Det Udenrigspolitiske Nævn 2008
KOM (2007) 0657
Offentligt
1447668_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 6.11.2007
KOM(2007) 657 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om principperne, prioriteterne og betingelserne for det europæiske partnerskab med
Bosnien-Hercegovina og om ophævelse af afgørelse 2006/55/EF
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447668_0002.png
BEGRUNDELSE
Det Europæiske Råd tilsluttede sig på mødet i Thessaloniki den 19. og 20. juni 2003
"Thessaloniki-dagsordenen for det vestlige Balkan", hvorved de europæiske partnerskaber
blev indført som et middel til at virkeliggøre det europæiske perspektiv for landene på det
vestlige Balkan.
Den 30. januar 2006 vedtog Rådet det reviderede europæiske partnerskab for Bosnien-
Hercegovina, som var baseret på det forslag, Kommissionen forelagde den 9. november 2005.
Partnerskabet indeholder prioriteter på kort og mellemlang sigt. Prioriteterne på kort sigt
forventes opfyldt på et til to år.
Kommissionen mener derfor, at det er hensigtsmæssigt at forelægge et forslag til et ajourført
europæisk partnerskab for Bosnien-Hercegovina. Det reviderede partnerskab tager
udgangspunkt i bestemmelserne i Rådets forordning (EF) nr. 533/2004 af 22. marts 2004 og
tager højde for den udvikling, der er beskrevet i statusrapporten for 2007. I det reviderede
partnerskab opstilles de prioriteter, som landet skal opfylde på kort og mellemlang sigt for at
blive yderligere integreret i Den Europæiske Union.
Som led i det europæiske partnerskab skal de kompetente myndigheder i Bosnien-
Hercegovina udarbejde en plan over med angivelse af tidsfrister og de specifikke
foranstaltninger, som Bosnien-Hercegovina agter at træffe til formålet. Kommissionen følger
løbende med i, hvordan gennemførelsen af prioriteterne skrider frem.
Prioriteterne i det europæiske partnerskab danner grundlag for programmeringen af
Fællesskabets finansielle bistand, som fortsat vil blive ydet via de relevante finansielle
instrumenter, navnlig Rådets forordning (EF) nr. 1085/2006 af 17. juli 2006 om oprettelse af
et instrument til førtiltrædelsesbistand (Ipa).
Den foreslåede rådsafgørelse har ingen finansielle virkninger. I betragtning af ovenstående
opfordrer Kommissionen Rådet til at vedtage vedlagte forslag til Rådets afgørelse.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447668_0003.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om principperne, prioriteterne og betingelserne for det europæiske partnerskab med
Bosnien-Hercegovina og om ophævelse af afgørelse 2006/55/EF
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 533/2004 af 22. marts 2004 om etablering af
europæiske partnerskaber inden for rammerne af stabiliserings- og associeringsprocessen
1
,
som ændret, særlig artikel 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Det Europæiske Råd tilsluttede sig på mødet i Thessaloniki den 19. og 20. juni 2003
indførelsen af de europæiske partnerskaber som et middel til at virkeliggøre det
europæiske perspektiv for landene på det vestlige Balkan.
I henhold til Rådets forordning (EF) nr. 533/2004 træffer Rådet afgørelse om
principperne, prioriteterne og betingelserne for de europæiske partnerskaber og om
enhver efterfølgende tilpasning af disse. Det fremgår også, at opfølgningen på de
europæiske partnerskaber sikres inden for rammerne af de mekanismer, der er
etableret i forbindelse med stabiliserings- og associeringsprocessen, især de årlige
statusrapporter.
Den 30. januar 2006 vedtog Rådet det andet europæiske partnerskab med Bosnien-
Hercegovina
2
.
Det fremgår af Kommissionens meddelelse "udvidelsesstrategi og vigtigste
udfordringer 2006-2007", at partnerskaberne vil blive revideret ved udgangen af 2007.
Rådet vedtog den 12. juni 2006 forordning (EF) nr. 1085/2006 om oprettelse af et
instrument til førtiltrædelsesbistand (Ipa)
3
, som fornyer rammen for den finansielle
bistand til førtiltrædelseslandene.
(2)
(3)
(4)
(5)
1
2
3
EUT L 86 af 24.3.2004, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 269/2006 (EUT L 47 af 17.2.2006,
s. 7).
Rådets afgørelse 2006/55/EF af 30. januar 2006 om principperne, prioriteterne og betingelserne for det
europæiske partnerskab med Bosnien-Hercegovina og om ophævelse af afgørelse 2004/515/EF (EUT
L 35 af 7.2.2006, s. 32).
EUT L 210 af 31.7.2006, s. 82.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(6)
Det er derfor hensigtsmæssigt at vedtage et revideret europæisk partnerskab, som
ajourfører det eksisterende partnerskab for at fastlægge nye prioriteter for det videre
arbejde på grundlag af konklusionerne i 2007-statusrapporten om Bosnien-
Hercegovinas forberedelser på at blive yderligere integreret i Den Europæiske Union.
Som forberedelse på yderligere integration i Den Europæiske Union skal de
kompetente myndigheder i Bosnien-Hercegovina udarbejde en plan med angivelse af
tidsfrister og de specifikke foranstaltninger, der skal træffes for at opfylde prioriteterne
i dette europæiske partnerskab.
Afgørelse 2006/55/EF bør derfor ophæves —
(7)
(8)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Principperne, prioriteterne og betingelserne for det europæiske partnerskab med Bosnien-
Hercegovina er beskrevet i bilaget.
