Erhvervsudvalget 2007-08 (1. samling)
KOM (2007) 0621
Offentligt
1447632_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 19.10.2007
KOM(2007) 621 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Agenda for en bæredygtig og konkurrencedygtig europæisk turisme
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447632_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Agenda for en bæredygtig og konkurrencedygtig europæisk turisme
1.
I
NDLEDNING
Kommissionen har anerkendt den afgørende rolle, som turismen spiller for
økonomien i EU, og vedtog i marts 2006 en ny turismepolitik
1
, hvis vigtigste mål er
at bidrage til en forbedret konkurrenceevne i den europæiske turistindustri og til
skabelse af flere og bedre job gennem bæredygtig vækst i turismen i Europa og på
verdensplan. Kommissionen anerkendte også udtrykkeligt, at "gøre vækst og
beskæftigelse til de øjeblikkelige mål passer godt sammen med arbejdet for at
fremme sociale eller miljømæssige mål" og bebudede udarbejdelsen af en europæisk
Agenda 21 for turismen, som skal bygge på resultaterne af arbejdet i gruppen
vedrørende bæredygtig turisme (TSG)
2
, som er fremlagt i rapporten "Action
for more
sustainable European tourism"
3
, offentliggjort i februar 2007.
Turisme er virkelig en af de økonomiske aktiviteter, som mest markant har potentiale
til at frembringe vækst og beskæftigelse i EU fremover. Turismen i sin snævreste
definition
4
bidrager i øjeblikket med ca. 4 % til EU's BNP, fra ca. 2 % i flere nye
medlemsstater til 12 % i Malta. Turismens indirekte bidrag til BNP er langt mere
omfattende – den står for mere end 10 % af BNP i EU og 12 % af alle job.
Turisme har en særlig betydning, når det drejer sig om at tilbyde jobmuligheder til
unge, hvis andel af arbejdsstyrken er dobbelt så stor inden for turisme som i resten af
økonomien
5
. Væksten i beskæftigelsen i turistsektoren har været meget højere end i
resten af økonomien inden for de senere år, og sektoren bidrager markant til
Lissabon-målet om at skabe flere og bedre job. Sandsynligvis vil turismens
betydning i den europæiske økonomi fortsat stige i de kommende år med en forventet
årlig vækst i turistefterspørgslen på lidt over 3 %
6
i de kommende år.
Det kan være en udfordring at finde den rette balance mellem en uafhængig
udvikling af rejsemålene og beskyttelsen af deres miljø på den ene side og udvikling
af konkurrencedygtige økonomiske aktiviteter på den anden side. Arbejdet i gruppen
vedrørende bæredygtig turisme har imidlertid vist, at turisme mere end nogen anden
økonomisk aktivitet kan udvikle en synergieffekt, samtidig med at der tages hensyn
til miljø og samfund.
1
2
3
4
5
6
KOM(2006) 134 endelig af 17.3.2006.
Jf. KOM(2003) 716 endelig og KOM(2006) 134 endelig med hensyn til yderligere oplysninger om
gruppens sammensætning og rolle.
http://ec.europa.eu/enterprise/services/tourism/tourism_sustainability_group.htm.
Traditionelle udbydere af rejser og turistydelser (hoteller, restauranter, caféer, rejsebureauer,
biludlejningsfirmaer, flyselskaber osv.), som sælger varer og tjenesteydelser direkte til besøgende.
Jf. "Fremme af unges fulde deltagelse i uddannelse, beskæftigelse og samfundsliv", KOM(2007) 498
endelig af 5.9.2007.
World Travel and Tourism Council (WTTC) - TSA Regional Reports - EU 2007.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447632_0003.png
Dette skyldes, at udvikling af turistrejsemål hænger tæt sammen med disses naturlige
miljø, kulturelle særpræg, den sociale interaktion og lokalbefolkningens sikkerhed og
velfærd. Disse særlige kendetegn ved turisterhvervet gør det til en drivkraft ved
bevarelse og udvikling af destinationer - både direkte ved at øge bevidstheden på
rejsemålene og gennem øgede indtægter og indirekte ved at give en økonomisk
begrundelse for finansiel støtte fra udefrakommende.
