Europaudvalget 2007
KOM (2007) 0537
Offentligt
1447551_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 19.9.2007
KOM(2007) 537 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om opfølgning af dechargeafgørelserne for 2005
(Resumé) – Rådets henstillinger
{SEK(2007)1186}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
INDLEDNING............................................................................................................................3
I.
Rådets henstilling vedrørende det almindelige budget .................................................4
A) Indledning (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 1-4)...................................................4
B) Revisionserklæring (DAS) med underbyggende oplysninger
(Kommissionens arbejdsdokument, punkt 5-6) ............................................................4
C) Kommissionens interne kontrol (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 7-9)..................5
D) Budgetforvaltning (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 10-12)...................................5
E) Indtægter (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 13-21) .................................................5
F) Den fælles landbrugspolitik (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 22-26) ....................6
G) Strukturforanstaltninger (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 27-31)..........................6
H) Interne politikker, herunder forskning
(Kommissionens arbejdsdokument, punkt 32-38) ........................................................7
I) Foranstaltninger udadtil (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 39-46) ...........................8
J) Førtiltrædelsesstrategi (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 47-52)..............................8
K) Administrationsudgifter (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 53-62) .........................8
L) Finansielle instrumenter og bankaktiviteter
(Kommissionens arbejdsdokument, punkt 63-65) ........................................................9
II.
III.
Revisionsrettens særberetninger
(Kommissionens arbejdsdokument, punkt 66-84) ........................................................9
De Europæiske Udviklingsfonde
(Kommissionens arbejdsdokument, punkt 85-87) ........................................................9
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447551_0003.png
INDLEDNING
I EF-traktatens artikel 276 og Euratom-traktatens artikel 180b fastsættes det, at "Kommissionen
træffer alle egnede foranstaltninger til at efterkomme bemærkningerne i afgørelserne om decharge
og andre bemærkninger fra Europa-Parlamentet i forbindelse med afholdelsen af udgifterne samt de
kommentarer, der ledsager de henstillinger om decharge, som Rådet vedtager. Kommissionen
aflægger efter anmodning fra Europa-Parlamentet eller Rådet beretning om, hvilke foranstaltninger
den har truffet på baggrund af disse bemærkninger og kommentarer, navnlig om instrukserne til de
tjenestegrene, der varetager budgettets gennemførelse. Sådanne beretninger tilsendes ligeledes
Revisionsretten"
1
.
Kommissionen har derfor udarbejdet opfølgningsberetninger vedrørende Rådets henstilling af
27. februar 2007 og de beslutninger, som Europa-Parlamentet vedtog den 24. april 2007. Den
foreliggende opfølgningsberetning omhandler Rådets henstillinger i forbindelse med decharge for
2005. En separat opfølgningsberetning omhandler de henstillinger, Parlamentet fremsatte i
forbindelse med decharge for regnskabsåret 2005
2
.
De sammenfattende opfølgningsberetninger, som offentliggøres på alle EU's officielle sprog,
suppleres af Kommissionens arbejdsdokumenter, der indeholder detaljerede svar på hver enkelt
henstilling fra både Rådet og Parlamentet. I svarene angives det, hvilke foranstaltninger
Kommissionen agter at træffe eller allerede har truffet, og hvilke henstillinger Kommissionen ikke
vil eller ikke kan efterleve. På grund af den begrænsede oversættelseskapacitet offentliggøres de
fuldstændige arbejdsdokumenter kun på engelsk, fransk og tysk. Hvert kapitel i de sammenfattende
beretninger indeholder henvisninger til numrene på de relevante henstillinger i
arbejdsdokumenterne.
Dechargeafgørelserne for 2005 indeholder i alt 87 henstillinger fra Rådet til Kommissionen.
Kommissionen mener, at de nødvendige foranstaltninger allerede er truffet for 32 henstillingers
vedkommende. For 54 andre henstillingers vedkommende vil Kommissionen træffe de
foranstaltninger, Rådet har anbefalet. Endelig er der én af henstillingerne, som Kommissionen ikke
kan godkende, og den vil derfor ikke træffe de ønskede foranstaltninger
3
.
1
2
3
Jf. også artikel 147, stk. 1, i finansforordningen vedrørende det almindelige budget.
Decharge for det almindelige budget, EUF og organerne for 2005.
