Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2006-07
KOM (2007) 0373
Offentligt
1447392_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 3.7.2007
KOM(2007) 373 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-
PARLAMENTET
Rapport om gennemførelsen af Haag-programmet i 2006
{SEC(2007)896}
{SEC(2007)897}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447392_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-
PARLAMENTET
Rapport om gennemførelsen af Haag-programmet i 2006
1.
Med denne meddelelse imødekommes Rådets ønske om, at Kommissionen skal
foreligge en årlig rapport om gennemførelsen af Haag-programmet og en
handlingsplan herfor
1
. Der benyttes samme metode som i den første årsrapport
2
.
Det drejer sig om at
kontrollere, om de foranstaltninger, der er fastsat i
Haag-programmet, er blevet vedtaget.
Handlingsplanen på narkotikaområdet,
strategien vedrørende de eksterne aspekter af området frihed, sikkerhed og
retfærdighed og handlingsplanen til bekæmpelse af terrorisme, der supplerer Haag-
handlingsplanen, bliver således set i forhold til den fastsatte tidsplan. Alle de
foranstaltninger, der er fastsat for 2006, og alle dem, der ikke blev gennemført i
2005, vil blive gennemgået i denne meddelelse
(del I og bilag 1).
Af meddelelsen
fremgår det også, om der er nogle tilknyttede foranstaltninger, der ikke er medtaget
som sådan i handlingsplanen. Situationen i 2007 og fremefter vil blive gennemgået i
kommende årsrapporter.
Ligesom i meddelelsen for 2005 vil der i denne meddelelse både blive set på
vedtagelsen på EU-plan og
den nationale gennemførelse af disse politikker (del II
og bilag 2).
K
ONTROL AF
,
OM DE FORANSTALTINGER
,
H
AAG
-
PROGRAMMET
,
ER VEDTAGET
DER VAR PLANLAGT FOR
2.
3.
1.
4.
2006
UNDER
Samlet set er vurderingen temmelig blandet
3
. 53 % af de vurderede tiltag er blevet
gennemført, men der var ikke tale om fremskridt overalt på alle politikområder.
Rapporten for 2006 viser en lavere gennemførelsesrate end rapporten for 2005, og
der har været en stigning på 27 % i antallet af tiltag, der måtte udsættes. Det fremgår
af tabel 1, som viser situationen for de foranstaltninger, der var planlagt for 2006
(eller tiltag, der ikke var gennemført i 2005), eller igangværende tiltag i Haag-
handlingsplanen.
Der var en
tilfredsstillende gennemførelse
hovedsageligt inden for følgende
områder: respekt for og beskyttelse af grundlæggende rettigheder, europæisk
borgerskab, retligt samarbejde i civilsager, europæisk strategi på narkotikaområdet,
asyl og migration, visumpolitik og grænsepolitik samt bekæmpelse af terrorisme.
5.
1
2
3
Haag-programmet: styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i Den Europæiske Union (EUT C 53
af 3.3.2005, s. 1) og Rådets og Kommissionens handlingsplan om gennemførelse af Haag-programmet
om styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i Den Europæiske Union (EUT C 198 af 12.8.2005,
s. 1).
KOM(2006) 333 endelig.
Vurderingen af gennemførelsen gælder både Kommissionens fremlæggelse af forslag og initiativer og
Rådets og Europa-Parlamentets vedtagelse heraf.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447392_0003.png
DA
6.
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
R
es
pe
kt
o
g
Afsluttet
27%
19%
Udskudt til 2007
Afsluttet
Udsat
Generel situation
Situationen for hver enkelt politik
Der var tale om en
utilfredsstillende gennemførelse
hovedsageligt inden for
følgende områder: politi- og toldsamarbejde, forebyggelse og bekæmpelse af
organiseret kriminalitet og retligt samarbejde i kriminalsager.
3
Udsat
Ikke længere relevant
1%
Udskudt til 2007
53%
Ikke længere relevant
be
sk
yt
te
ls Ev
e
Eu
a al
ro Eu f g u er
pæ ro
ru i n
i s pæ ndl g
As
k
i
.
na sk ..
yl
,m
rk Do
o
U
m
Fæ i gra ni o ti ka st
o
lle t ion nsb s tr l
at
In
s
te
eu og o rg eg
rg
ro gr er i
ra
pæ æ s k
ti o
Be n
is ns e ab
k
Ek k æ af
a po
st
Lo sy l l iti k
st
m
at
e
p
v s
G rn d el s sbo li g ys te
ræ im e
a rge mi m
Vi ns e en f u re g ra
su fo s io lov fra ti o
m rv n
l
tr n
a
p
a ig
In oli l tn f a ind ed.
fo tik ing s y v a ..
.-u , h
l
n
,
dv er bio og dri
ek un m m n g
sli de etr ig r
Fo
ng r u i , ati
re
m dv in fo on
by
el
gg
le ikli n rm .
m
el
..
g
se
re af
ts
og
Kr
hå v ...
is
be
nd
es
ty Pol k æ Ter ...
G
en ring iti - mp ror
el
i
o
er
se sm
e iD g
O l fo en tol d af e
pb re
E
s
o
yg by ur am ...
ni
gg o p a r
R
æ b
et ng
e
l ig
af l se i sk e jd
ts
af e U e
a til l
R ma id o krim ni o
et
l ig rbe g g i na n
t s j d en
l
am e i s id itet
kr
ig
ar
be imi til l
j d na i d
e
l
i c s ag
iv
il s er
ag
er
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447392_0004.png
1.1.
1.1.1.
7.
Generelle retningslinjer
Evaluering
Det er vigtigt at evaluere politikkerne. Rådet (RIA)
4
af 4. december 2006 erkendte, at
der var et behov for at forbedre de eksisterende evalueringsmekanismer og at undgå
overlapninger på EU-plan og nationalt plan. Rådets formandskab og Kommissionen
blev opfordret til at drøfte anvendelsesområdet og de nærmere bestemmelser for
evalueringsmekanismerne yderligere. I maj var der et ad hoc-møde i Rådet. Der vil
antageligt finde et møde sted i 2007 i "Ekspertgruppen om evaluering", og den første
evalueringsrapport vil kunne foreligge i juni 2008.
Respekt for og beskyttelse af grundlæggende rettigheder
Resultaterne på dette område er
generelt set tilfredsstillende.
De fleste af de tiltag,
der var planlagt for 2006, er gennemført eller er undervejs.
