Europaudvalget 2007
KOM (2007) 0553
Offentligt
1447566_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 21.9.2007
KOM(2007) 553 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Årsrapport om gennemførelsen af Rådets forordning (EF) nr. 866/2004 af 29. april 2004
og om den situation, der følger af dens anvendelse
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Årsrapport om gennemførelsen af Rådets forordning (EF) nr. 866/2004 af 29. april 2004
og om den situation, der følger af dens anvendelse
Indledning
Rådets forordning (EF) nr. 866/2004 af 29. april 2004 om en ordning i henhold til artikel 2 i
protokol nr. 10 til tiltrædelsesakten
1
(i det følgende benævnt “forordningen om den grønne
linje”) fastsætter i artikel 11, stk. 1, at “Kommissionen forelægger Rådet en årlig rapport og
første gang senest et år efter denne forordnings ikrafttræden om gennemførelsen af denne
forordning og om den situation, der følger af dens anvendelse, idet den om nødvendigt
vedlægger rapporten passende ændringsforslag”.
Forordningen om den grønne linje har været i kraft siden den 1. maj 2004. Den fastlægger
betingelserne for anvendelse af EU-retten på vare- og personpassage over linjen mellem de
områder i Republikken Cypern, hvor Republikken Cyperns regering udøver faktisk kontrol,
og de områder, hvor dette ikke er tilfældet.
Denne rapport dækker perioden 1. maj 2006 - 30. april 2007.
1.
G
ENNEMFØRELSESFORANSTALTNINGER
Den 4. maj 2007, umiddelbart efter den periode, som rapporten dækker, traf Kommissionen
en beslutning om ophævelse af forbud mod transport af visse animalske produkter på øen
Cypern i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 866/2004 og fastsættelse af vilkår for
transport af disse produkter. Kommissionens beslutning indeholder bestemmelser om, på
hvilke betingelser der kan handles med honning og fersk fisk over den grønne linje
2
.
2.
P
ERSONPASSAGE
I overensstemmelse med artikel 2 i forordningen om den grønne linje foretager Republikken
Cypern kontrol af alle personer, som passerer linjen med henblik på at bekæmpe ulovlig
indvandring af tredjelandsstatsborgere og modvirke enhver trussel mod den offentlige
sikkerhed og den offentlige orden. Kontrollen omfatter også køretøjer og genstande tilhørende
personer, som passerer linjen, og i artikel 3 hedder det, at Republikken Cypern foretager en så
effektiv overvågning langs hele linjen, at det bliver vanskeligt at omgå den kontrol, der
foretages ved overgangsstederne.
2.1.
Passage ved overgangssteder
Forordningen skaber et stabilt retsgrundlag for den frie bevægelighed for cyprioter og andre
EU-borgere og tredjelandsstatsborgere, der passerer den grønne linje ved overgangsstederne.
Ifølge de disponible oplysninger passerede 788 823 græsk-cyprioter fra de af regeringen
kontrollerede områder til den nordlige del af Cypern, og 1 348 215 tyrkisk-cyprioter
passerede fra den nordlige del af Cypern til de af regeringen kontrollerede områder i
rapporteringsperioden. I de første seks måneder af rapporteringsperioden passerede i alt
1
2
EUT L 161 af 30.4.2004, s. 128. Senest ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1283/2005
(EUT L 203 af 4.8.2005, s. 8).
Kommissionens beslutning 2007/330/EF af 4. maj 2007, EUT L 123 af 12.5.2007, s. 30.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0003.png
812 756 tyrkisk-cyprioter den grønne linje, og i anden halvdel af perioden faldt dette tal til
535 459, et fald på over 30 %
3 4
. Antallet af cypriotisk politipersonnel, som arbejder direkte
ved overgangsstederne, er steget fra 54 i 2005 til 61 i 2006.
Der er ikke rapporteret om væsentlige episoder i forbindelse med den daglige personpassage
ved overgangsstederne. Kommissionen har modtaget sporadiske klager fra EU-borgere over
påtrængende personkontrol og konfiskation af personlige dokumenter ved overgangsstederne.
Republikken Cyperns toldlov giver toldembedsmænd ret til bl.a. at kropsvisitere personer,
tilbageholde eller beslaglægge varer og uden dommerkendelse at arrestere enhver, som
toldembedsmanden skønner er i færd med eller forsøger at begå en overtrædelse, som ifølge
toldloven eller anden lovgivning straffes med fængsel, også hvor det gælder mistanke om
ulovlig erhvervelse eller brug af græsk-cypriotisk ejendom i den nordlige del af Cypern.
I oktober 2006 vedtog Republikken Cyperns parlament en ændring af straffeloven, som gør
ulovlig brug (herunder leje) af ejendom strafbar med en fængselsstraf på op til 7 år
5
. Eftersom
ca. 78 % af privat ejendom i den nordlige del af Cypern tilhører græsk-cyprioter, har denne
ændring vakt bekymring i det tyrkisk-cypriotiske samfund. Myndighederne i Republikken
Cypern synes at følge en politik med ikke at anvende ændringen på almindelige tyrkisk-
cypriotiske borgere, hvilket resulterer i manglende retssikkerhed. Konsekvenserne af denne
lovgivning for tyrkisk-cyprioter, som passerer linjen, vil skulle følges nøje.
2.2.
Ulovlig migration over den grønne linje
De mange tredjelandsstatsborgere, som ulovligt passerer den grønne linje, giver fortsat
anledning til alvorlig bekymring. En analyse af tallene fra Republikken Cyperns myndigheder
viser, at 36,4 %
6
af alle, som passerede den grønne linje ulovligt, havde et tyrkisk visum i
3
4
Se bilag VII.
Ifølge Republikken Cyperns myndigheder findes der ingen oplysninger om græsk-cyprioters
tilbagevenden til de af regeringen kontrollerede områder og tyrkisk-cyprioters tilbagevenden til den
nordlige del af Cypern. Se bilag VII.