Globale udviklingstendenser og prioriteringer ændrer sig – mere end nogensinde er
den overordnede udfordring for turistsektoren at forblive konkurrencedygtig,
samtidig med at man inddrager bæredygtighed i erkendelse af, at konkurrenceevnen
på lang sigt afhænger af bæredygtighed. Især klimaændringer ses nu som et
grundlæggende spørgsmål, hvor der også stilles krav til turistindustrien om at
mindske dennes bidrag til drivhusgasemissionen og til rejsemålene om at tilpasse sig
det ændrede mønster i efterspørgslen i de former for turistydelser, de tilbyder.
Den europæiske turismes fremtid afhænger af kvaliteten i turistoplevelserne –
turisterne vil indse, at steder, der lægger vægt på miljøet, de ansattes forhold og
lokalsamfundet, sandsynligvis også tager sig bedre af turisterne. Ved at integrere
indsatsen for bæredygtighed i deres aktiviteter sikrer turistaktørerne således de
konkurrencefordele, som gør Europa til det mest attraktive turistmål i verden - med
dets mangfoldighed, dets mange forskellige landskaber og kulturer. Herudover vil
turistindustrien ved at tage problemet med bæredygtighed op på en social ansvarlig
måde
7
kunne tilbyde innovative produkter og tjenesteydelser og øge kvaliteten og
værdien heraf.
Med "agendaen
for en bæredygtig og konkurrencedygtig turisme",
som der gøres
rede for i denne meddelelse, opfylder Europa-Kommissionen en langsigtet
forpligtelse
8
, som også har fået støtte af andre europæiske institutioner
9
. Den bygger
på rapporten fra gruppen vedrørende bæredygtig turisme og på resultaterne af den
efterfølgende offentlige høring
10
. Agendaen repræsenterer endnu et bidrag til
gennemførelsen af den reviderede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse
11
og
af den nye strategi for bæredygtig udvikling
12
.
2.
A
GENDAEN FOR EN BÆREDYGTIG OG KONKURRENCEDYGTIG EUROPÆISK TURISME
Skal der skabes en den rette balance mellem turisters velbefindende og naturens og
kulturmiljøets interesser og udvikling og konkurrenceevne på rejsemålene og i
7
8
9
10
11
12
Se også "Muligheder og ansvar. Hvorledes kan man hjælpe mindre virksomheder med at integrere
sociale og arbejdsmarkedsmæssige spørgsmål og miljøspørgsmål i virksomhedernes aktiviteter", januar
2007.
Denne forpligtelse blev første gang offentliggjort i KOM(2001) 665 endelig af 13.11.2001
(foranstaltning 8) og endnu en gang bekræftet i KOM(2003) 716 endelig af 21.11.2003 og i
KOM(2006) 134 endelig.
Rådets resolution af 21.5.2002 om europæisk turismes fremtid (2002/C 135/01), Rådets konklusioner
om europæisk turismes bæredygtighed (8194/05 af 19.4.2005) og Europa-Parlamentets beslutning om
nye perspektiver og nye udfordringer for en bæredygtig turisme i EU (2004/2229 INI).
Jf.
http://ec.europa.eu/enterprise/services/tourism/index_en.htm
.
KOM(2005) 24 endelig af 2.2.2005.
Ny EU-strategi for bæredygtig udvikling vedtaget af Det Europæiske Råd den 15.-16. juni 2006.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447632_0004.png
virksomhederne, kræver det et integreret og samlet politiktiltag, hvor alle aktører har
samme mål.
2.1.
Målene i en bæredygtig europæisk turisme og de udfordringer, der skal tages op
Den eksisterende EU-ramme for udarbejdelse af økonomi-, social- og miljøpolitikker
på grundlag af partnerskabet for vækst og beskæftigelse og strategien for en
bæredygtig udvikling udgør den rette baggrund for at nå nærværende "agendas" mål:
at sikre økonomisk velstand, social lighed og samhørighed samt natur- og
kulturbeskyttelse
13
.
