Retsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0306
Offentligt
1447328_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 11.6.2007
KOM(2007) 306 endelig
2007/0104 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om etablering, drift og forvaltning af en kommunikationsinfrastruktur til brug i
forbindelse med Schengen-informationssystemet (SIS)
(forelagt af Kommissionen)
{KOM(2007) 311 final}
{SEK(2007) 809}
{SEK(2007) 810}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0002.png
BEGRUNDELSE
1) BAGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Formålet med dette forslag er sammen med et forslag til Rådets forordning om samme
emne at fastsætte de retlige rammer for etablering, drift og forvaltning af en specifik
kommunikationsinfrastruktur, der skal levere netværks- og sikkerhedstjenester til brug
ved udvekslingen af oplysninger via Schengen-informationssystemet (SIS) og
udvekslingen af oplysninger i tilknytning til SIS-oplysningerne mellem Sirene-
kontorerne.
Kommissionen fremsætter dette forslag for at sikre kontinuiteten i ovennævnte
tjenester, der på nuværende tidspunkt leveres af kommunikationsinfrastrukturen i
Schengen-sammenhæng (SISNet), og som er vigtig for at bevare et område uden
kontrol ved de indre grænser. Forslaget om oprettelse af en ny
kommunikationsinfrastruktur bør imidlertid kun gennemføres, hvis den indkaldelse af
bud, som vicegeneralsekretæren for Rådet på medlemsstaternes vegne har iværksat
med henblik på en ny kontrakt om SISNet, ikke giver resultater. Kommissionen finder,
at Rådet, der er ansvarlig for forvaltningen af SIS, principielt fortsat bør være ansvarlig
for alle enkeltdele heri, inklusive kommunikationsinfrastrukturen.
Kommissionen foreslår, at den nye kommunikationsinfrastruktur oprettes ved brug af
de generelle foranstaltninger, der er fastsat bestemmelser om i Idabc-programmet
(afgørelse 2004/387/EF), navnlig s-TESTA (en sikret transeuropæisk
kommunikationsplatform). S-TESTA-platformen anvendes på nuværende tidspunkt
også til udviklingen af kommunikationsinfrastrukturen for anden generation af SIS
(SIS II).
For så vidt angår SIS II går Kommissionen stadig ind for udviklingen heraf og arbejder
for at gøre systemet operationelt hurtigst muligt, da det fortsat har absolut prioritet i
Rådet. Det fælles mål med et nyt SIS med nye og forbedrede funktionaliteter og højere
præstationsstandarder, der vil give et højere sikkerhedsniveau og garantere beskyttelse
af personoplysninger i et europæisk område med frihed, sikkerhed og retfærdighed, har
fortsat prioritet. Varigheden af den foreslåede kommunikationsinfrastruktur skal derfor
være tidsbegrænset afhængig af, hvornår SIS II bliver operationel.
Generel baggrund
I december 2001 gav Rådet Kommissionen mandat til at udvikle SIS II. Et af
formålene med SIS II er at gøre det muligt for de medlemsstater, der kom med i EU i
2004, at opfylde en af hovedbetingelserne for at ophæve kontrollen ved de indre
grænser. Udviklingen af SIS II er imidlertid blevet forsinket, og i december 2006
forlængede Rådet Kommissionens mandat for udviklingen heraf frem til udgangen af
2008. For at sikre, at det politiske mål om at ophæve kontrollen ved de indre grænser i
de medlemsstater, der blev optaget i EU i 2004, stadig kan nås i 2007, besluttede Rådet
i december 2006 at gennemføre et projekt, som Portugal havde foreslået, om at tilslutte
førnævnte medlemsstater til den nuværende udgave af SIS, SIS I+. Som følge af dette
projekt blev gennemførelsen af SIS II yderligere forsinket, og det er nu planlagt, at
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
systemet skal være operationelt fra midten af december 2008.
SISNet-aftalen, der er den kontrakt, der blev undertegnet for levering af
netværkstjenester og tilknyttede sikkerhedstjenester til SIS I+, udløber i november
2008. Da SIS II muligvis ikke vil være operationel for alle medlemsstater, der deltager
i SIS I+, på den dato, er det nødvendigt at dække tidsrummet mellem november 2008
og den dato, hvor SIS II bliver operationel.
Efter at Rådet (retlige og indre anliggender) den 15. februar 2007 godkendte en aftale
vedrørende foranstaltninger i forbindelse med den fremtidige kommunikations-
infrastruktur for SIS I+ og parallelt med den indkaldelse af bud, som
vicegeneralsekretæren for Rådet iværksatte med henblik på indgåelsen af en ny
kontrakt om SISNet, foreslår Kommissionen at oprette en specifik
kommunikationsinfrastruktur, der skal finansieres over EU-budgettet. Det skal
påpeges, at SISNet ikke finansieres over EU-budgettet, og at kontrakten om levering af
de nødvendige kommunikationstjenester forvaltes af vicegeneralsekretæren for Rådet
på medlemsstaternes vegne. Oprettelsen af en ny kommunikationsinfrastruktur, der
forvaltes af Kommissionen, udgør en vigtig ændring i forbindelse med det nuværende
SIS med dets mellemstatslige forvaltningsstrukturer. I den forbindelse skal der i dette
forslag fastsættes en klar afgrænsning af Kommissionens, Rådets og medlemsstaternes
opgaver og ansvar.
Under alle omstændigheder skal det udvidede SIS I+ og den nye
kommunikationsinfrastruktur fortsat udgøre midlertidige løsninger, da det endelige mål
er at gøre SIS II operationel. Rådet og Europa-Parlamentet er enedes om de retlige
rammer for SIS II, hvilket vil gøre det muligt at anvende en teknologisk avanceret
fremgangsmåde og opnå forbedrede funktionaliteter i det nye system. Dette opvejes af
højere beskyttelsesstandarder for enkeltpersoner og øget pligt til at stå til ansvar for så
vidt angår forvaltningen af systemet.
Den nye kommunikationsinfrastruktur kommer ikke til at erstatte SISNet helt, da
SISNet også leverer kommunikationstjenester til Vision, der er et netværk, der
understøtter høringsprocedurer mellem medlemsstaternes centrale myndigheder i
forbindelse med behandling af visumansøgninger, jf. artikel 17, stk. 2, i Schengen-
konventionen. Kommissionen har imidlertid ikke medtaget Vision i anvendelses-
området for dette forslag, da Rådet har forbeholdt sig gennemførelsesbeføjelserne på
visumpolitikområdet. De tekniske funktionaliteter i forbindelse med Vision-
høringsmekanismen vil blive erstattet af Visuminformationssystemet (VIS), når alle de
medlemsstater, der anvender Vision er i stand til at anvende VIS til det formål.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
- Konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen (artikel 92-119)
- Rådets forordning (EF) nr. 871/2004 af 29. april 2004 om indførelse af nye funktioner
i Schengen-informationssystemet, bl.a. med henblik på terrorismebekæmpelse
- Rådets afgørelse 2005/211/RIA af 24. februar 2005 om indførelse af nye funktioner i
Schengen-informationssystemet, herunder i forbindelse med terrorismebekæmpelse
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1160/2005 af 6. juli 2005 om
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0004.png
ændring af konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen af 14. juni 1985 om
gradvis ophævelse af kontrollen ved de fælles grænser med hensyn til adgang til
Schengen-informationssystemet for de tjenester i medlemsstaterne, der har ansvaret for
udstedelse af registreringsattester for motorkøretøjer.
