Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2006-07
KOM (2007) 0127
Offentligt
1447164_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 21.3.2007
KOM(2007) 127 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Opfølgning af grønbogen om et "europæisk åbenhedsinitiativ"
{SEK(2007) 360}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447164_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Opfølgning af grønbogen om et "europæisk åbenhedsinitiativ"
1.
I
NDLEDNING
Den 3. maj 2006 vedtog Kommissionen en grønbog
1
for at fremme "det europæiske
åbenhedsinitiativ"
2
(ETI).
Formålet med grønbogen var at lancere en bred offentlig høring om følgende
nøglekomponenter i initiativet:
Behovet for mere strukturerede rammer for interesserepræsentanters (lobbyisters)
aktiviteter.
Feedback
om
Kommissionens
("høringsstandarder").
minimumsstandarder
for
høring
3
Obligatoriske oplysninger om modtagere af EU-støtte i forbindelse med delt
forvaltning.
Fra maj til august 2006 gennemførte Kommissionen en bred og omfattende høring,
navnlig på grundlag af en åben internetbaseret høring. Endvidere organiserede
Kommissionens repræsentationer høringsmøder i en række medlemsstater. I juni
2006 afholdt Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg (EØSU) en høring
med deltagelse af over 60 europæiske interessegrupper og andre interesserede parter,
der var endnu en god mulighed for at udveksle synspunkter om Kommissionens
forslag
4
.
Som svar på internethøringen modtog Kommissionen bidrag fra over 160
interesserede parter. Der indkom bidrag fra nogle af EU-medlemsstaterne, den
private sektors interessegrupper, ngo'er og en række borgere. Både europæiske,
nationale og regionale organisationer deltog i høringsprocessen. I overensstemmelse
med Kommissionen høringsstandarder er alle bidrag offentliggjort på webstedet for
høringen om åbenhedsinitiativet
5
.
1
2
3
4
5
KOM(2006) 194.
SEK(2005) 1300.
KOM(2002) 704.
http://eesc.europa.eu/sco/events/11_07_06_transparency/minutes-en.pdf
http://ec.europa.eu/transparency/eti/index_en.htm
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447164_0003.png
Hvad angår reaktioner fra EU's rådgivende organer, har både Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg
6
og Regionsudvalget
7
udarbejdet en udtalelse om
Kommissionens grønbog.
Kommissionens grønbog vakte bred offentlig interesse. Der blev hver måned
registreret flere tusinde besøg på webstedet for høringen om åbenhedsinitiativet. Med
udgangspunkt i denne meddelelse ønsker Kommissionen nu at give feedback på de
argumenter, der blev fremsat i høringsprocessen, og at beslutte, hvordan der kan
følges op på grønbogen.
2.
2.1.
2.1.1.
F
EEDBACK OG OPFØLGNING
Interesserepræsentation (lobbyvirksomhed)
Overordnet tilgang, terminologi og anvendelsesområde
Muligheden for at drøfte interesserepræsentation på europæisk niveau blev generelt
hilst velkommen, selv om flere deltagere i høringsprocessen var kritiske over for
Kommissionens brug af ordet "lobbyvirksomhed" til at beskrive dette fænomen. Det
skal derfor endnu en gang understreges, at Kommissionens definition af
"lobbyvirksomhed" ikke på nogen måde er negativt ladet. Lobbyvirksomhed blev
defineret som
"aktiviteter, der gennemføres med det formål at øve indflydelse på
formuleringen af politikker og beslutningstagningen i EU's institutioner".
Kommissionen understregede udtrykkeligt den legitime og nyttige rolle, som
lobbyvirksomhed spiller i et demokratisk system. Kommissionens nye register (se
nedenfor) vil ikke desto mindre blive kaldt "register over interesserepræsentanter".
