Skatteudvalget 2006-07
KOM (2007) 0381
Offentligt
1447400_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 5.7.2007
KOM(2007) 381 endelig
2007/0136 (CNS)
Forslag til
RÅDETS DIREKTIV
om ændring af direktiv 2006/112/EF med hensyn til visse midlertidige bestemmelser
vedrørende momssatser
{SEK(2007)910}
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447400_0002.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
I sin meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om andre momssatser end
normalsatser for moms
1
har Kommissionen iværksat en bred drøftelse af brugen af
nedsatte satser med henblik på at finde en holdbar løsningsmodel, som vil være
acceptabel for alle medlemsstater og betyde et skridt fremad for EU. I denne
meddelelse aflægges rapport om de vigtigste resultater af den undersøgelse, som
Copenhagen Economics
2
har foretaget for Kommissionen. I undersøgelsen blev der
først og fremmest set nærmere på virkningen af nedsatte momssatser og af undtagelser
på dette område, ikke kun for tjenesteydelser, der leveres lokalt, men også mere
globalt, især med hensyn til økonomisk vækst, beskæftigelse og det indre markeds
funktion. Der blev også taget hensyn til virkningerne for indkomstfordelingen, den
uformelle økonomi og overholdelsesomkostningerne for virksomhederne.
Det vil tage lang tid at finde den passende løsningsmodel. I mellemtiden er det vigtigt
at undgå, at nogle medlemsstater tvinges til at ændre de momssatser, der i øjeblikket
gælder på deres område, før Rådet har vedtaget klare linjer for brugen af andre satser
end normalsatsen.
Generel baggrund
Det konkluderes i undersøgelsen fra Copenhagen Economics, at en enkelt momssats er
langt det bedste politiske valg ud fra et rent økonomisk synspunkt. Et skridt i retning af
mere ensartede satser har således betydelige fordele. Der kan imidlertid være
specifikke fordele ved at operere med nedsat moms i nøje udvalgte sektorer.
Kommissionen påpeger i sin meddelelse, at selv om nedsatte satser – fordi de afviger
fra normalsatsen – ser ud til at skabe forvridninger ud fra en økonomisk synsvinkel og
kan påvirke afgiftsneutraliteten, anvendes de i realiteten i større eller mindre grad i alle
medlemsstater undtagen en enkelt.
Dette sker ikke blot på grundlag af generelle bestemmelser, som gælder for alle
medlemsstater, men også på grundlag af forskellige midlertidige undtagelser, som er
givet til visse medlemsstater. Disse undtagelser afviger enten fra niveauet for den sats,
der er fastsat i henhold til reglerne (nulsatser, stærkt nedsatte satser på under 5 %), eller
de vedrører leveringer, som burde beskattes med normalsatsen (som mellemsatserne,
de såkaldte parkeringssatser på mindst 12 %), eller de kan afvige fra begge. Mens de
undtagelser, der blev givet i forbindelse med den seneste udvidelse, har nøjagtige
tidsfrister, er de tidligere undtagelser tilladt indtil ikrafttrædelsen af den "endelige
ordning" for transaktioner inden for Fællesskabet
3
. Eftersom den endelige ordning
1
2
3
KOM(2007) 380 endelig.
Copenhagen Economics ApS, Nyropsgade 13/1, DK-1602 København.
Direktiv 2006/112/EF af 28.11.2006. EUT L 347 af 11.12.2006, s.1. Se afsnit VIII, kapitel 4 (særlige
bestemmelser, der finder anvendelse indtil indførelsen af den endelige ordning) og kapitel 5
(midlertidige bestemmelser).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
aldrig er blevet indført – og ikke vil blive indført i en overskuelig fremtid – forbliver
disse overgangsordninger i kraft, indtil Rådet har truffet en ny enstemmig afgørelse.
Hvad angår de medlemsstater, der blev medlem af EU efter den 1. januar 1995 gælder
de midlertidige undtagelser, der følger af tiltrædelsesforhandlingerne, i et mere
begrænset tidsrum, dvs. i mange tilfælde indtil udgangen af 2007.