Disse mål bør også fungere som vejledning for turismeaktører i Europa, når der
udarbejdes politikker og foranstaltninger med virkninger for europæernes turisme
uden for Europa, og ved støtte til turisme som et middel til at fremme en bæredygtig
udvikling i værtslandene.
Ved gennemførelsen af disse mål skal en række udfordringer
14
, der er specifikke for
turistsektoren, tages op. Disse vedrører især en bæredygtig bevarelse og forvaltning
af naturressourcer og kulturelle ressourcer, en mindskelse af ressourceanvendelsen
og forureningen, bl.a. affaldsmængden, på turistmålene, en gennemførelse af
ændringer, så der tages hensyn til lokalsamfundets velfærdsinteresser, færre udsving
i den sæsonbetingede efterspørgsel, en afhjælpning af miljøvirkninger som følge af
transport i forbindelse med turisme, åbning af turistoplevelser for alle uden
forskelsbehandling og forbedring af turistjobs kvalitet – bl.a. ved at tage spørgsmål
op omkring beskæftigelse af statsborgere fra tredjelande, som opholder sig ulovligt i
EU, inden for rammerne af Kommissionens indvandringspolitik
15
. En anden
udfordring er sikkerhed og tryghed for turister og også i de lokale samfund, hvor der
tilbydes turistydelser, da dette ligeledes er en grundlæggende forudsætning for en
vellykket udvikling af turismen
16
.
Disse udfordringer er ikke bundet til et bestemt sted eller et bestemt tidspunkt. Den
vægt, der vil blive tillagt disse udfordringer, den måde, de tages op på, og de
muligheder, som kan opstå herved, kan variere meget fra sted til sted.
Aktørerne skal hele tiden foregribe og være på højde med ændrede vilkår. Politikker
og foranstaltninger skal tage hensyn til, hvorledes efterspørgsel og udbud påvirkes af
miljøændringer – såsom klimaændringer
17
og vandknaphed
18
– den teknologiske
13
14
15
16
17
18
Disse mål er behandlet mere indgående i rapporten fra gruppen vedrørende bæredygtig turisme (s. 3).
Disse centrale udfordringer er skildret i rapporten fra gruppen vedrørende bæredygtig turisme (s. 8-17)
og hænger sammen med de syv udfordringer, som blev udpeget i den nye strategi for bæredygtig
udvikling.
Se også forslag til direktiv om sanktioner over for arbejdsgivere, der beskæftiger tredjelandes
statsborgere med ulovligt ophold, KOM(2007) 249, s. 2; Impact assessment report (rapport om
konsekvensanalyse), SEK(2007) 603, s. 7.
Det ville være en fordel for medlemsstaterne, hvis de kunne udpege og udveksle erfaringer om bedste
praksis vedrørende beskyttelse af relevante steder og af massearrangementer gennem det europæiske
program til beskyttelse af kritisk infrastruktur, som ville give mulighed for en hensigtsmæssig
koordinering af de relevante foranstaltninger.
Se også grønbogen "Tilpasning til klimaændringerne – hvad kan der gøres på EU-plan",
KOM(2007) 354 endelig af 29.6.2007.
Se også "Indsatsen mod vandknaphed og tørke i Den Europæiske Union", KOM(2007) 414 endelig af
18.7.2007.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447632_0005.png
udvikling eller andre aktuelle politiske, økonomiske og sociale spørgsmål. Der vil
derfor blive gennemført en regelmæssig ajourføring af de forskellige udfordringer i
samarbejde med alle aktører.
2.2.
En ramme for indsatsen
For at nå målene i denne agenda og for at tage ovennævnte udfordringer op er det
nødvendigt med en sammenhængende indsats, der kan støttes med egnede politikker:
der skal være en bæredygtig forvaltning af destinationer, turistvirksomheder skal
inddrage bæredygtighedsaspektet, og turisternes bevidsthed om bæredygtighed skal
styrkes.
