Udenrigsudvalget 2007-08 (1. samling)
KOM (2007) 0493
Offentligt
1447508_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 3.9.2007
KOM(2007) 493 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG
EUROPA-PARLAMENTET
Beretning fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet
om gennemførelse af den makrofinansielle bistand til tredjelande i 2006
{SEC(2007) 1083}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
Beretning fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om gennemførelse af den
makrofinansielle bistand til tredjelande i 2006 .........................Error!
Bookmark not defined.
1.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.3.
2.3.1.
2.3.2.
3.
3.1.
3.2.
3.2.1.
3.2.2.
3.2.3.
3.3.
Indledning .................................................................................................................... 3
Oversigt ........................................................................................................................ 3
Baggrund ...................................................................................................................... 3
Makrofinansiel bistand i 2006...................................................................................... 4
Nye afgørelser .............................................................................................................. 4
Udbetalinger................................................................................................................. 4
Sammenfatning af de nyeste transaktioner i modtagerlandene.................................... 4
Det vestlige Balkan ...................................................................................................... 4
De nye uafhængige stater (NIS)................................................................................... 5
Geografisk fordeling og vurdering af den makrofinansielle bistand ........................... 6
Geografisk fordeling .................................................................................................... 6
Vurdering ..................................................................................................................... 6
Armenien...................................................................................................................... 6
Rumænien .................................................................................................................... 7
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien ..................................................... 7
Forbedring af den økonomiske forvaltning i modtagerlandene: operationelle
vurderinger ................................................................................................................... 7
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
I
NDLEDNING
Denne beretning giver en generel oversigt over EU's makrofinansielle bistand til
tredjelande med en historisk baggrund, en sammenfatning af transaktionerne i 2006,
oplysninger om de seneste transaktioner i det vestlige Balkan og de nye uafhængige
stater samt statistikker over de forskellige transaktioner, de er foretaget siden 1990.
De seneste tendenser i EU's makrofinansielle transaktioner indgår sammen med
resultaterne af de tre efterfølgende evalueringer, der er blevet foretaget i henholdsvis
2005 og 2006, i denne beretning. Formålet med evalueringerne er at vurdere
virkningen af de relevante aspekter af den økonomiske stabiliseringsproces og
gennemførelsen af strukturreformer i modtagerlandene. Fremskridtene i den
henseende afspejler også, i hvilken grad de økonomiskpolitiske betingelser, der er
knyttet til EU's makrofinansielle bistand, er blevet opfyldt. Desuden er to nye
efterfølgende evalueringer undervejs. Den endelige beretning skulle foreligge i
slutningen af 2007.
For så vidt angår Revisionsrettens anbefaling i den særlige rapport fra marts 2002 om
forbedring af den økonomiske forvaltning i modtagerlandene, har Kommissionen
desuden siden 2004 med bistand fra et revisionsfirma foretaget operationelle
vurderinger af de finansielle kredsløb og af organiseringen af kontrollen i forbindelse
med den makrofinansielle bistand i hvert modtagerland. Der tages passende hensyn
til konklusionerne af disse vurderinger ved udarbejdelsen af de politiske betingelser,
der knyttes til gennemførelsen af bistanden.
Denne beretning fremlægges i overensstemmelse med Rådets afgørelser om
Fællesskabets makrofinansielle bistand eller ekstraordinære bistand til tredjelande og
er en opfølgning på de beretninger, der er blevet fremlagt i de foregående år. Parallelt
hermed offentliggøres en mere detaljeret undersøgelse (arbejdsdokument fra
Kommissionens tjenestegrene
SEK(2007)…),
der indeholder økonomiske og
finansielle oplysninger om modtagerlandene.
2.
2.1.
