Erhvervsudvalget 2007-08 (1. samling)
KOM (2007) 0625
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447636_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 16.10.2007
KOM(2007) 625 endelig
2007/0220 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om europæiske statistikker
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447636_0003.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Generel baggrund
Officielle statistikker spiller en central rolle i vore dages samfund. Institutioner,
politiske beslutningstagere, økonomiske aktører, markeder og de enkelte borgere har
i stort omfang brug for statistikker af høj kvalitet for så nøjagtigt som muligt at
kunne beskrive udviklingen inden for det økonomiske, sociale, miljømæssige og
kulturelle område. Den hastighed, hvormed denne udvikling sker, har betydning for
både i) statistikbrugerne, eftersom deres informationsbehov ændres hurtigt, hvilket
vil sige, at de har brug for let adgang til aktuelle statistiske data og for ii)
statistikmyndighederne, eftersom de skal tilpasse de statistiske data til brugernes
behov. Upartiske og objektive statistiske data er af stor værdi for alle
beslutningstagere, for politiske beslutningstagere, når de skal træffe velunderbyggede
beslutninger, for erhvervsdrivende, der skal drive deres virksomhed, eller ganske
enkelt for borgerne i hverdagen. Statistiske data underbygger gennemsigtigheden og
åbenheden i de beslutninger, der ligger til grund for udformningen af en politik, og
officielle statistikker repræsenterer derfor et offentligt gode, der skaber grundlag for
et velfungerende demokrati. Væsentlige forudsætninger for at producere sådanne
statistikker er en klar struktur i statistikmyndighedernes virkemåde kombineret med
internationale samarbejdsaftaler, formidling af statistiske data og kommunikation
med brugerne.
På europæisk plan får europæiske statistikker større og større betydning for
udviklingen, gennemførelsen, overvågningen og evalueringen af Den Europæiske
Unions politikker. Europæiske statistikker vil få endnu større betydning i fremtiden i
takt med udviklingen i EU's politikker. Eksempelvis er pålidelige oplysninger til
vurdering af makroøkonomiske fænomener som inflation, økonomisk vækst og
konjunkturudviklingen generelt en absolut forudsætning for samarbejdet mellem
medlemsstaterne og en detaljeret koordinering af deres økonomiske politik. Desuden
har Europa behov for et væld af statistiske data af højeste kvalitet for at kunne
opfylde de strategiske mål om langsigtet velstand, navnlig via den reviderede
Lissabon-strategi og de integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse, eller
om øget indsats for solidaritet og social retfærdighed.
Europæiske statistikker bidrager således i stort omfang til opbygningen af den
nødvendige informationskapacitet til forfølgelse af EU's strategiske mål og de
politikker og foranstaltninger, der er nødvendige til opfyldelse af disse mål.
Begrundelse og formål
Formålet med dette forslag er at revidere det eksisterende grundlæggende
regelkompleks, der regulerer udarbejdelsen af statistikker på europæisk plan. Den
væsentligste begrundelse for revisionen er ændringerne i samfundet og
nødvendigheden af en mere klar definition af det europæiske statistiske systems
(ESS) rolle.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447636_0004.png
Udarbejdelsen og formidlingen af europæiske statistikker varetages af det
europæiske statistiske system, som er partnerskabet mellem De Europæiske
Fællesskabers Statistiske Kontor (Eurostat), de nationale statistiske kontorer og andre
nationale eller regionale myndigheder, der i de enkelte medlemsstater er ansvarlige
for produktionen og formidlingen af europæiske statistikker. Europæiske statistikker
udarbejdes også af Den Europæiske Centralbank (ECB) og Det Europæiske System
af Centralbanker (ESCB), selv om de har en anden statistisk styringsstruktur og er
underkastet andre regler.
1
For at øge effektiviteten, lette den statistiske byrde og
forbedre kvaliteten, skal samarbejdet mellem det europæiske statistiske system og
ESCB imidlertid styrkes, uden at det går ud over deres respektive
kompetenceområder.
Som Rådet og Kommissionen ved mange lejligheder har slået fast, fungerer det
europæiske statistiske system effektivt og opfylder kravene til uafhængighed,
integritet og ansvarlighed. Ud over kvaliteten af det europæiske statistiske systems
produkter er dets styring inden for de seneste år blevet forbedret specielt med
vedtagelsen og den efterfølgende gennemførelse af den europæiske adfærdskodeks
for europæiske statistikker
2
. Forslagene om nedsættelse af et rådgivende organ for
statistisk styring på europæisk plan
3
og et europæisk rådgivende udvalg vedrørende
statistik
4
bidrager også til at forbedre og komplettere den eksisterende styring af det
europæiske statistiske system.
Selv om den seneste udvikling afspejler en vis dynamik, der er blevet udmøntet i
konkrete resultater, fremgår det imidlertid også med endnu større tydelighed, at der
er behov for at forankre det europæiske statistiske systems institutionelle struktur i
fællesskabsretten, at omdefinere dets ansvarsområder og principper samt at forenkle
de tilgrundliggende strukturer for at gøre det bedre egnet til imødegå fremtidens
mange udfordringer. Især er det nødvendigt at styrke koordineringen og den faglige
styring, der udøves af de nationale statistiske kontorer på nationalt niveau og af
Eurostat på kommissionsniveau. Der kræves fælles løsninger for at efterkomme den
stigende efterspørgsel efter europæiske statistikker og foretage prioriteringer, når
midlerne bliver mere og mere knappe.
Samtidig er det nødvendigt at præcisere Eurostats rolle og ansvarsområde i forhold
til dets nationale partnere for at øge det europæiske statistiske systems effektivitet på
grundlag af gensidig forståelse og tillid. Eurostats primære rolle er at formidle de
europæiske politiske beslutningstageres statistiske behov videre til dets statistiske
partnere i medlemsstaterne og samtidig mindske afstanden mellem de formulerede
ønsker og det realistisk mulige.
1
2
3
4
Rådets forordning (EF) nr. 2533/98 af 23. november 1998 om Den Europæiske Centralbanks
indsamling af statistisk information (EFT L 318 af 27.11.1998, s. 8).
Meddelelse af 25. maj 2005 til Europa-Parlamentet og Rådet om medlemsstaternes og Fællesskabets
statistikmyndigheders uafhængighed, integritet og ansvarlighed og Kommissionens henstilling om
medlemsstaternes og Fællesskabets statistikmyndigheders uafhængighed, integritet og ansvarlighed
(KOM(2005) 217.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om nedsættelse af Det Rådgivende Organ for
Statistisk Styring på Europæisk Plan (KOM(2006) 599).
