Arbejdsmarkedsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0474
Offentligt
1447489_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 16.8.2007
KOM(2007) 474 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
KONKURRENCEDYGTIGE EUROPÆISKE REGIONER TAKKET VÆRE
FORSKNING OG INNOVATION
Et bidrag til større vækst og flere og bedre arbejdspladser
{SEC(2007)1045}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
KONKURRENCEDYGTIGE EUROPÆISKE REGIONER TAKKET VÆRE
FORSKNING OG INNOVATION
Et bidrag til større vækst og flere og bedre arbejdspladser
1.
I
NDLEDNING
Indsatsen for at fremme videnøkonomien, navnlig ved hjælp af forskning, teknologisk
udvikling og innovation, er afgørende for omsætningen af det fornyede partnerskab for vækst
og beskæftigelse. På fællesskabsniveau er der tre vigtige støtteinstrumenter:
Samhørighedspolitikken, der finansieres med midler fra strukturfondene og
Samhørighedsfonden, rammeprogrammet for forskning, og rammeprogrammet for
konkurrenceevne og innovation. Denne meddelelse sigter mod at vise de indbyggede
synergier mellem finansieringsinstrumenterne for EU's politikker for forskning, innovation og
samhørighed. For at øge de tre instrumenters effektivitet er det nu på tide, at de nationale og
regionale myndigheder og erhvervslivet i regionerne sørger for, at disse indbyggede synergier
omsættes i handlingssynergier. Meddelelsen gør status over den aktuelle situation og
opfordrer medlemsstaterne og regionerne til at udnytte
EU's politikker og instrumenter
vedrørende forskning, innovation og samhørighed
bedre.
Forskning og innovation er væsentlige, når det gælder om at løse nogle af de alvorlige
problemer, som EU står over for, og bevare en samfundsmodel, som bygger på økonomisk
vækst, social ansvarlighed og bæredygtig udvikling. Vi er nødt til at øge produktiviteten og
beskæftigelsen og omstille os til værdiforøgende økonomiske aktiviteter. Der er brug for mere
kvalificerede arbejdstagere, der evner at omstille sig. Derfor er investeringer i menneskelige
ressourcer altafgørende, når det gælder om at øge forsknings- og innovationsindsatsen.
Forskning og innovation er også vejen frem, når det gælder bæredygtig brug af ressourcer
(herunder energiforbrug), til at modvirke klimaændringer og til at imødegå de demografiske
ændringer. I en åben verdensomspændende økonomi afhænger konkurrencedygtigheden af
erhvervslivets evne til at skabe værdiforøgede varer og tjenester. En udvikling hen imod
vækst, som bygger på innovation, er derfor kernen i den fornyede Lissabon-strategi, som er
EU's svar på globaliseringsprocessen.
Innovation kan bedst tackles på regionalt niveau, idet den fysiske nærhed fremmer
partnerskaberne mellem den private og den offentlige sektor. Oprettelsen af regionale klynger
er ofte nøglen til vellykket fremme af forskning, teknologisk udvikling og innovation. De
regionale beslutningstageres og iværksætteres evne til at omsætte deres viden og
kvalifikationer i bæredygtige konkurrencefordele er afgørende for en regions økonomiske
præstationer. Der er dog stor forskel på, hvor godt de enkelte regioner i EU kan absorbere og
udvikle viden og teknologi. Det hæmmer deres vækstchancer og forstærker sandsynligvis de
store forskelle i velstandsniveauet, som findes i EU, og som er blevet endnu større efter de
seneste udvidelser.
Udfordringerne, som EU nu står over for, bliver stadig større og mere komplicerede. De
skaber et behov for et mere struktureret og strategisk politikmiks af fællesskabspolitikker og
national og regional politik.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447489_0003.png
Fællesskabets forsknings-, innovations- og samhørighedspolitikker i forbindelse med
Lissabon-strategien har følgende fælles eller komplementære politiske prioriteter:
at oprette et europæisk forskningsrum (ERA) ved at bidrage til en øget FTU-kapacitet,
fremme europæisk ekspertise og mindske strukturbetingede forskelle
at forbedre resultaterne inden for FTU og innovation og bidrage til den økonomiske vækst
og øget beskæftigelse ved at fremdrive et sundt økonomisk miljø, lette adgangen til
risikovillig kapital, understøtte udviklingen af innovationsklynger, opgradere de
menneskelige ressourcer, støtte teknologioverførsel, navnlig fra universiteter og
forskningscentre til SMV og mellem SMV, og hjælpe offentlige FTU- og
videninstitutioner med at skabe forbindelser til det lokale erhvervsliv, f.eks. i form af
netværksaktiviteter
at øge erhvervslivets og regionernes konkurrencedygtighed i EU, navnlig ved at fremme
iværksætteraktiviteter og støtte SMV, herunder via erhvervsfremmenetværk
at styrke den økonomiske og sociale samhørighed i den udvidede Europæiske Union for at
fremme en ensartet, afbalanceret og bæredygtig udvikling i Fællesskabet
at fremme nationale, regionale og tværregionale innovationsstrategier
at fremme innovation og innovationsklynger.