5
"Law for the Amendment of the Criminal Code" blev offentliggjort i den cypriotiske statstidende den
20. oktober 2006.
Section 303A er i sin ændrede form affattet således:
"(1)
Any person who with intent to defraud, deals in immovable property belonging to another is guilty of a
felony and is liable to imprisonment for seven years.
(2)
For the purposes of the present section a person shall be deemed to be dealing in immovable property
where
(a)
[that person] sells to another, or rents to another, or mortgages to another or encumbers in any way, or
makes available for use by another immovable property, or
(b)
advertises or otherwise promotes the sale or renting out or mortgaging or charging in any way to
another of immovable property or the use thereof by another, or
(c)
concludes an agreement for the sale to another, or the renting out to another, or the mortgaging to
another, or the charging in any way to the benefit of another, or the use by another of immovable
property, or
(d)
accepts the immovable property which is the object of the dealing as this is defined in the present
subsection.
(3)
For the purpose of the present section, a person acts with intent to defraud if, when committing any of
the acts set out in subsection (2), that person knows or, under the circumstances, should reasonable have
known, that he does not have the consent of the registered owner of the immovable property, or of any
other person who has the lawful authority to grant such consent."
6
Tallene fra Republikken Cyperns politi, som Kommissionen har modtaget, vedrører ulovlige
indvandrere, som politiet havde dokumentation om (1 513 personer). Med henblik på denne rapport
blev de sat i relation til det samlede tal på 2 844 ulovlige indvandrere, som ifølge Republikken Cyperns
politi passerede den grønne linje ulovligt (se bilag VI).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0004.png
deres pas
7
. Republikken Cyperns politi har opgivet følgende lande som hovedkilde til ulovlige
indvandrere: Syrien (46,3 %) og Iran (9,2 %).
Ifølge oplysninger fra Republikken Cyperns myndigheder voksede antallet af ulovlige
indvandrere, som blev tilbageholdt efter passage af den grønne linje, fra 725 i 2002 til 3 796 i
2003 og 5 287 i 2004, hvorefter det faldt igen til 5 191 i 2005 og 3 778 i 2006. I
rapporteringsperioden indrejste der ifølge det cypriotiske politi 2 844 ulovlige indvandrere
(over 97 % af alle tilbageholdte ulovlige indvandrere) over den grønne linje til de af
regeringen kontrollerede områder, medens 2 % skal være indrejst via de britiske baseområder
og under 1 % direkte til de af regeringen kontrollerede områder
8
. Det cypriotiske politis
vurdering af indrejseruten til de af regeringen kontrollerede områder bygger på:
dokumenter
erklæringer fra indvandrerne selv
antagelser baseret på oprindelseslandet (det cypriotiske politi antager, at alle indvandrere
fra visse lande (f.eks. Pakistan og Syrien) indrejser på de af regeringen kontrollerede
områder via den nordlige del af Cypern på grund af, hvad der anses for at være disse landes
nære forbindelser med Tyrkiet
9
.
Ifølge det cypriotiske politi ansøger flertallet af de ulovlige indvandrere senere om asyl
(antallet af asylansøgere steg fra 950 i 2002 til 4 410 i 2003 og til 9 860 i 2004, hvorefter det
faldt til 7 746 i 2005 og 4 545 i 2006).
Blandt årsagerne til dette fald i antallet af både tredjelandsstatsborgere, som ulovligt passerer
den grønne linje, og personer, som søger om asyl, kan nævnes:
et bedre samarbejde mellem det cypriotiske politi og UNPOL og UNFICYP og de
cypriotiske væbnede styrker
en udvidet overvågning af den grønne linje med helikoptere
10
og med personale fra de
lokale politistationer og politihovedkvarterets udlændinge- og indvandringsdepartement
et godt samarbejde med myndighederne for de britiske baseområder, en større indsats fra
sidstnævntes side siden november 2006 til at mindske ulovlig indvandring og
varesmugling og afvisning af et stort antal personer allerede ved indrejseforsøget
udveksling af efterretninger og bedre samarbejde mellem myndighederne for de britiske
baseområder og det tyrkisk-cypriotiske samfund.
Sidstnævnte er nu begyndt at tilbagetage mange ulovlige indvandrere, som tilbageholdes i de
britiske baseområder nær den grønne linje. Ud af ca. 100 ulovlige indvandrere, som blev
tilbageholdt i de britiske baseområder, tog tyrkisk-cyprioterne omkring halvdelen tilbage,
medens resten blev overdraget til Republikken Cyperns myndigheder ifølge bestemmelserne i
et aftalememorandum.
Fordi antallet af ulovlige indvandrere stadig er betænkeligt højt, mener Kommissionen, at
Republikken Cyperns overvågning af den grønne linje mellem overgangsstederne, jf. artikel 3
7
8
9
10
Ca. to tredjedele havde ifølge Republikken Cyperns politi et tyrkisk visum, som også var gyldigt i den
nordlige del af Cypern, og ca. en tredjedel havde et tyrkisk visum sammen med en 'visum' fra 'TRNC'.
Se bilag VI.
Tilståelser og antagelser er relevante i disse sager, hvor det cypriotiske politi ikke har dokumentation
vedrørende de ulovlige indvandrere.
I rapporteringsperioden foretog 2 helikoptere i alt 115 patruljeflyvninger, herunder patruljering af den
grønne linje.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0005.png
i forordningen om den grønne linje, bør styrkes uden yderligere forsinkelse. Kommissionen
har ført en konstruktiv arbejdsdialog med Republikken Cyperns myndigheder. Der er afholdt
flere møder i Cypern og en workshop i Bruxelles i maj 2007 med særligt fokus på problemet
med ulovlig indvandring over den grønne linje og med lejlighed til at drøfte, hvilke
foranstaltninger der skal træffes i nær fremtid.
