Europaudvalget 2007-08 (1. samling)
KOM (2007) 0685
Offentligt
1447695_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 7.11.2007
KOM(2007) 685 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
Årsrapport om det strukturpolitiske førtiltrædelsesinstrument (ISPA) 2006
{SEK(2007)1467}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
4.
4.1.
4.2.
5.
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
6.
6.1.
6.2.
6.3.
7.
8.
Indledning .................................................................................................................... 3
ISPA-budgettet............................................................................................................. 3
Finansiering af projekter .............................................................................................. 3
Nye ISPA-projekter...................................................................................................... 3
Projekter finansieret i perioden 2000-2006.................................................................. 4
Betalinger ..................................................................................................................... 5
Teknisk bistand ............................................................................................................ 6
Teknisk bistand på modtagerlandets initiativ............................................................... 6
Teknisk bistand (TB) på Kommissionens initiativ....................................................... 6
Forvaltning og gennemførelse...................................................................................... 7
Projektovervågning ...................................................................................................... 7
Finansiel forvaltning og kontrol – herunder EDIS....................................................... 8
Den Europæiske Revisionsrets konklusioner............................................................... 8
Medfinansieringspartnere – EIB, EBRD og KfW........................................................ 9
Bidrag til Fællesskabets politikker............................................................................... 9
Offentlige indkøb ......................................................................................................... 9
Miljøpolitik .................................................................................................................. 9
Transportpolitik............................................................................................................ 9
Koordinering af førtiltrædelsesinstrumenterne .......................................................... 10
Syv år med ISPA: Nogle erfaringer ........................................................................... 10
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447695_0003.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
Årsrapport om det strukturpolitiske førtiltrædelsesinstrument (ISPA) 2006
1.
I
NDLEDNING
Denne rapport forelægges i overensstemmelse med artikel 12 i ISPA-forordningen.
Det er den syvende årsrapport, og den omfatter ISPA-aktiviteterne i 2006. Ud over
Bulgarien og Rumænien, som har fået ISPA-støtte, siden den blev indført i 2000,
omfatter denne rapport også Kroatien, der blev ISPA-modtager, efter at det på Det
Europæiske Råds møde i juni 2004 blev besluttet at give Kroatien status som
kandidatland.
For alle disse lande indeholdt 2006 en række udfordringer. Mens den overordnede
målsætning for Kroatien var at indgå forpligtelser for alle ISPA-midlerne, måtte
Bulgarien og Rumænien fremskynde og forbedre gennemførelsen af ISPA-bevillin-
gerne, samtidig med at de skulle forberede de fremtidige projekter til Samhørigheds-
fonden og strukturfondene, som de har adgang til efter tiltrædelsen. I denne rapport
analyseres det, hvilket fremdskridt der er gjort inden for finansiering, forvaltning og
gennemførelse af projekterne og deres bidrag til EU-politikkerne, og det kon-
kluderes, at der er sket betydelige fremskridt i 2006. Da 2006 var det sidste år med
ISPA-støtte, undtagen til Kroatien, findes der i konklusionen også en vurdering af
erfaringerne fra de syv år, ISPA-støtten har eksisteret.
2.
ISPA-
BUDGETTET
I Kommissionens budget for 2006 var der afsat 585 mio. EUR til ISPA-instrumentet.
Bevillingerne dækkede alle udgifter til medfinansiering af projekter (foranstalt-
ninger) på miljø- og transportområdet og udgifterne til teknisk bistand (TB), uanset
om TB-foranstaltningerne blev iværksat på modtagerlandenes eller Kommissionens
initiativ.
Tabel 1:
ISPA-budgettet i 2006 – i EUR
Budgetpost
Funktionsbudget-
post B13.01.04.02
Driftsbudgetpost
B13.05.01.01
I alt
Forpligtelsesbevillinger
4 500 000
580 500 000
585 000 000
Indgåede forpligtelser
2 338 712
580 350 000
582 688 712
Gennemførte
betalinger
2 154 419
175 579 778
177 734 197
3.
3.1.