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om nedsættelse af et europæisk rådgivende udvalg
for Fællesskabets politik for statistisk information (KOM(2006) 653).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447636_0005.png
Forslaget om en europæisk statistisk metode vil gøre det muligt for Eurostat at
imødekomme den stadigt stigende efterspørgsel efter statistik. Denne metode,
hvorefter det ikke er nødvendigt at basere udarbejdelsen og formidlingen af
europæiske totaler udelukkende på nationale data, som er udarbejdet og formidlet af
alle nationale statistiske kontorer, må betragtes som en markant ændring i
dataindsamlingsmetoden.
Endvidere nærer forskerkredse et stærkt ønske om at få udvidet adgang til statistiske
data til analyseformål af hensyn til den videnskabelige udvikling i Europa. Det
kræver en vis fleksibilitet i reglerne for statistisk fortrolighed, hvis der skal gives
kontrolleret adgang til detaljerede statistiske data, uden at det forringer det høje
beskyttelsesniveau, som fortrolige statistiske data kræver. Udvekslingen af fortrolige
data inden for det europæiske statistiske system og reglerne for adgang til sådanne
data til forskningsformål er centrale elementer i denne forbindelse og kræver
modernisering af den eksisterende lovgivning.
Endelig vil revisionen af regelkomplekset til gavn for alle aktører i det europæiske
statistiske system og brugerne af europæiske statistikker stimulere det veletablerede
samarbejde mellem de nationale statistiske kontorer og Eurostat og bidrage til at
skabe forudsætninger for at imødegå fremtidens statistiske udfordringer.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Det grundlæggende regelkompleks for udarbejdelsen og formidlingen af statistikker
på europæisk niveau omfatter på nuværende tidspunkt følgende retsakter:
– Rådets afgørelse (EØF, Euratom) nr. 89/382 af 19. juni 1989 om nedsættelse af et
udvalg for De Europæiske Fællesskabers statistiske program
5
– Rådets forordning (EØF, Euratom) nr. 1588/90 af 11. juni 1990 om fremsendelse
af fortrolige statistiske oplysninger til De Europæiske Fællesskabers Statistiske
Kontor
6
– Rådets Forordning (EF) nr. 322/97 af 17. februar 1997 om EF-statistikker
7
– Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 2367/2002/EF af 16. december
2002 om Fællesskabets statistiske program 2003-2007
8
.
Ovennævnte retsakter udgør et samlet regelkompleks, som suppleres af lovgivning
inden for specifikke statistiske områder.
2.
H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
5
6
7
8
EFT L 181 af 28.6.1989, s. 47.
EFT L 151 af 15.6.1990, s. 1.
EFT L 52 af 22.2.1997, s. 1.
EFT L 358 af 31.12.2002, s. 1.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget er resultatet af omfattende forberedende arbejde i løbet af de senere år. Især
er hovedpunkterne og udkastene blevet indgående drøftet og gennemgået med de
mest direkte involverede parter, dvs. de nationale statistiske kontorer og de andre
partnere i det europæiske statistiske system og også ECB.
Forslaget er i stor udstrækning resultatet af arbejdet i flere taskforcer, som Udvalget
for det Statistiske Program siden 2003 har nedsat for at drøfte de forskellige aspekter
af emnet. Medlemsstaterne har systematisk deltaget i disse taskforcers arbejde,
Udvalget for det Statistiske Program blev regelmæssigt underrettet om arbejdets
forløb, og alle medlemsstater blev systematisk hørt. Forslaget afspejler i stort omfang
alle disse høringer. Udvalget for det Statistiske Program blev formelt hørt om et
udkast til dette forslag.
Konsekvensanalyse
Blandt de overvejede muligheder forekom følgende nærliggende:
– At bibeholde det eksisterende regelkompleks:
Denne løsning ville slet ikke underminere den nuværende udarbejdelse
af europæiske statistikker, eftersom den eksisterende lovgivning
allerede skaber en referenceramme. Denne mulighed ville dog
sandsynligvis have øget forskellen mellem de eksisterende generelle
regler og afvigende ordninger i særlige tilfælde. På lang sigt ville denne
situation få en uheldig indflydelse på offentlighedens generelle tillid til
statistik og sætte spørgsmålstegn ved et samlet regelkompleks'
eksistensberettigelse. Desuden ville man ikke have kunnet udnytte
mulighederne for at forbedre det europæiske statistiske systems
virkemåde som beskrevet ovenfor.
– At foreslå en revision, der afhjælper de påpegede mangler og udnytter det
eksisterende potentiale til at sikre, at det europæiske statistiske systems virkemåde
bliver gennemsigtigt og mere effektivt som beskrevet ovenfor:
Det er klart, at forslaget kun vil kunne opfylde målsætningerne, hvis det
ikke undergår væsentlige ændringer under lovgivningsprocessen.
3.
FORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Forslaget sigter mod at revidere det eksisterende grundlæggende regelkompleks for
europæiske statistikker, således at det bliver tidssvarende og bedre egnet til at
opfylde de krav, der er forbundet med udviklingen og udfordringerne i fremtiden.
Det foreslås bl.a. at forbedre den statistiske styring ved at tilpasse de relevante
definitioner til traktatens krav, at forankre aktiviteterne og det europæiske statistiske
system selv i fællesskabsretten, at præcisere de nationale statistiske kontorer og
Eurostats rolle, at styrke referencen til den eksisterende europæiske adfærdskodeks
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for europæiske statistikker, at anerkende den europæiske statistiske metode formelt
og højne kvaliteten af de europæiske statistikker.
Forslaget vedrører også det europæiske statistiske systems virkemåde, bl.a. foreslås
det at nedsætte et udvalg for det europæiske statistiske system (ESS-Udvalget) og
ESS-Partnerskabsgruppen samt at udbygge samarbejdet med andre organer i det
europæiske statistiske system og med ESCB.
Planlægningen og gennemførelsen af de flerårige programmer revideres også.
Navnlig foreslås det, at der for Kommissionen skal gælde mindre strenge betingelser,
når der skal træffe individuelle statistiske foranstaltninger.
Endelig foreslås det, at de gældende regler om statistisk fortrolighed gøres mere
fleksible, uden at det går ud over det høje databeskyttelsesniveau.
Retsgrundlag
Artikel 285 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab udgør
retsgrundlaget for fællesskabsstatistikker. Rådet vedtager i henhold til den fælles
beslutningsprocedure de foranstaltninger til udarbejdelse af statistikker, der er
nødvendige, for at Fællesskabet kan udøve sin virksomhed. Ifølge denne artikel skal
udarbejdelsen af fællesskabsstatistikker være karakteriseret ved upartiskhed,
pålidelighed, objektivitet, videnskabelig uafhængighed, omkostningseffektivitet og
de statistiske oplysningers fortrolighed.
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget er i fuld overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, da revisionen af
det eksisterende gældende regelkompleks for udvikling, udarbejdelse og formidling
af europæiske statistikker i sagens natur kun kan gennemføres på fællesskabsplan.
