Udvalget for Videnskab og Teknologi 2007-08 (1. samling)
KOM (2007) 0505
Offentligt
1447519_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 6.9.2007
KOM(2007) 505 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET
OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Nanovidenskab og nanoteknologi: En europæisk handlingsplan for 2005-2009.
Første rapport om gennemførelsen 2005-2007
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447519_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET
OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Nanovidenskab og nanoteknologi: En europæisk handlingsplan for 2005-2009.
Første rapport om gennemførelsen 2005-2007
Nanoteknologi rummer betydelige muligheder for at øge livskvalitet og erhvervslivets
konkurrenceevne i Europa. Udviklingen og anvendelsen af teknologien må ikke forsinkes,
skævvrides eller overlades til tilfældigheder. Europa-Kommissionen har to vigtige roller at
spille med hensyn til udviklingen af nanovidenskab og nanoteknologi (N&N); politisk
beslutningstager og finansieringsorgan for forskning og innovation. Europa-Kommissionen
foreslog i 2004
1
en "sikker, integreret og ansvarlig strategi", som de interesserede parter har
givet deres samtykke til, og som nu danner kernen i EU's nanoteknologipolitik. Der er nu
tilvejebragt ressourcer og taget fat på udfordringerne, således som Europa-Kommissionen
opfordrede til. Handlingsplanen
2
drev udviklingen fremad, og der er påvist fremskridt på
næsten alle områder. Selv om det er vanskeligt at indsamle alle kvantitative indikatorer for
perioden 2005-2007, kan der dog konstateres en positiv indflydelse. I løbet af de seneste to år
har den europæiske forskning i N&N draget fordel af betydelig finansiel støtte, der er fulgt op
med øget koordinering og sammenhæng i de relevante politikområder. EU-institutionerne,
medlemsstaterne, erhvervslivet, forskere og andre interesserede parter har arbejdet sammen,
udvekslet oplysninger og holdt jævnlige samråd, således at Europa i det store og hele har "talt
med én stemme". Der er desuden gjort en indsats for at arbejde tættere sammen med
internationale parter såvel bi- som multilateralt.
Den internationale konkurrence øgedes markant i perioden 2005-2007 og lagde derved pres
på Europas fremskridt. Visse svagheder er kommet til syne i Europa bl.a. mangel på private
investeringer i forskning og industriel innovation, mangel på førende tværfaglige infrastruk-
turer og en øget risiko for dobbeltarbejde og fragmentering i forbindelse med forsknings-
indsatsen grundet medlemsstaternes øgede investeringer. Dobbeltarbejde og fragmentering
bør undgås, og sammenhæng, synergi og subsidiaritet bør præge alle EU-tiltag. Endvidere kan
nanoteknologi i kraft af dens tværfaglige og nyskabende art rokke ved etablerede metoder
inden for forskning, uddannelse, patentering og lovgivning. I de kommende år bør aktivite-
terne konsolideres på grundlag af den bestående fremdrift og med særlig vægt på udvikling af
tværfaglige infrastrukturer, egnede betingelser for en sikker og effektiv udnyttelse af
nanoteknologi og en fælles forståelse for det etiske ansvar, som påhviler forskere.
I denne rapport sammenfattes de iværksatte tiltag og de opnåede fremskridt i perioden 2005-
2007 på de centrale områder, der er udpeget i den europæiske N&N-handlingsplan for 2005-
2009.
1
2
Mod en europæisk strategi for nanoteknologi, KOM(2004) 338.
Nanovidenskab og nanoteknologi: En europæisk handlingsplan for 2005-2009 – KOM(2005) 243.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
FORSKNING, UDVIKLING OG INNOVATION: EUROPA HAR BRUG FOR
VIDEN
Europa-Kommissionen og EU's medlemsstater har støttet forskning og teknologisk udvikling
(F&U) med særlig vægt på koordinering af politikker, programmer og projekter. Med det
sjette forskningsrammeprogram (FP6, 2002-2006) blev der ydet næsten 1,4 mia. EUR til mere
end 550 projekter inden for N&N. Til sammenligning udgjorde fællesskabsbidraget ca. 120
mio. EUR i FP4 (1994-1998) og 220 mio. EUR i FP5 (1998-2002). FP6 stod for næsten en
tredjedel af de samlede offentlige udgifter til N&N i Europa.
Globalt set beløb de samlede offentlige og private udgifter til N&N sig til ca. 24 mia. EUR i
perioden 2004-2006. Europa tegner sig for mere end en fjerdedel af denne globale sum, og
den direkte fællesskabsfinansiering udgør 5-6 %.
Målt på offentlig finansiering er EU blevet verdens største investor. Målt på privat
finansiering ligger EU imidlertid langt bag USA og Japan. EU har sat sig som mål at investere
3 % af sit BNP i F&U, hvoraf erhvervslivet skulle bidrage med to tredjedele. Men den private
sektors udgifter til F&U udgør pt. kun 55 %, og denne tendens ses også i nanoteknologi-
sektoren. Den private sektor gør på den anden side fremskridt på området, bl.a. i forbindelse
med aktiviteterne i de forskellige europæiske teknologifora (ETP), og dens forskellige bidrag
er fremhævet andetsteds i dette dokument.
Med FP7 forventes fællesskabsfinansieringen til N&N øget betydeligt. Den gennemsnitlige
årlige finansiering bliver sandsynligvis mere end dobbelt så stor som i FP6. Dette skyldes
forøgelsen i særprogrammet "Samarbejde" og den markante styrkelse af "bottom up"-
aktiviteter i særprogrammerne "Ideer" og "Mennesker". Finansieringsbeløbet til sidstnævnte
er næsten fire gange større, end det var tilfældet for aktiviteterne i det tilsvarende FP6 (NEST
og Marie Curie). I tillæg til denne generelle vækst kan den voksende interesse for N&N øge
finansieringsandelen fra "bottom up"-aktiviteter. Yderligere finansiering kan komme fra de
tværtematiske oplæg, der er udviklet i FP7, idet nano-, bio- og informationsteknologi har en
tværfaglig karakter og kan bidrage til forskellige erhvervssektorer og politikmål (f.eks.
sundhed, fødevarer, energi, miljø og transport).
