Europaudvalget 2006-07
KOM (2007) 0492
Offentligt
1447507_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 3.9.2007
KOM(2007) 492 endelig
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om fastsættelse for 2008 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande for Østersøen
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447507_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
110
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Formål med forslaget
Formålet med forslaget er at fastsætte medlemsstaternes fiskerimuligheder for de kommercielt
vigtigste fiskebestande i Østersøen for 2008.
120
Generel baggrund
Ifølge Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik skal den fælles
fiskeripolitik sikre, at de levende akvatiske ressourcer udnyttes på en økonomisk,
miljømæssigt og socialt bæredygtig måde. Den årlige fastsættelse af fiskerimuligheder i form
af samlede tilladte fangstmængder (TAC'er), kvoter og fiskeriindsatsbegrænsninger er et
vigtigt værktøj til at nå disse mål.
Af forenklings- og klarhedshensyn blev fiskerimulighederne i Østersøen i 2006 for første
gang fastsat ved en særskilt forordning, nemlig Rådets forordning (EF) Nr. 52/2006 af
22. december 2005 om fastsættelse for 2006 af fiskerimuligheder og dertil knyttede
betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for Østersøen.
Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) og Den Videnskabelige, Tekniske og
Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) gav i juni 2007 videnskabelig rådgivning om
fiskerimulighederne i Østersøen i 2008. På grundlag af den videnskabelige rådgivning holdt
Fællesskabet uformelt teknisk samråd om TAC'er og kvoter og dertil knyttede betingelser
med Den Russiske Føderation i tråd med den nye bilaterale fiskeriaftale, der blev paraferet i
juli 2006. Aftalen træder først officielt i kraft, når den er indgået af begge parter. For
Fællesskabets vedkommende indgås aftalen ved en rådsafgørelse, der træffes på basis af
forslag fra Kommissionen. Der er på nuværende tidspunkt endnu ikke blevet fastsat fælles
forvaltningsforanstaltninger for fælles bestande.
Forslaget består af tre afdelinger, der er vigtige for forvaltningen af fiskeriet i Østersøen i
2008. Første afdeling vedrører fastsættelse af TAC'er og kvoter, anden afdeling vedrører
begrænsning af fiskeriindsatsen, og tredje afdeling vedrører fastsættelse af dertil knyttede
tekniske foranstaltninger.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Fiskerimulighederne og fordelingen heraf mellem medlemsstaterne fastsættes ved årlige
forordninger. Den seneste er Rådets forordning (EF) Nr. 1941/2006 af 11. december 2006 om
fastsættelse for 2007 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for Østersøen.
Rådets forordning (EF) nr. 2187/2005 af 21. december 2005 om bevarelse af
fiskeressourcerne i Østersøen, Bælterne og Øresund gennem tekniske foranstaltninger, om
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ændring af forordning (EF) nr. 1434/98 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 88/98 er også
relevant for forvaltningen af fiskeriet i Østersøen.
Ved Rådets forordning (EF) nr. …/2007 af … 2007 om en flerårig plan for torskebestandene i
Østersøen og fiskeriet, der udnytter disse bestande, fastlægges der kontrol- og
overvågningsforanstaltninger, der skal anvendes i forbindelse med genopbygning af de
pågældende torskebestande. Endvidere indeholder samme forordning regler for fastsættelse af
TAC'er for den vestlige og østlige torskebestand og dertil knyttede
fiskeriindsatsbegrænsninger.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
De foreslåede foranstaltninger er udarbejdet i overensstemmelse med den fælles
fiskeripolitiks mål og er i tråd med Fællesskabets politik for bæredygtig udvikling.
2.
H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Afdelingerne om fiskeriindsatsbegrænsning og om fastsættelse af dertil knyttede tekniske
foranstaltninger er i overensstemmelse med de beslutninger, som Rådet vedtog i december
2006 som led i Rådets forordning (EF) Nr. 1941/2006 af 11. december 2006 om fastsættelse
for 2007 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper
af fiskebestande gældende for Østersøen og Rådets forordning (EF) nr. …/2007 af … 2007 om
en flerårig plan for torskebestandene i Østersøen og fiskeriet, der udnytter disse bestande.