2.
S
YNERGIER
,
DER TAGER HENSYN TIL FORSKELLENE
Når man ser på mulighederne for at opnå større synergivirkninger mellem politikker, må man
først se nærmere på den enkelte politiks udgangspunkt og særlige kendetegn. EU's politikker
vedrørende forskning, innovation og samhørighed bidrager på hver deres måde til det fælles
mål, nemlig at skabe beskæftigelse og vækst. EU's forskningspolitik er fokuseret på at
fremme ekspertise på internationalt niveau, medens innovationspolitikken skal omsætte viden
til forretningsmuligheder og nye løsninger på samfundsproblemer, herunder ved hjælp af
procesinnovation og organisatorisk innovation, som påvirker strukturer, processer og
forbindelser mellem organisationer. Samhørighedspolitikken er målrettet mod at fremme
regional ekspertise. I den løbende programperiode er det blevet en stor investeringskilde til
støtte for Lissabon-strategien inden for områder som FTU og innovation, både i de mindst
udviklede regioner, hvor kapaciteten til gennemførelse af aktiviteter først skal udvikles, og i
mere udviklede regioner, hvor de skal styrkes. Medlemsstaterne skal i programmerne inden
for samhørighedspolitik for perioden 2007-2013 øremærke mellem 60 % og 75 % af de
ressourcer, der er til rådighed, til investeringer i forbindelse med Lissabon-strategien,
herunder navnlig inden for FTU og innovation
1
. Muligheden for at opnå synergivirkninger i
samspil med forsknings- og innovationspolitikker er derfor større end nogensinde før.
1
Målet 60 % er for de mindst udviklede regioner (konvergens) og 75 % for de andre regioner
(konkurrencedygtighed). Målene er obligatoriske for EU-15 og frivillige for EU-12. Kommissionen vil
aflægge en omfattende rapport om medlemsstaternes programmer i en meddelelse i efteråret 2007:
"Lissabon-strategien i regionerne – innovations- og samhørighedspolitik 2007-2013".
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447489_0004.png
I forbindelse med en tilstræbt øget samordning mellem de tre politikker er det nødvendigt at
tage hensyn til følgende:
(1)
De tre politikker gennemføres på hver sit retsgrundlag i EU-traktaten. Selv om det
overordnede mål - mere beskæftigelse og vækst – er det samme, må de enkelte
politikkers mål defineres i overensstemmelse med traktaten.
På grund af deres forskellige traktatgrundlag er forsknings- og
innovationsinstrumenter
målrettet
mod
specifikke
emner,
medens
samhørighedspolitikinstrumenter er målrettet mod bestemte geografiske områder. Det
førstnævnte sæt instrumenter giver emneopdelte programmer, medens sidstnævnte
giver integrerende programmer.
De gennemføres også på forskellig vis. Det syvende rammeprogram opererer først og
fremmest med indkaldelse af forslag, der konkurrerer indbyrdes om udvælgelse, på
EU-plan. Ved bedømmelsen af projekterne bistås Kommissionen af uafhængige
eksperter, og udvælgelsen foretages på grundlag af den videnskabelige og
teknologiske kvalitet. Rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation bruger
også indkaldelse af forslag på EU-niveau til delene vedrørende ikt og intelligent
energi, medens de andre finansielle instrumenter arbejder med permanent åbne
indkaldelser af interessetilkendegivelser, som så overvejes af Den Europæiske
Investeringsfond (EIF) og Kommissionen. Samhørighedsprogrammer gennemføres på
grundlag af delt programforvaltning mellem EU og medlemsstaterne under en ordning
med decentral forvaltning. Skønt de ofte anvender indkaldelse af forslag, der
konkurrerer indbyrdes om udvælgelse, er interventionsområdet som regel begrænset til
en region (der er dog nogle typer programmer under samhørighedspolitikken, som
også dækker en medlemsstat eller en gruppe regioner). Udvælgelsen sker derfor
hovedsageligt på grundlag af regionale partnerskaber. Disse forskelle betyder, at
modtagerne af direkte støtte også kan være forskellige.
