Finansudvalget 2007-08 (1. samling)
KOM (2007) 0687
Offentligt
1447697_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 7.11.2007
KOM(2007) 687 endelig
FORELØBIGT FORSLAG TIL ÆNDRINGSBUDGET NR. 7
TIL DET ALMINDELIGE BUDGET FOR 2007
ALMINDELIG OVERSIGT OVER INDTÆGTER
ALMINDELIG OVERSIGT OVER INDTÆGTER OG UDGIFTER EFTER SEKTION
Sektion III – Kommissionen
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447697_0002.png
FORELØBIGT FORSLAG TIL ÆNDRINGSBUDGET NR. 7
TIL DET ALMINDELIGE BUDGET FOR 2007
ALMINDELIG OVERSIGT OVER INDTÆGTER
ALMINDELIG OVERSIGT OVER INDTÆGTER OG UDGIFTER EFTER SEKTION
Sektion III – Kommissionen
Under henvisning til:
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 272,
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab, særlig artikel 177,
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 af 25. juni 2002 om
finansforordningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget
1
,
senest ændret ved Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1995/2006
2
, særlig artikel 37,
forelægger Europa-Kommissionen hermed budgetmyndigheden et foreløbigt forslag til
ændringsbudget nr. 7 til budgettet for 2007 på baggrund af nedenstående begrundelse.
1
2
EFT L 248 af 16.9.2002, s. 1.
EUT L 390 af 30.12.2006, s. 1.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447697_0003.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
2.1.
2.2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
Indledning .................................................................................................................... 4
Forhøjelse af overslaget over indtægter ....................................................................... 4
Revision af overslaget over moms- og BNI-indtægter ................................................ 4
Andre indtægter............................................................................................................ 4
Nedsættelse af betalingsbevillingerne.......................................................................... 4
Udgiftsområde 1a: Konkurrenceevne og vækst og beskæftigelse ............................... 5
Udgiftsområde 1b: Samhørighed og vækst og beskæftigelse ...................................... 7
Udgiftsområde 2: Bevarelse og forvaltning af naturressourcer ................................... 9
Udgiftsområde 3a: Frihed, sikkerhed og retfærdighed ................................................ 9
SAMMENFATTENDE OVERSIGT EFTER UDGIFTSOMRÅDER I DEN
FINANSIELLE RAMME ........................................................................................................ 11
ALMINDELIG OVERSIGT OVER INDTÆGTER
OVERSIGT OVER INDTÆGTER OG UDGIFTER EFTER SEKTION
Den almindelige oversigt over indtægter og udgifter efter sektion fremsendes separat via SEI-
BUD-systemet. En engelsk sprogudgave af den almindelige oversigt over indtægter og af
oversigten over indtægter og udgifter efter sektion er vedlagt til orientering som budgetbilag.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447697_0004.png
1.
I
NDLEDNING
Det foreløbige forslag til ændringsbudget (FFÆB) nr. 7 til budgettet for 2007 har baggrund i
følgende forhold:
det er nødvendigt at foretage en væsentlig forhøjelse af overslaget over indtægter og
specielt at revidere overslaget over moms- og BNI-indtægterne (3 233,4 mio. EUR)
3
det er nødvendigt at nedsætte betalingsbevillingerne under en række budgetposter
inden for udgiftsområderne 1a, 1b, 2 og 3a (1 251,4 mio. EUR), efter at der er taget
højde for de omfordelinger, der er foreslået som led i den samlede overførsel.
F
ORHØJELSE AF OVERSLAGET OVER INDTÆGTER
Revision af overslaget over moms- og BNI-indtægter
2.
2.1.
I overensstemmelse med artikel 16 i Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1150/2000 af
22. maj 2000 foreslår Kommissionen at revidere overslagene over de egne indtægter fra
moms og BNI ud fra de disponible oplysninger, således at de forhøjes med 2 814,9 mio. EUR.
isse ændringer vedrører kapitel 3 1 og 3 2 i budgettets indtægtsdel.
