørgsmålet om uanmodet kommunikation ("spam"), e-mailfiltre og behandling af
trafikdata til afregningsformål eller lokaliseringsdata til tillægstjenester. RFID-teknologi har
været genstand for en række workshop og for en offentlig høring, som Kommissionens
tjenestegrene har afholdt for at drøfte de spørgsmål om privatlivets fred og sikkerhed, der blev
rejst.
Hensynet til samfundets interesser
To former for bestemmelser i direktivet afstemmer henholdsvis ønsket om at beskytte
individets grundlæggende rettigheder og friheder og behovet for at tage hensyn til samfundets
interesser.
Den ene type bestemmelse udelukker en række områder fra direktivets anvendelsesområde,
såsom artikel 3 med hensyn til
"den offentlige sikkerhed, forsvar, statens sikkerhed (herunder
statens økonomiske interesser, når behandlingen er forbundet med spørgsmål vedrørende
statens sikkerhed) og statens aktiviteter på det strafferetlige område".
Domstolen har
præciseret, at behandling med henblik på beskyttelse af den offentlige sikkerhed og
8
Sag C-101/01 ("Lindqvist"), dom af 6. november 2003.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447124_0008.png
håndhævelse af loven ikke er omfattet af direktivet
9
. I betragtning af behovet for fælles EU-
regler for beskyttelse af oplysninger har Kommissionen vedtaget et forslag om beskyttelse af
personoplysninger, der er behandlet som led i det politimæssige og strafferetlige
samarbejde
10
, og som skal ledsage dens forslag om udveksling af oplysninger i henhold til
tilgængelighedsprincippet
11
. EU har indgået en international aftale med USA på dette område
vedrørende anvendelsen af oplysninger fra passagerlister (PNR-oplysninger) til bekæmpelse
af kriminalitet
12
.
Den anden slags bestemmelse fastsætter, at medlemsstaterne kan begrænse rækkevidden af
principperne om databeskyttelse i visse tilfælde, som anført i artikel 13, "hvis
en sådan
begrænsning er en nødvendig foranstaltning af hensyn til
[efterfulgt af en liste over vigtige
samfundsmæssige interesser]". Disse begrænsninger kan tage hensyn til f.eks. behovet for at
bekæmpe kriminalitet eller beskytte den offentlige sundhed i nødsituationer. Andre
bestemmelser i direktivet indeholder en lignende mulighed for begrænsede undtagelser.
Domstolen har fastslået, at oplysninger, der oprindeligt blev indhentet til "kommerciel brug",
efterfølgende kun kan anvendes til et andet formål i samfundets interesse i overensstemmelse
med betingelserne i artiklen. De begrænsninger, der pålægges i henhold til national
lovgivning, svarer til dem, der er fastsat i artikel 8 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols
retssædvane er af altafgørende betydning
13
. Det forhold, at det er op til medlemsstaterne at
afgøre, hvad der udgøre "en
nødvendig foranstaltning"
og en "den
offentlige sikkerhed",
kan i
sig selv skabe uoverensstemmelser mellem de nationale lovgivninger.
Harmoniseringen af sådanne begrænsninger er kun sket inden for nogle bestemte sektorer,
hvoraf direktiv 2006/24/EF om lagring af data kan nævnes som seneste eksempel
14
, og
Kommissionen har til hensigt at nedsætte en ekspertgruppe for dette direktiv, som skal drøfte
forskellige problemer, f.eks. med at gennemføre direktivet i national lovgivning.
Vægt bag den grundlæggende rettighed
Kommissionen er indstillet på at respektere chartret for grundlæggende rettigheder i alle sine
forslag. Med hensyn til retten til beskyttelse af personoplysninger i direktivets artikel 8
fastsætter direktivet høje krav og tjener for så vidt angår privatlivets fred som
referencegrundlag for den sammenhæng, der skal være i fællesskabslovgivningen på
forskellige områder.
3.
FREMTIDEN: VEJEN FREM
Med disse forhold in mente er det Kommissionens hensigt at føre en politik, der er
karakteriseret ved nedenstående dele.
9
10
11
12
13
14
Forenede sager C-317/04 og C-318/04 ("PNR"), dom af 30. maj 2006.
KOM(2005) 475 endelig af 4.10.2005.
KOM(2005) 490 endelig af 12.10.2005.
EUT L 298 af 27.10.2006, s. 29.