O
VERSIGT
Baggrund
Den makrofinansielle bistand støtter modtagerlandenes politiske og økonomiske
reformbestræbelser og gennemføres i tilknytning til støtteprogrammer fra IMF og
Verdensbanken. Den makrofinansielle bistand bygger på et sæt principper, som
Rådet bekræftede i sine konklusioner af 8. oktober 2002, og som understreger
bistandens ekstraordinære karakter, dens komplementaritet i forhold til midler fra de
internationale finansielle institutioner og de makroøkonomiske betingelser, der er
knyttet til bistanden. EU's makrofinansielle bistand har især støttet modtagerlandenes
bestræbelser på at gennemføre økonomiske reformer og strukturændringer. I snæver
koordination med IMF og Verdensbanken har bistanden fremmet foranstaltninger,
der er skræddersyet til specifikke nationale behov, med den overordnede målsætning
at stabilisere den finansielle situation og etablere markedsorienterede økonomier.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447508_0004.png
2.2.
Makrofinansiel bistand i 2006
I perioden 2000-2006 er der truffet 17 afgørelser til et samlet beløb af 960 mio. EUR.
Balkanlandene (Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Bosnien-
Hercegovina, Serbien og Montenegro, herunder Kosovo og Albanien) har nydt godt
af 13 bistandsafgørelser truffet af Rådet. Dermed er Balkanlandene de største
modtagere af makrofinansiel bistand til et samlet beløb på maksimalt 783 mio. EUR
ud af de 960 mio. EUR.
2.2.1.
Nye afgørelser
Rådet vedtog to afgørelser i 2006.
Den 24. januar besluttede Rådet (2006/40/EF) at yde makrofinansiel bistand til
Georgien på op til 33,5 mio. EUR (kun gavebistand).
Den 30. november besluttede Rådet (2006/880/EF) at yde makrofinansiel bistand til
Kosovo
1
på op til 50 mio. EUR (kun gavebistand).
Desuden vedtog Kommissionen den 9. oktober 2006 et forslag om at yde
makrofinansiel bistand til Moldova på op til 45 mio. EUR (kun gavebistand) og
forelagde det for Rådet. Forslaget blev vedtaget af Rådet den 16. april 2007
(2007/259/EF).
2.2.2.
Udbetalinger
Udbetalinger af makrofinansiel bistand androg i alt 61 mio. EUR i 2006, heraf 42
mio. EUR i form af gavebistand, 13 mio. EUR til Albanien, 7 mio. EUR til
Tadsjikistan og 22 mio. EUR til Georgien (i to trancher a 11 mio. EUR).
Bistand udbetalt i form af lån androg 10 mio. EUR til Bosnien-Hercegovina og
9 mio. EUR til Albanien.
2.3.
2.3.1.
Sammenfatning af de nyeste transaktioner i modtagerlandene
Det vestlige Balkan
I februar 2006 udløb en makrofinansiel bistandstransaktion på 60 mio. EUR til
Bosnien-Hercegovina,
som Rådet havde vedtaget den 5. november 2005 (og ændret
den 7. december 2004), med udbetalingen af et lån på 10 mio. EUR som led i den
sidste tranche. Gavebistandsdelen var allerede udbetalt i 2005 efter en
tilfredsstillende opfyldelse af betingelserne herfor.
Bistanden til
Serbien og Montenegro
på op til 200 mio. EUR (120 mio. EUR i
gavebistand og 80 mio. EUR i lån), som Ministerrådet havde godkendt den 5.
november 2002 og 25. november 2003, udløb den 30. juni 2006. Af denne bistand
var 155 mio. EUR (100 mio. EUR i gavebistand og 55 mio. EUR i lån) blevet
udbetalt i fire trancher inden 2006. Lånedelen af den fjerde tranche på 15 mio. EUR
kunne ikke udbetales i første halvdel af 2006 som planlagt, da myndighederne ikke
1
Som defineret i FN's Sikkerhedsråds resolution 1244/99.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
inden udløbet den 30. juni 2006 havde opfyldt de juridiske betingelser for
låneudbetalingen. I juli, efter at Montenegro blev selvstændigt, meddelte
Kommissionen desuden formelt de montenegrinske og serbiske myndigheder, at den
havde besluttet ikke at udbetale femte og sidste tranche af denne bistand til et beløb
af 30 mio. EUR (20 mio. EUR i gavebistand og 10 mio. EUR i lån), fordi der var
sket kraftige forbedringer på området for ekstern finansiering i Serbien og
Montenegro i 2006. Således blev udbetalingen af bistandsmidler på i alt 45 mio.