Subsidiaritetsprincippet ligger også til grund for fastlæggelse af ansvarsfordelingen
mellem de enkelte medlemsstater og Fællesskabet for så vidt angår udviklingen,
udarbejdelse og formidlingen af europæiske statistikker.
4.
BUDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ingen konsekvenser for Fællesskabets budget.
5.
YDERLIGERE OPLYSNINGER
Forenkling
Ud fra et retligt, institutionelt og operationelt synspunkt indebærer forslaget en
forenkling.
For det første sigter forslaget mod at forenkle det eksisterende grundlæggende
regelkompleks vedrørende udarbejdelse og formidling af statistikker på europæisk
plan, især ved at samle en række særskilte fællesskabsretsakter om statistik i en enkelt
retsakt.
For det andet opnås en institutionel forenkling ved at slå Udvalget for det Statistiske
Program sammen med Udvalget for Fortrolige Statistiske Oplysninger til ét udvalg.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447636_0008.png
For det tredje vil der i forbindelse med udarbejdelsen af statistikker kunne foretages
forenklinger inden for det europæiske statistiske system via anerkendelse og mere
udbredt anvendelse af nye forenklingsredskaber som fremme af europæiske aggregater
på grundlag af den europæiske statistiske metode som beskrevet i forslagets artikel 17
eller af den forbedrede planlægning i forbindelse med fastlæggelsen af de årlige
statistiske programmer. I Kommissionens meddelelse om reducering af
indberetningsbyrden, forenkling og fastsættelse af prioriterede mål inden for
fællesskabsstatistikker
9
er der allerede blevet peget på disse instrumenter som midler til
forenkling. I denne forbindelse bør der mindes om, at europæiske statistikker er et af de
prioriterede områder for Kommissionens måling af administrative byrder, der følger af
oplysningsforpligtelser
10
.
Endelig er dette initiativ ikke nyt, eftersom der allerede peges på en eventuel revision
af "statistikloven", dvs. Rådets forordning (EF) nr. 322/97 af 17. februar 1997 om EF-
statistikker i den første rapport om gennemførelsen af indsatsplanen "Ajourføring og
forenkling af fællesskabsretten", der blev vedtaget af Kommissionen i 2003
11
.
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Den foreslåede afgørelse er relevant for EØS og bør derfor omfatte hele Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
9
10
11
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet af 14. november 2006 om reducering af
indberetningsbyrden, forenkling og fastsættelse af prioriterede mål inden for fællesskabsstatistikker
(KOM(2006) 693).
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget af 24. januar 2007- Handlingsprogram for reduktion af administrative
byrder i Den Europæiske Union (KOM(2007)23).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget af 24. oktober 2003 - Første rapport om gennemførelsen af indsatsplanen:
"Ajourføring og forenkling af fællesskabsretten". KOM(2003) 623.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447636_0009.png
2007/0220 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om europæiske statistikker
(EØS-relevant tekst)
(Tekst af relevans for aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske
Forbund om samarbejde om statistik)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 285,
stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
efter høring af Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse,
efter proceduren i traktatens artikel 251
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
For at europæiske statistikker, der er udarbejdet i overensstemmelse med principperne
i traktatens artikel 285, stk. 2, kan være sammenhængende og sammenlignelige, bør
samarbejdet og koordineringen mellem de myndigheder, som bidrager til at udvikle,
udarbejde og formidle europæiske statistikker, styrkes.
Med henblik herpå bør samarbejdet og koordineringen mellem disse myndigheder
udvikles mere systematisk og tilrettelægges bedre, uden at det griber ind i
medlemsstaternes og Fællesskabets respektive beføjelser og de institutionelle
ordninger og under hensyntagen til nødvendigheden af at revidere det eksisterende
grundlæggende regelkompleks, således at det er tilpasset de aktuelle forhold og bedre
egnet til at opfylde de krav, der er forbundet med udfordringerne i fremtiden.
Det er derfor nødvendigt at konsolidere aktiviteterne i det europæiske statistiske
system (ESS) og forbedre dets styring især for yderligere at præcisere den rolle, som
henholdsvis de nationale statistiske kontorer og Kommissionen (Eurostat) spiller.
På grund af de særlige forhold, som gælder for de nationale statistiske kontorer og de
øvrige nationale myndigheder, der i de enkelte medlemsstater er ansvarlige for
(2)
(3)
(4)
1
2
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447636_0010.png
udvikling, udarbejdelse og formidling af europæiske statistikker, bør det fastlægges, at
de kan modtage tilskud uden indkaldelse af forslag i overensstemmelse med artikel
168, stk. 1, litra d), i forordning (EF, Euratom) nr. 2342/2002 af 23. december 2002
om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002
om finansforordningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget
3
.
(5)
Statistikmyndighederne i de lande i Den Europæiske Frihandelssammenslutning, der
er omfattet af Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, og i Schweiz bør i vid
udstrækning inddrages i det styrkede samarbejde og den styrkede koordinering,
således som det fremgår af henholdsvis aftalen om det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde, særlig artikel 76 og protokol 30 til denne aftale samt aftalen
mellem Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om samarbejde om
statistik, særlig artikel 2.
Endvidere er det i overensstemmelse med artikel 5 i protokol (nr. 18) om statutten for
Det Europæiske System af Centralbanker (ESCB) og Den Europæiske Centralbank
(ECB), der er bilag til traktaten, vigtigt at sikre tæt samarbejde og passende
koordinering mellem ESS og Den Europæiske Centralbank, navnlig for at fremme
udvekslingen af fortrolige data til statistiske formål mellem de to systemer.
Europæiske statistikker udvikles, udarbejdes og formidles således både af ESS og
ESCB, som dog er underlagt hver deres regelkompleks, der afspejler deres respektive
styringsstrukturer. Denne forordning bør derfor finde anvendelse med forbehold af
Rådets forordning (EF) nr. 2533/98 af 23 november 1998 om Den Europæiske
Centralbanks indsamling af statistisk information
4
.
Selv om Den Europæiske Centralbank (ECB) og de nationale centralbanker ikke
deltager i udarbejdelsen af europæiske statistikker i henhold til nærværende
forordning, kan centralbankernes data således anvendes direkte eller indirekte af
nationale myndigheder og fællesskabsmyndigheden til udarbejdelse af europæiske
statistikker efter aftale mellem en national centralbank og fællesskabsmyndigheden
inden for deres respektive kompetenceområder, og uden at dette berører nationale
aftaler mellem den nationale centralbank og den nationale myndighed. Tilsvarende kan
ECB og nationale centralbanker inden for deres respektive kompetenceområder direkte
eller indirekte anvende data, som er udarbejdet af ESS.
