Miljø- og Planlægningsudvalget 2007-08 (1. samling)
KOM (2007) 0611
Offentligt
1447622_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 16.10.2007
KOM(2007) 611 endelig
2007/0212 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS BESLUTNING
om ændring af Rådets direktiv 76/768/EØF, 88/378/EØF, 1999/13/EF og direktiv
2000/53/EF, 2002/96/EF og 2004/42/EF med henblik på at tilpasse disse til forordning
(EF) nr. … om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger og om
ændring af direktiv 67/548/EØF og forordning (EF) nr. 1907/2006
(forelagt af Kommissionen)
[KOM(2007) 1334]
[KOM(2007) 1335]
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
BEGRUNDELSE ....................................................................................................................... 3
Baggrund for forslaget ............................................................................................................... 3
Årsager og mål ........................................................................................................................... 3
Sammenhæng med andre politikker........................................................................................... 3
Resultaterne af de offentlige høringer og af konsekvensanalyserne .......................................... 4
Offentlig høring af de berørte parter .......................................................................................... 4
Internethøring ............................................................................................................................. 4
Indvendinger og reaktionen herpå.............................................................................................. 4
Konsekvensanalyser ................................................................................................................... 4
Ekspertbistand ............................................................................................................................ 5
Forslagets retlige aspekter.......................................................................................................... 5
Retsgrundlag............................................................................................................................... 5
Subsidiaritet og proportionalitet................................................................................................. 5
Subsidiaritet................................................................................................................................ 5
Proportionalitet........................................................................................................................... 6
Reguleringsmiddel/reguleringsform........................................................................................... 6
Indledning til forslaget ............................................................................................................... 6
1.
2.
Årsager og mål ............................................................................................................. 6
Nærmere bestemmelser................................................................................................ 7
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS BESLUTNING om ændring af Rådets direktiv
76/768/EØF, 88/378/EØF, 1999/13/EF og direktiv 2000/53/EF, 2002/96/EF og 2004/42/EF
med henblik på at tilpasse disse til forordning (EF) nr. … om klassificering, mærkning og
emballering af stoffer og blandinger og om ændring af direktiv 67/548/EØF og forordning
(EF) nr. 1907/2006 ..................................................................................................................... 8
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET................................................................. 15
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0003.png
BEGRUNDELSE
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Årsager og mål
Dette forslag ledsager Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
1
. Sidstnævnte bygger på
eksisterende lovgivning om kemikalier og indfører et nyt system for klassificering, mærkning
og emballering af farlige stoffer og blandinger ved i EU at gennemføre de internationale
kriterier for klassificering og mærkning af farlige stoffer og blandinger, der er opnået enighed
om i De Forenede Nationers Økonomiske og Sociale Råd (UN E
COSOC
), og som benævnes
det globale harmoniserede system for klassificering og mærkning af kemikalier (Globally
Harmonised System of Classification and Labelling of Chemicals - GHS).
Klassificering af stoffer og præparater i henhold til direktiv 67/548/EØF og 1999/45/EF, som
finder anvendelse på nuværende tidspunkt, udløser andre forpligtelser i EU-lovgivningen,
som i det følgende kaldes følgelovgivningen.
Kommissionens tjenestegrene har vurderet, hvilke potentielle virkninger gennemførelsen af
GHS-kriterierne har for følgelovgivningen. I deres analyse konkluderes det, at virkningerne
enten er minimale eller kan minimeres gennem passende ændringer af bestemte dele af
følgelovgivningen. Hensigten med dette forslag til en beslutning er at foretage sådanne
ændringer i en række følgelovgivninger, således at der tages højde for virkningerne af
forslaget om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger. Det forelægges
sammen med et forslag til en forordning om ændringer med henblik på at imødekomme de
virkninger, som forslaget til klassificering, mærkning og emballering har for en eksisterende
forordning.
Sammenhæng med andre politikker
I analysen af GHS-gennemførelsens potentielle virkninger for følgelovgivningen blev det som
nævnt konkluderet, at disse enten er minimale eller kan minimeres gennem passende
ændringer af bestemte dele af følgelovgivningen. I dette udkast til en beslutning foreslås
sådanne ændringer af bestemmelserne i direktiv 76/768/EØF, 88/378/EØF, 1999/13/EF,
2000/53/EF, 2002/96/EF og 2004/42/EF.
Ved høringen af de berørte parter, som blev afholdt i forbindelse med forslaget til en
forordning om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, og som også
omfattede de potentielle virkninger for følgelovgivningen, påpegede nogle parter den
manglende analyse af national lovgivning, som benytter klassificeringskriterierne i EU-
lovgivningen. Imidlertid ligger en vurdering af virkningerne for national lovgivning inden for
medlemsstaternes kompetenceområde. Derfor opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at
analysere national følgelovgivning efter samme mønster som undersøgelsen af EU-
lovgivningen.
1
KOM(2007) 355 endelig.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
R
ESULTATERNE AF DE OFFENTLIGE HØRINGER OG AF KONSEKVENSANALYSERNE
Offentlig høring af de berørte parter
Internethøring
Kommissionen lancerede i perioden 21. august - 21. oktober 2006 en offentlig internethøring
af de berørte parter vedrørende forslaget til en forordning om klassificering, mærkning og
emballering af stoffer og blandinger. Alle svarene blev offentliggjort på internettet. Der blev
modtaget 370 bidrag. Heraf var 82 % indsendt af virksomheder eller brancheforeninger; af de
254 virksomhedssvar kom 45 % fra virksomheder med mindre end 250 ansatte. 10 ngo'er og 1
fagforening svarede.
18 regeringer og/eller offentlige myndigheder indsendte kommentarer. Også myndigheder
uden for EU (Island, Norge, Schweiz, Rumænien) kom med input. Ingen internationale
organisationer indsendte kommentarer.
97 % af svarene støtter gennemførelsen af GHS i
EU.
Generelt blev udkastene til forslag fra Kommissionens tjenestegrene hilst velkommen af
medlemsstaternes myndigheder og industrien.
Indvendinger og reaktionen herpå
Anvendelsesområde:
Et flertal af respondenterne (59 %) gik ind for ikke at øge eller
mindske beskyttelsesniveauet i forhold til det nuværende EU-system, bortset fra i de tilfælde,
hvor det er nødvendigt for at sikre overensstemmelse med transportlovgivningen eller med
GHS. 5 % havde ingen mening herom, herunder de fleste ngo'er. 36 % støttede en anderledes
tilgang. Heraf ønskede en gruppe (regeringsorganer i Danmark, Sverige, Norge og Island) at
udvide anvendelsesområdet i forhold til det nuværende system; en anden gruppe
(brancheforeninger og virksomheder) foreslog at medtage alle GHS-kategorier, men ønskede
ikke at tilføje de "rester fra EU-systemet", som endnu ikke indgår i GHS.