EUR annulleret.
Bistanden på 25 mio. EUR til
Albanien,
der blev igangsat i 2004, er også indgået for
2006. Gavebistandsdelen på 3 mio. EUR af den første tranche blev udbetalt i
november 2005, og lånedelen på 9 mio. EUR af den første tranche blev udbetalt den
23. marts 2006. Den anden og sidste gavebistandstranche på 13 mio. EUR af
bistanden blev udbetalt den 31. juli 2006, efter at Kommissionen havde givet en
gunstig bedømmelse af Albaniens fremskridt med at reformere væsentlige områder
som forvaltningen af offentlige midler, den offentlige forvaltning, den finansielle
sektor, erhvervsklimaet og udviklingen af den private sektor.
I maj 2006 forelagde Kommissionen et forslag for Rådet om ekstraordinær finansiel
bistand på op til 50 mio. EUR i gavebistand for at støtte
Kosovos
forventede
budgetmæssige finansieringsbehov. Rådet traf sin afgørelse den 30. november.
Bistanden blev givet som overgangsstøtte, mens man afventede en samlet vurdering
af behovene, når Kosovos status var afklaret. Kommissionens personale tog på
tjenesterejse til Pristina ved årets slutning for at gennemgå finansieringsbehovet med
myndighederne i Kosovo og undersøge, hvilke betingelser der eventuelt skulle
knyttes til bistanden.
2.3.2.
De nye uafhængige stater (NIS)
Flerårige makrofinansielle bistandsprogrammer til fordel for
Armenien, Georgien
og Tadsjikistan
blev besluttet i 1997 og 2000. Den sidste udbetaling til Tadsjikistan
(gavebistand på 7 mio. EUR) blev foretaget i oktober 2006. De sidste udbetalinger til
Georgien og Armenien fandt sted i 2004 og 2005. Det flerårige program er nu
afsluttet.
Rådet vedtog i januar 2006 et nyt makrofinansielt program til fordel for Georgien til
et beløb af 33,5 mio. EUR i gavebistand. Dette nye program er betinget af Georgiens
hurtige nedbringelse af landets gæld til EU.
Udbetalingen af første og anden tranche (på hver 11,5 mio. EUR) foregik i august og
december 2006.
Rådet havde i 2002 besluttet at yde makrofinansiel bistand til
Ukraine
(110 mio.
EUR i lån). Men da der ikke forelå en fungerende finansieringsordning med IMF, er
gennemførelsen af programmet aldrig kommet i gang. Dog indeholder Rådets
afgørelse om programmet ikke nogen udløbsdato, hvorfor det (i princippet) kan
igangsættes på ny på et senere tidspunkt.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447508_0006.png
Kommissionen forelagde i oktober 2006 et forslag for Rådet om et nyt
makrofinansielt bistandsprogram til fordel for Moldova i forbindelse med en ny
PRGF-ordning
2
med IMF. Den endelige afgørelse blev truffet af Rådet den 16. april
2007. I henhold til dette program skulle Kommissionen i 2007-2008 udbetale en
samlet sum på 45 mio. EUR i gavebistand. Programmet skulle hjælpe Moldova med
at gennemføre landets økonomiske program og bidrage til at dække dets eksterne
finansieringsbehov i forbindelse med de ydre påvirkninger, som Moldovas økonomi
stod over for (først og fremmest prisstigningerne på import af naturgas fra Rusland
og restriktioner på Moldovas eksport af vin og mange landbrugsvarer). EU's
makrofinansielle bistand vil være et supplement til den nye finansiering fra de
internationale finansielle institutioner og bilaterale bistandsydere og til budgetstøtten
fra EU's fødevaresikkerhedsprogram og nye europæiske naboskabs- og
partnerskabsinstrument.
