Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2006-07
KOM (2007) 0523
Offentligt
1447537_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 13.9.2007
KOM(2007) 523 endelig
2007/0194 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om fravigelse af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den
fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse
støtteordninger for landbrugere for så vidt angår udtagning for året 2008
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447537_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Forslaget er begrundet i situationen på markedet for korn. Anvendelsen af hektarer,
der ledsager udtagningsrettigheder, til landbrugsformål, forventes at tilskynde
landbrugerne til at producere yderligere mængder korn, hvilket kunne bidrage til at
mindske spændingen på markedet.
Generel baggrund
Kornmarkedet i begyndelsen af produktionsåret 2007/2008 er karakteriseret ved
historisk høje priser.
Det lave niveau for ultimolagrene i EU i 2006/2007 skyldtes en lavere end forventet
høst i 2006 (266 mio. t) som følge af ugunstige vejrforhold under høsten.
Interventionslagrene er mindsket betydeligt under kampagnen, fra 14 mio. t til
2,5 mio. t, hovedsagelig bestående af majs, der opbevares i Ungarn. De mængder, der
blev tilbudt til intervention, var ubetydelige. Over 8 mio. t fra interventionslagrene er
placeret på det indre marked, herunder 2,9 mio. t hvede, 3,4 mio. t majs, 1,4 mio. t
byg og ca. 395 000 t rug. Overslaget over de private lagre varierer, men ifølge alle
undersøgelser er de faldet betydeligt i 2006/2007. Importen af korn i EU-27 anslås at
ligge på 12,4 mio. t i forhold til 10 mio. t i 2005/2006, og eksporten på 19,1 mio. t i
forhold til 24,9 mio. t i 2005/2006. Til trods for den ret ugunstige vekselkurs mellem
euro og dollar kunne der eksporteres uden restitutioner.
I år har det tørre og usædvanlig varme vejr i april sandsynligvis haft en betydelig
negativ indvirkning på udbyttet. Dette blev delvis opvejet af velgørende regn i maj i
de vestlige medlemsstater, mens det fortsat var varmt og tørt i det sydøstlige Europa,
især Rumænien og Bulgarien, som led under en historisk tørkeperiode. De foreløbige
prognoser for 2007-høsten ligger fortsat tæt på sidste års niveau og vil medføre en
yderligere reduktion i de private kornlagre i EU inden udgangen af produktionsåret
2007/2008. På globalt plan forventes ultimolagrene i 2007/2008 at falde til et
historisk lavt niveau, navnlig i de store eksportlande.
I den forbindelse vil en "normal" 2008-høst med udbytter, der følger trenden, og den
foreslåede fravigelse for udtagning i 2008 i EU kun give mulighed for en delvis
genopbygning af de private lagre, og de samlede slutlagre for produktionsåret
2008/2009 vil være lavere end startlagrene i det indeværende produktionsår. En
dårlig høst i 2008 kan sammen med en udtagning på 10 % udsætte det indre marked
for potentielt alvorlige risici.
Udtagning blev indført som et instrument til styring af udbuddet på et tidspunkt, hvor
den potentielle kornproduktion i EU oversteg afsætningsmulighederne, og anvendt
frivilligt fra 1988/1989. Efter 1992-reformen blev udtagning obligatorisk;
producenter under den generelle ordning skulle udtage en bestemt procentdel af deres
anmeldte arealer for at være berettiget til direkte betalinger. Med 2003-reformen fik
de udtagningsrettigheder, som giver ret til en betaling, hvis de er ledsaget af en ha
støtteberettiget jord, der er udtaget.
Satsen for obligatorisk udtagning blev oprindelig fastlagt hvert år, men med henblik
på en forenkling blev den i 1999/2000 fastsat permanent til 10 %. I de
medlemsstater, der valgte den generelle arealbetalingsordning, nemlig Polen, Den
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447537_0003.png
Tjekkiske Republik, Den Slovakiske Republik, Ungarn, Litauen, Letland, Estland,
Cypern, Bulgarien og Rumænien, er landbrugerne fritaget for udtagnings-
forpligtelsen.
Det nuværende areal under den obligatoriske udtagning udgør 3,8 mio. ha i EU. Hvis
udtagningssatsen blev fastsat til 0 %, kunne mellem 1,6 og 2,9 mio. ha igen anvendes
til landbrugsproduktion. På baggrund af gennemsnitlige udbytter vil dette formentlig
bringe 10 mio. t korn på markedet. I et scenario, hvor landbrugerne beslutter at
benytte mest mulig jord til at producere korn på bekostning af andre afgrøder,
navnlig olieholdige frø, kunne denne mængde nå op på 17 mio. t.