På nuværende tidspunkt er beregningerne af medlemsstaternes BNI foreløbige, da der stadig
foregår en kontrol af BNI-oplysningerne. Efter mødet i BNI-udvalget den 25. oktober vil
Kommissionen i løbet af budgetproceduren for nærværende FFÆB revidere det ovennævnte
tal.
2.2.
Andre indtægter
Refusion af ikke-anvendt fællesskabsstøtte (konto 6 1 5 0) og finansielle korrektioner under
strukturfondene (konto 6 5 0 0)
Under hensyntagen til de indbetalte beløb under konto 6 1 5 0 og 6 5 0 0 og idet det antages,
at disse beløb ikke vil blive genanvendt i år, foreslås der opført et beløb på 179,5 mio. EUR.
Morarenter og bøder
Kapitel 7 0 og 7 1 i den generelle oversigt over indtægter omfatter morarenter og bøder. 2007-
budgettet omfatter allerede et beløb på 123 mio. EUR. I betragtning af de beløb, der på dette
tidspunkt af året er indbetalt eller forventes indbetalt, foreslås der opført et yderligere beløb på
239 mio. EUR på budgettet.
3.
N
EDSÆTTELSE AF BETALINGSBEVILLINGERNE
Kommissionen foreslår at justere betalingsbevillingerne under visse budgetposter for at bringe
dem mere i overensstemmelse med de seneste overslag over betalingsbehov og ud fra den
3
Anvendelsen af ajourførte indtægtsoverslag gør det muligt at beregne de betalinger, som
medlemsstaterne anmodes om at foretage i løbet af budgetåret, mere nøjagtigt. Som følge af den
foreslåede revision vil medlemsstaternes bidrag på grundlag af BNI blive nedsat.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447697_0005.png
antagelse, at den indbyrdes tilpasning af betalingsbevillingerne mellem budgetposterne, som
Kommissionen særskilt har anmodet om i den såkaldte "samlede overførsel" accepteres af
budgetmyndigheden. Den nedsættelse af betalingsbevillingerne (1 251,4 mio. EUR), der
anmodes om i dette FFÆB, har bl.a. baggrund i følgende faktorer:
– finjusteringen af samhørighedsudgifterne for at afspejle situationen i programmeringsfasen
– afviklingen af betalinger stammende fra de tidligere finansielle rammer
– den sene vedtagelse af visse retsgrundlag og de deraf følgende forsinkelser i forbindelse
med igangsættelsen af nye programmer og
– nødvendigheden af at tage hensyn til gennemførelsesstadiet for visse pilotprojekter og
forberedende aktioner.
Nærværende forslag vedrører udgiftsområderne 1a, 1b, 2 og 3a i den finansielle ramme.
3.1.
Udgiftsområde 1a: Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Den foreslåede nedsættelse af betalingsbevillingerne under udgiftsområde 1a udgør
466,5 mio. EUR. I nedenstående begrundelse er tallene afrundet til nærmeste million.
Forskningsrammeprogrammer (- 239 mio. EUR)
FP-5 (EF) (- 60 mio. EUR):
Alle de betalinger, der nu er foretaget vedrørende det femte
rammeprogram, er endelige betalinger. Det beløb, der foreslås trukket tilbage, vedrører
hovedsagelig prioriteringerne "livskvalitet", "konkurrenceevne og bæredygtig vækst" og
"menneskeligt potentiale". En række faktorer ligger til grund for den ønskede nedsættelse af
betalingsbevillingerne:
– De faktiske udgifter til projekterne er betydeligt lavere end de oprindeligt forudsete beløb,
hvilket nedbringer Fællesskabets bidrag og medfører betydelige frigivelser ved
rammeprogrammets udløb.
– Visse typer af projekter er ofte blevet afsluttet tidligere end forventet (tidligt ophør af
forskningstilskud).
– De endelige rapporter fremsendes ofte sent af modtagerne. Desuden er de oplysninger, der
fremsendes sammen med de endelige rapporter, generelt mangelfulde, hvilket betyder, at
der skal anmodes om yderligere oplysninger. Disse to faktorer bevirker tilsammen, at der
opstår forsinkelser i forbindelse med gennemførelsen af de endelige betalinger.
