Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2007-08 (1. samling)
KOM (2007) 0586
Offentligt
1447597_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 9.10.2007
KOM(2007) 586 endelig
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om midlertidigt forbud mod brug og salg i Østrig af genetisk modificeret majs (Zea
mays L. linje MON810) i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF
(Kun den tyske udgave er autentisk)
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447597_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
En genetisk modificeret sort af
Zea mays
L. linje MON810 er ved Kommissionens
beslutninger i medfør af del C i direktiv 90/220/EØF blevet godkendt til
markedsføring, og de franske myndigheder har givet tilladelse til markedsføring af
denne genetisk modificerede organisme (GMO). Tilladelsen omfatter alle
anvendelser af produktet, dvs. import, forarbejdning til fødevarer og foder samt
dyrkning.
I overensstemmelse med artikel 16 (beskyttelsesklausulen) i direktiv 90/220/EØF
underrettede Østrig efterfølgende Kommissionen om sin beslutning om midlertidigt
at forbyde eller begrænse markedsføring af
Zea mays
L. linje MON810 til alle
anvendelser, der var givet tilladelse til i henhold til direktiv 90/220/EØF, og angav
årsagerne hertil.
Afledte produkter af
Zea mays
L. linje MON810 (fødevarer og fødevareingredienser
fremstillet af majsmel, majsgluten, majssemulje, majsstivelse, majsglucose og
majsolie fremstillet af
Zea mays
L. linje MON810) er tilladt i henhold til forordning
(EF) nr. 258/97
1
og forordning (EF) nr. 1829/2003
2
. Disse anvendelser er ikke
omfattet af Østrigs meddelelse om beskyttelsesklausulen.
Den Videnskabelige Komité for Planter blev hørt og konkluderede i sine udtalelser,
at de af Østrig forelagte oplysninger ikke udgjorde nyt relevant videnskabeligt
materiale, som der ikke var taget hensyn til ved den oprindelige risikovurdering af
disse GMO’er, og som ville indebære, at dens oprindelige videnskabelige udtalelse
om sikkerheden ved
Zea mays
L. linje MON810 skulle tages op til revision.
Direktiv 90/220/EØF er ophævet ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/18/EF om udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer
3
.
I januar 2004 anmodede Kommissionen Østrig om at tage sin beskyttelsesklausul op
til revision i lyset af den nye lovramme og i givet fald foretage en fornyet anmeldelse
i medfør af direktiv 2001/18/EF.
I overensstemmelse med artikel 23 i direktiv 2001/18/EF forelagde Østrig
Kommissionen yderligere supplerende oplysninger til støtte for den allerede trufne
beskyttelsesklausulforanstaltning.
Kommissionen skal i henhold til artikel 23 i direktiv 2001/18/EF træffe afgørelse
efter proceduren i direktivets artikel 30, stk. 2, i hvilken forbindelse artikel 5 og 7 i
afgørelse 1999/468/EF finder anvendelse under hensyntagen til afgørelsens artikel 8.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), oprettet ved Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002
4
, hvorved den har erstattet de
berørte videnskabelige komitéer, blev hørt i overensstemmelse med artikel 28, stk.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
1
2
3
4
EFT L 43 af 14.2.1997, s. 1.
EUT L 106 af 18.10.2003, s. 1.
EFT L 106 af 17.4.2001, s. 1.
EFT L 31 af 1.2.2002, s. 1. Senest ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 575/2006 (EUT L
100 af 8.4.2006, s. 3).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447597_0003.png
1, i direktiv 2001/18/EF og konkluderede i sin udtalelse af 8. juli 2004
5
, at de af
Østrig forelagte oplysninger ikke indeholdt nyt videnskabeligt materiale, som ville
afkræfte miljørisikovurderingen af
Zea mays
L. linje MON810 og dermed berettige
et forbud mod denne GMO Østrig.
10.
Et udkast til en kommissionsbeslutning om at pålægge Østrig at tilbagekalde sin
nationale beskyttelsesklausul blev derfor i henhold til artikel 5, stk. 2, i afgørelse
1999/468/EF forelagt til udtalelse for udvalget i artikel 30 i direktiv 2001/18/EF.