Konventionen og de tre retsakter, der er nævnt ovenfor, udgør de retlige rammer for
SIS, som vil blive erstattet af det fremtidige SIS II. De retlige rammer for SIS II er:
- Rådets forordning (EF) nr. 2424/2001 af 6. december 2001 om udviklingen af anden
generation af Schengen-informationssystemet (SIS II)
- Rådets afgørelse 2001/886/RIA af 6. december 2001 om udviklingen af anden
generation af Schengen-informationssystemet (SIS II)
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1987/2006 af 20. december 2006
om oprettelse, drift og brug af anden generation af Schengen-informationssystemet
(SIS II)
- Udkast til Rådets afgørelse 2007/.../RIA1 af ... om oprettelse, drift og brug af anden
generation af Schengen-informationssystemet (SIS II)
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1986/2006 af 20. december 2006
om adgang til anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II) for de
tjenester i medlemsstaterne, der har ansvaret for udstedelse af registreringsattester for
motorkøretøjer.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Forslaget er nødvendigt for fortsat at sikre, at SIS er operationel. SIS udgør en
integreret del af de kompensationsforanstaltninger, der er nødvendige for at sikre fri
bevægelighed for personer, og den er også i overensstemmelse med målene for Idabc-
programmet, idet der gøres brug af infrastrukturens tjenestedel i forbindelse med de
generelle foranstaltninger, der blev fastsat i programmet. Formålet med Idabc-
programmet er at indkredse, støtte og fremme udviklingen og oprettelsen af
paneuropæiske e-forvaltningstjenester og de bagvedliggende interoperable
telematiknetværker, der støtter medlemsstaterne og Fællesskabet i forbindelse med
gennemførelsen på deres respektive kompetenceområder af fællesskabspolitikker og
-aktiviteter, hvorved der opnås betydelige fordele for de offentlige administrationer,
erhvervslivet og borgerne.
2) HØRING AF BERØRTE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af berørte parter
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
Den væsentligste høringsmetode bestod i at indsamle oplysninger fra følgende parter:
1
Denne afgørelse er endnu ikke formelt vedtaget af Rådet.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0005.png
1)
Generalsekretariatet for Rådet
Aspekter omfattet af høringen:
-
-
-
2)
SISNet-kontrakt
Udgifter i forbindelse med SISNet
Ansvar i forbindelse med SIS
S-TESTA-netværksleverandøren
Aspekter omfattet af høringen:
-
-
Prislister for etablering af netværk
Prislister for drift af netværk.
Sammenfatning af svarene og af, hvordan der er taget hensyn til dem
De indsamlede oplysninger blev anvendt til at analysere omkostningerne ved og roller
og ansvar i forbindelse med hver af de strategiske valgmuligheder. Der blev desuden
taget hensyn til de holdninger, medlemsstaternes delegationer gav udtryk for i de
forskellige arbejdsgrupper i Rådet og Kommissionen.
Ekspertbistand
Relevante videnskabelige områder/eksperter
Informations- og kommunikationsteknologi, offentlige kontrakter og finansiel
ekspertise.
Metodevalg
Direkte møder og indsamling af skriftlig information.
Væsentligste organisationer/eksperter, der deltog i høringen
Kommissionens interne ekspertise (GD JLS og DIGIT) og ekstern ekspertise indsamlet
fra teknisk dokumentation vedrørende SIS.
Sammendrag af rådgivning, der er modtaget og anvendt
Der er bred konsensus om, at der kan opstå alvorlige risici, der kan have betydelige
politiske følger.
Risiciene i forbindelse med hver valgmulighed er blevet vurderet, og de er artsmæssigt
meget forskellige: Intet resultat af indkaldelsen af bud, forsinket vedtagelse af de
retsinstrumenter, der er nødvendige for at oprette en ny kommunikationsinfrastruktur,
manglende finansiering, tvetydighed i forbindelse med forvaltning eller
beslutningstagning, negativ indflydelse på SIS II-projektet og forsinket eller mislykket
teknisk gennemførelse.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0006.png
Midler til at gøre eksperternes råd offentligt tilgængelige
Ikke relevant.
Konsekvensanalyse
Følgende strategiske valgmuligheder er blevet overvejet:
Valgmulighed 1: Status quo – Kommissionen fremsætter ikke et forslag til retsakt.
Denne løsning udgør en fortsættelse af de nuværende rammebestemmelser, i henhold
til hvilke Rådet og medlemsstaterne alene er ansvarlige for SIS. For at udforme en
SISNet-kontrakt, der sikrer, at SISNet er tilgængelig efter 13. november 2008,
udarbejder og iværksætter vicegeneralsekretæren for Rådet en indkaldelse af bud ved
offentligt eller begrænset udbud eller ved udbud efter forhandling. Kommissionen
spiller ingen rolle heri og har intet ansvar herfor.
Valgmulighed 2:
Rådet
etablerer,
driver
og
forvalter
en
ny
kommunikationsinfrastruktur for SIS I+ via en specifik kontrakt med leverandøren af
s-TESTA, som skal finansieres af medlemsstaterne. I forbindelse med denne
valgmulighed indgår Rådet en specifik kontrakt under rammekontrakten for s-TESTA
med henblik på SIS I+, og medlemsstaterne finansierer denne kontrakt.
Valgmulighed 3: Kommissionen etablerer, driver og forvalter en ny
kommunikationsinfrastruktur for SIS I+ via en specifik kontrakt med leverandøren af
s-TESTA, som skal finansieres over EU's almindelige budget. Kommissionen
undertegner en specifik s-TESTA-kontrakt om etablering af en ny
kommunikationsinfrastruktur for SIS I+. Som følge heraf bliver Kommissionen
ansvarlig for etableringen, driften og forvaltningen af kommunikationsinfrastrukturen,
der finansieres over EU's almindelige budget. Den nye s-TESTA-
kommunikationsinfrastruktur for SIS I+ har ingen indflydelse på s-TESTA-
kommunikationsinfrastrukturen for SIS II.
I konsekvensanalysen konkluderes det, at selv om status quo-valgmuligheden er langt
den bedste og ikke skaber større problemer, er der i forbindelse med enhver indkaldelse
af bud visse risici. Kommissionen har efter aftale med Rådet erkendt, at det er
nødvendigt at have en løsning at falde tilbage på. Det vil være meget svært at
opretholde et område uden kontrol ved de indre grænser i et tidsrum, hvis SIS er ude af
drift, og der ikke kan ske udvekslinger af oplysninger i tilknytning til SIS-
oplysningerne mellem Sirene-kontorerne.
Hvis den udbudsprocedure, vicegeneralsekretæren for Rådet har iværksat, ikke
medfører, at der indgås en aftale om levering af de tjenesteydelser, der er nødvendige i
forbindelse med SIS, er den sidste valgmulighed den eneste mulighed, idet den anden
valgmulighed er blevet udelukket af Juridisk Tjeneste i Rådet og derfor vil være meget
svær at anvende.
Henstillingen i medfør af konsekvensanalysen er således, at Kommissionen træffer alle
nødvendige forberedende foranstaltninger med henblik på den sidste valgmulighed,
selv om konsekvensanalysen ikke er gunstig. Denne løsning bør imidlertid kun tages i
brug, hvis bestræbelserne for at indgå en ny kontrakt for SISNet mislykkes. Den
afhænger derfor af, at alle andre mulige tilgængelige midler til at forlænge SISNet-
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tjenesten er blevet anvendt.
3) FORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Formålet med dette forslag er sammen med forslaget til Rådets forordning om samme
emne at fastsætte de retlige rammer for etablering, drift og forvaltning af en specifik
kommunikationsinfrastruktur, der skal levere netværks- og sikkerhedstjenester til brug
ved udvekslingen af oplysninger via SIS og udvekslingen af oplysninger i tilknytning
til SIS-oplysningerne mellem Sirene-kontorerne som fastsat i Schengen-konventionen.
Retsgrundlag
Afgørelsen har hjemmel i artikel 30, stk. 1, litra a) og b), artikel 31, stk. 1, litra a) og
b), og artikel 34, stk. 2, litra c), i traktaten om Den Europæiske Union (EU-traktaten).