FP-6 (EF) (- 149 mio. EUR):
Indeværende år er det første efter afslutningen af det sjette
rammeprogram. Det beløb, der foreslås nedsat, vedrører hovedsagelig aktiviteter inden for
områderne "menneskelige ressourcer", "SMV", "miljø og infrastruktur". De vigtigste årsager
til underudnyttelsen af bevillingerne er følgende: annullering af kontrakter inden
igangsættelsen af projekter; tidlig afslutning af projekter; forsinkelser i forbindelse med
startdatoen for projekter; forsinket modtagelse af rapporter; lavere projektudgifter end
forventet.
FP-6 (Euratom) (- 30 mio. EUR):
Beslutningerne om fællesforetagendet ITER og
gennemførelsen af aftalen blev forsinket, således at den tilsvarende forpligtelse blev indgået
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447697_0006.png
med et års forsinkelse. Aftalen giver mulighed for, at en betaling kan foretages i året efter
indgåelsen af forpligtelsen. Dette betyder, at den tilknyttede betaling, som skulle finde sted i
2007, vil finde sted med et års forsinkelse i 2008.
Konkurrenceevne og innovation (- 46 mio. EUR)
EF-initiativprogrammet inden for politikområdet "Erhvervspolitik" (- 30 mio. EUR):
Nedsættelsen af de betalingsbevillinger, der kan anvendes under denne post, skyldes
forsinkelserne i udbudsprocedurerne vedrørende det nye program for perioden 2007-2013.
Forsinkelserne betyder, at der først kan blive indgået forpligtelser for de pågældende midler
ved årets udgang, således at de tilsvarende forskudsbetalinger ikke vil finde sted.
EF-initiativprogrammet inden for politikområdet "Informationssamfundet" (- 10 mio.
EUR):
Der forudses en underudnyttelse på 10 mio. EUR for denne budgetpost.
Bevillingsoverskuddet skyldes den sene vedtagelse af retsgrundlaget (24. oktober 2006 –
offentliggørelse i EUT: 9. november 2006) og den omstændighed, at EF-initiativprogrammet
er et nyt program, hvor der skal fastlægges nye målsætninger. Det har derfor været
nødvendigt at afholde en række møder i forvaltningskomitéen, og det første arbejdsprogram
blev først vedtaget den 24. maj 2007. Forslagsindkaldelsen blev offentliggjort den 25. maj, og
fristen fastsat til 23. oktober. Undertegnelsen af tilskudsaftalerne vil starte i begyndelsen af
2008. Der forventes ingen betalinger til projekter i 2007, og forfinansieringen af visse
undersøgelser er også blevet forsinket. Der forventes udbetalt et beløb på 1 mio. EUR i 2007.
EF-initiativprogrammet inden for politikområdet "Transport og energi" (- 6 mio.
EUR):
2007 er det første år, hvor programmet "Intelligent energi – Europa II" løber, og
forhandlingerne, som skal resultere i undertegnelsen af kontrakterne, vil ikke kunne afsluttes
førend i 2008. Dette betyder, at der ikke kan foretages nogen forskudsudbetalinger i 2007, og
at hovedparten af bevillingerne under denne post ikke vil blive anvendt.
Energi og transport (- 168 mio. EUR)
Galileo (- 100 mio. EUR):
På grund af problemerne i forbindelse med Galileo-programmet
forelagde Kommissionen den 19. september 2007 en meddelelse og et forslag til ændring af
forordningen om iværksættelsen af programmerne Galileo og EGNOS (European
Geostationary Navigation Overlay Service). På denne baggrund vil de bevillinger, der er
forudset for indeværende år, ikke blive anvendt.
Nedlukning af nukleare anlæg (- 45 mio. EUR):
Nedsættelsen skyldes en forhøjelse på
66,5 mio. EUR i slutningen af 2006, som gjorde det muligt at imødekomme en række
betalingsanmodninger fra Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD),
som var blevet indgivet tidligere end forventet ("front-loading").