Retsgrundlaget
5
for Agenturet for Grundlæggende Rettigheder blev vedtaget af Rådet
den 15. februar 2007. Agenturet blev oprettet den 1. marts 2007. Den 4. juli 2006
vedtog Kommissionen en meddelelse med titlen
"Mod en EU-strategi for børns
rettigheder",
som oprindeligt var planlagt for 2005. Den blev udsat til 2006, fordi
det var nødvendigt med et intensivt forarbejde, og fordi der skulle tages hensyn til
forskellige interesser. I 2005 blev der finansieret og i 2006 gennemført mange
projekter om forebyggende foranstaltninger til bekæmpelse af vold mod kvinder.
På databeskyttelsesområdet blev der den 7. marts 2007
6
vedtaget en meddelelse om
opfølgning af arbejdsprogrammet for en bedre gennemførelse af
databeskyttelsesdirektivet, og i maj 2007 blev der vedtaget en meddelelse om
fremme af
teknologier til beskyttelse af privatlivet.
De Europæiske Fællesskabers Domstol
Der er igangværende drøftelser om, hvorvidt det skal være muligt for
De
Europæiske Fællesskabers Domstol
at behandle anmodninger om præjudicielle
afgørelser inden for området med frihed, sikkerhed og retfærdighed. De er baseret på
forslag fremsat af Domstolen i efteråret 2006 og Kommissionens meddelelse af 28.
juni 2006
7
.
Den europæiske narkotikastrategi
Alle tiltag,
der var planlagt for 2006 på dette område, er
gennemført:
I Haag-handlingsplanen understreges betydningen af, at narkotikaproblemet tackles
efter en sammenhængende, afbalanceret og tværfaglig strategi. EU vedtog en
narkotikastrategi for 2005-2012 i december 2004 og en EU-handlingsplan om
narkotika (2005-2008) i juni 2005. Da der kun var gået kort tid efter indledningen af
1.1.2.
8.
9.
10.
1.1.3.
11.
1.1.4.
12.
13.
4
5
6
7
Henviser til konklusionerne fra Rådet (RIA) af 4. december 2006.
Forordning (EF) nr. 168/2007.
KOM(2007) 87 endelig.
KOM(2006) 333 endelig.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den nye handlingsplan, forelagde Kommissionen den første gennemgang heraf den
21. december 2006.
14.
Derudover vedtog Kommissionen den 26. juni 2006 en
grønbog om
narkotikapolitik og civilsamfundet i EU.
Der blev foretaget en høring om, hvordan
man kan skabe en
struktureret
og
løbende
dialog mellem Kommissionen og
civilsamfundet for i højere grad at involvere dem, der er mest direkte berørt af
narkotikaproblemer i den politiske proces på EU-plan. Med den positive reaktion på
høringen vil Kommissionen oprette et forum om narkotika for civilsamfundet.
Styrkelse af frihed
Unionsborgerskab
De
fleste
tiltag inden for denne kategori, som har stor, praktisk betydning for
EU-borgerne, er blevet
gennemført.
Den 5. april 2006 offentliggjorde Kommissionen en rapport om anvendelsen af
direktiv 90/364/EØF, 90/365/EØF og 93/96/EØF om fri bevægelighed og opholdsret
og om situationen for statsborgere fra de nye medlemsstater
.
Kommissionen
overvåger nøje, om direktiverne bliver gennemført, og indleder om nødvendigt
overtrædelsesprocedurer over for de medlemsstater, som ikke opfylder deres
forpligtelser om gennemførelse (se del 2.2).
Den 12. december 2006 vedtog Kommissionen en
meddelelse om valget til
Europa-Parlamentet i 2004,
som bestod af en rapport om EU-borgernes deltagelse i
bopælsmedlemsstaten og om de nærmere valgbestemmelser og et forslag til et
rådsdirektiv om ændring af direktiv 93/109/EF af 6. december 1993, et tiltag, der
oprindeligt var planlagt for 2005.
Den 28. november 2006 udsendte Kommissionen en
grønbog om diplomatisk og
konsulær beskyttelse af unionsborgere i tredjelande
.
Den kan betragtes som en
optakt til vedtagelsen af et strategisk initiativ, der er planlagt for fjerde kvartal af
2007, og som vil omfatte oplysningskampagner og andre konkrete tiltag, der kan
gøre det helt klart for EU-borgerne, hvilke rettigheder de har med hensyn til
konsulær og diplomatisk beskyttelse.
Asyl, migration og grænsepolitik – Fælles analyse af migration under alle aspekter
Der er
hele tiden
sket
fremskridt
på området.
EU-rammeforordningen om
indsamling af migrations- og asylstatistikker
(oprindeligt planlagt for 2005) er vedtaget i juni 2005 efter et politisk kompromis i
december 2006 mellem Rådet og Europa-Parlamentet om Kommissionens forslag.
Den 28. november 2005 vedtog Kommissionen også en grønbog om det europæiske
migrationsnetværk, som vil blive fulgt op af et lovforslag om oprettelsen af
netværket i 2007.
Et fælles europæisk asylsystem
På dette område er resultaterne blandede.
1.2.
1.2.1.
15.
16.
17.
18.
1.2.2.
19.
20.
21.
1.2.3.
22.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447392_0006.png
23.
Forlaget om status som fastboende udlændinge, der nyder international beskyttelse,
var oprindeligt planlagt for 2005, men er udsat til 2007 og blev langt om længe
vedtaget den 6. juni 2007.
8
Der vil inden udgangen af 2007 blive foretaget
undersøgelser af konsekvenserne, hensigtsmæssigheden og gennemførligheden af
fælles behandling af asylansøgninger
Den 24. maj 2006 vedtog Kommissionen et ændret forslag til en beslutning fra
Europa-Parlamentet og Rådet om oprettelse af Den Europæiske Flygtningefond for
perioden 2008-2013 som en del af det generelle program om solidaritet og
forvaltning af migrationsstrømme. Rådet og Europa-Parlamentet nåede til politisk
enighed om forslaget i december 2006.
To tiltag med tilknytning til
Den Europæiske Flygtningefond,
som var blevet
overført fra 2005, blev afsluttet i 2006. For det første blev slutrapporten om Den
Europæiske Flygtningefond vedtaget den 8. december 2006. For det andet blev der
under førstebehandlingen i december 2006 opnået enighed om forslaget om at ændre
Den Europæiske Flygtningefond for at hjælpe medlemsstaterne med at modtage
bestemte kategorier af statsborgere fra tredjelande.
Lovlig migration
I december 2006 vedtog Kommissionen en
meddelelse om en samlet
migrationsstrategi
9.
Den var ikke med i Haag-handlingsplanen, men dannede
grundlag for konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 14. og 15. december 2006.