Jf. henstilling nr. 62.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I.
R
ÅDETS HENSTILLING VEDRØRENDE DET ALMINDELIGE BUDGET
A) Indledning (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 1-4)
Kommissionen er helt enig med Rådet i, at det er vigtigt, at den finansielle forvaltning til stadighed
forbedres, og at kontrolen foregår korrekt og effektivt. Den offentliggjorde i juli 2007 en
statusrapport om gennemførelsen af handlingsplanen for en integreret struktur for intern kontrol, og
der vil blive offentliggjort en endelig rapport om gennemførelsen af handlingsplanen i begyndelsen
af 2008. Den endelige rapport vil komme til at indeholde en første gennemgang af de forskellige
aktioners indvirkning på sikkerheden og konklusioner om den fremtidige konsolidering af den
integrerede struktur for intern kontrol.
I lyset af erfaringerne er en række aktioner under handlingsplanen for en integreret struktur for
intern kontrol blevet finpudset for at sætte yderligere gang i forøgelsen af sikkerheden;
hovedvægten er lagt på direkte central forvaltning, og der er foretaget en nøje vurdering af
kontrollens omkostningseffektivitet. Grundlaget vil være på plads ved udgangen af 2007, hvorefter
den integrerede kontrolstruktur kan begynde at få den forventede indvirkning på sikkerheden.
Desuden peger Kommissionen i sin årlige sammenfatning over resultaterne på management-
området på en række svagheder i udformningen og anvendelsen af kontrolsystemerne, og den
fremlægger passende afhjælpende foranstaltninger og rapporterer om gennemførelsen heraf. I den
sammenfattende rapport for 2006 understreges behovet for at udvikle indikatorer for
transaktionernes lovlighed og formelle rigtighed for at styrke sikkerheden i de årlige
aktivitetsrapporter. Sådanne indikatorer vil blive obligatoriske fra og med de årlige
aktivitetsrapporter for 2007.
B)
Revisionserklæring (DAS) med
arbejdsdokument, punkt 5-6)
underbyggende
oplysninger
(Kommissionens
Med hensyn til regnskaberne har Kommissionen, når det har været muligt, korrigeret de fejl, som
Revisionsretten fremhævede under sin revision vedrørende 2005. Kommissionen tog også hensyn til
disse fejl og grundene til, at de var opstået, da den planlagde og gennemførte sin afslutning af
regnskaberne for 2006, for at forsøge at undgå, at de opstår igen.
Kommissionen vil give Rådet oplysninger om inddrivelser, herunder de beløb, som
medlemsstaterne har inddrevet i forbindelse med delt forvaltning. Oplysningerne vil i første
omgang være baseret på uddrag af finansberetningen om EUGFL, Garantisektionen, og
årsberetningen om gennemførelsen af strukturfondene samt noterne til det endelige regnskab for
2006.
Nedenfor gives der yderligere oplysninger om de foranstaltninger, som er truffet inden for de
forskellige udgiftsområder.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
C) Kommissionens interne kontrol (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 7-9)
Som anbefalet af Rådet fortsætter Kommissionen sin indsats for at forbedre den finansielle
forvaltning. Kommissionen har i sin handlingsplan for en integreret struktur for intern kontrol og i
de handlingsplaner, som indgår i generaldirektoraternes årlige aktivitetsrapporter for 2006 med
henblik på at rette op på de konstaterede svagheder, beskrevet en række foranstaltninger, som
gennemføres for at forbedre kontrollen og sikkerheden.
Kommissionen indfører gradvis en bedre struktureret og homogen præsentation af
generaldirektoraternes interne kontrolsystemer. Til brug for de årlige aktivitetsrapporter for 2006 er
der udviklet en præcis model, der skal sikre en konsekvent præsentation af kontrolstrukturer og
sikringsmidler. Det forventes, at formatet med tiden øger bevidstheden om kontrolstrukturer og
sikringsmidler og bidrager til at påpege svagheder og finde forbedringer.
Hovedparten af de strukturer, som finansreformen har skabt siden 2000, er blevet gennemført, og
nu, hvor der i hele Kommissionen er opnået de meget høj grad af overholdelse af de grundlæggende
krav i de interne kontrolstandarder, er der indledt en ny fase, som sigter mod at gøre
Kommissionens interne kontrolsystemer mere effektive. I 2006 påbegyndte man arbejdet med at
revidere de interne kontrolstandarder med henblik på at lægge større vægt på at måle den interne
kontrols effektivitet.