En bæredygtig forvaltning af destinationer er af afgørende betydning for turismens
udvikling, især ved hjælp af en effektiv fysisk planlægning og planlægning af
arealanvendelse samt styring af udviklingen og ved hjælp af beslutninger om
investeringer i infrastruktur og tjenesteydelser. Ved at sikre, at udviklingen af nye
turisttiltag har et omfang og en karakter, hvor der tages hensyn til lokalsamfundet og
miljøbehov, kan en bæredygtig forvaltning forbedre økonomien og styrke et
rejsemåls konkurrencesituation på lang sigt. Det kræver en støtteramme med
inddragelse af alle regionale og lokale aktører samt en effektiv struktur, som kan
fremme partnerskaber og en effektiv styring.
Et afgørende krav fra erhvervslivet er, at man forbliver konkurrencedygtig.
Foranstaltninger med henblik herpå bør ses som en del af processen til
gennemførelse af bæredygtighed, som udgør en af de vigtigste konkurrencefordele.
For at sikre deres konkurrenceevne, levedygtighed og fremgang på lang sigt bør
virksomhederne derfor mere end hidtil inddrage bæredygtighedsaspektet fuldt ud i
deres beslutningstagning, deres ledelsespraksis og i deres ledelsesmetoder. I denne
proces spiller virksomhedsrådgivning og brancheorganisationer en vigtig rolle.
Endelig bør efterspørgselssiden, både på markedet for fritidsrejser og
erhvervskunder, markere sig stærkere og mere tydeligt, for at der kan opnås
håndgribelige fremskridt. Man skal have fat i turisterne for at udvikle og styrke deres
kritiske sans, så de træffer et valg til fordel for en bæredygtig udvikling. Bevidsthed
om bæredygtighed og etiske principper kan fremme en ansvarlig holdning og praksis
hos de enkelte turister. En voksende forståelse for bæredygtighed hos forbrugere kan
omvendt påvirke virksomheder til at tage hensyn hertil og handle i overensstemmelse
hermed.
2.3.
Principper for gennemførelse af en konkurrencedygtig og bæredygtig turisme
For at sikre en konkurrencedygtig og bæredygtig turisme opfordrer Kommissionen
alle aktører til at overholde følgende principper
19
:
Gennemførelse af et sammenhængende og integreret tiltag
– der bør tages
hensyn til alle de forskellige virkninger af turismen ved planlægning og udvikling
af turisme. Endvidere bør turismen være afbalanceret og samordnet med en lang
række aktiviteter, som påvirker samfund og miljø.
19
Rapport fra gruppen vedrørende bæredygtig turisme: "Action for more sustainable European Tourism",
februar 2007, s. 3-4.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Langsigtet plan
– bæredygtig udvikling handler om hensyntagen til behovene
både hos fremtidige generationer og vor egen. Langsigtet planlægning forudsætter
evnen til at gennemføre langsigtede foranstaltninger.
Gennemførelse af en udvikling i passende tempo og rytme
– niveauet, tempoet
og formen i udviklingen bør afspejle og respektere værtsområdernes og
rejsemålenes karakter, ressourcer og behov.
Inddragelse af alle aktører
– bæredygtige tiltag forudsætter en omfattende og
engageret deltagelse i beslutningstagningen og i den praktiske gennemførelse af
alle de personer, der påvirkes af resultatet,.
Anvendelse af de bedste foreliggende informationer -
politikker og
foranstaltninger bør gennemføres på grundlag af de nyeste og bedste foreliggende
informationer. Oplysninger om udviklingstendenser og følger samt kvalifikationer
og erfaringer inden for turisme bør udnyttes i fællesskab i hele Europa.
Begrænsning og styring af risici
(forsigtighedsprincippet) – når der er
usikkerhed omkring resultaterne, bør der gennemføres en fuldstændig evaluering,
og der bør gennemføres forebyggende foranstaltninger for at undgå skader på
miljø eller samfund.
Følgerne skal afspejles i omkostningerne
(brugeren og forureneren betaler) –
priser bør afspejle de reelle omkostninger ved forbrug og produktion for
samfundet. Dette har ikke kun følger ved miljøforurening. Men der skal opkræves
betaling for udnyttelse af faciliteter, som er forbundet med omfattende udgifter til
forvaltning
Fastsættelse og overholdelse af grænser, hvor det er hensigtsmæssigt
– man
bør anerkende enkelte steders og større områders kapacitetsgrænser, og man bør
være villig og i stand til at fastsætte grænser på de steder og på de tidspunkter,
hvor det er hensigtsmæssigt for omfanget af turistudvikling og omfanget af
turiststrømmene.