PR-konsulentfirmaer, erhvervslivets lobbyorganer ("internt ansatte repræsentanter"),
ngo'er, tænketanke, brancheforeninger og advokatkontorer vil blive opfordret til at
lade sig registrere og få mulighed for at angive, hvilken kategori de tilhører.
2.1.2.
Forslag i grønbogen
I grønbogen om åbenhedsinitiativet foreslog Kommissionen nye rammer for
lobbyvirksomhed baseret på:
– En frivillig registreringsordning, som giver lobbyisterne incitamenter til at lade sig
registrere. Incitamenterne kan omfatte automatisk informering om høringer
vedrørende spørgsmål, som vides at have interesse for lobbyisterne.
– En fælles adfærdskodeks for alle lobbyister eller i det mindste fælles
minimumskrav.
– En ordning med tilsyn og sanktioner, der skal anvendes ved ukorrekt registrering
og/eller overtrædelse af adfærdskodeksen.
6
7
CESE 1373/2006.
CoR 235/2006.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447164_0004.png
2.1.3.
Register over interesserepræsentanter
Mange bidrag støttede oprettelsen af et frivilligt register. Et betydeligt antal af de
hørte, navnlig ngo'er, argumenterede imidlertid for en obligatorisk ordning som den
eneste mulighed for at sikre fuld åbenhed.
For Kommissionen betyder fuld åbenhed først og fremmest, at man dækker hele
viften af europæiske interesserepræsentanter så bredt som muligt. For at nå dette mål
foreslog Kommissionen en frivillig ordning baseret på incitamenter. Lobbyister, der
registrerer bestemte oplysninger om sig selv, vil få mulighed for at angive deres
særlige interesser og til gengæld blive informeret om høringer på disse særlige
områder.
Det er blevet fremført, at denne fremgangsmåde er et relativt svagt incitament til
frivillig registrering. I forbindelse med høringsprocessen har det vist sig, at den
automatiske informering om høringer formodentlig ikke vil være et tilstrækkeligt
incitament til registrering, navnlig for interessegrupper baseret i Bruxelles, der følger
Kommissionens daglige aktiviteter.
Det er derfor nødvendigt med yderligere incitamenter, der på en gang kan styrke
både anvendelsen og håndhævelsen af Kommissionens allerede eksisterende
høringpolitik (se også kapitel 2.2.). Kommissionens
høringsstandarder
kræver, at
interesserede parter, som ønsker at indgive bemærkninger som led i internetbaserede
høringer, skal være rede til for Kommissionen og den brede offentlighed at
fremlægge oplysninger om deres målsætninger og struktur. Det er Kommissionens
erklærede politik, at
"hvis disse oplysninger ikke afgives, vil indlæggene blive
betragtet som individuelle bidrag”
8
.
Kommissionen har derfor til hensigt at kombinere det frivillige register med en ny
standardtemplate for internethøringer. Hvis organisationer indgiver deres bidrag som
led i en sådan høring, vil de automatisk blive opfordret til at bruge registret til at
oplyse om, hvem de repræsenterer, hvad deres opgave er, og hvordan de er
finansieret.
Det er nødvendigt, da adgang til tilstrækkelige oplysninger om de organisationer, der
deltager i en høring, er en klar forudsætning for enhver meningsfyldt vurdering af
relevansen og nytten af de bidrag, de indgiver.
Den nye ordning vil ikke blot øge den overordnede åbenhed, men også bidrage til at
opfylde Kommissionens mål om "bedre lovgivning". Åbne og demokratiske høringer
af aktørerne er afgørende for at gennemføre konsekvensanalyser og styrke en
videnbaseret tilgang til politikformulering.
Hvad angår de finansielle oplysninger, der skal afgives for at blive opført i registret,
finder Kommissionen det nødvendigt og rimeligt at bede de registrerede oplyse om
relevante budgettal og om de vigtigste kunder og/eller finansieringskilder.
