Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008
KOM (2007) 0699
Offentligt
1448504_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 5.11.2008
KOM(2008) 720 endelig
2007/0249 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om oprettelse af Den Europæiske Myndighed for Markedet for Elektronisk
Kommunikation
(forelagt af Kommissionen i medfør af EF-traktatens artikel 250, stk. 2)
DA
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
2007/0249 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om oprettelse af Den Europæiske Myndighed for Markedet for Elektronisk Kommunikation
(EØS-relevant tekst)
1.
S
AGSFORLØB
Forslaget - KOM(2007) 699 endelig - blev vedtaget af Kommissionen den 13. november 2007
og fremsendt til Europa-Parlamentet og Rådet den 15. november 2007.
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg vedtog sin udtalelse om Kommissionens
forslag den 29. maj 2008.
Regionsudvalget vedtog sin udtalelse om Kommissionens forslag den 18. juni 2008.
Europa-Parlamentet vedtog 164 ændringsforslag ved førstebehandlingen den 24. september
2008.
2.
F
ORMÅLET MED FORSLAGET
Forslaget om oprettelse af en Europæisk Myndighed for Markedet for Elektronisk
Kommunikation indgår i det EU-regelsæt for elektronisk kommunikation, Kommissionen har
foreslået som led i bestræbelserne på at forenkle og forbedre kvaliteten af regelrammerne,
fuldføre enhedsmarkedet og sikre, at forbrugerne kan høste det fulde udbytte af et dynamisk
og stadig mere grænseoverskridende kommunikationsmarked.
Formålet med den foreslåede forordning er at oprette et specialiseret og uafhængigt
ekspertorgan, der kan bistå Kommissionen og de nationale tilsynsmyndigheder med
gennemførelsen af EU-regelsættet for elektronisk kommunikation.
Markedsmyndigheden skal på europæisk plan supplere de reguleringsopgaver, som udføres på
nationalt plan af de nationale tilsynsmyndigheder, navnlig ved at: etablere rammerne for
samarbejdet mellem de nationale tilsynsmyndigheder; øve reguleringsmæssig kontrol med
markedsafgrænsning, markedsanalyser og afhjælpende foranstaltninger; foretage afgrænsning
af tværnationale markeder; yde rådgivning om spørgsmål vedrørende radiofrekvenser; træffe
beslutninger om nummerforvaltning og yde rådgivning om nummerportabilitet; rådgive om
spørgsmål omkring net- og informationssikkerhed og varetage generelle informations- og
rådgivningsfunktioner om spørgsmål vedrørende sektoren for elektronisk kommunikation.
3.
F
ORMÅLET MED DET ÆNDREDE FORSLAG
Det ændrede forslag tager sigte på at tilpasse det oprindelige forslag på en række punkter som
foreslået af Europa-Parlamentet.
DA
2
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0003.png
4.
4.1.
B
EMÆRKNINGER
ÆNDRINGSFORSLAG
TIL
DE
AF
E
UROPA
-P
ARLAMENTET
VEDTAGNE
Ændringer, som Kommissionen accepterer
Kommissionen kan acceptere ændring 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 17, 20, 21, 23, 25, 26, 27, 28, 29,
30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 42, 43, 44, 47, 48, 50, 54, 57, 59, 60, 62, 65, 66, 68, 69, 73, 77, 78,
79, 85, 87, 89, 91, 92, 94, 97, 98, 100, 101, 103, 104, 105, 106, 115, 117, 120, 125, 133, 136,
140, 141, 143, 144, 145, 146, 147, 149, 152, 153, 156, 163, 166.
4.2.
Ændringsforslag, som Kommissionen accepterer delvist eller med forbehold af
ændret formulering
Ændring 12, 22, 49, 53, 61, 63, 70, 81, 83, 88, 99, 102, 107, 108, 109, 110, 111, 114, 116,
118, 119, 121, 122, 123, 124, 129, 130, 131, 159, 160, 161 og 168.
Kommissionen kan i princippet acceptere, at der oprettes et organ, der adskiller sig fra
myndigheden som oprindeligt foreslået, og kan derfor acceptere alle de ændringer, der
vedrører ændringen af organets navn. Kommissionen foreslår, at der oprettes et Nævn for
Europæiske Tilsynsmyndigheder på Teleområdet ("nævnet").
- Ændring 12
Kommissionen accepterer oprettelsen af et nyt organ benævnt "Nævnet for Europæiske
Tilsynsmyndigheder på Teleområdet" og tilføjer en række redaktionelle ændringer, der
understreger betydningen af øget samarbejde mellem de nationale tilsynsmyndigheder.
Betragtning 12:
"Det
gør det nødvendigt
at styrke samarbejdet mellem de nationale tilsynsmyndigheder
på europæisk plan ved at
oprette et nyt
Nævn for Europæiske Tilsynsmyndigheder på
Teleområdet (i
det følgende benævnt
"nævnet").
BERT Nævnet
vil kunne bidrage effektivt
til at fremme den fulde gennemførelse af det indre marked gennem sin bistand til
Kommissionen og de nationale tilsynsmyndigheder. Det skal fungere som referencepunkt og
vil kunne skabe den fornødne tillid på grund af sin uafhængighed, kvaliteten af sin rådgivning
og den information, det formidler, åbenheden i sine procedurer og metoder og den omhu,
hvormed det udfører sine opgaver."