Konsekvensanalyser
Ved udarbejdelsen af Kommissionens overordnede konsekvensanalyse af den foreslåede
forordning om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger og de deraf
følgende ændringer af følgelovgivningen blev der gjort brug af konsulentrapporterne, som var
udarbejdet af Risk and Policy Analysts (RPA) og London Economics, samt af svarene fra
høringen af de berørte parter. Især på baggrund af virksomhedernes svar vedrørende
omkostningerne blev der taget yderligere skridt til at kvantificere vigtige omkostninger. Den
overordnede analyse viser, at det er nødvendigt med en stram styring af
gennemførelsesomkostningerne for at opnå nettofordele ved GHS i den nærmeste fremtid.
Foranstaltningerne i dette forslag omfatter en tilpasning af henvisningerne til
klassificeringsbestemmelserne og terminologien i henhold til forslaget til en forordning om
klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger for alle følgelovgivninger,
som er omfattet af dette beslutningsforslag. For direktiv 76/768/EØF, 88/378/EØF,
2000/53/EF og 2000/96/EF minimeres de potentielle virkninger ved at inkludere de
endepunkter, som der allerede henvises til i den nuværende EU-lovgivning om klassificering
og mærkning, i henvisningen til farlige stoffer og blandinger i overensstemmelse med
forslaget til en forordning om klassificering og mærkning, mens der ikke tilføjes yderligere
endepunkter.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0005.png
Med hensyn til direktiv 1999/13/EF foretages ingen yderligere tilpasning til henvisningerne til
klassificeringskriterierne, da disse skønnes at være uden relevans for dette direktivs
anvendelsesområde. Direktiv 2004/42/EF medfører ingen yderligere forpligtelser vedrørende
klassificeringen af stoffer og blandinger.
For de EU-følgedirektiver, som foreslås ændret ved nærværende beslutningsforslag, er der
derfor ikke behov for yderligere analyse ud over ud over den, som indgår i ovennævnte
konsekvensanalyse.
Ekspertbistand
GHS er udviklet af internationale organisationer med deltagelse af en række forskellige
berørte parter. På samme måde har der i EU været løbende tekniske drøftelser med
medlemsstaterne og andre berørte parter gennem de seneste år. Efter offentliggørelsen af
hvidbogen "Strategi for en ny kemikaliepolitik" rådførte Kommissionen sig på flere områder
med eksperter. Ved udformningen af nærværende forslag indgår resultaterne fra den tekniske
arbejdsgruppe for klassificering og mærkning, som Kommissionen oprettede i forbindelse
med forberedelserne til REACH
2
. Der blev foretaget yderligere undersøgelser
3
, og den 18.
november 2005 blev der afholdt et uformelt møde med de berørte parter, hvor gennemførelsen
af GHS i EU blev drøftet.
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Retsgrundlag
Dette forslag har et dobbelt retsgrundlag, der består af EF-traktatens artikel 95 og artikel 175,
stk. 1. Dette dobbelte retsgrundlag er et passende retsgrundlag for den foreslåede beslutning,
fordi det minimerer de virkninger, som forslaget til en forordning om klassificering,
mærkning og emballering af stoffer og blandinger har for de seks eksisterende direktiver.
Retsgrundlaget for tre af disse direktiver er EF-traktatens artikel 175, stk. 1, og for de tre
andre er det EF-traktatens artikel 95. Begge retsgrundlag er omfattet af den fælles
beslutningsprocedure, som er fastsat i EF-traktatens artikel 251, og de er derfor
proceduremæssigt forenelige. Et dobbelt retsgrundlag, der omfattede begge nævnte artikler,
blev for nylig anvendt til af Europa-parlamentet og Rådet i forbindelse med forordningen om
visse fluorholdige drivhusgasser
4
.
Subsidiaritet og proportionalitet
Subsidiaritet
Seks eksisterende direktiver vedrørende kosmetiske midler, sikkerhedskrav til legetøj,
emission af flygtige organiske forbindelser, udrangerede køretøjer og affald af elektrisk og
2
3
4
ECBI/03/02: White Paper Working Group on Classification and Labelling: Summary of
Recommendations from Technical Working Group on Tasks 1 and 2.
Final report: Technical Assistance to the Commission on the implementation of the GHS. Ökopol
Institute for Environmental Strategies, juli 2004.
Final project report: Technical support for the preparation of Annexes for the draft legislation
implementing the Globally Harmonised System for Classification and Labelling of Chemicals (GHS).
Milieu Environmental Law & Policy, januar 2006.
EUT L 161 af 14.6.2006, s. 1.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
elektronisk udstyr indeholder allerede omfattende retlige bestemmelser. Ved den foreslåede
beslutning ændres de eksisterende direktiver, således at de tilpasses til klassificeringsreglerne
i forslaget til en forordning om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og
blandinger. Det er nødvendigt, at disse ændringer er identiske i alle medlemsstater, hvorfor
disse bør fastsættes på fællesskabsplan.
Proportionalitet
Kriterierne for klassificering af stoffer og blandinger som farlige findes i forslaget til en
forordning om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger. Det
pågældende forslag indeholder visse yderligere fareklasser og farekategorier i forhold til det
nuværende EU-system, hvilket medfører klassificering af stoffer og blandinger, som ikke
tidligere skulle klassificeres. For at sikre proportionalitet, bør følgelovgivningens
anvendelsesområde ikke ændres, og der bør ikke udløses nye forpligtelser.
Beslutningsforslaget sigter på at opnå dette ved i de seks direktiver at indføre en henvisning til
begrebet "farlige", som findes i artikel 3, stk. 2, i forslaget til en forordning om klassificering
og mærkning af stoffer og blandinger, og som er i overensstemmelse med det nuværende EU-
system.
Derfor overholder dette forslag til en beslutning proportionalitetsprincippet.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Valget af en beslutning er begrundet. På den ene side ændrer dette forslag seks eksisterende
direktiver, som er gennemført i medlemsstaternes lovgivning, og hvis retlige status ikke
påvirkes af forslaget til en forordning om klassificering, mærkning og emballering af stoffer
og blandinger. De ændringer, som indføres gennem denne beslutning, skal senere
gennemføres i medlemsstaternes lovgivning. Det er derfor hensigtsmæssigt at vælge et
instrument, som ikke finder direkte anvendelse, men som i stedet er rettet til medlemsstaterne.