Hovedformålet med at oplyse, hvordan interesserepræsentanter er finansieret, er at
8
KOM(2002) 704.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sikre, at beslutningstagerne og den brede offentlighed kan identificere og vurdere de
vigtigste drivkræfter bag en given lobbyaktivitet.
I overensstemmelse med den selvregulerende tilgang vil det fortsat være de
registreredes ansvar akkurat og præcist at beregne og oplyse, hvordan de er
finansieret. På den baggrund vil Kommissionen anvende følgende kriterier ved
vurderingen af, om der er afgivet tilstrækkelige oplysninger til at blive opført i
registret:
– For konsulentfirmaer og advokatfirmaer, der er involveret i lobbyvirksomhed i
EU-institutionerne, skal omsætningen for denne lobbyvirksomhed samt
klienternes relative andel af omsætningen oplyses.
– For "internt ansatte" lobbyister og brancheforeninger, der er aktive inden for
lobbyvirksomhed, skal der afleveres et skøn over de omkostninger, der er
forbundet med direkte lobbyvirksomhed i EU-institutionerne.
– For ngo'er og tænketanke skal der oplyses om det samlede budget og udarbejdes
en oversigt over de væsentligste finansieringskilder (offentlig finansiering,
medlemsgebyrer osv.).
Forordning (EF) 1367/2006 om anvendelsen af Århus-konventionen på
Fællesskabets institutioner fastslår, at ngo'er (der opfylder en række specifikke krav)
kan kræve en intern prøvelse af visse forvaltningsakter ifølge miljølovgivningen.
Kommissionen vil undersøge, i hvilket omfang det kommende register kan bruges
som et værktøj til at identificere ngo'er, der har ret til at iværksætte en sådan
procedure (f.eks. i form af forudgående anerkendelse).
2.1.4.
Adfærdskodeks
Grønbogen fastslog, at ansøgerne til registret
"vil […] skulle underkaste sig en
adfærdskodeks
[…] som skal håndhæves på en troværdig og gennemsigtig måde."
Hvordan en sådan adfærdskodeks skal udarbejdes, og præcist hvordan den skal
kontrolleres i praksis, blev ikke behandlet i detaljer. Der var diskussion om, hvorvidt
en frivillig fælles kodeks, som lobbyisterne selv skulle udvikle og overvåge
(herunder også pålægge sanktioner), var et bedre alternativ. Reaktionerne på
grønbogen viser imidlertid, at det det vil være ret vanskeligt at bringe de forskellige
lobbygrupper sammen om en sådan arbejdsopgave, navnlig hvad angår samarbejdet
mellem den private sektor og ngo'erne.
Det er klart, at Kommissionen altid vil være ansvarlig for at opretholde sunde
relationer med repræsentanter fra eksterne interessegrupper. Det er derfor vanskeligt
at forestille sig, at Kommissionen skulle udlicitere ansvaret for at definere og
overvåge en kodeks til eksterne organer. Selvregulering af lobbyisterne er ikke et
realistisk alternativ. I stedet bør Kommissionen revidere og ajourføre de eksisterende
minimumskrav, den vedtog i 1992. Indholdet af en sådan moderniseret kodeks skal
diskuteres med de berørte aktører. En tilslutning til kodeksen bør være et krav for
lobbyister, der ønsker at lade sig opføre i det nye register i overensstemmelse med
den løsning, Europa-Parlamentet har valgt.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447164_0006.png
Det er klart, at alle faktuelle oplysninger, som interesserede parter indgiver for at
blive registreret, altid skal være korrekte. Registrerede, der indgiver ukorrekte
oplysninger vil – eventueltoffentligt-blive opfordret til at ændre dem. Kommissionen
vil i modsat fald udelukke lobbyister, der indgiver ukorrekte oplysninger, fra
registret. En lignende procedure vil finde anvendelse for overtrædelser af
adfærdskodeksen.
2.1.5.