Artikel 2
Gennemførelsen af det europæiske partnerskab undersøges ved hjælp af de mekanismer, der
er etableret som led i stabiliserings- og associeringsprocessen, især Kommissionens årlige
statusrapporter.
Artikel 3
Afgørelse 2006/55/EF ophæves.
Artikel 4
Denne afgørelse træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447668_0005.png
BILAG: BOSNIEN-HERCEGOVINA: EUROPÆISK PARTNERSKAB 2007
1.
INDLEDNING
Det Europæiske Råd tilsluttede sig indførelsen af de europæiske partnerskaber som et middel
til at virkeliggøre det europæiske perspektiv for landene på det vestlige Balkan. Det
foreslåede reviderede partnerskab er en ajourføring af det første på grundlag af 2007-
statusrapporten om Bosnien-Hercegovina. Heri beskrives nye og udestående prioriteter, som
kræver handling. De nye prioriteter er tilpasset landets specifikke behov og
forberedelsesniveau og vil blive ajourført efter behov. Bosnien-Hercegovina forventes at
udarbejde en plan, herunder en tidsplan, over de specifikke foranstaltninger, landet agter at
træffe for at opfylde prioriteterne i det europæiske partnerskab. Partnerskabet indeholder også
retningslinjer for den finansielle bistand til landet.
2.
PRINCIPPER
Stabiliserings- og associeringsprocessen skal fortsat danne grundlag for Vestbalkanlandenes
tilnærmelse til EU helt frem deres fremtidige tiltrædelse. Prioriteterne for Bosnien-
Hercegovina vedrører landets evne til at opfylde de kriterier, som Det Europæiske Råd
fastlagde på sit møde i København i 1993, og de betingelser, der blev fastsat som led i
stabiliserings- og associeringsprocessen, navnlig dem, som Rådet fastsatte i sine konklusioner
af 29. april 1997 og 21-22. juni 1999, i sluterklæringen fra Zagreb-topmødet den
24. november 2000 og Thessaloniki-dagsordenen.
3.
PRIORITETER
Prioriteterne i dette europæiske partnerskab er udvalgt ud fra en realistisk forventning om, at
Bosnien-Hercegovina kan gennemføre dem helt eller i væsentligt omfang i løbet af de
kommende år. Der skelnes mellem kortfristede prioriteter, som forventes gennemført inden
for et til to år, og mellemfristede prioriteter, som forventes gennemført inden for tre til fire år.
Prioriteterne vedrører både lovgivning og gennemførelsen heraf.
I lyset af behovet for at fastlægge prioriteter er der naturligvis andre opgaver, som Bosnien-
Hercegovina skal udføre, og som kan blive prioriteter i et fremtidigt partnerskab afhængigt af,
hvilke fremskridt Bosnien-Hercegovina gør på et senere tidspunkt.
Nøgleprioriteterne blandt de kortfristede prioriteter figurerer samlet i begyndelsen af listen.
De er ikke opstillet i rangorden.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447668_0006.png
3.1.
Kortfristede prioriteter
Nøgleprioriteter
– Der skal vedtages lovgivning om politireformen på stats- og entitetsniveau i
overensstemmelse med de tre EU-principper, og politireformen skal gennemføres.
– Bosnien-Hercegovina skal samarbejde fuldt ud med Den Internationale
Krigsforbryderdomstol vedrørende Det Tidligere Jugoslavien (ICTY), herunder ved at
spille en proaktiv rolle i pågribelsen af anklagede på fri fod.
– Den fornødne lovgivning om offentlig radio- og tv-virksomhed skal vedtages på
føderationsniveau i Bosnien-Hercegovina. Reformen af offentlig radio- og tv-virksomhed
skal gennemføres.
– Strategien for 2006 om reform af den offentlige forvaltning skal gennemføres, og det skal
sikres, at alle ministerier og institutioner på statsligt niveau har tilstrækkelige økonomiske
ressourcer, er funktionsdygtige og har det fornødne udstyr, navnlig i form af lokaler og
personale.
– Den administrative kapacitet skal styrkes forud for gennemførelsen af forpligtelserne i
stabiliserings- og associeringsaftalen (SAA) og interimsaftalen (IA).
– Der skal fortsat gøres en indsats for at skabe forsoning mellem borgerne i regionens lande
og for at finde endelige løsninger på uløste fælles problemer, navnlig problemer
vedrørende grænser.
– Der skal gøres mere for at opnå et fælles økonomisk område i Bosnien-Hercegovina, som
fremmer frie varebevægelser og fri bevægelighed for kapital, tjenester og personer.
– Arbejdsmarkedsstrukturerne skal gøres mere smidige, navnlig hvad angår beskatning af
arbejdskraft, niveauet af sociale overførselsindkomster og lønfastsættelsesmekanismer, for
at øge erhvervs- og beskæftigelsesfrekvensen.
– Der skal træffes foranstaltninger til at opnå mere velfungerende og holdbare institutionelle
strukturer og opnå større respekt for menneskerettigheder og grundlæggende
frihedsrettigheder, herunder ved om nødvendigt at nå til enighed om og vedtage ændringer
til Bosnien-Hercegovinas forfatning.
Politiske kriterier
Demokrati og retsstatsforhold
Forfatning/Regeringsførelse
– Bosnien-Hercegovinas parlamentariske forsamling skal have tilstrækkelige tekniske og
menneskelige ressourcer til rådighed.
– Der skal opnås en struktureret og institutionaliseret koordinering mellem stat og entitet ved
at etablere mekanismer til sikre politisk, lovgivningsmæssig og teknisk koordinering
mellem staten og entiteterne.