Forenede sager C-465/00, C-138/01 og C-139/01 ("Rechnungshof"), dom af 20. maj 2003.
EUT L 105 af 13.4.2006, s. 54.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447124_0009.png
Ratifikationen af forfatningstraktaten kan give nye muligheder
Forfatningstraktaten ville have meget stor betydning for dette område. Den ville i artikel II-68
stadfæste retten til beskyttelse af personoplysninger i artikel 8 i chartret for grundlæggende
rettigheder. Den ville også i artikel I-51 give unionen et specifikt og selvstændigt retsgrundlag
for at lovgive på området og dermed bane vej for vedtagelsen af instrumenter, der gælder i
alle sektorer. Den nuværende opdeling i "søjler" og begrænsningerne i direktivets artikel 3
ville ikke længere være aktuel. Men indtil der er større klarhed over ratifikationsprocessen af
forfatningstraktaten, har Kommissionen understreget, at der er behov for mere effektive
procedurer inden for området frihed, sikkerhed og retfærdighed, der er omfattet af de
nuværende traktater
15
.
Direktivet bør ikke ændres
På baggrund af ovenstående mener Kommissionen, at databeskyttelsesdirektivet udgør en
generel lovramme, som opfylder de oprindelige mål, idet det yder tilstrækkelig garanti for, at
det indre marked fungerer, samtidig med at det sikrer et højt beskyttelsesniveau. Det giver den
grundlæggende ret til beskyttelse af personoplysninger indhold. Overholdelsen af reglerne
burde gøre folk trygge ved den måde, hvorpå personoplysningerne anvendes, hvilket er en af
de vigtigste forudsætninger for, at den elektroniske handel kan øges. Det er referencepunkt for
initiativer inden for en række politikområder, teknologineutralt og giver stadig velfunderede
og hensigtsmæssige løsninger.
Kommissionen påtænker derfor ikke at fremlægge lovforslag om at ændre direktivet.
Kommissionen vil fortsat arbejde for, at direktivets bestemmelser gennemføres korrekt
på nationalt og internationalt plan
Nogle af uoverensstemmelserne i den nationale lovgivning skyldes forkert eller ufuldstændig
gennemførelse af direktivets bestemmelser. På grundlag af de oplysninger, som
Kommissionen har fået ved den strukturerede dialog med medlemsstaterne og via klager fra
borgerne, vil den fortsat arbejde med medlemsstaterne og om nødvendigt indlede
overtrædelsesprocedurer for at sikre ens vilkår for alle medlemsstater.
Kommissionen opfordrer også medlemsstaterne til at sikre korrekt gennemførelse af den
nationale lovgivning, der vedtages i overensstemmelse med direktivet. Den vil samtidig
fortsætte med at følge og bidrage til udviklingen i internationale fora, såsom i Europarådet,
OECD og FN, for at sikre, at der er overensstemmelse mellem medlemsstaternes tilsagn og
deres forpligtelserne i henhold til direktivet.
Kommissionen vil udarbejde en fortolkningsmeddelelse om nogle af bestemmelserne
De problemer, der er konstateret i forbindelse med gennemførelsen af bestemte bestemmelser
i direktivet, og som kan føre til formelle overtrædelsesprocedurer, skal løses med
udgangspunkt i Kommissionens opfattelse af, hvad meningen med direktivets bestemmelser
er, og hvordan de skal gennemføres, og under hensyntagen til retssædvane og
arbejdsgruppens fortolkningsarbejde.
15
KOM(2006) 331 endelig af 28.6.2006.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447124_0010.png
Kommissionens opfattelse vil blive belyst i en fortolkningsmeddelelse.
Kommissionen opfordrer alle involverede parter til at mindske nationale forskelle
Der vil til dette formål blive iværksat forskellige aktiviteter.
Arbejdsprogrammet fortsætter
De foranstaltninger, der blev fastlagt i 2003 for at forbedre gennemførelsen af direktivet, er
stadig hensigtsmæssige i dag.
Aktiviteterne i arbejdsprogrammet fortsætter, og inddragelsen af alle berørte parter giver et
godt grundlag for at opnå en bedre gennemførelse af direktivets principper.
Arbejdsgruppen bør yde et større bidrag til at få harmoniseret praksis
Arbejdsgruppen, som samler de nationale datatilsynsmyndigheder, har en nøglefunktion i
arbejdet med at sikre en bedre og mere ensartet gennemførelse. Denne gruppe har derfor til
opgave at "undersøge
ethvert spørgsmål vedrørende anvendelse af de nationale
bestemmelser, der vedtages til gennemførelse af dette direktiv, med henblik på at bidrage til
en ensartet anvendelse heraf".