Her krævedes en velforvaltet migrationspolitik, der fuldt ud tager hensyn til de
nationale kompetencer, og som kan hjælpe medlemsstaterne med at dække de
nuværende og fremtidige behov for arbejdskraft og bidrage til en bæredygtig
udvikling i alle lande.
Det eneste tiltag om lovlig migration, der var med i handlingsplanen for 2006, var
vurdering og overvågning af, hvordan de første direktiver om lovlig migration blev
omsat og gennemført. Kommissionen har finansieret en undersøgelse, der også
dækker instrumenter vedrørende asyl, og som vil blive færdiggjort inden udgangen af
2007.
Integration af statsborgere fra tredjelande
De tiltag, der var planlagt for 2006 på dette område, er
i overvejende grad
gennemført.
Hovedvægten var lagt på at dele oplysninger om og erfaring med integration. De
INTI-projekter (integration af statsborgere fra tredjelande), der blev udvalgt blandt
forslagene i 2005, er ved at blive gennemført. Der er foretaget udvælgelse af
projekter fra 2006, og de udvalgte projekter er nu ved at blive gennemført.
24.
25.
1.2.4.
26.
27.
1.2.5.
28.
29.
8
9
KOM(2007) 298.
KOM(2006) 735 endelig. Denne blev fulgt op af en meddelelse om anvendelse af den samlede
migrationsstrategi på østlige og sydlige europæiske lande (KOM(2007) 247).
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447392_0007.png
30.
Den 30. juni 2006 forelagde Kommissionen sin
anden årsberetning om migration
og integration
10
, som giver et overblik over migrationstendenser i Den Europæiske
Union og analyserer forandringer og beskriver igangsatte tiltag vedrørende indrejse
og integration for indvandrere på nationalt plan og EU-plan i kalenderåret 2004.
Kommissionen udarbejdede også i 2006 den første udgave af en
håndbog om
integration
(anden udgave kom i maj 2007) og er for øjeblikket ved at udvikle en
webside om integration.
Bekæmpelse af ulovlig indvandring
Der er nået nogle
vigtige resultater
på dette område i 2006.
Den 19. juli 2006 blev den 2. årsrapport om den fælles politik om ulovlig migration
forelagt, og den blev vedlagt Kommissionens meddelelse om den politiske
prioritering i bekæmpelsen af ulovlig indvandring af statsborgere fra tredjelande.
Det Europæiske Råds konklusioner af 14. december 2006 byggede på denne
meddelelse og et direktivforslag om sanktioner over for arbejdsgivere, der
beskæftiger ulovlige indvandrere. Det blev vedtaget den 16. maj 2007.
Der blev gjort
gode fremskridt
med hensyn til
tilbagetagelsespolitik.
EF har
tilbagetagelsesaftaler med Hong Kong, Macao, Sri Lanka og Albanien. Fællesskabets
tilbagetagelsesaftale med Rusland blev undertegnet den 25. maj 2006, og efter at de
nødvendige procedurer var gennemført, trådte den i kraft den 1. juni 2007. Aftalen
med Ukraine blev paraferet den 27. oktober 2006, og den formelle undertegnelse
forventes at finde sted i juni 2007. Der er afsluttet forhandlinger om
tilbagetagelsesaftaler i foråret 2007 med Serbien, Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien, Bosnien-Herzegovina, Montenegro og Moldova.
Den eksterne dimension af asyl og migration
Kommissionen har foreslået en
ramme for udviklingen af regionale
beskyttelsesprogrammer i EU,
hvilket fik støtte fra medlemsstaterne. Der blev
igangsat pilotprojekter i begyndelsen af 2007 i Tanzania og i de vestlige nye
uafhængige stater.
Grænseforvaltning, biometri, informationssystemer og visumpolitik
Der har været en
væsentlig udvikling
på dette område.
Den 6. november 2006 vedtog Kommissionen en henstilling om udarbejdelse af en
praktisk vejledning for grænsevagter,
der er vigtig for etableringen af et integreret
forvaltningssystem for de ydre grænser.
Den 20. december 2006 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet
forordning
nr. 1987/2006
om oprettelse, drift og brug af anden generation af
Schengen-informationssystemet (SIS II)
11
og
forordning nr. 1986/2006
om
31.
1.2.6.
32.
33.
34.
35.
1.2.7.
36.
1.2.8.
37.
38.
39.
10
11
SEK(2006) 892.
EUT L 381 af 28.12.2006, s. 4.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447392_0008.png
adgang til anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II) for de
tjenester i medlemsstaterne, der har ansvaret for udstedelse af registreringsattester for
motorkøretøjer
12
. Afgørelsen under tredje søjle
13
, der udgør en del af denne
lovgivningspakke skulle blive vedtaget i løbet af 2007, da der har været
parlamentariske forbehold fra nogle af medlemsstaterne.
40.
Den 10. marts 2006 forelagde Kommissionen et ændret forslag til en rådsforordning
om
anvendelse af biometri i opholdstilladelser.
Den 28. juni 2006 vedtog
Kommissionen en beslutning om de tekniske specifikationer vedrørende standarder
for sikkerhedselementer og biometriske identifikatorer i pas og rejsedokumenter,
som medlemsstaterne udsteder.
Den 24. november 2005 vedtog Kommissionen en meddelelse om større effektivitet,
forbedret interoperabilitet og synergi blandt de europæiske databaser på området
retlige og indre anliggender. Det skete i forbindelse med Haag-programmets
opfordring til Kommissionen om at offentliggøre en meddelelse om interoperabilitet
mellem SIS II, VIS og EURODAC.
Visumpolitik, herunder udvikling af visuminformationssystemet (VIS)
Der var tale om
betydelige fremskridt
også på dette område. Nogle af de tiltag, der
oprindeligt var planlagt for 2005, blev afsluttet i løbet af 2006.
Det drejede sig om forslag om nødvendige ændringer for yderligere at forbedre
visumpolitikken og om indførelse af fælles visumansøgningscentre, hvilket ændrer
de fælles konsulære instrukser om især lokalt konsulært samarbejde.
Den 19. december 2006 vedtog Rådet Kommissionens forslag til en rådsforordning
om ændring af forordning nr. 539/2001 vedrørende regelmæssig gennemgang af
visumlisten.
Den 22. december 2006 forelagde Kommissionen en rapport om, hvordan
Kaliningrad-transitordningen fungerer.