I de normale relationer mellem ESS og ESCB spiller Udvalget for Penge,
Kreditmarkeds- og Betalingsbalancestatistik, der er nedsat ved Rådets afgørelse
(2006/856/EF)
5
, en vigtig rolle specielt i kraft af den bistand, det yder Kommissionen i
forbindelse med udarbejdelse og gennemførelse af arbejdsprogrammer vedrørende
penge-, kreditmarkeds- og betalingsbalancestatistik.
Det er vigtigt at sikre tæt samarbejde og passende koordinering mellem ESS og andre
aktører i det internationale statistiske system.
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
3
4
5
EFT L 357 af 31.12.2002, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF, Euratom) nr. 478/2007 af 23. april
2007.
EFT L 318 af 27.11.1998, s. 8.
EUT L 332 af 30.11.2006, s. 21.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(11)
Det er også nødvendigt at tage ESS' virkemåde op til overvejelse, da der er behov for
mere fleksible metoder til udvikling, udarbejdelse og formidling af europæiske
statistikker samt en klar fastsættelse af prioriterede mål for at kunne reducere
indberetningsbyrden og forbedre de europæiske statistikkers tilgængelighed og
aktualitet. Med dette formål blev "den europæiske statistiske metode" udviklet.
Europæiske statistikker er almindeligvis baseret på nationale data, der er udarbejdet og
formidlet af de nationale statistikmyndigheder i alle medlemsstaterne, men de kan
også udarbejdes ud fra ikke-offentliggjorte nationale databidrag, delsæt af nationale
databidrag og data fra europæiske statistiske undersøgelser eller ved hjælp af
harmoniserede begreber og metoder, der er udarbejdet til formålet.
I sådanne tilfælde kan der anvendes en "europæisk statistisk metode", en pragmatisk
strategi, der skal lette udarbejdelsen af europæiske statistiske aggregater, som er særlig
vigtige for Fællesskabets politikker.
Fælles strukturer, værktøjer og processer kan også indføres eller videreudvikles via
samarbejdsnetværk med deltagelse af nationale myndigheder og relevante
tjenestegrene i Kommissionen og med det formål at fremme visse medlemsstaters
specialisering inden for bestemte statistikområder til gavn for ESS som helhed. Disse
samarbejdsnetværk mellem ESS-partnere skulle sigte mod at undgå dobbeltarbejde og
dermed øge effektiviteten og reducere de økonomiske aktørers indberetningsbyrde.
Forslaget til et forbedret regelsæt for europæiske statistikker bør især tilgodese
nødvendigheden af at reducere virksomhedernes indberetningsbyrde og bidrage til
opfyldelse af den mere generelle målsætning om at reducere den administrative byrde
på europæisk plan, hvilket er i overensstemmelse med formandskabets konklusioner
fra Det Europæiske Råds møde den 8. og 9. marts 2007; imidlertid bør der også peges
på den vigtige rolle, som de nationale myndigheder spiller, når det drejer sig om at
reducere de europæiske virksomheders byrde på nationalt plan.
I overensstemmelse med traktatens artikel 285, stk. 2, og de grundlæggende principper
for officiel statistik, der blev vedtaget af FN's Økonomiske Kommission for Europa
den 15. april 1992 og af FN's Statistiske Kommission den 14. april 1994 samt
principperne i den europæiske adfærdskodeks for europæiske statistikker, der blev
godkendt af Kommissionen i dens henstilling om medlemsstaternes og Fællesskabets
statistikmyndigheders
uafhængighed,
integritet
og
ansvarlighed,
skal
statistikmyndighederne for at øge tilliden til europæiske statistikker være fagligt
uafhængige, ligesom de skal sikre, at udarbejdelsen af europæiske statistikker er
karakteriseret ved upartiskhed og høj kvalitet.
Udviklingen, udarbejdelsen og formidlingen af europæiske statistikker bør ske i
overensstemmelse med bedste praksis internationalt.
Retten til respekt for privatliv og familieliv og beskyttelse af personoplysninger, jf.
artikel 7 og 8 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder, bør
overholdes.
Ved nærværende forordning sikres beskyttelsen af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger, og for så vidt angår europæiske statistikker
indeholder forordningen de bestemmelser, der er fastlagt i Europa-Parlamentets og
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447636_0012.png
Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger
6
og i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 45/2001 af 18.
december 2000 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger i fællesskabsinstitutionerne og -organerne og om fri udveksling af
sådanne oplysninger
7
.
(20)
De fortrolige data, som de nationale statistikmyndigheder og Fællesskabets
statistikmyndighed indsamler til udarbejdelse af europæiske statistikker, bør beskyttes
for at vinde og bevare de oplysningspligtiges tillid; fortrolige statistiske oplysninger
bør behandles efter samme principper i alle medlemsstaterne.
Med henblik herpå er det nødvendigt at indføre fælles regler for fortrolig behandling af
data, der anvendes til udarbejdelse af europæiske statistikker og adgang til disse
fortrolige data under behørig hensyntagen til den tekniske udvikling og brugernes
behov i et demokratisk samfund.
Adgangen til individuelle data til brug for det europæiske statistiske system er af stor
betydning for at få størst muligt udbytte af de statistiske oplysninger og opnå en bedre
harmonisering af europæiske statistikker.
Af hensyn til den videnskabelige udvikling i Europa bør forskerkredse have udvidet
adgang til statistiske data til analyseformål, og forskernes adgang til fortrolige data på
europæisk niveau bør derfor forbedres, uden at det forringer det høje
beskyttelsesniveau, som fortrolige data kræver.
Anvendelse af fortrolige oplysninger til administrative, retlige eller skattemæssige
formål eller til kontrol af statistiske datasubjekters forhold bør være strengt forbudt.
Denne forordning bør finde anvendelse med forbehold af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/4/EF af 28. januar 2003 om offentlig adgang til
miljøoplysninger
8
og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1367/2006 af
6. september 2006 om anvendelse af Århus-konventionens bestemmelser om adgang
til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og
domstolsprøvelse på miljøområdet på Fællesskabets institutioner og organer
9
.
Da målene med denne forordning, nemlig fastsættelse af et regelkompleks for
udvikling, udarbejdelse og formidling af europæiske statistikker, ikke i tilstrækkelig
grad kan opfyldes af medlemsstaterne, men bedre kan opfyldes på fællesskabsplan,
kan Fællesskabet derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse med
subsidiaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går denne forordning ikke ud over, hvad
der er nødvendigt for at nå disse mål.
(21)
(22)
(23)
(24)
(25)
(26)
6
7
8
9
EFT L 281 af 23.11.1995, s. 31. Ændret ved forordning (EF) nr. 1882/2003 (EUT L 284 af 31.10.2003,
s. 1).
EFT L 8 af 12.1.2001, s. 1.
EUT L 41 af 14.2.2003, s. 26.