Ved denne lejlighed orienterede repræsentanter for Republikken Cypern Kommissionen om,
hvilke skridt der er taget siden workshoppen i december 2005. Her kan nævnes et udvidet
samarbejde med UNFICYP, UNPO, myndighederne for de britiske baseområder og de
cypriotiske væbnede styrker og brug af helikoptere og personale fra de lokale politistationer
og politihovedkvarterets udlændinge- og indvandringsdepartement til overvågning af den
grønne linje som nævnt ovenfor. Med hensyn til asylansøgere er det blevet gjort mindre
attraktivt for dem at søge arbejde, og behandlingen af asylansøgninger er blevet fremskyndet.
Med hensyn til overvågning af den grønne linje er Republikken Cypern tilbageholdende med
at træffe nogen form for foranstaltninger, som kunne give den grønne linje udseende af at
være en ekstern grænse. Der er således ikke anskaffet yderligere udstyr til overvågning af den
grønne linje, og der er heller ingen planer derom, og det personale, som beskæftiger sig med
ulovlige migrationsstrømme (også politiet) ved overgangsstederne, er ikke blevet forøget. Til
trods for Republikken Cyperns planer som nævnt i sidste års rapport om den grønne linje har
Republikken Cypern ikke indført mere restriktive regler for udstedelse af cypriotiske visa, og
der er ikke etableret noget nyt interneringscenter for ulovlige indvandrere.
Kommissionen anbefaler, at Republikken Cyperns myndigheder tager konkrete skridt til at
opfylde deres forpligtelser efter forordningen om den grønne linje uden yderligere
forsinkelser, ikke mindst med henblik på Cyperns fremtidige deltagelse i Schengen. Selv om
den grønne linje ikke er en ydre grænse, bør Republikken Cypern i praksis indfri sine
forpligtelser på de af regeringen kontrollerede områder til mindst mulig ulempe for kontakten
mellem de to samfund.
3.
3.1.
V
AREPASSAGE
Handelens værdi
I henhold til artikel 8 i Kommissionens forordning (EF) nr. 1480/2004
11
har det tyrkisk-
cypriotiske handelskammer hver måned givet meddelelse om, for hvilke varer (art, mængde
og værdi) det har udstedt ledsagedokumenter.
Republikken Cyperns myndigheder har også forelagt Kommissionen månedlige rapporter om
art, mængde og værdi af varer, der har passeret den grønne linje. Disse rapporter omfattede
varer, der blev sendt ind i de af regeringen kontrollerede områder gennem overgangsstederne
Pergamos og Strovilia, som hører under de britiske baseområder.
Ifølge oplysninger fra det tyrkisk-cypriotiske handelskammer udgjorde den samlede værdi af
varer, for hvilke der blev udstedt ledsagedokumenter i rapporteringsperioden, 4 806 100 EUR,
medens den faktiske varehandel repræsenterede ca. 3 380 805 EUR
12
. Kommissionen blev
med hensyn til denne betydelige forskel i de indberettede tal oplyst om, at der til tider blev
udstedt ledsagedokumenter for en anslået og ikke nøjagtig mængde, og at de mængder og
dermed deres værdi, som i sidste ende passerede den grønne linje, var mindre end tallene i
11
12
Kommissionens forordning (EF) nr. 1480/2004 af 10. august 2004 (EUT L 272 af 20.8.2004, s. 3).
Se bilag I og II.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0006.png
ledsagedokumenterne. En gang imellem blev forsendelser desuden aflyst
13
. Det tyrkisk-
cypriotiske handelskammer oplyste desuden Kommissionen om, at ledsagedokumenterne ikke
altid blev fremlagt eller kontrolleret, når varerne passerede den grønne linje. Hvad angår dette
sidste spørgsmål, har Republikken Cyperns myndigheder bekræftet, at hver enkelt sending
kontrolleres, men nævner samtidig, at de ikke er forpligtet til at bede om
ledsagedokumenterne, da det er den erhvervsdrivende, der har pligt til at fremvise dem.
I forhold til den foregående rapporteringsperiode viser tallene en stor samlet værdistigning for
varer, der har passeret den grønne linje. Ifølge oplysninger fra Republikken Cyperns
myndigheder var den samlede handelsværdi af varer, som faktisk passerede den grønne linje,
næsten fordoblet i forhold til den foregående rapporteringsperiode, nemlig 3 380 805 EUR
sammenlignet med 1 734 770 EUR.
Handelen fra de af regeringen kontrollerede områder til den nordlige del af Cypern er ganske
vist ikke omfattet af forordningen om den grønne linje, men det kan nævnes, at den beløb sig
til 1 027 688 EUR i rapporteringsperioden sammenlignet med 442 408 EUR i den foregående
periode ifølge tal fra det cypriotiske handels- og industrikammer. Handelen fra de af
regeringen kontrollerede områder til den nordlige del af Cypern er således mere end fordoblet,
men den udgør stadig kun en tredjedel af handelen i den modsatte retning. Det tyrkisk-
cypriotiske samfund anvender et licenssystem, som i princippet "genspejler" restriktionerne i
forordningen om den grønne linje. De accepterer f.eks. kun varer med oprindelse i de af
regeringen kontrollerede områder, kræver, at ledsagedokumenter skal udstedes af det
cypriotiske handels- og industrikammer og tillader ikke passage af dyr og animalske
produkter over den grønne linje. De tyrkisk-cypriotiske myndigheder tillod enkelte
undtagelser på et uklart ad hoc-grundlag.
3.2.
Varernes art
Tallene om varernes art viser et begrænset antal nye varer, som passerer den grønne linje til
de af regeringen kontrollerede områder. De bidrog dog ikke til nogen væsentlig forøgelse af
handelen.
Som i den foregående rapporteringsperiode omfattede hovedkategorierne af omsatte produkter
grøntsager, træprodukter og møbler
14
.
Handelen over den grønne linje i rapporteringsperioden var med en enkelt undtagelse helt
intern for øen. Den 30. april 2007 passerede en sending aluminiumskrot den grønne linje, som
efterfølgende blev afskibet til Det Forenede Kongerige. Efter en sending Cyprus Delights
(loukoum) i december 2005 var denne sending kun det andet eksempel på passage over den
grønne linje med henblik på senere afskibning til en anden medlemsstat.