- Ændring 22
Kommissionen kan acceptere denne nye betragtning. Det er rigtigt, at nogle markeder i sagens
natur kan have grænseoverskridende karakteristika, men Kommissionen har ikke erkendt
forekomsten af et sådant globalt marked (i modsætning til udsagnet i den af Europa-
Parlamentet foreslåede tekst). Desuden bør nævnets rolle snarere bestå i at bistå med
udviklingen af en fælles lovgivningsmæssig tilgang. Endelig bør udtrykket ‘globale
telekommunikationstjenester’, som ikke er defineret nogetsteds i regelsættet, erstattes med
udtrykket ‘grænseoverskridende forretningstjenester'.
Betragtning 22a (ny):
'Grænseoverskridende forretningstjenester
er et særligt tilfælde, hvor det kan være
nødvendigt at harmonisere tilladelsesvilkårene. Det er generelt anerkendt, at disse tjenester,
som omfatter forvaltede forretningsdata- og -taletjenester for multinationale virksomheder
med adresser i forskellige lande og ofte på forskellige kontinenter, i sagens natur er
grænseoverskridende og i Europa paneuropæiske tjenester. BERT
Nævnet
bør
bistå med
at
udvikle en fælles lovgivningsmæssig tilgang, således at de økonomiske fordele ved
DA
3
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0004.png
integrerede, kontinuerlige tjenester kan komme alle dele af Europa til gode.'
- Ændring 49
Kommissionen kan acceptere indføjelsen af det nye afsnit, som forbedrer Kommissionens
forslag ved at præcisere nævnets rolle i relation til de nationale tilsynsmyndigheder, og
foreslår nævnets rolle beskrevet ved udtrykket organisatorisk støtte. Imidlertid bør sætningen
‘Det vedtager fælles holdninger og bemærkninger’ slettes, da den er overflødig (allerede
dækket af forslagets artikel 3).
Artikel 1, stk. 3:
BERT Nævnet
udfører sine opgaver i samarbejde med de nationale tilsynsmyndigheder og
Kommissionen.
BERT
Nævnet
tjener som et middel til udveksling af information og vedtagelse af
konsekvente beslutninger fra de nationale tilsynsmyndigheders side. Det yder
organisatorisk
støtte
til de nationale tilsynsmyndigheders beslutningstagning.
Det vedtager
fælles holdninger og bemærkninger.
Desuden rådgiver det Kommissionen og bistår de
nationale tilsynsmyndigheder i alle spørgsmål i forbindelse med deres opgaver i henhold til
rammedirektivet og særdirektiverne.
- Ændring 53
Kommissionen anser det for positivt, at den rolle, nævnet skal spille for større ensartethed i
gennemførelsen af tilsynsforanstaltninger, præciseres nærmere. Mens overvågning af den
generelle udvikling som omhandlet i forordningens artikel 21 kan accepteres, kan
overvågning af gennemførelsen - som er en opgave, der tilkommer Kommissionen - ikke
accepteres. Endvidere bør ‘fælles holdninger’ erstattes med ‘fælles tilgange’, da førstnævnte
udtryk er en fast term i fællesskabs- og EU-lovgivningen.
Artikel 3 – litra aa) (nyt)
'udarbejde
fælles
holdninger
tilgange,
retningslinjer og bedste praksis for gennemførelsen
af tilsynsforanstaltninger på nationalt niveau
og overvåge deres gennemførelse i
medlemsstaterne'
- Ændring 61
Denne ændring understreger et vigtigt aspekt ved nævnets arbejde, hvad grænseoverskridende
tjenester angår. Udformningen bør imidlertid ændres, navnlig for at undgå udtrykket ‘globale
telekommunikationstjenester',
som ikke er defineret i regelsættet og er uklart. Endvidere ville
det være mere hensigtsmæssigt at henvise til reglerne for ydelse af tjenester på tværs af
grænserne som ‘fælles regler’. Endelig bør ‘fælles holdninger’ erstattes med ‘fælles tilgange’,
da førstnævnte udtryk er en fast term i fællesskabs- og EU-lovgivningen.
Artikel 3, litra ia (nyt)
'udvikle fælles holdninger
tilgange
til
grænseoverskridende
fælleseuropæiske
spørgsmål
såsom globale telekommunikationstjenester
for at opnå en mere ensartet regulering og
fremme et
enhedsfælleseuropæiskmarked
samt
fælles
fælleseuropæiske regler.
- Ændring 63
DA
4
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0005.png
Kommissionen kan til dels acceptere omformuleringen af den første sætning, men finder
kravet om, at Kommissionen skal høre nævnet, for vidtgående. Kommissionen kan tilslutte sig
tilføjelsen af den sidste sætning, da bistand til Europa-Parlamentet med navnlig
lovgivningsmæssige opgaver vil kunne forbedre processen og kvaliteten af den pågældende
lovtekst.
Artikel 4, stk. 2:
'For at fremme
en ensartet anvendelse af bestemmelserne i rammedirektivet og
særdirektiverne
kan
Kommissionen endvidere
anmode BERT
nævnet
om bistand
ved
forberedelsen af henstillinger eller beslutninger, der skal vedtages af Kommissionen i henhold
til artikel 19 i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet).
Europa-Parlamentet kan endvidere
anmode BERT
nævnet
om en sådan bistand, som det med rimelighed kan have behov for i
forbindelse med enhver undersøgelse
i medfør af traktatens artikel 193 eller
lovgivning,
som hører ind under BERT's
nævnets
funktioner.'
- Ændring 70
Kommissionen kan acceptere denne ændring, som skal sammenholdes med det nye litra ia)
om fremme af grænseoverskridende tjenester. Bestemmelsen bør imidlertid omformuleres: det
ville være mere hensigtsmæssigt at henvise til reglerne om ydelse af grænseoverskridende
tjenester som ‘fælles regler’ og kalde leverandørerne af ‘globale
telekommunikationstjenester'
leverandører af ‘grænseoverskridende tjenester’.