Udvalget blev hørt den 29. november 2004 om beskyttelsesklausulforanstaltningen,
men har ikke afgivet udtalelse, hvorfor Kommissionen i henhold til artikel 5, stk. 4, i
afgørelse 1999/468/EF straks skal forelægge Rådet et forslag til de foranstaltninger,
der skal træffes, og underrette Europa-Parlamentet.
I overensstemmelse med artikel 5, stk. 6, i Rådets afgørelse 1999/468/EF tilkendegav
Rådet (miljø) den 24. juni 2005, at det med kvalificeret flertal modsatte sig forslaget
om at pålægge Østrig at tilbagekalde sin beskyttelsesklausulforanstaltning, hvilket
indebærer, at Kommissionen skal tage sine forslag op til fornyet overvejelse.
Rådet fremførte i sin erklæring, at "der stadig er en vis usikkerhed omkring de
nationale beskyttelsesforanstaltninger på markedet for [den] genetisk modificerede
majssort […]MON810" og opfordrede Kommissionen til "at indhente yderligere
oplysninger om den pågældende genetisk modificerede organisme og gøre sig
yderligere overvejelser om, hvorvidt den foranstaltning, [Østrig] har truffet for som
en midlertidig forsigtighedsforanstaltning at suspendere markedsføringen heraf er
berettiget, og om godkendelsen af [denne] organisme stadig opfylder
sikkerhedskravene i direktiv 2001/18/EF".
I november 2005 blev EFSA hørt om, hvorvidt der var videnskabeligt grundlag for at
tro, at fortsat markedsføring af
Zea mays
L. linje MON810 på tilladelsens betingelser
ville kunne være til skade for sundhed og miljø, og det blev navnlig bedt om at tage
hensyn til yderligere videnskabelige oplysninger, der måtte være fremkommet siden
den tidligere videnskabelige udtalelse i forbindelse med vurderingen af denne GMO's
sikkerhed.
I sin udtalelse af 29. marts 2006 (offentliggjort den 11. april 2006)
6
vurderede EFSA,
efter at have undersøgt det af Østrig forelagte materiale, at det foreliggende
videnskabelige materiale ikke underbygger de østrigske argumenter, og
konkluderede, at der ikke er grund til at tro, at fortsat markedsføring af
Zea mays
L.
linje MON810 på tilladelsens vilkår vil kunne skade menneskers og dyrs sundhed
eller miljøet.
11.
12.
13.
14.
15.
5
6
Udtalelse fra ekspertpanelet for genetisk modificerede organismer efter anmodning fra Kommissionen
som følge af Østrigs påberåbelse af artikel 23 i direktiv 2001/18/EF, The EFSA Journal (2004) 78, 1-13.
Udtalelse fra ekspertpanelet for genetisk modificerede organismer efter anmodning fra Kommissionen
angående genetisk modificerede afgrøder (Bt176 majs, MON810 majs, T25 majs, Topas 19/2 raps og
Ms1xRf1 raps), omfattet af beskyttelsesklausuler i medfør af artikel 16 i direktiv 90/220/EØF, The
EFSA Journal (2006) 338, 1-15.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.
I overensstemmelse med artikel 5, stk. 6, i Rådets afgørelse 1999/468/EF forelagde
Kommissionen et forslag for Rådet om at pålægge Østrig at tilbagekalde sin
beskyttelsesklausulforanstaltning.
Rådet (miljø) tilkendegav den 18. december 2006, at det med kvalificeret flertal
modsatte sig forslaget.
Rådet henviste i sin afgørelse til miljørisikovurderingen ifølge direktiv 2001/18/EF
og anførte, at der ved miljørisikovurderingen mere systematisk burde tages hensyn til
de forskellige landbrugsstrukturer og de enkelte regioners økologiske karaktertræk i
EU.
I overensstemmelse med artikel 5, stk. 6, i Rådets afgørelse 1999/468/EF kan
Kommissionen forelægge Rådet et ændret forslag, forelægge sit forslag på ny eller
fremsætte forslag til en retsakt i henhold til traktaten.