EUT L 264 af 25.9.2006, s. 13.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447636_0013.png
(27)
De nødvendige foranstaltninger til gennemførelsen af denne forordning bør vedtages i
overensstemmelse med Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse
af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen
10
.
Kommissionen bør navnlig tillægges beføjelser til at vedtage foranstaltninger
vedrørende kvalitetskriterierne for europæiske statistikker og til at fastsætte, under
hvilke betingelser der kan gives adgang til fortrolige data til videnskabelige formål. Da
der er tale om generelle foranstaltninger, der har til formål at supplere denne
forordning med nye ikke-væsentlige bestemmelser, bør foranstaltningerne vedtages
efter forskriftsproceduren med kontrol i artikel 5a i afgørelse 1999/468/EF.
Foranstaltningerne i denne forordning bør erstatte foranstaltningerne i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (Euratom, EF) nr. …/… af … om fremsendelse af
fortrolige statistiske oplysninger til De Europæiske Fællesskabers Statistiske Kontor
11
[KOM(2006) 477],
Rådets forordning (EF) nr. 322/07 af 17. februar 1997 om EF-
statistikker
12
og Rådets afgørelse 89/382/EØF, Euratom af 19. juni 1989 om
nedsættelse af et udvalg for De Europæiske Fællesskabers statistiske program
13
. Disse
retsakter bør derfor ophæves. Gennemførelsesbestemmelserne hertil i Kommissionens
forordning (EF) nr. 831/2002 af 17. maj 2002 om gennemførelse af Rådets forordning
(EF) nr. 322/97 om EF-statistikker, for så vidt angår adgang til fortrolige data til
videnskabelige formål
14
og Kommissionens beslutning 2004/452/EF af 29. april 2004
om fastlæggelse af en liste over organer, hvis forskere kan gives adgang til fortrolige
data til videnskabelige formål
15
, bør fortsat finde anvendelse.
Udvalget for det Statistiske Program er blevet hørt -
(28)
(29)
(30)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
KAPITEL I
Almindelige bestemmelser
Artikel 1
Europæiske statistikker
Formålet med denne forordning er at fastlægge et regelkompleks for udvikling, udarbejdelse
og formidling af europæiske statistikker.
10
11
12
13
14
15
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23. Ændret ved afgørelse 2006/512/EF (EUT L 200 af 22.7.2006, s. 11).
EUT L […] af […], s. […].
EFT L 52 af 22.2.1997, s. 1. Ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1882/2003
(EUT L 284 af 31.10.2003, s. 1).
EFT L 181 af 28.6.1989, s. 47.
EFT L 133 af 18.5.2002, s. 7. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 1104/2006 (EUT L 197 af
19.7.2006, s. 3).
EUT L 156 af 30.4.2004, s. 1. Berigtiget i EUT L 202 af 7.6.2004, s. 1. Senest ændret ved beslutning
2007/439/EF (EUT L 164 af 26.6.2007, s. 30).
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet og med medlemsstaternes og Fællesskabets
myndigheders uafhængighed, integritet og ansvarlighed er europæiske statistikker relevante
data, som er nødvendige for udøvelsen af Det Europæiske Fællesskabs virksomhed. De
udvikles, udarbejdes og formidles i overensstemmelse med principperne for statistikker, der er
omhandlet i traktatens artikel 285, stk. 2, og i denne forordnings artikel 2 samt inden for
rammerne af det europæiske statistiske program.
Artikel 2
Principper for statistikker
1.
Udviklingen, udarbejdelsen og formidlingen af europæiske statistikker baseres på
følgende principper:
(a)
"faglig uafhængighed": statistikker skal udvikles, udarbejdes og formidles på et
uafhængigt grundlag, og uden at der modtages instrukser fra politisk hold eller
fra interessegrupper, særligt i forbindelse med fastlæggelsen af, hvilke
teknikker, definitioner, metodologier og kilder der skal anvendes, samt af
tidspunkterne for alle former for formidling af statistikker og af disses indhold
"upartiskhed": statistikker udvikles, udarbejdes og formidles på et neutralt
grundlag, og alle brugere behandles på lige fod
"objektivitet": statistikker udvikles, udarbejdes og formidles på et systematisk,
pålideligt og uvildigt grundlag; derved skal faglige og etiske standarder
overholdes, og den anvendte politik og praksis skal være gennemsigtig for
brugere og respondenter
"pålidelighed": statistikkerne skal så troværdigt, præcist og konsistent som
muligt afspejle de forhold, de skal belyse; det indebærer, at der anvendes
videnskabelige kriterier for valg af kilder, metoder og procedurer
"statistisk fortrolighed": beskyttelse af fortrolige data om enkelte statistiske
datasubjekter, der tilvejebringes direkte til statistiske formål eller indirekte fra
administrative eller andre kilder; anvendelse af de indhentede oplysninger i
ikke-statistisk øjemed og uretmæssig videregivelse er således ikke tilladt
"omkostningseffektivitet": de omkostninger, der er forbundet med
udarbejdelsen af statistikker, skal stå i rimeligt forhold til betydningen af de
resultater og de fordele, der søges opnået, og ressourcerne skal udnyttes
optimalt og indberetningsbyrden begrænses til et minimum. De oplysninger,
der anmodes om, skal om muligt kunne udtrækkes direkte fra tilgængelige
registre eller kilder.
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
2.
Udviklingen, udarbejdelsen og formidlingen af europæiske statistikker skal ske i
overensstemmelse med bedste praksis internationalt.
Artikel 3
Definitioner
I denne forordning forstås ved:
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(1)
(2)
(3)
"Statistik": kvantitative og kvalitative, aggregerede og repræsentative oplysninger, der
beskriver et kollektivt fænomen i en undersøgt population.
"Statistiske oplysninger": alle forskellige former for statistik, herunder basisdata,
indikatorer, regnskaber og metadata.
"Udvikling": aktiviteter, som har til formål at udforme, konsolidere og forbedre de
statistiske metoder, standarder og procedurer, der anvendes for at udarbejde og
formidle statistiske oplysninger og udforme nye statistikker og indikatorer.
"Udarbejdelse": alle nødvendige aktiviteter i forbindelse med indsamling, lagring,
behandling, sammenstilling og analyse af statistiske oplysninger.
"Formidling": aktivitet, som består i at gøre statistikker og statistiske analyser
tilgængelige for brugerne.
"Dataindsamling": undersøgelser og alle andre former for tilvejebringelse af
oplysninger fra forskellige kilder.
"Statistisk datasubjekt": basisobservationsenhed, dvs. en fysisk person, en husstand, en
økonomisk aktør og andre foretagender, som dataene vedrører.