Begge forordninger blev i 2005 og 2006 drøftet med fiskerierhvervet, ngo'er, der beskæftiger
sig med fiskerispørgsmål i Østersøen, og de berørte medlemsstater.
Det Regionale Rådgivende Råd for Østersøen, der blev oprettet i marts 2006, blev hørt på
eksekutivkomitéens møde i juni 2007 på basis af Kommissionens politikerklæring om
fiskerimuligheder for 2008. Det videnskabelige grundlag for forslaget blev tilvejebragt af
ICES og STECF. Generaldirektoratet for Fiskeri redegjorde for de regler, det ville følge ved
fastsættelse af TAC'er og kvoter for 2008 på basis af politikerklæringen. Der blev taget
hensyn til de foreløbige synspunkter, som kom til udtryk på mødet, og de skriftlige
henstillinger, der blev fremsat efterfølgende.
Det var især den østlige torskebestand og laksebestandene i den centrale del af Østersøen, der
blev drøftet på mødet. Den østlige torskebestand er fortsat kendetegnet ved, at der
forekommer meget stor fejlrapportering. I ICES' fangstprognoser indgår der overslag over
fejlrapporterede fangster, men ICES anbefaler alligevel at lade ikke-tildelte fangster ude af
betragtning, når der fastsættes TAC'er, medmindre der indføres stop for ulovlige landinger.
Den flerårige plan for de to torskebestande i Østersøen og fiskeriet, der udnytter disse
bestande, træder i kraft i 2008 og indeholder kontrol og overvågningsforanstaltninger med
henblik på at komme problemet med fejlrapportering i torskefiskeriet til livs.
Laks i den centrale del af Østersøen lider under faldende overlevelsesrater for unglaks,
hvilket medfører færre gydefisk i 2007 og 2008. Derfor foreslås der en TAC-nedsættelse
på 15 %.
Ekspertbistand
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447507_0004.png
Fællesskabet indhenter hvert år videnskabelig rådgivning om vigtige fiskebestandes tilstand
fra ICES og STECF. Der er indhentet rådgivning om alle østersøbestande, som der foreslås
TAC'er for, bortset fra rødspætte, som der ikke gives rådgivning om i år. De foreslåede
TAC'er er baseret på rådgivningen, men følger den ikke nødvendigvis til punkt og prikke. I
tråd med Kommissionens hensigtserklæring om at sikre bæredygtig udnyttelse af
fiskeressourcerne, samtidig med at fiskerimulighederne holdes stabile, er ændringer i
TAC'erne begrænset til højst 15 % fra det ene år til det andet, medmindre en bestands tilstand
gør det påkrævet at træffe skrappere foranstaltninger. Hvis der er udarbejdet en
forvaltningsplan for en bestand, er den foreslåede TAC i overensstemmelse med planen.
For torskebestandene afspejler de foreslåede TAC'er den gradvise strategi, der følges i den
flerårige plan for torskebestandene i Østersøen og fiskeriet, der udnytter disse bestande. Det
centrale element i planen er en gradvis begrænsning af fiskeriindsatsen til et på langt sigt
bæredygtigt niveau, der vil sikre genopbygning af bestandene og give et højt og stabilt
udbytte.
ICES' TAC-prognose er baseret på de samlede landinger inkl. overslag over fejlrapporterede
fangster, mens TAC-forslaget for torskebestandene er baseret udelukkende på de legale
landinger i lyset af de skærpede kontrol- og overvågningsforanstaltninger, der vil blive indført
i 2008 som led i den flerårige plan og Kommissionens bestræbelser for markant at få
reduceret fejlrapportering i de pågældende medlemsstater i 2008. På grund af den østlige
torskebestands dårlige tilstand og den nuværende høje fiskeridødelighed for begge bestande
foreslås der for begge bestande TAC'er svarende til nedbringelse af fiskeridødeligheden med
10 % uanset den årlige TAC-udsvingsbegrænsning på 15 %.
Hvad angår laksebestandene i Østersøen, er der behov for yderligere
forvaltningsforanstaltninger for såvel hav som indvande for at fremme en effektiv
genopbygning af bestandene i de tilfælde, hvor det er nødvendigt. Det er derfor meningen, at
der skal udarbejdes en lakseforvaltningsplan i 2008.
Væsentligste organisationer/eksperter, der er blevet hørt
Af videnskabelige organisationer er Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) og Den
Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) blevet hørt.