Det kan endnu ikke siges, hvornår visuminformationssystemet (VIS) er fuldt ud
gennemført, fordi der først blev opnået politisk enighed i Rådet og
Europa-Parlamentet om retsgrundlaget for systemet, VIS-forordningen, i juni 2007.
Der vil blive aftalt en endelig plan, når først retsgrundlaget er vedtaget (se også punkt
49 i relation til VIS-afgørelsen om politimyndigheders adgang til VIS).
Der er undertegnet visumaftaler med Rusland og Ukraine. Der er afsluttet
forhandlinger om visumaftaler i foråret 2007 med Albanien, Bosnien-Herzegovina,
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Montenegro, Serbien og
Moldova. Disse aftaler forventes indgået inden udgangen af 2007.
41.
1.2.9.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
12
13
EUT L 381 af 28.12.2006, s. 1.
KOM(2005) 230 endelig.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.3.
1.3.1.
48.
49.
Styrkelse af sikkerheden
Informationsudveksling mellem retshåndhævende myndigheder og retsmyndigheder
med sikring af den rette balance mellem privatlivets fred og sikkerhed
Resultaterne
på dette område er
blandede.
Udkastet til forslag til Rådets afgørelse om adgang til søgning i
visuminformationssystemet (VIS) for de myndigheder i medlemsstaterne, der har
ansvaret for den indre sikkerhed, og for Europol med henblik på forebyggelse,
afsløring og efterforskning af terrorhandlinger og andre alvorlige strafbare
handlinger blev forelagt af Kommissionen den 24. november 2005. Vedtagelsen
heraf hænger sammen med vedtagelsen af VIS-forordningen. Der blev opnået
politisk enighed om denne afgørelse mellem Europa-Parlamentet og Rådet i juni
2007.
Rammeafgørelsen om
forenkling af udvekslingen af oplysninger og
efterretninger
blev vedtaget af Rådet den 18. december 2006 (2006/9060/RIA). Det
tyske initiativ til en afgørelse om at omsætte størsteparten af den ikke-Schengen
relaterede del af tredje søjle i
Prüm-traktaten
i Den Europæiske Unions
institutionelle mekanisme, herunder fingeraftryk, DNA og registreringsoplysninger
om køretøjer, kan betragtes som en delvis gennemførelse af
princippet om
tilgængelighed.
Derfor vil politiets adgang til VIS være et skridt i retning af
gennemførelse af princippet om tilgængelighed.
Behandlingen af forslaget om en fælles EU-strategi for anvendelse af
passageroplysninger i forbindelse med grænse- og luftfartssikkerhed og andre
retshåndhævelsesformål skrider frem. Der vil blive igangsat høringer i
medlemsstaterne og nationale og internationale sammenslutninger.
Terrorisme
Der er
hele tiden
sket
fremskridt
på området.
Medlemsstaterne bliver nødt til at arbejde sammen. I Haag-programmet understreges
det, at en effektiv forebyggelse og bekæmpelse af terrorisme under fuld overholdelse
af de grundlæggende rettigheder kræver, at medlemsstaterne ikke begrænser deres
aktiviteter til at opretholde deres egen sikkerhed, men at de også fokuserer på
sikkerheden i EU som helhed.
Tidligere end forventet vedtog Kommissionen den 29. november 2005 en
meddelelse om forebyggelse og bekæmpelse af finansiering af terrorisme
gennem bedre koordinering på nationalt plan og større åbenhed i den almennyttige
sektor.
Forsøget på at få oprettet et
europæiske retshåndhævelsesnetværk (LEN)
måtte
afbrydes, da der ikke var tilstrækkelig støtte fra medlemsstaterne.
Drøftelserne om lovinitiativet fra Østrig til en rådsafgørelse om
ATLAS-samarbejdet
(et netværk for samarbejde om terrorismebekæmpelse) blev
suspenderet, fordi Rådet mener, at nogle af elementerne heri allerede findes i
50.
51.
1.3.2.
52.
53.
54.
55.
56.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447392_0010.png
initiativet om gennemførelse af den ikke-Schengen relaterede del af tredje søjle i
Prüm-traktaten. Østrig er for øjeblikket ved at revidere sit initiativ.
57.
Som
fastsat
i
Haag-programmet
investerer
Kommissionen
nu
i
institutions-/kapacitetsopbygning i tredjelande for at bekæmpe terrorisme.
Kommissionen arbejder på at indføre aktiviteter til bekæmpelse af terrorisme i alle
sine eksterne tiltag. Der bliver automatisk indsat en standardklausul om
terrorismebekæmpelse i alle aftaler, der er til forhandling, eller som er ved at blive
indgået, og i
handlingsplaner om europæisk naboskabspolitik.
Kommissionen
støtter foranstaltninger til institutions-/kapacitetsopbygning i tredjelande på
områderne retfærdighed, frihed og sikkerhed, som samtidig kan bidrage til at
bekæmpe terrorisme (f.eks. retsvæsen, politi, pengehvidvaskning osv.).
Efter Det Europæiske Råds opfordring bestræbte Kommissionen sig på at inddrage
eller gøre
mål om bekæmpelse af terrorisme
til en del af lande- og
regionsstrategipapirer og -handlingsplaner i videst muligt omfang under de relevante
eksterne bistandsinstrumenter.
Rådets Generalsekretariat udarbejdede en rapport ud fra de svar, som indkom fra
medlemsstaterne til de henstillinger, som evalueringsholdene kom med som led i
første runde af peer-evalueringen af foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme.
Rapporten blev godkendt i Terrorismegruppen i marts 2007 og består af to dele: en
generel vurdering af gennemførelsen af henstillinger og et overblik over situationen i
den enkelte medlemsstat.
Da der ikke er enighed blandt medlemsstaterne, er Rådet ikke kommet videre med
forslaget om indgåelse og undertegnelse af Europarådets konvention om bekæmpelse
af hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme.
Den 13. december 2006 vedtog Kommissionen et udkast til beslutning om
finansiering af en række tiltag, som skulle styrke Europa-Kommissionens kapacitet
til at bidrage til EU's krisestyring, især i forbindelse med terroristangreb, kampagner
eller trusler
14
. Det indebærer, at der skal oparbejdes en krisestyringskapacitet fulgt op
af udvikling af EU's integrerede krisestyringsordninger.
Meddelelsen om et
europæisk program om beskyttelse af kritisk infrastruktur
15
blev vedtaget den 12. december 2006. Det overordnede mål med programmet er at
forbedre beskyttelsen af kritiske infrastrukturer i EU gennem skabelse af en
EU-ramme for beskyttelse af kritiske infrastrukturer.