– Rapporterne fra Bosnien-Hercegovinas øverste revisionsinstitutioner skal følges op, og der
skal gribes ind over for personer, som begår uregelmæssigheder.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Parlament/Valg
– Valglovgivningen om Bosnien-Hercegovinas præsidentskabsmedlemmer og delegerede i
folkeforsamlingen skal ændres for at sikre fuld overensstemmelse med den europæiske
menneskerettighedskonvention og de forpligtelser, som Europarådet har opstillet for tiden
efter tiltrædelsen.
Offentlig forvaltning
– Koordineringskontoret i den offentlige forvaltning skal have tilstrækkelige menneskelige
og materielle ressourcer til sin rådighed til at udføre sine opgaver.
– Ansættelsesprocedurerne skal forbedres og baseres på objektive og meritbaserede kriterier,
således at ansættelsen af velkvalificerede embedsmænd kan ske hurtigt og under
gennemsigtige forhold.
– Lovgivningen om tjenestemænd skal harmoniseres for at opnå en ansvarlig, effektiv stab,
som er baseret på professionelle karriereudviklingskriterier.
– Fusionen af statens og entiteternes ombudsmand skal afsluttes, og kontoret på statsniveau
skal have tilstrækkelige ressourcer til at kunne fungere ordentligt.
Retssystemet
– Retssystemet skal gøres mere uvildigt og pålideligt, og effektiviteten skal øges, bl.a. skal
antallet af uafsluttede sager bringes ned.
– Der skal vedtages og gennemføres en strategi for retsvæsenets udvikling.
– Dommerstanden skal sikres den fornødne uddannelse, navnlig hvad angår lovgivning om
menneskerettigheder og spørgsmål vedrørende gennemførelse af den kommende
stabiliserings- og associeringsaftale.
Antikorruptionspolitik
– Der skal vedtages og gennemføres en detaljeret handlingsplan for korruptionsbekæmpelse
på grundlag af den nationale strategi for korruptionsbekæmpelse.
– Bosnien-Hercegovina skal gennemføre henstillingerne fra Sammenslutningen af Stater
mod Korruption (GRECO) og opfylde forpligtelserne i henhold til internationale
konventioner om korruption.
– Korruption skal konsekvent retsforfølges, og der skal lægges en stram politik, hvor
korruption ikke tolereres.
– Det skal sikres, at loven om interessekonflikter gennemføres.
Menneskerettigheder og beskyttelse af mindretal
– Bestemmelserne om dødsstraf skal udgå af Republika Srpskas forfatning.
– Bosnien-Hercegovina skal i højere grad overholde de internationale konventioner, landet
har ratificeret, herunder rapporteringskrav.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447668_0008.png
– Der skal opnås enighed om en omfattende straffereform, og der skal opføres et
statsfængsel.
– Regelkomplekset om mindretal skal udbygges, så det opfylder kravene i Europarådets
rammekonvention om nationale mindretal, og det skal gennemføres i hele Bosnien-
Hercegovina.
– Det skal sikres, at Bosnien-Hercegovinas råd for nationale mindretal og de tilsvarende
organer på entitetsniveau fungerer godt.
– Som led i en omfattende strategi for bekæmpelse af fattigdom skal de sektorspecifikke
handlingsplaner i den nationale strategi for romabefolkningen udarbejdes og gennemføres.
– Antallet af institutionsanbragte skal reduceres, ydelser og bistand til personer, der ikke kan
klare sig selv, skal lægges ud til lokalsamfundet, også når der er tale om psykiske lidelser.
Regionale anliggender og internationale forpligtelser
– Det regionale samarbejde skal styrkes, og der skal skabes forsoning og godt naboskab, bl.a.
ved at fremme overgangen fra stabilitetspagten til en mere regionalt styret
samarbejdsramme og en effektiv gennemførelse af den centraleuropæiske frihandelsaftale
(CEFTA).
– Der skal være større samarbejde med nabolandene, navnlig samarbejde på tværs af
grænser, bekæmpelse af organiseret kriminalitet, ulovlig handel og smugleri, retsligt
samarbejde og grænseforvaltning.
– Bosnien-Hercegovina skal bidrage til at løse de udestående grænsespørgsmål med
nabolandene.
– Fonden for tilbagevendende flygtninge skal have de fornødne midler stillet til rådighed og
være fuldt ud funktionsdygtig, Sarajevo-erklæringen skal gennemføres, behandlingen af
hjemvendte flygtninge skal afsluttes, og disse skal i langt højere grad integreres økonomisk
og socialt.
Økonomiske kriterier
– Den makroøkonomiske stabilitet skal øges ved at sikre en bæredygtig finanspolitisk kurs
og benytte velovervejede politiske instrumenter til at fastholde den økonomiske stabilitet i
lyset af den hastige udvikling i finansiel formidling.
– Privatiseringen skal fremskyndes med et mål om at lade 5-10% af offentlig ejet kapital
overgå til den private sektor, hvor føderationen skal sigte mod den øvre grænse.
– Der skal udarbejdes finanstilsynsmekanismer baseret på finansregler og institutionelt
samarbejde, der fremmer finansdisciplin både inden for entiteterne og indbyrdes mellem
entiteterne og de statslige institutioner. Der skal skabes de rette vilkår for institutionelt
samarbejde inden for rammerne af et velfungerende nationalt finansråd.
– De indenlandske krav skal afvikles i det omfang budgettets tilbagebetalingsevne tillader
det, og der skal ske en varig nedbringelse af den offentlige gæld.
– Der skal gøres væsentlige fremskridt med omstruktureringen og afviklingen af tabsgivende
offentligt ejede virksomheder, således at selskabsstyringen forbedres.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447668_0009.png
– Handelsretterne skal fungere godt, og retterne skal have kapacitet til at behandle sager om
selskabers konkurs/afvikling mere effektivt.