Subsidiaritetsprincippet
Målene kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne af følgende årsager:
Formålet med den foreslåede foranstaltning, nemlig at oprette en kommunikations-
infrastruktur, der forbinder de nationale SIS-systemer med den centrale SIS-database
med henblik på deling af oplysninger, kan bedre nås af EU ved brug af den
eksisterende fællesskabsinfrastruktur (s-TESTA), der er tilgængelig for udveksling af
oplysninger mellem administrationer.
Målene med forslaget kan opfyldes bedre gennem foranstaltninger på EU-plan af
følgende grunde:
Alle medlemsstater, der deltager i Schengen-samarbejdet, har brug for at udveksle
oplysninger om gennemførelsen af fælles politikker. Fællesskabet kan mere effektivt
tilvejebringe netværks- og sikkerhedstjenester, der dækker hele Europa, og som
medlemsstaterne har brug for, end den enkelte medlemsstat kan.
Det forhold, at der allerede er skabt en fælles platform, s-TESTA, til sådanne formål,
og som er baseret på erfaringerne fra tidligere projekter og generiske tjenester, der blev
leveret inden for rammerne af IDA (der gik forud for Idabc), viser Fællesskabets
troværdighed for så vidt angår levering af sådanne tjenester.
EU-foranstaltningen er begrænset til den fælles kommunikationsinfrastruktur, idet
medlemsstaterne fortsat har ansvaret for deres egne nationale informationssystemer.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende årsager:
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I medfør af forslaget får Kommissionen pligt til at oprette en fælles
kommunikationsinfrastruktur Medlemsstaterne vil dog have ansvaret for
gennemførelsen af de test, der skal sikre, at deres nationale applikationer (SIS og
Sirene) fungerer ordentligt ved brug af den nye infrastruktur.
Forslaget og den økonomiske byrde vil være tidsbegrænset, da SIS II kommer til at
erstatte det nuværende SIS, hvorved denne kommunikationsinfrastruktur bliver
overflødig. Formålet er at levere en væsentlig tjeneste som en midlertidig løsning for
det nuværende system, indtil SIS II er operationel.
Reguleringsmiddel/-form
Foreslået reguleringsmiddel: forordning og afgørelse.
På grund af SIS's retligt set dobbeltsidighed kræves der en forordning med hjemmel i
afsnit IV i EF-traktaten og en afgørelse med hjemmel i afsnit VI i EU-traktaten.
Eventuelle ændringer eller en yderligere udvikling af SIS-reglerne skal have hjemmel i
første og tredje søjle.
4) BUDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Det finansielle rammebeløb, der kræves i 2008 til oprettelse og drift af den nye
kommunikationsinfrastruktur, er på 7,6 mio. EUR. Det omfatter følgende
hovedforanstaltninger:
- Etablering og testning af s-TESTA-netværket til SIS I+
- Migration af SIS I+-brugere til det nye netværk på s-TESTA
- SIS 1+ s-TESTA-netværksdrift.
Derudover vil foranstaltningen have finansielle følger for det mellemstatslige budget,
der blev fastsat i Schengen-reglerne for oprettelsen og driften af SISNet og den
tekniske støttefunktion (C.SIS – det centrale SIS) under testningen og migrationen.
5) SUPPLERENDE OPLYSNINGER
Ophævelse af gældende retsforskrifter
Vedtagelsen af forslaget vil medføre ophævelse af gældende retsforskrifter.
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
Forslaget indeholder en udløbsklausul.
1.
Nærmere redegørelse for forslaget
Etablering, drift og forvaltning af en kommunikationsinfrastruktur
Den kommunikationsinfrastruktur, der skal oprettes, er beskrevet dels under
henvisning til de tjenester, den skal levere, dels ved angivelse af de systemer eller
enheder, der er defineret i Schengen-konventionen, og som vil blive forbundet via
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
denne kommunikationsinfrastruktur. Kommunikationsinfrastrukturen vil ikke omfatte
den nationale strøm af oplysninger, herunder Sirene-oplysninger, mellem de
kompetente nationale myndigheder og mellem disse myndigheder og det nationale
Sirene-kontor, som fortsat er et nationalt ansvar.
Inden Kommissionen indgår kontraktmæssige ordninger med tjenesteyderen af
kommunikationsinfrastrukturen, er den nødt til at fastsætte de tekniske specifikationer,
hvoraf de specifikke krav til SIS I+ og Sirene fremgår. Kommissionen tager ved
fornyelsen af SISNet-kontrakten hensyn til kravene og de udbudsspecifikationer,
vicegeneralsekretæren for Rådet har udformet.
Selv om medlemsstaterne i medfør af traktatens artikel 10 har en generel forpligtelse til
at lette Kommissionens opgaver, henviser forslaget til visse særlige foranstaltninger,
som medlemsstaterne skal træffe, således at Kommissionen effektivt kan oprette og
drive kommunikationsinfrastrukturen. Kommissionen vil desuden informere
medlemsstaterne, når de nødvendige test, der skal sikre, at kommunikations-
infrastrukturen er tilgængelig, er gennemført og oprettelsen afsluttet. Det blev anset for
nødvendigt at henvise til EU's almindelige budget for så vidt angår finansieringen af
denne del af SIS, da etableringen og driften af den anden fælles del af SIS, den
tekniske støttefunktion, dvs. C.SIS, finansieres via et mellemstatsligt budget, der blev
fastsat bestemmelser om i Schengen-reglerne (Eksekutivkomitéens afgørelse af
15. december 1997 om ændring af finansforordningen for C.SIS).
2.
Idabc-programmet
Via Idabc leveres en række infrastrukturtjenester såsom s-TESTA til udveksling af
oplysninger mellem nationale administrationer og EU-administrationen. S-TESTA-
platformen anvendes også til udvikling af SIS II og VIS. Andre operationelle
storstilede it-systemer i området med frihed, sikkerhed og retfærdighed, som stiller
store krav for så vidt angår tilgængelighed og sikkerhed, f.eks. Eurodac, anvender også
tjenester leveret via Idabc.
3.
Operationelle test
De operationelle testaktiviteter, der skal sikre, at udvekslingen af SIS- og Sirene-
oplysninger via den nye kommunikationsinfrastruktur, udgør en kritisk opgave, der kun
kan udføres af medlemsstater og med Rådet som koordinator. Dette afspejler den
nuværende situation for så vidt angår forvaltningen af SIS og beslutningsprocessen.
Frankrig, der er ansvarlig for forvaltningen af C.SIS, har den nødvendige ekspertise til
at beskrive testcases og foreslå en hensigtsmæssig procedure til at kontrollere, at SIS
og Sirene fungerer ordentligt via den nye infrastruktur. Rådets arbejdsgrupper
vedrørende SIS og Sirene, der består af relevante nationale eksperter, skal stå for alt det
forberedende arbejde med henblik på udformning, koordinering og validering af
testaktiviteter. Kommissionen vil sikre, at kommunikationsinfrastrukturen er
tilgængelig inden for rammerne af s-TESTA. Medlemsstaterne skal via Rådet
informere Kommissionen og give den feedback på testaktiviteterne.
4.
Migration
Migrationen af SIS og Sirene til den nye kommunikationsinfrastruktur kan først ske,
når alle testaktiviteter er afsluttet og valideret. Den dato, Rådet skal fastsætte, skal
under alle omstændigheder falde inden 13. november 2008, når SISNet-aftalen
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udløber.
5.
Nationale offentlige organers gennemførelse af specifikke operationelle
forvaltningsopgaver
Begrundelsen for i forbindelse med kommunikationsinfrastrukturen at udlicitere
specifikke operationelle forvaltningsopgaver til nationale offentlige organer er, at der
skal sikres effektivitet og synergi med de operationelle forvaltningsopgaver, der
allerede er udført af den centrale C.SIS.
6.