De første forslagsindkaldelser under FP7, der er offentliggjort i december 2006, omfatter
næsten 60 indkaldelser og emner af direkte relevans for N&N, bl.a. nanovidenskab, teknolo-
gisk udvikling, konsekvensvurdering, samfundsforhold, nanomaterialer, nanoelektronik og
nanomedicin i bred forstand, samt uddannelse og tilskud fra Det Europæiske Forskningsråd
(European Research Council - ERC). Direkte N&N-relatede F&U-tiltag inden for f.eks.
nanomaterialer, nanobioteknologi, risikovurdering og metrologi er derudover optaget i det
flerårige arbejdsprogram for Kommissionens fælles forskningscenter (GD FFC).
Forskningen i nanoteknologiers potentielle påvirkninger af sundhed og miljø er øget med
særlig vægt på kompetenceudbygning. Der er afsat ca. 28. mio. EUR fra FP5 og FP6 til
projekter, der udtrykkeligt er målrettet miljø- og sundhedsaspekter af N&N. Denne forskning
øges betydeligt i FP7, både hvad angår størrelse og rækkevidde dog med forbehold af
absorptionskapaciteten, De første indkaldelser omfattede relevante emner, der er udvalgt efter
en offentlig høring i 2006.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447519_0004.png
Adskillige europæiske teknologifora (ETP) er forbeholdt nanoteknologianvendelser som
f.eks. nanoelektronik (ENIAC)
3
, nanomedicin
4
og bæredygtig kemi, og der er i den forbin-
delse redegjort for visionerne og udarbejdet strategiske forskningsdagsordener. Andre ETP af
særlig relevans for N&N omfatter avancerede materialer og teknologier, brint- og brændsels-
celleteknologi, arbejdssikkerhed (Nanosafety hub - omdrejningspunkt for nanosikkerhed) og
Photonics21, som omfatter nanofotonik og bionanofotonik. ETP-prioriteterne inddrages i
forslagsindkaldelserne under FP7.
ERA-NET-ordningen under FP6 støtter koordineringen af de nationale forskningsprogram-
mer, eksempelvis Nanoscience Europe (NanoSci-ERA), mikro- og nanoteknologi (MNT
ERA-Net) og materialevidenskab og –teknologi (MATERA). Denne ordning videreføres i
FP7 og forstærkes med indførelsen af ERA-NET Plus
5
. De første indkaldelser omfatter ERA-
NET Plus for nanovidenskab. COST, det mellemstatslige samarbejdsnetværk om
videnskabelig og teknisk forskning, spillede også en betydelig rolle inden for koordinering af
nanovidenskab, som det fremgik af European Nanoscience Forum, der blev tilrettelagt i
oktober 2006 af Europa-Kommissionen, COST, European Science Foundation – ESF,
Europa-Parlamentets STOA (vurdering af videnskabelige og teknologiske projekter) og
Nanoscience Europe.
2.
INFRASTRUKTUR OG EUROPÆISKE EKSPERTISECENTRE
Det er en betydelig udfordring at sikre, at vi råder over forskningsinfrastruktur, kritisk masse
og tværfaglighed af hensyn til de kommende F&U-fremskridt og den industrielle innovation i
Europa.
EF støttede N&N-forskningsinfrastruktur under FP6 (med 40 mio. EUR), og denne støtte
videreføres under FP7 i særprogrammet "Kapacitet". Der ydes støtte til adgang til
infrastrukturer og udviklingen af fremtidens infrastrukturer, men ikke til opførelsen af disse.
Dette ansvarsområde hører hovedsagelig under medlemsstaterne. I september 2006 vedtog det
europæiske strategiske forum for forskningsinfrastruktur (ESFRI) sin køreplan, der rummer
væsentlige input for Europa-Kommissionens og medlemsstaternes planlægning. Det udpegede
35 projekter inden for alle områder, herunder en aleuropæisk infrastruktur for nanostrukturer
og nanoelektronik (Pan European Infrastructure for Nanostructures and Nanoelectronics -
PRINS). Det undersøges, hvorvidt det er hensigtsmæssigt med en ny infrastruktur for
nanobioteknologi.
Integrationen af eksisterende ressourcer og ekspertise har også haft stor gavn af ETP og
kollaborative F&U-projekter, først og fremmest ekspertisenetværk, som meget vel kan føre til
nye europæiske infrastrukturer (f.eks. Nanoquanta
6
- og Nano2Life
7
-netværkene). Denne
indirekte virkning for kompetenceudbygning forventes at fortsætte under FP7 i
særprogrammet "Samarbejde".
3
4
5
6
7
http://www.eniac.eu/
http://cordis.europa.eu/nanotechnology/nanomedicine.htm
I denne ordning bidrager EF til både koordinering og finansiering af den fælles indkaldelse på tværs af
landegrænser op til en tredjedel af det samlede beløb.
http://www.nanoquanta.eu/ http://www.etsf.eu/
http://www.nanotolife.com/
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447519_0005.png
3.