Den har allerede gjort en stor indsats for at opnå en ensartet
anvendelse på nationalt plan af de vigtigste bestemmelser, såsom bestemmelserne om
datastrømme på tværs af grænser eller om begrebet personoplysninger.
Datatilsynsmyndighederne burde også bestræbe sig på at bringe den nationale praksis i
overensstemmelse med den fælles linje, der lægges i arbejdsgruppen, for derved at udnytte
gruppens beføjelser fuldt ud.
Udfordringerne ved ny teknologi
Principperne i direktivet er fortsat gyldige og bør ikke ændres. Den voldsomme udvikling af
nye informations- og kommunikationsteknologier nødvendiggør en særlig vejledning i,
hvordan disse principper skal anvendes i praksis. En stadig mere sofistikeret teknologi gør det
muligt at sende oplysninger hurtigt rundt i hele verden. Teknologien giver dog også mulighed
for om nødvendigt at beskytte oplysningerne bedre. Teknologien gør det lettere at forbedre
kontrollen og søgningen af oplysninger. Det er blevet lettere hurtigt at identificere de
relevante oplysninger. I de tilfælde, hvor det ikke er tilladt at overføre oplysninger, giver
teknologien i dag mulighed for hurtigere og mere effektivt at beskytte og isolere de
pågældende oplysninger.
Arbejdsgruppen spiller her i en meget vigtig rolle. Den bør videreføre det arbejde,
internetgruppen har udført, og fortsat arbejde på at få en fælles tilgang blandt de nationale
datatilsynsmyndigheder til harmoniseringen af gennemførelsen i national lovgivning, navnlig
med hensyn gældende ret og datastrømme på tværs af grænser.
Hvis det konstateres, at en bestemt teknologi volder vanskeligheder med hensyn til
anvendelsen af principperne om databeskyttelse, og dens omfattende anvendelse eller
potentielle indgriben i privatlivets fred synes at berettige strengere foranstaltninger, kan
Kommissionen foreslå sektorspecifik lovgivning på EU-niveau for at anvende disse
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447124_0011.png
principper på de specifikke krav, den pågældende teknologi stiller. Denne fremgangsmåde
blev anvendt i direktiv 2002/58/EF om privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor.
Den igangværende revision af dette direktiv samt af den føromtalte meddelelse om RFID
kunne være en anledning til at tage stilling til, om der er behov for at ændre dette direktiv eller
vedtage specifikke regler for at løse nogle af de databeskyttelsesproblemer, som teknologier
som f.eks. internettet eller RFID giver.
Et sammenhængende svar på ønsket om at anvende oplysninger i situationer, der er i
samfundets interesse, især af sikkerhedsmæssige årsager
Der er to fundamentale krav, der skal være opfyldt: dels kravet om effektivt at håndtere trusler
mod almindelige borgere i EU, især i sikkerhedsanliggender, dels kravet om at beskytte de
grundlæggende rettigheder, herunder beskyttelsen af personoplysninger. Der indhentes mange
personoplysninger, og der er mange situationer, hvor der efterlades spor af personoplysninger,
som lagres. Oplysninger må kun anvendes til andre formål end de oprindelig tiltænkte formål,
hvis der er indhentet behørig tilladelse hertil. I et demokratisk samfund skal en sådan
anvendelse være begrundet i og nødvendig af hensyn til samfundsinteresser, såsom
bekæmpelse af terrorisme og alvorlig kriminalitet.
Ved at tage hensyn både til behovet for foranstaltninger, der garanterer sikkerhed, og
foranstaltninger, der beskytter indiskutable grundlæggende rettigheder, sikrer Kommissionen,
at personoplysninger beskyttes i overensstemmelse med artikel 8 i chartret for grundlæggende
rettigheder. EU arbejder også sammen med eksterne partnere. Dette er afgørende i betragtning
af globaliseringen. Især mellem EU og USA er der løbende en dialog om, hvordan man som
led i lovens håndhævelse kan dele oplysninger og beskytte personoplysninger.
Kommissionen vil tage gennemførelsen af direktivet op til fornyet overvejelse, når
foranstaltningerne i denne meddelelse er gennemført.
DA
11
DA