KOMMISSIONENS VURDERING
Nogle undtagelser er omfattet af de generelle bestemmelser om nedsatte satser eller
kan være omfattet af resultatet af den politiske drøftelse om anvendelsesområdet og
niveauet for de nedsatte satser. Rådet har imidlertid brug for tid til at nå en global
aftale: der er praktisk talt ingen realistisk udsigt til, at dette kan nås inden udgangen af
2007. Dette betyder, at nogle medlemsstater må se, at deres undtagelser udløber, mens
andre fortsat vil kunne drage fordel af dem. Denne forskelsbehandling skaber ulige
vilkår i medlemsstaterne uden nogen særlig begrundelse og vil helt sikkert skabe
uacceptable spændinger som følge af denne urimelighed.
På baggrund af disse overvejelser bør de fleste af de undtagelser, der ophører inden
længe, forlænges midlertidigt indtil udgangen af 2010, dvs. udløbet af
minimumsnormalsatsen på 15 % og af forsøget med anvendelse af nedsatte momssatser
for visse arbejdskraftintensive ydelser.
Undtagelserne kan imidlertid ikke forlænges, hvis de er i strid med det indre markeds
rette funktion og/eller Fællesskabets politikker (f.eks. undtagelser vedrørende kul,
koks, brændstof, olie), eller hvis de allerede er omfattet af generelle bestemmelser om
satser (f.eks. fjernvarme). I forbindelse med de sektorer, der kommer til at indtage en
central plads i drøftelserne i Rådet, såsom restauranter eller boligsektoren, eller
spørgsmålet om en fortsat nulsats for fødevarer og farmaceutiske produkter, vil
undtagelserne derimod kunne forlænges. Denne selektive forlængelse tager sigte på at
undgå, at medlemsstater, der i øjeblikket anvender undtagelser, skal ændre niveauet for
deres satser i år og derefter skal have tilladelse til at vende tilbage til deres nuværende
satser. Dette vil give EU-institutionerne tid indtil udgangen af 2010 til at videreudvikle
en sammenhængende fremgangsmåde vedrørende momssatser.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Der er tale om gennemførelsen af bestemmelserne i artikel 123-130 i direktiv
2006/112/EF.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Det foreliggende forslag er helt i overensstemmelse med den etablerede EU-politik på
momsområdet samt andre EU-politikker og –mål.
Formålet med dette forslag er at forlænge visse undtagelser, der ophører den
31.12.2007. Dette sker af praktiske årsager, nemlig for at give Rådet tilstrækkelig tid til
at træffe afgørelse om det fremtidige anvendelsesområde og niveau for de nedsatte
satser. Det er en del af dette globale projekt, som skal være i overensstemmelse med
EU's vigtigste politikker og mål, særlig for så vidt angår Lissabon-strategien. På
grundlag af en undersøgelse udført af en uafhængig økonomisk tænketank, som skulle
vurdere virkningen af nedsatte satser på tjenesteydelser, der leveres lokalt, især med
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hensyn til jobskabelse, økonomisk vækst og det indre markeds rette funktion, er det
målet at sikre overensstemmelse med hensyn til de nedsatte momssatser.
Desuden forlænger det foreliggende forslag ikke undtagelser, der er i strid med det
indre markeds rette funktion og/eller andre fællesskabspolitikker (f.eks. undtagelser
vedrørende landbrugsinput eller kul, brændstof osv., som er i strid med målsætningerne
på energi- og miljøområdet).
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Ikke relevant.
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for yderligere ekstern ekspertbistand. Den undersøgelse, som
Copenhagen Economics har foretaget vedrørende de nedsatte satser, er et tilstrækkeligt
grundlag.
Konsekvensanalyse
Dette forslag til direktiv forlænger kun den nuværende situation i et begrænset tidsrum.
Den undersøgelse, som Copenhagen Economics har foretaget vedrørende de nedsatte
satser, indeholder tilstrækkelige oplysninger til at foretage en konsekvensanalyse.
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
At foretage en selektiv forlængelse indtil den 31.12.2010 af de undtagelser vedrørende
momssatser, der er givet til de medlemsstater, som blev medlem af EU efter den
1. januar 1995.
