Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0372
Offentligt
518280_0001.png
Folketingets Europaudvalg
København, den 16. januar 2008
FVM 483
Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af 17. december 2007 udbedt sig besvarelsen
af følgende spørgsmål ad KOM (2007) 0372 om den fælles markedsordning for vin:
Spørgsmål 1:
”Ministeren bedes oversende et notat, der redegør for hvilke af EU’s medlemslande, der
modtager støtte fra EU i forbindelse med vinproduktion og hvilke medlemslande, der
eventuelt opretholder nationale tilskudsordninger til vinproduktion, herunder bedes der
redegjort for hvilke typer af national støtte, der eventuelt gives til vinproducenter, f.eks.
om der er tale om direkte produktionsstøtte, eksportstøtte m.m.”
Svar:
Fællesskabets udgifter til markedsordningen for vin i budgetåret 2006 fremgår af
vedlagte tabel (bilag 1), der viser størrelsen af støttebeløbene til de enkelte
medlemslande samt de aktiviteter, som beløbene blev anvendt til. De største
støttemodtagere var Spanien, Italien og Frankrig, og destillation var den aktivitet, der
udgjorde den største budgetpost.
For så vidt angår nationale tilskud til vinproduktion, så vil medlemsstaterne som følge
af reformen af markedsordningen for vin, som der blev opnået enighed om på
Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 17.-19. december 2007, i tre år kunne give
supplerende national støtte til rydning af vindyrkningsarealer (som top-up med max. 75
% af rydningspræmien).
Medlemsstaterne vil endvidere kunne give national støtte til krisedestillation, og der vil
være national medfinansiering af visse tiltag (salgsfremme og høstforsikringer) under de
nationale konvolutter. Endelig vil støtte under landdistriktsprogrammet forudsætte
national medfinansiering. Det samlede EU-budget til markedsordningen forventes at
udgøre 1411 mio € årligt. Bilag 2 er en oversigt over fordelingen af midler i 2009 og
2015.
Spørgsmål 2:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
518280_0002.png
”Vil regeringen arbejde for en afvikling af EU’s støtte til vinproduktion?”
Svar:
I overensstemmelse med Folketingets vedtagelser herom arbejder regeringen helt
overordnet for en liberalisering af landbrugspolitikken. Dette gælder såvel i EU som
internationalt i WTO-sammenhæng. Danmark arbejder herunder for en afvikling af al
handelsforvridende støtte til landbruget under hensyntagen til forbrugere, u-lande, miljø
og dyrevelfærd.
Regeringen arbejder således for en afvikling af den direkte støtte til landbruget og for en
yderligere markedsorientering af EU’s landbrugspolitik. På den baggrund støtter
regeringen generelt de senest vedtagne reformer, ligesom der arbejdes for yderligere
reformer. I relation til den direkte landbrugsstøtte arbejder regeringen for, at støtten i
første omgang afkobles helt fra produktionen og på længere sigt nedtrappes og udfases.
Under de netop afsluttede forhandlinger om vinreformen arbejdede Danmark for en øget
markedsorientering og liberalisering af vinsektoren, herunder afkobling af støtten,
overførsel af midler til landdistriktsprogrammet samt reduktion af vinbudgettet. Som
bekendt stemte Danmark imod det endelige kompromisforslag, da forslaget bl.a. åbner
op for statsstøtte til krisedestillation af overskudsvin uden nogen form for
tidsbegrænsning og udenfor de almindelige statsstøtteregler.
Regeringen vil fortsat arbejde for yderligere reform af EU´s landbrugspolitik, herunder
også markedsordningen for vin.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
518280_0003.png
Bilag 1. Fællesskabsudgifter til den fælles markedsordning for vin i budgetåret 2006 i millioner €
CZ
Eksportrestitutioner
Privat oplagring
Destillation
Offentlig oplagring
af destilleret vin
Støtte til berigelse
0,4
med most
Rydning
Omstrukturering
0,9
Andet
I alt
1,3
DE
EL
4,0
11,4
4,0
2,5
ES
15,3
39,9
232,8
64,3
17,0
FR
0,5
7,5
111,7
75,6
19,6
IT
1,0
36,2
114,8
45,4
131,1
CY
0,1
0,9
0,2
0,3
LU
HU
0,2
0,5
0,7
3,6
0,3
17,6
9,8
32,7
MT
AT
PT
2,2
2,2
12,9
5,0
3,1
SL
0,1
SK
UK
I alt
19,2
90,4
485,9
198,1
184,7
66,8
441,0
1,0
1487,0
0,7
-0,1
9,5
2,0
12,3
24,4
0,1
0,1
6,5
6,7
0,2
0,5
6,6
28,5
47,0
157,2 107,9 95,5 2,3
1,0
526,5 369,8 425,0 3,5
0,1
0,4
0,1
0,1
39,0
64,4
2,3
2,6
0,5
0,5
0,5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
518280_0004.png
Bilag 2: Fordelingen af midler til markedsordningen for vin i 2009 og 2015
Vinreform kompromis
1
(18/12/2007)
Mio €
2009
National
konvolut
2
23,7
3,0
22,9
14,3
213,8
171,9
218,2
2,7
0,3
16,8
0,2
8,0
37,8
42,1
3,5
2,9
0,2
782,5
3
0,030
LDP
(obligatorisk)
Samlet
national
konvolut +
LDP
23,7
3,0
22,9
14,3
229,3
183,7
231,4
2,7
0,3
16,8
0,2
8,0
37,8
42,1
3,5
2,9
0,2
4
2015
National
konvolut
LDP
(obligatorisk)
Samlet
national
konvolut +
LDP
23,7
5,2
38,9
24,0
399,5
316,1
376,4
4,6
0,6
29,1
0,4
13,7
65,2
42,1
6,1
5,1
0,3
1.350,9
0,045
MS
BG
CZ
DE
EL
ES
FR
IT
CY
LU
HU
MT
AT
PT
RO
SI
SK
UK
Total
LIT
15,5
11,8
13,1
23,7
5,2
38,9
24,0
353,1
280,5
337,0
4,6
0,6
29,1
0,4
13,7
65,2
42,1
6,1
5,1
0,3
1.229,5
0,045
46,4
35,5
39,4
40,5
0,000
823,0
0,030
121,4
0,000
Kommissionen har oplyst, at det samlede EU-budget for vin vil være på € 1.411 mio. Differencen mellem de € 1.350,9 mio. og de € 1.411 mio. i 2015 udgør midler
afsat til enkeltbetaling.
2
Medlemsstater med under € 2,5 mio. i LDP-midler (landdistriktsmidler) i 2009 kan vælge ikke at overføre midler til LDP, men beholde midlerne under de nationale
konvolutter.
3
Der kan i alt overføres € 50 mio. til LDP i 2009 og € 150 mio. i 2015. Medlemsstaterne kan af de € 782,5 mio. vælge at overføre op til € 9,5 mio. til LDP i 2009 og i
2015 af de € 1.229,5 mio. vælge at overføre op til € 28,6 mio. til LDP.
4
Ud over dette beløb kommer midler afsat til rydning og enkeltbetaling.
1
4