Muligt interinstitutionelt samarbejde
Mange af deltagerne i høringen om grønbogen om åbenhedsinitiativet gik ind for en
interinstitutionel tilgang til lobbyvirksomhed. De ønskede, at et kommende register
og en kommende adfærdskodeks skulle være fælles for Kommissionen og i hvert fald
Europa-Parlamentet.
Kommissionen er enig i det synspunkt og mener, at "one-stop-shop"-registrering vil
være et incitament for de implicerede til at lade sig registrere. Kommissionen
opfordrer derfor Europa-Parlamentet, Regionsudvalget og Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg til at undersøge muligheden for et tættere
samarbejde på dette område.
2.1.6.
Tidsplan og revision
Kommissionen mener, at de nye foranstaltninger, der er beskrevet i denne
meddelelse, giver en afbalanceret og proportionel ramme, der bidrager til større
åbenhed for lobbyvirksomhed. Kommissionen vil indlede drøftelser med aktørerne
om en fælles adfærdskodeks inden sommeren 2007 og åbne registret over
interesserepræsentanter i foråret 2008. Når registret er lanceret, vil Kommissionens
tjenestegrene modtage retningslinjer for, hvordan de aktivt kan fremme registrering
og behandle ikke-registrerede interesserepræsentanter. I foråret 2009 vil
Kommissionen foretage en revision for at undersøge, om den nye ordning har givet
de ønskede resultater, bl.a. hvad angår dækning af målgruppen for registrering. Hvis
det ikke er tilfældet, kan det overvejes at indføre strengere foranstaltninger, f.eks. i
form af obligatorisk registrering og rapportering.
2.2.
Høringsstandarder
Der indkom over 100 bidrag
9
vedrørende grønbogens kapitel om
"minimumsstandarder", væsentligst fra forskellige erhvervsinteressegrupper og
ngo'er.
Deltagerne i høringen var generelt tilfredse med Kommissionens høringsstandarder
og de bestræbelser, Kommissionen har gjort for at forbedre høringsprocesserne.
Samtidig pegede deltagerne på visse svage punkter ved anvendelsen af
høringsstandarderne. Der er navnlig svagheder med den generelle feedback, der
forklarer, hvordan og i hvilket omfang Kommissionen har taget højde for
kommentarerne, og også med at overholde minimumsfristen på otte uger for
offentlige høringer (f.eks. hvis der indgår en feriedag i perioden). Deltagerne mente
9
Bidragene kan ses på: http://ec.europa.eu/comm/eti/contributions.htm
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447164_0007.png
ikke, der altid var en tilstrækkelig balance mellem de relevante sektorer i forbindelse
med målrettede høringer.
Selv om det ikke er hensigten at revidere høringsstandarderne på nuværende
tidspunkt
10
, er det nødvendigt at stramme anvendelsen for at højne det generelle
kvalitetsniveau for Kommissionens høringer. En sådan styrket anvendelse vil navnlig
fokusere på at skabe bedre feedback, en mere koordineret tilgang til høring og
behovet for at sikre flere synspunkter og interessetilkendegivelser i høringerne. En
sådan tilgang vil forbedre kvaliteten af Kommissionens konsekvensanalyser og
således bidrage til gennemførelsen af Kommissionens politik om "bedre lovgivning".
Kommissionen vil derfor lægge mere vægt på foranstaltninger som følgende:
Uddannelse og den nødvendige bevidstgørelse af personalet.
Deling mellem generaldirektoraterne af oplysninger og god praksis vedrørende
høring af aktørerne.
Revision af de praktiske retningslinjer for høring af aktørerne.
Oprettelse af en ny template for standardhøringer for at gøre offentlige høringer
mere konsekvente.
Når disse nye foranstaltninger er indført og afprøvet, er det Kommissionens hensigt
at gennemføre en ekstern evaluering af sin høringspolitik.
2.3.
2.3.1.