Overvågning og evaluering
Kommissionen vil omhyggeligt holde øje med udgifterne hertil ved brug af alle
tilgængelige midler til rådighed inden for rammerne af den kontrakt, der skal
undertegnes med s-TESTA-leverandøren, og som vil omfatte mål og
præstationsindikatorer. I forbindelse med den overordnede evaluering af generelle
foranstaltninger, herunder infrastrukturtjenester udført i medfør af artikel 13 i Idabc-
afgørelsen, vil der blive foretaget en specifik evaluering af kommunikations-
infrastrukturens tjenester til SIS og Sirene.
7.
Ophævelse af rammebestemmelserne for SISNet og ændring af Schengen-
konventionen.
Når SISNet er ophørt med at fungere, vil bestemmelserne herfor være ugyldige og bør
ophæves.
Overførslen til Kommissionen af ejendomsrettigheder, der følger af gennemførelsen af
SISNet-aftalen af 14. november 2000 om levering af wide area-netværks- og
tilknyttede sikkerhedstjenester til SIS, navnlig for netværkskomponenterne, kan
fremskynde etableringen af den nye kommunikationsinfrastruktur og mindske de
finansielle virkninger for EU's almindelige budget.
8.
Betinget anvendelse og begrænset gyldighed
Den betingede anvendelse af retsinstrumenterne afspejler Rådets holdning, idet det i
sine konklusioner af februar 2007 erkendte de risici, der kan følge af
udbudsproceduren vedrørende forlængelse af SISNet, og at der skal sikres en alternativ
løsning baseret på s-TESTA. Konsekvensanalysen vedrørende dette forslag viser, at en
forlængelse af SISNet-kontrakten altid vil udgøre den bedste løsning. Den betingede
anvendelse af retsinstrumenter skal sikre, at disse forslag udgør en løsning at falde
tilbage på.
Forslagenes begrænsede gyldighed skyldes, at SIS I+ i sin SISone4all-version og
kommunikationsinfrastrukturen vil blive erstattet af SIS II, når det bliver operationelt.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0011.png
2007/0104 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om etablering, drift og forvaltning af en kommunikationsinfrastruktur til brug i
forbindelse med Schengen-informationssystemet (SIS)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Union, særlig artikel 30, stk. 1, litra a) og
b), artikel 31, litra a) og b), og artikel 34, stk. 2, litra c),
under henvisning til forslag fra Kommissionen2,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet3, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Schengen-informationssystemet ("SIS"), der blev oprettet i medfør af bestemmelserne
i afsnit IV i konventionen af 19. juni 1990 om gennemførelse af Schengen-aftalen af
14. juni 1985 mellem regeringerne for staterne i Den Økonomiske Union Benelux,
Forbundsrepublikken Tyskland og Den Franske Republik om gradvis ophævelse af
kontrollen ved de fælles grænser4 ("Schengen-konventionen"), og dets
videreudvikling SIS I+ udgør et væsentligt værktøj for anvendelsen af bestemmelserne
i Schengen-reglerne som en integreret del af EU.
Rådets forordning (EF) nr. 2424/20015 og Rådets afgørelse 2001/886/RIA6
indeholder bestemmelser om udviklingen af SIS II. SIS II skal erstatte det ved
Schengen-konventionen indførte SIS.
Rådets afgørelse 2007/…/RIA7 af …. om oprettelse, drift og brug af anden generation
af Schengen-informationssystemet (SIS II) udgør de nødvendige retlige rammer for
forvaltningen af SIS II for så vidt angår forhold, der er omfattet af anvendelsesområdet
for traktaten om Den Europæiske Union ("EU-traktaten").
(2)
(3)
2
3
4
5
6
7
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EFT L 239 af 22.9.2000, s. 19. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 1160/2005 (EUT L 191 af
22.7.2005, s. 18).
EFT L 328 af 13.12.2001, ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 1988/2006 af 21.12.2006 (EUT L 411
af 30.12.2006).
EFT L 328 af 13.12.2001, ændret ved Rådets afgørelse 2001/886/RIA af 21.12.2006 (EUT L 411 af
30.12.2006).
Denne afgørelse er endnu ikke formelt vedtaget af Rådet.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0012.png
(4)
SIS betjener på nuværende tidspunkt 15 stater, inklusive Island og Norge, der er
associeret i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengen-reglerne. I
december 2006 godkendte Rådet tilslutningen af ni af de medlemsstater, der blev
optaget i EU den 1. maj 2004, til det eksisterende SIS med henblik på at give dem
mulighed for fuldt ud at gennemføre Schengen-reglerne, inden SIS II bliver
operationel.
I medfør af Rådets afgørelse 1999/870/EF af 17. december 1999 om bemyndigelse af
vicegeneralsekretæren for Rådet for Den Europæiske Union til at handle som
repræsentant for visse medlemsstater med henblik på at indgå kontrakter om oprettelse
og drift af kommunikationsinfrastrukturen i Schengen-sammenhæng, "SISNet", samt
til at forvalte sådanne kontrakter8 og Rådets afgørelse 2000/265/EF af 27. marts 2000
om en finansforordning vedrørende budgetaspekterne af Rådets vicegeneralsekretærs
forvaltning af de kontrakter, som han indgår som repræsentant for visse medlemsstater
om oprettelse og drift af kommunikationsinfrastrukturen i Schengen-sammenhæng
("SISNet") indgik vicegeneralsekretæren for Rådet og private virksomheder den
14. november 2000 SISNet-aftalen (aftale om wide area-netværkstjenester og
tilknyttede sikkerhedstjenester til Schengen-informationssystemet). SISNet-aftalen,
der udløber i november 2008, indeholder bestemmelser om de tjenesteydelser, der er
nødvendige for driften af SIS.
Det er nødvendigt at garantere kontinuiteten i den type ydelser, der leveres i medfør af
SISNet-aftalen, for at sikre en effektiv udveksling af oplysninger mellem den tekniske
støttefunktion og de nationale dele af SIS og udvekslingen af oplysninger mellem
Sirene-kontorerne som fastsat i artikel 92 i Schengen-konventionen, da det er vigtigt
for gennemførelsen af Schengen-reglerne og derfor for opretholdelsen af et fælles
område uden kontrol ved de indre grænser.
Anvendelsen af dette retsinstrument afhænger af, om vicegeneralsekretæren for Rådet
giver meddelelse om, at den indkaldelse af bud, der blev iværksat i medfør af Rådets
afgørelse 2007/149/EF af 5. marts 2007 om bemyndigelse af vicegeneralsekretæren
for Rådet for Den Europæiske Union til at handle som repræsentant for visse
medlemsstater med henblik på at indgå og forvalte kontrakter om levering af
tjenesteydelser vedrørende en kommunikationsinfrastruktur i Schengen-sammenhæng
indtil overgangen til en kommunikationsinfrastruktur under Det Europæiske
Fællesskab9 og Rådets afgørelse 2000/265/EF, ikke er mundet ud i indgåelsen af
aftaler om levering af de tjenesteydelser, der er omfattet af dette forslag.
I februar 2007 overvejede Rådet risiciene ved en sådan udbudsprocedure og bad
Kommissionen fremsætte forslag med henblik på at gøre det muligt at migrere SIS I+
ind i et andet netværk.
Kommissionen forbeholder sig ret til i overensstemmelse med EF-traktatens
artikel 250, stk. 2, at ændre sit forslag på et hvilket som helst tidspunkt under de
procedurer, der fører til vedtagelsen af en fællesskabsretsakt.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
8
9
EFT L 337 af 30.12.1999.
EUT L 66 af 6.3.2007.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0013.png
(10)
Den mest hensigtsmæssige løsning, som tager hensyn til de særlige sikkerheds- og
tilgængelighedskrav i forbindelse med SIS, er at oprette en ny
kommunikationsinfrastruktur, der erstatter SISNet, ved hjælp af de
infrastrukturtjenester, der leveres inden for s-TESTA-rammekontrakten (Secured
Trans-European Services for Telematics between Administrations/Sikre
transeuropæiske telematiktjenester mellem administrationer – levering af en forvaltet,
sikret og privat kommunikationsinfrastruktur) i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse 2004/387/EF af 21. april 2004 om interoperabel
levering af paneuropæiske e-forvaltningstjenester til offentlige myndigheder,
virksomheder og borgere ("Idabc-afgørelsen")10.