(2)
(3)
Det er på denne baggrund, at Kommissionen ved udarbejdelsen af politikker for perioden
2007-2013 har undersøgt, hvordan de tre fællesskabspolitikker bedst kan komplementere
hinanden, og hvordan der kan bygges broer mellem de fem relevante instrumenter, dvs.
syvende FTU-rammeprogram (FP7), rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation
(CIP) og instrumenterne under samhørighedspolitikken (det er strukturfondene, Den
Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) og Den Europæiske Socialfond (ESF)
2
) samt
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL). Der er nu bedre
muligheder end tidligere for at samordne brugen af instrumenterne, som beskrevet i bilag I.
Det forhold, at de fem instrumenter nu dækker den samme periode (2007-2013), vil også gøre
en samordnet brug lettere.
Der blev indført en række specifikke initiativer i det syvende rammeprogram for at øge
kapaciteten hos operatører, der er hjemmehørende i mindre udviklede regioner, til at deltage i
samarbejdsprojekter, men det ansås ikke for hensigtsmæssigt at foreslå evalueringskriterier,
som tager hensyn til et projekts regionale dimension, eller differentierede støttesatser, som er
afhængige af en regions udviklingsstade. Skønt samhørighedspolitikken heller ikke fastsætter
særlige mindsteallokeringer til FTU og innovation, eller nogen anden sektor, så søger
2
Da det andet instrument under samhørighedspolitikken, nemlig Samhørighedsfonden, ikke direkte har
forbindelse til forskning, teknologisk udvikling og innovation, optræder den ikke her.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447489_0005.png
forordningerne og de strategiske retningslinjer for samhørighed klart at øge forsknings- og
innovationskapaciteten i regionerne ved at finansiere produktive investeringer og bistå ved
udarbejdelsen af strategier for FTU og innovation på grundlag af lokalområdets stærke sider.
De foreløbige tal viser, at medlemsstaterne har øremærket ca. 45 mia. EUR af de midler, der
er afsat til samhørighedspolitikken, til investeringer i forskning, teknologisk udvikling og
innovation, herunder investeringer i at opgradere de menneskelige ressourcer. Det er mere end
tre gange det beløb, der blev investeret i de pågældende områder i perioden 2000-2006.
Som Fællesskabets strategiske retningslinjer siger, så ligger nøglen til en sammenhængende
støttestrategi for forskning, teknologisk udvikling og innovation hos medlemsstaterne og
regionerne. Det er dem, der evaluerer investeringsbehovet og forbereder projekterne. Skønt
det ud fra en betragtning om forsvarlig økonomisk forvaltning af offentlige midler ikke er
muligt med en kombineret finansiering af det samme sæt tilskudsberettigede omkostninger fra
flere fællesskabskilder (Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006, artikel 54, stk. 5), er det muligt
at anvende midler fra strukturfondene, ELFUL og andre EU-fonde til de forskellige
delområder eller faser af et projekt, f.eks. et forsknings- og innovationsprojekt eller –program,
såfremt delområdet eller fasen opfylder den pågældende finansieringskildes kriterier for
støttetildeling.
Samtidig bør synergier ikke begrænses til kun at dreje sig om supplerende projektfinansiering.
De er også relevante i forbindelse med opbygning og videreudvikling af forsknings- og
innovationskapacitet. Videnudveksling, som fremmes af Fællesskabets instrumenter, er også
en vigtig form for synergi. Herudover kan alle relevante fællesskabsinstrumenter understøtte
innovationer på det sociale område. Alle tre fællesskabsinstrumenter giver omfattende
muligheder (herunder fremsynsaktiviteter) for videndeling om forskning og innovation
mellem EU-regionerne. Udveksling af god praksis via mellemregionale partnerskaber er
væsentlig, når det gælder at forbedre forsknings- og innovationsresultaterne i hele EU. Inden
for samhørighedspolitikken vil initiativet "Regioner for økonomisk forandring",
mainstreaming af innovative aktiviteter og transnationale programmer i ESF's operationelle
programmer spille en vigtig rolle, og det syvende rammeprogram vil bl.a. omfatte dedikerede
aktiviteter som 'Videnbaserede regioner', 'Frigørelse af forskningspotentiale' og 'ERA-NET'.
Endelig giver rammeprogrammet for konkurrence og innovation muligheder for at udveksle
viden og god praksis, navnlig på innovationsområdet.