TVÆRFAGLIGE MENNESKERLIGE RESSOURCER: EUROPA HAR BRUG
FOR KREATIVITET
N&N drager ofte fordel af tværfaglige indfaldsvinkler, der kan rokke ved mere traditionelle
undervisnings- og uddannelsesordninger. Nye varer, tjenesteydelser og produktionsmetoder
vil skabe efterspørgsel efter nye og anderledes arbejdspladser. En workshop om behovet for
undervisning og forskeruddannelse med henblik på N&N fandt sted i april 2005 i Bruxelles.
Kommissionen har været aktiv på området med såvel undervisningsprogrammer (der forvaltes
af GD for Uddannelse og Kultur) og ordninger for mobilitet og uddannelse af forskere (der
forvaltes af GD for Forskning). Disse former for støtte forventes at stige i de kommende år.
Inden for Erasmus Mundus er der udviklet mastergrader på nogle N&N-områder
8
. Der er også
ydet betydelig støtte til uddannelse i N&N via Marie Curie-aktioner under FP6 med tilskud på
161 mio. EUR, dvs. ca. 8 % af det samlede budget.
Hvad angår priser for arbejde inden for N&N, blev tre af de 20 Marie Curie-priser under FP6
(på hver 50 000 EUR) givet til forskere for deres indsats på N&N-området. I nogle
medlemsstater (f.eks. Tyskland og Italien) er der indført målrettede priser. Det virker derfor
unødvendigt for Europa-Kommissionen at skabe en særlig pris.
Uddannelsesaktiviteter inden for N&N forventes at blive finansieret af programmet
"Mennesker" under FP7 (f.eks. grunduddannelsesnetværk), således som det var tilfældet
under FP6. Undervisning og uddannelse inddrages også ofte i kollaborative F&U-projekter og
ekspertisenetværk (eksempelvis skabte Nanobeams en europæisk PhD-uddannelse, der er
målrettet teknikker til karakterisering under anvendelse af ioner og elektroner). Et særligt
FP6-projekt fokuserer på kvinders rolle i N&N.
N&N har også tiltrukket sig de unges opmærksomhed, hvilket fremgår af den omfattende
deltagelse i fællesskabsfinansierede aktiviteter og andre EU-aktiviteter, f.eks. det tyske
NanoTruck. Kommissionen har også udgivet en dias-præsentation indtil videre på 20 sprog,
som har vist sig at være meget populær i skoler som et redskab til at forklare N&N.
4.
INDUSTRIEL INNOVATION: FRA VIDEN TIL MARKEDET
Et specifikt mål for Kommissionens tiltag inden for N&N er at forbedre det europæiske
erhvervslivs konkurrenceevne. Det søges primært opfyldt ved at skabe viden med henblik på
overgangen fra et ressourceintensivt til et videnintensivt erhvervsliv. Ligeledes skabes der
trinvise ændringer gennem forskning og støtte til udvikling af nye applikationer som resultat
af samspillet mellem forskellige teknologier og fagområder. Den industrielle innovation viser
nogle tegn på træghed, og det er de offentlige myndigheders opgave at overvinde disse ved at
gennemføre foranstaltninger.
Kommissionen tilskynder erhvervslivet, navnlig SMV, til at deltage i kollaborative F&U-
projekter under FP7, som det var tilfældet under FP6. Under FP6 er der konstateret en
markant stigning i erhvervslivets deltagelse i NMP-projekter om N&N fra 18 % i 2003-2004
8
http://www.emm-nano.org/
http://www.u-picardie.fr/mundus_MESC/
http://www.ens-cachan.fr/monabiphot/
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
til 37 % i 2006. Under FP7 lægges der større vægt på at opfylde erhvervslivets F&U-behov
eksempelvis ved at inddrage elementer af ETP's strategiske forskningsdagsordener. Der er
stillet forslag om et fælles teknologiinitiativ (JTI) om fremstilling af nanochips på grundlag af
det arbejde, ENIAC har udført inden for nanoelektronik.
Der indføres nye vigtige foranstaltninger for at fremme industriel innovation: Finansierings-
faciliteten for Risikodeling, der er iværksat af Den Europæiske Investeringsbank med støtte
fra FP7, vil forbedre adgangen til lånefinansiering for deltagere i F&U-projekter. Garanti-
fonden (kombineret med nye regler om finansielt ansvar) under FP7 vil især lette SMV'ers
deltagelse. "Programmet om konkurrenceevne og innovation 2007-2013" vil med et budget på
ca. 3,6 mia. EUR også støtte innovation i kraft af tre særprogrammer, der alle kan være
relevante for N&N-baseret innovation (iværksætter- og innovationsprogrammet; støtte-
programmet for IKT-politik; og programmet "Intelligent Energi - Europa").
Konsortier tilbydes yderligere tjenester, f.eks. seminarer om strategier for udnyttelse af
projekter, der finansieres via NMP-prioriteterne, for at bistå dem med at drage fordel af deres
forskningsresultater. Adskillige begivenheder har fundet sted i hele Europa for at vække
erhvervslivets interesse, f.eks. EuroNanoForum 2007 i Düsseldorf eller Nano2Business
workshops i Warszawa og Helsinki, der begge er tilrettelagt af Nanoforum-projektet.
Der er i FP6 ydet støtte til opstilling af køreplaner, der skal føre til industrielle anvendelser
(f.eks. af nanomaterialer), i kraft af en bred formidling af resultaterne til det europæiske
erhvervsliv (f.eks. NanoRoadSME og NanoRoadMap). Denne aktivitet har styrket det
arbejde, der er udført inden for ETP, eksempelvis ARTEMIS (indlejrede computersystemer),
ENIAC (nanoelektronik), EPoSS (integration af smarte systemer), FTC (fremtidens tekstiler
og beklædning), ManuFuture (fremtidens fremstillingsteknologier), NanoMedicin, arbejds-
sikkerhed og SusChem (bæredygtig kemi). Arbejdsgruppen om mikro- og nanofabrikation
(MINAM) og MNT ERA-Net på samme område kan også nævnes som eksempler.