3.3.
Indberetning af uregelmæssigheder
Siden maj 2006 er der indberettet 6 tilfælde af uregelmæssigheder, hvor varerne ikke fik lov
til at passere den grønne linje. I fire tilfælde opfyldte varemærkningen ikke kravene, og i to
tilfælde blev der ikke fremlagt ledsagedokumentation.
13
14
Se bilag III. I juli 2006 blev to store partier kartofler, der via havnen i Limassol skulle sendes til EU-
medlemsstater, aflyst i sidste øjeblik, efter at der var lagt politisk pres på de tyrkisk-cypriotiske
leverandører. Se også punkt 3.5 nedenfor.
Se bilag IV.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0007.png
3.4.
Positiv udvikling i varebevægelserne
I rapporteringsperioden er der konstateret en positiv udvikling på nogle områder, som har
bevirket en gradvis fjernelse af tidligere hindringer for handelen over den grønne linje. Her
kan nævnes:
månedlige rundbordsdiskussioner mellem de tre kamre (det cypriotiske handels- og
industrikammer, det tyrkisk-cypriotiske handelskammer og det tyrkisk-cypriotiske
industrikammer) som led i det af USAID finansierede EDGE-projekt (Economic
Development and Growth for Enterprises) med henblik på at finde frem til tekniske og
praktiske løsninger på eksisterende problemer i handelen over den grønne linje
'Cyprus Producer Network', et netværk af tyrkisk-cypriotiske og græsk-cypriotiske
producenter, er under oprettelse med det formål at øge samarbejdet og tilvejebringe teknisk
bistand, træning og rådgivning for at lette problemerne på den grønne linje. Dette projekt,
hvortil der for nylig blev ydet tilskud fra UNDP-ACT, sigter mod at forbedre samarbejdet
mellem de deltagende kamre (det tyrkisk-cypriotiske handelskammer, det tyrkisk-
cypriotiske industrikammer og det cypriotiske handels- og industrikammer).
3.5.
Vedvarende hindringer og vanskeligheder for varebevægelserne
Der er stadig mange hindringer for handelen på tværs af den grønne linje til trods for disse
positive udviklinger.
Tyrkisk-cypriotiske erhvervskøretøjer, navnlig lastbiler og busser, kan endnu ikke cirkulere
frit rundt på øen. Republikken Cypern accepterer ikke synsattester for erhvervskøretøjer
15
eller erhvervskørekort
16
, der er udstedt af det tyrkisk-cypriotiske samfund (dog accepteres
synsattester for personbiler). Regeringen har stillet forslag til lovgivning til at gøre det lettere
for tyrkisk-cypriotiske lastbiler at transportere varer over den grønne linje. Parlamentet har
hverken i den foregående eller indeværende valgperiode truffet nogen afgørelse om
spørgsmålet efter protester fra den græsk-cypriotiske lastbilchaufførforening. Republikken
Cyperns myndigheder yder dog tyrkisk-cyprioter visse former for hjælp til at gøre brug af
regeringens egen service. Ministeriet for kommunikation og offentlige arbejder beskæftiger
f.eks. en tyrkisk-cypriot, som bl.a. har til opgave at tolke ved licensundersøgelser og sørge for
offentliggørelse af meddelelser i tyrkisk-cypriotiske dagblade. Interessen hos tyrkisk-
cypriotiske lastbilchauffører har dog været begrænset. En mere liberal holdning fra
Republikken Cyperns side vil kunne bidrage til at forbedre samarbejdet mellem begge
samfund på tværs af den grønne linje.
Kommissionen har modtaget klager fra tyrkisk-cypriotiske erhvervsdrivende om forsinkelser
med fortoldning af varer ved passage af den grønne linje, særlig af sendinger af kartofler.
Republikken Cyperns myndigheder har forklaret forsinkelserne med, at sendingerne i henhold
til forordningen om den grønne linje skulle inspiceres, og at rapporten om
plantesundhedsinspektion i givet fald skulle erstattes af et plantepas. Kommissionen er blevet
forsikret om, at denne inspektion i fremtiden kun vil tage to til tre arbejdsdage. De
erhvervsdrivende kan frit transportere kartoflerne til kølelagre i de af regeringen kontrollerede
områder, medens inspektionen står på, men kartoflerne forbliver under toldmyndighedernes
kontrol.
Kommissionen har også fået klager fra tyrkisk-cypriotiske erhvervsdrivende over, at
Republikken Cyperns myndigheder til tider kræver, at der fremlægges en handelsfaktura
15
16
For alle tyrkisk-cypriotiske lastbiler af bruttovægt på over 3,5 t.
For alle tyrkisk-cypriotiske lastbiler af bruttovægt på 7,5 t og derover.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0008.png
foruden de obligatoriske ledsagedokumenter. Republikken Cyperns myndigheder har over for
Kommissionen oplyst, at de har sendt et brev til alle toldembedsmænd med besked om, at det
ikke må kræves, at der fremlægges en faktura for varer, der passerer grænsen, da det ikke er
obligatorisk i forbindelse med varebevægelserne. Denne instruks bliver gentaget ved de
regelmæssige uddannelseskurser for Republikken Cyperns toldembedsmænd.
I slutningen af rapporteringsperioden skulle et større parti på omkring 3 800 tons kartofler
(næsten en fjerdedel af forårshøsten i den nordlige del af Cypern svarende til høsten fra knap
50 lokale kartoffelavlere) sendes over den grønne linje sandsynligvis med henblik på senere
afskibning via Limassols havn (beliggende i de af regeringen kontrollerede områder) til andre
medlemsstater. Efter pres fra elementer i det tyrkisk-cypriotiske samfund på avlerne og de
tyrkisk-cypriotiske erhvervsdrivende blev denne handel over den grønne linje dog i sidste
ende annulleret.