Intelligent Energi I (- 19 mio. EUR):
Ud over usikkerheden i forbindelse med fremsendelse
af fakturaer har også de strenge krav om bankgarantier, som nogle kontrahenter har haft
vanskeligheder med at opfylde, nedsat betalingstempoet. Desuden er det vanskeligt at forudse,
i hvilket tempo de udestående forpligtelser vil blive indfriet, da undersøgelsen af de første
anmodninger om mellemliggende betaling tager længere end forventet.
Marco Polo (- 4 mio. EUR):
2007 er det første år, hvor "Marco Polo II"-programmet løber,
og forhandlingerne, som skulle resultere i undertegnelsen af kontrakterne, vil ikke kunne
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447697_0007.png
afsluttes førend i 2008. Der vil således ikke blive foretaget nogen udbetalinger af
forfinansiering i 2007.
Pilotprojekter og forberedende aktioner (- 12 mio. EUR)
Støtte til SMV'er i det nye finansielle klima (- 5 mio. EUR):
Nedsættelsen af de
betalingsbevillinger, der kan anvendes over denne post, skyldes gennemførelsestempoet i
denne forberedende aktion. De internationale finansieringsinstitutter, der er involveret i
aktionen, har haft problemer med at finde frem til banker, på regionalt og lokalt plan, som har
tilstrækkelig størrelse og kapacitet til at kunne gennemføre aktionen.
Erasmus for unge iværksættere (- 1 mio. EUR):
For at kunne gennemføre dette pilotprojekt
er det nødvendigt at foretage en feasibility-undersøgelse. Dette kræver et beløb på
1,5 mio. EUR, hvilket efterlader en saldo, der kan anvendes.
Foranstaltninger til fremme af samarbejde og partnerskaber mellem
mikrovirksomheder og små og mellemstore virksomheder (- 2 mio. EUR):
Kontrakterne
om gennemførelse af projektet vil blive undertegnet ved årets udløb, når de pågældende
udbudsprocedurer er afsluttet. Således vil de første betalinger blive foretaget i begyndelsen af
2008, hvorved samtlige betalingsbevillinger vil være til rådighed.
EU i en globaliseret verden (- 2 mio. EUR):
Kontrakterne om gennemførelse af projektet vil
blive undertegnet ved årets udløb, når de pågældende udbudsprocedurer er afsluttet. Der kan
foretages en udbetaling af forfinansiering på 1 mio. EUR i 2007, hvorved den pågældende
saldo af betalingsbevillinger vil være til rådighed.
Energisikkerhed – biobrændsel (- 2 mio. EUR):
Overslaget over anvendelsen af
betalingsbevillinger over denne budgetpost viser, at de disponible bevillinger sandsynligvis
ikke vil blive udnyttet. Dette er pilotprojektets første år, og forhandlingerne, som skulle
resultere i undertegnelsen af kontrakterne, vil formentlig ikke kunne afsluttes førend i
slutningen af 2007 eller i begyndelsen af 2008. Der vil således ikke blive foretaget nogen
udbetalinger af forfinansiering i 2007.
3.2.
Udgiftsområde 1b: Samhørighed og vækst og beskæftigelse
Struktur- og Samhørighedsfonde (- 573 mio. EUR)
I dette foreløbige forslag til ændringsbudget foreslås ligeledes en nedsættelse på
573 mio. EUR af betalingsbevillingerne under udgiftsområde 1b. Begrundelserne herfor
følger nedenfor.
2007 er det første år i den nye programmeringsperiode 2007-2013, hvor alle nye
aktionsprogrammer forventedes vedtaget, og de første forskudsudbetalinger finde sted. På
nuværende tidspunkt anslår Kommissionen, at det i 2007 ikke vil være muligt at udbetale
1 mia. EUR ud af det samlede budget på 7 mia. EUR til forskud vedrørende de nye
programmer under samhørighedspolitikken for 2007-2013 på grund af forsinkelser i
forbindelse med vedtagelsen af nogle af programmerne.