Konsekvensanalyse
De foreslåede foranstaltninger vil, hvis de bliver gennemført, generelt reducere
fiskerimulighederne for EF-fartøjer i Østersøen med 10 %. For en række silde- og
brislingebestande skyldes reduktionen faldende rekruttering til bestandene. De mest markante
reduktioner noteres for TAC'erne for torskebestandene i hele Østersøen i overensstemmelse
med den flerårige plan og for laksebestandene i den centrale del af Østersøen på grund af de
faldende overlevelsesrater for unglaks. TAC'en for laks i den centrale del af Østersøen og for
rødspætte, der følger af de foreslåede reduktioner, ligger højere end de faktiske fangster og
forventes derfor ikke at få indvirkning på landingernes værdi i første salgsled. TAC'en for sild
i den centrale del af Østersøen er blevet forhøjet.
Forslaget er ikke kun baseret på kortsigtede beslutninger, men indgår også i en mere
langsigtet strategi, der går ud på, at fiskeriindsatsen gradvis begrænses til niveauer, som er
bæredygtige på lang sigt.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den strategi, der er udstukket i forslaget, vil derfor på mellemlang til lang sigt resultere i
reduceret fiskeriindsats, men give stabile eller stigende kvoter på lang sigt. Strategiens
langsigtede virkninger forventes derfor at blive reduceret miljøpåvirkning som følge af den
faldende fiskeriindsats, indskrænkninger i fangstsektoren i form af reduktioner i antallet af
fiskerfartøjer og/eller i den gennemsnitlige fiskeriindsats pr. fartøj og uændrede eller øgede
landinger. Fiskerierhvervet vil blive mere stabilt på lang sigt.
3.
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for forslaget er Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002, særlig artikel 20.
4.
B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ingen konsekvenser for Fællesskabets budget.
5.
Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Detaljeret redegørelse
Ved forslaget fastsættes medlemsstaternes fiskerimuligheder i Østersøen for 2008.
Medlemsstaterne tildeles TAC'er og kvoter som fastsat i bilag I. De foreslåede tal er baseret
på den videnskabelige rådgivning og svarer til de rammer, der er udstukket for fastsættelsen af
TAC'er og kvoter i meddelelsen fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om en
politikerklæring fra Europa-Kommissionen om fiskerimulighederne for 2008.
TAC'erne og kvoterne for de to torskebestande hænger nøje sammen med de
fiskeriindsatsbegrænsninger, der er fastsat i bilag II.
De tekniske foranstaltninger i bilag III er supplerende foranstaltninger til forvaltning af
fiskeriet efter skrubbe og pighvar.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447507_0006.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om fastsættelse for 2008 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande for Østersøen
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om
bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik
1
,
særlig artikel 20,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 847/1996 af 6. maj 1996 om supplerende
betingelser for forvaltningen af TAC og kvoter fra år til år
2
, særlig artikel 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ifølge artikel 4 i forordning (EF) nr. 2371/2002 skal Rådet vedtage de foranstaltninger,
der er nødvendige for at sikre adgang til farvande og ressourcer og fortsat bæredygtigt
fiskeri under hensyntagen til den foreliggende videnskabelige rådgivning, især
rapporten fra Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri.
Ifølge artikel 20 i forordning (EF) nr. 2371/2002 skal Rådet fastsætte maksimale
fiskerimuligheder for de enkelte fiskerier eller fiskerigrupper og fordele disse
muligheder mellem medlemsstaterne.
For at fiskerimulighederne skal kunne forvaltes effektivt, bør der fastsættes nærmere
betingelser for fiskeriet.
Der bør på EF-plan fastlægges principperne og visse procedurer for fiskeriforvaltning,
så medlemsstaterne kan forvalte de fartøjer, der fører deres flag.
Artikel 3 i forordning (EF) nr. 2371/2002 indeholder definitioner, der er relevante for
fordelingen af fiskerimuligheder.
Ifølge artikel 2 i Rådets forordning (EF) nr. 847/96 skal det fastlægges, hvilke
bestande de deri fastsatte forskellige foranstaltninger skal gælde for.