Fastsættelse af udtagningssatsen til nul procent forpligter ikke landbrugerne til at
dyrke deres jord. De kan fortsat udtage jorden, hvis de ønsker det, og anvende
miljøvenlige ordninger. Krydsoverensstemmelse gælder for alle dyrkbare jorder.
Endelig har udtagning medført miljømæssige fordele i mange regioner, selv om den
blev indført som en markedsforanstaltning. Afskaffelsen af langsigtet obligatorisk
udtagning rejser derfor spørgsmålet om, hvordan disse fordele kan bibeholdes.
Kommissionen vil tage stilling til dette spørgsmål i forbindelse med revisionen af
den fælles landbrugspolitik i 2008.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 af 29. september 2003 om fastlæggelse af
fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om
fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og om ændring af forordning
(EØF) nr. 2019/93, (EF) nr. 1452/2001, (EF) nr. 1453/2001, (EF) nr. 1454/2001,
(EF) nr. 1868/94, (EF) nr. 1251/1999, (EF) nr. 1254/1999, (EF) nr. 1673/2000,
(EØF) nr. 2358/71 og (EF) nr. 2529/2001.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
En permanent beslutning ville kræve en analyse af, hvordan og ved hjælp af hvilke
midler de positive miljøvirkninger af udtagning kan tackles.
2.
H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Forslaget blev meddelt Rådet (landbrug) den 16. juli 2007, og der blev udsendt en
pressemeddelelse. De vigtigste europæiske landbrugs-, industri- og handels-
sammenslutninger har udtrykt støtte til forslaget
1
.
Som følge af den alvorlige markedssituation haster det med at træffe en beslutning.
Landbrugerne bør vide, hvad de skal holde sig til, før de træffer beslutninger om
deres såninger i efteråret 2007.
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Ikke relevant.
1
Pressemeddelelse fra COPA COGECA af 2. juli 2007 og fælles overvejelser om de nuværende og
kommende rammebestemmelser for EU's politik – European Grain and Oilseed Convention, Bruxelles,
4. maj 2007, AAF, COCERAL, FEDIOL, FEFAC, EUROFLOUR, GAM.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Formålet med dette forslag er at fastsætte den obligatoriske udtagningssats for året
2008 til 0 %.
I forbindelse med enkeltbetalingsordningens virkemåde indebærer denne
foranstaltning, at anvendelsen af enhver støtteberettiget hektar kan give ret til
udbetaling af det beløb, der svarer til udtagningsrettighederne, og at anvendelse af
udtaget jord til landbrugsformål er tilladt.
Retsgrundlag
Artikel 37, stk. 2, i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence. Subsidiaritetsprincippet
finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, fordi en dårlig
kornhøst i 2008 vil udsætte det indre marked for potentielt alvorlige risici.
Reguleringsmiddel
Foreslået middel: rådsforordning.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grund: en forordning skal
ændres ved en forordning.
4.
B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Hvis der forudsættes et udbytte, der følger trenden, anslås det, at reduktionen af
udtagningssatsen til 0 % ikke vil resultere i en stigning i interventionslagrene i
produktionsåret 2008/2009. I betragtning af den nuværende spændte
markedssituation, høje markedspriser samt den forventede udvikling burde forslaget
ikke resultere i en stigning i interventionslagrene og de dertil hørende budgetudgifter
i regnskabsårene 2009 og 2010.
5.
Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Forenkling
Forslaget indebærer en forenkling af de administrative procedurer for de offentlige
myndigheder (på EU- og medlemsstatsplan).
Forslaget indgår i Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram med referencen
2007/AGRI/052.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447537_0005.png
2007/0194 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om fravigelse af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den
fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse
støtteordninger for landbrugere for så vidt angår udtagning for året 2008
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 37,
stk. 2, tredje afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I artikel 54 i Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003
3
fastsættes det, at for at være
berettiget til betalinger inden for rammerne af enkeltbetalingsordningen skal enhver
udtagningsrettighed være ledsaget af en hektar jord, der er udtaget af produktionen.