CONCORDE-NSOCRA, den koordinerende aktion angående oxid katalysatorer med
nanostruktur, viste tydeligt N&N's positive indflydelse på industriprocessers energieffektivitet
og på miljøet.
Det er nødvendigt at forstå, hvilke muligheder og risici den fremtidige udvikling af N&N i
Europa indebærer. Der må til dette formål foretages en undersøgelse af markederne for
nanoteknologiske produkter, sammensætningen af de berørte erhvervsgrene, det europæiske
erhvervslivs konkurrenceevne, de samfundsmæssige og sikkerhedsmæssige forhold og
barrierer for udviklingen. FFC koordinerer en socioøkonomisk undersøgelse i relation til disse
områder. Denne undersøgelse vil bygge på resultaterne af FP6-projekter og andre af de
ovennævnte aktiviteter.
Standardisering på europæisk og internationalt niveau har en væsentlig rolle at spille.
Kommissionen (navnlig via FFC) spiller en væsentlig vejledende rolle i standardiserings-
organerne CEN's og ISO's aktiviteter.
Kommissionen har også givet handlingsmandater til de europæiske standardiseringsorganer
CEN, CENELEC og ETSI. For at sikre gennemskuelighed og en samordnet holdning blandt
EU's nationale myndigheder vedtog Kommissionen i april 2007 et mandat, hvorved disse
organer opfordres til at forelægge et standardiseringsprogram. Programmet forventes ved
udgangen af 2007, og det bør tage hensyn til behovet for en revision af de eksisterende
standarder eller udvikling af nye standarder i relation til sundhed, sikkerhed og miljø-
beskyttelse. Nogle aspekter (f.eks. udvikling af nomenklatur og standardiserede testmetoder)
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447519_0007.png
forudsætter internationalt samarbejde for at sikre, at de videnskabelige data er kompatible, og
at de videnskabelige metoder, som anvendes i reguleringsøjemed, harmoniseres internationalt.
I mandatet gives der derfor tydeligt udtryk for, at europæiske standarder skal udvikles i
samarbejde med ISO, det internationale standardiseringsorgan.
Standardforberedende F&U (dvs. F&U til støtte for standarder og metrologi) modtog støtte
under FP6 (f.eks. Nanostrand og Nanotransport), og støtten videreføres under FP7 (f.eks. til
koordineringen af nanometrologi). Denne koordinering på europæisk niveau vil blive udvidet
og harmoniseret via globale fora som VAMAS (standardforberedende) og CIPM (metrologi).
Den Europæiske Patentorganisation (EPO) imødegår de udfordringer, som registreringen af
nanoteknologiske anvendelser indebærer, og "nano-tagging" er indført. Samarbejdet mellem
Kommissionen og EPO er styrket, og dette er mundet ud i den internationale workshop "IPR
inden for nanoteknologi", som blev tilrettelagt i fællesskab i april 2007.
På patentområdet viser en foreløbig sammenligning af FP5 og FP6, at antallet af patentansøg-
ninger fra N&N-projekter (Vækst og NMP) er mere end fordoblet i de første to år af FP6.
Under FP7 vil opskaleringen af lovende teknologiske løsninger blive støttet med øremærket
finansiering, eksempelvis nanoteknologibaserede pilotlinjer.
5.
INTEGRATION
AF
DEN
SAMFUNDSMÆSSIGE
FORVENTNINGER OG BETÆNKELIGHEDER
DIMENSION:
Social accept er et centralt element i udviklingen af nanoteknologier. Kommissionens har som
politikudformende organ til opgave at tage hensyn til befolkningens forventninger og
betænkeligheder. Nanoteknologier bør ikke alene anvendes på en sikker måde og frembringe
resultater i form af nyttige produkter og tjenester, men der bør også være konsensus i
offentligheden om deres indflydelse generelt. Der skal redegøres fuldt ud og præcist for de
forventede gavnlige virkninger samt potentielle risici og eventuelle nødvendige forholds-
regler, og der skal tilskyndes til offentlig debat for at hjælpe borgerne til at danne sig deres
egen mening. Kommissionen har spillet en afgørende rolle på dette område.
Kommissionen har finansieret eller selv offentliggjort en bred vifte af oplysningsmateriale på
mange sprog og for forskellige aldersgrupper, herunder film. Det er hensigten, at i det mindste
grundlæggende oplysninger skal findes på alle EU-sprog. Der ligger utvivlsomt en opgave
heri for videnskabsfolk, der kan forklare nanoteknologiens principper og anvendelses-
muligheder for den almene befolkning og pressen. For at støtte dem i disse formidlings-
aktiviteter har Kommissionen udgivet håndbogen "Communicating Science, a Survival Kit for
Scientists". To websteder, http://ec.europa.eu/nanotechnology/ og http://www.nanoforum.org,
indeholder nyttige oplysninger. Der er udført undersøgelser angående social accept i
specifikke projekter under FP6. I forbindelse med Nanologue-projektet er der opstillet tre
mulige scenarier over den fremtidige nanoteknologiske udvikling i rapporten "The future of
nanotechnology: We need to talk", og der er udviklet et "NanoMeter" med vejledning om
potentielle etiske og sociale spørgsmål. NanoDialogue-projektet tilrettelagde udstillinger om
nanoteknologi i otte lande og udbredte derved oplysninger om sociale aspekter og dialog i
form af fokusgrupper og offentlig debat. Resultater og anbefalinger blev forelagt ved en åben,
afsluttende konference i februar 2007. Andre projekter som NanoBio-RAISE viderefører
denne offentlige dialog, og under FP7 forventes der støtte til yderligere tiltag på dette område.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447519_0008.png
I forbindelse med en international workshop i februar 2007 med deltagelse af videnskabs-
formidlere drøftede man den måde, hvorpå den offentlige dialog om nanoteknologi føres. Der
vil blive offentliggjort en afsluttende rapport, hvori de modtagne indlæg inddrages.