Lovforslaget, som omfatter skabelse af et
informations- og varslingsnetværk
vedrørende kritisk infrastruktur (CIWIN),
og hvor der er taget hensyn til
reaktionerne på grønbogen om beskyttelse af infrastrukturer, der oprindeligt var
planlagt for 2006, måtte udskydes til 2008.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
14
15
K(2006) 6507.
KOM(2006) 786.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447392_0011.png
64.
Der blev opnået politisk enighed om det finansielle civilbeskyttelsesinstrument ved
udgangen af 2006, og det førte til formel vedtagelse af Rådets beslutning
16
af
5. marts 2007.
Forebyggelse og bekæmpelse af organiseret kriminalitet
Der er opnået
færre resultater
på dette område i løbet af 2006 end året før.
Den 2. maj 2006 vedtog Kommissionen
gennemførelsesrapporten vedrørende
Rådets rammeafgørelse om bekæmpelse af menneskehandel.
Det forventes, at der
om kort tid vil foreligge en kommissionsafgørelse om oprettelse af en ekspertgruppe
om menneskehandel.
Meddelelsen om en overordnet og sammenhængende EU-strategi for måling af
kriminalitet og strafferetlig behandling deraf, en EU-handlingsplan for 2006-2010,
der oprindeligt var planlagt for 2005, blev vedtaget den 7. august 2006 og er nu ved
at blive gennemført. Kommissionens arbejdsdokument om efterretningsledet
retshåndhævelse i straffesager, der oprindeligt var planlagt for 2005, måtte udskydes
til senere.
EUROPOL
foretog den første
vurdering af truslen fra organiseret kriminalitet
i
2006, og Rådet vedtog konklusioner om fastsættelse af en strategisk prioritering i
juni 2006.
På grund af manglende enighed blev de fleste af Kommissionens foreslåede tiltag til
forebyggelse af organiseret kriminalitet, styrkelse af værktøjer til at behandle
finansielle aspekter af organiseret kriminalitet og forbedring af lovgivningen og
revision af eksisterende retsinstrumenter ikke færdiggjort i 2006, men måtte
udsættes. Der er stadig et parlamentarisk forbehold i forbindelse med vedtagelsen af
en rammeafgørelse om deltagelse i en kriminel organisation.
Kommissionens meddelelse om udvikling af en generel politik til
bekæmpelse af
cyberkriminalitet,
der var planlagt for 2006, blev vedtaget den 22. maj 2007.
Forslaget om indgåelse af De Forenede Nationers konvention mod korruption på
vegne af EF blev vedtaget den 22. februar 2006.
Politi- og toldsamarbejde
Der er
langsomt
gjort
fremskridt
på området.
I december 2006 forelagde Kommissionen et forslag om oprettelse af EUROPOL på
grundlag af Rådets afgørelse, herunder alle de ændringer, der allerede var indarbejdet
i de tre protokoller, samt andre forbedringer til at kunne tackle de nye udfordringer,
som EUROPOL står over for, og til gøre dens støtte til de retshåndhævende
myndigheder i medlemsstaterne mere effektiv.
Gennemførelsen heraf er gået særdeles langsomt for de foranstaltninger, der vedrører
forbedring af samarbejdet om retshåndhævelse og udviklingen af
Schengen-reglerne
hvad angår grænseoverskridende operationel retshåndhævelse. Noget tilsvarende
1.3.3.
65.
66.
67.
68.
69.
70.
1.3.4.
71.
72.
73.
16
Rådets beslutning 2007/162/EF, Euratom.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gælder de foranstaltninger, der vedrører systematiske udvekslingsprogrammer for de
retshåndhævende myndigheders personale.
74.
Der er gjort fremskridt med operationelt samarbejde. Et sæt af henstillinger om
Told/it-systemet
blev vedtaget i maj 2006, og der arbejdes fortsat med at styrke
samarbejdet om retshåndhævelse på Vestbalkan med SECI, det sydøstlige
samarbejdsinitiativ, som et vigtigt værktøj. Rådet vedtog konklusionerne om den
videre udvikling af SECI den 4.-5. december 2006. Der er fortsat bestræbelser på at
give EUROPOL midler til at spille en central rolle i bekæmpelsen af organiseret
kriminalitet.
Fastlæggelsen af sikkerhedsudvalget
ikrafttrædelsen af forfatningstraktaten.
Krisestyring i Den Europæiske Union
Der henvises til punkt 61-63.
Generel forebyggelse af kriminalitet
I 2006 arbejdede Kommissionen på at styrke og professionalisere
kriminalitetsforebyggelse og hjælpe med at give
Det Europæiske
Kriminalpræventive Net (EUCPN)
en større rolle at spille. Der blev ved en
afgørelse af 7. august 2006 nedsat en ekspertgruppe, som skulle se på de politiske
behov for data om kriminalitet og strafferetlig behandling heraf.
Opbygning af tillid og gensidig tillid
Som planlagt i Haag-handlingsplanen vedtog Kommissionen en meddelelse om
uddannelse af retsvæsenets aktører den 29. juni 2006. Endvidere blev der den 11. juli
2006 vedtaget en kommissionsafgørelse om forberedelser til at gennemføre
udvekslingsprogrammet for retslige myndigheder. Udvekslingerne vil starte i maj
2007 og omfatte 400 dommere og statsadvokater. Der skal foretages en evaluering af
pilotprojektet i 2007.
Retligt samarbejde i kriminalsager
Generelt er det gået
langsomt
med
fremskridtene
på dette område, og mange tiltag
er blevet udskudt.
I 2006 blev der på dette område primært lagt fokus på fortsat gennemførelse af
princippet om
gensidig anerkendelse.
Den 4. juli 2006 vedtog Kommissionen et
arbejdsdokument om mulighederne for et indeks over tredjelandsstatsborgere,
der har modtaget en dom i Den Europæiske Union.
Desuden vedtog
Kommissionen den 29. august 2006 et forslag om
gensidig anerkendelse af
ikke-frihedsberøvende kontrolforanstaltninger forud for domsafsigelse.
Den anden rapport om gennemførelsen af
rammeafgørelsen om den europæiske
arrestordre og overgivelsesprocedurerne
mellem EU-medlemsstater forventes at
foreligge i fjerde kvartal af 2007. Tilsvarende måtte rapporten om gennemførelse af
rammeafgørelsen af 22. juli 2003 om indefrysning af formuegoder eller
bevismateriale og forslaget om frakendelse af førerretten udsættes til 2008. Initiativet
COSI's
rolle
hænger
sammen
med
75.
1.3.5.
76.
1.3.6.
77.
1.3.7.