F
INANSIERING AF PROJEKTER
Nye ISPA-projekter
I 2006 godkendte Kommissionen 11 nye ISPA-foranstaltninger. Det samlede ISPA-
bidrag for året beløb sig til 89,9 mio. EUR og svarede til en gennemsnitlig støttesats
på 82,8 % af de samlede støtteberettigede projektomkostninger på 134,5 mio. EUR.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447695_0004.png
Der blev anvendt forpligtelsesbevillinger på i alt 89,96 mio. EUR til nye projekter og
490,3 mio. EUR til igangværende projekter.
Af de 11 nye ISPA-projekter for 2006 vedrørte 4 miljøbeskyttelse – 1 projekt
vedrørte vand og spildevand, herunder behandling, 1 projekt vedrørte fast affald, og
2 horisontale miljøforanstaltninger vedrørte forberedelsen af kommende samhørig-
hedsfonds- og IPA-projekter.
Der var fem nye projekter på transportområdet – 1 vedrørte forbedringer for skibs-
farten på Donau, og 4 horisontale transportprojekter blev godkendt i forbindelse med
forberedelsen af de fremtidige IPA- og samhørighedsfondsprojekter på transport-
området, som omfatter styrkelse af den institutionelle kapacitet og sikring af teknisk
bistand til modernisering af jernbarner.
Endelig blev der gennem 2 projekter om teknisk bistand ydet støtte til den nationale
ISPA-koordinator i Kroatien og til møder i ISPA-overvågningsudvalget i Rumænien.
Næsten 64,5 % af det samlede ISPA-bidrag gik til miljøsektoren.
Tabel 2:
Nye projekter godkendt i 2006 – i EUR
Antal
projekter
nr.
Miljø
Transport
Horisontal TB
I alt
4
5
2
11
Støtte-
Støttebe-
rettigede
omkostninger
81 540 109
52 732 558
312 335
134 585 002
ISPA-bidrag
sats
%
58 097 883
31 557 040
312 335
89 967 258
71,5
77
100
82,8
58 097 883
31 557 ,040
312 335
89 967 258
Forpligtelser
3.2.
Projekter finansieret i perioden 2000-2006
I perioden 2000-2006 var Kommissionen med til at finansiere 107 projekter på
grundlag af forslag fremlagt af Bulgarien, Kroatien og Rumænien: 69 på miljø-
området, 33 på transportområdet og 5 horisontale TB-foranstaltninger (et projekt til
etablering af det udvidede decentraliserede gennemførelsessystem (EDIS) og fire
projekter om overvågningsudvalg og støtte til gennemførelsesagenturer). Disse
projekter beløber sig til i alt 4,81 mia. EUR, hvoraf 4,43 mia. EUR er
støtteberettigede via ISPA. ISPA-midlerne bidrog med 67,36 %, eller 2,98 mia. EUR,
til disse støtteberettigede investeringsomkostninger. Der blev opretholdt en nøje
balance mellem de to sektorer.
Ved udgangen af 2006 var der blevet tildelt mere end 2,981 mia. EUR i ISPA-midler
til de tre modtagerlande i perioden 2000-2006. Af dette beløb var 100 % blevet
anvendt.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447695_0005.png
Tabel 3:
Projekter godkendt i perioden 2000-2006 – i EUR
Antal
projekter
nr.
Miljø
Transport
| Horisontal
TB
I alt
69
33
5
107
Støtteberet-
tigede
omkostninger
2 079 790 226
2 344 434 543
1 945 643
4 426 170 412
Gennem-
snitlig
støttesats
%
1 497 166 495
1 482 548 029
1 945 643
2 981 660 167
71,99
63,24
100
67,3
1 497 166 495
1 482 548 029
1 945 643
2 981 660 167
Sektor
ISPA-bidrag
Forpligtelser
3.3.
Betalinger
Mellem 2000 og 2006 blev der afsat 2,981 mia. EUR til i alt 107 projekter i tre
modtagerlande. Betalingerne ved udgangen af 2006 svarer til 24,6 % (dvs. 733 mio.