Artikel 4, stk. 3, litra pa (nyt)
'foranstaltninger til sikring af udviklingen af fælles
ensartede fælleseuropæiske
regler og
krav
til
leverandører af globale telekommunikationstjenester
grænseoverskridende
forretningstjenester.'
- Ændring 81
Kommissionen kan acceptere, at nævnet rådgiver Kommissionen og arbejder tæt sammen
med Frekvenspolitikgruppen om spørgsmål, som hører ind under dets funktioner vedrørende
radiofrekvenser. Den kan imidlertid ikke acceptere, at nævnet rådgiver
Frekvenspolitikgruppen og Frekvensudvalget, da rådgivning af en rådgivende gruppe og et
udvalg ikke er på sin plads. Kommissionen kan acceptere sletningen af henvisningerne til
undersøgelser og vurderinger og tilføjelsen af ‘i relevant omfang … påvirkes af’, ud fra den
antagelse, at det nye organ vil spille en mindre betydelig rolle i frekvensspørgsmål.
Artikel 10, stk. 1:
'BERT Nævnet
yder på anmodning rådgivning til Kommissionen
og arbejder tæt sammen
med Frekvenspolitikgruppen
eller Frekvensudvalget i relevant omfang vedrørende
spørgsmål, som hører ind under dets funktioner, og som påvirker eller påvirkes af
brugen af
radiofrekvenser til elektronisk kommunikation i Fællesskabet.
BERT arbejder i nødvendigt
omfang tæt sammen med Frekvenspolitikgruppen og Frekvensudvalget.
- Ændring 83
Kommissionen kan acceptere, at nævnet kan bidrage til de rapporter, der offentliggøres af
Kommissionen, men afviser henvisningen til Frekvenspolitikgruppen og Frekvensudvalget, da
disse ikke udarbejder rapporter. Henvisningen til ‘et hvilket som helst andet relevant organ’ er
for generel og kan derfor ikke accepteres.
DA
5
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0006.png
Artikel 10, stk. 4
'BERT
Nævnet
bidrager efter behov til rapporter, som offentliggøres af Kommissionen,
Frekvenspolitikgruppen, Frekvensudvalget eller et hvilket som helst andet relevant organ
om den forventede frekvensudvikling i sektoren for elektronisk kommunikation og om
politikker for elektronisk kommunikation og gør her rede for potentielle behov og
problemstillinger.
- Ændring 88
Kommissionen kan acceptere omformuleringen af den første sætning i det første punktum,
men finder det ikke på sin plads, at nævnet rådgiver en rådgivende gruppe
(Frekvenspolitikgruppen) og et udvalg (Frekvensudvalget). Kommissionen mener, at det
stadig er nødvendigt at præcisere nævnets rolle i relation til den fælles udvælgelsesprocedure
for brugsrettigheder til frekvenser/numre.
Artikel 13, stk. 1:
'Kommissionen kan anmode BERT
nævnet
om at
afgive udtalelse til Kommissionen,
Frekvenspolitikgruppen eller Frekvensudvalget
om tilbagekaldelse af brugsrettigheder, der
er tildelt i henhold til de i artikel 6b i direktiv 2002/20/EF (tilladelsesdirektivet) fastsatte
fælles procedurer.'
- Ændring 99
Kommissionen kan acceptere sletningen af henvisningen til forvaltning af frekvensregistret ud
fra den antagelse, at det nye organ vil spille en mindre betydelig rolle i frekvensspørgsmål.
Kommissionen kan imidlertid ikke acceptere Parlamentets sletning af henvisningen til
forvaltning af en roamingdatabase. Roaming-forordningen indgår i regelsættet, og formålet
med nævnet er, at det skal bistå Kommissionen og de nationale tilsynsmyndigheder med
gennemførelsen af disse regler. Nævnet er særdeles velplaceret til at udføre denne opgave.
Sletningen af denne henvisning ville fratage Kommissionen, de nationale tilsynsmyndigheder
og forbrugerne et let tilgængeligt værktøj som hjælp ved gennemførelsen af roamingreglerne.
Artikel 20:
'Forvaltning af
frekvensinformationsregistret og
mobilroamingdatabasen
Nævnet er ansvarligt for forvaltningen af og offentlighedens adgang til en database om
prissætning af telefoni- og datatjenester for mobilkunder ved roaming inden for
Fællesskabet, herunder i givet fald de specifikke omkostninger ved foretagne og
modtagne roamingopkald i regioner i Fællesskabets yderste periferi. Det overvåger
udviklingen i disse priser og offentliggør en årsrapport herom.'
- Ændring 102
Kommissionen kan acceptere indføjelsen af det første led i det første punktum og indføjelsen
af den sidste sætning. Kommissionen kan ikke acceptere omplaceringen af leddet ‘i
forbindelse med rapportens offentliggørelse’ og mener, at det bør bevares som i det
oprindelige forslag.
Artikel 21, stk. 3:
DA
6
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0007.png
'Kommissionen kan
i forbindelse med rapportens offentliggørelse
anmode BERT
nævnet
om
at afgive udtalelse om de foranstaltninger, der kan træffes for at løse de problemer, der
måtte være konstateret ved vurderingen af de i stk. 1 nævnte spørgsmål,
i forbindelse med
rapportens offentliggørelse.
Denne udtalelse forelægges Europa-Parlamentet.'