Fiskerimulighederne bør udnyttes i overensstemmelse med de gældende EF-
retsforskrifter på området, navnlig Kommissionens forordning (EØF) nr. 1381/87 af
20. maj 1987 om fastsættelse af mærknings- og dokumentationsbestemmelser for
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
1
2
EFT L 358 af 31.12.2002, s. 59.
EFT L 115 af 9.5.1996, s. 3.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447507_0007.png
fiskerfartøjer
3
, Kommissionens forordning (EØF) nr. 2807/83 af 22. september 1983
om nærmere bestemmelser for registrering af oplysninger om medlemsstaternes
fangster
4
, Rådets forordning (EØF) nr. 2847/93 af 12. oktober 1993 om indførelse af
en kontrolordning under den fælles fiskeripolitik
5
, Kommissionens forordning (EF) nr.
2244/2003 af 18. december 2003 om gennemførelsesbestemmelser vedrørende
satellitbaserede fartøjsovervågningssystemer
6
, Rådets forordning (EØF) nr. 2930/86 af
22. september 1986 om definition af fiskerfartøjers karakteristika
7
, Rådets forordning
(EØF) nr. 3880/91 af 17. december 1991 om indberetning af statistiske oplysninger
om fangster taget af medlemsstater, der driver fiskeri i det nordøstlige Atlanterhav
8
,
Rådets forordning (EF) nr. 2187/2005 af 21. december 2005 om bevarelse af
fiskeressourcerne i Østersøen, Bælterne og Øresund gennem tekniske foranstaltninger
9
og Rådets forordning (EF) nr. …/2007 af … 2007 om en flerårig plan for
torskebestandene i Østersøen og fiskeriet, der udnytter disse bestande
10
.
(8)
Der bør i overensstemmelse med Kommissionens erklæring på rådsmødet den 11.-12.
juni 2007 tages hensyn til de bestræbelser, som medlemsstaterne har gjort for at justere
flådekapaciteten i Østersøen i de seneste år, uden at det overordnede mål i
indsatsordningen i forordning (EF) nr. …/2007 bringes i fare.
Som hjælp til bevarelsen af fiskebestandene bør der i 2008 iværksættes en række
supplerende foranstaltninger vedrørende tekniske betingelser for fiskeri.
For at sikre EF-fiskernes udkomme er det vigtigt at åbne for disse fiskerier fra den
1. januar 2008. På grund af sagens hastende karakter er det bydende nødvendigt at
fravige den periode på seks uger, der er omhandlet i punkt I, nr. 3, i protokollen om de
nationale parlamenters rolle i Den Europæiske Union, der er knyttet som bilag til
traktaten om Den Europæiske Union og traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab, traktaten om oprettelse af Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab og
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab -
(9)
(10)
3
4
5
6
7
8
9
10
EFT L 132 af 21.5.1987, s. 9.
EFT L 276 af 10.10.1983, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 1965/2001 (EFT L 268 af
9.10.2001, s. 23).
EFT L 261 af 20.10.1993, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 1954/2003 (EUT L 289 af
7.11.2003, s. 1).
EUT L 333 af 20.12.2003, s. 17.
EFT L 274 af 25.9.1986, s. 1. Ændret ved forordning (EF) nr. 3259/94 (EFT L 339 af 29.12.1994, s.
11).
EFT L 365 af 31.12.1991, s. 1.
EUT L 16 af 20.1.2005, s. 184.
EUT L … af …, s. ….
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
KAPITEL I
Anvendelsesområde og definitioner
Artikel 1
Emne
Ved denne forordning fastsættes der fiskerimuligheder for 2008 for visse fiskebestande og
grupper af fiskebestande i Østersøen og dertil knyttede betingelser for udnyttelse af disse
fiskerimuligheder.
Artikel 2
Anvendelsesområde
1.
Denne forordning gælder for EF-fiskerfartøjer (i det følgende benævnt "EF-fartøjer")
og fiskerfartøjer, der fører et tredjelands flag og er registreret i et tredjeland, og som
fisker i Østersøen.
Uanset stk. 1 gælder denne forordning ikke for fiskeri, som udelukkende drives med
henblik på videnskabelige undersøgelser, der udføres med tilladelse fra en
medlemsstat og under dennes myndighed, og som Kommissionen og den
medlemsstat, i hvis farvande undersøgelserne foregår, på forhånd er blevet
underrettet om.