Europæiske standarder
Det indre marked
Frie varebevægelser
– Regelkomplekset for standardisering, metrologi, akkreditering og certificering af varer skal
forbedres og gennemføres, således at det bliver i overensstemmelse med EU's standarder
og bedste praksis, og de tekniske forskrifter skal afstemmes nøjere efter EU-rettens
forskrifter. Der skal være større kapacitet i den infrastruktur og de institutioner, der sikrer
kvalitet,
og
der
skal
udarbejdes
et
retsgrundlag
for
overensstemmelsesvurderingsprocedurer.
– Der skal ske fremskridt i vedtagelsen af europæiske standarder (EN).
– Der skal indføres en intern konsultations- og anmeldelsesprocedure for nye tekniske
forskrifter, der går forud for vedtagelsen af foranstaltninger, som får indflydelse på
handelen.
– Det skal sikres, at markedstilsynsagenturet er fuldt ud operationelt, og der skal træffes
foranstaltninger til at etablere en markedstilsynsstruktur, der svarer til kravene i EU-retten
om frie varebevægelser.
– Statsloven om lægemidler og medicinsk udstyr skal vedtages, og der skal oprettes et
statsligt lægemiddelagentur.
Fri bevægelighed for personer og tjenesteydelser samt etableringsret
– Banktilsynet skal bringes op på statsligt niveau (sammen med de tilknyttede
tilsynsaktiviteter), og det skal sikres, at tilsynsmyndigheden fungerer godt i
overensstemmelse med hovedprincipperne i Basel-aftalen om effektivt banktilsyn.
– Der skal på vedtages love på statsniveau om obligationer.
– Bosnien-Hercegovinas forsikringsagentur skal være velfungerende og garantere et fælles
indre forsikringsmarked.
– Der skal skabes et ensartet regelkompleks for kapitalmarkedet for at sikre et fælles
økonomisk område og for at skabe de rette institutionelle rammer for en koordinering af
politikken for og lovgivningen om kapitalmarkeder.
Fri bevægelighed for kapital
– Der skal træffes yderligere foranstaltninger til at fjerne restriktioner på overførsler af
kapital til udlandet.
Told og beskatning
– Lovgivningen og procedurerne på told- og skatteområdet skal afstemmes yderligere efter
EU-retten, og Bosnien-Hercegovina skal sikre sig, at landets toldtarif ajourføres rettidigt på
grundlag af den seneste kombinerede nomenklatur.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Regelkomplekset for frizoner skal være foreneligt med EU's standarder, og der skal føres
tilstrækkeligt tilsyn med frizonerne.
– Oprindelsesreglerne, herunder om diagonal kumulation, skal gennemføres korrekt.
– Toldværdiansættelsesreglerne skal gennemføres i overensstemmelse med internationale
standarder og international praksis.
– Skat med samme virkning som told (toldgebyr for behandling af toldangivelser) skal
afskaffes.
– Den administrative kapacitet til at gennemføre told- og skattelovgivningen og til at
bekæmpe korruption, kriminalitet på tværs af grænserne og skatteunddragelse skal
forbedres yderligere.
– Der skal opnås enighed om en permanent ordning for tildeling af indtægter fra indirekte
skatter mellem staten, entiteterne og Brčko-distriktet.
– Principperne i adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning skal efterleves, og nye
skatteforanstaltninger skal stemme overens med disse principper.
Konkurrence
– Den gældende antitrustlovgivning skal forbedres i overensstemmelse med kravene i
stabiliserings- og associeringsaftalen, og konkurrencerådets administrative kapacitet skal
styrkes.
– Der skal ske større fremskridt på statsstøtteområdet, navnlig ved at vedtage den
nødvendige
lovgivning,
etablere
en
operationelt
uafhængig
offentlig
statsstøttetilsynsmyndighed og ved at sikre gennemsigtighed i tildelingen af al støtte i
Bosnien-Hercegovina.
Offentlige indkøb
– Det fælles system for offentlige indkøb skal fungere tilfredsstillende, og der skal
gennemføres lovgivning og procedurer for offentlige indkøb. Den administrative kapacitet
skal fortsat forbedres.
Intellektuel ejendomsret
– Instituttet for intellektuel ejendomsret skal være fuldt ud operationelt, således at det kan
udføre sine opgaver effektivt og gennemføre og håndhæve det gældende regelkompleks.
– Der skal udarbejdes en handlingsplan for, hvordan man skaffer den fornødne kapacitet til
at gennemføre og håndhæve intellektuel ejendomsret, navnlig skal man se på behovet for at
tilbyde specialistuddannelse til håndhævelsesorganer, dommere, anklagere og
toldembedsmænd.
– Der skal skabes bedre samarbejde mellem håndhævelsesorganer og mellem alle
involverede aktører med det formål at forbedre håndhævelsen og iværksætte
oplysningskampagner.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Beskæftigelse og socialpolitik
– Politikken for social inddragelse og social beskyttelse skal udvikles yderligere.
– Der skal skabes mekanismer for social dialog.
– Der skal træffes yderligere foranstaltninger til at forbedre forholdene for handicappede.
– Der skal etableres en administrativ struktur og kapacitet til at håndtere forbruger- og
sundhedsbeskyttelse.
Uddannelse og forskning
– Loven på statsligt niveau om videregående uddannelse skal vedtages for at give mulighed
for at gennemføre de vigtigste elementer i Bologna-processen og Lissabon-konventionen
om anerkendelse af videregående uddannelser.