- Ændring 107
Kommissionen kan acceptere sletningen af litra d), e) og f), men ikke sletningen af
henvisningen til bestyrelsen. Parlamentets holdning til dette spørgsmål rejser en række
juridiske, institutionelle og budgetmæssige problemer. Den af Parlamentet påtænkte struktur
bør overvejes nærmere, navnlig for at bevare Fællesskabets kompetence og Kommissionens
rolle, samtidig med at de nationale tilsynsmyndigheders uafhængighed sikres.
Artikel 24:
‘BERT's
Nævnets
sammensætning
BERT Nævnet
omfatter:
a)
et repræsentantskab en bestyrelse
b) et repræsentantskab
c) en
administrerende
direktør.'
- Ændring 108
Kommissionen kan ikke acceptere Parlamentets sletning af henvisningen til bestyrelsen, da
der herved sikres en ‘fællesskabstilgang'. Nævnets nærmere opbygning skal udformes på en
sådan måde, at Fællesskabets kompetence og Kommissionens rolle bevares, samtidig med at
de nationale tilsynsmyndigheders uafhængighed sikres.
Artikel 25 – stk. 1
'Bestyrelsen repræsentantskabet består af
tolv medlemmer. Seks medlemmer udpeges af
Kommissionen, og seks af Rådet
et medlem pr. medlemsstat, som er
blandt lederne af eller
udpegede højtstående repræsentanter for de uafhængige nationale tilsynsmyndigheder med
ansvar for den daglige gennemførelse af rammebestemmelserne i medlemsstaterne.
De
nationale tilsynsmyndigheder udpeger en suppleant pr. medlemsstat. Kommissionen deltager
som observatør med repræsentantskabets forudgående samtykke.
- Ændring 109, 110, 111, 116, 118, 119, 122, 123 og 124
Kommissionen kan ikke acceptere den af Parlamentet foreslåede struktur, navnlig ikke
sletningen af henvisningen til 'bestyrelsen' i ændring 109, 110, 111, 116, 118, 119, 122, 123
og 124 og indføjelsen af 'repræsentantskabet' i stedet. Henvisningerne til 'repræsentantskabet'
i ændring 109, 110, 111, 116, 118, 119, 122, 123 og 124 bør ændres til henvisninger til
'bestyrelsen'.
- Ændring 114
Kommissionen kan ikke acceptere Parlamentets sletning af henvisningen til bestyrelsen. Det
er imidlertid hensigtsmæssigt at styrke repræsentantskabets rolle i udnævnelsen af den
administrerende direktør.
DA
7
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0008.png
Artikel 26, stk. 1
‘Efter
samråd med repræsentantskabet og efter at have givet det lejlighed til at godtage
eller afvise den i artikel 29, stk. 2, omhandlede liste over ansøgere og angive dets
foretrukne ansøger udnævner bestyrelsen
Repræsentantskabet den administrerende
direktør i overensstemmelse med
nævnte bestemmelse[artikel
26, stk. 13b)].
Repræsentantskabet træffer alle beslutninger vedrørende udøvelsen af BERT's funktioner i
henhold til artikel 3.'
- Ændring 121
Da Kommissionen kan notere sig, at Rådet og Parlamentet er enige om at holde ENISA
adskilt fra dette nye organ, kan den acceptere, at henvisningen til chefen for netsikkerhed
slettes og erstattes med en henvisning til den administrerende direktør. Kommissionen kan
ikke acceptere Parlamentets sletning af henvisningen til bestyrelsen, som sikrer en
‘fællesskabstilgang'.
Artikel 26, stk. 8:
'Bestyrelsen
Repræsentantskabet
udøver disciplinær myndighed over den
administrerende
direktør.
- Ændring 129 og 130
Kommissionen kan ikke acceptere den af Parlamentet foreslåede struktur. Det er nødvendigt
at bevare bestyrelsen for at beskytte Fællesskabets interesser. Ændring 129 og 130 kan derfor
ikke accepteres, og artikel 27 og 28, som omhandler repræsentantskabet, må genindsættes.
- Ændring 131
Kommissionen foreslår en vis omformulering for at bevare idéen med en ‘administrerende’
direktør, som ikke modtager instrukser fra nogen medlemsstat eller fra private eller offentlige
interesser.
Artikel 29, stk. 1:
'BERT Nævnet
ledes af sin administrerende direktør, som er ansvarlig over for og handler
efter instrukser
vejledning fra
repræsentantskabet
i udøvelsen af sine funktioner.
Den
administrerende
direktør må ikke
på anden vis
søge eller modtage instrukser fra nogen
regering eller noget organ.'
- Ændring 132
Der bør henvises til den ændrede ordning, hvorved repræsentantskabet har mulighed for at
godtage listen over ansøgere til stillingen som administrerende direktør og angive deres
foretrukne ansøger.
Artikel 29, stk. 2
'Den
administrerende
direktør udnævnes af
bestyrelsen
repræsentantskabet
efter samråd
med repræsentantskabet, jf. artikel 26, stk. 1,
på grundlag af sine præstationer,
kvalifikationer og erfaring af relevans for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
fra
en liste med mindst to ansøgere, som er indstillet af Kommissionen.
Før udnævnelsen kan
den af
bestyrelsen
repræsentantskabet
valgte ansøgers
egnethed underkastes en
ikkebindende udtalelse fra Europa-Parlamentet og Kommissionen. I denne forbindelse kan
DA
8
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0009.png
ansøgeren
opfordres til at fremkomme med en udtalelse til Europa-Parlamentets kompetente
udvalg og besvare spørgsmål fra udvalgsmedlemmerne.’
- Ændring 159
Kommissionen kan acceptere den af Europa-Parlamentet foreslåede forenkling, men
henvisningen til bestyrelsen skal genindsættes. Den af Parlamentet påtænkte struktur bør
overvejes nærmere, navnlig for at bevare Fællesskabets kompetence og Kommissionens rolle,
samtidig med at de nationale tilsynsmyndigheders uafhængighed sikres.
