Europaudvalget 2007
KOM (2007) 0596
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447607_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 15.10.2007
KOM(2007) 596 endelig
2007/0208 (ACC)
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om Fællesskabets holdning til forslaget om at ændre toldkonventionen om international
godstransport på grundlag af TIR-carneter (TIR-konvention af 1975)
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447607_0003.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
110
Begrundelse og formål
Toldkonventionen om international godstransport på grundlag af TIR-carneter (TIR-
konventionen) af 14. november 1975 blev godkendt på Det Europæiske Økonomiske
Fællesskabs vegne ved Rådets forordning (EØF) nr. 2112/78. Konventionen trådte i
kraft i Fællesskabet den 20. juni 1983.
Formålet med den foreslåede beslutning er at foretage ændringer i artikel 13 i bilag 8 til
TIR-konventionen. Ændringerne vedrører de finansielle arrangementer med hensyn til
driften af TIR-bestyrelsen og TIR-sekretariatet under FN's Økonomiske Kommission
for Europa.
120
Generel baggrund
TIR-konventionen, der administreres af De Forenede Nationers Økonomiske
Kommission
for
Europa
(UN-ECE)
i
Genève,
har
etableret
en
toldforsendelsesprocedure for international godstransport ad landevej. Ifølge
konventionen kan varer, der er omfattet af suspension af told og afgifter, krydse
internationale grænser med et minimum af intervention af toldmyndighedernes side
undervejs. Ved at lempe de traditionelle hindringer for den internationale godstransport
tilskynder TIR-ordningen til udvikling af den internationale samhandel. Da ordningen
reducerer
forsendelsestiderne,
kan
der
opnås
store
besparelser
i
forsendelsesomkostningerne. Den største fordel ved ordningen er, at TIR-konventionen
gennem den internationale garantikæde giver forholdsvis enkel adgang til de fornødne
garantier.
I de senere måneder er der for det offentlige/private partnerskab, der er oprettet af
toldmyndighederne og garantiforeningerne, opstået alvorlige problemer inden for TIR-
ordningen navnlig med hensyn til finansiering af TIR-bestyrelsen og TIR-sekretariatet.
Med henblik på at styrke TIR-ordningen og det offentlige/private partnerskab
besluttede de to parter at træffe alle fornødne foranstaltninger til at ændre TIR-
konventionen, så at ordet "afgift" udskiftes med "beløb" og proceduren for fastlæggelse
af dette beløb klart defineres. En anden nødvendig handling var at udarbejde en
procedureaftale mellem UN-ECE og IRU. Gennem disse aktioner vil der helt sikkert
blive oprettet et gennemsigtigt system for finansiering af UN-ECE's TIR-sekretariat og
TIR-bestyrelse.
139
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Der findes ingen gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører.
140
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Den foreslåede beslutning er forenelig med den fælles handels- og transportpolitik.
TIR-ordningen forenkler landevejstransporten og sørger for, at varer kan transporteres
gennem de 66 kontraherende parters områder med et minimum af indgriben fra
toldmyndighedernes side. Gennem en international garantikæde giver ordningen
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447607_0004.png
forholdsvis enkel adgang til de fornødne garantier. De gennem TIR-konventionen
opnåede forenklinger er i overensstemmelse med den reviderede Lissabon-strategi.
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
211
Høring af interesserede parter
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
Høringerne om forslaget omfattede Den Internationale Vejtransportunion, alle
garantiforeninger og toldmyndigheder i de kontraherende lande i TIR-konventionen.
Høringerne fandt sted på Toldkodeksudvalgets møder og på de møder, der blev
gennemført af arbejdsgruppen for toldspørgsmål vedrørende transport.
212
Sammenfatning af svarene og af, hvordan der er taget hensyn til dem
Positiv udtalelse
Ekspertbistand
229
Der var ikke noget behov for ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
230
Reglerne om finansiering af TIR-bestyrelsen og TIR-sekretariatet skal klart fastlægges
i TIR-konventionen.
Ved at gennemføre disse ændringer bevares TIR-ordningens bæredygtighed, og den
fortsatte eksistens af TIR-organerne er mulig.
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
305
Resumé af forslaget
Ændringerne omfatter ændringer af teksten af artikel 13 i bilag 8, idet "afgift" udskiftes
med "beløb". Det beskrives også klart, hvordan proceduren for beregning af et beløb
pr. TIR-carnet bør etableres og opfyldes.