EUR) af alle de tildelte ISPA-midler. Deraf følger, at der stadig mangler at blive
udbetalt 2,248 mia. EUR i de kommende år. Betalingerne udviklede sig i 2004, 2005
og 2006 fra 132,3 mio. EUR i 2004 til 229,1 mio. EUR i 2005, men faldt til 174,3
mio. EUR i 2006. Alle de betalingsbevillinger, der oprindeligt var opført i Kom-
missionens budget fra 2005, blev udnyttet, hvilket afspejler det forøgede betalings-
tempo mellem 2004 og 2005. Nedgangen i betalingen i 2006 førte til uudnyttede
betalingsbevillinger på ca. 46 mio. EUR.
Årsagen til nedgangen i betalingen for Bulgarien og Rumænien i perioden 2005 –
2006 i forhold til perioden 2004 – 2005 er, at projekterne ikke havde udviklet sig
tilstrækkeligt til at udløse store mellemliggende betalinger. Betalingerne i perioden
op til 2004 - 2005 var omfattende, da der ved den første tranche af forskuds-
betalingerne var tale om store beløb. Derefter afhænger anden tranche af en kontrakt-
underskrivelse, hvorimod den første mellemliggende betaling afhænger af faktiske
udgifter til projektet. For Kroatien, som ikke kom i betragtning til ISPA før 2005,
fandt de første betalinger (første forskud) sted i 2006.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447695_0006.png
Tabel 4:
Betalinger - i EUR
Sektor
Miljø
Transport
| TB
I alt
2000-2005
255 243 502,98
302 711 402,35
987 324,40
558 942 229,73
2006
87 328 724,24
86 490 276,60
482 691,08
174 301 691,92
I alt
342 572 227,22
389 201 678,95
1 470 015,48
733,243,921,65
4.
4.1.
T
EKNISK BISTAND
Teknisk bistand på modtagerlandets initiativ
TB-foranstaltningerne vedrørende projektforberedelse skal sikre, at modtagerlandene
rettidigt forelægger et tilstrækkeligt antal kvalitetsprojekter til finansiering, herunder
til fremtidig finansiering via Samhørighedsfonden og IPA. Tilsvarende tager TB-
foranstaltningerne vedrørende institutionel styrkelse sigte på at øge modtagerlandets
administrative kapacitet til at forvalte og overvåge gennemførelsen af store infra-
strukturinvesteringer.
I 2006 blev der godkendt 4 ansøgninger om projektforberedelse i transportsektoren
og to ansøgninger om projektforberedelse på miljøområdet. Yderligere 2 TB-
projekter vedrørende institutionel kapacitetsopbygning blev godkendt.
I perioden 2000-2006 tildeltes der via ISPA over 149 mio. EUR til mere end 29
projekter vedrørende institutionel opbygning og projektforberedelse.
Tabel 5:
Teknisk bistand på modtagerlandets initiativ
2000-2006 – i EUR
Sektor
Miljø
Transport
Horisontal TB
I alt
Antal projekter
9
15
5
29
Støtteberettigede
omkostninger
87 791 848
99 493 298
1 945 643
189 230 789
ISPA-bidrag
64 434 542
82 833 250
1 945 643
149 213 435
4.2.
Teknisk bistand (TB) på Kommissionens initiativ
TB på Kommissionens initiativ ydes hovedsageligt i form af midler enten til
Kommissionens tjenestegrene til vigtige kontrol- og programforvaltningsfunktioner
eller direkte til modtagerne til bestemte følsomme horisontale tjenester. Aktiviteterne
opdeles i tre kategorier:
lokal intern teknisk bistand (til lønninger til kontraktansatte i EU-delegationer i
Bulgarien, Rumænien og Kroatien såvel som til generalomkostninger)
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447695_0007.png
ekstern støtte til EU-delegationer (især til kontraktansat eksperthjælp, der er nød-
vendig for at kunne udføre forudgående kontrolopgaver i forbindelse med udbuds-
materiale og uddannelsesaktiviteter) og
tjenesteydelseskontrakter og støtte til bistand i forbindelse med projektevaluering,
udvikling af politikområder, strategisk analyse, rådgivningstjenester, overvågning
og lignende gennemførelsesaktiviteter.