Gennemførelse af en permanent overvågning
– bæredygtighed drejer sig om
forståelse af følger, og at man hele tiden er på vagt, således at de nødvendige
ændringer og forbedringer kan gennemføres.
3.
F
ÆLLES FREMADRETTEDE TILTAG
En række aktører har allerede anerkendt betydningen af udfordringen i
bæredygtighed og arbejder på at forbedre deres præstationer. På trods af denne
indsats er det nødvendigt, at der sker mere. For at få mere markante resultater bør
igangværende – og kommende – initiativer samles i en fælles indsats for at blive
mere synlige og for at opnå en synergieffekt.
Nærværende "agenda" sigter på en styrkelse af en sådan frivillig og permanent
proces. Denne bør støttes af alle turismeaktører i Europa: de forskellige
styringsniveauer – lokale myndigheder, organisationer til forvaltning af
destinationer, regioner, medlemsstater – og Europa-Kommissionen selv,
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447632_0007.png
erhvervslivet, turister, og alle andre organer
20
, som kan stimulere, støtte og påvirke
turismen.
Turistsektoren omfatter mange forskellige private og offentlige aktører med
decentrale kompetencer. Det er derfor af stor betydning at respektere
nærhedsprincippet og at arbejde med en bottom-up-metode med inddragelse af de
aktører, som har kompetence og bemyndigelse til at handle, og som frivilligt bidrager
til gennemførelsen af agendaen.
Derfor vil man fokusere på fælles aktioner på rejsemålsniveau, men fulgt op af støtte
fra nationale og europæiske politikker og foranstaltninger.
3.1.
Aktørernes rolle
Gruppen vedrørende bæredygtig turisme har skabt en ramme for indsatsen, hvor de
forskellige grupper af aktører har fået tildelt omfattende ansvarsområder
21
og
specifikke roller
22
ved gennemførelsen af agendaen med hensyn til de ovennævnte
tre centrale elementer – bæredygtige rejsemål, bæredygtige virksomheder og
ansvarlige turister - og de udfordringer, der er blevet peget på.
Turismeaktørerne opfordres til at påtage sig disse forskellige ansvarsområder,
ligesom de tilskyndes til at udnytte de muligheder, som ligger i den udfordring, som
bæredygtighed udgør, en potentiel drivkraft for innovation og vækst.
Aktørerne bør udveksle erfaringer om deres viden ved at give meddelelse om
positive og negative resultater i forbindelse med indsatsen for at skabe en bedre
sammenhæng mellem opbygning af viden, udbredelse af kendskabet hertil og
gennemførelse af en bæredygtig og konkurrencedygtig praksis. Med henblik herpå
bør aktørerne opbygge et struktureret og permanent samarbejde på de niveauer, hvor
de oftest opererer - hvad enten det er på rejsemålet, regionalt, nationalt, europæisk
eller internationalt - og gennemføre drøftelser af bæredygtighed i disse
samarbejdsstrukturer. Et eksempel på et sådant samarbejde er den sociale dialog
mellem arbejdsgivere og arbejdstagere og deres repræsentative organisationer.
Små og meget små virksomheder spiller en uundværlig rolle i den europæiske
turisme, men deres størrelse kan medføre, at de ikke i så høj grad er i stand til at
integrere aspekter vedrørende en bæredygtig udvikling og markedsføre dem som en
del af deres forretning. De relevante formidlere opfordres derfor til at videregive de
vigtigste budskaber i nærværende agenda til disse virksomheder og at fremme disse
virksomheders bidrag til gennemførelsen heraf.
3.2.
Europa-Kommissionens rolle
Kommissionen erkender, at den har ansvaret for gennemførelse af foranstaltninger,
og den vil gradvist gennemføre initiativer på europæisk niveau for at give
20
21
22
Blandt andet uddannelses- og forskningsinstitutioner, fagforeninger, forbrugerorganisationer, ngo'er
samt internationale organisationer.