– Der skal findes en løsning på problemet med uddannelsessystemets opsplitning og
overlapningen mellem organisationer på forskellige niveauer. Uddannelseskvaliteten skal
øges gennem klarere politikker og bedre strategisk planlægning.
– Der skal træffes foranstaltninger til at forhindre adskillelse af børn af forskellig etnisk
baggrund i skolen.
– UNESCO-konventionen om beskyttelse og fremme af de kulturelle udtryksformers
mangfoldighed skal undertegnes og ratificeres.
– Der skal lægges en integreret forskningspolitik.
WTO-anliggender
– Det reformarbejde, der er nødvendigt for at overholde WTO-regler og WTO-forpligtelser
og på sigt blive optaget i WTO, skal videreføres.
Sektorpolitikker
Industri og SMV
– Der skal skabes en sammenhængende lovgivningsmæssig og institutionel ramme for
SMV'er for at gennemføre chartret for SMV ordentligt.
– Den foreslåede landsomspændende strategi om SMV skal vedtages, og man skal på
statsniveau råde over de ressourcer, der som minimum er en forudsætning for at sikre en
afstemt og koordineret politik for SMV i hele landet, herunder et nationalt agentur for
SMV og et forum for dialog med og høring af SMV.
– Der skal lægges en alsidig erhvervspolitik.
Landbrug og fiskeri
– Loven om landbrug, fødevarer og udvikling af landdistrikter skal vedtages, og der skal
skabes en hensigtsmæssig lovgivningsmæssig ramme for en harmoniseret gennemførelse
af landbrugspolitikken, fødevarepolitikken og politikken for udvikling af landdistrikter.
Der skal lægges en samlet landbrugsstrategi på statsligt niveau.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Den administrative kapacitet på statsniveau skal styrkes med hensyn til landbrug, fødevarer
og udvikling af landdistrikter for effektivt at koordinere gennemførelsen af politikkerne
vedrørende markedsudvikling og udvikling af landdistrikter i hele landet. Der skal arbejdes
på at få etableret et ministerium for landbrug, fødevarer og udvikling af landdistrikter på
statsniveau og stille de fornødne ressourcer til rådighed.
– Det skal sikres, at der vedtages lovgivning, som er i overensstemmelse med europæiske
standarder for fødevaresikkerhed og for dyre- og plantesundhedssektoren, og at den
gennemføres.
– Laboratorie- og inspektionskapaciteten i dyre- og plantesundhedssektoren skal øges, der
skal oprettes referencelaboratorier og udarbejdes procedurer for prøveudtagning, der er i
overensstemmelse med EU's krav.
– Systemet til identifikation af kreaturer og registrering af deres flytninger skal forbedres, og
der skal indføres identifikation af svin, får og geder og registrering af deres flytninger.
Miljø
– Der skal vedtages en statslig miljølov, som skal danne grundlag for en landsomspændende
og harmoniseret miljøbeskyttelse.
– Lovgivningen om vurdering af virkninger på miljøet skal gennemføres.
– De relevante internationale konventioner skal ratificeres og gennemføres, herunder Århus-
konventionen og Esbo-konventionen.
– Der skal oprettes et velfungerende statsligt miljøagentur.
– Institutioner, der beskæftiger sig med miljø, navnlig dem på statsniveau, skal have større
administrativ kapacitet, og kommunikationen og koordinationen mellem dem skal
forbedres.
Energi
– Landet skal opfylde de forpligtelser, der følger af energifællesskabstraktaten siden 1. juli
2007 med hensyn til en fuldstændig gennemførelse af EU-retten om det indre marked for
gas og elektricitet og om grænseoverskridende elektricitetsudveksling.
– Der skal lægges og vedtages en samlet energistrategi.
Transportpolitik
– Kravene i aftalememorandummet om udvikling af det sydøsteuropæiske regionale net af
basale
transportforbindelser,
herunder
tillægget
om
et
sydøsteuropæisk
jernbanetransportområde, skal efterkommes, og planlægningen af transportinfrastrukturen
skal koordineres og konsolideres på stats- og entitetsniveau med henblik på en konsekvent
prioritering af transportprojekter sideløbende med det sydøsteuropæiske regionale net af
basale transportforbindelser.
– Tekniske krav, sikkerhedskrav, arbejdsmarkedsregler og markedsadgang skal afstemmes
efter EU-retten om vejtransport.
– Statsloven om jernbaner skal gennemføres fuldt ud. Der skal udarbejdes en netvejledning
om åben adgang til brug af infrastrukturen.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– De tilsagn, der blev givet i den første overgangsfase i aftalen om oprettelse af et fælles
europæisk luftfartsområde, skal opfyldes, herunder gennemførelsen af relevant lovgivning
om luftfart.
Informationssamfund og medier
– Loven om agenturet for informationssamfundet skal vedtages, og agenturet skal oprettes.
– Forskrifter om telekommunikation/elektronisk kommunikation, som har til formål at
etablere et fuldt ud liberaliseret og konkurrencedygtigt marked, skal gennemføres og
håndhæves. Der skal træffes de nødvendige konkurrencebeskyttelsesforanstaltninger på
markedet.
– Kommunikationstilsynsmyndighedens uafhængige stilling skal befæstes, og dens
administrative kapacitet skal styrkes.
Finanskontrol
– Der skal udarbejdes en strategi for offentlig intern finanskontrol.
– Lovgivning om intern kontrol og revision i den offentlige sektor skal vedtages og
gennemføres.