3.
M
ERE
SYNERGI
MELLEM
SAMHØRIGHEDSPOLITIKKERNE
FORSKNINGS
-,
INNOVATIONS
-
OG
Behovet for yderligere synergivirkninger mellem forsknings-, konkurrence- og
regionalpolitikker blev taget op igen i de nylige møder i Rådet (konkurrence)
3
. En række
rådgivende grupper og andre aktører har også taget disse spørgsmål op og opfordret til bedre
samarbejde og samordning mellem de involverede parter på nationalt niveau
4
. De har fremsat
anbefalinger vedrørende en række forskellige spørgsmål:
3
4
Den 25. juni vedtog Rådet (konkurrence) konklusioner om en mere effektiv støtte til forskning og
innovation: samordning af brugen af forskningsrammeprogrammet og strukturfondene. Konklusionerne
understreger bl.a., hvor vigtigt det er at udvikle strategier for områderne FTU og innovation og at styrke
forvaltningen og udviklingen af ekspertise inden for FTU og innovation.
EU's Udvalg for Videnskabelig og Teknisk Forskning (CREST) har vedtaget retningslinjer om "Bedre
samordning af rammeprogrammet og strukturfondene til støtte for FTU";
Det Europæiske
Rådgivende Forskningsudvalg (EURAB) har leveret rådgivning om "Dynamisering
af EU
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447489_0006.png
(a)
Værdien af, at nationale og regionale myndigheder udarbejder en særlig
strategi for samordnet brug af rammeprogrammet og programmerne under
samhørighedspolitikken som led i deres strategi for FTU og innovation.
Vigtigheden af at bruge de muligheder, som samhørighedspolitikken og
rammeprogrammet giver for at styrke forvaltningen af FTU- og
innovationsstrategier ved hjælp af udveksling og netværksaktiviteter.
Forslag til effektive synergier inden for en række vigtige områder: Styrkelse og
videreudvikling af FTU- og innovationskapacitet, udvikling af
ekspertiseområder, tilstrækkelig hensyntagen til SMV-dimensionen, etablering
af samarbejde på EU-niveau og internationalt niveau og bedre økonomisk
udnyttelse af FTU-resultater.
Behovet for bedre kommunikation og samarbejde mellem de nationale og
regionale
aktører,
der
skal
omsætte
rammeprogrammerne
og
samhørighedspolitikken, og behovet for bedre information til støttemodtagere.
Brugen af aktioner, der støttes af særprogrammet for kapacitet under det
syvende rammeprogram, til at påvirke udviklingen eller udførelsen af aktioner
ved
hjælp
af
de
deltagende
regioners
relevante
samhørighedspolitikprogrammer, og omvendt brug af disse programmer til at
lægge grundstenene for fremtidig deltagelse i rammeprogrammerne.
Behovet for forbedrede synergier mellem samhørighedspolitikken og syvende
rammeprogram, når det gælder forskningsinfrastruktur, og vigtigheden af at
inddrage "nyere" medlemsstater i EU's køreplan for forskningsinfrastruktur på
en hensigtsmæssig måde.
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
4.
K
ONKLUSIONER
EU råder over politikker, som supplerer hinanden, til at støtte forskning, innovation og
iværksætterinitiativer i EU's medlemsstater og regioner. Etablering af et grundlag af forskning
og innovation på højeste niveau er en forudsætning for at kunne bibeholde en bæredygtig
udvikling i EU. Samhørighedspolitikken kan bistå alle regioner med at opbygge forsknings-
og innovationskapacitet, med at stimulere og støtte innovationer på det sociale område og
med at udveksle god praksis i transnationalt og mellemregionalt samarbejde. Når de regionale
aktører har tilstrækkelig kapacitet til at indgive vindende bud til EU's rammeprogrammer,
"udbygger" forskningsrammeprogrammet og innovationsrammeprogrammet denne kapacitet
yderligere ved at fortsætte udvekslingen af god praksis, stimulere en multinational tilgang og
inddrage aktørerne i konkrete problemløsningsinitiativer. Senere kan strukturfondene
videntrekant af forskning, uddannelse og innovation ved hjælp af strukturfonde
"; Det europæiske
strategiske forum for forskningsinfrastruktur (ESFRI) har efterlyst mere synergi i forbindelse med
forskningsinfrastruktur. ESFRI vil udarbejde en analyse af de
regionale aspekter
af den paneuropæiske
forskningsinfrastruktur i begyndelsen af 2008. Europa-Parlamentets Udvalg om Industripolitik,
Eksterne Økonomiske Forbindelser, Forskning og Energi har for nylig bestilt en undersøgelse om emnet
"Synergier
mellem EU's syvende forskningsrammeprogram, rammeprogrammet for konkurrence
og innovation og strukturfondene”,
som efterlyser øgede synergivirkninger mellem FP7, CIP og
strukturfondene, så huller og overlapning i aktiviteterne undgås.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eventuelt yde støtte, hvor der konstateres et behov i forbindelse med anvendelsen af
forsknings- og innovationsrammeprogrammerne.