På den anden side skal flertallet af ændringerne i dette forslag først finde anvendelse
adskillige år efter vedtagelsen af ændringsretsakten, nemlig henholdsvis den 1. december
2010 og den 1. juni 2015. Dette ville enten kræve, at der blev fastsat forskellige
gennemførelsesdatoer for de forskellige bestemmelser, afhængigt af de relevante datoer,
hvilket rent juridisk ville være en uortodoks formulering i et direktiv, eller en enkelt
gennemførelsesdato, hvilket ville betyde, at medlemsstaterne skulle vedtage national
lovgivning, hvor visse bestemmelser først skulle finde anvendelse senere, hvilket er
usædvanligt i et direktiv. En beslutning er mere effektiv, når det drejer sig om klart at
fastlægge medlemsstaternes forpligtelser i denne forbindelse, og må derfor foretrækkes.
I
NDLEDNING TIL FORSLAGET
Denne beslutning ændrer seks eksisterende direktiver med henblik på tilpasning af disse til
kriterierne for klassificering af stoffer og blandinger, som er fastsat i forslaget til en
forordning om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger.
1.
Å
RSAGER OG MÅL
Det overordnede mål med denne beslutning er at tage højde for de virkninger, som indførelsen
af nye klassificeringskriterier for stoffer og blandinger har for seks direktiver, som henviser til
klassificering af stoffer og blandinger, således at uønskede ændringer for anvendelsesområdet
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og forpligtelserne undgås. I det omfang, det er nødvendigt, tilpasser forslaget bestemmelserne
i de pågældende direktiver til terminologien i de nye kriterier og de nye risikosætninger i
forordningsforslaget om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger.
Udtrykket "blanding" erstatter udtrykket "præparat" i overensstemmelse med forslaget
vedrørende klassificering, mærkning og emballering.
I de tilfælde, hvor direktiverne generelt henviser til de forsøgsmetoder, som er fastsat i
direktiv 67/548/EØF, ajourfører dette forslag sådanne henvisninger i overensstemmelse med
den nyligt vedtagne forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH), som foreskriver en
kommissionsforordning, der indeholder disse metoder.
For så vidt angår direktiv 1999/13/EF, indeholder nærværende forslag en ændring, som
betyder, at den tidligere risikosætning R40 erstattes af to nye risikosætninger kaldet R40 og
R68 ved hjælp af direktiv 2001/59/EF. Formuleringen i direktiv 1999/13/EØF har hidtil ikke
afspejlet denne erstatning. Det er hensigtsmæssigt at foretage denne ændring nu for at sikre en
korrekt overgang til de tilsvarende risikosætninger, som findes i forslaget om klassificering,
mærkning og emballering af stoffer og blandinger.
2.
N
ÆRMERE BESTEMMELSER
Artikel 1-6 indfører de påkrævede ændringer i direktiv 76/768/EØF, 88/378/EØF,
1999/13/EF, 2000/53/EF, 2002/96/EF og 2004/42/EF i overensstemmelse med resultaterne af
analysen af de potentielle virkninger for EU-følgelovgivningen og de mål, som blev omtalt i
foregående afsnit, som følge af forslaget til en forordning om klassificering, mærkning og
emballering af stoffer og blandinger.
De forskudte datoer for ændringernes ikrafttrædelse afspejler ovennævnte forordningsforslags
flerfasede ikrafttræden. Dette er logisk, eftersom beslutningen indfører ændringer, som har
betydning for vedtagelsen af den pågældende forordning.
Artikel 7 er en standardartikel, som er påkrævet pga. en beslutnings retlige art.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0008.png
2007/0212 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS BESLUTNING
om ændring af Rådets direktiv 76/768/EØF, 88/378/EØF, 1999/13/EF og direktiv
2000/53/EF, 2002/96/EF og 2004/42/EF med henblik på at tilpasse disse til forordning
(EF) nr. … om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger og om
ændring af direktiv 67/548/EØF og forordning (EF) nr. 1907/2006
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig dennes
artikel 95 og artikel 175, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
5
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
6
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
7
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. … om klassificering, mærkning og
emballering af stoffer og blandinger og om ændring af direktiv 67/548/EØF og
forordning (EF) nr. 1907/2006
8
foreskriver harmonisering af klassificering og
mærkning af stoffer og blandinger i Fællesskabet. Den pågældende forordning vil
træde i stedet for Rådets direktiv 67/548/EØF af 27. juni 1967 om tilnærmelse af
lovgivning om klassificering, emballering og etikettering af farlige stoffer
9
og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 1999/45/EF af 31. maj 1999 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om
klassificering, emballering og etikettering af farlige præparater
10
.
Forordning (EF) nr. … bygger på erfaringerne med direktiv 67/548/EØF og
1999/45/EF og inkorporerer kriterierne for klassificering og mærkning af stoffer og
blandinger, som er fastsat i det globale harmoniserede system for klassificering og
mærkning af kemikalier (GHS), som er vedtaget på internationalt plan i FN-regi.
(2)
5
6
7
8
9
10
EUT C…
EUT C…
EUT C…
EUT L…
EFT L 196 af 16.8.1967, s. 1. Senest ændret ved direktiv 2006/121/EF (EUT L 396 af 30.12.2006, s.
850).
EFT L 200 af 30.7.1999, s. 1. Ændret ved forordning (EF) nr. 1907/2006 (EUT L 396 af 30.12.2006, s.
1).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0009.png
(3)
Visse bestemmelser om klassificering og mærkning, som er fastsat i direktiv
67/548/EØF og 1999/45/EF fungerer også som grundlag for anvendelse af anden
fællesskabslovgivning som f.eks. Rådets direktiv 76/768/EØF af 27. juli 1976 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om kosmetiske midler
11
,
Rådets direktiv 88/378/EØF af 3. maj 1988 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om sikkerhedskrav til legetøj
12
, Rådets direktiv
1999/13/EF af 11. marts 1999 om begrænsning af emissionen af flygtige organiske
forbindelser fra anvendelse af organiske opløsningsmidler i visse aktiviteter og
anlæg
13
, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF af 18. september 2000
om udrangerede køretøjer
14
, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF af
27. januar 2003 om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
15
og Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2004/42/EF af 21. april 2004 om begrænsning af emissioner af
flygtige organiske forbindelser fra anvendelse af organiske opløsningsmidler i visse
malinger og lakker samt produkter til autoreparationslakering og om ændring af
direktiv 1999/13/EF
16
.
Inkorporeringen af GHS-kriterierne i fællesskabslovgivningen medfører indførelse af
nye fareklasser og nye farekategorier, som kun delvist svarer til de bestemmelser om
klassificering og mærkning, der er fastsat i direktiv 67/548/EØF og 1999/45/EF. En
analyse af de potentielle implikationer ved overgangen fra det gamle til det nye
klassificerings- og mærkningssystem udmundede i, at anvendelsesområdet for de
pågældende retsakter bør fastholdes ved at tilpasse referencerne til
klassificeringskriterierne i direktiv 76/768/EØF, 88/378/EØF, 2000/53/EF og
2002/96/EF til det nye system, som blev indført ved forordning (EF) nr. …
Det vil også være nødvendigt at tilpasse direktiv 76/768/EØF, således at det tager
højde for vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for
kemikalier (REACH), om oprettelse af et europæisk kemikalieagentur og om ændring
af direktiv 1999/45/EF og ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 og
Kommissionens forordning (EF) nr. 1488/94 samt Rådets direktiv 76/769/EØF og
Kommissionens direktiv 91/155/EØF, 93/67/EØF, 93/105/EF og 2000/21/EF
17
.