Artikel 3
Definitioner
Ud over definitionerne i artikel 3 i forordning (EF) nr. 2371/2002 gælder følgende
definitioner i denne forordning:
a)
b)
c)
d)
e)
"ICES-områder": områder som fastsat af Det Internationale Havundersøgelsesråd og
defineret i forordning (EØF) nr. 3880/91
"Østersøen": ICES-afsnit III b, III c og III d
"samlet tilladt fangstmængde (TAC)": den mængde, der hvert år kan tages af hver
bestand
"kvote": en andel af den TAC, som er tildelt Fællesskabet, en medlemsstat eller et
tredjeland
"havdag": enhver sammenhængende periode på 24 timer eller del deraf, hvor et fartøj
er til havs.
2.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL II
Fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser
Artikel 4
Fangstbegrænsninger og fordeling heraf
Fangstbegrænsningerne,
fordelingen
af
sådanne
fangstbegrænsninger
mellem
medlemsstaterne og yderligere betingelser, jf. artikel 2 i forordning (EF) nr. 847/96, er fastsat
i bilag I til nærværende forordning.
Artikel 5
Særlige fordelingsbestemmelser
1.
Fangstbegrænsningerne fordeles mellem medlemsstaterne som fastsat i bilag I, idet
der dog er mulighed for følgende:
a)
b)
c)
d)
e)
2.
udvekslinger, jf. artikel 20, stk. 5, i forordning (EF) nr. 2371/2002
omfordelinger, jf. artikel 21, stk. 4, artikel 23, stk. 1, og artikel 32, stk. 2, i
forordning (EØF) nr. 2847/93
supplerende landinger, jf. artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96
tilbageholdelse af mængder, jf. artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96
nedsættelser, jf. artikel 5 i forordning (EF) nr. 847/96.
Med henblik på tilbageholdelse af kvoter, der skal overføres til 2009, kan artikel 4,
stk. 2, i forordning (EF) nr. 847/96 som undtagelse fra samme forordning anvendes
på alle bestande, som der er fastsat en analytisk TAC for.
Artikel 6
Betingelser for fangster og bifangster
1.
Fisk fra bestande, som der er fastsat fangstbegrænsninger for, må kun opbevares om
bord eller landes, hvis:
a)
b)
fangsterne er taget af fartøjer fra en medlemsstat, der har en kvote, og denne
kvote ikke er opbrugt
andre arter end sild og brisling er blandet med andre arter, og fangsterne er
taget med trawl, snurrevod eller lignende redskaber med en maskestørrelse på
under 32 mm, og fangsterne hverken sorteres om bord eller ved landing.
2.
Samtlige landinger afskrives på kvoten eller, hvis Fællesskabets andel ikke er blevet
fordelt som kvoter mellem medlemsstaterne, på Fællesskabets andel, medmindre det
drejer sig om fangster taget i henhold til stk. 1, litra b).
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Hvis en medlemsstats sildekvote er opbrugt, må fartøjer, der fører den pågældende
medlemsstats flag og er registreret i Fællesskabet, og som udøver de fiskerier, som
kvoten gælder for, ikke lande usorterede fangster, der indeholder sild.
Artikel 7
Fiskeriindsatsbegrænsninger
Der er fastsat fiskeriindsatsbegrænsninger i bilag II.
Artikel 8
Tekniske overgangsforanstaltninger
Der er fastsat tekniske overgangsforanstaltninger i bilag III.
KAPITEL III
Afsluttende bestemmelser
Artikel 9
Dataoverførsel
Når medlemsstaterne i henhold til artikel 15, stk. 1, i forordning (EØF) nr. 2847/93 sender
Kommissionen data om de landede fangstmængder af de enkelte bestande, skal de anvende
bestandskoderne som fastsat i bilag I til nærværende forordning.
Artikel 10
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Den anvendes fra den 1. januar 2008.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den [...].
På Rådets vegne
Formand
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447507_0011.png
BILAG I
Landingsbegrænsninger og dertil knyttede betingelser for forvaltningen fra år til år af
fangstbegrænsningerne for EF-fartøjer i områder, hvor der er fastsat fangstbegrænsninger,
opdelt efter art og område
I nedenstående skemaer fastsættes TAC'er og kvoter (i tons levende vægt, medmindre andet er
angivet) for hver bestand og fordelingen heraf mellem medlemsstaterne samt dertil knyttede
betingelser for forvaltningen af kvoterne fra år til år.