"Fortrolige data": data, som anvendes af de nationale myndigheder og Eurostat til
statistiske formål, hvis de giver mulighed for direkte eller indirekte identifikation af
statistiske datasubjekter og derved afslører individuelle oplysninger. Når det skal
afgøres, om et statistisk datasubjekt kan identificeres, tages der hensyn til alle
relevante midler, som med rimelighed kan tænkes anvendt af tredjemand til at
identificere det statistiske datasubjekt.
"Anvendelse til statistiske formål": anvendelse udelukkende til udvikling og
udarbejdelse af statistiske resultater og analyser.
"Direkte identifikation": identifikation af et statistisk datasubjekt ud fra dets navn eller
adresse eller et offentligt tilgængeligt identifikationsnummer.
"Indirekte identifikation": identifikation af et statistisk datasubjekt på enhver anden
måde end ved direkte identifikation.
"Tjenestemænd i Kommissionen (Eurostat)": tjenestemænd, der er ansat ved
Fællesskaberne som omhandlet i artikel 1 i vedtægten for tjenestemænd i De
Europæiske Fællesskaber, og som gør tjeneste i Kommissionen (Eurostat).
"Andet personale i Kommissionen (Eurostat)": ansatte i Fællesskaberne, som er
omhandlet i artikel 2-5 i ansættelsesvilkårene for de øvrige ansatte i Fællesskaberne,
og som gør tjeneste i Kommissionen (Eurostat).
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL II
Statistisk styring
Artikel 4
Det europæiske statistiske system
1.
Det europæiske statistiske system (ESS) er partnerskabet mellem Fællesskabets
statistikmyndighed, som er Kommissionen (Eurostat), og de nationale statistiske
kontorer og andre nationale myndigheder, der i den enkelte medlemsstat er
ansvarlige for at udvikle, udarbejde og formidle europæiske statistikker.
Lederne af de nationale statistiske kontorer og Kommissionen (Eurostat) mødes
mindst tre gange om året som ESS-Partnerskabsgruppen for at yde faglig rådgivning
til ESS angående udvikling, udarbejdelse og formidling af europæiske statistikker
efter ovennævnte principper for statistikker.
ESS-Partnerskabsgruppen behandler følgende emner:
(a)
foranstaltninger til udvikling, udarbejdelse og formidling af europæiske
statistikker, herunder den europæiske statistiske metode, den økonomiske
begrundelse for at vælge dem, midlerne til og tidsplanerne for udarbejdelsen af
dem, indberetningsbyrden for respondenterne
hovedpunkterne i det europæiske statistiske program
gennemførelsen af og prioriterede mål i det europæiske statistiske program,
især på grundlag af interimsrapporten udarbejdet af Kommissionen (Eurostat) i
henhold til artikel 11, stk. 2
statistisk fortrolighed
andre spørgsmål især om metodologi, der opstår i forbindelse med udarbejdelse
eller gennemførelse af statistiske programmer.
2.
3.
(b)
(c)
(d)
(e)
4.
ESS-Partnerskabsgruppen udarbejder en adfærdskodeks for udvikling, udarbejdelse
og formidling af europæiske statistikker, som offentliggøres af Kommissionen. Ved
at fastlægge, hvordan europæiske statistikker skal udvikles, udarbejdes og formidles i
overensstemmelse med principperne for statistikker og bedste statistikpraksis
internationalt skal adfærdskodeksen sikre, at offentligheden har tillid til europæiske
statistikker. Adfærdskodeksen tages op til overvejelse og ajourføres efter behov.
Artikel 5
Medlemsstaternes statistiske kontorer og andre nationale myndigheder
1.
Medlemsstaternes statistiske kontorer er ansvarlige for koordinering af alle nationale
aktiviteter til udvikling, udarbejdelse og formidling af europæiske statistikker.
Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at denne
bestemmelse finder anvendelse.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
3.
Kommissionen (Eurostat) offentliggør og ajourfører på sit websted en liste over de
øvrige nationale myndigheder, der er udpeget af medlemsstaterne.
De nationale statistiske kontorer og øvrige nationale myndigheder på den i stk. 2
nævnte liste kan modtage tilskud uden indkaldelse af forslag.
Artikel 6
Kommissionen (Eurostat)
1.
På fællesskabsplan skal Kommissionen (Eurostat) sikre, at udarbejdelsen af
europæiske statistikker sker efter de fastsatte regler og principper for statistikker; i
denne forbindelse har den alene ansvaret for at fastlægge processer, statistiske
metoder, standarder og procedurer samt indholdet af statistikkerne og tidspunkterne
for deres offentliggørelse.
Med forbehold af artikel 5 i protokollen om statutten for Det Europæiske System af
Centralbanker (ESCB) og Den Europæiske Centralbank (ECB) koordinerer
Kommissionen (Eurostat) fællesskabsinstitutionernes og -organernes statistiske
aktiviteter især for at sikre dataenes konsistens og kvalitet og begrænse
indberetningsbyrden til et minimum. Men henblik herpå kan Kommissionen
(Eurostat) anmode fællesskabsinstitutionerne eller -organerne om inden for deres
respektive kompetenceområder at rådføre sig og samarbejde med den i forbindelse
med udvikling af metoder og systemer til statistiske formål; institutioner og organer,
som agter at udarbejde statistikker, skal rådføre sig med Kommissionen (Eurostat) og
rette sig efter dens eventuelle anbefalinger i denne henseende.
Artikel 7
Samarbejde med andre organer
2.
Det Europæiske Rådgivende Udvalg vedrørende Statistik og Det Rådgivende Organ for
Statistisk Styring på Europæisk Plan høres inden for deres respektive kompetenceområder.
Artikel 8
Samarbejde med ESCB
Under overholdelse af principperne for statistikker arbejder ESCB og ESS tæt sammen for at
begrænse indberetningsbyrden til et minimum og garantere den kohærens, som er nødvendig
for udarbejdelsen af europæiske statistikker.
Artikel 9
Internationalt samarbejde
Med forbehold af enkelte medlemsstaters holdning skal ESS's holdning til spørgsmål af særlig
relevans for europæiske statistikker i international sammenhæng samt særlige ordninger for
repræsentation i internationale statistiske organer koordineres af Kommissionen (Eurostat).
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 10
Statistisk kvalitet
1.
For at sikre resultater af høj kvalitet udarbejdes europæiske statistikker på grundlag
af ensartede standarder og harmoniserede metoder. I den forbindelse anvendes
følgende kvalitetskriterier:
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
"relevans": den grad, hvori statistikker opfylder nuværende og potentielle
brugeres behov
"nøjagtighed": graden af overensstemmelse mellem estimater og ukendte sande
værdier
"aktualitet": tidsintervallet mellem oplysningernes tilgængelighed og den
begivenhed eller det fænomen, de beskriver
"punktlighed": tidsintervallet mellem tidspunktet for offentliggørelse af dataene
og den dato, de skulle have været offentliggjort
"tilgængelighed" og "klarhed": de betingelser og måder, hvorpå brugerne kan
få adgang til, bruge og fortolke data
"sammenlignelighed": måling af virkningen af forskelle i anvendte statistiske
begreber og måleværktøjer og måleprocedurer, når statistikker sammenlignes
mellem geografiske områder, sektorer eller over tid
"kohærens": dataenes egnethed til at blive kombineret på forskellige måder og
til forskellige formål.