Det er hensigtsmæssigt at direktiv 1999/13/EF afspejler erstatningen at risikosætning
R40 af to nye risikosætninger R40 og R68 i henhold til direktiv 67/548/EØF for at
sikre en korrekt overgang til de risikosætninger, som er fastsat i forordning (EF) nr. …
Overgangen fra klassificeringskriterierne i direktiv 67/548/EØF og 1999/45/EF vil
være helt gennemført den 1. juni 2015. Som fabrikanter af kosmetik, legetøj, maling,
lak, autoreparationslakering, køretøjer og elektrisk og elektronisk udstyr regnes
fabrikanter, importører eller downstream-brugere inden for betydningen i forordning
(4)
(5)
(6)
(7)
11
12
13
14
15
16
17
EFT L 262 af 27.9.1976, s. 169. Senest ændret ved Kommissionens direktiv 2007/22/EF (EUT L 101 af
18.4.2007, s. 11).
EFT L 187 af 16.7.1988, s. 1. Senest ændret ved direktiv 93/68/EØF (EFT L 220 af 30.8.1993, s. 1).
EFT L 85 af 29.3.1999, s. 1. Senest ændret ved direktiv 2004/42/EF (EUT L 143 af 30.4.2004, s. 87).
EFT L 269 af 21.10.2000, s. 34. Senest ændret ved beslutning 2005/673/EF (EUT L 254 af 30.9.2005,
s. 69).
EUT L 37 af 13.2.2003, s. 24. Ændret ved direktiv 2003/108/EF (EUT L 345 af 31.12.2003, s. 106).
EUT L 143 af 30.4.2004, s. 87.
EUT L 396 af 30.12.2006, s. 1
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0010.png
(EF) nr. … samt erhvervsdrivende, hvis aktiviteter er omfattet af Rådets direktiv
1999/13/EF. De bør alle have mulighed for at udforme en overgangsstrategi i henhold
til denne beslutning inden for en lignende tidshorisont som i forordning (EF) nr. …
(8)
Direktiv 76/768/EØF, 88/178/EØF, 1999/13/EF, 2000/53/EF, 2002/96/EF og
2004/42/EF bør ændres i overensstemmelse hermed -
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:
Artikel 1
Ændring af direktiv 76/768/EØF
I direktiv 76/768/EØF foretages følgende ændringer:
(1)
Ordet "præparat" eller "præparater" som defineret i artikel 3, stk. 2, i forordning (EF)
nr. 1907/2006 i udgaven af 30. december 2006 (i pågældende forordning defineret
som "kemisk produkt") erstattes af henholdsvis "blanding" eller "blandinger" i hele
teksten.
I artikel 4a affattes litra d) i stk. 1 således:
"d) udførelse på medlemsstatens område af dyreforsøg på bestanddele eller
sammensætninger af bestanddele for at opfylde kravene i dette direktiv, senest når
sådanne forsøg skal erstattes af én eller flere af de validerede metoder, der er
omhandlet i Kommissionens forordning […* om forsøgsmetoder]** eller i bilag IX
til nærværende direktiv.
____________________________________________________________________
* EUT L …
** EUT L 396 af 30.12.2006, s. 1."
(3)
Fra den 1. december 2010 affattes artikel 4b i direktiv 76/768/EØF som følger:
"Artikel 4b
Anvendelse i kosmetiske midler af stoffer, der er klassificeret som værende
kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske, kategori 1A, 1B og 2, i
henhold til del 3 i bilag VI til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. …
af … om klassificering og mærkning af stoffer og blandinger***, forbydes.
Kommissionen vedtager i den forbindelse de nødvendige foranstaltninger efter
proceduren i artikel 10, stk. 2. Et stof, der er klassificeres i kategori 2, kan anvendes i
kosmetik, hvis stoffet er evalueret af SCCNFP og fundet acceptabelt til anvendelse i
kosmetiske midler.
*** EUT L…"
(4)
Fra den 1. december 2010 affattes artikel 7a, stk. 1, litra h), andet afsnit, sidste
punktum således:
(2)
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0011.png
"De kvantitative oplysninger, der skal gøres offentligt tilgængelige i henhold til litra
a) er begrænset til farlige stoffer som defineret i artikel 3, stk. 2, i forordning (EF) nr.
…"
(5)
I bilag IX affattes første punktum således:
"Dette bilag indeholder en liste over de alternative metoder, der er blevet valideret af
Det Fælles Forskningscenters Europæiske Center for Validering af Alternative
Metoder (ECVAM), som opfylder kravene i dette direktiv, og som ikke er angivet i
forordning […]."
Artikel 2
Ændring af direktiv 88/378/EØF
I direktiv 88/378/EØF foretages følgende ændringer:
(1)
Ordet "præparat" eller "præparater" som defineret i artikel 3, stk. 2, i forordning (EF)
nr. 1907/2006 i udgaven af 30. december 2006 (i pågældende forordning defineret
som "kemisk produkt") erstattes af henholdsvis "blanding" eller "blandinger" i hele
teksten.
Fra den 1. juni 2015 affattes bilag II, del II, afsnit 2, punkt b) således:
"b) Legetøj, der af grunde, som er nødvendige for funktionen, indeholder farlige
stoffer eller blandinger som defineret i artikel 3, stk. 2, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. … af … om klassificering og mærkning af stoffer og
blandinger*, bl.a. materialer og udstyr til kemiske forsøg, samlesæt, modellermasse i
plast eller keramik, emaljerings- og fotografsæt eller lignende legetøj, må ikke
indeholde stoffer eller blandinger, som kan blive antændelige efter tab af flygtige,
ikke-antændelige bestanddele.
* EUT L…"
(3)
Fra den 1. juni 2015 affattes bilag II, del II, punkt 3, nummer 3, første afsnit således:
"3. Legetøjet må ikke indeholde farlige stoffer eller blandinger som defineret i artikel
3, stk. 2, i forordning (EF) nr. ... i mængder, der kan skade sundheden hos de børn,
der bruger det. Det er under alle omstændigheder strengt forbudt i legetøj at lade
indgå farlige stoffer eller præparater, hvis disse er bestemt til anvendelse som
sådanne under legen."