3.
3.1.
G
EOGRAFISK FORDELING OG VURDERING AF DEN MAKROFINANSIELLE BISTAND
Geografisk fordeling
EU's makrofinansielle bistand har til formål at støtte den makroøkonomiske
stabilisering i modtagerlandene og mindske deres betalingsbalanceproblemer (og
budgetproblemer). Bistanden er også et nyttigt middel til at fremme strukturreformer.
De mest omfattende makrofinansielle bistandstransaktioner blev besluttet og udbetalt
i årene umiddelbart efter ændringerne i de politiske og økonomiske systemer i de
central- og østeuropæiske lande.
I årenes løb er der sket en stigning i antallet af lande, som EU har udvidet sin støtte
til, da flere og flere af EU’s nabolande stod over for betalingsbalancevanskeligheder
og forpligtede sig til at gennemføre økonomiske reformprogrammer. Dette
resulterede i en forskydning i den geografiske balance i bistanden i forhold til de
første år, hvor de fleste modtagerlande var lande i Central- og Østeuropa. Siden 2000
er EU's makrofinansielle bistand således udelukkende ydet til landene på det vestlige
Balkan (83 % af afgørelserne fra 2000 til 2006) og til de nye uafhængige stater.
3.2.
Vurdering
Ifølge finansforordningen har Kommissionen gennemført et evalueringsprogram for
at vurdere virkningen af den makrofinansielle bistand i hvert enkelt modtagerland.
Analyserne foretages af eksterne konsulenter, der vælges ved et offentligt udbud.
Ved slutningen af 2006 har to forskellige konsulentfirmaer fuldført tre efterfølgende
evalueringer af henholdsvis Armenien, Rumænien og Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien. De væsentligste iagttagelser er følgende:
3.2.1.
Armenien
Ifølge evalueringens konklusion bidrog bistanden til den kortsigtede
makroøkonomiske stabilisering, forbedrede den eksterne finansieringssituation og
medvirkede til at lempe de sociale vanskeligheder på kort sigt. På den anden side var
den makrofinansielle bistand ikke fuldstændig effektiv med hensyn til at støtte
2
PRGF: Poverty Reduction and Growth Facility - facilitet for fattigdomslempelse og vækst.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447508_0007.png
økonomiske og institutionelle reformer på kort og mellemlangt sigt. Virkningen af
den makrofinansielle bistand på Armeniens økonomiske situation ser følgelig ud til
at være begrænset.
3.2.2.
Rumænien
Den makrofinansielle bistandstransaktion bidrog direkte til at forbedre landets
finansielle bæredygtighed på mellemlang og lang sigt og understøttede indsatsen for
at indføre markedsøkonomiske principper. Rumænien nød godt af flere
bistandsprogrammer i forbindelse med tiltrædelsespolitikken, hvorfor det er
vanskeligt at fastslå, nøjagtig hvilken virkning de makrofinansielle
bistandstransaktioner har haft i sig selv, løsrevet fra resten af programmerne.
3.2.3.
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
De makrofinansielle bistandstransaktioner havde en positiv virkning på landets
betalingsbalance og gjorde det muligt at slække på de stramme budgetter. De
medførte også en let forøget økonomisk vækst. Virkningen af makrofinansiel bistand
på den eksterne bæredygtighed på mellemlang til lang sigt er ifølge analysen positiv,
om end af begrænset omfang.
Hver gang Kommissionen har truffet beslutning om at udbetale midlerne, har dette
indgydt tillid til disse landes økonomi og dermed bidraget til at forbedre deres
erhvervsklima.
3.3.