Der blev rapporteret om problemer for tyrkisk-cypriotiske erhvervsdrivende med at få afsat
deres produkter i supermarkeder i de af regeringen kontrollerede områder og med at
annoncere i del af pressen i de af regeringen kontrollerede områder som andre eksempler på
barrierer, som kan begrænse handelen over den grønne linje. Blandt andre barrierer, som
Kommissionen har fået kendskab til, kan nævnes, at myndighederne for de britiske baser fra
tid til anden kræver ledsagedokumenter for varer, der traditionelt leveres til den tyrkisk-
cypriotiske befolkning i Pyla, som ligger i bufferzonen. I dette meget specifikke tilfælde
kræves der som undtagelse fra standardreglerne i medfør af artikel 4, stk. 10, i forordningen
om den grønne linje ingen ledsagedokumentation.
Det tyrkisk-cypriotiske samfund har desuden stillet spørgsmålstegn ved det lave loft for
indkøbsmuligheder for personer, som passerer den grønne linje. Artikel 6, stk. 1, i
forordningen om den grønne linje fastsætter, at varer, som personer, der passerer linjen,
medfører i deres personlige bagage, fritages for omsætningsafgift og punktafgift, hvis de er
uden handelsmæssig karakter, og deres samlede værdi ikke overstiger 135 EUR pr. person.
Repræsentanter for Det Forenede Kongerige underrettede Kommissionen om, at der for
myndighederne for det britiske baseområde var praktiske vanskeligheder forbundet med
håndteringen af varer, som krævede et plantesundhedsbevis, idet der manglede tekniske
faciliteter. Republikken Cypern har tilbudt sine faciliteter.
Der foregår tilsyneladende et større varesmugleri på tværs af den grønne linje, særlig ved
"illegale" overgangssteder, som benyttes af lokalebefolkningen og landbrugere (f.eks. i Pyla
og Pergamos i bufferzonen), hvor overvågningen er utilstrækkelig. Ifølge nogle observatører
antages mængden af smuglergods at være større end den legale handel.
Problemet med smuglergods understreger behovet for en effektiv overvågning af den grønne
linje fra Republikken Cyperns side.
Endelig skal det bemærkes, at handelen over den grønne linje som helhed betragtet fortsat er
begrænset. Det skyldes i vid udstrækning restriktioner, som findes i selve forordningen om
den grønne linje. Det tillades ikke, at produkter, der er ankommet til den nordlige del af øen
fra andre EU-medlemsstater eller Tyrkiet, passerer over til de af regeringen kontrollerede
områder. Dette kan blive en væsentlig ulempe for producenter, tjenesteleverandører og
forbrugere både nord og syd for den grønne linje som fremhævet i en nylig undersøgelse
foretaget af Verdensbanken
17
.
17
Undersøgelse med titlen "Sustainability and Sources of Economic Growth in the northern part of
Cyprus", 2006, foretaget inden for rammerne af det EU-finansierede program "Partnership for the
Future", som administreres af UNDP.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0009.png
3.6.
Midlertidig varepassage
Som i den foregående rapporteringsperiode var der problemer med den midlertidige
varepassage. Der er fire hovedkategorier af varer, der er berørt af disse problemer:
midlertidig passage for varer til levering af en tjenesteydelse (f.eks. et tyrkisk-cypriotisk
rockorkesters musikinstrumenter til brug ved en koncert i de af regeringen kontrollerede
områder)
midlertidig passage for græsk-cypriotiske varer til områder uden for regeringens kontrol
(f.eks. møbler, som repareres eller udbedres i den nordlige del af Cypern); på grund af
oprindelsesstatuskravene tillader forordningen om den grønne linje ikke, at sådanne
produkter genindføres i de af regeringen kontrollerede områder
midlertidig passage for tyrkisk-cypriotiske varer, som skal udstilles på en messe i de af
regeringen kontrollerede områder (f.eks. er tyrkisk-cypriotisk deltagelse i Cyperns
internationale handelsmesse i stadig tilbagegang fra 53 tyrkisk-cypriotiske
erhvervsdrivende i 2005 og 16 i 2006 til kun 3 i indeværende år). Passage for varer, som er
bestemt til gratis uddeling af prøver er desuden heller ikke tilladt (da der ikke er tale om
køb)
midlertidig passage for tyrkisk-cypriotiske tekniske anordninger, der skal repareres i de af
regeringen kontrollerede områder.
Forordningen om den grønne linje tillader ikke i sin nuværende stand sådanne transaktioner.
Republikken Cypern anvender et system med ad hoc-undtagelser. Det hævdes på denne
baggrund, at alle tyrkisk-cypriotiske anmodninger til dato er blevet imødekommet, og at det
derfor ikke er nødvendigt juridisk set at formalisere proceduren. Det aktuelle ad hoc-system er
imidlertid ikke i overensstemmelse med forordningen, og det er ikke gennemsigtigt og kan
derfor virke som en bremse på handelen. Dette spørgsmål bør tages op de lege ferenda i en
planlagt ændring af forordningen om den grønne linje.
3.7.
Handelslettelse
I november 2006 vedtog momsudvalget
18
en forenklet ordning for tyrkisk-cypriotiske
erhvervsdrivende, som er etableret i den nordlige del af Cypern, og som sælger direkte til
endelige forbrugere i de af regeringen kontrollerede områder. Ifølge denne ordning kan
tyrkisk-cypriotiske erhvervsdrivendes varer momsberigtiges direkte ved den grønne linje ved
salg i de af regeringen kontrollerede områder. Tyrkisk-cypriotiske erhvervsdrivende skal
derfor ikke momsregistreres i de af regeringen kontrollerede områder.
I februar 2007 afholdt Kommissionen sammen med det tyrkisk-cypriotiske handelskammer et
heldagsseminar til at orientere navnlig tyrkisk-cypriotiske erhvervsdrivende om procedurer og
krav ved den grønne linje.