(4)
Fra den 1. juni 2015 affattes titlen og litra a) i punkt 4 i bilag IV således:
"4. Legetøj, der direkte indeholder farlige stoffer eller blandinger. Kemilegetøj
a) Medmindre andet er fastsat i forordning (EF) nr. ..., skal det i brugsanvisningen for
legetøj, som direkte indeholder sådanne stoffer eller blandinger som defineret i
artikel 3, stk. 2, i nævnte forordning, angives, hvilke farer disse frembyder, og hvilke
forsigtighedsregler brugerne skal følge for at undgå de pågældende risici, der nøje
skal angives, afhængigt af legetøjets art. Det skal ligeledes angives, hvilken form for
(2)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0012.png
førstehjælp der skal ydes i tilfælde af alvorlige ulykker i forbindelse med
anvendelsen af denne form for legetøj. Der skal endvidere gøres opmærksom på, at
legetøjet ikke må være tilgængeligt for helt små børn."
Artikel 3
Ændring af direktiv 1999/13/EF
I direktiv 1999/13/EF foretages følgende ændringer:
(1)
Ordet "præparat" eller "præparater" som defineret i artikel 3, stk. 2, i forordning (EF)
nr. 1907/2006 i udgaven af 30. december 2006 (i pågældende forordning defineret
som "kemisk produkt") erstattes af henholdsvis "blanding" eller "blandinger" i hele
teksten.
Artikel 5 ændres således:
a)
Fra den 1. juni 2015 affattes stk. 6 således:
"6. Stoffer eller blandinger, som på grund af deres indhold af flygtige organiske
forbindelser er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene eller
reproduktionstoksiske efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. …*, har fået tildelt eller bør tildeles risikosætningerne H340, H350, H350i,
H360D eller H360F, skal så vidt muligt og under hensyn til vejledningen i
artikel 7, stk. 1, snarest erstattes af mindre skadelige stoffer eller blandinger.
(2)
* EUT L…"
b)
I stk. 8 foretages følgende ændringer:
i)
ii)
iii)
iv)
c)
d)
ordene "risikosætning R40" erstattes af "risikosætning R40 eller R68"
ordene "mærkning med R40" erstattes af "mærkning med R40 eller R68"
fra 1. juni 2015 erstattes ordene "risikosætning R40 eller R68" af
"risikosætning H341 eller H351"
fra 1. juni 2015 erstattes ordene "mærkning med R40 eller R68" af
"risikosætning H341 eller H351"
(vedrører ikke den danske udgave)
I stk. 13 foretages følgende ændringer:
i)
ii)
ordene "mærkning med R40, R68 eller R61" erstattes af "risikosætning
R40, R68 eller R61"
fra 1. juni 2015 erstattes ordene "risikosætning R40, R68, R60 eller R61"
af "risikosætning H341, H351, H360F eller H360D".
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0013.png
Artikel 4
Ændring af direktiv 2000/53/EF
Fra 1. december 2010 affattes artikel 2, stk. 11, i direktiv 2000/53/EF således:
"11. "Farligt stof": et stof, som anses for farligt i henhold til artikel 3, stk. 2, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. …*.
* EUT L…"
Artikel 5
Ændring af direktiv 2002/96/EF
I direktiv 2002/96/EF foretages følgende ændringer:
(1) Fra 1. juni 2015 erstattes ordet "præparat" eller "præparater" som defineret i
artikel 3, stk. 2, i forordning (EF) nr. 1907/2006 i udgaven af 30. december 2006 (i
pågældende forordning defineret som "kemisk produkt") af henholdsvis "blanding"
eller "blandinger" i hele teksten.
(2)
Fra den 1. juni 2015 affattes artikel 3, litra l) således:
" l) "farligt stof eller blanding": ethvert stof eller blanding, som anses for farligt i
henhold til artikel 3, stk. 2, i Europa-Parlamentets eller Rådets forordning (EF)
nr. …*.
* EUT L…"
(3)
Bilag II, punkt 1, trettende led affattes således:
"- Komponenter indeholdende ildfaste keramiske fibre som beskrevet i del 3 i bilag
VI til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. …*.
__________________________________________________________
* EUT L…"
Artikel 6
Ændring af direktiv 2004/42/EF
I artikel 2 i direktiv 2004/42/EF foretages følgende ændringer:
a)
b)
i stk. 3 erstattes ordet "præparat" med "blanding"
i stk. 8 erstattes ordet "præparater" med "blandinger".
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 7
Denne beslutning er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0015.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
Politikområde(r): 02 - ERHVERVSPOLITIK
Aktivitet(er): 04 - BEDRE UDNYTTELSE AF DET INDRE MARKED
T
ITEL
:
FORSLAG TIL ET GLOBALT HARMONISERET
KLASSIFICERING OG MÆRKNING AF KEMIKALIER
D
EL
1: B
UDGETPOSTER
SYSTEM
FOR
1.
1.1.
Budgetposternes nummer og tekst (aktionsposter og dermed forbundne
poster vedrørende teknisk og administrativ bistand (tidl. BA-poster)):
Ikke relevant.
1.2.
Foranstaltningens og de finansielle virkningers varighed:
Ikke relevant
Af de årsager, der er angivet i punkt 3.1 i dette dokument, medfører dette
lovgivningsforslag ingen direkte yderligere udgifter på fællesskabsbudgettet.
Omkostninger til de tekniske udvalgs arbejde i forbindelse med denne
lovgivning vil blive afholdt af det europæiske kemikalieagentur (budgetpost
02 03 03), som vil blive oprettet i henhold til Kommissionens forslag
KOM(2003) 644.
Disse omkostninger vil imidlertid ikke adskille sig fra omkostningerne til
forvaltningen af den eksisterende lovgivning om klassificering og mærkning af
stoffer og præparater. Denne forordning erstatter to andre retsakter
18
uden
yderligere udgifter på fællesskabsbudgettet.
1.3.
Budgetoplysninger (indsæt om nødvendigt flere rækker):
Udgifternes art
Nye
EFTA-bidrag
Bidrag fra
ansøgerlandene
Udgiftsområde
i de finansielle
overslag
Budgetpost
Ikke relevant
18
Rådets direktiv 67/548/EØF om klassificering, emballering og etikettering af farlige stoffer, som
ændret [EFT 196 af 16.8.1967, s. 1] og Rådets direktiv 1999/45/EF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om klassificering, emballering og
etikettering af farlige præparater [EFT L 200 af 30.7.1999, s. 1].
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0016.png
2.
2.1.
2.1.1.
D
EL
2: S
AMMENFATNING AF RESSOURCERNE
Finansielle ressourcer
Sammenfatning af forpligtelsesbevillinger (FB) og betalingsbevillinger (BB)
i mio. EUR (3 decimaler)
Udgiftstype
Punkt
År n
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5
og ff.