Udgifterne til oprettelsen, driften og forvaltningen af kommunikationsinfrastrukturen
bør dækkes over EU's almindelige budget. Kommissionen er ansvarlig for
gennemførelsen af budgettet og undertegnelsen af de kontrakter, der er nødvendige for
levering af netværks- og sikkerhedstjenester inden for s-TESTA-rammeaftalen.
Denne afgørelse og Kommissionens ansvar for oprettelsen, driften og forvaltningen af
kommunikationsinfrastrukturen bør ikke påvirke Rådets ansvar for forvaltningen af
det nuværende SIS.
Det er derfor hensigtsmæssigt, at Rådet udarbejder en testplan på grundlag af
Frankrigs initiativ, da det er den medlemsstat, der har ansvaret for den tekniske
støttefunktion, for derved at sikre en passende udveksling af oplysninger for SIS og
Sirene via kommunikationsinfrastrukturen, og som koordinerer testaktiviteterne og
validerer resultaterne heraf, inden der fastsættes en dato for migrationen fra SISNet til
den nye kommunikationsinfrastruktur.
Hvis Kommissionen finder det mere effektivt, kan den indgå aftaler med nationale
offentlige organer om udførelsen af specifikke operationelle forvaltningsopgaver i
forbindelse med sikkerheden ved og overvågningen af kommunikations-
infrastrukturen.
Denne afgørelse udgør de nødvendige retlige rammer for etablering, drift og
forvaltning af en kommunikationsinfrastruktur i forbindelse med SIS og ændrer
følgelig Schengen-konventionen for så vidt angår forhold, der falder inden for EU-
traktatens anvendelsesområde. Rådets forordning (EF) nr. …/2007 af …. om
etablering, drift og forvaltning af en kommunikationsinfrastruktur i forbindelse med
SIS11 udgør de nødvendige retlige rammer for så vidt angår forhold, der falder inden
for anvendelsesområdet for traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab
("EF-traktaten").
Sammen med Rådets forordning nr. …/2007/EF udgør denne forordning
basisretsakten i den betydning, der er anvendt i artikel 49 i Rådets forordning (EF,
Euratom) nr. 1605/2002 af 25. juni 2002 om finansforordningen vedrørende De
Europæiske Fællesskabers almindelige budget12, der gør det muligt at medtage de
nødvendige bevillinger til etableringen, driften og forvaltningen af kommunikations-
infrastrukturen på EU's almindelige budget og gennemføre den del af budgettet.
EUT L 181 af 18.5.2004.
EUT L […] af […], s. […].
EFT L 248 af 16.9.2002.
(11)
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
10
11
12
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0014.png
(17)
Det forhold, at de retlige rammer, der kræves for at finansiere etableringen, driften og
forvaltningen af en kommunikationsinfrastruktur i forbindelse med SIS over EU's
almindelige budget, består af to særskilte instrumenter, påvirker ikke princippet om, at
kommunikationsinfrastrukturen udgør én enkelt infrastruktur og bør drives som sådan.
For så vidt angår Island og Norge udgør denne afgørelse en videreudvikling af
bestemmelserne i Schengen-reglerne, som omhandlet i aftalen indgået mellem Rådet
for Den Europæiske Union og Republikken Island og Kongeriget Norge om disse to
staters associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengen-
reglerne13, som falder inden for det område, der er omhandlet i artikel 1, litra G, i
Rådets afgørelse 1999/437/EF af 17. maj 199914 om visse gennemførelses-
bestemmelser til aftalen.
For så vidt angår Schweiz udgør denne afgørelse en videreudvikling af de
bestemmelser i Schengen-reglerne, jf. aftalen mellem Den Europæiske Union, Det
Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om Det Schweiziske Forbunds
associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengen-reglerne, der
falder ind under det område, der er nævnt i artikel 1, litra G, i afgørelse 1999/437/EF
sammenholdt med artikel 4, stk. 1, i afgørelse 2004/849/EF15 og 2004/860/EF.
Det Forenede Kongerige deltager i bestemmelserne i denne afgørelse i
overensstemmelse med artikel 5 i protokollen om integration af Schengen-reglerne i
Den Europæiske Union, der medfølger som bilag til EU-traktaten og EF-traktaten, og
artikel 8, stk. 2, i Rådets afgørelse 2000/365/EF af 29. maj 2000 om anmodningen fra
Det Forenede Kongerige og Nordirland om at deltage i visse bestemmelser i
Schengen-reglerne16.
Irland deltager i denne afgørelse, jf. artikel 5 i protokollen om integration af
Schengen-reglerne i Den Europæiske Union, der er knyttet til EU-traktaten og EF-
traktaten, og artikel 5, stk. 1, og artikel 6, stk. 2, i Rådets afgørelse 2002/192/EF af
28. februar 2002 om anmodningen fra Irland om at deltage i visse bestemmelser i
Schengen-reglerne17.
Da det er vigtigt, at den type tjenester, der leveres via SISNet, garanteres efter
november 2008, og at Kommissionen snarest muligt kan indgå de kontrakter, der er
nødvendige med henblik herpå, bør denne afgørelse hurtigst muligt finde anvendelse
fra datoen for dens offentliggørelse -
(18)
(19)
(20)
(21)
(22)
13
14
15
16
17
EFT L 176 af 10.7.1999.
EFT L 176 af 10.7.1999.
Rådets afgørelse 2004/849/EF af 25.10.2004 om undertegnelse, på Den Europæiske Unions vegne, af
og midlertidig anvendelse af visse bestemmelser i aftalen mellem Den Europæiske Union, Det
Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om Det Schweiziske Forbunds associering i
gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengen-reglerne (EUT L 368 af 15.12.2004, s. 26).
EFT L 131 af 1.6.2000, s. 43.
EFT L 64 af 7.3.2002, s. 20.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Etablering, drift og forvaltning af en kommunikationsinfrastruktur
1.
Kommissionen etablerer, driver og forvalter en kommunikationsinfrastruktur, der
leverer netværks- og sikkerhedstjenester i forbindelse med udvekslingen af
oplysninger mellem den tekniske støttefunktion og de nationale dele i Schengen-
informationssystemet (SIS) og mellem Sirene-kontorerne som fastsat i artikel 92 i
Schengen-konventionen ("kommunikationsinfrastrukturen").
Kommissionen udarbejder de tekniske specifikationer for kommunikations-
infrastrukturen og tager hensyn til de tekniske specifikationer, som
vicegeneralsekretæren for Rådet på medlemsstaternes vegne har udarbejdet med
henblik på indkaldelsen af bud, der blev iværksat i medfør af Rådets afgørelse
2007/149/EF og 2000/265/EF.
Medlemsstaterne og Kommissionen samarbejder om de opgaver, der er omhandlet i
stk. 1 og 2. Medlemsstaterne stiller navnlig passende lokaler til rådighed til
kommunikationsinfrastrukturens nationale adgangspunkter og sikrer adgangen til
disse, når Kommissionen kræver det.
Kommissionen informerer Rådet om den dato, hvor etableringen af
kommunikationsinfrastrukturen er tilendebragt, og den står til rådighed for
gennemførelsen af de test, der er omhandlet i artikel 3.
Udgifterne til etablering, drift og forvaltning af kommunikationsinfrastrukturen
dækkes over EU's almindelige budget.
Artikel 2
Brug af Idabc-programmet
Kommissionen tager hensyn til afgørelse 2004/387/EF (Idabc-afgørelsen) og anvender s-
TESTA-rammeaftalen med henblik på etablering, drift og forvaltning af
kommunikationsinfrastrukturen.