Der er truffet følgende ekstra foranstaltninger for at lette handelen med bestemte produkter:
Kartofler
Efter tilladelse i begyndelsen af 2006 fra den kompetente tjeneste i kommissionen for handel
med kartofler over den grønne linje blev der uden større problemer
19
sendt flere
18
19
Artikel 398 i Rådets direktiv 2006/112/EF (tidligere artikel 29, stk. 2, i Rådets direktiv 77/388/EØF).
Hvad angår problemer med handelen med kartofler, som ikke er bestemt til forbrug i Republikken
Cypern, henvises der til punkt 3.5 ovenfor.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0010.png
lastbilladninger kartofler (i alt ca. 290 tons) (alene) bestemt til forbrug i de af regeringen
kontrollerede områder.
Kartofler pålægges ikke told, men hver lastbil skal medføre en rapport om
plantesundhedsinspektion, som udarbejdes af uafhængige plantesundhedseksperter i
overensstemmelse med bilag III til Kommissionens forordning (EF) nr. 1480/2004
20
. For at
lette handelen med kartofler over den grønne linje sørgede Kommissionen for, at disse
eksperter var til stede i hele den vigtigste høstsæson (medio april til medio juni). På andre
tidspunkter kunne de tilkaldes i løbet af et par arbejdsdage (til dato fra tyrkisk-cypriotiske
erhvervsdrivendes anmodninger om tilkaldelse af en plantesundhedsekspert blevet
imødekommet i alle tilfælde).
Kommissionen er i færd med at udvide den eksisterende liste over udpegede uafhængige
plantesundhedseksperter.
Citrusfrugter
Til dato har der ikke foregået nogen handel med citrusfrugter.
Uafhængige eksperter, som Kommissionen havde udpeget fra flere medlemsstater, foretog
igen inden høsten i efteråret 2006 den årlige inspektion. De bekræftede resultaterne af
foregående inspektioner fra 2003 til 2005, at der ikke blev fundet de relevante skadelige
organismer, og det dermed måtte konkluderes, at de ikke forekom i den nordlige del af
Cypern. Kommissionen har planer om at fortsætte denne overvågning sideløbende med
inspektion og kontrol af plantager og forsendelser af citrusfrugter over den grønne linje.
Honning og fisk
Som nævnt ovenfor traf Kommissionen den 4. maj 2007 en beslutning om ophævelse af
forbud mod transport af visse animalske produkter på øen Cypern i henhold til Rådets
forordning (EF) nr. 866/2004 og fastsættelse af vilkår for transport af fersk fisk og honning
over den grønne linje
21
.
Kommissionen er i færd med at udpege uafhængige eksperter fra medlemsstaterne, som i
overensstemmelse med bilag I og II til Kommissionens beslutning skal inspicere de tyrkisk-
cypriotiske fiskerfartøjer, fra hvilke der landes fersk fisk, med hensyn til overholdelse af
hygiejnereglerne for fødevarer af animalsk oprindelse, og udtage 10 stikprøver af honning i
produktionskæden til efterfølgende analyse i specifikke EU-laboratorier.
Træ
I februar 2007 udarbejdede en uafhængig plantesundhedsekspert for første gang en rapport
om plantesundhedsinspektion i forbindelse med transport over den grønne linje af et specifikt
præfabrikeret træhus. Efter artikel 4, stk. 4, i Rådets forordning (EF) nr. 866/2004 og artikel 3,
stk. 1, i Kommissionens forordning (EF) nr. 1480/2004, som begge refererer til Rådets
direktiv 2000/29/EF, var denne procedure nødvendig, da det pågældende præfabrikerede hus
var fremstillet af nåletræ med oprindelse i Tyrkiet.
3.8.
linje
Forslag fra Republikken Cypern til en udvidelse af handelen over den grønne
I slutningen af marts 2007 forelagde Republikken Cyperns myndigheder Kommissionen en
række foranstaltninger til at udvide handelen inden for rammerne af forordningen om den
20
21
Kommissionens forordning (EF) nr. 1480/2004 af 10. august 2004 (EUT L 272 af 20.8.2004, s. 3).
Kommissionens beslutning 2007/330/EF af 4. maj 2007, EUT L 123 af 12.5.2007, s. 30.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0011.png
grønne linje. De fleste af disse foranstaltninger er af ensidig karakter og henhører under
Republikken Cyperns kompetence. Pakken omfatter også et forslag om at åbne den grønne
linje for handel med fisk og honning såvel som mælk og mejeriprodukter. Kommissionen har
i mellemtiden vedtaget sin beslutning om fisk og honning
22
, så en beslutning om mælk og
mejeriprodukter vil skulle vente, indtil EU-reglerne for fødevaresikkerhed i den nordlige del
af Cypern er opfyldt. Der leveres allerede en begyndende assistance til det tyrkisk-cypriotiske
samfund hertil.
Endelig har Republikken Cypern fornyet sit forslag om indførelse af en nul-momssats for
varer, der passerer den grønne linje fra de af regeringen kontrollerede områder til den nordlige
del af Cypern. Kommissionen pegede allerede i sidste års rapport på, at en sådan nulsats for
leverancer kun kunne berettiges, hvis de blev behandlet som eksport. Dette gælder uanset om
disse leverancer betegnes eksport. Hvis varer, der sendes til den nordlige del af Cypern,
behandles som eksport, skal varer, der kommer derfra, ligeledes behandles som import. Det er
kun under disse omstændigheder, at den foreslåede ændring ville være acceptabel.
I almindelighed må man afvente og se, om foranstaltningerne virkelig kan befordre handelen
over den grønne linje og økonomisk samvirke på øen, hvilket ville være en positiv udvikling.
De må dog ikke betragtes som en substitut for Kommissionens forslag til en rådsforordning
om særlige vilkår for handelen med de områder i Republikken Cypern, hvor Republikken
Cyperns regering ikke udøver faktisk kontrol (forordningen om direkte handel), som stadig er
til behandling i Rådet.