D) Budgetforvaltning (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 10-12)
Kommissionen bemærker, at Rådet har hilst forbedringen af forvaltningen af budgettet i 2005
velkommen. Efter Kommissionens mening var stigningen i de uindfriede forpligtelser i 2005,
specielt inden for strukturfondene, ikke uventet. Stigningen skyldtes hovedsageligt den store
forøgelse af forpligtelserne for EU-10-landene (i overensstemmelse med Københavnsprofilen),
mens betalingerne i forbindelse med disse programmer og projekter stadig var ret langsomme i
opstartsfasen. Betalingerne til EU-15-programmerne steg igen i 2005. Det forhold, at antallet af
frigørelser fortsat er begrænset, viser også, at n+2-reglen udgør et stærkt incitament for
medlemsstaterne til at sikre, at udnyttelsesgraden er tilstrækkeligt høj.
Kommissionen lægger ligesom Rådet stor vægt på, at programmerne for perioden 2007-2013
vedtages hurtigt, og den aflægger regelmæssigt rapport til Rådet om dette spørgsmål. Overslagene
og budgetteringen overvåges regelmæssigt i løbet af året. Det varslingssystem vedrørende
budgetoverslag, som blev indført i 2006, bidrager til en god forvaltning af budgettet.
E) Indtægter (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 13-21)
Kommissionen er ligesom Rådet tilfreds med, at Revisionsretten igen i 2005 vurderede, at de
generelle resultater var tilfredsstillende, hvad angår regnskabernes pålidelighed og de underliggende
transaktioners lovlighed og formelle rigtighed.
Kommissionen er i gang med at overveje Rådets anmodning om en generel analyse af de samlede
udgifter til administration, forvaltning og kontrol på fællesskabsplan og i medlemsstaterne med
hensyn til både ordningen vedrørende traditionelle egne indtægter og ordningen vedrørende egne
momsindtægter, specielt for at finde ud af, hvilken fremgangsmåde der mest omkostningseffektivt
vil give de pålidelige og sammenlignelige oplysninger, som er nødvendige for, at der kan foretages
en meningsfuld vurdering.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med hensyn til traditionelle egne indtægter overvejer Kommissionen, om det er muligt at udstikke
yderligere retningslinjer for de nuværende procedurer vedrørende anvendelsen af systemet med B-
regnskaber i medlemsstaterne og for de grundlæggende betingelser, som medlemsstaterne skal
opfylde, når de afvejer beskyttelsen af Fællesskabets finansielle interesser og lettelse af handelen.
Kommissionen er også i gang med at træffe de nødvendige foranstaltninger til at forbedre
systemerne til behandling af sager om gensidig bistand.
Kommissionen og medlemsstaterne drøfter fortsat forbeholdene vedrørende moms og deres
virkninger i Det Rådgivende Udvalg for Egne Indtægter. Med hensyn til BNI-indtægten vil
Kommissionen foretage en mere direkte kontrol af udvalgte nationale aggregater, sådan som
Revisionsretten krævede det under runden af BNI-kontrolbesøg i 2007-2009, og den vil fortsætte
med at tilskynde til anvendelse af bedste praksis i forbindelse med udarbejdelsen af
nationalregnskaber via BNI-udvalget. Kommissionen vil fremlægge et forslag om medtagelse af
fordeling af indirekte målte finansielle formidlingstjenester (FISIM) i BNI i forbindelse med egne
indtægter, når den mener, at alle medlemsstaterne er i stand til at gennemføre denne justering på en
ensartet måde. Dette forventes at være tilfældet i 2008.
F) Den fælles landbrugspolitik (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 22-26)
Kommissionen fortsætter sit arbejde med at overvåge, at det integrerede forvaltnings- og
kontrolsystem (IFKS) anvendes fuldstændigt og korrekt i alle medlemsstaterne. I tilfælde af
mangler vil Kommissionen ikke betænke sig på at pålægge finansielle korrektioner.
Kommissionen har taget manglerne i olivenoliesektoren op, og regnskabsafslutningsprocedurerne er
i gang. Hovedparten af olivenolieproduktionen er blevet integreret i enkeltbetalingsordningen.