I Rådets afgørelse af 18. december 2006 henvises der kun til miljøaspektet i
beskyttelsesklausulen, nemlig dyrkning.
Østrig har indledt arbejdet med at indsamle alt relevant videnskabeligt materiale
herom, hvilket efter Østrigs opfattelse berettiger, at beskyttelsesklausulen
midlertidigt opretholdes, især med henvisning til "de forskellige landbrugsstrukturer
og de enkelte regioners økologiske karaktertræk" som omhandlet i betragtning 3 i
førnævnte rådsafgørelse. Med henvisning til artikel 23 i direktiv 201/18/EF opfordres
Østrig til at forelægge Kommissionen alt det videnskabelige materiale, der er
indsamlet, og en eventuel ny risikovurdering, når den foreligger, og underrette alle
medlemsstaterne herom.
På grundlag af materialet fra Østrig og Østrigs videnskabelige vurdering træffer
Kommissionen derefter afgørelse efter artikel 23 i direktiv 2001/18/EF om disse
aspekter af Østrigs foranstaltning.
De aspekter af fødevare- og fodersikkerheden ved
Zea mays
L. linje MON810, som
er omhandlet i den godkendelse, der er meddelt efter direktiv 90/220/EØF (herunder
import og forarbejdning), er ens over hele Europa og er vurderet af EFSA, som nåede
frem til, at produktet formentlig ikke vil kunne skade menneskers og dyrs sundhed.
På den baggrund finder Kommissionen, at forslaget bør ændres til kun at omhandle
fødevare- og foderaspektet af Østrigs forbud, nemlig forbuddet mod import og
forarbejdning af uforarbejdede kerner, dels udgangsmateriale til videreforarbejdning,
dels til direkte anvendelse som fødevare eller foder.
I overensstemmelse med artikel 5, stk. 6, i Rådets afgørelse 1999/468/EF forelægger
Kommissionen derfor Rådet et ændret forslag.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447597_0005.png
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om midlertidigt forbud mod brug og salg i Østrig af genetisk modificeret majs (Zea
mays
L. linje MON810) i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF
(Kun den tyske udgave er autentisk)
(EØS-relevant tekst)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001
om udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer og om ophævelse af Rådets
direktiv 90/220/EØF
7
, særlig artikel 23, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Det blev ved Kommissionens beslutning 98/294/EF af 22. april 1998 om
markedsføring af genetisk modificeret majs (Zea
mays
L. linje MON810) i henhold til
Rådets direktiv 90/220/EØF
8
besluttet at give tilladelse til markedsføring af dette
produkt.
Den 3. august 1998 udstedte de franske myndigheder en sådan tilladelse. Tilladelsen
omfatter alle anvendelser af produktet, dvs. import, forarbejdning til fødevarer og
foder samt dyrkning.
I medfør af artikel 35, stk. 1, i direktiv 2001/18/EF, som har afløst direktiv
90/220/EØF
9
, er procedurer for anmeldelse af markedsføring af genetisk modificerede
organismer, som ikke er afsluttet senest den 17. oktober 2002, omfattet af
bestemmelserne i direktiv 2001/18/EF.
Østrig underrettede den 2. juni 1999 Kommissionen om sin beslutning om midlertidigt
at forbyde brug og salg af
Zea mays
L. linje MON810 til alle anvendelser og angav
årsagerne hertil i overensstemmelse med artikel 16, stk. 1, i direktiv 90/220/EØF.
Afledte produkter af
Zea mays
L. linje MON810 (fødevarer og fødevareingredienser
fremstillet af majsmel, majsgluten, majssemulje, majsstivelse, majsglucose og
majsolie fremstillet af
Zea mays
L. linje MON810) er tilladt i henhold til forordning
(2)
(3)
(4)
(5)
7
8
9
EFT L 106 af 17.4.2001, s. 1.
EFT L 131 af 5.5.1998, s. 32.
EFT L 117 af 8.5.1990, s. 15.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447597_0006.png
(EF) nr. 258/97
10
og forordning (EF) nr. 1829/2003
11
. Disse anvendelser er ikke
omfattet af Østrigs meddelelse om beskyttelsesklausulen.