Retsgrundlag
Traktatens artikel 93.
Subsidiaritetsprincippet
Subsidiaritetsprincippet finder anvendelse, for så vidt som forslaget ikke hører ind
under Fællesskabets enekompetence. Målene kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af
medlemsstaterne af følgende grunde:
Fællesskabet har allerede fastsat harmoniserede bestemmelser om anvendelsen af
nedsatte momssatser, nemlig i Rådets direktiv 2006/112/EF. Disse bestemmelser kan
kun ændres eller forlænges ved en fællesskabsretsakt, og medlemsstaternes
lovgivninger kan ikke afvige fra de harmoniserede regler.
Derfor kan kun en fællesskabsaktion opfylde målene med forslaget og sikre
ligebehandling af borgerne i EU. Forslaget er derfor i overensstemmelse med
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
subsidiaritetsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget opfylder proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
Direktivet tillader visse medlemsstater fortsat at afvige fra de normale regler for
momssatser. Det indebærer derfor ikke nogen forpligtelser.
I betragtning af forlængelsens begrænsede anvendelsesområde og varighed står
foranstaltningen i rimeligt forhold til det tilstræbte mål. Direktivet medfører ingen
finansielle omkostninger for Fællesskabet. Selv om nedsatte momssatser kan betyde et
fald i staternes indtægter, udgør de ingen finansiel byrde for de erhvervsdrivende, og
forbrugerne bør i princippet have fordel af den fortsatte nedsættelse af satserne, for så
vidt som dette afspejles i de endelige priser.
Valg af instrument
Foreslået instrument: direktiv.
Andre instrumenter ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grund(e):
Forslaget forlænger anvendelsesperioden for allerede vedtagne undtagelser i et
direktiv.
4) B
UDGETMÆSSIGE VIRKNINGER
Forslaget har ingen virkninger for Fællesskabets budget.
5) Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
Forslaget indeholder en udløbsklausul.
Nærmere redegørelse for forslaget
Ad artikel 1
Undtagelser, der allerede er omfattet af generelle bestemmelser om satser, forlænges
ikke: dette angår undtagelser vedrørende naturgas, elektricitet og fjernvarme
(artikel 102) og træ til brændsel (artikel 122), som er indrømmet CZ og EE.
Undtagelser, der er i strid med andre fællesskabspolitikker, forlænges ikke: dette angår
undtagelser med hensyn til kul, koks, brændstof og olie, der er indrømmet EE.
Undtagelser, som er i strid med det indre markeds rette funktion, forlænges ikke: dette
angår forlængelsen med hensyn til en stærkt nedsat sats for landbrugsinput, som er
indrømmet PL. Det skal bemærkes, at sådanne leveringer kan belægges med den
nedsatte sats, der er tilladt i henhold til bilag 3.
Undtagelser, som de pågældende medlemsstater allerede har givet afkald på, forlænges
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ikke, idet de er forældede. Dette angår HU og SK.
Følgende undtagelser forlænges:
Nedsatte satser i sektorer, der vil indtage en central plads i drøftelserne i
Rådet, såsom restauranter eller boligsektoren. Dette angår CZ, CY, PL og
SI.
Nulsats eller stærkt nedsatte satser for fødevarer, bøger og farmaceutiske
produkter. Dette angår CY, MT og PL.
Artikel 2, 3 og 4: Afsluttende bestemmelser.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447400_0007.png
2007/0136 (CNS)
Forslag til
RÅDETS DIREKTIV
om ændring af direktiv 2006/112/EF med hensyn til visse midlertidige bestemmelser
vedrørende momssatser
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 93,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
4
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
5
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
6
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
7
indeholder bestemmelser om visse undtagelser med hensyn til
momssatser. Nogle af disse undtagelser udløber på en bestemt dato, mens andre
gælder indtil indførelsen af den endelige ordning.
For at sikre en mere ensartet behandling af medlemsstaterne bør undtagelser, der ikke
er i strid med det indre markeds rette funktion og andre fællesskabspolitikker,
forlænges indtil udgangen af 2010, som er det tidspunkt, hvor minimumsnormalsatsen
på 15 % og forsøget med anvendelsen af en nedsat sats for arbejdsintensive ydelser
udløber. Visse undtagelser bør derimod ikke forlænges.