Støtten udbetales dermed ikke længere på grundlag af den producerede mængde, men på grundlag
af areal, og den kontrolleres inden for rammerne af IFKS. Det burde medføre en betydelig reduktion
af fejlrisikoen.
Med hensyn til udvikling af landdistrikter har Kommissionen også fulgt henstillingen om at rette op
på de konstaterede svagheder. Hvad angår det midlertidige instrument til udvikling af
landdistrikterne for visse nye medlemsstater, vil Kommissionens tjenestegrene fremlægge et
arbejdsdokument for Komitéen for Landbrugsfondene, hvori de nye medlemsstater opfordres til at
færdiggøre gennemførelsen af disse programmer senest den 16. oktober 2007, så man kan foretage
den endelige afslutning af programmet efter beslutningen om regnskabsafslutning for 2007 i maj
2008.
G) Strukturforanstaltninger (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 27-31)
Kommissionen er i gang med at gennemføre de foranstaltninger, som Rådet har anbefalet. I den
periode, som den finansielle ramme for 2007-2013 dækker, forventes en række ændringer at
mindske den administrative byrde i forbindelse med strukturudgifter. Det er hovedsagelig
medlemsstaterne, der fastlægger støttebetingelserne, og for mindre programmer med en højere
procentdel af national finansiering vil de i nogle tilfælde kunne anvende de nationale krav og
procedurer i steder for EU's krav og procedurer. Samtidig vil kontrolrammen og Kommissionens
mulighed for at overvåge, hvordan den fungerer, blive styrket af en række nye elementer, såsom en
forudgående overensstemmelsesvurdering af de nationale systemer, som medlemsstaten skal afgive,
inden der kan foretages mellemliggende betalinger, og en årlig revisionsudtalelse, som afgives af
revisionsmyndigheden.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen tilslutter sig princippet om, at kontrollen skal stå i et rimeligt forhold til de
involverede risici og omkostninger. Som led i handlingsplanen for en integreret struktur for intern
kontrol (KOM(2006)9 og KOM(2007)86) er den derfor i gang med at vurdere omkostningerne ved
kontrollen i strukturfondene via en rundspørge. Kommissionen har også bedt medlemsstaterne om
regelmæssigt at indsende oplysninger om de fejlprocenter, de finder under deres revisionsarbejde,
idet de er indikatorer for risikoen. De indhentede oplysninger vil kaste lys over forholdet mellem
omkostningerne ved og udbyttet af kontrollen og skabe en bedre balance. Samarbejdet mellem
Kommissionen og medlemsstaterne videreudvikles fortsat på områder som rapportering, udveksling
af revisionsresultater og harmonisering af revisionsstandarder. Der er blevet sat yderligere gang i
denne langvarige udvikling med handlingsplanen og lovgivningen for perioden 2007-2013.
Kommissionen udsendte i 2006 retningslinjer for afslutningen af strukturfondsprogrammerne for
2000-2006 (C(2006)3424) og vil om kort tid udsende retningslinjer for afslutningen af projekterne
under Samhørighedsfonden for samme periode. Den udsendte også en række dokumenter i 2006,
hvori den beskrev god praksis inden for ledelseskontrol og den kontrol, som betalingsmyndigheden
skal foretage, inden den attesterer udgifter.
I 2006 udsendte Kommissionen en vejledning om de oplysninger om inddrivelser og finansielle
korrektioner, som medlemsstaterne skal indsende, og i begyndelsen af 2007 bad den alle
medlemsstaterne om at indsende fuldstændige oplysninger om inddrivelser, annulleringer og endnu
ikke inddrevne beløb for 2006 og for hele perioden 2000-2006. Kommissionen er begyndt at
modtage oplysningerne og har til hensigt at opsummere dem i en rapport, der skal fremlægges i
efteråret 2007.
H) Interne politikker, herunder forskning (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 32-38)
Kommissionen er ligesom Rådet bekymret over de svagheder, som Revisionsretten har opdaget.