Spørgsmål, der kunne give anledning til etiske overvejelser, blev gransket for alle de F&U-
projekter, som kom i betragtning under FP6, og der blev gennemført etiske vurderinger ved
behov. Denne praksis videreføres i FP7. Den Europæiske Gruppe vedrørende Etik inden for
Naturvidenskab og Ny Teknologi (EGE), et rådgivende organ for Europa-Kommissionens
formand, afgav en udtalelse om nanomedicin i januar 2007
9
. I udtalelsen anerkendes
nanomedicins potentiale med hensyn til at udvikle ny diagnostik, behandling og nye
forebyggende metoder. Der lægges vægt på at forske i nanomedicins sikkerhedsmæssige,
etiske, juridiske og sociale aspekter. Det foreslås at oprette et europæisk netværk for etik i
forbindelse med nanomedicin og overvåge den nuværende retsstilling, men der opfordres ikke
til at indføre specifik lovgivning på nuværende tidspunkt. Disse punkter vil blive inddraget i
FP7.
Rundspørger foretaget af Kommissionen
10
og andre peger på, at den europæiske offentlighed
stadig ikke har et tilstrækkeligt kendskab til N&N. Disse rundspørger viser også, at
offentlighedens tillid til, at de europæiske offentlige myndigheder kan forvalte nanoteknologi
på korrekt vis, er relativt højere i Europa.
Medlemsstaterne og internationale organisationer har også været aktive på dette område, og
forskellige initiativer er iværksat, f.eks. af Greenpeace og Demos i Det Forenede Kongerige,
og Vivagora i Frankrig.
For at styrke en ansvarskultur har Europa-Kommissionen iværksat en offentlig høring, der
skal bidrage til at definere nogle grundlæggende principper for en forsvarlig forvaltning af
forskning i nanoteknologi. Dette afspejles allerede i "Augsburg Materials Declaration" og den
holdning, som Degussa GmbH har indtaget.
6.
BESKYTTELSE
FORBRUGERE
AF
FOLKESUNDHED,
SIKKERHED,
MILJØ
OG
N&N har en række nyttige anvendelsesmuligheder, men der er endnu ikke fuld klarhed over
visse "nanomaterialers" og "nanoprodukters" potentielle påvirkninger af miljø og menneskers
sundhed. Det overordnede mål for Kommissionens arbejde på området sundhed, sikkerhed og
miljøet er at skabe grundlaget for en sikker udvikling og anvendelse af N&N og sikre, at
offentligheden kan få gavn af de nyskabelser, de måtte afstedkomme, men samtidig være
beskyttet mod eventuelle negative følgevirkninger.
Både lovgivningsmæssige og andre fremgangsmåder følges til dette formål:
Det undersøges, om de nugældende lovrammer giver tilstrækkelig beskyttelse, eller
om der er behov for lovændringer.
Videnbasen forbedres via forskning, videnskabelige udvalg, informationsudveksling
og samarbejde, også på internationalt niveau.
9
10
http://ec.europa.eu/european_group_ethics/avis/index_en.htm
http://www.ec.europa.eu/research/press/2006/pdf/pr1906_eb_64_3_final_report-may2006_en.pdf
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.1.
Offentligheden inddrages i interessentdialoger, frivillige initiativer osv.
Gennemgang af lovgivningen
Kommissionen er ved at afslutte en gennemgang af den nugældende lovgivning for at slå fast,
om der er behov for nye lovtiltag for at dække risici i relation til nanomaterialer. Den er fore-
løbig nået frem til, at den nugældende lovgivning i princippet tager højde for betænkeligheder
vedrørende sundhed og miljøpåvirkninger. Ud fra den videnskabelige udvikling eller behov
for lovgivning på specifikke områder kan der foreslås lovændringer. Europa-Kommissionen
vil i den forbindelse tage hensyn til de enkelte medlemsstaters rapporter om huller i
lovgivningen.
Det må dog påpeges, at det primære middel til at beskytte sundhed, sikkerhed og miljø er at
forbedre gennemførelsen af den nugældende lovgivning. Nationale myndigheder og
Kommissionen skal derfor først slå fast, om der er behov for at ændre de nugældende tekster,
som f.eks. gennemførelseslovgivning, standarder og tekniske vejledninger, særlig med hensyn
til risikovurdering. I mellemtiden vil eksisterende metoder fortsat blive benyttet fra sag til sag
i lyset af, at der løbende tilvejebringes nye data. Om nødvendigt bør eksisterende regulerings-
mekanismer anvendes i relation til grænseværdier, godkendelse af stoffer og ingredienser,
klassificering af affald som farligt, styrkelse af overensstemmelsesvurderingsprocedurer,
indførelse af begrænsninger for markedsføring og anvendelse af kemiske stoffer og
blandinger osv.
Der må også lægges særlig vægt på de forskellige mekanismer, der giver myndigheder og
agenturer med ansvar for gennemførelse af lovgivning ret til at gribe ind med foranstaltninger
som f.eks. sikkerhedsklausuler og varslingssystemer, hvis der afdækkes risici for produkter,
som allerede befinder sig på markedet.
Endelig må myndighederne sikre, at forslagsindkaldelser under FP7 dækker de lovgivnings-
mæssige prioriteringer, og at forskningsresultater granskes for at konstatere, om de kan
anvendes til lovgivningsformål.
6.2.