Artikel 3
SIS- og Sirene-test med kommunikationsinfrastrukturen
1.
2.
3.
Medlemsstaterne gennemfører de test, der er nødvendige for at sikre en passende
udveksling af oplysninger via kommunikationsinfrastrukturen, jf. artikel 1, stk. 1.
Rådet er ansvarlig for udarbejdelsen af en testplan på grundlag af et initiativ fra
Frankrig, der er ansvarlig for C.SIS.
Rådet koordinerer medlemsstaternes testaktiviteter, validerer resultaterne heraf og
holder Kommissionen orienteret.
2.
3.
4.
5.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 4
Migration til kommunikationsinfrastrukturen
1.
Når alle medlemsstater, der deltager i SIS, har givet Rådet meddelelse om, at de med
held har gennemført de test, der er omhandlet i artikel 3, fastsætter Rådet den dato,
hvorfra udvekslingen af oplysninger via kommunikationsinfrastrukturen, jf. artikel 1,
stk. 1, skal begynde.
Medlemsstaterne træffer alle de nødvendige foranstaltninger for at migrere fra
SISNet til kommunikationsinfrastrukturen på den dato, der er fastsat i
overensstemmelse med stk. 1.
Rådet koordinerer medlemsstaternes foranstaltninger, der er omhandlet i stk. 2.
Artikel 5
Medlemsstaternes offentlige organers udførelse af visse operationelle forvaltningsopgaver
1.
Kommissionen kan fra den dato, der er omhandlet i artikel 1, stk. 4, indgå aftaler om
gennemførelse af specifikke operationelle forvaltningsopgaver vedrørende sikkerhed
i forbindelse med og tilsyn med kommunikationsinfrastrukturen til nationale
offentlige organer.
De udgifter, de i stk. 1 omhandlede organer har i forbindelse med udførelsen af de
opgaver, der er omhandlet i stk. 1, dækkes over EU's almindelige budget.
Artikel 6
Overvågning og evaluering
Kommissionen foretager en overordnet evaluering af, hvordan kommunikations-
infrastrukturen har fungeret, når driften heraf er ophørt. Evalueringen gennemføres inden for
rammerne af den overordnede evaluering af de generelle Idabc-foranstaltninger i medfør af
Idabc-afgørelsen. Navnlig kommunikationsinfrastrukturens effektivitet for så vidt angår
leveringen af de tjenesteydelser, der er omhandlet i artikel 1, stk. 1, vurderes.
Artikel 7
Ophævelse
1.
Rådets afgørelse 1999/870/EF, 2000/265/EF og 2007/155/EF ophæves fra den dato,
Rådet skal fastsætte, og SISNet-kommunikationsinfrastrukturen ophører med at
fungere fra den dato, der er fastsat i overensstemmelse med artikel 4, stk. 1.
Restbeløbet på det budget, der blev opstillet i medfør af Rådets afgørelse
2000/265/EF, på den dato, der er fastsat i overensstemmelse med artikel 4, stk. 1,
tilbagebetales til medlemsstaterne. De beløb, der skal tilbagebetales, beregnes på
grundlag af medlemsstaternes bidrag som fastsat i artikel 26 i Rådets afgørelse
2000/265/EF.
Medlemsstaterne enes om at overføre de ejendomsrettigheder, inklusive intellektuelle
ejendomsrettigheder, der følger af gennemførelsen af den aftale, der blev indgået i
2.
3.
2.
2.
3.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medfør af Rådets afgørelse 1999/870/EF og Rådets afgørelse 2000/265/EF, om
levering af wide area-netværkstjenester og tilknyttede sikkerhedstjenester inden for
rammerne af SISNet, til Kommissionen fra den dato, der er omhandlet i artikel 4,
stk. 1.
Artikel 8
Ændring af Schengen-konventionen
Fra den dato, der er fastsat i overensstemmelse med artikel 4, stk. 1, affattes første sætning i
artikel 119, stk. 1, i Schengen-konventionen som følger:
"Omkostningerne i forbindelse med etablering og brug af den i artikel 92, stk. 3, nævnte
tekniske støttefunktion, uden medregning af omkostningerne i forbindelse med
kabeltilslutning mellem de nationale dele af Schengen-informationssystemet og den tekniske
støttefunktion, afholdes i fællesskab af de kontraherende parter."
Artikel 9
Ikrafttrædelse og anvendelsesområde
1.
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for dens offentliggørelse i Den Europæiske
Unions Tidende og udløber den 1. november 2009 eller på den dato, Rådet fastsætter
i overensstemmelse med artikel 71, stk. 2, i forordning nr. 2007/…/RIA afhængig af,
hvilken dato der er den tidligste.
Denne afgørelse finder anvendelse på betingelse af, at vicegeneralsekretæren for
Rådet meddeler Kommissionen, at der ikke er indgået aftaler og kontrakter om
levering af netværks- og sikkerhedstjenester for den udveksling af oplysninger, der er
omhandlet i artikel 1, stk. 1, jf. Rådets afgørelse 2007/149/EF og Rådets afgørelse
2000/265/EF.
Den meddelelse, der er omhandlet i stk. 2, kan gives fra datoen for denne afgørelses
ikrafttræden og offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende.
2.
3.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Rådets vegne
[…]
Formand
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0018.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE
Forslag til Rådets forordning om etablering, drift og forvaltning af en
kommunikationsinfrastruktur til brug i forbindelse med SIS (Schengen-
informationssystemet).
Forslag til Rådets afgørelse om etablering, drift og forvaltning af en
kommunikationsinfrastruktur til brug i forbindelse med SIS (Schengen-
informationssystemet).
2.
ABM/ABB-RAMME
Politikområder og dermed forbundne aktiviteter:
Afsnit 18: Et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed
Kapitel 18 02 Solidaritet – Ydre grænser, visumpolitik og fri bevægelighed for
personer
3.
3.1.
BUDGETPOSTER
Budgetposternes nummer og tekst (aktionsposter og dermed forbundne poster
vedrørende teknisk og administrativ bistand (tidl. B.A-poster)):
Konto 18 02 04 02: Schengen-informationssystemet SIS I+ *
*Budgetpost, der blev oprettet i FBF for 2008
3.2.
Foranstaltningens og de finansielle virkningers varighed:
2008-2009
Det forventes, at forslagene vil blive vedtaget i december 2007 som en løsning at
falde
tilbage
på,
hvis
den
nuværende
kontrakt
for
SIS-
kommunikationsinfrastrukturen (SISNet) ikke kan forlænges. Denne løsning at falde
tilbage på er kun midlertidig. Foranstaltningen ophører, når migrationen til SIS II er
tilendebragt.
I henhold til planlægningen af SIS II vil migrationen til SIS II være afsluttet ved
udgangen af december 2008. Den faktiske gennemførelse af denne løsning vil
medføre forsinkelser i migrationen til SIS II på mindst seks måneder. I henhold til s-
TESTA-kontrakten skal der desuden indgås kontrakt om tjenesteydelser i mindst ét
år. Denne løsning bør derfor forventes at vare ca. et år, idet foranstaltningen
iværksættes i november 2008 og afsluttes i 2009.
Forslagene vil udløbe den 1. november 2009 eller på den dato, Rådet har fastsat for
at tage SIS II i brug afhængig af, hvilken dato der ligger tidligst.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0019.png
Foranstaltningen vil højst strække sig over 1 år og 10 måneder. Der vil blive indgået
forpligtelser i 2008, mens betalingsperioden vil løbe fra 2008-2010.
3.3.
Budgetoplysninger:
Budget-
post
18 02 04
02
Bidrag fra
ansøgerlandene
Udgifts-
område i de
finansielle
overslag
3a
Udgifternes art
Nye
EFTA-bidrag
IOU
Opdelte
JA
NEJ
NEJ
4.