Derimod har betalingerne til strukturfondsprogrammerne fra før 2007 hidtil været større end
forventet. Hvis det antages, at tempoet i betalingsanmodningerne forbliver stabilt i resten af
året, vil disse sandsynligvis absorbere en del af de overskydende betalingsbevillinger, der var
forudset til forskud vedrørende programmerne for 2007-2013.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447697_0008.png
Ikke desto mindre kræver to budgetposter nedjusteringer, om end af begrænset omfang. Der er
tale om EFRU-posterne til afslutning af mål 2-programmer og afslutning af programmerne for
teknisk bistand og nyskabende foranstaltninger (hver 30 mio. EUR). For det første programs
vedkommende er nedjusteringen nødvendig på grund af suspenderingen af betalingerne til
visse generelle programmer og URBAN-programmer i Det Forende Kongerige (hvor
betalingerne i visse tilfælde endnu ikke er frigivet), medens nedjusteringen i det andet tilfælde
skyldes, at afslutningen af en række innovative handlingsprogrammer varer længere end
forudset.
Der er også opstået betydelige forsinkelser i forbindelse med vedtagelsen af de nye
grænseoverskridende
programmer
under
Det
europæiske
naboskabs-
og
partnerskabsinstrument (ENPI), som medfinansieres af Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling (EFRU). Ingen af disse programmer forventes vedtaget i 2007 på grund af
forsinkelser i forbindelse med medlemsstaternes og ENPI-landenes forberedelse af de fælles
programmer. Dette betyder, at ingen af de beløb, der er afsat til forskud (13 mio. EUR)
finansieret af EFRU, vil kunne anvendes.
Det sidste element vedrører betalinger til projekter under Samhørighedsfonden fra før 2007.
På trods af, at antallet af betalingsanmodninger fra Portugal og Polen har været større end
forventet, har betalingerne i de øvrige medlemsstater generelt ligget under forventningerne, og
antallet af anmodninger fra Bulgarien, Spanien, Den Tjekkiske Republik og Slovenien har
været specielt lavt. Som følge heraf forventes de samlede betalinger at ligge ca.
500 mio. EUR lavere end forudset.
På baggrund af ovenstående foreslår Kommissionen at nedsætte betalingsbevillingerne under
følgende poster inden for udgiftsområde 1b:
Budgetpost
13 04 01
13 03 04
13 03 08
19 08 02 02
Udgiftsområde
1b i alt
Titel
Samhørighedsfonden — afslutning af tidligere projekter (før
2007)
Afslutning af EFRU-programmer, Mål 2 (2000-2006)
Afslutning af EFRU-programmer — teknisk bistand og
nyskabende aktioner (2000-2006)
Grænseoverskridende samarbejde (CBC) — bidrag fra
udgiftsområde 1b (regionalpolitik)
Ændring
(EUR)
-500 000 000
-30 000 000
-30 000 000
-12 753 208
-572 753 208
Nærværende forslag fra Kommissionen afspejler de senest foreliggende oplysninger og de
mest realistiske overslag på tidspunktet for forelæggelsen af FFÆB. Ikke desto mindre har
Kommissionen til hensigt fortsat at overvåge gennemførelsen nøje og at foretage en endelig
evaluering af fremskridtene i forbindelse med vedtagelsen af nye programmer for 2007-2013
og de tilknyttede forskudsudbetalinger – og af omfanget af betalingsanmodninger fra samtlige
medlemsstater for programmer og projekter fra før 2007 – ved udløbet af oktober måned
(1. november for Samhørighedsfonden), som er den fastsatte frist for indgivelsen af
betalingsanmodninger for 2007. Dette kan føre til, at Kommissionen må revidere sin
anmodning i løbet af proceduren vedrørende dette FFÆB. Dette er den eneste mulighed for på
én gang at opfylde to afgørende - om end indbyrdes modstridende - målsætninger: for det
første at sikre, at budgettet er tilstrækkeligt til at imødekomme alle modtagne støtteberettigede
betalingsanmodninger og forskudsudbetalinger, og for det andet i så vid udstrækning som
muligt at undgå overskud ved årets udgang. Derfor vil Kommissionen om nødvendigt foretage
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447697_0009.png
en ajourføring af de nuværende overslag med henblik på at muliggøre en eventuel revision i
begyndelsen af november af de her foreslåede ændringer.