78.
1.3.8.
79.
80.
81.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om at gøre det lettere at retsforfølge færdselsforseelser er planlagt til andet kvartal af
2007.
82.
Grønbogen om udeblivelsesdomme (in absentia-domme)
måtte udskydes. Også
henstillingen om minimumsstandarder for indsamling og udveksling af elektronisk
bevismateriale og udviklingen det
europæiske strafferetlige netværk
måtte
udskydes.
Hvad angår harmonisering vedtog Kommissionen den 26. april 2006 en
grønbog om
uskyldsformodning,
som var planlagt for 2005. Men den anden rapport om
gennemførelse af rammeafgørelsen om ofrenes stilling i forbindelse med strafferetlig
procedure, der oprindeligt var planlagt for 2005, er igen blevet udsat nu til 2008, da
medlemsstaterne ikke alle har givet tilstrækkelige oplysninger.
Retligt samarbejde i civilsager
Der er opnået
markante resultater
på området retligt samarbejde i civilsager i løbet
af 2006.
Haag-programmet lagde stor vægt på fortsat udvikling af retligt samarbejde i
civilsager og fuldstændig gennemførelse af programmet om gensidig anerkendelse,
der var vedtaget i 2000.
Der blev forelagt to grønbøger, den ene den 17. juli 2006 omhandlende
lovvalgsregler vedrørende formueforholdet mellem ægtefæller, herunder spørgsmålet
om retlig kompetence og gensidig anerkendelse, og den anden den 24. oktober 2006
omhandlende effektiv fuldbyrdelse af retsafgørelser.
Forordningen om indførelse af en
europæisk betalingspåbudsprocedure
blev
vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet den 12. december 2006. Men vedtagelsen
af direktivet om visse aspekter af mægling på det civil- og handelsretlige område er
blevet udskudt som følge af igangværende drøftelser i Europa-Parlamentet.
Hvad angår et øget samarbejde blev der den 16. maj 2006 vedtaget en rapport om det
europæiske retlige netværk for civil- og handelssager (2005).
Desuden er der på
grundlag af denne rapport planlagt et ændret forslag for fjerde kvartal af 2007. Der
blev også gjort fremskridt med netværkets arbejde med civilsager og databaserne om
retspraksis vedrørende europæiske instrumenter.
Med hensyn til international retsorden opfordrer Haag-programmet til, at der skal
være sammenhæng mellem EU's retsorden og den internationale retsorden og en
løbende indsats for at opnå tættere forbindelser og samarbejde med internationale
organisationer.
Rådet vedtog den 5. oktober 2006 en afgørelse om Fællesskabets tiltrædelse af
Haag-konferencen om international privatret. Tiltrædelsen fandt sted den 3. april
2007.
Ratificeringen af Haag-konventionen fra 1996 om kompetence, lovvalg,
anerkendelse, fuldbyrdelse og samarbejde vedrørende forældreansvar og
foranstaltninger til beskyttelse af børn er blokeret for øjeblikket på grund af
Gibraltarspørgsmålet mellem UK og Spanien. Forhandlingerne fortsætter.
83.
1.3.9.
84.
85.
86.
87.
88.
89.
90.
91.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447392_0014.png
2.
2.1.
92.
K
ONTROL AF GENNEMFØRELSEN I NATIONAL RET
Metode
Dette vedrører først og fremmest de retsinstrumenter, som medlemsstaterne skal
omsætte i national ret, dvs.
direktiver og rammeafgørelser.
For denne rapports
vedkommende er skæringsdatoen den
31. marts 2007.
Tabellen i bilag 2 omfatter således alle de instrumenter, hvor gennemførelsesfristen
er udløbet på skæringsdatoen.
Den
metode,
der benyttes i denne rapport, er den samme som i rapporten om
gennemførelsen af Haag-programmet i 2005
17
.
Opfølgning for hvert politikområde
Almindelige retningslinjer
For så vidt angår
grundlæggende rettigheder
er det kun direktiv 95/46/EF om
beskyttelse af personoplysninger, der er relevant for den nuværende retlige ramme.
Direktivet har opfyldt sin målsætning om at sikre et højt beskyttelsesniveau for så
vidt angår borgernes ret til privatlivets fred og fjerne hindringer for den frie
bevægelighed for personoplysninger inden for EU. Ifølge meddelelsen om
opfølgning af arbejdsprogrammet om en bedre gennemførelse af
databeskyttelsesdirektivet, der blev vedtaget den 7. marts 2007
18
, har alle
medlemsstater givet meddelelse om nationale gennemførelsesforanstaltninger. Nogle
af medlemsstaterne er dog ikke nået langt med gennemførelsen. Nogle medlemsstater
har ikke indarbejdet en række vigtige bestemmelser, der findes i direktivet. I andre
tilfælde er gennemførelsen eller praksis ikke i overensstemmelse med direktivet eller
er faldet uden for det råderum, som er overladt til medlemsstaterne. Der er for
øjeblikket en række overtrædelsesprocedurer for så vidt angår manglende
overholdelse eller ukorrekt anvendelse, og for en af medlemsstaternes vedkommende
er der tale om en begrundet udtalelse.
Ti medlemsstater har endnu ikke opfyldt deres forpligtelse til indberetning om
rammeafgørelsen om grundlæggende elementer i kriminelle handlinger og straffene
for
ulovlig handel med narkotika.
Unionsborgerskab
Fra 30. april 2006 blev en række retsinstrumenter vedrørende fri bevægelighed for
EU-borgere og statsborgere fra tredjelande ophævet og erstattet ved direktiv
2004/38/EF, som konsoliderer og opdaterer
unionsborgeres og deres
familiemedlemmers ret til at færdes frit.
Dette retsinstrument er et
vigtigt skridt
fremad hvad angår retten til fri bevægelighed
for EU-borgere og deres
familiemedlemmer. I begyndelsen var der forsinkelser med gennemførelsen (mindst
tretten medlemsstater fik tilsendt en begrundet udtalelse om manglende indberetning
den 15. december 2006), men bestræbelserne på at få gennemført direktivet er
93.
94.
2.2.
2.2.1.
95.
96.
2.2.2.
97.
17
18
KOM(2006) 333 endelig.
KOM(2007) 87 endelig.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
trappet op, og der er nu fire medlemsstater, der endnu ikke har opfyldt deres
indberetningsforpligtelse, og en række medlemsstater, hvis indberetninger er ved at
blive gennemgået af Kommissionen.
98.