TSG-rapport, s. 27-30.
TSG-rapport, tabel 1a og 1b, s. 31-39.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
turismeaktører en merværdi på europæisk niveau, samtidig med at Kommissionen
fuldt ud respekterer den kompetencefordeling, der er fastlagt i traktaten.
Nærværende agenda vil fungere som vejledning for Kommissionens fremtidige
aktiviteter inden for turistområdet og inden for alle andre politikområder, som har
betydning for turismen og turismens bæredygtighed. Med henblik herpå vil
Kommissionen støtte sig til gruppen vedrørende bæredygtig turisme.
Endvidere vil Kommissionen samarbejde med nabolande (Østeuropa og
MED-regionen) og lande, der er omfattet af ENP (EU's naboskabspolitik), inden for
turistområdet og vil også give støtte til udviklingslande i lavindkomst- og
middelindkomstgruppen gennem EU's direkte investeringer i udlandet og joint
ventures inden for turistområdet.
3.2.1.
Motivering af aktørerne til erhvervelse af viden og udveksling af erfaringer herom
Det er Europa-Kommissionens mål at opnå større synlighed og bedre anerkendelse af
god praksis blandt EU-borgere og i samfundet og at styrke kendskabet til og
forståelsen af former for praksis, som forbinder bæredygtighed og konkurrenceevne
på en måde, der gensidigt styrker de to aspekter.
Kommissionen er allerede ved at arrangere konferencer og ved at gennemføre
videnskabelige undersøgelser for at skabe større bevidsthed om udfordringer, såsom
fremme af muligheden for rejser for unge, ældre og mennesker med særlige behov
ved hjælp af sociale initiativer og initiativer vedrørende turisme uden hindringer, og
om arbejdsmetoder, der kunne anvendes på lokalt og regionalt niveau (f.eks. en
undersøgelse af virkningerne af større kulturelle arrangementer og
sportsarrangementer for små og mellemstore virksomheder inden for turistområdet).
Håndbogen om læringsområder inden for turisme er et eksempel på et praktisk
initiativ, som slår til lyd for inddragelse af videnbaserede institutioner i forbindelse
med en konsensusskabende metode, hvis mål er en forbedring af de små og
mellemstore virksomheders resultater og menneskelige potentiale i turistsektoren på
rejsemålene.
Kommissionen vil endvidere forsøge at gøre aktører, som skaber viden (f.eks.
universiteter, forskningsinstitutter, offentlige og private observationscentre),
opmærksom på de udfordringer, der ligger i den europæiske turismes bæredygtighed.
Kommissionen vil fremme et samarbejde mellem disse institutioner og støtte formel
og ikke-formel uddannelse i turistsektoren. Kommissionen vil tilskynde til mobilitet i
hele Europa ved at støtte tværnational uddannelse og erhvervspraktik, udveksling og
udvikling af undervisningsmetoder, -materiale og -indhold, bl. a. inddragelse af
principperne om bæredygtighed i uddannelsesprogrammerne.
En indsats på lokalt og regionalt niveau vil få støtte gennem alliancer mellem
forskellige typer af rejsemål (f.eks. i landområder, ved kysten, i bjergene, i byer), der
har forpligtet sig til bæredygtig forvaltning af destinationer, sat i gang af
foregangsmænd og åbne for deltagelse af alle andre interesserede parter.
Europa-Kommissionen vil støtte en styrkelse eller en oprettelse af platforme – bl.a.
gennem anvendelse af ny teknologi – hvor der kan ske udveksling af erfaringer om
god og dårlig praksis, og hvor samarbejdet mellem turistsektoren og andre relaterede
sektorer kan forbedres. Støtte til udveksling af bedste praksis med henblik på en
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447632_0009.png
bæredygtig forvaltning af destinationer (f.eks. ved at tage spørgsmålet om
sæsonbetinget efterspørgsel og forlængelse af turistsæsonen op) kan bidrage markant
til turistrejsemålenes konkurrenceevne. Disse platforme kunne give mulighed for
mere specifikke tiltag, der afspejler de særlige territoriale og økonomiske forhold på
rejsemålene.