Artikel 44:
BERT's
Nævnets
personale,
medlemmerne af bestyrelsen,
medlemmerne af
repræsentantskabet og
BERT's
den
administrerende direktør
afgiver
en årlig
loyalitetserklæring og en interesseerklæring, hvori de anfører, at de ikke har nogen direkte
eller indirekte interesser, der kan anses for at påvirke deres uafhængighed. Disse erklæringer
afgives skriftligt.'
- Ændring 160
Kommissionen kan acceptere den af Europa-Parlamentet foreslåede forenkling, men
henvisningen til bestyrelsen skal genindsættes. Den af Parlamentet påtænkte struktur bør
overvejes nærmere, navnlig for at bevare Fællesskabets kompetence og Kommissionens rolle,
samtidig med at de nationale tilsynsmyndigheders uafhængighed sikres.
Artikel 45, stk. 2
'BERT
Nævnet
sikrer, at offentligheden og alle interesserede parter modtager objektiv,
korrekt og let tilgængelig information, især hvad angår resultaterne af dets arbejde, hvor det er
passende. Det offentliggør også de af
medlemmerne af bestyrelsen,
medlemmerne af
repræsentantskabet og den administrerende direktør
afgivne interesseerklæringer.
- Ændring 161
Kommissionen kan acceptere den af Europa-Parlamentet foreslåede forenkling, men
henvisningen til bestyrelsen skal genindsættes. Den af Parlamentet påtænkte struktur bør
overvejes nærmere, navnlig for at bevare Fællesskabets kompetence og Kommissionens rolle,
samtidig med at de nationale tilsynsmyndigheders uafhængighed sikres.
Artikel 46, stk. 2
'Medlemmerne af
BERT's
nævnets bestyrelse,
repræsentantskabet,
den
administrerende
direktør, eksterne eksperter og medlemmer af
BERT's
nævnets
personale er omfattet af
bestemmelserne i traktatens artikel 287 om fortrolig behandling af oplysninger, selv efter at
deres hverv er ophørt.'
- Ændring 168
Artiklen bør angive alle indtægtskilder, hvorfor Kommissionen ikke kan acceptere ordet
‘navnlig'. Kommissionen kan acceptere litra a) og b). Et finansielt bidrag fra de nationale
tilsynsmyndigheder kan accepteres, hvis det er frivilligt, som oprindeligt foreslået af
Kommissionen. Gøres disse bidrag obligatoriske, vil nogle af tilsynsmyndighederne finde det
vanskeligt at bidrage til finansiering af nævnet, da deres finansielle ressourcer er beskedne.
DA
9
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0010.png
Tilsvarende kan Kommissionen ikke acceptere litra d), som klart viser, hvor lang tid det ville
tage at gennemføre en form for obligatorisk national finansiering. Kommissionen finder, at
litra c) kan accepteres, selv om en så begrænset personalekvote ikke vil fungere i praksis, da
nævnet må være i stand til at ansætte personale efter behov. Kommissionen foreslår, at litra c)
indsættes i et andet stykke.
Artikel 36, stk. 1
‘1.
BERT's Nævnets
indtægter
og midler
udgøres
navnlig
af:
a)
et tilskud fra Fællesskabet, der opføres under det relevante udgiftsområde i det
almindelige budget for Den Europæiske Union (Kommissionens sektion) som vedtaget af
budgetmyndigheden og i overensstemmelse med punkt 47 i den interinstitutionelle aftale
om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
b)
eventuelle
finansielle frivillige
bidrag
fra medlemsstaternes nationale
tilsynsmyndigheder.
hver national tilsynsmyndighed. Hver medlemsstat sikrer, at de
nationale tilsynsmyndigheder råder over de finansielle midler, der er nødvendige for at
kunne deltage i BERT's arbejde;
2. c) op til
halvdelen af de ansatte udgøres af udstationerede nationale eksperter fra de
nationale myndigheder;
(d) repræsentantskabet vedtager senest seks måneder efter denne forordnings ikrafttræden
størrelsen af det finansielle tilskud fra de enkelte medlemsstater, jf. litra b);
(e) hensigtsmæssigheden af budgettets struktur og medlemsstaternes overholdelse tages op
til revision senest den 1. januar 2014.'
4.3.
Ændringsforslag, som Kommissionen ikke accepterer
Kommissionen kan ikke acceptere ændring 4, 5, 7, 13, 16, 18, 19, 24, 37, 38, 39, 40, 41, 45,
46, 51, 52, 55, 56, 58, 64, 67, 71, 72, 74, 75, 76, 80, 82, 84, 86, 90, 93, 95, 96, 112, 113, 126,
127, 128, 134, 135, 137, 138, 139, 142, 148, 150, 151, 154, 155, 157, 158, 162, 164, 165, 167.
5.
Æ
NDRET FORSLAG
I henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2, ændrer Kommissionen sit forslag som ovenfor
angivet.
DA
10
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0011.png
ÆNDRET FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORSLAGETS TITEL:
ÆNDRET FORSLAG TIL EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS
FORORDNING OM OPRETTELSE AF DEN EUROPÆISKE MYNDIGHED
FOR MARKEDET FOR ELEKTRONISK KOMMUNIKATION
2.
ABM-/ABB-RAMME
Politikområde: Informationssamfundet
Aktivitet: Politikken for elektronisk kommunikation
3.
3.1.