De undtagelser, som er givet til Den Tjekkiske Republik og Estland med hensyn til
levering af naturgas, elektricitet og fjernvarme, bør ikke forlænges, fordi de allerede er
omfattet af generelle bestemmelser om nedsatte satser.
Den undtagelse, der er givet til Estland med hensyn til levering af kul, brændstof og
olie, bør ikke forlænges, fordi den er i strid med andre fællesskabspolitikker.
Den undtagelse, der tillader Polen at anvende en stærkt nedsat sats med hensyn til
leverancer af varer og ydelser af en slags, der normalt er bestemt til brug i
landbrugsproduktionen, bør ikke forlænges, fordi den er i strid med det indre markeds
rette funktion.
(2)
(3)
(4)
(5)
4
5
6
7
EUT C [...] af [...], s. [...].
EUT C [...] af [...], s. [...].
EUT C [...] af [...], s. [...].
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1. Ændret ved direktiv 2006/138/EF (EUT L 384 af 29.12.2006, s. 92).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(6)
(7)
De undtagelser, der er givet til Ungarn og Slovakiet, bør ikke forlænges, fordi disse
medlemsstater ikke har anvendt eller ikke længere anvender en nedsat sats.
Direktiv 2006/112/EF bør derfor ændres i overensstemmelse hermed -
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
I direktiv 2006/112/EF foretages følgende ændringer:
(1)
Artikel 123 affattes således:
"Artikel 123
Den Tjekkiske Republik kan fra den 1. januar 2008 indtil den 31. december 2010
fortsat anvende en nedsat sats på mindst 5 % for byggearbejder i forbindelse med
boligbyggeri, som ikke er led i en socialpolitik, med undtagelse af byggematerialer".
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
Artikel 124 udgår.
I artikel 125, stk. 1 og 2, ændres "indtil den 31. december 2007" til "fra den 1. januar
2008 indtil den 31. december 2010".
Artikel 126 udgår.
I artikel 127 ændres "1. januar 2010" til "31. december 2010".
Artikel 128 affattes således:
"Artikel 128
1. Polen kan anvende en fritagelse med ret til fradrag af den i det tidligere
omsætningsled betalte moms for visse bøger og specialiserede tidsskrifter fra den
1. januar 2008 indtil den 31. december 2010.
2. Polen kan fortsat anvende en nedsat sats på mindst 7 % på restaurationsydelser fra
den 1. januar 2008 indtil den 31. december 2010 eller indtil indførelsen af den
endelige ordning, der er nævnt i artikel 402, afhængig af hvilken dato der kommer
først.
3. Polen kan fortsat anvende en nedsat sats på mindst 3 % på leverancer af fødevarer,
der er omhandlet i bilag III, punkt 1, fra den 1. januar 2008 indtil den 31. december
2010.
4. Polen kan fortsat anvende en nedsat sats på mindst 7 % på levering af ydelser, som
ikke er led i en socialpolitik, til bygning, renovering og forandring af beboelse, med
undtagelse af byggematerialer, og på levering inden første indflytning af boliger eller
dele af boliger som omhandlet i artikel 12, stk. 1, litra a), fra den 1. januar 2008 indtil
den 31. december 2010".
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(7)
(8)
I artikel 129, stk. 1 og 2, ændres "indtil den 31. december 2007" til "fra den 1. januar
2008 indtil den 31. december 2010".
Artikel 130 udgår.
Artikel 2
Gennemførelse
1.
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft
for at efterkomme dette direktiv senest den […]. De tilsender straks Kommissionen
disse bestemmelser med en sammenligningstabel, som viser sammenhængen mellem
de pågældende bestemmelser og dette direktiv.
Bestemmelserne skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv eller
skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere regler for
henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
2.
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen de vigtigste nationale retsforskrifter, som
de udsteder på det område, der er omfattet af dette direktiv.
Artikel 3.
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen.
Artikel 4.
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Rådets vegne
Formand
[…]
DA
9
DA