3.3.
Udgiftsområde 2: Bevarelse og forvaltning af naturressourcer
Den Europæiske Fiskerifond (- 19 mio. EUR)
Næsten halvdelen af de 26 nye programmer for 2007-2013 under Den Europæiske Fiskerifond
er endnu ikke modtaget af Kommissionen. De respektive forskud vil ikke blive betalt i 2007.
Som følge heraf foreslår Kommissionen en nedsættelse af betalingsbevillingerne under konto
11 06 12 på 19,4 mio. EUR.
Af samme grunde som nævnt i forbindelse med ændringerne vedrørende strukturfondene og
Samhørighedsfonden kan Kommissionen blive nødsaget til at revidere tallene i løbet af
proceduren vedrørende dette FFÆB.
Miljø (- 88 mio. EUR)
Forordningen om Life+-programmet blev vedtaget den 23. maj 2007. På trods af den sene
vedtagelse af retsgrundlaget bestræber Kommissionen sig på at opnå et godt
gennemførelsesniveau i 2007. Forslagsindkaldelsen, som omfatter 187 mio. EUR, vil blive
offentliggjort i september 2007. Projekterne vil derfor blive udvalgt i 2008, og det vil ikke
være nødvendigt at anvende nogen betalingsbevillinger i 2007 for denne del af programmet.
De betalingsbevillinger, der skal anvendes i 2007, vedrører foranstaltninger, der er iværksat af
Kommissionen til støtte for dens rolle i forbindelse med udviklingen og gennemførelsen af
miljøpolitikken (undersøgelser og evalueringer, tjenester med henblik på gennemførelsen og
integreringen af miljøpolitik og lovgivning, møder, seminarer og workshops med eksperter og
interesserede parter), information, offentliggørelse og formidling og driftstilskud til ngo'er.
3.4.
Udgiftsområde 3a: Frihed, sikkerhed og retfærdighed
Frihed, sikkerhed og retfærdighed (- 104 mio. EUR)
Fonden for De Ydre Grænser (- 60 mio. EUR) og Integration af Tredjelandsstatsborgere
(- 32 mio. EUR):
Som følge af den sene vedtagelse af retsgrundlaget blev de strategiske
retningslinjer først vedtaget i sommer. Gennemførelsesbestemmelserne vil desuden først blive
vedtaget i efteråret 2007 på grund af et betydeligt oversættelsesarbejde. Fordelingen af
midlerne mellem medlemsstaterne er blevet fastlagt. På dette grundlag vil
finansieringsafgørelserne for Fonden for De Ydre Grænser kunne træffes i slutningen af 2007.
Vedtagelsen af arbejdsprogrammerne for fællesskabsaktionerne under denne fond forudses at
ske i efteråret, hvorefter både de samlede forpligtelser og forslagsindkaldelserne vil blive
færdiggjort. På grund af den forsinkede vedtagelse af retsgrundlagene og de nødvendige
forberedende aktioner vil årsprogrammet for 2007 for medlemsstaterne først blive vedtaget i
første halvår af 2008. Dette gælder også indgåelsen af tilskudsaftalerne vedrørende
fællesskabsaktionerne. På grund af disse forsinkelser vil der praktisk taget ikke blive foretaget
nogen betalinger i 2007.