Det årlige europæiske turistforum udgør også en platform, hvor alle aktører kan
udveksle synspunkter og styrke deres samarbejde om spørgsmål vedrørende
sammenhængen mellem den europæiske turismes bæredygtighed og
konkurrenceevne.
For at styrke samarbejdet med og mellem medlemsstaterne vil den i øjeblikket årligt
udarbejdede rapport gennem Det Rådgivende Udvalg for Turisme
23
blive anvendt til
at fremme udveksling og udbredelse af kendskab til informationer, også med hensyn
til hvorledes medlemsstaternes politikker og foranstaltninger kan sikre
bæredygtighed i turismen.
Behovet for bedre og hurtigere oplysninger om, hvorledes turismen udvikler sig i
Europa, kan dels dækkes ved indsamling og fremlæggelse af statistiske og
geografiske data
24
, dels gennem eksisterende og/eller nye observationscentres
arbejde. Sådanne oplysninger kunne fremme en overvågning af centrale
udfordringer, især udfordringer af betydning for små og mellemstore virksomheder i
forbindelse med beskæftigelse og sæsonbetingede udsving.
Endelig opfordrer Kommissionen internationale organisationer (UNWTO, UNEP,
UNESCO osv.) til at bidrage til denne proces ved at udpege områder med
synergieffekt, der dækker disse institutioners aktivitetsområde og den europæiske
agenda.
3.2.2.
Fremstød for fremtrædende rejsemål
Kommissionen viderefører gennemførelsen af pilotprojektet "fremtrædende
europæiske rejsemål" (EDEN). EDEN fremmer nye europæiske rejsemål og tilbyder
støtte til de rejsemål, hvor turistudviklingen gennemføres således, at den sociale,
kulturelle og miljømæssige bæredygtighed sikres. Hvert år udvælges et nyt emne til
en prisuddeling. Kommissionen vil fremme oprettelsen af netværk mellem
prisbelønnede rejsemål for at fremme udveksling af god praksis på europæisk niveau
og for at tilskynde andre rejsemål til at vedtage lignende udviklingsmodeller for en
bæredygtig turisme.
Kommissionen vil også styrke billedet og opfattelsen af Europa som et turistmål, der
er kendetegnet ved høj kvalitet og bæredygtighed. Med henblik herpå vil
Kommissionen arbejde sammen med Den Europæiske Rejsekommission og de
nationale turistorganisationer for at udarbejde en passende strategi, som også
23
24
Rådets afgørelse 86/664/EØF af 22. december 1986.
For eksempel gennem en revision af direktivet om statistiske oplysninger vedrørende turisme og/eller
gennem GMES (global miljø- og sikkerhedsovervågning), der tilbyder ensartede geospatiale
informationstjenester i Europa.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447632_0010.png
omfatter anvendelse af portalen for europæiske turistmål (European Destination
Tourism Portal)
25
.
3.2.3.
Aktivering af EU's finansielle instrumenter
Europa-Kommissionen erkender, at aktørerne har brug for finansiel støtte for at
fremme gennemførelsen af agendaen. Man kan allerede nu udnytte muligheder på
europæisk niveau, som f.eks. medlemsstaternes og alle regionernes mulighed for at
finansiere turistprojekter gennem Den Europæiske Fond for Regionaludvikling. En
bæredygtig og innovativ turismepraksis er allerede fremhævet som et
prioriteringskriterium i de forskellige mål i en række europæiske finansielle
instrumenter – især samhørighedsbevillingerne (Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling og Den Europæiske Socialfond), Den Europæiske Landbrugsfond
for Udvikling af Landdistrikterne, Den Europæiske Fiskerifond, aktiviteter under det
syvende rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration (hvor
de centrale prioriterede områder vedrørende klimaændringer også omfatter
virkninger for turismen) - og i Leonardo da Vinci-programmet med indførelsen af en
speciel foranstaltning for lærlinge og unge under erhvervsuddannelse samt et projekt,
der i øjeblikket er ved at blive udarbejdet om analyse og udvikling af kvalifikationer
inden for denne sektor. I programmet "For konkurrenceevne og innovation" gives der
også støtte til EU-virksomheders konkurrenceevne og især til små og mellemstore
virksomheder
26
. Kommissionen vil fremme udbredelsen af kendskabet til, hvorledes
disse eksisterende EU-finansieringsinstrumenter er blevet anvendt og kan anvendes
til disse formål af de forskellige turismeaktører.