Statistikker
– Aftalen mellem de entiteter, der deltager i det statiske system, om forbedring af arbejdet i
det centrale statistisk kontor i Bosnien-Hercegovina skal gennemføres, og statistikkerne
skal udbredes til flere områder og være af en højere kvalitet, navnlig på statsniveau.
– Indhentningen og bearbejdningen af statistiske data om landbrug skal forbedres i
overensstemmelse med EU's krav og metoder.
– Statistikkerne om konsoliderede nationalregnskaber skal være af højere kvalitet og mere
fyldestgørende.
– De fornødne retlige rammer for en folketælling skal fastlægges. Der skal fastsættes en dato
for folketællingen og træffes forberedelser hertil.
Justitsanliggender
Visum, grænsekontrol, asyl og migration
– Migrationsafdelingen i ministeriet for sikkerhed skal have tilstrækkeligt personale, og
udenrigsministeriet skal have faciliteter, udstyr, personale og uddannelse stillet til
rådighed.
– Der skal vedtages en statslig migrationsstrategi, og den nye lov om udlændinges
bevægelser og ophold skal vedtages.
– Tilbagetagelsesaftalen mellem EU og Bosnien-Hercegovina skal gennemføres, og der skal
indgås forhandlinger om tilbagetagelsesaftaler med de lande, hvor de migranter, som blot
rejser igennem Bosnien-Hercegovina, oprindeligt kommer fra.
– Det skal sikres, at modtagelsescentrene opfylder internationale standarder, og Bosnien-
Hercegovina skal tage fuldt ansvar for finansieringen og driften af centrene.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Den reviderede nationale strategi om integreret grænseforvaltning, som er baseret på
retningslinjerne om integreret grænseforvaltning for landene på det vestlige Balkan, samt
den tilhørende nationale handlingsplan, skal vedtages og gennemføres.
– Grænseovergangsstederne skal forbedres yderligere.
Hvidvaskning af penge
– Der skal ansættes tilstrækkeligt personale i den finansielle efterretningsenhed.
– Lovgivningen om bekæmpelse af hvidvaskning af penge skal forbedres, herunder dens
gennemførelse og håndhævelse.
Narkotika
– Der skal lægges en narkotikapolitik på statsligt niveau i overensstemmelse med EU-
standarder.
– Der skal oprettes et velfungerende narkotikakontor på statsniveau.
Politi
– Statens efterforsknings- og beskyttelsesagentur skal styrkes yderligere, navnlig ved at
ansætte tilstrækkeligt personale.
Bekæmpelse af organiseret kriminalitet og terrorisme
– Alle handlingsplaner, der følger af den nationale strategi for bekæmpelse af organiseret
kriminalitet, skal udarbejdes og gennemføres.
– Den nationale handlingsplan for bekæmpelse af menneskehandel skal ajourføres og
gennemføres.
– Europarådets konvention om bekæmpelse af menneskehandel skal ratificeres.
– Bekæmpelsen af organiseret kriminalitet og det internationale samarbejde med
håndhævelsesorganer skal styrkes.
– Der skal træffes yderligere foranstaltninger til at beskytte ofre for menneskehandel og
sikre, at lovgivningen om beskyttelse af vidner håndhæves.
– Statens efterforsknings- og beskyttelsesagentur skal have større kapacitet til at bekæmpe
terrorisme, og det internationale samarbejde på området skal styrkes, herunder ved en
korrekt gennemførelse af internationale konventioner.
Beskyttelse af personoplysninger
– Der skal oprettes en uafhængig tilsynsmyndighed (datatilsyn) med tilstrækkelige beføjelser
og økonomiske og menneskelige ressourcer.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447668_0015.png
3.2.
Prioriteter på mellemlang sigt
Politiske kriterier
Demokrati og retsstatsforhold
Forfatning/Regeringsførelse
– Der skal fortsat søges opnået enighed om og vedtaget ændringer af Bosnien-Hercegovinas
forfatning, idet man derved vil kunne skabe bedre og økonomisk mere holdbare
institutionelle strukturer, øge respekten for menneskerettigheder og de grundlæggende
rettigheder og fremme den europæiske integration.
– Landet skal fortsat arbejde på at tage fuldt ansvar for udarbejdelsen af politikker og
beslutningstagningen.
Offentlig forvaltning
– Reformen af den offentlige forvaltning skal gennemføres, og det skal sikres, at den er
langsigtet. Landet skal have større kapacitet til gradvis at afstemme sin lovgivning efter
EU-retten og gennemføre den.
Retssystemet
– Strategien for udvikling af retsvæsenet skal gennemføres, der skal opbygges en uvildig,
ansvarlig og effektiv dommerstand, som garanterer retsstaten og sikre borgerne lige adgang
til domstolene, og det skal garanteres, at domstolene har det fornødne tekniske udstyr og
finansielle ressourcer til at udføre deres arbejde effektivt og korrekt.
Menneskerettigheder og beskyttelse af mindretal
– Den nationale lovgivning skal bringes i fuld overensstemmelse med den europæiske
konvention om beskyttelse af menneskerettigheder.
– Mindretallene skal beskyttes i overensstemmelse med EU's og internationale standarder,
den nationale strategi for roma-befolkningen og de sektorspecifikke handlingsplaner skal
gennemføres, og der skal indhentes data, der kan danne solidt grundlag for udarbejdelsen
af fremtidige strategier om social integration, handlingsplaner og evalueringen heraf.
Regionale anliggender og internationale forpligtelser
– Landet skal fremme regional dialog, stabilitet, gode naboskabsforbindelser og samarbejde.
– Aftalen med USA om betingelserne for overgivelse af personer til Den Internationale
Straffedomstol, skal bringes i overensstemmelse med EU's overordnede principper, som
blev vedtaget af Det Europæiske Råd i september 2002.