4.1.
4.1.1.
SAMMENFATNING AF RESSOURCERNE
Finansielle ressourcer
Sammenfatning af forpligtelsesbevillinger (FB) og betalingsbevillinger (BB)
i mio. EUR (3 decimaler)
Udgiftstype
Punkt
2008
2009
2010
I alt
Driftsudgifter
18
Forpligtelsesbevillinger (FB)
Betalingsbevillinger (BB)
8.1.
19
A
B
7,620
2,500
3,750
0
1,370
7,620
7,620
Administrative udgifter inden for referencebeløbet
Teknisk og administrativ bistand (IOB)
SAMLET REFERENCEBELØB
Forpligtelsesbevillinger
Betalingsbevillinger
8.2.4.
C
-
-
-
-
a+c
b+c
7,620
2,500
3,750
0
1,70
7,620
7,620
Personaleressourcer
udgifter (IOB)
og
dermed
forbundne
8.2.5.
D
E
0,585
0,233
0,234
0,819
0,233
Administrative udgifter, undtagen udgifter til
8.2.6.
personaleressourcer og dermed forbundne
udgifter, ikke medtaget i referencebeløbet
(IOB)
FB I ALT, inkl. udgifter til
personaleressourcer
a+c
+d+
e
8,438
0,234
8,672
18
19
Udgifter, som ikke henhører under kapitel xx 01 i afsnit xx.
Udgifter inden for artikel xx 01 04 i afsnit xx.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0020.png
BB I ALT, inkl. udgifter til
personaleressourcer
b+c
+d+
e
3,318
3,984
1,370
8,672
4.1.2.
Forenelighed med den finansielle programmering
X
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering.
Forslaget kræver omprogrammering af det relevante udgiftsområde i de
finansielle overslag.
Forslaget kan kræve anvendelse af bestemmelserne i den interinstitutionelle
aftale
20
(dvs. fleksibilitetsinstrumentet eller revision af de finansielle overslag).
4.1.3.
Finansielle virkninger på indtægtssiden
Forslaget har ingen indflydelse på indtægterne
X
Forslaget har finansielle virkninger - virkningerne for indtægterne er som
følger:
i mio. EUR (1 decimal)
Forud
for
foran-
stalt-
ningen
[år n-1]
Efter foranstaltningens iværksættelse
2008
2009
2010
[n+3]
[n+4]
[n+5]
21
Budgetpost
Indtægter
a) Indtægter i absolutte tal
b) Ændringer i indtægterne
0,1
0,1
0,1
Δ
Dette forslag bygger på Schengen-reglerne som fastsat i bilag A til den aftale, der blev
indgået den 18. maj 1999 mellem Rådet og Republikken Island og Kongeriget Norge om
disse to staters associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengen-
reglerne. I artikel 12, stk. 1, sidste afsnit fastsættes følgende: "hvis driftsomkostningerne
opføres på De Europæiske Fællesskabers almindelige budget, deltager Island og Norge i disse
omkostninger ved at bidrage til det omhandlede budget med et årligt beløb i
overensstemmelse med den procentdel, som deres lands bruttonationalindkomst udgør i
forhold til alle de deltagende staters bruttonationalindkomst."
4.2.
Personaleressourcer
(fuldtidsækvivalenter)
(herunder
tjenestemænd,
midlertidigt ansatte og eksternt personale) – se nærmere under punkt 8.2.1.
Behovet for menneskelige og administrative ressourcer dækkes af bevillingen til den
administrerende tjenestegren inden for rammerne af den årlige tildelingsprocedure.
20
21
Se punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
Indsæt flere kolonner, hvis foranstaltningen varer længere end 6 år.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0021.png
Årlige behov
2008
Personaleressourcer i alt
5
2009
2
5.
5.1.
SÆRLIGE FORHOLD OG MÅL
Behov, der skal dækkes på kort eller lang sigt
SIS I+- og Sirene-systemet fungerer på nuværende tidspunkt via SISNet-
kommunikationsnetværket. Den nuværende kontrakt for SISNet-netværkstjenester forvaltes
på medlemsstaternes vegne af vicegeneralsekretæren i Rådet og finansieres i fællesskab af
medlemsstaterne. SISNet-kontrakten udløber den 13. november 2008.
SIS II, der udvikles med henblik på at erstatte SIS I+, bliver imidlertid først operationel for de
medlemsstater, der anvender SIS I, den 17. december 2008.
Det er derfor nødvendigt at træffe foranstaltninger for at garantere netværkstjenester for
SIS I+ fra 13. november 2008 og frem til den dato, hvor SIS II bliver operationel.
5.2.
Merværdien af Fællesskabets engagement og forslagets sammenhæng med
andre finansielle instrumenter og eventuel synergi
At bevare Schengen-området som et område med fri bevægelighed og uden kontrol ved de
indre grænser kræver garantier for, at kommunikationsnetværket for systemer i Schengen-
sammenhæng fortsat fungerer sikkert.
Det vil være meget svært at opretholde et område uden kontrol ved de indre grænser i et
tidsrum, hvis Schengen-informationssystemet er ude af drift. I februar 2007 konkluderede
Rådet, at vicegeneralsekretæren for Rådet igen skal handle på de berørte medlemsstaters
vegne ved at iværksætte en indkaldelse af bud med henblik på at forny SISNet-kontrakten og
derved sikre, at denne tjeneste er til rådighed efter november 2008. Rådet har i lyset af sin
analyse af de risici, der uvilkårligt er i forbindelse med enhver indkaldelse af bud, besluttet, at
der skal være en alternativ netværksløsning til rådighed for Schengen-systemerne.
Rådet har derfor opfordret Kommissionen til snarest muligt at fremsætte forslag, der gør det
muligt at migrere SIS I+ til s-TESTA-netværket, et sikkert kommunikationsnetværk, der er
omfattet af en rammekontrakt, som Kommissionen har indgået.
5.3.
Forslagets mål, forventede resultater og øvrige indikatorer set i forbindelse med
ABM-rammen
Det overordnede mål er gøre det muligt for Kommissionen at finansiere og forvalte
kommunikationsinfrastrukturen for SIS I+ som en midlertidig løsning at falde tilbage på, hvis
SISNet-kontrakten ikke kan fornyes.
Denne løsning, der skal finansieres over EU's almindelige budget, skal gennemføres og
netværket være operationelt senest den 13. november 2008, hvor den nuværende SISNet-
kontrakt udløber.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foranstaltning 1: Etablering og testning af s-TESTA-netværket til SIS I+
Der vil blive undertegnet en specifik kontrakt under s-TESTA-rammekontrakten. Det
nye netværk vil blive oprettet som et separat virtuelt privat netværk, men vil gøre
brug af dele af SIS II's fysiske netværksstruktur, når det er muligt. Derudover er det
nødvendigt med ekstern ekspertise, navnlig i forbindelse med sikkerheds- og
netværksforhold samt ekstern bistand af høj kvalitet til opfølgning, testning og
koordinering med medlemsstaterne.
Indikator: Netværket operationelt i oktober 2008.
Foranstaltning 2: Migration af SIS I+-brugere til det nye netværk på s-TESTA
Hvis medlemsstaterne ikke i tide kan migrere til SIS II og ikke kan fortsætte på det
eksisterende SISNet, er det nødvendigt midlertidigt at migrere fra SISNet-netværket
til s-TESTA-netværket. Rådet beslutter datoen for migrationen.
Migrationen medfører omkostninger. På grund de af begrænsede interne ressourcer
vil der blive anvendt højt kvalificeret ekstern bistand til opfølgning og koordinering
med medlemsstaterne.
Indikator: Alle SIS I+-brugere er migreret.
Foranstaltning 3: SIS I+ fungerer via s-TESTA-netværket
Hvis den alternative midlertidige netværksløsning skal anvendes, er driftsomkost-
ningerne medregnet.