Forbedring af den økonomiske forvaltning i modtagerlandene: operationelle
vurderinger
Siden 2004 er der foretaget syv operationelle vurderinger i de lande, der modtager
makrofinansiel bistand (Albanien, Armenien, Tadsjikistan, Serbien-Montenegro,
Bosnien-Hercegovina, Georgien og Kosovo). Arbejdsprogrammet for hver
operationel vurdering blev udformet i overensstemmelse med SIGMA-metoderne
3
og
i samarbejde med konsulentfirmaet Deloitte. Undersøgelserne har dels været rettet
mod centralbankernes uafhængighed og driften af deres regnskabsafdelinger, dels
mod
finansministerierne
(med
hensyn
til
budgetfastlæggelsen),
finansdepartementerne, de interne revisionstjenester og personale- og it-afdelingerne.
Driften af de eksterne revisionsfirmaer undersøges også systematisk for at vurdere
deres kontrolmetoder.
De hyppigste henstillinger vedrører finansministeriet og behovet for at indføre Single
Treasury Account (STA), hensigtsmæssige regnskabssystemer og nedskrevne
procedurer. Kapaciteten i den interne kontrol skulle i alle tilfælde styrkes, og særlige
uddannelsesforløb blev anbefalet. I visse tilfælde forekommer afdelingerne, der skal
udarbejde makroøkonomiske prognoser, ikke at være i stand til at udfylde deres rolle.
De eksterne revisionsfirmaer blev ikke fundet tilstrækkelig uafhængige.
I de fleste tilfælde var konklusionen på vurderingerne, at rammerne for forsvarlig
økonomisk forvaltning var til stede. De alvorligste svagheder, der blev konstateret
under disse besøg, er behandlet i aftalememorandummet, og der blev fastsat korte
3
SIGMA: Support for Improvement in Governance and Management in Central and Eastern Europe Countries.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
frister til at rette op på situationen. For Bosnien-Hercegovinas vedkommende, hvor
aftalememorandummet allerede var underskrevet, blev der defineret et antal
foranstaltninger, der skulle træffes, førend yderligere udbetalinger kunne finde sted,
f.eks. styrkelse af den interne revisionsafdeling i finansministeriet og vedtagelse af
instrukser med bl.a. minimumskrav om fordeling af pligter inden for regnskabs-,
godkendelses- og betalingsfunktioner. Der er aflagt opfølgende besøg (Albanien,
Armenien, Tadsjikistan og Georgien) for at vurdere forbedringerne i de nationale
forvaltninger efter de første henstillinger.
Tre år efter begyndelsen af disse operationelle vurderinger og trods nogen forsinkelse
i gennemførelsen af de krævede ændringer har Kommissionen kunnet konstatere
reelle forbedringer i den offentlige økonomiske forvaltning i alle disse lande, f.eks.
indførelse af Single Treasury Accounts og nedskrevne procedurer i de forskellige
finansministerier.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447508_0009.png
Tabel 1. Makrofinansiel bistand, 1990-2006
Maksimale beløb godkendt, mio. EUR
1990
I regioner
Centraleuropæiske kandidatlande
Det vestlige Balkan
NIS
Middelhavslandene
Samlede godkendte beløb
heraf gavebistand
1991
1992
1993
1994
1995 1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
I alt
870
1.220
410
70
588
870
1.808
480
0
255
35
130
200
620
35
Albanien
255
15
250
40
265
300
160
150
55
125
393
190
18 (a)
70
25
50
33,5
3.305
1.088
991,5
788
6.172,5
830,5
255
15
555
95
Armenien
og
Georgien
(95)
150
460
70
Bosnien
(40)
FYROM
(30)
180
90
Kosovo (35)
Montenegro
(20)
Tadsjikistan
(35) Moldova
(15)
393
168
FYROM (18)
Serbien og
Montenegro
(120) Kosovo
(30)
208
70
25
0
83,5
83,5
Kosovo (50)
Georgien
(33,5)
28
70
Rentetilskud Albanien
til Israel
130
45
16
Serbien og
Serbien og Albanien
Montenegro Montenegro (16)
(75) Bosnien (45)
(40)
Moldova (15)
(b)
(a) nettobeløb, der tager hensyn til (b) og for Ukraines vedkommende et nyt lån til 110 mio. EUR sammen med samtidig annullering af 92 mio. EUR af det lån på 150 mio. EUR, der blev vedtaget i 1998.