3.2.4.
Inddragelse af bæredygtighed og konkurrenceevne i Kommissionens politikker
En række eksisterende EU-politikker og –foranstaltninger kan påvirke turismen og
dens bæredygtighed stærkt og kan i høj grad bidrage til, at de centrale udfordringer
tages op. Generelle politikker, f.eks. vedrørende miljø, transport, beskæftigelse eller
forskning, kan have forskellige virkninger på forskellige områder som følge af deres
særlige kendetegn. Kommissionen tager og vil tage hensyn til disse forskellige
områders behov.
Aktørernes omfattende reaktioner på høringsprocessen om EU's fremtidige
havpolitik viste aktørernes interesse og støtte til foranstaltninger på EU-niveau for at
få en mere bæredygtig og konkurrencedygtig hav- og kystturisme. Som reaktion på
den bekymring, der blev givet udtryk for, vil den integrerede tilgang til havpolitikken
give grundlag for udarbejdelse af yderligere foranstaltninger til styrkelse af
bæredygtighed og konkurrenceevne inden for sektoren. Som et første skridt vil
Kommissionen have opmærksomheden henledt på kystturismesektoren og evaluere
virkningerne af hurtigtvoksende områder, såsom krydstogtsturisme, og undersøge
sammenhængen mellem krydstogtsindustri, havnefaciliteter, marinaer og andre
maritime industrier samt spørgsmål vedrørende konkurrencen mellem land- og
havudnyttelsen i kystmiljøet.
25
26
www.visiteurope.com
.
Se også KOM(2006) 134 endelig, s. 6-7.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447632_0011.png
For bjergområderne er det nødvendigt med fremadrettede politikker for udvikling af
landdistrikter fremover, som både integrerer kravene om bevarelse af dette
naturmiljø og fremmer indbyggernes velfærd
27
. Kommissionen anerkender, at det er
nødvendigt at bevare den rige naturarv i mange af disse sårbare bjergområder.
Landdistrikterne investerer i turisme for at få en større spredning i deres økonomier,
hvilket er en forudsætning for vækst, beskæftigelse og en bæredygtig udvikling.
Disse områder har store muligheder, eftersom det er steder, hvor det er attraktivt at
bo og arbejde, og det samme gælder deres rolle som naturressourcereserve og meget
attraktive landskaber. Dette indebærer, at det er nødvendigt at sikre sammenhæng og
synergieffekt i EU-politikker og at bevare miljøet og beskytte landskaberne.
Turisme kan også bidrage til en bæredygtig udvikling af byområder ved at forbedre
virksomhedernes konkurrenceevne, ved at opfylde sociale behov og ved at bevare det
kulturelle og naturlige miljø. Hvis rejsemål i byer skal opfylde kravene inden for alle
disse områder, må de anvende en overordnet fremgangsmåde på grundlag af
principperne om en bæredygtig udvikling, som anerkendes og støttes af det
offentliges politikker på alle niveauer, også på europæisk niveau.
4.
K
ONKLUSIONER
Nærværende meddelelse udgør den officielle lancering og godkendelse af en agenda
på mellemlang sigt, hvor alle aktører bør gennemføre de nødvendige foranstaltninger
for at styrke deres bidrag til en bæredygtig praksis for at fremme Europas
konkurrenceevne som det mest populære turistmål.
Europa-Kommissionen regner med politisk støtte til dette initiativ fra de andre
EU-institutioner og vil fremlægge sin evaluering af de opnåede fremskridt i 2011.
27
Protokollen om turisme til alpekonventionen er et eksempel på et rammeinstrument, som kan fremme
og koordinere aktørernes bidrag på regionalt og lokalt niveau.
DA
11
DA