Tabel 6:
Teknisk bistand på Kommissionens initiativ 2006
i EUR
Aktivitet
Intern støtte
Ekstern støtte
Tjenesteydelseskontrakter og
støtte
2
I alt
Indfriede forpligtelser
1 880 800
457 912
80 000
2 418 712
Betalinger
1
1 478 984
675 435
1 278 086
3 432 505
(1) omfatter alle betalinger i 2006, hvoraf nogle vedrører forpligtelser, der stammer fra før 2006
(2) inklusive nogle aktiviteter i forbindelse med de ISPA-modtagerlande, der blev medlem af EU i 2004.
5.
5.1.
F
ORVALTNING OG GENNEMFØRELSE
Projektovervågning
Efter at de rumænske gennemførelsesagenturer var blevet tilsluttet EDIS i sommeren
2006, fortsatte delegationen med at overvåge aktiviteterne i forbindelse med udbud
og kontraktindgåelse indtil tiltrædelsen. Ud over at udøve Kommissionens beføjelser
i forbindelse med godkendelse af udbud og kontraktindgåelse (før tilslutningen til
EDIS-systemet), kan delegationen bedre sikre fremskridt på stedet og være
forbindelsesled til nationale myndigheder og slutmodtagere i tilfælde af eventuelle
problemer.
Selv om de første ISPA-projekter for Bulgarien og Rumænien blev godkendt af
Kommissionen i 2000, blev gennemførelsen af de første af disse projekter ikke
påbegyndt før i 2001, som oftest gennem udbud af tjenesteydelseskontrakter
vedrørende overvågning af gennemførelsen. Som følge af forsinkelser i udbuds- og
kontraktindgåelsesfasen blev de første konkrete bygge- og anlægskontrakter
imidlertid ikke underskrevet før 2002. Siden da er der kun langsomt sket fremskridt
på stedet, hvilket fremgår af udviklingen i Kommissionens betalinger til de to
tiltrædelseslandes nationale myndigheder.
Med hensyn til Kroatien var der ved udgangen af 2006 endnu ikke påbegyndt noget
projekt. De første to udbud om tjenesteydelseskontrakter blev imidlertid bekendtgjort
i januar 2007.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.2.
Finansiel forvaltning og kontrol – herunder EDIS
Hovedkravene til både finansiel forvaltning og kontrol og behandling af uregel-
mæssigheder er underlagt bestemmelserne i ISPA-forordningen og bilag III til
finansieringsaftalerne, som fastsat i ordningen om forudgående kontrol udført af
Kommissionen. Hovedpunkterne vedrører indførelsen af interne finansielle kontrol-
systemer og -procedurer, der kan sikre gennemsigtige og ikke-diskriminerende ud-
budsprocedurer, en korrekt anmeldelse af udgifter, en tilstrækkelig intern revisions-
kapacitet, et tilstrækkeligt revisionsspor og en passende behandling af uregel-
mæssigheder.
I 2006 blev der udført fire revisionsbesøg i Rumænien og Bulgarien i forbindelse
med EDIS-processen, hvor Kommissionens revisorer i sidste fase foretager en
kontrol med det formål at evaluere, om tiltrædelseslandene er rede til at påtage sig
hele ansvaret for udbud og kontraktindgåelse, således at den forudgående kontrol,
som EU-delegationerne udfører, ikke længere er nødvendig.
Sideløbende med EDIS blev der udført en række projektrevisioner i Rumænien for at
kontrollere, om udgiftsanmeldelser indsendt til Kommissionen og de dertil knyttede
betalinger var i overensstemmelse med retsforskrifterne og formelt rigtige. Hoved-
punkterne i den forbindelse vedrørte ikke-støtteberettigede udgifter, der var attesteret
over for Kommissionen, manglen på støttedokumenter, mangelfuldt dokumenteret
kontrol af udgifters støtteberettigelse, tillægskontrakter, der ikke er behandlet
korrekt, og kravene til offentlighed og information, som ikke var nøje overholdt.