Kornmarkedet i begyndelsen af produktionsåret 2007/2008 er karakteriseret ved
historisk høje priser både på fællesskabsplan og på verdensplan. Ultimolagrenes lave
niveau i Fællesskabet i 2006/2007 var en følge af den lavere end forventede høst i
2006. I betragtning af de foreløbige prognoser for høsten i 2007 er genopbygningen af
lagrene forbundet med mange usikkerhedsfaktorer. På verdensplan forventes
ultimolagrene i 2007/2008 at falde til et historisk lavt niveau, især i de store
eksportlande. Selv om høsten i 2008 skulle være normal, vil lagrene på denne
baggrund ikke stige væsentligt, mens en dårlig høst vil udsætte det indre marked for
potentielt alvorlige risici. Endvidere har kornpriser og –lagre stor indvirkning på
tilgængeligheden af og priserne på andre markafgrøder, såsom olieafgrøder og
proteinafgrøder, samt på husdyrsektoren, således at risikoen også kan brede sig til
disse andre sektorer.
Det er derfor hensigtsmæssigt at tillade, at udtaget jord anvendes til landbrugsformål i
2008 -
(2)
(3)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Uanset artikel 54, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1782/2003 er landbrugerne i 2008 ikke
forpligtet til at udtage jord, der er berettiget til udtagningsstøtte, af produktionen for at være
berettiget til det beløb, der er fastsat i forbindelse med udtagningsrettighederne.
2
3
EUT C …, …, s. ….
EUT L 270 af 21.10.2003, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 552/2007.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på syvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447537_0007.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
2.
BUDGETPOST:
5/2/2001
Finansieringsoversigt/
07/24545 REV1
OJ/mlc
6.1.2007
DATO: 16/8/2007
BEVILLINGER:
516 million EUR
(Budget 2007)
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE:
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles
regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse
støtteordninger for landbrugere for så vidt angår året 2008.
3.
RETSGRUNDLAG:
Traktatens artikel 37, stk. 2.
4.
FORANSTALTNINGENS FORMÅL:
At lette spændinger på markedet ved at fastsætte udtagning til nul for at tilskynde landbrugerne til at
producere yderligere mængder korn.
5.
FINANCIELLE VIRKNINGER
TOLV-
INDE-
FØLGENDE
MÅNEDERS-
VÆRENDE
REGNSKABSÅR
PERIODE)
REGNSKABS-
2008
(mio. EUR)
ÅR
(mio. EUR)
2007
(mio. EUR)
5.0
UDGIFTER
-
-
-
- OVER EU-BUDGETTET
(RESTITUTIONER/INTERVENTIONER)
- OVER NATIONALE BUDGETTER
- ANDET
5.1
INDTÆGTER
-
-
-
- EF's EGNE INDTÆGTER
(AFGIFTER/TOLD)
- NATIONAL
2009
2010
2011
2012
5.0.1 UDGIFTSOVERSLAG
-
-
-
-
5.1.1 INDTÆGTSOVERSLAG
-
-
-
-
5.2
BEREGNINGSMÅDE:
6.0
ER FINANSIERING MULIG OVER DE BEVILLINGER, DER PÅ DET LØBENDE
JA NEJ
BUDGET ER OPFØRT UNDER DET RELEVANTE KAPITEL?
6.1
ER FINANSIERING MULIG VED OVERFØRSEL MELLEM KAPITLER PÅ
JA NEJ
LØBENDE BUDGET?
6.2
ER ET TILLÆGSBUDGET NØDVENDIGT?
JA NEJ
6.3
BEVILLINGER TIL OPFØRSEL PÅ KOMMENDE BUDGETTER?
JA NEJ
BEMÆRKNINGER:
Den foreslåede reduktion af udtagningsforpligtelsen til 0 % for produktionsåret 2008/2009 vil øge
kornproduktionen i EU med omkring 10 mio. t. Efter den meget lave høst i 2007 (produktionsåret 2007/2008)
vil denne øgede produktion i 2008, der skyldes fastsættelsen af udtagningssatsen til nul sammen med
tilbagevenden til høstudbytter, der som helhed følger trenden, genskabe en mere afbalanceret situation, som
sikrer forsyningen til levnedsmiddel-, foder- og industribrug inden for EU, og give mulighed for at supplere de
private lagre i en vis grad. Under hensyntagen til den nuværende spændte markedssituation og den forventede
udvikling burde forslaget under normale klimaforhold ikke resultere i yderligere interventionslagre og
tilhørende budgetudgifter i regnskabsårene 2009 og 2010.
DA
7
DA