4.
K
ONKLUSIONER
Forordningen om den grønne linje skaber fortsat et stabilt retsgrundlag for den frie
bevægelighed for cyprioter og andre EU-borgere, der dagligt passerer linjen ved
overgangsstederne.
Dog er de bekymringsværdigt, at der stadig er mange, som passerer den grønne linje ulovligt.
Kommissionen mener, at Republikken Cyperns overvågning i medfør af artikel 3 i
forordningen om den grønne linje skal styrkes væsentligt. Med hensyn til overvågning af den
grønne linje er Republikken Cypern tilbageholdende med at træffe nogen form for
foranstaltninger, som kunne give den grønne linje udseende af at være en ekstern grænse,
hvilket ville være politisk uacceptabelt.
I forhold til den foregående rapporteringsperiode viser tallene en stor samlet værdistigning for
varer, der har passeret den grønne linje. Ifølge oplysninger fra Republikken Cyperns
myndigheder var den samlede værdi af varer, som faktisk passerede den grønne linje, næsten
fordoblet til omkring 3,3 EUR. Handelen over den grønne linje er dog som helhed betragtet
ret begrænset. I rapporteringsperioden blev der indført meget få nye produkter, men de bidrog
ikke til nogen væsentlig stigning i den månedlige handelsværdi. Kun i et tilfælde blev varer,
som passerede over den grønne linje, forhandlet videre til en anden medlemsstat. At
handelsmængden er begrænset skyldes også restriktionerne i forordningen om den grønne
linje selv, som kun tillader passage af linjen af varer, som er fuldt ud fremstillet i den nordlige
del af Cypern eller har undergået en sidste, væsentlig og økonomisk berettiget bearbejdning
eller forarbejdning dér.
Til trods for en positiv udvikling på forskellige områder i forbindelse med varebevægelser
bekræfter flere sager, at der stadig er mange hindringer for en udbygning af handelen over den
grønne linje. Republikken Cypern godtager f.eks. ikke synsattester for tyrkisk-cypriotiske
22
Se punkt 3.7 ovenfor.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lastbiler, ejheller erhvervskørekort til tunge lastvogne udstedt af det tyrkisk-cypriotiske
samfund. Der er ikke blevet fulgt op på lovgivning, som var til behandling i Republikken
Cyperns parlament under den foregående valgperiode, og som eventuelt kunne have været et
skridt i retning af en forbedring af den aktuelle situation. De psykologiske handelsbarrierer er
desuden stadig betydelige.
Pressionsgrupper på begge sider af den grønne linje arbejder på at forhindre en udvikling af
handelen over den grønne linje. Særlig beklagelsesværdigt er det fortsatte direkte pres på
erhvervsdrivende fra elementer i det tyrkisk-cypriotiske samfund.
Spørgsmålet om midlertidig varepassage bør tages op de lege ferenda.
Kommissionen har taget diverse skridt til at lette handelen over den grønne linje, særlig
handelen med kartofler, citrusfrugter, honning og fisk og træ.
Det må overordnet konkluderes, at forordningen om den grønne linje fortsat er et praktisk
grundlag for vare- og personpassage til og fra de af regeringen kontrollerede områder i
Republikken Cypern, selv om varestrømmen stadig er relativ begrænset. Kommissionen vil
fortsat føre tilsyn med forordningens gennemførelse.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0013.png
Technical Annexes
Annex I
Overview table summarising the monthly reports of the Turkish Cypriot
Chamber of Commerce according to Article 8 of Commission Regulation 1480/2004 (EUR)
Traded
Products
Aluminium/
PVC
Products
Building/
Articles of
Stone
Charcoal
Chemical
Products
Clothing
Earth/Stone
Electronic
Equipment
Food/Drink
Handicraft
products
Iron/Steel
Paper
Products
Plastering
machine and
material
Plastic
Products
Pre-
fabricated
buildings
Raw metal
Saddlery
and Harness
Vegetables
Water
Storage/heat
ing
Wooden
products/
furniture
Total
May
7 773
Jun
21190
Jul
377 867
Aug
6 124
Sept
23 190
Oct
25 657
Nov
4 953
Dec
8 595
Jan
1 314
Feb
2 845
Mar
5 871
Apr
805
Total
486 184
19 965
38 432
23 535
16 976
22 843
40 250
41 066
30 146
32 233
49 724
61 241
71 921
448 332
1 206
7 888
1 014
0
38 672
862
5 735
517
16 764
0
0
10 966
1 242
707
18 339
0
2 069
1 034
12 598
0
0
8 777
0
241
1 790
1 007
4 777
862
22 034
0
0
10 194
0
14 548
0
0
5 164
0
7 921
0
0
9 154
109
34 862
1 138
0
4 293
0
14 946
0
0
14 175
1 862
7 784
0
0
5 082
603
9 323
0
0
13 246
776
0
0
0
12 945
276
12 903
1 724
0
12 047
0
0
0
0
5 376
414
8 399
0
0
10 590
1 800
0
0
0
982
0
21 341
0
0
14 192
617
8 871
0
0
1 367
0
11 072
0
0
23 931
527
0
0
0
2 806
4 647
15 061
4 655
0
25 507
0
0
0
0
5 737
1 284
14 412
4 707
1 206
160 667
7 947
67 013
59 939
1 869
56 333
9 637
166 774
11 086
17 811
0
24 522
0
41 518
0
27 525
0
39 096
0
25 456
0
36 906
0
23 032
0
21 126
0
32 417
7 759
30 905
0
31 301
0
351 615
7 759
12 672
0
0
586
9 052
615
24 588
0
2 715
0
137 167
0
34 698
0
158 754
0
28 103
0
83 610
0
95 603
0
274 526
0
38 097
0
387 586
0