Hvad angår tidligere fællesskabslovgivning om fri bevægelighed for personer, som
nu er udløbet, er der stadig en række verserende overtrædelsesprocedurer for så vidt
angår manglende overholdelse eller ukorrekt anvendelse for fem medlemsstater, og
man er nu nået så langt som til en åbningsskrivelse i henhold til EF-traktatens artikel
228.
Asyl, migration, grænser
asylområdet
viser rapporten for 2006 igen, at der er
meget tilfredsstillende
resultater
med EURODAC's aktiviteter. Hvad der er
skuffende
er dog
underretningen om gennemførelsesforanstaltninger for instrumenter som for
eksempel direktivet om minimumsstandarder for modtagelse af asylansøgere. For
fem medlemsstaters vedkommende mangler der stadig noget, og de fremskridt, der er
gjort i løbet af året, er ret begrænsede. En række overtrædelser med hensyn til
manglende indberetning er genstand for en retsproces. For de senere direktiver om
minimumsstandarder for anerkendelse af status som flygtninge eller som personer,
der af anden grund behøver international beskyttelse, er der seksten medlemsstater,
der endnu ikke har opfyldt deres indberetningsforpligtelse, hvilket indebærer
igangsættelse af overtrædelsesprocedurer.
For
lovlig migrations
vedkommende er der henholdsvis otte og elve medlemsstater,
som endnu ikke har indgivet underretning om foranstaltninger til gennemførelse af
direktiver om familiesammenføring og tredjelandsstatsborgeres ret til status som
fastboende udlænding, hvilket er mere end et år efter fristen for gennemførelse. For
de seneste direktiver om betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse med
henblik på studier og lignende aktiviteter samt for tredjelandsstatsborgere, der er ofre
for menneskehandel, eller som har været genstand for forsøg på at lette ulovlig
indvandring, skulle gennemførelsen være sket i den periode, der gennemgås i denne
rapport. Men der er henholdsvis sytten og elve medlemsstater, der er kommet bagud
med gennemførelsen.
For
ulovlig indvandring
er der gjort fremskridt med at gennemføre tre af de
instrumenter, der ligger længst tilbage, idet der dog er en medlemsstat, som synes at
have haft store problemer hermed. For de nyere instrumenter har fremskridtene med
gennemførelsen været skuffende: syv medlemsstater har endnu ikke opfyldt deres
forpligtelser om gennemførelse af direktivet om bistand ved gennemrejse i
forbindelse med udsendelse med fly, og nogle af dem er blevet henvist til Domstolen.
Hvad angår Rådets direktiv om transportvirksomheders forpligtelse til at fremsende
oplysninger om befordrede personer er der ni medlemsstater, der er kommet bagud
med gennemførelsen.
Sikkerhed
Det er vanskeligt at vurdere gennemførelsen af instrumenterne vedrørende
bekæmpelse af organiseret kriminalitet
og
politi- og toldsamarbejde,
særlig
konventionerne og protokollerne, der har hjemmel i EU-traktatens afsnit VI, da der
som følge af instrumenternes art ikke er fastsat bestemmelse om, at medlemsstaterne
2.2.3.
99.
100.
101.
2.2.4.
102.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
formelt har pligt til at give meddelelse om gennemførelsen, eller at der skal indgives
rapport om overvågning heraf på nationalt plan. Det har højeste prioritet at få dem
ratificeret snarest muligt.
103.
Det er således meget vanskeligt at vurdere, om retsinstrumenterne om terrorisme og
forebyggelse og bekæmpelse af organiseret kriminalitet er i overensstemmelse med
de andre regler og/eller anvendes på nationalt plan, da der ofte hverken er krav om
rapporter i disse instrumenter eller nogen forpligtelse for medlemsstaterne til at give
meddelelse om passende nationale foranstaltninger. For rammeafgørelsen om
samarbejdsordninger mellem medlemsstaternes finansielle efterretningsenheder er
der fem medlemsstater, der endnu ikke har givet indberetning om nationale
gennemførelsesforanstaltninger, og det er nu næsten syv år efter fristen for
gennemførelse.
For
politi- og toldsamarbejdet
er der gjort fremskridt med ratificering af
Napoli II-konventionen. Det er nødvendigt med yderligere bestræbelser fra en række
medlemsstaters side hvad angår gennemførelsen af den fælles holdning om
udveksling af oplysninger med Interpol.
Retligt samarbejde
104.
2.2.5.
2.2.5.1. Strafferet
105.
På området
gensidig anerkendelse
har alle medlemsstater givet meddelelse om
nationale gennemførelsesforanstaltninger vedrørende den europæiske arrestordre.
Men mindste fire medlemsstater opfordres til fortsat at gøre bestræbelser for fuldt ud
at efterleve denne rammeafgørelse. Midt i 2007 vil Rådet offentliggøre en rapport om
den praktiske gennemførelse heraf, og der vil være en oversigt over de vigtigste
resultater i omkring ti medlemsstater, som vil være evalueret på det tidspunkt.
Gennemførelsen af rammeafgørelsen om kendelser om indefrysning af aktiver eller
bevismidler er skuffende. Mere end atten måneder efter gennemførelsesfristen er der
tretten medlemsstater, der endnu ikke har opfyldt eller kun delvis opfyldt deres
indberetningsforpligtelse.
Der er indtil nu ingen oplysninger om rammeafgørelsen om økonomiske sanktioner.
For harmoniseringsinstrumenter på området
retligt samarbejde
i kriminalsager blev
der udgivet et mindre antal rapporter af Kommissionen i den periode, som er
omfattet af denne meddelelse. Så ifølge rapporter om instrumenter, der omhandler
andre betalingsmidler end kontanter, pengehvidvaskning, redskaber og udbytte fra
strafbart forhold samt instrumenter, der omhandler menneskehandel, ulovlig indrejse,
transit og ophold, er gennemførelsen generelt utilfredsstillende i de medlemsstater,
der er blevet vurderet. Det er forskelligt, hvor mange af medlemsstaterne der endnu
ikke har opfyldt deres forpligtelse om indberetning, men der er tale om mange.
For rammeafgørelsen om bekæmpelse af terrorisme har alle EU 25-medlemsstaterne
givet indberetning om deres gennemførelsesforanstaltninger, men gennemførelsen er
ikke altid fuldt færdig. Der vil blive givet flere oplysninger i den anden rapport, der
skal dække alle EU-medlemsstaterne, og som forventes at foreligge midt i 2007.
106.
107.
108.
109.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447392_0017.png
110.
Der er gjort fremskridt for fire EU 10-medlemsstaters vedkommende med hensyn til
ratificering af konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers
finansielle interesser og protokollerne hertil.