Der blev også udført en række projektrevisioner i Bulgarien. Generelt var der tale om
mangler, der var påvist i systemrevisionerne, nemlig udbuds- og kontraktmaterialets
utilstrækkelige kvalitet, især i relation til kontraktændringer, behovet for at forbedre
kontrollen af udgiftsanmeldelserne og den ufuldstændige overholdelse af kravene om
offentlighed og information. Som følge af den meget langsomme udvikling i de
kroatiske ISPA-projekter i 2006 bestod revisionsarbejdet af skrivebordsarbejde
vedrørende spørgsmål, som ikke var blevet afklaret efter systemrevisionerne i anden
halvdel af 2005, og som rent faktisk underbyggede Kommissionens beslutning i
februar 2006 om at tillade Kroatien at anvende DIS-systemet. Den væsentligste
mangel omhandler udarbejdelsen af en effektiv og sammenhængende politik for
personalefastholdelse.
5.3.
Den Europæiske Revisionsrets konklusioner
Revisionsretten udførte en begrænset kontrol hos Kommissionen, der hovedsageligt
bestod af en undersøgelse af Kommissionens aktiviteter inden for forvaltnings- og
kontrolsystemer i et af kandidatlandene (Kroatien) og i tiltrædelseslandene
(Bulgarien og Rumænien), herunder en undersøgelse af, hvordan EDIS udviklede sig
i de sidstnævnte lande.
Rettens konklusion var under hensyntagen til revisionens omfang, at de reviderede
transaktioner generelt set ikke var behæftet med materielle fejl. Selv om Retten
konstaterede forbedringer inden for Kommissionens overvågnings- og kontrol-
systemer, blev der på nationalt niveau konstateret væsentlige svagheder. For ISPA-
projekternes vedkommende blev den relativt hyppige forekomst af disse mangler
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opvejet af de korrektioner, der blev foretaget i forbindelse med delegationens
forudgående kontrol.
5.4.
Medfinansieringspartnere – EIB, EBRD og KfW
Som følge af deres ekspertise inden for projektforberedelse og -gennemførelse holdt
Kommissionen regelmæssigt møder med disse långivende institutter og organiserede,
når det var muligt, fælles besøg med henblik på at udpege og evaluere projekter, som
man ønskede lånefinansieret. EIB ydede i 2006 ét lån til ét projekt.
6.
6.1.
B
IDRAG TIL
F
ÆLLESSKABETS POLITIKKER
Offentlige indkøb
Opfyldelsen af de lovmæssige krav til forsvarlige, fair og gennemsigtige offentlige
indkøb, der indgår i den praktiske vejledning om kontraktprocedurer for Kommis-
sionens eksterne aktiviteter (PRAG), har vist sig at skulle blive en større udfordring
for de tiltrædende modtagerlande. Det skyldes, at personalets kvalifikationer i disse
lande ikke altid er på det krævede niveau til at forvalte komplekse infrastruktur-
projekter, navnlig inden for udbud og kontraktindgåelse. På grund af vanskeligheder
på dette område har Kommission gjort en stor indsats for at udvikle TB-aktiviteter,
som fokuserede på at styrke modtagernes kompetencer inden for indkøb, systemer og
procedurer. Bl.a. tilrettelagde den fortsat forskellige seminarer og uddannelses-
aktiviteter, herunder formidling af håndbøger og praktiske vejledninger.
6.2.
Miljøpolitik
Ved at yde direkte støtte til prioriterede miljøprojekter letter ISPA gennemførelsen af
en miljøpolitik og overholdelsen af EU-normerne i modtagerlandene. Den admini-
strative kapacitet er i særdeleshed blevet styrket med hensyn til planlægning og
prioritering af miljøinvesteringer, og der er også gjort stadige fremskridt inden for
gennemførelsen af VVM-direktivet, herunder aspekter vedrørende høring af offent-
ligheden. Det er imidlertid nødvendigt, at disse lande gør en yderligere indsats for at
løse problemerne i relation til miljømyndighedernes vanskeligheder med at opnå
tilstrækkelige finansielle midler og personalemæssige ressourcer og i relation til
manglende koordinering mellem politikområder og manglende strategisk plan-
lægning.