Den fortsætter med at forbedre sine kontrolsystemer som led i handlingsplanen for en integreret
struktur for intern kontrol. Der er indført en flerårig strategi for formindskelse af den iboende risiko
for godtgørelse af for højt ansatte omkostninger på forskningsområdet, som bl.a. omfatter en
betydelig stigning i antallet af efterfølgende revisioner og styrkelse af ordningen med
revisionspåtegninger. Desuden er der indført "vedtagne procedurer", så man har et obligatorisk sæt
af procedurer for attestering af årsregnskaberne og attestering af den metode, som er beskrevet i
standardtilskudsaftalen for det syvende rammeprogram for forskning (RP7). Disse foranstaltninger
forventes at medføre et fald i fejlprocenten gennem bedre forebyggelse, afsløring og afhjælpning.
Under RP7 er der også truffet foranstaltninger til at forenkle reglerne for godtgørelse af
omkostninger, herunder anvendelse af faste beløb for partnerlande for internationalt samarbejde
inden for rammerne af tilskudsaftaler for indirekte aktioner. Kravene vedrørende tidsregistrering for
forskere er klart fastsat i de betingelser for attestering af årsregnskaberne og attestering af metoden,
der er knyttet som bilag til tilskudsaftalen, og skal attesteres af revisorerne. Kommissionen har også
i 2007 offentliggjort en vejledning for støttemodtagerne.
Hvad angår de nationale agenturer, indeholder afgørelserne om indførelse af den nye generation af
programmer vedrørende uddannelse og ungdom et omfattende sæt kontroller med hensyn til
procedurer og interne kontrolordninger for at sikre og kontrollere, at transaktionerne er lovlige og
formelt rigtige, og at aktiviteterne rent faktisk gennemføres og er støtteberettigede.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I) Foranstaltninger udadtil (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 39-46)
Som anbefalet af Rådet fortsætter Kommissionen med at forbedre den måde, både de interne og de
eksterne revisioner, forvaltningsindberetningerne og overvågnings- og kontrolsystemerne fungerer
på. Kommissionen vil bestræbe sig på at styrke den nuværende risikoanalyse yderligere og give
mere fyldestgørende oplysninger om grundlaget for sin analyse. Den er opmærksom på de risici,
som findes i relation til de organisationer, der står for gennemførelsen af projekterne, og har
igennem de seneste år truffet en række foranstaltninger for at begrænse de potentielle virkninger
heraf. Der er bl.a. tale om anvendelse og forbedring af bestemmelserne i standardkontrakten. For
eksempel blev standardtilskudsaftalerne og de honorarbaserede tjenesteydelseskontrakter revideret i
begyndelsen af 2006. De omfatter nu standardkrav om, at revisorerne skal foretage en
udgiftskontrol, som modtagerne af fællesskabsmidler skal indsende, inden de endelige betalinger
foretages. Disse nye krav er blevet revideret for at styrke kontrollen med overholdelsen af
kontraktbetingelserne, herunder de betingelser, der vedrører procedurerne for offentlige
indkøbsaftaler. EuropeAids Common Relex Information System (CRIS) gør det muligt at foretage
relevante analyser, bl.a. efter, hvilken form for gennemførelsesorganisation eller
forvaltningsmetode der er tale om. Systemet bliver løbende forbedret og justeret i
overensstemmelse med udviklingen i ledelsesbehovene.
J) Førtiltrædelsesstrategi (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 47-52)
Som anbefalet af Rådet vil Kommissionen fortsætte med nøje at overvåge, at de nationale
overvågnings- og kontrolsystemer for programudgifter under førtiltrædelsesstrategien fungerer
effektivt, specielt inden for de udbetalende organer under SAPARD/IPARD. Under Phare-
programmet har Kommissionen gjort en indsats for at præcisere momsudgifters støtteberettigelse,
og den har modtaget og behandlet de fleste af de endelige erklæringer fra de nationale myndigheder.
Kommissionen beklager ligesom Rådet forsinkelserne i akkrediteringsprocessen for Phare og ISPA
i det udvidede decentrale implementingssystem (EDIS). Kommissionen var imidlertid nødt til at
insistere på, at de nationale administrative strukturer skulle forbedres yderligere, inden der kunne
gives adgang til at anvende EDIS.