(g)
2.
Ved anvendelsen af de i stk. 1 nævnte kvalitetskriterier på de data, der er omfattet af
den sektorspecifikke lovgivning inden for bestemte statistiske områder, fastsætter
Kommissionen i overensstemmelse med den i artikel 27, stk. 2, nævnte
forskriftsprocedure de nærmere retningslinjer for, hovedpunkterne i og hyppigheden
af kvalitetsrapporterne, der er foreskrevet i den sektorspecifikke lovgivning.
Bestemte kvalitetskrav som f.eks. målværdier og minimumsstandarder for
statistikproduktionen kan fastlægges i den sektorspecifikke lovgivning. Indeholder
den sektorspecifikke lovgivning ikke bestemmelser herom, kan Kommissionen
vedtage foranstaltningerne. Sådanne foranstaltninger, der er udformet med henblik på
at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i denne forordning ved at supplere denne,
vedtages efter den i artikel 27, stk. 3, nævnte forskriftsproceduren med kontrol.
Medlemsstaterne forelægger Kommissionen (Eurostat) rapporter om kvaliteten af de
indberettede data. Kommissionen (Eurostat) evaluerer kvaliteten af de indberettede
data og offentliggør rapporterne.
3.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL III
Udarbejdelse af europæiske statistikker
Artikel 11
Det europæiske statistiske program
1.
I det europæiske statistiske program fastlægges rammerne for udvikling,
udarbejdelse og formidling af europæiske statistikker, hovedområderne og
målsætningerne for de planlagte aktioner for en periode på højst fem år. Europa-
Parlamentet og Rådet vedtager en beslutning herom.
For hvert europæisk statistisk program forelægger Kommissionen Europa-
Parlamentet og Rådet en interimsrapport i løbet af det tredje år af programmets
gennemførelse og en endelig evalueringsrapport inden for tolv måneder efter udløbet
af programperioden.
Artikel 12
Gennemførelse af det europæiske statistiske program
1.
Det europæiske statistiske program gennemføres ved særlige statistiske aktioner, som
fastlægges:
(a)
(b)
(c)
2.
af Europa-Parlamentet og Rådet eller
i særlige tilfælde af Kommissionen i henhold til betingelserne i artikel 15 eller
ved aftale mellem de nationale myndigheder og Eurostat inden for deres
respektive kompetenceområde. Disse aftaler skal foreligge skriftligt.
2.
Ved gennemførelsen af en af aktionerne i stk. 1, litra a) og b), fastsætter
Kommissionen målsætningerne for aktionen og foretager en analyse af
omkostningseffektiviteten og en vurdering af indberetningsbyrden.
Artikel 13
Samarbejdsnetværk
I de enkelte statistiske aktioner udvikles der om muligt synergier inden for ESS via
samarbejdsnetværk ved at udveksle ekspertise og resultater eller fremme specialisering inden
for bestemte områder. Til dette formål udvikles der en passende finansiel struktur.
Artikel 14
Den europæiske statistiske metode
1.
Den europæiske statistiske metode sigter mod at
(a)
optimere tilgængeligheden og aktualiteten af de europæiske totaler, når
udarbejdelsen og formidlingen af europæiske statistikker helt eller delvist kan
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
baseres på nationale data, der er udarbejdet og formidlet af de nationale
myndigheder i alle medlemsstater
(b)
2.
optimere indberetningen af data og offentliggørelsen og revisionen af
statistikker, når der skal fastlægges en koordineret politik og fremgangsmåde.
De foranstaltninger, der skal træffes, fastlægges i de enkelte statistiske aktioner, der
er nævnt i artikel 12, stk. 1, for de sektorspecifikke statistiske områder eller efter
forskriftsproceduren med kontrol.
Artikel 15
Kommissionens (Eurostats) midlertidige direkte statistiske aktioner
Kommissionen kan vedtage en midlertidig direkte statistisk aktion efter den i artikel 27, stk. 2,
nævnte forskriftsprocedure, såfremt:
(a)
(b)
aktionen ikke overstiger varigheden af det på dette tidspunkt gældende
europæiske statistiske program
de data, der skal indsamles, allerede foreligger eller er tilgængelige hos den
ansvarlige nationale myndighed eller dataene kan tilvejebringes direkte ved
hjælp af passende stikprøver til observation af den statistiske population på
europæisk niveau.
Artikel 16
Årligt arbejdsprogram
Hvert år inden udgangen af maj forelægger Kommissionen sit arbejdsprogram for det
følgende år til behandling i Udvalget for det Europæiske Statistiske System. Programmet
omfatter bl.a.
(a)
de aktioner, som Kommissionen har givet prioritet under hensyntagen til
Fællesskabets politikbehov og de midler, der er til rådighed såvel på nationalt
plan som på fællesskabsplan
de procedurer og eventuelle retsakter, som Kommissionen overvejer med
henblik på programmets gennemførelse.
(b)
Kommissionen tager videst muligt hensyn til bemærkningerne fra Udvalget for det Statistiske
System.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL IV
Formidling af europæiske statistikker
Artikel 17
Formidlingsforanstaltninger
1.
Formidlingen af europæiske statistikker sker i fuld overensstemmelse med
principperne for statistikker, især hvad angår beskyttelse af den statistiske
fortrolighed og sikring af lige adgang som krævet i henhold til princippet om
upartiskhed.
Formidlingen af europæiske statistikker varetages af Kommissionen (Eurostat), de
nationale statistiske kontorer og andre nationale myndigheder inden for deres
respektive kompetenceområder.
Medlemsstaterne og Kommissionen bidrager i nødvendigt omfang til at sikre, at alle
brugere har lige adgang til europæiske statistikker.
Artikel 18
Offentligt tilgængelige registre
Individuelle data kan formidles via et offentligt tilgængeligt register, der består af
anonymiserede registre, der er blevet behandlet på en sådan måde, at det statistiske
datasubjekt under hensyntagen til alle midler, som med rimelighed kan tænkes anvendt af
tredjemand, ikke kan identificeres.
2.
3.
KAPITEL V
Statistisk fortrolighed
Artikel 19
Beskyttelse af fortrolige data inden for ESS
1.
2.
Følgende regler og foranstaltninger skal sikre, at fortrolige data udelukkende
anvendes til statistiske formål, og at de ikke uretmæssigt videregives.