6.3.
Transportpolitik
Transportnettene i modtagerlandene, der i Bulgariens og Rumæniens tilfælde blev
godkendt i overensstemmelse med TINA (vurdering af transportinfrastruktur-
behovene), blev fastlagt inden for rammerne af de paneuropæiske korridorer. Disse
net anvendes som planlægningsgrundlag for de nationale transportstrategier i
forbindelse med ISPA, dvs. de drejer sig om bygning eller rehabilitering af et afsnit,
knudepunkt eller adgangsforbindelser til disse net. Seks af de ovennævnte korridorer
går gennem Bulgariens, Kroatiens og Rumæniens område. I henhold til Fælles-
skabets nye retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet (TEN-T)
vedrører tre af nettets prioriterede projekter (motorvejsforbindelsen
Igoumenitsa/
Patra-Athen-Sofia-Budapest, vandvejsforbindelsen Rhinen/Meuse-Main-Donau
og
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
jernbaneforbindelsen Athen-Sofia-Budapest-Wien-Prag-Nürnberg/ Dresden)
forbin-
delser, der omfatter Bulgarien og Rumænien, og en forbindelse, der omfatter
Kroatien (jernbaneforbindelsen
Lyon-Trieste-Divaca/Koper-Divaca-Ljubljana-Buda-
pest-den ukrainske grænse).
I Kroatien, som ikke var omfattet af TINA-
undersøgelsen, er der fastslået transportinfrastrukturbehov i overensstemmelse med
de prioriterede områder, der er anført i Rebis-undersøgelsen (undersøgelse om
transportinfrastrukturen på Balkan). I den forbindelse er jernbaneforbindelsen
mellem
(Salzburg- Ljubljana-Zagreb-Beograd-Nis-Skopje-Thessaloniki)
udpeget
som et prioriteret projekt.
7.
K
OORDINERING AF FØRTILTRÆDELSESINSTRUMENTERNE
Som fastsat i samordningsforordningen sikrer Kommissionen en nøje samordning af
de tre førtiltrædelsesinstrumenter Phare, Sapard og ISPA. I forordningen specificeres
det omhyggeligt, hvilket område der ydes støtte til under hvert enkelt instrument,
således at risikoen for potentielle overlapninger mellem de forskellige instrumenter
reduceres mest muligt.
Phare-forvaltningsudvalget sørger for koordinering mellem disse tre instrumenter,
mens den yderligere koordinering foretages af Phare's blandede tilsynsudvalg,
koordineringsudvalget for de forskellige tjenestegrene og på de periodiske møder
med EU-delegationerne i modtagerlandene.
8.
S
YV ÅR MED
ISPA: N
OGLE ERFARINGER
Eftersom 2006 var det sidste år med ISPA – i det mindste for de fleste projekter og
modtagerlande (kun de 6 kroatiske projekter vil fortsat blive gennemført i henhold til
Rådets forordning om ISPA) - er det hensigtsmæssigt at se på de erfaringer, man har
høstet gennem de seneste 7 år.
ISPA blev udtænkt i 1999 med det formål at skaffe midler til infrastrukturforbed-
ringer og forberede de øst- og centraleuropæiske kandidatlande til at kunne anvende
instrumenterne under samhørighedspolitikken, nærmere bestemt Samhørigheds-
fonden, hvorfra de mindre udviklede medlemsstater er berettigede til at modtage
støtte. Derfor var Rådets forordning om ISPA nøje tilpasset forordningen om
Samhørigshedsfonden med hensyn til støtteberettigede områder (miljø og transport)
og forvaltnings- og kontrolsystemer. Angående sidstnævnte skal det bemærkes, at
forskellene i forvaltningssystemerne hovedsageligt går ud på, at visse væsentlige
bestemmelser om offentlige indkøb og finansiel kontrol skal være i overens-
stemmelse med de eksterne regler for støtte.