(6)
Den Videnskabelige Komité for Planter konkluderede den 24. september 1999, at der
med de af Østrig forelagte oplysninger ikke var tale om nyt relevant videnskabeligt
materiale, som der ikke var taget hensyn til ved den oprindelige vurdering af dossieret,
og som ville indebære, at komitéens oprindelige udtalelse om produktet blev taget op
til revision.
Den 9. januar og den 9. og 17. februar 2004 forelagde Østrig Kommissionen
supplerende oplysninger til støtte for sine nationale foranstaltninger vedrørende
majslinje MON810.
Kommissionen har i medfør af artikel 28, stk. 1, i direktiv 2001/18/EF hørt Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), oprettet ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 178/2002
12
, hvorved den har erstattet de berørte
videnskabelige komitéer.
EFSA konkluderede den 8. juli 2004
13
, at de af Østrig forelagte oplysninger ikke
udgjorde tilstrækkeligt nyt videnskabeligt materiale til at afkræfte
miljørisikovurderingen af majslinje MON810 og dermed berettige et forbud mod brug
og salg af produktet i Østrig.
Da der under disse omstændigheder ikke var grund til at tro, at produktet udgjorde
nogen risiko for menneskers sundhed eller miljøet, forelagde Kommissionen den
29. november 2004 et udkast til beslutning om at pålægge Østrig at tilbagekalde sin
nationale beskyttelsesklausul til drøftelse i udvalget i artikel 30 i direktiv
2001/18/EF, efter proceduren i samme direktivs artikel 30, stk. 2.
Udvalget afgav imidlertid ikke udtalelse, hvorfor Kommissionen i henhold til artikel 5,
stk. 4, i afgørelse 1999/468/EF om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af
de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen
14
, forelagde Rådet et
forslag til de foranstaltninger, der skal træffes.
Den 24. juni 2005 forkastede Rådet, i overensstemmelse med artikel 5, stk. 6, i
afgørelse 1999/468/EF, dette forslag med kvalificeret flertal.
Rådet fremførte i sin erklæring, at "der stadig er en vis usikkerhed omkring de
nationale beskyttelsesforanstaltninger på markedet for [den] genetisk modificerede
majssort […]MON810" og opfordrede Kommissionen til "at indhente yderligere
oplysninger om den pågældende genetisk modificerede organisme og gøre sig
yderligere overvejelser om, hvorvidt den foranstaltning, [Østrig] har truffet for som en
midlertidig forsigtighedsforanstaltning at suspendere markedsføringen heraf er
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
10
11
12
13
14
EFT L 43 af 14.2.1997, s. 1.
EUT L 106 af 18.10.2003, s. 1.
EFT L 31 af 1.2.2002, s. 1. Senest ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 575/2006 (EUT L
100 af 8.4.2006, s. 3).
Udtalelse fra ekspertpanelet for genetisk modificerede organismer efter anmodning fra Kommissionen
som følge af Østrigs påberåbelse af artikel 23 i direktiv 2001/18/EF, The EFSA Journal (2004) 78, 1-13.
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447597_0007.png
berettiget, og om godkendelsen af
sikkerhedskravene i direktiv 2001/18/EF".
(14)
[denne]
organisme
stadig
opfylder
I november 2005 blev EFSA igen hørt om, hvorvidt der var videnskabeligt grundlag
for at tro, at fortsat markedsføring af
Zea mays
L. linje MON 810 på tilladelsens
betingelser ville kunne skade menneskers sundhed og miljøet. EFSA blev navnlig bedt
om at tage hensyn til yderligere videnskabelige oplysninger, der måtte være
fremkommet siden de tidligere videnskabelige udtalelser i forbindelse med
vurderingen af denne GMO's sikkerhed.
I sin udtalelse af 29. marts 2006
15
konkluderede EFSA, at der ikke er nogen grund til
at tro, at fortsat markedsføring af MON 810-majs på tilladelsens vilkår vil kunne skade
menneskers og dyrs sundhed eller miljøet.