Nationale myndigheder og Kommissionen (Eurostat) skal sikre, at fortrolige data
udelukkende anvendes til statistiske formål, medmindre de statistiske datasubjekter
har givet skriftligt tilsagn om, at de kan anvendes til andre nærmere angivne formål.
Statistiske resultater, som gør det muligt at identificere et statistisk datasubjekt, kan i
ganske særlige tilfælde videreformidles af de nationale myndigheder og
Kommissionen (Eurostat); de særlige betingelser herfor fastlægges ved
fællesskabsbestemmelser. Resultaterne skal efter anmodning fra det statistiske
datasubjekt ændres på en sådan måde, at formidlingen af dataene ikke berører den
statistiske fortrolighed.
3.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Nationale myndigheder og Kommissionen (Eurostat) træffer alle nødvendige retlige,
administrative, tekniske og organisatoriske foranstaltninger til harmonisering af
metoder, kriterier og praksis inden for ESS angående fysisk og logisk beskyttelse af
fortrolige data (kontrol med statistisk fortrolighed).
De nødvendige foranstaltninger til gennemførelse af stk. 1 vedtages af
Kommissionen i overensstemmelse med den i artikel 27, stk. 2, nævnte
forskriftsprocedure.
5.
Tjenestemænd og andre ansatte ved de nationale myndigheder, der har adgang til
fortrolige data, er også efter deres fratræden forpligtet til at overholde
fortrolighedskravet.
Artikel 20
Fremsendelse af fortrolige data
1.
Fremsendelse af fortrolige data mellem nationale myndigheder og mellem nationale
myndigheder og Kommissionen (Eurostat) er tilladt, hvis det af hensyn til
udviklingen, udarbejdelsen og formidlingen af europæiske statistikker er nødvendigt.
Ved enhver yderligere fremsendelse af fortrolige data kræves der udtrykkelig
tilladelse fra den nationale myndighed, der har indsamlet dataene.
Nationale bestemmelser om statistisk fortrolighed kan ikke påberåbes for at hindre
fremsendelse af fortrolige data, hvis en fællesskabsretsakt foreskriver fremsendelse
af sådanne data.
Udvekslingen af fortrolige data til statistiske formål mellem ESS og ESCB er tilladt,
hvis det af hensyn til udviklingen, udarbejdelsen og formidlingen af europæiske
statistikker og ESCB-statistikker anses for nødvendigt, og hvis det er udtrykkeligt
fastsat i fællesskabslovgivningen.
Beskyttelsesreglerne i denne forordning finder anvendelse på alle fortrolige data, der
fremsendes inden for ESS og mellem ESS og ESCB.
Artikel 21
Beskyttelse af fortrolige data i Kommissionen (Eurostat)
2.
3.
4.
1.
Med de undtagelser, der er nævnt i stk. 2, har kun tjenestemænd i Kommissionen
(Eurostat) adgang til fortrolige data, som de udelukkende må anvende til statistiske
formål.
Kommissionen (Eurostat) kan i undtagelsestilfælde give andre af sine ansatte og
andre fysiske personer, der udfører arbejde for Kommissionen (Eurostat) på
kontraktbasis, adgang til fortrolige data.
Personer, som har adgang til fortrolige data, kan kun anvende disse data til de formål,
der er fastlagt i denne forordning. Denne forpligtelse gælder også efter deres
fratræden.
2.
3.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 22
Adgang til fortrolige data til forskningsformål
Kommissionen (Eurostat) kan give adgang til fortrolige data på fællesskabsplan til forskere,
der udfører statistiske analyser til videnskabelige formål. Er der tale om data, som er blevet
indberettet til Eurostat, kræves tilladelse fra den nationale myndighed, som leverede dataene.
De nærmere retningslinjer, regler og betingelser for adgang fastlægges af Kommissionen.
Sådanne foranstaltninger, der har til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i denne
forordning ved at supplere denne, vedtages efter den i artikel 27, stk. 3, nævnte
forskriftsprocedure med kontrol.
Artikel 23
Adgang til administrative registre
For at lette respondenternes indberetningsbyrde skal de nationale myndigheder og
Kommissionen (Eurostat) have adgang til administrative datakilder inden for deres egne
offentlige myndigheders arbejdsområde, i det omfang disse data er nødvendige for at udvikle,
udarbejde og formidle europæiske statistikker.
Medlemsstaterne og Kommissionen fastsætter inden for deres respektive kompetenceområde
om fornødent praktiske bestemmelser og begrænsninger og vilkår for at opnå faktisk adgang.
Artikel 24
Data fra offentlige kilder
Data fra kilder, der er lovligt tilgængelige for offentligheden, vil ikke blive betragtet som
fortrolige i forbindelse med formidling af statistiske oplysninger, der er udarbejdet på
grundlag af sådanne data.
Artikel 25
Tilladelse fra det statistiske datasubjekt
Statistisk fortrolighed forhindrer ikke formidling, når det statistiske datasubjekt har givet
tilladelse til videregivelse af dataene.
Artikel 26
Krænkelse af princippet om statistisk fortrolighed
Medlemsstaterne og Kommissionen træffer passende foranstaltninger til at forhindre og
pålægge sanktioner for krænkelse af princippet om statistisk fortrolighed.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL VI
AFSLUTTENDE BESTEMMELSER
Artikel 27
Udvalg
1.
2.
Kommissionen bistås af et europæisk udvalg for det statistiske system, herefter
benævnt ESS-Udvalget.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 5 og 7 i afgørelse 1999/468/EF, jf.
dennes artikel 8.
Det tidsrum, der nævnes i artikel 5, stk. 6, i afgørelse 1999/468/EF, fastsættes til tre
måneder.
3.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 5a, stk. 1-4, og artikel 7 i Rådets
afgørelse 1999/468/EF, jf. dennes artikel 8.
Artikel 28
Ophævelse
1.
[Europa-Parlamentets
og Rådets]
forordning (Euratom, EF) [nr.
…/… af
om
fremsendelse af fortrolige statistiske oplysninger til De Europæiske Fællesskabers
Statistiske kontor
[KOM(2006)
477]]
ophæves.
Henvisninger til den ophævede forordning betragtes som henvisninger til denne
forordning.
Henvisninger til Udvalget for Fortrolige Statistiske Oplysninger, der blev nedsat ved
den ophævede forordning, betragtes som henvisninger til ESS-Udvalget, der
nedsættes ved artikel 27 i nærværende forordning.
2.
Forordning (EF) nr. 322/97 ophæves.
Henvisninger til den ophævede forordning betragtes som henvisninger til denne
forordning.
3.
Afgørelse 89/382/EØF, Euratom ophæves.
Henvisninger til udvalget betragtes som henvisninger til ESS-Udvalget, der
nedsættes ved artikel 27 i nærværende forordning.
Artikel 29
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
24
DA