Indikator: Netværket er operationelt med alle medlemsstater, der deltager i SIS I+, i
november 2008.
5.4.
Gennemførelsesmetode (vejledende)
X
Central forvaltning
X
Direkte af Kommissionen
Indirekte ved delegation til:
Forvaltningsorganer
Organer oprettet
finansforordningen
af
Fællesskaberne,
jf.
artikel
185
i
Nationale offentlige organer eller public service-organer
Fælles eller decentral forvaltning
med medlemsstaterne
med tredjelande
Fælles forvaltning med internationale organisationer (angiv nærmere)
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Relevante bemærkninger:
En del af budgettet kan bevilges til nationale offentlige organer via en kontrakt om
tjenesteydelser for derved at finansiere driften af netværket.
6.
6.1.
OVERVÅGNING OG EVALUERING
Overvågningssystem
Resultaterne vil blive vurderet med regelmæssige mellemrum og sammenlignet med
de gældende standarder og forud fastsatte kriterier. Det skal vise, at investeringen
giver de ønskede resultater.
Overvågningen vil blive foretaget af en ekstern støttekontrahent for at sikre
kvaliteten.
Kommissionen vil rapportere om resultaterne af overvågningen i sin årlige
aktivitetsrapport.
6.2.
6.2.1.
Evaluering
Forudgående evaluering
Den forudgående evaluering er medtaget i konsekvensanalysen.
6.2.2.
Forholdsregler efter en midtvejsevaluering eller efterfølgende
(konklusioner, der kan drages af lignende tidligere erfaringer)
Ikke relevant.
6.2.3.
Regler for fremtidige evalueringer og deres hyppighed
Kommissionen foretager en overordnet evaluering af, hvordan kommunikations-
infrastrukturen har fungeret, når den er ophørt med at fungere. Evalueringen
gennemføres inden for rammerne af den overordnede evaluering af de generelle
Idabc-foranstaltninger, navnlig den nye kommunikationsinfrastrukturs effektivitet for
så vidt angår leveringen af netværkstjenester til SIS I+.
7.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Kommissionens procedurer for kontrakttildeling vil blive anvendt for at sikre, at
fællesskabsretten om offentlige kontrakter overholdes.
evaluering
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0024.png
8.
8.1.
RESSOURCER
Finansielle omkostninger i forbindelse med forslagets mål
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
Beskrivelse af mål, foranstaltninger og output
Type output
Gen. snit.
omkostn.
Antal
output
2008
Sam-
lede
omkost-
ninger
Antal
output
2009
Sam-
lede
om-
kost-
ninger
Antal
output
2010
Sam-
lede
om-
kost-
ninger
2011 og ff.
Antal
output
Sam-
lede
om-
kost-
ninger
I ALT
Antal
output
Sam-
lede
omkost-
ninger
OPERATIONELT MÅL: Kommissionen
finansierer
og
forvalter
kommunikationsinfrastrukturen for SIS I+
som en midlertidig løsning at falde tilbage
Foranstaltning 1: Etablering og testning af
s-TESTA-netværket til SIS I+
Virtuelle
private
netværker
og
nationale adgangs-
punkter
Ekstern ekspertise
og kvalitetssikring
1,650
1,650
0,200
0,200
Foranstaltning 2: Migration af SIS I+-
brugere til det nye netværk på s-TESTA
Netværksmigration
Ekstern ekspertise
og kvalitetssikring
0,520
0,520
0.200
0,200
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0025.png
Foranstaltning 3: SIS I+-netværksdrift via
s-TESTA
Netværksomkost-
ninger
Ekstern overvågning
og kvalitetssikring
4,900
4,900
0,150
7,620
0,150
7,620
SAMLEDE OMKOSTNINGER
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0026.png
8.2.
8.2.1.
Administrative udgifter
Personaleressourcer – antal og type
Stillingstyper
Personale til forvaltning af foranstaltningen ved brug af eksisterende og/eller
yderligere ressourcer (antal stillinger/fuldtidsækvivalenter)
2008
Tjeneste-
mænd eller
midlertidigt
ansatte
22
(XX
01 01)
Personale,
finansieres
23
XX 01 02
A*/AD
B*,
C*/AST
der
art.
5
2
2009
2010
2011
2012
2013
over
Andet personale
24
der
finansieres over art. XX
01 04/05
5
2
I ALT
8.2.2.
Opgavebeskrivelse
Projektledelse
Teknisk forvaltning
Evaluering og rapportering
Offentlige indkøb, kontrakt og finansiel forvaltning.
8.2.3.
Kilde til personaleressourcer (vedtægtsomfattede)
Stillinger, der i øjeblikket er afsat til forvaltningen af programmet, og som skal
erstattes eller forlænges
Stillinger, der er forhåndsallokeret i forbindelse med APS/FBF-proceduren for
år n
Stillinger, hvorom der skal ansøges i forbindelse med den næste APS/FBF-
procedure
X
Stillinger, som skal omfordeles under anvendelse af eksisterende ressourcer
inden for den pågældende tjeneste (intern omfordeling)
Stillinger, der er nødvendige i år n, men ikke forudset i APS/FBF-proceduren
for det pågældende år
22
23
24
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der er medtaget i referencebeløbet.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0027.png
8.2.4.
Andre administrative udgifter, der er medtaget i referencebeløbet (XX 01 04/05 –
udgifter til administrativ forvaltning)
Ikke relevant.
8.2.5.
Udgifter til personaleressourcer og dermed forbundne udgifter, der ikke er medtaget
i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
Arten af
personaleressourcer
2008
2009
0,234
2010
2011
2012
2013
Tjenestemænd
og 0,585
midlertidigt ansatte (XX
01 01)
Personale
finansieret
over artikel XX 01 02
(hjælpeansatte, nationale
eksperter, kontraktansatte
osv.)
(oplys budgetpost)
Samlede udgifter til 0,585
personaleressourcer og
dermed
forbundne
udgifter (IKKE medtaget
i referencebeløbet)
0,234
Beregning – tjenestemænd og midlertidigt ansatte
117 000 (person/år)
Beregning – personale, der finansieres over art. XX 01 02
Ikke relevant.
8.2.6. Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
År
n+5
og
ff.
2008 2009 2010
År
n+3
År
n+4
I ALT
XX 01 02 11 01 – Tjenesterejser
0,08
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447328_0028.png
1
XX 01 02 11 02 – Møder og 0,12
konferencer
0
XX 01 02 11 03 - Udvalg
25
XX 01 02 11 04 – Undersøgelser
og høringer
XX
01
02
11
Informationssystemer
05
-
2. Andre forvaltningsudgifter i alt
(XX 01 02 11)
3. Andre udgifter af administrativ 0,03
karakter
2
Specifik uddannelse vedrørende s-
TESTA-netværket
Budgetpost: XX 01 02 11 06
Administrative udgifter i alt,
undtagen
udgifter
til
personaleressourcer og dermed
forbundne
udgifter
(IKKE
medtaget i referencebeløbet)
0,23
3
0,233
Tjenesterejser omfatter besøg for 2 personer til alle 27 medlemsstater, der er med i SIS I+
(0,081 mio. EUR).
Møder omfatter alle møder med medlemsstaterne og andre eksperter, der regelmæssigt skal
organiseres af kontoret under etableringen og testningen af s-TESTA-netværket for SIS I+
(der er planlagt 12 møder). Det skal bemærkes, at omkostningerne vil blive højere, hvis
rejseudgifterne til medlemsstaternes eksperter skal refunderes.
S-TESTA-leverandøren forestår den særlige uddannelse vedrørende s-TESTA-netværket til
SIS I+ for fire medlemmer af Kommissionens personale (0,032 mio. EUR).
Beregning – Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
25
Oplys, hvilken type udvalg det drejer sig om, og hvilken gruppe det tilhører.
DA
28
DA