Fiskebestandene er for hvert område anført i alfabetisk rækkefølge efter arternes latinske navne. I
disse skemaer anvendes følgende koder for de forskellige arter:
Videnskabeligt navn
Clupea harengus
Gadus morhua
Platichthys flesus
Pleuronectes platessa
Psetta maxima
Salmo salar
Sprattus sprattus
Alfa-3-ISO-kode
HER
COD
FLX
PLE
TUR
SAL
SPR
Almindeligt navn
Sild
Torsk
Skrubbe
Rødspætte
Pighvar
Atlantisk laks
Brisling
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447507_0012.png
Art:
Finland
Sverige
EF
TAC
Sild
Clupea harengus
63 834
14 026
77 860
77 860
Område:
Underafsnit 30-31
HER/3D30, HER/3D31
Analytisk TAC
Artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Artikel 5, stk. 2, i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Art:
Danmark
Tyskland
Finland
Polen
Sverige
EF
TAC
Sild
Clupea harengus
5 551
21 848
3
5 153
7 045
39 600
39 600
Område:
Underafsnit 22-24
HER/3B23, HER/3C22, HER/3D24
Analytisk TAC
Artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Artikel 5, stk. 2, i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Art:
Sild
Clupea harengus
Område:
Underafsnit 25-27, 28.2, 29 og 32
HER/3D25, HER/3D26, HER/3D27,
HER/3D28, HER/3D29, HER/3D32
Danmark
Tyskland
Estland
Finland
Letland
Litauen
Polen
Sverige
EF
TAC
3 265
866
16 673
32 546
4 115
4 333
36 975
49 634
148 407
Ikke relevant
Analytisk TAC
Artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke
Artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke
Artikel 5, stk. 2, i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447507_0013.png
Art:
Estland
Letland
EF
TAC
Sild
Clupea harengus
16 668
19 426
36 094
36 094
Område:
Underafsnit 28.1
HER/03D.RG
Analytisk TAC
Artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Artikel 5, stk. 2, i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Art:
Torsk
Gadus morhua
Område:
EF-farvande i underafsnit 25-32
COD/3D25, COD/3D26, COD/3D27, COD/3D28,
COD/3D29, COD/3D30, COD/3D31, COD/3D32
Danmark
Tyskland
Estland
Finland
Letland
Litauen
Polen
Sverige
EF
TAC
7 250
2 884
706
555
2 696
1 776
8 349
7 345
31 561
Ikke relevant
Analytisk TAC
Artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke
Artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke
Artikel 5, stk. 2, i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Art:
Danmark
Tyskland
Estland
Finland
Letland
Litauen
Polen
Sverige
EF
TAC
Torsk
Gadus morhua
7 827
3 826
174
154
647
420
2 094
2 788
17 930
17 930
Område:
EF-farvande i underafsnit 22-24
COD/3B23, COD/3C22, COD/3D24
Analytisk TAC
Artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Artikel 5, stk. 2, i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447507_0014.png
Art:
Rødspætte
Pleuronectes
platessa
Område:
EF-farvande i III b, c, d
PLE/3B23, PLE/3C22, PLE/3D24, PLE/3D25,
PLE/3D26, PLE/3D27, PLE/3D28, PLE/3D29,
PLE/3D30, PLE/3D31, PLE/3D32
Danmark
Tyskland
Polen
Sverige
EF
TAC
2 293
255
480
173
3 201
3 201
Præventiv TAC
Artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Artikel 5, stk. 2, i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Art:
Atlantisk laks
Salmo salar
Område:
EF-farvande i III b, c, d, undtagen underafsnit 32
SAL/3B23, SAL/3C22, SAL/3D24, SAL/3D25,
SAL/3D26, SAL/3D27, SAL/3D28, SAL/3D29,
SAL/3D30, SAL/3D31
Danmark
Tyskland
Estland
Finland
Letland
Litauen
Polen
Sverige
EF
TAC
__________
(1)
Udtrykt i antal fisk
75 511 (1)
8 401 (1)
7 674 (1)
94 157 (1)
48 028 (1)
5 646 (1)
22 907 (1)
102 068 (1)
364 392 (1)
Ikke relevant
Analytisk TAC
Artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke
Artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke
Artikel 5, stk. 2, i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Art:
Estland
Finland
EF
TAC
_________
(1)
Atlantisk laks
Salmo salar
1 581 (1)
13 838 (1)
15 419 (1)
Ikke relevant
Udtrykt i antal fisk
Område:
Underafsnit 32
SAL/3D32
Analytisk TAC
Artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke
Artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke
Artikel 5, stk. 2, i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447507_0015.png
Art:
Brisling
Sprattus sprattus
Område: EF-farvande i III b, c, d
SPR/3B23, SPR/3C22, SPR/3D24, SPR/3D25,
SPR/3D26, SPR/3D27, SPR/3D28, SPR/3D29,
SPR/3D30, SPR/3D31, SPR/3D32
Analytisk TAC
Artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke
Artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke
Artikel 5, stk. 2, i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes
Danmark
Tyskland
Estland
Finland
Letland
Litauen
Polen
Sverige
EF
TAC
42 614
26 997
49 484
22 307
59 765
21 619
126 833
82 381
432 000
Ikke relevant
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447507_0016.png
BILAG II
1.