I alt
Driftsudgifter
Forpligtelsesbevillinger
(FB)
Betalingsbevillinger (BB)
6.1
a
b
Ikke relevant
Administrative udgifter inden for referencebeløbet
Teknisk og administrativ
bistand (IOB)
6.2.4
c
Ikke relevant
SAMLET REFERENCEBELØB
Forpligtelsesbevillinger
Betalingsbevillinger
A+c
B+c
Ikke relevant
Administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
Personaleressourcer
og
dermed
forbundne
udgifter (IOB)
Administrative
udgifter,
undtagen
udgifter
til
personaleressourcer
og
dermed forbundne udgifter,
ikke
medtaget
i
referencebeløbet (IOB)
6.2.5
d
0,351
0,351
0,351
0,351
0,351
0,351
2,106
6.2.6
e
--
--
--
--
--
--
--
Samlede anslåede finansielle omkostninger ved foranstaltningen
FB I ALT, inkl. udgifter
til personaleressourcer
a+
c+
d+
e
b+
c+
d+
e
0,351
0,351
0,351
0,351
0,351
0,351
2,106
BB I ALT, inkl. udgifter
til personaleressourcer
--
--
--
--
--
--
--
Samfinansiering
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0017.png
Hvis forslaget indebærer samfinansiering med medlemsstaterne eller med andre
organer (oplys hvilke), angives der et skøn i tabellen nedenfor over beløbet for
denne samfinansiering (der kan indsættes flere rækker, hvis der forventes
samfinansiering med flere organer):
i mio. EUR (3 decimaler)
Samfinansierende organ
f
FB
I
ALT,
samfinansiering
inkl.
a+c
+d+
e+f
Ikke relevant
År n
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5
og ff.
I alt
2.1.2.
Forenelighed med den finansielle programmering
X
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering.
Forslaget kræver omprogrammering af det relevante udgiftsområde i de
finansielle overslag.
Forslaget kan kræve anvendelse af bestemmelserne i den
interinstitutionelle aftale (dvs. fleksibilitetsinstrumentet eller revision af de
finansielle overslag).
2.1.3.
Finansielle virkninger på indtægtssiden
X
Forslaget har ingen indflydelse på indtægterne
Forslaget har finansielle virkninger - virkningerne for indtægterne er som
følger:
i mio. EUR (1 decimal)
Før
aktion
Efter foranstaltningens iværksættelse
Budge
tpost
Indtægter
[År
n-1]
[År [n+1] [n+2] [n+3 [n+4]
n]
]
Ikke relevant
[n+5]
19
a) Indtægter i absolutte tal
b) Ændringer i indtægterne
Δ
19
Indsæt flere kolonner, hvis foranstaltningen varer længere end 6 år.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0018.png
(Angiv hver relevant indtægtsbudgetpost og indsæt flere rækker i tabellen, hvis
der er virkninger for flere budgetposter)
2.2.
Personaleressourcer (fuldtidsækvivalenter) (herunder tjenestemænd,
midlertidigt ansatte og eksternt personale) – se nærmere under punkt 6.2.1.
Årlige behov
År n
3
n+1
3
n+2
3
n+3
3
n+4
3
n+5
og ff.
3
Personaleressourcer i
alt
Behovene vedrørende personaleressourcer og administrationsudgifter dækkes af
bevillingen til de forvaltende generaldirektorater (forvaltningen varetages af
ENTR og ENV i fællesskab) inden for rammerne af de årlige
bevillingsprocedurer.
3.
D
EL
3: S
ÆRLIGE FORHOLD OG MÅL
Baggrunden for forslaget er beskrevet i begrundelsen. I denne del af
finansieringsoversigten anføres følgende specifikke supplerende oplysninger:
3.1.
Behov, der skal dækkes på kort eller lang sigt
Som forklaret i punkt 3.2 nedenfor erstatter dette forslag den eksisterende
lovgivning med næsten samme anvendelsesområde.
GD ENV er ansvarlig for den eksisterende lovgivning om klassificering af
farlige stoffer, som hovedsageligt forvaltes af Det Europæiske Kemikaliekontor
(ECB) i Ispra gennem en særlig aftale med GD ENV. GD ENTR er imidlertid
ansvarlig for forvaltningen af den eksisterende lovgivning om farlige præparater.
Mens de fleste af de komplekse tekniske udvalg, der er ansvarlige for det
forberedende arbejde, sorterer under ECB, er det Kommissionens opgave at
reagere på de tekniske udvalgs anbefalinger og forvalte udvalgsproceduren. I
GD ENV og GD ENTR er der ansat personale, som beskæftiger sig hermed.
Gennem det nye forslag bliver de tekniske udvalgs arbejde overført fra ECB til
det nye europæiske kemikalieagentur i Helsinki. De udtalelser, som agenturets
udvalg udarbejder, vil blive tilsendt Kommissionen, som derefter vil forvalte den
respektive udvalgsprocedure.
Det vurderes, at indførelsen af den nye lovgivning ikke vil påvirke behovet for
menneskelige ressourcer i Kommissionen. Derfor medfører lovgivningsforslaget
ikke noget yderligere ressourcebehov (i forhold til den eksisterende lovgivning).
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0019.png
3.2.
Merværdien af Fællesskabets engagement og forslagets sammenhæng med
andre finansielle instrumenter og eventuel synergi
På nuværende tidspunkt gælder et stort antal forskellige klassificerings- og
mærkningssystemer for kemikalier (stoffer og præparater, i GHS anvendes
udtrykket: blandinger) i forskellige jurisdiktioner i verden (f.eks. EU, USA,
Canada, Japan, Kina, Korea og Australien). Derfor varierer klassifikations- og
mærkningssystemerne
samt
de
deraf
følgende
sundheds-
og
sikkerhedsoplysninger for samme type stof eller blanding, afhængigt af hvilket
land det stammer fra.
På FN's miljø- og udviklingskonference (UNCED) i Rio de Janeiro i 1992 blev
harmoniseringen af klassifikations- og mærkningssystemerne for kemikalier
udpeget som et af FN's indsatsområder.
Som følge heraf er der i samarbejde med forskellige internationale
organisationer blevet udviklet et nyt system. EU's medlemsstater, Kommissionen
og aktørerne blev kraftigt involveret i dette udviklingsarbejde.
I december 2002 blev det nye system, et globalt harmoniseret system til
klassificering og mærkning af kemikalier (GHS), aftalt af FN's ekspertgruppe
inden for transport af farligt gods og Globally Harmonized System of
Classification and Labelling of Chemicals (CETDG/GHS) i Geneve. GHS blev
formelt vedtaget af FN's Økonomiske og Sociale Råd (ECOSOC)
20
i juli 2003
og kunne herefter gennemføres.