BUDGETPOSTER
Budgetposternes nummer og tekst (aktionsposter og dermed forbundne poster
vedrørende teknisk og administrativ bistand (tidl. B..A-poster)):
Der foreslås nye budgetposter for afsnit 1 og 2 samt for afsnit 3:
09.02.04.01 Nævnet for Europæiske Tilsynsmyndigheder på Teleområdet – Tilskud
under afsnit 1 og 2
09.02.04.01 Nævnet for Europæiske Tilsynsmyndigheder på Teleområdet – Tilskud
under afsnit 3
3.2.
Foranstaltningens og de finansielle virkningers varighed:
2010 – 2015
Eventuelle nye bevillinger efter 2013 skal vedtages som led i budgetmyndighedens
nye finansielle overslag.
3.3.
Budgetoplysninger:
Bidrag fra
ansøgerlandene
Udgifts-
område i de
finansielle
overslag
Budgetpost
Udgifternes art
Nye
EFTA-bidrag
09.02.04.01
IOU
IOU
Opd
elt
Opd
elt
JA
JA
JA
JA
NEJ
NEJ
Nr. 1a
Nr. 1a
09.02.04.02
DA
11
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0012.png
4.
4.1.
4.1.1.
SAMMENFATNING AF RESSOURCERNE
Finansielle ressourcer
Sammenfatning af forpligtelsesbevillinger (FB) og betalingsbevillinger (BB)
i mio. EUR (3 decimaler)
Udgiftstype
Sektion
nr.
2010
2011
2012
2013
I alt
09.02.04.01 Nævnet for Europæiske Tilsynsmyndigheder på Teleområdet –
Tilskud under afsnit 3
Forpligtelsesbevillinger
(FB)
Betalingsbevillinger
(BB)
8.1.
a
b
0,900
0,900
1,410
1,410
1,440
1,440
1,460
1,460
5,210
5,210
09.02.04.01 Nævnet for Europæiske Tilsynsmyndigheder på Teleområdet –
Tilskud under afsnit 1 og 2
Personaleressourcer og
dermed
forbundne
udgifter (IOB)
Andre
administrative
udgifter end personale og
dermed
forbundne
udgifter
I alt
8.2.4.
d
1,786
2,810
2,810
2,810
10,216
8.2.5.
e
0,784
1,220
1,220
1,220
4,444
2,570
4,030
4,030
4,030
14,660
Samlede anslåede finansielle omkostninger ved foranstaltningen
FB I ALT, inkl.
udgifter
til
personaleressourcer
BB I ALT, inkl.
udgifter
til
personaleressourcer
a+d+e
3,470
5,440
5,470
5,490
19,870
b+d+e
3,470
5,440
5,470
5,490
19,870
4.1.2.
Forenelighed med den finansielle programmering
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering.
Forslaget kræver omprogrammering af det relevante udgiftsområde i de
finansielle overslag.
Forslaget kan kræve anvendelse af bestemmelserne i den interinstitutionelle
aftale
1
(dvs. fleksibilitetsinstrumentet eller revision af de finansielle overslag).
1
Jf. punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
DA
12
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0013.png
4.1.3.
Finansielle virkninger på indtægtssiden
Forslaget har ingen indflydelse på indtægterne
Forslaget har finansielle virkninger Nedenfor følger et forsigtigt skøn over
medlemsstaternes frivillige bidrag ydet i overensstemmelse med
retsgrundlaget:
i mio. EUR (1 decimal)
Før
Foran-
staltn.
Efter foranstaltningens
iværksættelse
2009
Budgetpost
Indtægter
Indtægter i absolutte tal
b) Ændringer i indtægterne
2010
0
Forskel
2011
0,4
0,2
2012
0,5
0,1
2013
0,5
0
0,2
0,2
4.2.
Personaleressourcer
(fuldtidsækvivalenter)
(herunder
tjenestemænd,
midlertidigt ansatte og eksternt personale) – se nærmere under punkt 8.2.1.
Årlige behov
Personaleressourcer i alt
2010
18
2011
28
2012
28
2013
28
5.
5.1.
SÆRLIGE FORHOLD OG MÅL
Behov, der skal dækkes på kort eller lang sigt
Nævnet vil inden for rammedirektivets og særdirektivernes anvendelsesområde
bidrage til gøre det indre marked for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
mere velfungerende, især med henblik på udvikling af tværeuropæisk elektronisk
kommunikation. Nævnet vil fungere som ekspertisecenter for elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester på EU-plan og kan i den forbindelse trække på de
nationale tilsynsmyndigheders erfaring.
5.2.
Merværdien ved Fællesskabets engagement og forslagets sammenhæng med
andre finansielle instrumenter samt eventuel synergi
En mere konsekvent og ensartet anvendelse af regelsættet for elektronisk
kommunikation vil skærpe konkurrencen og forbedre virksomhedernes
konkurrenceevne.
Udviklingen af grænseoverskridende tjenester kan blive bremset af, at
virksomhederne skal opfylde meget forskellige nationale betingelser. Ekspertisen i et
fællesskabsnævn vil bidrage til at reducere denne hindring og samtidig mindske de
administrative byrder for virksomhederne.
DA
13
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
5.3.
Forslagets mål, forventede resultater og øvrige indikatorer set i forbindelse med
ABM-rammen
En praktisk indikator, når det gælder aktiviteter vedrørende afgrænsning og analyse
af nationale og transnationale markeder, er antallet af relevante kommentarer til
Kommissionen i forbindelse med høringen.
Hvad angår nævnets øvrige opgaver (rådgivning om tvister mellem parter fra
forskellige medlemsstater, udveksling, formidling og indsamling af oplysninger,
rådgivning om reguleringsanliggender, forvaltning af mobilroamingdatabasen), vil
effekten af foranstaltningerne kunne aflæses direkte af udnyttelsen af disse tjenester
og af deres ydeevne.