Oplysning om navne på modtagere af EU-midler
Lovgivningsprocessen
Offentliggørelsen af grønbogen om åbenhed førte til en intens mediedækning af
spørgsmålet om offentliggørelse af oplysninger om modtagerne af EU-støtte i
forbindelse med delt forvaltning. Det gav Kommissionen mulighed for at få en
konstruktiv
dialog
med
medlemsstaterne,
Europa-Parlamentet,
interesserepræsentanter og organisationer i civilsamfundet, der førte til konsensus om
at offentliggøre de relevante oplysninger. Kommissionen var meget opmuntret over
at se, at flere medlemsstater opgav deres stærke modstand og i stedet valgte at
samarbejde med Kommissionen om dette spørgsmål, hvilket gjorde det muligt hurtigt
at få vedtaget de grundlæggende krav for indførelsen af ordningen, nemlig opførelse
af kravet i finansforordningen, som gennemgik den første treårige revision siden
ikrafttrædelsen i 2003.
En beskrivelse af ændringerne af de forskellige berørte retsakter findes i bilaget.
10
Det berører ikke eventuelle foranstaltninger, der er nødvendige for at implementere Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1367/2006 om anvendelse af Århus-konventionens
bestemmelser om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til
klage og domstolsprøvelse på miljøområdet på Fællesskabets institutioner og organer.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.3.2.
Praktisk gennemførelse
Indførelse af bestemmelser i den relevante lovgivning er kun det første skridt i det,
der nødvendigvis bliver en kompleks øvelse, og som kræver et omfattende
samarbejde med en række gennemførelsesorganer i hele EU samt en trinvis tilgang.
Nogle af de bemærkninger, der indkom som led i høringen om grønbogen, peger på
det ønskelige i en søgebar, centraliseret database administreret af Kommissionen, og
som indeholder alle relevante oplysninger om støttemodtagerne.
Situationen er i virkeligheden den, at oplysninger om støttemodtagere indsamles af
gennemførelsesorganerne i de medlemsstater, som har fået overdraget
administrationen. Når det gælder direkte støtte og markedsordninger inden for den
fælles landbrugspolitik, har disse organer ansvaret for at sende oplysninger til
Kommissionen, og Kommissionen har ikke mulighed for at kontrollere, om alle de
modtagne oplysninger er korrekte. Kommissionen har imidlertid netop vedtaget et
forslag om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1290/2005 for at forpligte
medlemsstaterne til at offentliggøre disse oplysninger, herunder oplysninger om
udgifter til udvikling af landdistrikter. Hvad angår strukturfonde, er det ifølge
Kommissionens forordning (EF) nr. 1828/2006 om gennemførelsesbestemmelser til
Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 om strukturfonde klart medlemsstaternes
ansvar at indsamle oplysninger om støttemodtagere, og Kommissionen modtager slet
ikke de pågældende datasæt. Endvidere tilstræber Kommissionen at opnå en positiv
"revisionserklæring" fra Revisionsretten, jf. EF-traktatens artikel 248. Det kræver en
stor indsats fra Kommissionens side, navnlig hvad angår direkte forvaltning, men
medlemsstaterne skal spille en afgørende rolle, idet de skal rette op på de mangler,
Revisionsretten måtte konstatere inden for delt forvaltning. Kommissionen ønsker
derfor at understrege betydningen af medlemsstaternes ansvar, hvad angår
gennemførelse af foranstaltninger med delt forvaltning.
For at nå målet om at offentliggøre oplysninger fra 2008 virker følgende procedure i
samarbejde med den europæiske tilsynsførende for databeskyttelse derfor som den
mest egnede:
Trin I: Offentliggørelse af oplysningerne i deres nuværende form
I overensstemmelse med bestemmelserne i den ændrede finansforordning og den
gældende sektorspecifikke lovgivning, skal alle medlemsstaterne sikre
offentligheden adgang til oplysninger via nationale websteder og på andre egnede
måder om alle programmer med delt forvaltning.