96 840
0
175 426
2 759
67 707
0
244 575
345
79 659
0
122 634
0
44 190
0
32 069
0
56 353
0
35 552
565 689
615
1 676 487
3 690
31 166
31 802
39 259
38 581
49 217
71 571
90 484
109 241
51 404
72 079
82 448
56 005
723 257
162 631
197 156
661 549
320 485
310 561
571 892
640 962
472 275
453 417
403 236
308 351
303 585
4 806 100
1 EUR = 0,58 CYP
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0014.png
Annex II: Value of goods crossing the Green Line reported by the authorities of the
Republic of Cyprus (May 2006-April 2007)
May
June
July
August
September
October
November
December
January
February
March
April
Total
1 EUR=0.58 CYP
€ 168 836
€ 128.561
€ 219 943
€ 278 582
€ 276 110
€ 352 016
€ 469 415
€ 350 421
€ 342 652
€ 274 562
€ 285 252
€ 234 456
€ 3 380 805
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0015.png
ANNEX III: Values of goods which crossed the Green Line and value of goods for which
accompanying documents were issued by the Turkish Cypriot Chamber of Commerce
700000
600000
500000
Value of trade (EUR)
400000
300000
Value of trade of goods which crossed the Green
Line
Value of trade for which accompanying documents
were issued
200000
100000
0
ay
ry
ly
y
Ju
ne
em
be
em
be
m
be
ct
ob
Ja
nu
Au
Fe
br
Se
N
Month
DA
D
ec
e
O
ov
pt
M
Ap
ril
st
Ju
gu
ar
ua
M
ar
ch
er
r
r
r
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0016.png
Annex IV:
Most traded goods
Other
19%
Vegetables
35%
Building/articles of stone
9%
Aluminium/PVC products
10%
Wooden products/furniture
Raw metal11,4
15%
12%
Vegetables
Wooden products/furniture
Raw metal
Aluminium/PVC products
Building/articles of stone
Other:
Total:
1 676 487
723 257
565 689
486 184
448 332
906 151
4 806 100
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0017.png
ANNEX V: Development of most traded goods
Development of trade of goods with highest trade value
450000
400000
350000
300000
250000
200000
150000
100000
50000
0
Vegetables
Wooden products/furniture
Raw metal
Aluminium/PVC products
Building/articles of stone
Value (EUR)
ay
ry
ly
y
Ju
ne
em
be
em
be
m
be
ct
ob
Ja
nu
Au
Fe
br
Se
N
Month
DA
D
ec
e
O
ov
pt
M
Ap
ril
st
r
er
Ju
gu
ar
ua
M
ar
ch
r
r
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0018.png
ANNEX VI Illegal immigration for the period 01/05/2006 - 30/04/2007
MONTH /YEAR
ILLEGAL
IMMIGRATION
(total number)
(1+3+5)
ILLEGAL IMMIGRATION /
ASYLUM SEEKERS
via the Green
Line
ILLEGAL IMMIGRATION
/
ASYLUM SEEKERS
directly to the government-
controlled areas (not via the
Green Line)
ILLEGAL
ASYLUM
IMMIGRANTS
SEEKERS
(3)
(4)
ILLEGAL
IMMIGRATION
via
the British Sovereign
Base Areas*
(5)
ILLEGAL
IMMIGRANTS
(1)
ASYLUM
SEEKERS
(2)
Μay
2006
June 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
November 2006
December 2006
TOTAL
January 2007
February 2007
March 2007
April 2007
TOTAL
TOTAL
(5/2006-4/2007)
176
218
223
255
217
236
262
219
1806
152
210
504
247
1113
2919
176
189
211
251
210
226
262
219
1744
150
201
502
247
1100
2844
(97.43%)
143
139
151
183
168
178
235
188
1385
101
157
465
205
928
2313
(81.32%)
0
1
2
1
0
8
0
0
12
1
6
2
0
9
21
(0.72%)
0
0
0
1
0
0
0
0
1
1
6
2
0
9
10
(47.61%)
0
28
10
3
7
2
0
0
50
1
3
0
0
4
54*
(1.85%)
* None of the illegal immigrants who entered from the British Sovereign Base Areas, applied for asylum.
Source: Republic of Cyprus, Police Headquarters, 18/5/2007
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447566_0019.png
ANNEX VII
CHECKS ON PERSONS AND VEHICLES AT OFFICIAL CROSSING
POINTS OF THE GREEN LINE FOR THE PERIOD 1/5/2006-30/4/2007
PERSONS
Greek
Cypriots
entering
the
northern
part of
Cyprus
Turkish
Cypriots
leaving the
northern
part of
Cyprus and
entering
the
governmen
t-controlled
areas
Greek
Cypriot
vehicles
entering the
northern
part of
Cyprus)
VEHICLES
Turkish
Cypriot
vehicles
leaving the
northern part
of Cyprus
and entering
the
government-
controlled
areas
MONTH/
YEAR
TOTAL
(entries and
exits)
TOTAL (entries
and exits)
05 / 2006
06 / 2006
07 / 2006
08 / 2006
09 / 2006
10 / 2006
11 / 2006
12 / 2006
01 / 2007
02 / 2007
03 / 2007
04 / 2007
88945
94965
96478
110284
60986
56755
49483
47694
43670
36729
46417
56417
788823
166285
153747
154126
139202
98676
100720
87754
85959
89064
89786
98177
84719
1348215
TOTAL
255230
248712
250604
249486
159662
157475
137237
133653
132734
126515
144594
141136
2137038
31266
33665
34219
36588
25427
26793
22220
17053
18465
16660
22434
27133
311923
57114
54996
53453
52104
49020
50477
46142
33652
38663
43796
53145
47191
579753
88380
88661
87672
88692
74447
77270
68362
50705
57128
60456
75579
74324
891676
Note: According to the authorities of the RoC
no records are kept for the return
of Greek Cypriots to the government-controlled
areas and for the return of Turkish Cypriots to the northern part of Cyprus
SOURCE of data:
Republic of Cyprus, Operation Office, Police
Headquarters, 01/06/2007
DA
19
DA