Huller i lovgivningen lukkes
Siden 2005 er der opstået bred enighed om, at der er behov for videnskabelig viden om
sikkerhedsaspekter i forbindelse med fremstilling af nanomaterialer. Der blev fastlagt
prioriteter på nationalt niveau, EU-niveau og internationalt niveau, og de blev taget op i en
række initiativer:
Data om potentielle risici for mennesker og miljøet og testmetoder til at tilvejebringe
disse data.
Data om eksponering i den samlede livscyklus for nanomaterialer, eller produkter
som indeholder disse, og metoder til vurdering af eksponering.
Måle- og karakteriseringsmetoder for nanomaterialer, referencematerialer og metoder
til prøveudtagning og analyser med henblik på eksponering.
På Kommissionens opfordring og efter en offentlig høring vedtog Den Videnskabelige
Komité for Nye og Nyligt Identificerede Sundhedsrisici (SCENIHR) den 10. marts 2006 en
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447519_0010.png
udtalelse om risikovurdering i relation til nanoteknologier
11
. Ifølge SCENIHR er de
eksisterende toksikologiske og økotoksikologiske metoder egnede til at vurdere mange af de
farer, der er forbundet med nanopartikler, men de er muligvis ikke tilstrækkelige til at
imødegå alle farer. Som følge af usikkerheder må de nuværende risikovurderingsprocedurer
ændres for nanopartikler. Huller i den nuværende viden er stadfæstet på områder som f.eks.
karakterisering, opsporing og måling af nanopartikler, hvad der sker med dem og deres
persistens i mennesker og miljøet, og alle aspekter af toksikologi og økotoksikologi i den
forbindelse. Disse huller bør lukkes, for at der kan foretages en tilfredsstillende risiko-
vurdering for mennesker og økosystemer.
Europa-Kommissionen anmodede derfor SCENIHR om at udføre en mere udførlig analyse af
de nuværende risikovurderingsmetoder, jf. tekniske vejledningsdokumenter om kemikalier, og
efter en offentlig høring blev komitéens udtalelse vedtaget den 21.-22. juni 2007
12
. SCENHIR
konkluderede, at selv om farerne ved at anvende nanopartikler forventes generelt set at kunne
afdækkes med de nuværende metoder, er der behov for at ændre den eksisterende vejledning.
Den udpeger emner, hvor den tekniske vejledning og metoderne må forbedres, og foreslår en
trinvis strategi for vurderingen af risikoen ved nanomaterialer.
Hvad kosmetik angår, opfordrede Europa-Kommissionen Den Videnskabelige Komité for
Forbrugsvarer (VKF) til at gennemgå og om nødvendigt ændre sine vejledende bemærkninger
angående undersøgelser af ingredienser og evaluere sikkerheden for kosmetikingredienser i
form af nanopartikler
13
. VKF godkendte en udtalelse om offentlig høring den 19. juni 2007
14
,
hvor det er konkluderet, at der er behov for at genoverveje sikkerheden af nanomaterialer, der
på nuværende tidspunkt anvendes i solcremer i lyset af de nyeste oplysninger. Desuden blev
der lagt vægt på den mulige indflydelse, som en fysiologisk abnorm hudtilstand i forbindelse
med den mekaniske påvirkning kan have på hudgennemtrængningen.
6.3.
Forskning i sikkerhedsaspekter
Forskning i sikkerhedsaspekter er udtrykkeligt omfattet af fællesskabsfinansieringen af N&N
(afsnit 1). Det overordnede mål er at støtte den videnskabelige vurdering af de potentielle
risici for sundhed, sikkerhed og miljø, der er forbundet med nanoteknologibaserede materialer
og produkter, i den tidligst mulige fase for at lukke huller i viden og skabe et grundlag for
opfyldelsen af lovgivningsmæssige krav. Om nødvendigt kunne denne forskning bidrage til at
udvikle nye krav til en sikker, ansvarlig og bæredygtig udvikling af N&N. Emnerne i den
første forslagsindkaldelse under FP7 omfatter brugervenligt bærbart udstyr, konstruerede
nanopartiklers påvirkning af sundhed og miljø med en kritisk datagennemgang, en kommen-
teret database over nanopartikelpåvirkninger, koordinering med hensyn til undersøgelse af
påvirkningerne af nanoteknologibaserede materialer og produkter, og alternative strategier for
den toksikologiske vurdering af nanopartikler, der anvendes inden for medicinsk diagnostik.
Samtidig retter FFC opmærksomheden mod udviklingen og harmoniseringen af metoder til
karakterisering og toksicitetstest af fremstillede nanomaterialer (f.eks. partikelstørrelse,
målinger,
in vitro-test
af et repræsentativt udvalg af nanomaterialer for kritiske cellelinjer),
tilhørende undersøgelser af referencematerialer og dosimetri, undersøgelser af edbberegnings-
11
12
13
14
http://ec.europa.eu/health/ph_risk/committees/04_scenihr/docs/scenihr_o_003b.pdf
http://ec.europa.eu/health/ph_risk/committees/04_scenihr/docs/scenihr_o_010.pdf
http://ec.europa.eu/health/ph_risk/committees/04_sccp/docs/sccp_nano_en.pdf
http://ec.europa.eu/health/ph_risk/committees/04_sccp/docs/sccp_o_099.pdf
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447519_0011.png
metoders anvendelighed med hensyn til at vurdere nanopartiklers egenskaber, herunder
toksicitet, og databaseudvikling.