5.4.
Gennemførelsesmetode (vejledende)
Central forvaltning
Direkte af Kommissionen
Indirekte ved delegation til:
Forvaltningsorganer
organer oprettet af Fællesskaberne i henhold til artikel 185 i
finansforordningen
nationale organer eller public service-organer
Fælles eller decentral forvaltning
med medlemsstaterne
med tredjelande
Fælles forvaltning med internationale organisationer (angiv nærmere)
DA
14
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0015.png
6.
6.1.
TILSYN OG EVALUERING
Tilsynsordning
Nævnets arbejde følges og evalueres hvert år i nævnets årlige generelle rapport (om
det foregående år) og arbejdsprogram (for det følgende år). Disse to dokumenter
vedtages af nævnets bestyrelse. Arbejdsprogrammet sendes til Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen, og årsrapporten sendes til Europa-Parlamentet, Rådet,
Kommissionen, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Revisionsretten.
6.2.
6.2.1.
Evaluering
Forudgående evaluering
Kommissionens konsekvensanalyse, der ledsager dette forslag, omhandler også den
forudgående evaluering af behov/problemer, mål, politiske valgmuligheder (og
dermed forbundne risici) og økonomiske og samfundsmæssige konsekvenser samt
tilsynsordninger vedrørende nævnet. Bilag III til konsekvensanalysen indeholder
desuden en costbenefitanalyse vedrørende nævnet
2
.
Det fremgår af costbenefitanalysen, at det ud fra et forsigtigt scenario kan anslås, at
nævnet på de politikområder, det skal beskæftige sig med, har potentiale til at
generere samlede økonomiske fordele, som overstiger de budgetmæssige
omkostninger med en multiplikationsfaktor på 10-30 (dvs. fordele af en
størrelsesorden på mellem 250 og 800 mio. EUR). Fordelene kan løbe helt op i
mellem 550 og 1 400 mio. EUR, hvis de mere optimistiske scenarier for væksten på
paneuropæiske markeder blive en realitet.
En vigtig kilde til disse økonomiske fordele er den mindskelse af usikkerheden
omkring reguleringstiltag, som opnås ved nævnets medvirken. Selv en marginal
reduktion af denne usikkerhed (på ca. 10 %) i hele Europa vil afspejles i lavere
kapitalomkostninger for industrien. Hvis større projekter af denne art kan
fremskyndes blot et enkelt år, kan det endvidere medføre økonomiske fordele i
størrelsesordenen flere hundrede millioner euro.
Der er andre vigtige kvalitative overvejelser til støtte for oprettelsen af nævnet, som
ikke i tilstrækkelig grad kan kvantificeres eller opgøres i penge i en
costbenefitanalyse. På lang sigt vil muligheden for konkurrence mellem forskellige
nye teknologiske platforme sandsynligvis være den største økonomiske fordel, der
følger af nævnets oprettelse.
Nævnet vil også kunne bidrage ganske betydeligt til at mindske usikkerheden
omkring reguleringstiltag i forbindelse med F&U-projekter og dermed være med til
at bringe niveauet for de faktiske investeringer tættere på det samfundsmæssigt
ønskelige niveau på en markedseffektiv måde.
Det er de færreste af de ovennævnte fordele, der vil kunne opnås ved den nuværende
– eller en tættere – koordinering mellem medlemsstaterne (en sådan analyse blev
2
SEK(2007)1472.
DA
15
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0016.png
foretaget som en alternativ mulighed i konsekvensanalysen) baseret på den løse
koordineringsstruktur i De Europæiske Tilsynsmyndigheders Gruppe (ERG). ERG's
peer-review uden vetoret kan ikke anses for en lige så troværdig mekanisme til at
nedbringe risikoen for reguleringsmæssige fejltagelser i Europa eller mindske den
oplevede usikkerhed omkring markedet i forbindelse med reguleringstiltag byggende
på skøn.
Selv med forsigtige scenarier for de potentielle fordele og de dermed forbundne
omkostninger som udgangspunkt vil oprettelsen af nævnet derfor være
omkostningseffektiv og fuldt berettiget set i et EU-budgetmæssigt perspektiv.
6.2.2.
Regler for fremtidige evalueringer og deres hyppighed
Nævnet skal i henhold til forordningen om dens oprettelse hvert år forelægge en
generel rapport om sin virksomhed i det foregående år; rapporten fremsendes til
Europa-Parlamentet, Rådet, Kommissionen, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Revisionsretten. Denne rapport vil indeholde en redegørelse for alle
nævnets specifikke aktiviteter og tiltag og være retningsgivende for den evaluering,
der skal gennemføres i forbindelse med den foreslåede revision af forordningen.
Der skal foretages en uafhængig ekstern evaluering af gennemførelsen af den
foreslåede forordning senest fem år efter, at nævnet reelt har indledt sit virke. Efter
denne første evaluering af indkøringsfasen evalueres nævnets aktiviteter mindst hvert
femte år.
7.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Hvad angår bekæmpelse af svig, bestikkelse og andre ulovlige aktiviteter, finder
bestemmelserne i forordning (EF) nr. 1073/1999 anvendelse på nævnet i fuldt
omfang; nævnet tiltræder desuden den interinstitutionelle aftale af 25. maj 1999 om
de interne undersøgelser, der foretages af OLAF. Nævnet fastsætter hurtigst muligt
de nødvendige relevante bestemmelser for personalet.
DA
16
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0017.png
8.