I overensstemmelse med artikel 5, stk. 6, i Rådets afgørelse 1999/468/EF forelagde
Kommissionen et forslag for Rådet om at pålægge Østrig at tilbagekalde sin
beskyttelsesklausulforanstaltning.
I overensstemmelse med artikel 5, stk. 6, i Rådets afgørelse 1999/468/EF tilkendegav
Rådet (miljø) den 18. december 2006, at det med kvalificeret flertal modsatte sig
forslaget.
Rådet henviste i sin afgørelse til miljørisikovurderingen ifølge direktiv 2001/18/EF og
anførte, at der ved miljørisikovurderingen mere systematisk burde tages hensyn til de
forskellige landbrugsstrukturer og de enkelte regioners økologiske karaktertræk i EU.
I overensstemmelse med artikel 5, stk. 6, i Rådets afgørelse 1999/468/EF har
Kommissionen forelagt et ændret forslag, hvori der tages hensyn til Rådets afgørelse
af 18. december 2006, som kun henviser til miljøaspekterne af Østrigs
beskyttelsesklausul, nemlig dyrkning.
Østrig har indledt arbejdet med at indsamle alt relevant videnskabeligt materiale
herom, hvilket efter Østrigs opfattelse berettiger, at beskyttelsesklausulen midlertidigt
opretholdes, især med henvisning til "de forskellige landbrugsstrukturer og de enkelte
regioners økologiske karaktertræk" som omhandlet i betragtning 3 i førnævnte
rådsafgørelse. Med henvisning til artikel 23 i direktiv 201/18/EF opfordres Østrig til at
forelægge Kommissionen alt det videnskabelige materiale, der er indsamlet, og en
eventuel ny risikovurdering, når den foreligger, og underrette alle medlemsstaterne
herom.
På grundlag af materialet fra Østrig og Østrigs videnskabelige vurdering træffer
Kommissionen afgørelse efter artikel 23 i direktiv 2001/18/EF om disse aspekter af
Østrigs foranstaltning.
De aspekter af fødevare- og fodersikkerheden ved
Zea mays
L. linje MON810, som er
omhandlet i den godkendelse, der er meddelt efter direktiv 90/220/EØF (herunder
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
(20)
(21)
(22)
15
Udtalelse fra ekspertpanelet for genetisk modificerede organismer efter anmodning fra Kommissionen
angående genetisk modificerede afgrøder (Bt176 majs, MON810 majs, T25 majs, Topas 19/2 raps og
Ms1xRf1 raps), omfattet af beskyttelsesklausuler i medfør af artikel 16 i direktiv 90/220/EØF, The
EFSA Journal (2006) 338, 1-15.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
import og forarbejdning), er ens over hele Europa og er vurderet af EFSA, som nåede
frem til, at produktet formentlig ikke vil kunne skade menneskers og dyrs sundhed.
(23)
Kommissionens forslag omhandler kun fødevare- og foderaspektet af Østrigs forbud,
nemlig forbuddet mod import og forarbejdning af uforarbejdede kerner, dels som
udgangsmateriale til videreforarbejdning, dels til direkte anvendelse som fødevare
eller foder.
På den baggrund bør Østrig tilbagekalde sine beskyttelsesforanstaltninger, i hvert fald
for så vidt angår import og forarbejdning til fødevarer og foder af
Zea mays
L. linje
MON810 —
(24)
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:
Artikel 1
De foranstaltninger, Østrig har truffet til at forbyde import og forarbejdning til fødevarer og
foderprodukter af genetisk modificeret majs,
Zea mays
L. linje MON 810, som er godkendt til
markedsføring ved beslutning 294/98/EF, kan ikke begrundes efter artikel 23 i direktiv
2001/18/EF.
Artikel 2
Østrig træffer de nødvendige foranstaltninger til at bringe forbuddet mod import og
forarbejdning til fødevarer og foderprodukter af
Zea mays
L. linje MON810 til ophør senest 20
dage efter meddelelsen af denne beslutning.
Artikel 3
Denne beslutning er rettet til Republikken Østrig.
Udfærdiget i Bruxelles, den .[…] 2007.
På Rådets vegne
Formand
DA
8
DA