Der er udarbejdet adskillige dokumenter i forbindelse med ETP om bæredygtig kemi
(SusChem)
15
, som f.eks. en adfærdskodeks for nanoteknologi, en vejledning om sikker
fremstilling og aktiviteter på arbejdspladser, som involverer nanopartikler, og udførlige
oplysninger om karakterisering af nanomaterialer. Nanosafety Hub-arrangementet, som ETP
om arbejdssikkerhed (ETPIS)
16
holdt i Bruxelles i marts 2007, så nærmere på fremskridt
angående overvågningsteknologier i relation til nanopartikeltoksicitet og sikkerhed på
arbejdspladsen og i miljøet i forbindelse med nanomaterialer. Det er i den forbindelse også
vigtigt at henvise til erhvervslivets frivillige indsats
17
med hensyn til at offentliggøre
vejledninger om sikker fremstilling og håndtering af nanomaterialer på arbejdspladser.
6.4.
Internationalt samarbejde på sundheds- og miljøområdet
Flere sikkerhedsaspekter forudsætter internationalt samarbejde, f.eks. udvikling af fælles
nomenklatur, standarder og testmetoder, for at sikre, at data kan sammenlignes globalt, og at
de metoder, som anvendes i reguleringsøjemed, harmoniseres internationalt.
Et vigtigt forum for koordinering af aktiviteter på internationalt plan er tilvejebragt af OECD-
arbejdsgruppen om fremstillede nanomaterialer
18
. Arbejdsgruppen har et arbejdsprogram med
seks specifikke projekter, hvor der bl.a. tages fat på huller i viden om sundheds- og
miljøpåvirkninger, databaser, testsystemer, retningslinjer, risikovurderingsmetoder og
udveksling af information om frivillige ordninger og reguleringsstrategier. Kommissionen
forventes med støtte fra sine videnskabelige udvalg og andre europæiske organer fortsat at
bidrage til denne internationale indsats.
Aktiviteterne i ISO/TC 29 har også stor betydning; her udvikles standardmetoder og
nomenklatur med Europa-Kommissionens og medlemsstaternes aktive deltagelse.
Finansiering under FP7 er åbnet for forskerhold fra praktisk talt alle verdens lande. Der har
været indgående drøftelser med forskellige amerikanske forbundsministerier om muligheden
for en koordineret indkaldelse, hvorved forskningsindsatsen på begge sider af Atlanten
forenes. Der ses derfor med tilfredshed på, at Amerikas Forenede Staters styrelser EPA, NSF
og DoE iværksatte en fælles indkaldelse, hvori USA's forskere blev tilskyndet til at
samarbejde med europæiske hold
19
. De europæiske forskere blev tilskyndet til at arbejde
sammen med forskerhold fra USA i de første forslagsindkaldelser under FP7.
Kommissionen, USA's miljøstyrelse (EPA) og Woodrow Wilson International Centre for
Scholars tilrettelagde i fællesskab en workshop om livscyklusvurdering af
nanoteknologibaserede produkter i oktober 2006
20
.
15
16
17
18
19
20
www.suschem.org
www.industrialsafety-tp.org
F.eks. Basf og Bayer.
http://www.oecd.org/about/0,3347,en_2649_37015404_1_1_1_1_37465,00.html
http://es.epa.gov/ncer/rfa/2007/2007_star_nanotech.html
ftp://ftp.cordis.europa.eu/pub/nanotechnology/docs/lca_nanotechnology_workshopoct2006_proceeding
s_en.pdf
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447519_0012.png
7.
INTERNATIONALT SAMARBEJDE
I overensstemmelse med det mandat, som Rådet for Den Europæiske Union gav i september
2004, har Kommissionen intensiveret dialogen om nanoteknologi på internationalt plan både
på bi- og multilateralt niveau i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet. Dette omfatter
økonomisk og industrielt udviklede lande (for at dele viden og drage fordel af den kritiske
masse), men også mindre udviklede lande (for at sikre deres adgang til viden og undgå en
"nanokløft").
Inden for F&U forekommer samarbejde særligt lovende i forbindelse med nanovidenskab og
nanomaterialer såvel som på udvalgte målrettede områder, f.eks. nanopartikelsikkerhed, eller
tiltag, der baner vejen for nanoteknologibaserede produkter på det globaliserede marked
(eksempelvis standardforberedende forskning). Europa-Kommissionen har været lydhør over
for input fra interessenter uden for EU eller internationale interessenter, f.eks. Meridian-
instituttets initiativ "nanoteknologi og de fattige: muligheder og risici".
FP7 er i endnu højere grand, end det var tilfældet for FP6, åbent for forskere fra lande uden
for EU, og for de fleste landes vedkommende ydes der også EU-finansiering. Der er iværksat
særlige pilotaktiviteter, f.eks. NanoForum EU-Latinamerika og EuroIndiaNet. Der tages også
fat på forskeres mobilitet og gensidig adgang til de væsentligste infrastrukturer.
På internationalt plan har man undersøgt muligheden for en adfærdskodeks af hensyn til en
ansvarlig udvikling og udnyttelse af N&N, men der var ikke global enighed om
Kommissionens forslag. Kommissionen har som tidligere nævnt iværksat en offentlig høring
om de grundlæggende principper for en forsvarlig forvaltning af forskning i nanoteknologi, og
tredjelande kunne være interesseret i at deltage i denne.
Der er iværksat en særlig international dialog med møder i Alexandria (USA) i 2004 og i
Tokyo i 2006, og der er holdt to forberedende møder i Bruxelles og Cape Town. Den tredje
internationale dialog er planlagt til 2008 i Europa.
Blandt Kommissionens aktiviteter kan følgende nævnes:
Deltagelse i CEN og ISO, hvor der er nedsat nye grupper om N&N-standarder
(CEN/TC 352 og ISO/TC 229), og eksisterende grupper har taget fat på specifikke
arbejdsopgaver i relation hertil (f.eks. ISO/TC 24 og ISO/TC 146).