OPLYSNINGER OM RESSOURCER
Det skønnes, at nævnet vil vokse op til et fastansat personale på 28
fuldtidsækvivalenter, når det er fuldt operationelt. Årsbudgettet anslås til 3,5 mio.
EUR i det første år, stigende til 5,5 mio. EUR fra år 2 og fremefter.
8.1.
Forslagets mål i relation til finansielle udgifter
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
09.02.04.01 Nævnet for
Europæiske
Tilsynsmyndigheder på
Teleområdet – Tilskud
under afsnit 3
I ALT
2010
2011
2012
2013
OPERATIONELT MÅL:
Styrkelse af det indre marked
Økonomisk
regulering,
markedsanalyse,
samarbejde,
bedste
praksis & teknisk
ekspertise
I ALT
0,900
1,410
1,440
1,460
5,210
0,900
1,410
1,440
1,460
5,210
Aktionsudgifterne dækkes af et tilskud fra Fællesskabet til nævnets budget.
8.2.
Nævnets administrative udgifter
De administrative udgifter dækkes af nævnets eget budget, der finansieres med et
tilskud fra Fællesskabet (budgetpost 09.02.04.01 Nævnet for Europæiske
Tilsynsmyndigheder på Teleområdet – Tilskud under afsnit 1 og 2).
8.2.1.
Personaleressourcer – antal og type
Tabellen viser allokeringen af personale til nævnet.
Stillingstyper
Personale til forvaltning af foranstaltningen ved brug
af eksisterende og/eller yderligere ressourcer (antal
stillinger/fuldtidsækvivalenter)
2010
AD
Midlertidigt ansatte
AST
CA
Eksternt personale
END
I ALT
6
18
10
28
10
28
10
28
3
2
5
2
5
2
5
2
7
2011
11
2012
11
2013
11
DA
17
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0018.png
8.2.2.
Opgavebeskrivelse
Tabellen viser allokeringen af personale, når nævnet er fuldt operationelt. Hvad
angår tallene for END (udstationerede nationale eksperter) og CA (kontraktansatte),
bør de tilsvarende stillinger først besættes, når der er behov herfor som følge af
udviklingen i nævnets arbejdspres. Hvis alle END-stillingerne besættes, svarer det til
højst 20 fuldtidsækvivalenter på AD-niveau (plus direktøren), hvoraf op til halvdelen
bør bestå af udstationerede nationale eksperter fra de nationale tilsynsmyndigheder.
AD
AST
END
Kontrakt-
ansatte
1
9
-
10
-
2
-
2
I alt
Direktør
Operationelle
aktiviteter:
Økonomisk
regulering,
markedsanalyse, samarbejde, bedste praksis
& teknisk ekspertise
1
9
1
11
1
3
1
5
3
23
2
28
Administration og hjælpetjenester
I alt
8.2.3.
Kilder til personaleressourcer (vedtægtsomfattede)
Oprettelsen af nævnet vil ikke få følger for antallet af stillinger (vedtægtsomfattede
ansatte) ved Kommissionen (se også afsnit 8.3).
Stillinger, der er forhåndsallokeret i forbindelse med APS/FBF-proceduren for
år n
Stillinger, hvorom der skal ansøges i forbindelse med næste APS/FBF-
procedure
Stillinger, som skal omfordeles under anvendelse af eksisterende ressourcer
inden for den pågældende tjeneste (intern omfordeling)
Stillinger, der er nødvendige i år n, men ikke er forudset i APS/FBF-
proceduren for det pågældende år.
8.2.4.
Finansielle udgifter til personaleressourcer og dermed forbundne udgifter
i mio. EUR (3 decimaler)
Arten af
personaleressourcer
Midlertidigt ansatte
Eksternt
personale
(udstationerede
nationale
eksperter,
kontraktansatte
m.fl.)
Personaleudgifter og dermed
forbundne udgifter i alt
2010
1,220
2011
1,952
2012
1,952
2013
1,952
0,566
1,786
0,858
2,810
0,858
2,810
0,858
2,810
DA
18
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
Der regnes med gennemsnitlige omkostninger pr. fuldtidsstilling pr. år på 122 000 EUR for
midlertidigt ansatte, 73 000 EUR for udstationerede nationale eksperter og 64 000 EUR for
andre ansatte.
DA
19
DA
kom (2007) 0699 - Ingen titel
1448504_0020.png
8.2.5. Andre administrative udgifter
Nedenstående tabel viser en oversigt over de administrative udgifter, som vil blive
dækket af et fællesskabstilskud til nævnets eget budget (budgetpost 09.02.04.01
Nævnet for Europæiske Tilsynsmyndigheder på Teleområdet – Tilskud under afsnit
1 og 2).
mio. EUR (3 decimaler)
2010
Infrastruktur (bygninger og dermed forbundne
udgifter),
udstyr,
hjælpematerialer,
kommunikation, IT m.m.
Tjenesterejser og møder
Administrative tjenesteydelser (oversættelse,
undersøgelser, konsulentbistand m.m.)
2011
2012
2013
I ALT
0,290
0,214
0,280
0,784
0,450
0,336
0,434
1,220
0,450
0,336
0,434
1,220
0,450
0,336
0,434
1,220
1,640
1,222
1,582
4,444
Andre administrative udgifter i alt
8.3.
Kommissionens administrative udgifter
Kommissionens øvrige opgaver med tilsyn og forvaltning i tilknytning til nævnet
ingen ekstra stillinger eller udgifter ud over de ressourcer, der i øjeblikket er afsat til
koordination med ERG. Det ansvarlige generaldirektorat kan om nødvendigt
midlertidigt omfordele de eksisterende ressourcer.
DA
20
DA