Kommissionen vil oprette en central netportal med links til de relevante websteder i
medlemsstaterne. Dette websted vil have links til webstedet for EU-støtte, som
forvaltes direkte, som Kommissionen lancerede i 2006. Det vil sikre ens behandling
af programmer med henholdsvis direkte og delt forvaltning.
Trin 2: Sikre sammenlignelige og søgbare oplysninger
Kommissionen erkender fuldt ud behovet for søgbare og sammenlignelige
oplysninger og vil som et yderligere skridt i efteråret 2007 foreslå en fælles standard
for offentliggørelse af oplysninger om delt forvaltning, således at interesserede parter
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kan foretage konsistente analyser i hele EU og få adgang til de oplysninger,
medlemsstaterne offentliggør via Kommissionens centrale portal. Denne fælles
standard vil tage højde for de særlige karakteristika for de forskellige politikker med
delt forvaltning.
3.
K
ONKLUSION
Som opfølgning
Kommissionen:
af
grønbogen
om
et
"europæisk
åbenhedsinitiativ"
vil
I foråret 2008 oprette og lancere et nyt frivilligt register over
interesserepræsentanter med en "informeringsfunktion" (den eksisterende
CONECCS-database lukkes).
Øge åbenheden gennem en øget anvendelse af Kommissionens høringsstandarder,
bl.a. baseret på et standardwebsted for internethøringer og en nøje undersøgelse af
deltagerne. Dette værktøj linkes til registret.
Udarbejde et udkast til adfærdskodeks, der skal drøftes med aktørerne (2007).
Adfærdskodeksen bliver et krav for at blive opført i registret og vil blive
overvåget af Kommissionen.
Styrke anvendelsen af Kommissionens høringsstandarder gennem en række
praktiske, interne foranstaltninger (se under 2.2.).
Fortsætte og gennemføre sin politik vedrørende offentliggørelse af modtagerne af
EU-støtte.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447164_0010.png
BILAG
Modtagere af EU-midler – Ændring af retsakter
1.
Ændring af finansieringsforordningen
Forordning (EF, Euratom) nr. 1995/2006 om ændring af finansforordning (EF, Euratom)
nr. 1605/2002 har følgende indledende formulering:
"ud fra følgende betragtninger:
(6) For at sikre gennemskuelighed ved anvendelsen af midler fra budgettet er det nødvendigt
at stille oplysninger til rådighed om modtagerne af disse midler inden for visse
begrænsninger, der er nødvendige for at beskytte legitime offentlige og private interesser, og
under hensyn til den særlige regnskabsperiode, der kendetegner året for Den Europæiske
Garantifond for Landbruget."
Et nyt stk. 3 i artikel 30 kræver offentliggørelse af oplysninger om støttemodtagere inden for
rammerne af alle former for forvaltningsmetoder:
"Kommissionen stiller (...) oplysningerne om modtagerne af midler fra de enheder, som
opgaver i forbindelse med budgettets gennemførelse er uddelegeret til, når der er tale om
andre forvaltningsmetoder.
Disse oplysninger stilles til rådighed under behørig iagttagelse af fortrolighedskravene, især
beskyttelse af personoplysninger som defineret i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling
af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 45/2001 af 18. december 2000 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger i fællesskabsinstitutionerne og-
organerne og om fri udveksling af sådanne oplysninge, og af sikkerhedskravene under hensyn
til de særlige forhold i forbindelse med hver af de i artikel 53 nævnte forvaltningsmetoder
samt, hvor det er relevant, i overensstemmelse med de relevante sektorspecifikke
bestemmelser."
En ny artikel 53b præciserer hyppigheden for offentliggørelsen og det forhold, at de praktiske
omstændigheder skal fastsættes i de relevante sektorspecifikke bestemmelser:
"Artikel 53b
1. Når Kommissionen gennemfører budgettet ved delt forvaltning, overdrages der
gennemførelsesopgaver til medlemsstaterne. Denne metode anvendes især i forbindelse med
de foranstaltninger, der er omhandlet i afsnit I og II i anden del.