ISPA har gjort det muligt at tilvejebringe
midler til vigtige infrastrukturer i et
hidtil uset omfang.
Alene for Rumænien, Bulgarien og Kroatien er der ydet støtte til
107 projekter for et samlet beløb på 4,8 mia. EUR, hvoraf 3 mia. EUR blev
finansieret af Fællesskabet.
Modtagerlandene var blevet opfordret til at forberede ISPA-investeringsstrategier for
7 år. Der var tale om nationale dokumenter, men deres indhold og kvalitet skulle
godkendes af Kommissionens tjenestegrene inden finansieringen. Gennem ISPA blev
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der indført
strategisk planlægning
for at opnå midler fra Fællesskabet inden for to
sektorer, som har stor betydning for den økonomiske udvikling og samhørighed.
Strategisk planlægning og projektgennemførelse er en uvurderlig erfaring baseret på
"learning
by doing",
som er med til at hjælpe modtagerlandene med at blive bedre
forberedt til at kunne anvende strukturfondene og Samhørighedsfonden efter
tiltrædelsen - og for Kroatiens vedkommende - IPA.
I årenes løb forbedrede modtagerlandene generelt projektforberedelsens kvalitet og
reducerede dermed tid – og ressourcer – hvilket var en forudsætning for Kom-
missionens godkendelse af projektfinansieringen. Bistået af Kommissionen - og
internationale konsulenter – lærte modtagerlandene at
overholde de væsentligste
bestemmelser i EU-lovgivningen,
som f.eks. VVM-direktiverne eller andre rele-
vante miljønormer og gældende ret eller bestemmelserne om offentlige indkøb. De
udviklede tilstrækkeligt kendskab til projektforberedelser som finansiel analyse,
tekniske undersøgelser, design, udbud og kontraktindgåelse samt projektgennem-
førelse. ISPA betød, at modtagerlandene fik bedre kendskab til nye finansierings-
måder (f.eks. offentlig-private partnerskaber), moderne planlægningsprincipper
(f.eks. bæredygtig udvikling, miljøindvirkningsvurdering, herunder offentlig høring),
sektorspecifikke politikker (f.eks. investering i vandsektoren under et) eller ændrin-
ger af national lovgivning på områder af betydning for projektgennemførelsen (f.eks.
køb af jord).
I forbindelse med ISPA udviklede modtagerlandene – og Kommissionen – et
tæt
samarbejde med internationale finansieringsinstitutter,
især EIB. En betydelig
del af ISPA-projekterne medfinansieres også af de internationale finansierings-
institutter. Når det var relevant, deltog de også i planlægnings- og evaluerings-
opgaver. Bilaterale donorer ydede, især i de første år med ISPA, assistance både til
projektforberedelse og investeringsfinansiering. De synergieffekter, der fremkom i
forbindelse med de internationale finansieringsinstitutter under ISPA, bidrog til
Kommissionens beslutning om at etablere JASPERS som et instrument, der skal
bistå de nye medlemsstater med projektforberedelsen.
Gennem ISPA blev der tilvejebragt betydelige
midler til teknisk bistand (TB) til
projektforberedelse, administrativ kapacitetsopbygning
og strategiske under-
søgelser. TB spillede en særlig vigtig rolle med hensyn til tilvejebringelsen af midler
til forberedelsen af projekter under Samhørighedsfonden for nye medlemsstater og til
IPA for Kroatiens vedkommende.
De fleste ISPA-projekter i de nye medlemsstater vil blive afsluttet i henhold til
bestemmelserne for Samhørighedsfonden. Lighederne mellem ISPA-bestemmelserne
og bestemmelserne for Samhørighedsfonden gav de lande, der blev medlem af EU i
2004 og 2007, mulighed for
uden vanskeligheder at overgå fra ISPA til Sam-
hørighedsfonden.