310
Retsgrundlag
Artikel 133 og artikel 300, stk. 2, i traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab.
329
Subsidiaritetsprincippet
har
enekompetence
for.
Forslaget vedrører et område, som Fællesskabet
Subsidiaritetsprincippet finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, hvilket begrundes
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
således:
331
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet. Det gennemfører en
ændring
af
den
internationale
aftale,
der
som
sådan
overholder
proportionalitetsprincippet.
Forslaget medfører en ændring af ordlyden af artikel 13 i bilag 8 til TIR-konventionen.
Formålet med ændringerne er også klart at definere ordningen for finansiering af TIR-
organerne og det fremtidige samarbejde mellem offentlige og private partnere i denne
henseende.
Reguleringsmiddel/-form
332
341
Foreslåede reguleringsmidler: Beslutning.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grunde:
Internationale aftaler og ændringer af sådanne indsættes normalt i Fællesskabets
retsforskrifter ved hjælp af en beslutning.
4) B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
342
409
Forslaget får ingen budgetmæssige konsekvenser for Fællesskabets budget.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447607_0006.png
2007/0208 (ACC)
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om Fællesskabets holdning til forslaget om at ændre toldkonventionen om international
godstransport på grundlag af TIR-carneter (TIR-konvention af 1975)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 133
sammenholdt med artikel 300, stk. 2, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Toldkonventionen om international godstransport på grundlag af TIR-carneter (TIR-
konvention) af 14. november 1975 blev godkendt på Fællesskabets vegne ved Rådets
forordning (EØF) nr. 2112/78 af 25. juli 1978
1
og trådte i kraft i Fællesskabet den
20. juni 1983
2
.
I januar 2007 besluttede Administrationsudvalget for TIR-konventionen, at der med
henblik på et effektivt samarbejde mellem den offentlige sektor og private
virksomheder bør gennemføres en række ændringer af TIR-konventionen, så der
oprettes et gennemsigtigt system for finansiering af UN-ECE's TIR-sekretariat og TIR-
bestyrelse. Ændringerne omfatter sproglige ændringer og en klar beskrivelse af
proceduren for beregning af et beløb pr. TIR-carnet.
Alle medlemsstater har udtalt sig positivt om ændringsforslaget. Det udkast, som
Administrationsudvalget for TIR-konventionen har udarbejdet, er allerede blevet
drøftet i Toldkodeksudvalget, som har godkendt det foreløbigt.
Fællesskabets holdning til den foreslåede ændring bør fastlægges -
(2)
(3)
(4)
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:
Artikel 1
Fællesskabets holdning i Administrationsudvalget baseres på vedlagte ændringsudkast.
Artikel
Denne beslutning er rettet til medlemsstaterne.
1
2
EFT L 252 af 14.9.1978.
EFT L 31 af 2.2.1983, s. 13.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447607_0008.png
BILAG
Bilag 8, artikel 13, stk. 1, affattes således:
"1.
Driften af TIR-bestyrelsen og TIR-sekretariatet finansieres, indtil alternative
finansieringskilder kan tilvejebringes, gennem et beløb pr. TIR-carnet, der
fordeles af den internationale organisation som omhandlet i artikel 6. Beløbet
skal godkendes af Administrationsudvalget."
Som ny forklarende bemærkning tilføjes:
"8.13.1-3
Beløb
Beløbet i stk. 1 baseres på (a) den budget- og omkostningsplan for TIR-bestyrelsen
og TIR-sekretariatet, som Administrationsudvalget har godkendt, og (b) den
prognose over antallet af TIR-carneter, der er fastlagt af den internationale
organisation."
Bilag 8, artikel 13, stk. 2, affattes således:
"2.
Proceduren for gennemførelse af finansieringen af driften af TIR-bestyrelsen og
TIR-sekretariatet skal godkendes af Administrationsudvalget."
Som ny forklarende bemærkning tilføjes:
"8.13.2. Efter høring af den internationale organisation som omhandlet i artikel 6 skal
proceduren i stk. 2 afspejles i aftalen mellem UN-ECE, der er beføjet af og handler
på vegne af de kontraherende parter, og den i artikel 6 omhandlede internationale
organisation. Aftalen skal godkendes af Administrationsudvalget."
DA
7
DA