2. Medmindre andet er fastsat i komplementære forskrifter i de relevante sektorspecifikke
bestemmelser, skal medlemsstaterne for at sikre, at midlerne ved delt forvaltning anvendes i
overensstemmelse med de gældende regler og principper, (…)
d) ved hjælp af relevante sektorspecifikke bestemmelser og i overensstemmelse med artikel 30,
stk. 3, sikre en passende årlig efterfølgende offentliggørelse af oplysninger om modtagerne af
midler fra budgettet."
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge en særlig overgangsbestemmelse vil navnene på modtagere af støtte fra Den
Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL) først blive offentliggjort fra og med de
udgifter, der afholdes over 2008-budgettet:
"Artikel 181
4. Artikel 30, stk. 3, finder anvendelse på den i artikel 148, stk. 1, nævnte fond, for første gang
for så vidt angår udgifter afholdt over 2008-budgettet."
2.
2.1
Sektorspecifik lovgivning
Den Europæiske Fiskerifond (EFF)
Rådets forordning (EF) nr. 1198/2006 blev vedtaget den 27. juli 2006.
Forvaltningsmyndighedens forpligtelse til at offentliggøre en fortegnelse over
støttemodtagere, titlerne på operationerne og omfanget af den offentlige finansiering af hver
operation er tydeligt angivet i udkastet til den gennemførelsesforordning (artikel 31), som
forventes at blive vedtaget af Kommissionen ved udgangen af marts 2007. Der er imidlertid
allerede politisk enighed blandt medlemsstaterne i Komitéen for Den Europæiske Fiskerifond.
2.2
Strukturfonde – EFRU, Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden
Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 indeholder generelle bestemmelser for Den Europæiske
Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden.
Kommissionens forordning (EF) nr. 1828/2006 af 8. december 2006 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning for de tre fonde, præciserer i artikel 7,
stk. 2, litra d), at forvaltningsmyndigheden er ansvarlig for at tilrettelægge
"offentliggørelse i
elektronisk eller anden form af fortegnelsen over støttemodtagere, titlerne på operationerne
og støttebeløbet med offentlige midler til hver operation. Deltagere i en operation under ESF
nævnes ikke ved navn."
2.3
Den fælles landbrugspolitik (direkte støtte og markedsordninger; udvikling af
landdistrikter)
Kommissionen har netop vedtaget et forslag om ændring af Rådets forordning (EF) nr.
1290/2005, der fastsætter regler for finansieringen af den fælles landbrugspolitik, både hvad
angår direkte betalinger, markedsordninger og udvikling af landdistrikterne, og som
indeholder en bestemmelse, der gør det obligatorisk at offentliggøre navnene på
støttemodtagere. Når Rådet har godkendt forordningen, skal den suppleres af de relevante
gennemførelsesbestemmelser.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447164_0012.png
BUDGETMÆSSIG KONSEKVENSANALYSE
(jf. artikel 16 i de interne regler)
P
OLITIKOMRÅDE
: K
OORDINERING AF
K
OMMISSIONENS POLITIK OG JURIDISK RÅDGIVNING
A
KTIVITET
: R
ELATIONER MED CIVILSAMFUNDET
,
ÅBENHED OG INFORMATION
A
RBEJDSPROGRAM FOR
: 2007-2008
1.
BUDGETPOST OG BETEGNELSE
– 25.02.04.02 Generelle publikationer
– og budgetpost for hjælpeansatte og kontraktansatte.
2.
RETSGRUNDLAG
Opgaver som følge af Kommissionens prærogativer på institutionelt plan.
3.