Erfaringer samlet i forbindelse med ISPA blev også indarbejdet, da Kommissionen
udarbejdede et udkast til Rådets forordning om IPA og dertil knyttede gennemførel-
sesbestemmelser. Gennem regionaludviklingsandelen under IPA samles de finan-
sieringsområder, som i perioden 2000-2006 hørte ind under forskellige instrumenter
(ISPA og Phare) og blev forvaltet af forskellige generaldirektorater, og dermed
lægges ansvaret hos Generaldirektoratet for Regionalpolitik. Strategisk planlægning,
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
metoder til projektforberedelse, TB, kapacitetsopbygning var de aspekter, der blev
positivt udviklet under ISPA, og som nu indarbejdes i IPA.
Sidst men ikke mindst var
medlemsstaternes meget aktive rolle
i ISPA-forvalt-
ningsudvalget og deres eksperters kompetence en meget vigtig faktor i forbindelse
med forbedringen af ISPA-projekternes kvalitet. Den var med til at understrege
viljen til samarbejde, som var blevet udviklet under ISPA mellem medlemsstaterne
og kandidatlandene.
På den negative side kan nævnes
gennemførelsen i praksis, som langt fra svarer
til
de (oprindelige) forventninger. I betragtning af det hidtil usete omfang af ISPA –
og svaghederne i de nationale administrationer kunne det ikke forventes, at ISPA
ville få en nem start. Men faktum er, at Bulgarien og Rumænien skal bruge mere end
4 år, førend de kan udbetale de midler, hvorom der var indgået forpligtelser for år
"n", og at Kroatien efter mere end 2 år med ISPA stadig ikke har underskrevet den
første kontrakt om arbejde. Ved udgangen af 2006 var der kun udbetalt en fjerdedel
af de midler, der var truffet aftale om i hele ISPA-perioden. Når alt kommer til alt,
skyldtes forsinkelserne i gennemførelsen en mangel på tilstrækkelig kapacitet, som
gav sig udtryk i dårligt forberedte projekter, manglende overholdelse af de relevante
EU-normer som VVM-direktiverne eller bestemmelserne om offentlige indkøb,
dårlig kontraktforvaltning, uklare ejendomsforhold i forbindelse med jord og
forsinket køb af jord.
Selv om de rumænske gennemførelsesagenturer fik EDIS i juni 2006 (den hidtil mest
omfattende overgang til EDIS forud for en tiltrædelse), og nogle agenturer i
Bulgarien fik det i november 2006,
blev EDIS ikke desto mindre indført ret sent.
En fuldt decentraliseret forvaltning inden tiltrædelsen er et værdifuldt benchmark for
at kunne evaluere, om modtagerlandene er rede til at absorbere midler og opfylde
krav i forbindelse med finansiel forvaltning, især inden for offentlige indkøb.
Mens systemer og strukturer til planlægning og gennemførelse er vigtige og af
afgørende betydning, er det en personalemæssig situation på et passende niveau og
med passende kompetencer, som gør dem effektive.
Manglende bæredygtighed i
den offentlige administration,
som beskæftiger sig med ISPA, var kilde til alvorlig
bekymring for et betydeligt antal gennemførelsesorganer. Erfaringer inden for
uddannelse og projektforvaltning, som er erhvervet på jobbet, betød, at eksperterne
var attraktive for den private sektor, hvilket førte til hyppig udskiftning af personalet
efter endt uddannelse og en vedvarende bekymring i forbindelse med ledige stillinger
og rekruttering af egnet personale.
Forberedelsen til og gennemførelsen af
ISPA var stærkt afhængig af ekstern
bistand.
Internationale konsulenter havde til opgave at forberede projekter af
tilstrækkelig kvalitet, og der var brug for internationale konsulenter og eksterne
rådgivere til at bistå med komplekse evalueringer af udbud og føre tilsyn med
gennemførelsen, delegationens rolle i forbindelse med den forudgående kontrol
udgjorde et væsentligt sikkerhedsnet med hensyn til overholdelsen af bestemmel-
serne om indkøb. Afhængigheden af ekstern bistand og rådgivning reducerer
nationale myndigheders og lokale institutioners ejerskab og ansvarlighed, der er en
væsentlig forudsætning for en vellykket planlægning og gennemførelse.
DA
12
DA