Økonomiske kriterier
– De offentlige finanser skal forbedres ved at mindske de offentlige udgifters andel af
bruttonationalproduktet, omlægge udgifter til vækstfremmende sektorer og styrke
kapaciteten til at lægge den økonomiske politik.
– Privatiseringsprocessen skal afsluttes og de tilbageblevne offentligt ejede virksomheder,
som ikke kan sælges, skal afvikles.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447668_0016.png
– Den officielle økonomi skal styrkes ved at sænke socilabidragssatserne, omlægge
pensionssystemet og fremme arbejdskraftens mobilitet i hele landet.
– Forsyningsnettet skal udredes, således at markedet for elektricitet, gas og
telekommunikation gøres tilgængeligt for andre leverandører med henblik på at øge
konkurrencen og sikre en effektiv tildeling af ressourcer.
– Der skal fortsat gennemføres reformer inden for områder som registrering af fast ejendom,
håndhævelse af kontrakter, konkursprocedurer samt registrering, beskatning og
godkendelse af virksomheder for at skabe et bedre erhvervsklima og fremme iværksætteri.
Regler, som er indført af myndigheder på forskellige niveauer, og som overlapper
hinanden, samt den dobbeltbeskatning af virksomheder, der forekommer mellem
entiteterne, skal afskaffes.
Europæiske standarder
Det indre marked
Frie varebevægelser
– Der skal skabes kvalitetsinfrastruktur ved en tilpasning af lovgivningen inden for områder
som
standardisering,
certificering,
metrologi,
akkreditering
og
overensstemmelsesvurdering til EU-retten og ved gennemførelsen af den nye og globale
metodes direktiver og den gamle metodes direktiver.
– Der skal gøres yderligere fremskridt med at vedtage europæiske standarder og sætte skub i
bestræbelserne
at
blive
fuldgyldigt
medlem
af
Den
Europæiske
Standardiseringsorganisation, Den Europæiske Komité for Elektroteknisk Standardisering
og Det Europæiske Standardiseringsinstitut for Telekommunikation.
– Der skal etableres et markedsovervågningssystem i overensstemmelse med europæiske
standarder.
Told og beskatning
– Told- og skattelovgivningen skal fortsat tilpasses til EU-retten, den administrative
kapacitet til at gennemføre lovgivningen skal øges, og korruption, kriminalitet på tværs af
grænserne og skatteunddragelse skal bekæmpes.
– Der skal være større og mere gennemsigtig udveksling af oplysninger inden for regionen
og i forhold til EU for at gøre det lettere at håndhæve de foranstaltninger, der skal
forhindre skatteundgåelse eller skatteunddragelse.
Konkurrence
– Statsstøttelovgivningen skal gennemføres, og den myndighed, der fører tilsyn med
statsstøtte, skal gøres velfungerende.
– Der skal udarbejdes en komplet opgørelse over statsstøtte.
Offentlige indkøb
– Det skal sikres, at Bosnien-Hercegovinas regelkompleks om offentlige indkøb er i
overensstemmelse med EU-retten, og at procedurerne for offentlige indkøb gennemføres
korrekt.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Beskæftigelse og socialpolitik
– Inden for området psykisk sundhed skal der udvikles lokalt baserede tjenester som et
alternativ til institutionsanbringelse, og det skal sikres, at der allokeres tilstrækkelige
økonomiske midler til pleje af den psykiske sundhed.
Uddannelse og forskning
– Der skal træffes foranstaltninger til at forbedre uddannelsessystemet, herunder
grundskoleuddannelsen, og til at skabe et moderne erhvervsuddannelsessystem.
– Der skal være større regionalt samarbejde om videregående uddannelse.
Statistikker
– Der skal udarbejdes pålidelige økonomiske statistikker og opbygges institutionel kapacitet
til at indhente og offentliggøre grundliggende statistiske data, der er harmoniserede med
EU's standarder, navnlig om nationalregnskaber, landbrug, makroøkonomi, erhvervsliv og
sociale forhold, herunder uddannelse, arbejdsmarkedet og sundhed.
– Folketællingen skal gennemføres.
Sektorpolitikker
Industri og SMV
– Charteret for SMV skal gennemføres.
– Industripolitikken skal gennemføres.
Landbrug og fiskeri
– Den overordnede statslige landbrugsstrategi skal gennemføres i hele landet.
– Den statslige kapacitet til at koordinere og harmonisere politikken for landbrug, fødevarer
og udvikling af landdistrikter skal styrkes yderligere, gennemførelsesmekanismerne skal
forbedres, og tilpasningen til EU-retten skal øges.
– Arbejdet med at få vedtaget lovgivning inden for fødevaresikkerhedssektoren og dyre- og
plantesundhedssektoren, som er i overensstemmelse med EU-retten, skal fortsætte, og der
skal udvikles et effektivt kontrolsystem.
– Det skal vurderes, om virksomheder i landbrugsfødevareindustrien overholder EU's krav,
og der skal iværksættes et program for moderniseringen af disse virksomheder.
Miljø
– Der skal fortsat ske en gradvis omsætning af EU-retten med særlig fokus på
affaldshåndtering,
vandkvalitet,
luftkvalitet,
naturbeskyttelse
og
integreret
forureningsforebyggelse og -kontrol.
– De strategiske planer, herunder investeringsstrategier, skal gennemføres, og investeringer i
miljøinfrastrukturer skal øges med særlig fokus på spildevandsopsamling og -rensning,
drikkevandsforsyning og håndtering af fast affald.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Miljøbeskyttelseskravene skal integreres i udarbejdelsen og gennemførelsen af de øvrige
sektorpolitikker.