2.2.5.2. Civilret
111.
Gennemførelsen af to direktiver om
retshjælp
og om
erstatning til ofre for
forbrydelser
kan betragtes som tilfredsstillende, selv om der stadig er visse
problemer, idet henholdsvis en og fire medlemsstater ikke fuldt ud har opfyldt deres
indberetningsforpligtelse.
Anvendelsen af to forordninger – den ene om samarbejde mellem medlemsstaternes
retter om bevisoptagelse på det civil- og handelsretlige område og den anden om
retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det
civil- og handelsretlige område – vil blive evalueret i løbet af 2007. For "Bruxelles II
a-forordningen (om kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af
retsafgørelser i ægteskabssager og i sager vedrørende forældremyndighed) har alle
medlemsstater givet indberetning om retter og appelprocedurer.
Kontrol for hver medlemsstat
På grundlag af de to indikatorer i tabellen i bilag 2 tegner der sig følgende
overordnede billede, der omfatter alle instrumenter under ét. De to første diagrammer
viser henholdsvis medlemsstaternes manglende meddelelse af nationale
gennemførelsesforanstaltninger og tilfælde af ukorrekt gennemførelse eller
anvendelse. Den tredje tabel viser et samlet resultat af de to første kategorier.
Manglende indberetning om nationale foranstaltninger til Kommissionen
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
Tjekkiske Republik
Danmark
112.
2.3.
113.
0%
Østrig
Cypern
Belgien
Tyskland
Frankrig
Grækenland
Luxemburg
Portugal
Estland
Malta
Finland
Ungarn
Italien
Irland
Polen
DA
Forenede Kongerige
Nederlandene
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Letland
Litauen
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447392_0018.png
Manglende overensstemmelse / ukorrekt anvendelse
14%
12%
10%
8%
6%
4%
2%
Tjekkiske Republik
0%
Østrig
Cypern
Belgien
Danmark
Tyskland
Frankrig
Grækenland
Luxemburg
Nederlandene
Portugal
Italien
Estland
Irland
Malta
Ungarn
Finland
Polen
Manglende gennemførelse samlet set for hver medlemsstat
20%
18%
16%
14%
12%
10%
8%
6%
4%
2%
0%
Cypern
Tjekkiske
Republik
Danmark
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Nederlandene
Luxemburg
Portugal
Østrig
Estland
Italien
Irland
Malta
Ungarn
Finland
Polen
Slovakiet
Sverige
Forenede
Kongerige
Letland
Litauen
Belgien
Slovenien
Spanien
3.
114.
K
ONKLUSIONER
Denne rapport om Haag-programmet viser, at der er
stor variation
hvad angår de
fremskridt, der er gjort med hensyn til vedtagelse på EU-plan og med
national
gennemførelse.
Situationen med hensyn til institutionernes vedtagelse har generelt
været positiv for så vidt angår anliggender under afsnit IV i EF-traktaten, men for
den nationale gennemførelse er der meget, der skal forbedres.
Selv om der er gjort markante fremskridt på EU-plan,
har gennemførelsen af
programmet overordnet set været lavere end i 2005.
Det skyldes hovedsageligt, at
der er gjort
utilstrækkelige fremskridt
især på områder med tilknytning til tredje
søjle, såsom forebyggelse og bekæmpelse af organiseret kriminalitet, politi- og
toldsamarbejde, krisestyring inden for EU og retligt samarbejde i kriminalsager.
Nogle vigtige fremskridt er der dog gjort. Sammenlignet med 2005 er der i 2006
opnået
flere resultater på områderne
– hovedsageligt under første søjle – med
tilknytning til respekt for og beskyttelse af grundlæggende rettigheder,
115.
116.
DA
Forenede Kongerige
Slovakiet
Litauen
Slovenien
Spanien
Sverige
Letland
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
narkotikapolitik, migration og asyl, visum- og grænsepolitik, retligt samarbejde i
civilsager.
117.
For
retsinstrumenter under afsnit IV i EF-traktaten
og hvad angår indberetning
om nationale gennemførelsesforanstaltninger er der gjort visse fremskridt i nogle af
EU 15-medlemsstaterne sammenlignet med, hvordan situationen så ud i rapporten fra
sidste år. Generelt er der også gjort fremskridt i EU 10-medlemsstaterne med hensyn
til opfyldelse af deres indberetningsforpligtelse. På den anden side er situationen
fortsat skuffende hvad angår antallet af medlemsstater, der ikke har overholdt
gennemførelsesfristen, og forsinkelser med gennemførelsen, som ofte er på mere end
et år og til tider adskillige år.
For
retsinstrumenterne under afsnit VI i EU-traktaten
bør bestræbelserne for at
opnå en både rettidig og en fuldstændig gennemførelse trappes op. Selv om der er
gjort fremskridt i medlemsstaterne for nogle af retsinstrumenterne i det seneste år, er
der konstateret store forsinkelser med indberetning af gennemførelsesforanstaltninger
for rammeafgørelser. Der kan til tider være tale om forsinkelser på op til adskillige
år. Sådanne forsinkelser og manglende gennemførelse af EU-instrumenter på
nationalt plan fører til en
"virtuel" lovramme
for det politimæssige og retlige
samarbejde i kriminalsager. Endvidere er gennemførelsen i de medlemsstater, der er
undersøgt, ofte ufuldstændig eller ukorrekt.
Selv om der er forskellige årsager til, at der er gjort færre fremskridt i 2006, så
bekræfter
de langsomme fremskridt, der er gjort i sager henhørende under afsnit VI
i traktaten for Den Europæiske Union, at Kommissionen havde ret i de
bekymringer,
den gav udtryk for i årsrapporten for 2005.
Denne negative tendens underbygger den vurdering, som Kommissionen kom frem
til i sin meddelelse fra 28. juni 2006 om gennemførelse af Haag-programmet, om
behovet for at
forbedre beslutningstagningen
på områder, der er omfattet af afsnit
VI i EU-traktaten.
Som påpeget af Det Europæiske Råd i december 2006 er de mekanismer til
beslutningstagning, der anvendes inden for området retlige og indre anliggender,
ikke altid med til at gøre beslutningstagningen effektiv og virkningsfuld.
Kommissionen bekræfter sin vurdering af, at hvis der skal opnås yderligere
fremskridt med etableringen af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed på
områder, der er omfattet af afsnit VI i EU-traktaten, er det stadigvæk nødvendigt med
mere effektive, gennemskuelige og ansvarlige beslutningsprocedurer.
118.
119.
120.
121.
DA
19
DA