K) Administrationsudgifter (Kommissionens arbejdsdokument, punkt 53-62)
Kommissionen har noteret sig Rådets henstillinger vedrørende administrationsudgifter. Med hensyn
til NAP (det nye lønningssystem) kan alle anvisningsberettigede på anmodning få adgang til alle
rapporter, men det er op til de anvisningsberettigede i hver institution at fastlægge deres eget sæt af
kontroller. PMO gennemfører sine egne kontroller, herunder en række efterfølgende kontroller, og i
lyset af de seneste års erfaringer mener PMO, at dets eksisterende kontroller er tilstrækkelige, og
har ikke på nuværende tidspunkt planer om at styrke sin efterfølgende kontrol yderligere. Hvad
angår godtgørelse af udgifter til tjenesterejser, er Kommissionen i øjeblikket ved at revidere sine
interne retningslinjer for personalets tjenesterejser i lyset af Revisionsrettens bemærkninger. De nye
regler ventes vedtaget i begyndelsen af 2008.
Under dette udgiftsområde har Rådet også fremsat henstillinger vedrørende reguleringsorganerne.
Kommissionen er enig med Rådet og Europa-Parlamentet i, at der bør lægges vægt på god
forvaltningspraksis i og bedre regulering af organerne. Den mener, at vedtagelsen af udkastet til
interinstitutionel aftale om rammer for europæiske reguleringsorganer (KOM(2005)59) i vidt
omfang vil være med til at løse problemerne på de nævnte områder, herunder konsekvensanalyse,
cost-benefit-betragtninger, evaluering og årlig rapportering. Kommissionen håber derfor, at Rådet
kan gøre fremskridt på dette vigtige punkt i den nærmeste fremtid. Kommissionen respekterer fuldt
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447551_0009.png
ud reguleringsorganernes selvbestemmelsesret, men fortsætter i mellemtiden med at yde disse
organer omfattende vejledning og støtte. De serviceniveauaftaler, som i 2006 blev indgået med
mange reguleringsorganer på forskellige områder inden for administration og uddannelse
4
, er et
vigtigt eksempel på dette. Som anbefalet af Rådet har Kommissionen for første gang i sit foreløbige
budgetforslag for regnskabsåret 2008 fremlagt en oversigt over organerne. Kommissionen har også
forpligtet sig til at foretage en metaevaluering af de eksisterede decentrale organer.
L)
Finansielle instrumenter
punkt 63-65)
og
bankaktiviteter
(Kommissionens
arbejdsdokument,
Kommissionen er i gang med at træffe de nødvendige foranstaltninger til at gennemføre Rådets
henstillinger om forvaltning, opfølgning og afslutning af programmerne vedrørende finansielle
operationer, såsom MEDIA II og ECIP, og til at indhente efterslæbet vedrørende
kulforskningsprogrammerne. Desuden blev der den 16. januar 2007 indgået en revideret
trepartsaftale mellem Revisionsretten, Den Europæiske Investeringsfond og Kommissionen.
II.
R
EVISIONSRETTENS
punkt 66-84)
SÆRBERETNINGER
(Kommissionens
arbejdsdokument,
Rådet har fremsat en række henstillinger til Kommissionen vedrørende de særberetninger, som
Revisionsretten offentliggjorde i 2005 og 2006. Kommissionens svar på disse henstillinger findes i
Kommissionens arbejdsdokument (punkt 66-84).
III.
D
E
E
UROPÆISKE
punkt 85-87)
U
DVIKLINGSFONDE
(Kommissionens
arbejdsdokument,
Kommissionen har noteret sig Rådets henstillinger vedrørende De Europæiske Udviklingsfonde.
Kommissionens vigtigste overvågnings- og kontrolsystemer er løbende blevet forbedret i de seneste
år, bl.a. på grundlag af Revisionsrettens henstillinger. Der vil blive gennemført yderligere
forbedringer i overensstemmelse med Kommissionens handlingsplan for en integreret struktur for
intern kontrol, som behandler de vigtigste mangler i kontrolstrukturen. Der skal bl.a. ske en
formalisering og harmonisering af præsentationen af de interne kontrolstrategier med det formål at
give en generel oversigt over den interne kontrol og den hertil knyttede ansvarskæde og at
dokumentere, hvordan hermed forbundne risici håndteres. Med hensyn til beretningen om den
finansielle forvaltning af EUF behandlede Kommissionen de spørgsmål, som Rådet nævner, i
beretningen for 2006.
***
4
Se også de andre eksempler, som er nævnt i punkt 56 i arbejdsdokumentet.
DA
9
DA