Deltagelse i OECD, hvor der er nedsat to nye arbejdsgrupper: OECD-WP om
fremstillede nanomaterialer, inden for rammerne af de fælles møder om kemikalier
(afsnit 6); og OECD-CSTP-WP om nanoteknologi
21
.
Forskning i nanopartiklers påvirkning af sundhed og miljø behandles i FP7 i samråd
eller samordnet med USA's forbundsmyndigheder; Europa-Kommissionen og EPA
har indgået en gennemførelsesordning, som omfatter nanoteknologi.
Tilvejebringelse i FP7 af støtte til netværkssamarbejde for forskere på området
nanoteknologi fra tredjelande og til etablering af et gratis og åbent elektronisk arkiv
over N&N-udgivelser for at bidrage til at forebygge en eventuel "nanokløft".
21
www.oecd.org/sti/nano
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447519_0013.png
Oprettelse af en ad hoc-arbejdsgruppe med medlemsstaternes repræsentanter for at
undersøge fremskridt og udfordringer angående nanoteknologispecifikke internatio-
nale aktiviteter.
GENNEMFØRELSE AF EN SAMMENHÆNGENDE OG SYNLIG EU-
STRATEGI
8.
Formålet med handlingsplanen er at sikre den bedst mulige forvaltning af udviklingen og
anvendelsen af nanoteknologi. En effektiv gennemførelse af denne forudsætter derfor en
effektiv struktur og koordinering inden for rammerne af et detaljeret og regelmæssigt samråd
med medlemsstaterne og alle interessenter.
Kommissionen har arbejdet sammen med EU-formandskaberne om at tilrettelægge konferen-
cer, hvor det er muligt at verificere fremskridtene. Det Forenede Kongerige var i 2005 vært
for konferencen EuroNanoForum. Det Forenede Kongeriges formandskab tilrettelagde også
en workshop for medlemsstater for at drøfte og undersøge de første fremskridt med handlings-
planens gennemførelse. Denne begivenhed blev fulgt op af det østrigske formandskab i juni
2006 og det finske formandskab i september 2006 med konferencen "Nanoteknologi: sikker-
hed som en forudsætning for succes"
22
. Det tyske formandskab tilrettelagde EuroNanoForum-
konferencen i juni 2007, og det portugisiske formandskab har planer om en officiel
begivenhed i november 2007.
Der er nedsat en tværtjenstlig gruppe under Europa-Kommissionen til at behandle alle
aspekter af det arbejde, som er beskrevet i denne rapport. Kommissionen har også udsendt en
indkaldelse af forslag om oprettelse af et observatorium med henblik på at udføre en
dynamisk vurdering af udviklingen og udnyttelsen af nanoteknologi. Dette forventes at ville
lette interessenternes forståelse af potentialet og de kritiske spørgsmål og tilvejebringe en
"varslings"-funktion til EU's institutioner og medlemsstater.
Et nyt websted på Europa-serveren præsenterer det gennemførelsesarbejde, som alle
Kommissionens berørte tjenestegrene har udført:
http://ec.europa.eu/nanotechnology/
I bredere forstand er handlingsplanen også et middel til at sikre, at N&N bidrager til
virkeliggørelsen af det europæiske forskningsrum (ERA)
23
, og følgende fremskridt kan
noteres i den forbindelse:
Den vidtspændende europæiske strategi for N&N og det faktum, at fællesskabs-
finansiering dækker en tredjedel af den offentlige finansiering i N&N i Europa, er
resulteret i en effektiv koordinering og en minimering af dobbeltarbejde. Den hurtige
iværksættelse af disse initiativer, ofte inden medlemsstaterne har iværksat
strukturerede initiativer (se ovenstående afsnit 1), har været en anden nyttig faktor.
Finansierede projekter, der er målrettet forskeruddannelse og -mobilitet, og andre
F&U-projekter inden for N&N har bidraget til at skabe et menneskeligt potentiale af
høj kvalitet i N&N. (se ovenstående afsnit 3).
22
23
http://www.fmnt.fi/ntss/
Mod et europæisk forskningsrum, KOM(2006) 6.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Under FP6 har erhvervslivets deltagelse været stigende inden for F&U-projekter om
N&N, og oprettelsen af adskillige ETP har styrket det offentlig-private samarbejde
om N&N. FP7 forventes at føre til yderligere fremskridt (se ovenstående afsnit 4).
Adskillige strategiske aktiviteter er gennemført for at inddrage offentligheden (se
ovenstående afsnit 5).
Der er iværksat udvalgte strategiske aktiviteter, som er rettet mod internationalt
samarbejde (se ovenstående afsnit 7). Der er også en mindre, men stigende deltagelse
af internationale partnere i F&U-projekter om N&N.
Disse aktiviteter er suppleret med en bredt anlagt indsats for at skabe grundlaget for
en sikker udvikling og anvendelse af nanoteknologi (se ovenstående afsnit 6).
Der bør i de kommende år lægges særlig vægt på at udvikle tværfaglige infrastrukturer,
egnede betingelser for en sikker og effektiv udnyttelse af nanoteknologi, og en fælles
forståelse for forskeres etiske ansvar.
Med henblik på at fremme sikker og ansvarlig forskning i nanoteknologi og bane vejen for en
sikker og ansvarlig anvendelse og udnyttelse planlægger Kommissionen at vedtage en frivillig
adfærdskodeks for ansvarlig forskning i N&N.
Efter at Kommissionen har gennemgået den nugældende lovgivning, kan den foreslå
lovændringer ud fra den videnskabelige udvikling eller behov for lovgivning på specifikke
områder, hvor der kan konstateres et sådan behov.
Kommissionen har til hensigt at forelægge den næste rapport om gennemførelsen af N&N-
handlingsplanen ved udgangen af 2009.
DA
14
DA