Daphne (- 7 mio. EUR):
Der vil blive indgået forpligtelser under det nye program i
slutningen af 2007 på grund af den sene vedtagelse af retsgrundlaget (april 2007 i stedet for
slutningen af 2006 som oprindeligt forudset) og proceduren for godkendelse af
finansieringsafgørelsen. Af disse grunde vil udbetalingerne af forfinansieringen finde sted i
2008, og Kommissionen vil ikke være i stand til at anvende nogen betalingsbevillinger i 2007.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Grundlæggende rettigheder og unionsborgerskab (- 5 mio. EUR):
Der vil blive indgået
forpligtelser under det nye program i slutningen af 2007 på grund af den sene vedtagelse af
retsgrundlaget (april 2007 i stedet for slutningen af 2006 som oprindeligt forudset) og
proceduren for godkendelse af finansieringsafgørelsen. Af disse årsager vil der kun blive
udbetalt forfinansieringer til et beløb af 763 000 EUR i 2007. Resten af bevillingerne vil
således ikke blive anvendt.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447697_0011.png
SAMMENFATTENDE OVERSIGT EFTER UDGIFTSOMRÅDER I DEN FINANSIELLE RAMME
Finansiel ramme
Udgiftsområde/underudgiftsområde
1. BÆREDYGTIG VÆKST
1a. Konkurrenceevne for vækst og
beskæftigelse
1b. Samhørighed for vækst og
beskæftigelse
I alt
Margen
4
2. BESKYTTELSE OG
FORVALTNING AF
NATURRESSOURCER
Heraf markedsrelaterede udgifter og
direkte betalinger
I alt
Margen
3. UNIONSBORGERSKAB,
FRIHED, SIKKERHED OG
RETFÆRDIGHED
3a. Frihed, sikkerhed og retfærdighed
3b. Unionsborgerskab
I alt
Margen
5
4. EU SOM GLOBAL PARTNER
6
Margen
7
5. ADMINISTRATION
Margen
6. KOMPENSATION
Margen
I ALT
Margen
Finansiel ramme 2007
FB
8 918 000 000
45 487 000 000
54 405 000 000
BB
2007-budgettet + ÆB 1-5/2007 + FFÆB
6/2007
FB
BB
9 367 547 511
45 486 784 504
54 854 332 015
50 667 985
7 011 294 397
37 618 069 823
44 629 364 220
FFÆB 7/2007
FB
BB
-466 493 000
-572 753 208
-1 039 246 208
2007-budgettet + ÆB 1-5/2007
FFÆB 6 + 7/2007
FB
BB
9 367 547 511
45 486 784 504
54 854 332 015
50 667 985
6 544 801 397
37 045 316 615
43 590 118 012
45 759 000 000
58 351 000 000
42 711 661 000
56 250 230 036
2 100 769 964
42 435 641 756
54 718 545 736
-108 120 000
-108 120 000
42 711 661 000
56 250 230 036
2 100 769 964
42 327 521 756
54 610 425 736
637 000 000
636 000 000
1 273 000 000
6 578 000 000
7 039 000 000
445 000 000
128 091 000 000
123 790 000 000
623 833 000
819 799 099
1 443 632 099
25 934 000
6 812 460 000
67 000
6 977 864 032
137 135 968
444 646 152
353 848
126 783 164 334
2 314 928 765
473 908 000
900 243 751
1 374 151 751
7 352 746 732
6 977 764 032
444 646 152
115 497 218 623
8 368 781 377
-104 037 000
-104 037 000
-1 251 403 208
623 833 000
819 799 099
1 443 632 099
25 934 000
6 812 460 000
67 000
6 977 864 032
137 135 968
444 646 152
353 848
126 783 164 334
2 314 928 765
369 871 000
900 243 751
1 270 114 751
7 352 746 732
6 977 764 032
444 646 152
114 245 815 415
9 620 184 585
4
5
6
7
Globaliseringsfonden (FEM) er ikke medtaget ved beregningen af margenen under udgiftsområde 1a.
Beløbet for Den Europæiske Unions Solidaritetsfond (EUSF) opføres ud over de beløb, der er fastsat for de relevante udgiftsområder i den interinstitutionelle aftale af
17. maj 2006 (EUT C 139 af 14.6.2006).
Ved beregning af margenen for udgiftsområde 4 for 2007 er ikke medregnet bevillingerne til nødhjælpsreserven (234,5 mio. EUR).
Ved beregningen af margenen under loftet for udgiftsområde 5 er der taget hensyn til fodnote (1) i den finansielle ramme for 2007-2013 med et beløb på 76 mio. EUR for
personalets bidrag til pensionsordningen.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DA
12
DA