(b) gavebistand på 15 mio. EUR og samtidig annullering af det lån på 15 mio. EUR, der blev vedtaget i 2000.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447508_0010.png
Figur 1a. Maksimale beløb godkendt pr. år,
i mio. EUR
1.808
870
620
480
255
0
15
555
150
460
180
393
208
70 25
0
83,5
DA
19
90
19
91
19
92
19
93
19
94
19
95
19
96
19
97
19
98
19
99
20
00
20
01
20
02
20
03
20
04
20
05
20
06
Figur 1b. Makrofinansiel bistand 1990-2006,
godkendelser, fordelt på regioner
-Middelhavs
landene 12%
NIS
16%
Central-
europæiske
kandidatlande
54%
Det vestlige
Balkan
18%
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447508_0011.png
Figur 1c. Makrofinansiel bistand 2000-2006,
godkendelser, fordelt på regioner
NIS
18%
Det vestlige
Balkan
82%
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447508_0012.png
Tabel 2: Makrofinansiel bistand, 1990-2006
Udbetalinger, mio. EUR
1990 1991
I regioner
Centraleuropæiske kandidatlande
Det vestlige Balkan
NIS
Middelhavslandene
Samlet beløb udbetalt
heraf gavebistand
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
I alt
350
695
705
35
438
270
35
70
25
150
80
15
135
100
330
40
20
115
70
25
100
250
15
156
40
25
71
160
105
312
80
130
11
50
146
7
20
12
58
8,5
32
29
2.780
973
750
688
350
695
1.178
305
245
175
195
421
136
265
85
Bosnien
(10)
FYROM
(20) Kosovo
(35)
Montenegro
(20)
392
105
Bosnien (15)
FYROM (10)
Kosovo (15)
Serbien og
Montenegro (tidl.
Jugoslavien) (35)
Georgien (6)
Tadsjikistan (14)
141
141
Armenien
(11) Kosovo
(15) Serbien
og
Montenegro
(115)
203
85
Bosnien (25),
Serbien og
Montenegro
(35), FYROM
(18),
Tadsjikistan
(7)
32
22
Serbien and
Montenegro
(10)
Armenien
(5,5)
Georgien
(6,5)
66,5
51,5
Serbien og
Montenegro
(25)
Bosnien(15)
Albanien(3)
Armenien
(1,5)
Tadsjikistan
(7)
61 5.190,0
42
Albanien (13)
Tadsjikistan
(7) Georgien
(22)
710,5
63
35
Israel (28) Albanien
Albanien
(35)
15
20
Albanien Albanien
18
28
Armenien (8) Armenien
Georgien
(4),
(10)
Georgien
(9), Bosnien
(15)
NB: Tallene for 2000 omfatter udbetalinger til Bosnien, FYROM og Montenegro, der af tekniske grunde fandt sted i begyndelsen af januar 2001.
Tallene for 2001 omfatter udbetalinger til FYROM og Tadsjikistan, der af tekniske grunde fandt sted i begyndelsen af januar 2002.
Tallene for 2002 omfatter udbetalinger til Bosnien og Tadsjikistan, der af tekniske grunde fandt sted i begyndelsen af 2003.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447508_0013.png
Figur 2a. Beløb udbetalt pr. år,
i m io. EUR
1.178
695
421
392
330
305
265
245
203
175195
141
136
350
32 66,561
Figur 2b. Makrofinansiel bistand 1990-2006,
udbetalinger, fordelt på regioner
Middelhavslandene
13%
19
90
19
92
NIS
14%
Centraleuropæiske
kandidatlande
54%
Det vestlige Balkan
19%
Figur 2c. Makrofinansiel bistand 2000-2006,
udbetalinger, fordelt på regioner
19
94
19
96
NIS
13%
19
98
20
00
²
Det vestlige Balkan
69%
DA
20
02
Centraleuropæiske
kandidatlande
18%
20
04
20
06
13
DA