På trods af aftalens ikke-bindende natur er det nye GHS-system en de facto
international standard. Ud over at Kommissionen deltager i arbejdet med at
udvikle GHS på FN-plan, har den ved flere lejligheder gjort opmærksom på, at
den agter at gennemføre GHS i fællesskabslovgivningen. Den 29. oktober 2003
skrev Kommissionen i begrundelsen til den ændring til 67/548/EF, som blev
vedtaget samtidig med REACH-forslaget, at:
"Kommissionen har […] til hensigt at foreslå at inkorporere det internationalt
aftalte GHS i fællesskabslovgivningen så hurtigt som muligt."
Og, mere specifikt:
"Kommissionen vil derfor fremsætte de nødvendige forslag med henblik på
vedtagelse af GHS samtidig med den endelige vedtagelse af REACH-
lovgivningen."
20
De Forenede Nationers økonomiske og sociale komité.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0020.png
Nærværende forslag erstatter 2 eksisterende EU-direktiver
21
, herunder mere end
10 ændringer og 30 tilpasninger til den tekniske udvikling. En
fællesskabstilgang er begrundet, eftersom området allerede er omfattet af EU-
lovgivning og har betydning for indførelsen af en international standard med
henblik på at nå et højt harmoniseringsniveau.
3.3.
Forslagets mål, forventede resultater og øvrige indikatorer set i forbindelse
med ABM-rammen
Målet med forslaget er foruden at bidrage til harmoniseringen af det indre
marked, at forbedre beskyttelsen af menneskers sundhed og miljøet, samtidig
med at en bæredygtig udvikling og den internationale handel fremmes.
I den forbindelse må det nævnes, at den nuværende situation med forskellige
farebeskrivelser for det samme stof hverken bidrager til beskyttelsen af
menneskers sundhed eller virker fremmende for den internationale handel, idet
industrien er nødt til at anvende forskellige etiketter til det samme stof, afhængig
af hvilken region den ønsker at eksportere til.
De forventede resultater af dette forslag kan ses i den endelige rapport om
konsekvensanalysen af dette forslag, hvori der er gjort omfattende brug
detaljerede undersøgelser foretaget af Risk and Policy Analysts and London
Economics (RPA & LE) samt af svarene fra høringen af de berørte parter. Især
på baggrund af virksomhedernes svar vedrørende omkostningerne blev der taget
yderligere skridt til at kvantificere vigtige omkostninger. Den overordnede
analyse viser, at det er nødvendigt med en stram styring af
gennemførelsesomkostningerne for at opnå nettofordele ved GHS i den
nærmeste fremtid. Dette kræver en overgangsperiode af passende længde, dvs. 3
år for stoffer af hensyn til tilpasningen til fristen for klassificerings- og
mærkningsfortegnelsen og ca. 4,5 år for blandinger for at undgå omkostninger
og risici med betydelige flaskehalse, som fremkaldes af for korte og for lange
perioder.
Det skønnes, at eventuelle yderligere undersøgelser af etableringen af et
grundscenario eller en definition af indikatorer med henblik på at måle
virkningen af den foreslåede lovgivning ikke vil stå i et rimeligt forhold til det
tilsigtede mål, hvorfor disse ikke vil blive foretaget. Begrundelsen herfor er:
Lovgivningsforslaget vedrører gennemførelsen af en international aftale.
End ikke en forudgående evaluering med negativt resultat ville få
21
Rådets direktiv 67/548/EØF om klassificering, emballering og etikettering af farlige stoffer, som
ændret [EFT 196 af 16.8.1967, s. 1] og Rådets direktiv 1999/45/EF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om klassificering, emballering og
etikettering af farlige præparater [EFT L 200 af 30.7.1999, s. 1].
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen til at opgive et sådant lovgivningsforslag, eftersom der
ikke foreligger andre politikmuligheder
En negativ efterfølgende evaluering ville ikke foranledige Kommissionen
til at opgive sit engagement med hensyn til at gennemføre det
internationalt aftalte klassificerings- og mærkningssystem.
3.4.
Gennemførelsesmetode (vejledende)
Angiv nedenfor, hvilken eller hvilke metoder der er valgt til gennemførelse af
foranstaltningen.
X
Central forvaltning
X
ٱ
Direkte af Kommissionen (i samarbejde med det europæiske
kemikalieagentur, jf. nedenfor)
Indirekte ved delegation til:
ٱ
X
Forvaltningsorganer
Organer oprettet af Fællesskaberne, jf. artikel 185 i
finansforordningen (det europæiske kemikalieagentur, som
oprettes i henhold til Kommissionens forslag KOM(2003) 644)
Nationale offentlige organer eller public service-organer
ٱ
ٱ
Fælles eller decentral forvaltning
ٱ
ٱ
med medlemsstaterne
med tredjelande
ٱ
Fælles forvaltning med internationale organisationer (angiv
nærmere)
Relevante bemærkninger:
4.
4.1.
D
EL
4: O
VERVÅGNING OG EVALUERING
Overvågningssystem
Kommissionens
tjenestegrene
vil
bringe
overvågnings-
og
evalueringsaktiviteterne på linje med de tilsvarende bestræbelser, der foregår på
FN-plan og i forbindelse med REACH.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UNITAR
OG
OECD vil undersøge i hvilken udstrækning, der er konvergens
mellem klassificeringssystemerne på globalt plan, som indført ved GHS, for det
første for at se, om forventningerne til harmoniseringsfordelene indfries og for
det andet for at kortlægge de næste hensigtsmæssige skridt mod mere ensartede
klassificerings- og mærkningskrav. Kommissionens tjenestegrene yder
ekspertbistand til dette arbejde på baggrund af GHS-klassificeringerne i
overensstemmelse med fortegnelsen over klassificeringer og mærkninger under
REACH.
4.2.
4.2.1.
Evaluering
Forudgående evaluering
På baggrund af 5-års-rapporterne fra medlemsstaterne (som kræves i henhold til
forordningens artikel 46) evaluerer Kommissionen, i hvilken grad forordningen
anvendes korrekt, og om der er flaskehalse i anvendelsen.
Den første evaluering (dvs. efter 5 år) vil fokusere på overgangen til GHS-
klassificering for stoffer med henblik på den til den tid igangværende overgang
for blandinger samt indeholde oplysninger om den revision af REACH, der skal
foregå syv år efter dennes ikrafttræden.
I den anden evaluering (dvs. efter 10 år) vil hele overgangsperioden kunne
vurderes. Til begge evalueringer kan der anvendes en prøve af kemikalier med
deres "gamle" og "nye" klassificeringer med henblik på at undersøge eventuelle
vigtige ændringer af anvendelsesområdet og vurdere (ændringer i)
klassificeringens og mærkningens kvalitet.
4.2.2.
Forholdsregler efter en midtvejsevaluering eller efterfølgende evaluering
(konklusioner, der kan drages af lignende tidligere erfaringer)
Ikke relevant.
4.2.3.
Regler for fremtidige evalueringer og deres hyppighed
Jf. 4.2.1.