1.1.
Fiskeriindsatsbegrænsninger
Medlemsstaterne sørger, for så vidt angår fiskerfartøjer, der føres deres flag, for, at
fiskeri med trawl, snurrevod eller lignende redskaber med en maskestørrelse på
mindst 90 mm, fiskeri med gællegarn, indfiltringsgarn og toggegarn med en
maskestørrelse på mindst 90 mm og fiskeri med bundliner, langliner (bortset fra
flydeliner), håndliner og jiggingudstyr forbydes i:
a)
b)
1.2.
223 havdage i underafsnit 22-24, undtagen i perioden 1. - 30. april, når artikel
8, stk. 1, litra a), i Rådets forordning (EF) nr. …/2007 anvendes
200 havdage i underafsnit 25-27, undtagen i perioden 1. juli - 31. august, når
artikel 8, stk. 1, litra b), i Rådets forordning (EF) nr. …/2007 anvendes.
Kommissionen kan tildele medlemsstaterne op til fire ekstra havdage i de tilfælde,
hvor fiskeri med et af de redskaber, der er omhandlet i artikel 8, stk. 1, i Rådets
forordning (EF) nr. …/2007, er blevet indstillet endeligt fra den 1. januar 2005 eller
senere i de pågældende områder i overensstemmelse med artikel 7 i Rådets
forordning (EF) nr. 2792/1999.
Medlemsstater, som ønsker at få del i de tildelinger, der er nævnt i punkt 2, skal
senest den 30. januar 2008 sende en anmodning herom til Kommissionen sammen
med en rapport med nærmere oplysninger om det endelige fiskeriophør.
Kommissionen kan på basis af en sådan anmodning ændre antallet af dage omhandlet
i punkt 1 for den pågældende medlemsstat efter proceduren i artikel 30, stk. 2, i
forordning (EF) nr. 2371/2002.
1.3.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447507_0017.png
BILAG III
Tekniske overgangsforanstaltninger
1.
1.1.
Restriktioner i forbindelse med fiskeri efter skrubbe og pighvar
Det er forbudt at beholde fisk om bord af nedenstående arter fanget i følgende
geografiske områder og perioder:
Art
Skrubbe
(Platichthys flesus)
Geografisk område
Underafsnit 26-28, 29 syd
for 59º30' N
Underafsnit 32
Pighvar
(Psetta maxima)
2.
Underafsnit 25-26, 28 syd
for 56°50' N
1. juni - 31. juli
Periode
15. februar - 15. maj
15. februar - 31. maj
Uanset punkt 1 er det, når der fiskes med trawl, snurrevod og lignende redskaber
med en maskestørrelse på mindst 105 mm eller med gællegarn, indfiltringsgarn eller
toggegarn med en maskestørrelse på mindst 100 mm, tilladt at beholde bifangster af
skrubbe og pighvar om bord og lande dem, hvis sådanne bifangster højst udgør 10 %
udtrykt i levende vægt af den samlede fangst, der beholdes om bord og landes i de
forbudsperioder, der er omhandlet i samme punkt.
DA
17
DA