SAMLEDE TAL FOR REGNSKABSÅRET (EUR)
3.a – Løbende regnskabsår 2007
FB
Bevillinger ved regnskabsårets
begyndelse (budget)
Overførsler
Yderligere bevillinger
Samlede bevillinger
Bevillinger, som allerede er
afsat under et andet
arbejdsprogram
2 200 000
---
---
2 200 000
2 200 000
(POP 2007)
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447164_0013.png
Disponibel saldo
Beløb til den foreslåede
aktion
75 000
(allerede indarbejdet
i POP 2007)
+300 000
3.b – Overførsler
FB
Overførsler
Bevillinger, som allerede er
afsat under et andet
arbejdsprogram
Disponibel saldo
Beløb til den foreslåede
aktion
---
---
---
---
3.c –Efterfølgende regnskabsår: 2008
Beløb, der skal indgå i udarbejdelsen af det foreløbige budgetforslag for 2008
FB
Bevillinger ved regnskabsårets
begyndelse (budget)
Udarbejdelse af det
foreløbige
budgetforslag for
2008
Overførsler
Yderligere bevillinger
Samlede bevillinger
Bevillinger, som allerede er sat
til side gennem et andet
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447164_0014.png
arbejdsprogram
Disponibel saldo
Beløb til den foreslåede
aktion
450 000
4.
BESKRIVELSE AF AKTIONEN
Den 3. maj 2006 vedtog Kommissionen en grønbog – KOM(2006) 194-for at
fremme "det europæiske åbenhedsinitiativ" (ETI). Formålet var at lancere en bred
offentlig høring, navnlig om behovet for mere strukturerede rammer for
interesserepræsentanters (lobbyisters) aktiviteter. Efter denne høring vil
Kommissionen oprette et nyt frivilligt register for lobbyister med en
informeringsfunktion.
Denne aktion giver to typer omkostninger:
Omkostninger under budgetpost 25.02.04.02 til dækning af oprettelse af registret
og dets vedligeholdelse.
Omkostninger til to kontraktansatte på A-niveau. Dette er en supplerende
omkostning, som endnu ikke er dækket af bevillinger til Generalsekretariatet.
En ansat til at støtte opgaver i forbindelse med udformning,
koordinering og overvågning af det samlede projekt.
En ansat til alle specifikke IT-relaterede opgaver i forbindelse med
projektet.
5.
BEREGNINGSMETODE (EUR)
Personale
2007
2008
2009
8 måneder
Helt år
2 ansatte
2 ansatte
1 i 6 måneder, 1 i 12 måneder
84 376
127 104
95 328
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447164_0015.png
Forberedelse og udvikling af registret
Analyser, konceptdokument, gennemførlighedsanalyse,
osv. 1 kontrakt
2007
Udvikling af managementmodul, formidlingsmodul:
Første fase
2008
Udvikling af anden fase (inkl. udarbejdelse af version 1
og forberedelse af version 2): kontrakt
2009
og derefter
Vedligeholdelsesomkostninger
50 000
om året
450 000
300 000
75 000
I ALT
År
2007
2008
2009
Ansatte
84 376
127 104
95 328
Udvikling
375 000
450 000
50 000
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447164_0016.png
6.
BETALINGSSKEMA (EUR)
Udgiftsom-
råde
2007
2007
25.02.04.02
2008
I alt
2007
Ansatte
2008
I alt
375 000
450 000
825 000
84 376
127 104
211 480
84 376
375 000
84 376
127 104
127 104
375 000
450 000
450 000
Bevillinger
Betalinger
2008
Behovet for personale og administrative ressourcer skal dækkes af bevillingerne til
forvaltningstjenesten inden for rammerne af den årlige bevillingsprocedure.
Da budgettet for 2007 og den årlige politiske strategi for 2008 allerede er vedtaget, skal de
nye personalebehov dækkes gennem omplaceringer eller gennem anvendelse af allerede
eksisterende bevillinger til eksternt personale.
DA
16
DA