5.
D
EL
5: F
ORHOLDSREGLER MOD SVIG
Ikke relevant, eftersom dette forslag ikke indeholder eller medfører forvaltning
af finansielle ressourcer.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0023.png
6.
6.1.
D
EL
6: R
ESSOURCER
Finansielle omkostninger i forbindelse med forslagets mål
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
(Beskrivelse af mål,
foranstaltninger og
output)
Type
output
Gen. snit.
omkostn.
Antal
outpu
t
År n
Samlede
omkostninge
r
Antal
outpu
t
År n+1
Samlede
omkostninge
r
Antal
outpu
t
År n+2
Samlede
omkostninge
r
Antal
outpu
t
År n+3
Samlede
omkostninge
r
Antal
outpu
t
År n+4
Samlede
omkostninge
r
År n+5 og ff.
Antal
outpu
t
Samlede
omkostninge
r
Antal
outpu
t
I ALT
Sam
omko
OPERATIONELT
MÅL NR. 1
22
Aktion 1
- Output 1
- Output 2
Aktion 2
- Output 1
Subtotal mål 1
OPERATIONELT
MÅL NR. 2
1
……
Aktion 1
-
Output 1
Ikke relevant
Subtotal mål 2
OPERATIONELT
22
Som beskrevet under punkt 5.3.
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0024.png
MÅL NR. n
1
Subtotal mål n
SAMLEDE
OMKOSTNINGER
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0025.png
6.2.
6.2.1.
Administrative udgifter
Personaleressourcer – antal og type
Personale til forvaltning af foranstaltningen ved brug af eksisterende og/eller
yderligere ressourcer (antal
stillinger/fuldtidsækvivalenter)
År n
År n+1
3*
År n+2
3*
År n+3
3*
År n+4
3*
År n+5
3*
Stillingstyper
Tjenestemæn
d eller
midlertidigt
ansatte
23
(XX
01 01)
A*/AD
B*,
C*/AS
T
3*
Personale,
der
24
finansieres over art.
XX 01 02
Andet personale, der
finansieres
25
over art.
XX 01 04/05
3
3
3
Ikke relevant
I ALT
3
3
3
*
6.2.2.
For tiden én person fra GD ENV og to personer fra GD ENTR.
Opgavebeskrivelse
I henhold til den nye lovgivning vil udtalelser vedrørende klassificering og mærkning
fra agenturets udvalg blive tilsendt Kommissionen. Det vil derefter blive
Kommissionens opgave at forvalte det respektive udvalgsarbejde.
Derudover vil Kommissionen fortsat deltage i udviklingsarbejdet om GHS-systemet i
FN. Kilde til personaleressourcer (vedtægtsomfattede)
6.2.3.
Kilde til personaleressourcer (vedtægtsomfattede)
Stillinger, der i øjeblikket er afsat til forvaltningen af programmet, og som skal
erstattes eller forlænges
Stillinger, der er forhåndsallokeret i forbindelse med APS/FBF-proceduren for
år n
Stillinger, hvorom der skal ansøges i forbindelse med den næste APS/FBF-
procedure
23
24
25
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der er medtaget i referencebeløbet.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0026.png
X
Stillinger, som skal omfordeles under anvendelse af eksisterende ressourcer
inden for den pågældende tjeneste (intern omfordeling)
Stillinger, der er nødvendige i år n, men ikke forudset i APS/FBF-proceduren
for det pågældende år
6.2.4.
Andre administrative udgifter, der er medtaget i referencebeløbet (XX 01 04/05 –
udgifter til administrativ forvaltning)
i mio. EUR (3 decimaler)
Budgetpost
År n
(nummer og betegnelse)
1. Teknisk og administrativ bistand
(herunder personaleudgifter)
Forvaltningsorganer
26
Anden teknisk og administrativ bistand
-
intern
-
ekstern
Teknisk og administrativ bistand i
alt
År n+1
År n+2
År n+3
År n+4
År n+5
I ALT
og ff.
Ikke relevant
6.2.5.
Udgifter til personaleressourcer og dermed forbundne udgifter, der ikke er medtaget
i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
År n+5
Arten af personaleressourcer
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
(XX 01 01)
Personale finansieret over artikel XX
01 02 (hjælpeansatte, nationale
eksperter, kontraktansatte osv.)
(oplys budgetpost)
År n
År n+1
År n+2
År n+3
År n+4
og ff.
0,351
0,351
0,351
0,351
0,351
0,351
--
--
--
--
--
--
26
Der skal henvises til den specifikke finansieringsoversigt for det eller de pågældende
forvaltningsorganer.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0027.png
Samlede udgifter til
personaleressourcer og dermed
forbundne udgifter (IKKE
medtaget i referencebeløbet)
0,351
0,351
0,351
0,351
0,351
0,351
Beregning –
tjenestemænd og midlertidigt ansatte
Der henvises om fornødent til punkt 6.2.1.
Det antages, at de gennemsnitlige omkostninger til en AD-tjenestemand eller
midlertidigt ansat udgør 117 000 EUR årligt
Beregning –
Personale, der finansieres over art. XX 01 02
Der henvises om fornødent til punkt 6.2.1.
6.2.6 Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
År
n+1
År
n+2
År
n+3
År
n+4
År
n+5
og ff.
XX 01 02 11 01 – Tjenesterejser
XX 01 02 11 02 – Møder og konferencer
XX 01 02 11 03 - Udvalg*
XX 01 02 11 04 – Undersøgelser og høringer
XX 01 02 11 05 - Informationssystemer
År n
I ALT
Ikke relevant
2.
3.
Andre forvaltningsudgifter i alt (XX
01 02 11)
Andre udgifter af administrativ
karakter
(angiv hvilke, herunder
budgetpost)
Administrative udgifter i alt, undtagen
udgifter til personaleressourcer og
dermed forbundne udgifter (IKKE
medtaget i referencebeløbet)
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447622_0028.png
*
De fornødne tekniske udvalg i forbindelse med dette lovgivningsforslag er de udvalg,
der etableres af det nye europæiske kemikalieagentur. Deres opgaver omfatter bl.a.
arbejde vedrørende klassificering og mærkning. Alle omkostninger til disse tekniske
udvalg vil blive afholdt af kemikalieagenturets budget.
Det komitologiudvalg, som skal forvalte den nye lovgivning, vil formentlig være
identisk med udvalget for REACH-lovgivningen. Der vil således ikke forekomme
yderligere omkostninger til udvalgsarbejde.
Behovene vedrørende personaleressourcer og administrationsudgifter dækkes af
bevillingen til de forvaltende generaldirektorater (forvaltningen varetages af ENTR
og ENV i fællesskab) inden for rammerne af de årlige bevillingsprocedurer.
*
*
Beregning –
Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
DA
28
DA