Transportpolitik
– Der skal skabes konkurrence inden for jernbanenettet, inkl. oprettelse af jernbanetilsyns-
og sikkerhedsorganer.
– Transportlovgivningen skal tilpasses yderligere til EU-retten om transport, navnlig med
hensyn til tekniske og sikkerhedsmæssige standarder (herunder indførelse af digitale
fartskrivere), sociale standarder og markedsliberalisering.
– De tilsagn, der blev givet som led i anden overgangsfase i aftalen om det fælles europæiske
luftfartsområde, skal opfyldes.
Energi
– Reformen af energiforsyningsselskaberne skal gå hurtigere, navnlig i el- og gassektoren,
entiteternes handlingsplaner for omstrukturering af elsektoren skal gennemføres, der skal
udarbejdes og gennemføres ledsageplaner for reform af kulsektoren, der skal etableres en
transmissionssystemoperatør og distributionssystemoperatører i gassektoren, og det
nationale gasmarked skal udvikles.
– Der skal etableres et konsolideret system til regulering af el og gas, som kan omfatte andre
energisektorer i overensstemmelse med energifællesskabstraktaten, og sideløbende hermed
skal der tages stilling til spørgsmål vedrørende socialt dårligt stillede kunder.
Informationssamfund og medier
– Lovgivningen om offentlig radio- og tv-virksomhed skal gennemføres fuldt ud, og
strukturreformen af offentlig radio- og tv-virksomhed skal afsluttes.
– Lovgivningen skal tilpasses til EU's rammebestemmelser for
kommunikationsnet og elektroniske tjenester, og den skal gennemføres.
elektroniske
– Lovgivningen skal tilpasses til den europæiske konvention om grænseoverskridende
fjernsyn og direktivet om fjernsyn uden grænser.
Finanskontrol
– Retningslinjerne for offentlig intern finanskontrol og handlingsplanen herfor skal
gennemføres.
– Den øverste revisionsinstitutions operationelle kapacitet og finansielle uafhængighed skal
styrkes.
– Der skal udarbejdes procedurer og administrativ kapacitet til at sikre en effektiv
beskyttelse af EU's finansielle interesser.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447668_0019.png
Justitsanliggender
Visum, grænsekontrol, asyl og migration
– Visum-, asyl- og migrationspolitikken skal gennemføres i overensstemmelse med EU-
standarder.
– Grænsekontrollen skal forbedres med særlig vægt på grænseinfrastruktur og overvågning
af den grønne grænse.
Hvidvaskning af penge
– Håndhævelsen af loven om bekæmpelse af hvidvaskning af penge skal forbedres.
Narkotika
– Håndhævelsesorganerne skal være tilstrækkeligt udstyret til at bekæmpe narkotikahandel.
Der skal etableres et godt samarbejde både mellem agenturerne og på internationalt plan,
således at man kan opnå væsentligt bedre resultater på området.
Politi
– Politireformen skal gennemføres fuldt ud.
Bekæmpelse af organiseret kriminalitet og terrorisme
– Der skal opnås gode resultater i bekæmpelsen af organiseret kriminalitet, alle former for
ulovlig handel og terrorisme, og der skal sikres retsforfølgelse.
Beskyttelse af personoplysninger
– Den nationale lovgivning om beskyttelse af personoplysninger skal gennemføres i
overensstemmelse med EU-retten, og det skal sikres, at der føres effektivt tilsyn med den,
og at den håndhæves.
4.
PROGRAMMERING
Fællesskabets bistand til landene på det vestlige Balkan inden for rammerne af stabiliserings-
og associeringsprocessen ydes ved hjælp af de eksisterende finansielle instrumenter, navnlig
Rådets forordning (EF) nr. 1085/2006 (Ipa), og for så vidt angår programmer vedtaget inden
2007 ved hjælp af Rådets forordning (EF) nr. 2666/2000 af 5. december 2000 (CARDS-
forordningen)
4
. Finansieringsaftalen tjener som retsgrundlag for gennemførelsen af de
konkrete programmer. Denne afgørelse får derfor ingen finansielle virkninger. Bosnien-
Hercegovina vil have adgang til finansiering fra flerlandeprogrammer og horisontale
programmer.
4
EFT L 306 af 7.12.2000, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 2112/2005 (EUT L 344 af
27.12.2005, s. 23).
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
STØTTEBETINGELSER
Bistand til landene på det vestlige Balkan er betinget af, at landene gør tilstrækkelig
fremskridt med at opfylde Københavnskriterierne og de specifikke prioriteter i dette
europæiske partnerskab. Opfyldes disse betingelser ikke, kan Rådet træffe passende
foranstaltninger på grundlag af artikel 21 i Rådets forordning (EF) nr. 1085/2006 eller i
tilfælde af programmer iværksat inden 2007 på grundlag af artikel 5 i forordning (EF) nr.
2666/2000. Bistanden er ligeledes underlagt de betingelser, Rådet har fastlagt i sine
konklusioner af 29. april 1997, bl.a. hvad angår modtagernes pligt til at gennemføre
demokratiske, økonomiske og institutionelle reformer. Der er ligeledes særlige betingelser i
de individuelle årlige programmer. Finansieringsafgørelser følges op af en finansieringsaftale,
som undertegnes med Bosnien-Hercegovina.
6.
TILSYN
Gennemførelsen af det europæiske partnerskab undersøges ved hjælp af de mekanismer, der
er etableret som led i stabiliserings- og associeringsprocessen, især Kommissionens årlige
statusrapporter.
DA
20
DA