Fællesskabet har sikret, at der er indbygget synergivirkninger mellem de etablerede
instrumenter, som fremmer vækst og beskæftigelse. Disse indbyggede synergier bør nu
omsættes til handlingssynergier af de nationale og regionale myndigheder og erhvervslivet i
regionerne. Det er op til medlemsstaterne at nå de ambitiøse mål for forbedring af EU's
forsknings- og innovationsresultater. I den forbindelse udgør samhørighedspolitikken en stor
kilde til investeringer i denne indsats, og medlemsstaternes stigende brug af denne politik til
at stimulere forskning og innovation i EU i perioden 2007-2013 giver anledning til
optimisme. Kommissionen mener dog, at der kan gøres mere på nationalt og regionalt plan i
form af bedre oplysninger om og brug af instrumenter.
(1)
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at forbedre ordningerne for samordnet
forberedelse og brug af fællesskabsinstrumenter til at støtte FTU, innovation og
samhørighed på nationalt og regionalt plan og til at inkludere oplysninger i rapporterne
om gennemførelsen af det nationale reformprogram om, hvordan disse ordninger
bidrager til at løse de vigtigste udfordringer, landet står over for. Mulighederne for en
samordnet brug bør overvejes i forbindelse med udviklingen af strategier og
operationelle mekanismer, og for forskellige delområder og faser af forsknings- og
innovationsprojekter. Der bør også indføres ordninger, som gør de aktører, der er
involveret i gennemførelsen af rammeprogrammet, innovationsrammeprogrammet og
programmer under samhørighedspolitikken på nationalt og regionalt niveau, herunder
ministerier med ansvar for forskning og innovation på nationalt og regionalt niveau,
mere bevidste om de muligheder, som disse tre fællesskabsinstrumenter indebærer, for
at stimulere anvendelsen af disse instrumenter, og for at udveksle oplysninger og
bedste praksis for så vidt angår bedst mulig udnyttelse af synergier mellem
instrumenterne og for at stille oplysninger om de tre instrumenter til rådighed for
potentielle støttemodtagere.
Kommissionen udarbejder til udgangen af 2007 en praktisk vejledning, som ser på
finansieringsmulighederne gennem en forskningsinstitutions eller en virksomheds
øjne, når disse ønsker at bruge EU-midler til at gennemføre deres forsknings- og
innovationsaktiviteter. Vejledningen skal også gennemgå, hvordan man etablerer
mekanismer på nationalt og regionalt niveau for at fremme samordnet adgang til de
forskellige instrumenter, og forklare artikel 54, stk. 5, i Rådets forordning (EF) nr.
1083/2006 om brugen af midler fra to forskellige fællesskabskilder til at finansiere det
samme sæt tilskudsberettigede omkostninger.
Kommissionen vil i foråret 2009 aflægge beretning om de fremskridt, der er gjort på
nationalt og regionalt plan i forbindelse med samordnet brug af Fællesskabets
instrumenter, og om eksempler på god praksis på nationalt og regionalt niveau.
Med henblik på at gøre det lettere at modtage supplerende midler fra Fællesskabet og
nationale og regionale instrumenter vil Kommissionen jævnligt informere de
nationale/regionale myndigheder om organisationer på deres respektive områder, som
har
modtaget
støtte
under
det
syvende
rammeprogram
og
innovationsrammeprogrammet. Sådanne oplysninger vil blive formidlet via de
forvaltningsstrukturer, der er fastlagt for hvert af disse instrumenter.
(2)
(3)
(4)
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som opfølgning på de aktioner, der er beskrevet i denne meddelelse, vil Kommissionen
jævnligt samle interesseparter, som er kompetente inden for områderne forskning, innovation
og regional udvikling samt alle kommissionstjenestegrene, som beskæftiger sig med
"konkurrencedygtige europæiske regioner", for at støtte og rådgive om relevante
foranstaltninger.
DA
8
DA